5.0

Recenzije - Film

ZVUK SLOBODE (Sound of Freedom)

Hvalevrijedan pokušaj otvaranja mučne teme trgovine djecom, na žalost ne u previše uspješnom filmskom ostvarenju.

Objavljeno: 29.12.2023. 10:01

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

ZVUK SLOBODE (Sound of Freedom)

Žanr: akcijski, drama

Godina: 2023

Izdavač: Blitz Cinestar

Web


Tracklist:
IZVORNO IME: Sound of Freedom
REDATELJ: Alejandro Gómez Monteverde
ŽANR: akcijski, drama
ULOGE: Jim Caviezel, Mira Sorvino, Bill Camp, Gerardo Taracena
TRAJANJE FILMA: 131 min
GODINA: 2023.
DRŽAVA: SAD
POČETAK PRIKAZIVANJA: 4.7.2023. (SAD)

Jedino što sam do gledanja čuo o "Zvuku slobode" jest da ga prate prilično polarizirani stavovi kritičara i publike. Zašto je tome tako nisam htio istraživati kako bih minimalizirao moguće predrasude. Stoga se prije doticanja kritika prvo treba pozabaviti radnjom.

 

Temeljeno na istinitoj priči, film prati Tima Ballarda koji radi u Odjelu za domovinsku sigurnost, primarno usmjeren na hvatanje pedofila. Nakon jedne uspješne akcije uspije spasiti dječaka Miguela kojeg su takoreći oteli pred vlastitim ocem. No tada otkriva da nisu oteli i prodali u seksualno roblje samo njega, već i njegovu sestru, Rociu, zajedno s drugom djecom. U Timu se probudi očinska empatija nakon razgovora s ocem Miguela i još uvijek otete Rocie, te odluči povratiti Rociu i ponovno združiti obitelj. U tom poduhvatu odlazi na put u Kolumbiju koji ga vodi od razvratnih hotela i otoka do dubina prašuma gdje vladaju paramilitarne organizacije.

 

Ali nije radnja ono što je učinila ovaj film svojevrsnim fenomenom (s budžetom od samo 14 milijuna dolara ostvario je profit od preko 250 milijuna, što ga čini jednim od najuspješnijih nezavisno produciranih filmova), već tema seksualne trgovine djecom o kojoj se inače nema prilike puno čuti.

Kada se obrađuje ovako važna tema, postoji etička dužnost da joj se pristupi maksimalno ozbiljno i kvalitetno. Sve drugo u najmanju ruku nije korektno prema žrtvama. Zvuk slobode u tom smislu pleše po tankoj crti između osvještavanja često zanemarene teme i neukusa kojim se ona obrađuje.

Kada kažem neukus mislim prije svega na neadekvatno bavljenje traumom. Ako tko još nije gledao film, možda bolje neka preskoči ovaj paragraf. Na primjer, kada Tim uspije spasiti pedesetak otete djece, ona se odmah spontano krenu igrati i pljeskati, sva ozarena kao da su na školskom odmoru, a ne da su do prije pola sata bili u rukama trgovaca djecom. Kao da to nije dovoljno, Tim tada još retorički zapita kolegu do sebe: „Čuješ li ovo? To je zvuk slobode.“ Još simptomatičnija je simetričnost početne i završne scene koja prikazuje Rociu, otetu djevojčicu, kako bezbrižno bubnja u svojoj sobi. Što je zapravo poanta? Da je sve opet došlo na svoje, kao da se ništa nije dogodilo između? Da ništa od svega nije ostavilo ni traga na djevojčici? Jer to implicira zaborav, a to je ono što film nikako ne bi smio dopustiti. Bez prikazivanja traume i same strahote gube na težini.

 

Društveno angažirani filmovi, kao što je ovaj, najuspješniji su kad uspiju pobuditi empatiju u gledatelju. Emotivnost se može postići na razne načine, a možda i najbolji je izravno pokazivanje patnje kroz koju djeca prolaze – "Zvuk slobode" je stvarno najpotresniji u tim trenucima. Jedna takva scena je u kojoj se muškarac razodijeva u sobi s djevojčicom i najradije bi i sami tada nešto napravili, ali ne možemo. Šteta je što se nije češće koristila takva nenametljiva tehnika. Umjesto toga, prevladavaju didaktičke izjave (kao da uopće netko treba reći da je pedofilija loša) i klišeizirani, drveni dijalog („bi li mogli tako sjediti da je vaše dijete oteto?“ reče netko.) praćen razvučenom, tugaljivom glazbom koja bi trebala apostrofirati značajnost tih rečenica, ali postiže suprotan efekt. U tim trenucima zaista nedostaje malo takta u prikazivanju emocija. Tišina je katkad u stanju prenijeti mnogo više od bilo koje riječi.

 

Isto tako, s obzirom na to da je riječ o akcijskom filmu, tropi karakteristični za taj žanr povremeno zagušuju i otimaju prostor onome ključnome – trgovini djecom. Jedan takav trop u filmovima ovog žanra je padanje u nemilost nadređenima koji skidaju glavnog junaka sa slučaja, što je u ovom filmu bilo riješeno u petnaest minuta gdje je milijarder po principu deus ex machina uskočio s financiranjem Ballardove akcije. Čemu onda uopće uvođenje podzapleta koji niti je povisio uloge, niti doprinio napretku radnje? Posebno kada se uzme u obzir da se taj dio nije dogodio u stvarnosti te da Tim Ballard nikad nije radio samostalno.

Unatoč tome, ne može se reći da je ritam (pacing) filma bio loš. Vidjelo se da Alejandro Monteverde zna što radi, ali vjerojatno je bio slučaj da su mu financijeri rekli da mora proći neke karakteristične postaje akcijskog filma jer nešto na kraju krajeva i mora prodati film. Tako da je akcijski dio odrađen pristojno te drži pozornost do samog kraja.

 

Također, kao što je to često slučaj u akcijskim filmovima, kamera svojim kretnjama rijetko skreće pozornost na sebe, pa se kadrovi bliski ljudskoj perspektivi postavljaju kao direktan prozor u svijet filma (ili pak prozor filmu u naš svijet) što vrlo dobro funkcionira u smislu uzemljenja priče i dočaravanja njezine realnosti. Ali opet kada akcija traži brži tempo, kamera to spremno prati i u tom pogledu ide uz bok i skupljim akcijskim filmovima.

U glumačkoj postavi nema velikih zvijezda, što se može pripisati i manjem budžetu, ali među njima se svakako ističe Jim Caviezel. Uloga mu je legla dobro jer već samom svojom markantnom pojavom idealno utjelovljuje požrtvovnog junaka koji je spreman sve staviti na kocku zbog ideala. No nije Caviezel samo lijepo lice, iskazao je on do sada svoje glumačke sposobnosti u poznatim filmovima kao što je "Tanka crvena linija" i "Pasija" Mel Gibsona gdje je glumio Isusa.

Kad se govori o glumcima, obavezno treba pohvaliti Cristal Aparacio i Lucás Ávilu u ulozi Rocie i Miguela čija je izvedba po meni najsnažniji dio filma. Teror koji proživljavaju nije na njihovim licima sveden na stalnu grimasu straha, već odlično dočaravaju širok i kompleksan spektar emocija, možda i više nego neki iskusniji glumci. Baš ta njihova složenost doprinosi tome da je dio gdje se pokazuje sudbina otete djece kvalitetnija od dijela koji se tiče njihovih spasioca.

 

I sada sa svime time na umu, umjesto da ljudi raspravljaju o eventualnim propustima u prikazu dječjeg roblja, oni su se sasvim bespotrebno usmjerili s jedne strane na kontroverze oko glumca Jima Caviezela i stvarnog Tim Ballarda te s druge strane na političke elemente filma iz kojih se mogu iščitati konzervativni stavovi.

Što se tiče prve primjedbe, još 1920-ih u SAD-u razvila se Nova kritika koja nije marila za biografiju autora, već je smatrala da se sve informacije već nalaze u tekstu, i da ne bi trebali posezati za vanjskim kontekstom koji bi mogao uprljati našu interpretaciju. I stvarno, kada gledamo film, mi ne vidimo kako se film stvarao, niti vidimo Jima Caviezela kao stvarnu osobu. Ono što mi vidimo jest završni rezultat, a on funkcionira kao zasebna cjelina i sav ovaj kontekst oko njega posve je nebitan za razumijevanje filma.

 

Ono što se također vidi jesu poneke američke zastave, kršćanski simboli i spominjanja boga što su liberalniji kritičari odmah dočekali na nož. Optužili su film da je ideološki nabijen i da ono političko nadvladava pitanje trgovine djecom.

Je li moglo bez proameričkih elemenata? Vjerojatno je. Ali guta li to univerzalnost poruke koja je u "Zvuku slobode" formulirana riječima „mi, božja djeca, nismo na prodaju“? Nikako. Zapravo, kada se pogleda cjelina, proamerički stavovi su minorni u usporedbi s dijelovima o trgovini djecom. Samo kada od početka netko zazire od takvih motiva, onda će preuveličati svako njihovo pojavljivanje. Pa i oni prisutni kršćanski elementi su najšire primjenljivi i u njima nema ničega spornog ili isključujućeg.

Osim toga, ako se ovaj film ide zvati propagandnim, onda treba biti pošten i to isto raditi sa svim ostalim filmovima. Tko se uhvati takvog posla, do kraja vijeka ne bi mogao popisati sve propagandne filmove jer u gotovo svemu ima barem malo ideologije, čak i ako prešućeno čuči u kutu. Jedino što ljudi vole zatvoriti oči na onu ideologiju s kojom se slažu, a prozivati onu s kojom se ne slažu.

 

No ako bi što trebalo biti pošteđeno ideoloških prepucavanja onda je to trgovanje djecom. I baš zato treba pohvaliti film što se uhvatio ukoštac s temom koja je nerijetko i tabuizirana. Uvodna špica, tj. stvarne snimke nadzornih kamera koje prikazuju otmice, u tom smislu eliminira distancu između gledatelja i otetih te nas podsjeća da svatko može biti žrtva. To da je film bio veliki uspjeh, unatoč tome što umjetnički nije najbolje ostvarenje, činjenica je koja budi nadu da postoji sluh i za ovakve teže teme, a ne samo zabavne pucačine koje zaboravimo da smo gledali kad završni odjavna špica.

 

Idući bi korak bio plasirati film ove teme bez akcijske nadgradnje i nadati se da bi ostvario barem upola ovoliki uspjeh. Iako vjerujem da se radi o nečemu za što bi format dokumentarca bio puno zahvalniji, pitanje je koliki bi bio njegov doseg? Evo, tko sada može reći da je pogledao dokumentarac o trgovini djecom? Do kad se stvari u tom pogledu ne promijene, trebat će nastaviti „začinjavati“ potresne priče akcijom, idući put nadam se i nešto kvalitetnije. A idućeg puta bi trebalo biti jer je trgovina djecom nešto o čemu se ne smije šutjeti, a izgleda da i postoji interes za tom temom.

 

Pročitaj više o temama: film, filmska recenzija, Sound of Freedom, Zvuk slobode, pedofilija, Blitz Cinestar, 2023, thriller, Jim Caviezel, Mira Sorvino, Bill Camp, Alejandro Monteverde



Kalendar

20. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 14-21.04.2024.

14.04.2024. - nedjelja

20. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 14-21.04.2024.

Zagreb, Kaptol Boutique Cinema

GRIMA, ULTAR - 21.04.2024. - Zagreb, Močvara

21.04.2024. - nedjelja

GRIMA, ULTAR - 21.04.2024. - Zagreb, Močvara

Zagreb, Močvara
20 € early bird / 23 € u pretprodaji

GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR, Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2024.

23.04.2024. - utorak

GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR, Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2024.

Zagreb, Tvornica Kulture
25€/29€

THE BOOMTOWN RATS - Zagreb, Tvornica kulture, 26.04.2024.

26.04.2024. - petak

THE BOOMTOWN RATS - Zagreb, Tvornica kulture, 26.04.2024.

Zagreb, Tvornica Kulture
early bird 30 € /regular 35 € / na dan 40 €

LEAP + THE SIIDS, Zagreb, Boogaloo, 04.05.2024.

04.05.2024. - subota

LEAP + THE SIIDS, Zagreb, Boogaloo, 04.05.2024.

Zagreb , Boogaloo
20 €

BRYAN ADAMS - UK, London, Royal Albert Hall, 13.-15.05.2024.

13.05.2024. - ponedjeljak

BRYAN ADAMS - UK, London, Royal Albert Hall, 13.-15.05.2024.

London, Royal Albert Hall

SYMPHONIKA ON THE ROCK - Zagreb, KD Lisinski, 13.05.2024.

13.05.2024. - ponedjeljak

SYMPHONIKA ON THE ROCK - Zagreb, KD Lisinski, 13.05.2024.

Zagreb, KD Lisinski
29,90 € / 35,90 € / 41,90 € / 46,90 €

CULTURA TRES, Zagreb, Vintage Industrial Bar, 14.05.2024.

14.05.2024. - utorak

CULTURA TRES, Zagreb, Vintage Industrial Bar, 14.05.2024.

Zagreb , Vintage Industrial Bar
12 €/16 €

GIPSY KINGS - Zagreb, Arena, 17.05.2024.

17.05.2024. - petak

GIPSY KINGS - Zagreb, Arena, 17.05.2024.

Zagreb, Arena

ROD STEWART, Ljubljana, Dvorana Stožice, 19.05.2024.

19.05.2024. - nedjelja

ROD STEWART, Ljubljana, Dvorana Stožice, 19.05.2024.

Ljubljana, Dvorana Stožice

Travanj / 2024

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 

Must Read

FINNTROLL, METSATOLL, SUOTANA, Zagreb, VIB, 14.04.2024.

Izvještaji

FINNTROLL, METSATOLL, SUOTANA, Zagreb, VIB, 14.04.2024.
OZRIC TENTACLES, Silas&Saski - Zagreb, Močvara, 15.04.2024. - galerija

Galerije

OZRIC TENTACLES, Silas&Saski - Zagreb, Močvara, 15.04.2024. - galerija
FINNTROLL, Suotana, Metsatöll, Zagreb, Vintage Industrial Bar, 14.04.2024. - galerija

Galerije

FINNTROLL, Suotana, Metsatöll, Zagreb, Vintage Industrial Bar, 14.04.2024. - galerija
20. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 14-21.04.2024.

Kalendar

20. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 14-21.04.2024.
DANAS POČINJE 20. ZAGREBDOX

Vijesti

DANAS POČINJE 20. ZAGREBDOX
ANDREA BOCELLI - Pula, Arena, 31.08.2024.

Kalendar

ANDREA BOCELLI - Pula, Arena, 31.08.2024.
GIPSY KINGS - Zagreb, Arena, 17.05.2024.

Kalendar

GIPSY KINGS - Zagreb, Arena, 17.05.2024.
GIPSY KINGS, predvođeni Grammy osvajačem Andreom Reyesom, dolaze u Arenu Zagreb

Vijesti

GIPSY KINGS, predvođeni Grammy osvajačem Andreom Reyesom, dolaze u Arenu Zagreb
BAJAGA & INSTRUKTORI - Zagreb, Tvornica kulture, 18.04.2024.

Kalendar

BAJAGA & INSTRUKTORI - Zagreb, Tvornica kulture, 18.04.2024.
JELUSICK - Zagreb, Tvornica Kulture, 12.04.2024.

Izvještaji

JELUSICK - Zagreb, Tvornica Kulture, 12.04.2024.
JELUSICK - Zagreb, Tvornica Kulture, 12.04.2024. - galerija

Galerije

JELUSICK - Zagreb, Tvornica Kulture, 12.04.2024. - galerija
ATTIC - Return Of The Witchfinder

Recenzije

ATTIC - Return Of The Witchfinder
MARIZA - Zagreb, KD Lisinski, 08.04.2024.

Izvještaji

MARIZA - Zagreb, KD Lisinski, 08.04.2024.
MARIZA - Zagreb, KD Lisinski, 08.04.2024. - galerija

Galerije

MARIZA - Zagreb, KD Lisinski, 08.04.2024. - galerija
VLTIMAS - Epic

Recenzije

VLTIMAS - Epic
KAWASAKI 3P - Zagreb, Tvornica kulture - 05.04.2024. - galerija

Galerije

KAWASAKI 3P - Zagreb, Tvornica kulture - 05.04.2024. - galerija
JUDAS PRIEST, URIAH HEEP, SAXON - Austrija, Beč, Wiener Stadthalle - 01.04.2024. - galerija

Galerije

JUDAS PRIEST, URIAH HEEP, SAXON - Austrija, Beč, Wiener Stadthalle - 01.04.2024. - galerija
NEKROZA - Procesija Ucrvanih

Recenzije

NEKROZA - Procesija Ucrvanih

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK