Pišemo pod rizikom da ste već sve o ovoj seriji pročitali, a vjerojatno je i pogledali, no kako je ipak moguće da tome i nije tako jer je ovo razdoblje baš bogatom ponudom, na TV naročito - evo nešto redaka od nas vezano za ovu TOP seriju.
TV serija koja je nedavno zaokružila prvu sezonu s devet podužih epizoda (svaka je preko sat vremena, osim posljednje) je post-apokaliptična, SF priča o svijetu kojeg je poharao parazit fungusa. Serija baš nekako "prikladno" dolazi nakon globalne epidemije korona-virusom, s tom razlikom da se ovdje bavimo zaraženim ljudima koji postaju zoombiji i koji prenose parazita na nezaražene ljude ugrizom, a koji se brzo nakon ugriza preokrenu - postanu zaraženi. (Ne zvoni li vam slučajno slična tematika iz "Igre prijestolja"?)
Parazit fungusa djeluje na živčani i mentalni sklop u čovjeka i jednom kada se čovjek zarazi totalno je u vlasti "gljive" i nema lijeka, nema cjepiva, nema pomoći.
Ako vam je ovo samo još jedna uobičajena priča o zoombijima, nakon recimo "The Walking Dead" koja je i najpoznatija TV serija - da u pravu ste, ništa novo, ništa originalno. Ako niste ljubitelj zoombi priča, kao što nije ni pisac ovih redaka, onda će biti teško nagovoriti vas da je ipak pogledate - no postavimo to ovako: uvod ovog teksta samo smješta priču serije u adekvatan kontekst odnosno okruženje u kojem se nalaze glavni likovi, zdravi ljudi, te što im predstavlja konstantnu smrtnu opasnost. Iako se fungicidna zaraza proširila na svijet, naša priča se odvija na velikom teritoriju Sjedinjenih Država, dakle donekle je lokalizirana u mjestu radnje.
TV serija ima dva glavna ljudska lika, muškarca Joela (Pedro Pascal) i tinejdžersku djevojčicu Ellie (Bella Ramsey), koji se igrom slučaja i nesretnih okolnosti nađu na zajedničkom putu preživljanja preko većeg dijela Država kako bi došli do mjesta gdje se nalazi istraživački zdravstveni centar u kojem bi se fenomen ugrižene, ali potencijalno ipak nezaražene Ellie proučio, a to u konačnici rezultiralo cjepivom ili lijekom - skoro pa posljednja nada za preživljanje ljudske rase, ali prvi put nakon 20-tak godina masovnog preobražavanja ljudi u Zaražene "gljivare" (u filmu Clickers), ali i pustošenja, kriminala, ubojstava, otvorenog rata između tzv. vojne hunte (FEDRE) i gerile (Krijesnice) - ratovanja i ubijanja ljudi protiv ljudi. Ono malo što je preostalo od čovječanstva mora se još osim protiv Clickera boriti i protiv brutalnog i krvoločnog samog sebe. Nije ništa novo da je čovjek sam sebi neprijatelj, pa i u trenucima najveće muke i stradanja.
No, nije sve tako crno. S tom svojevrsnom "negativnom pozitivom" se najčešće i bavi serija, epizodu po epizodu, Joel i Ellie na svom putu susreću više raznih skupina ili malih grupica ljudi koji nastoje preživjeti i Clickere i ljudsko zlo. Iako su Clickeri/zombiji stalno prisutni, nisu centralna figura ove serije. Iz te perspektive "The Last of Us" nije nikako samo još jedna "zoombie" serija.
Drugo važno za reći, ali ne i najbitnije, jest da je serija ekranizacija jedne od nauspješnijih video igara ikad, istoimene "The Last of Us" autora Naughty Doga. A ekranizacija koju su osmislili Neil Druckmann i Craig Mazin (kreator fenomenalne mini-serije "Chernobyl") je ispala i najuspjelija ekranizacija neke video igre.
Ne trebate ništa znati o video igri, ali je svakako zanimljivo uspoređivati. Slično kao u primjerima Rowling, Tolkienovih i G.R.R. Martinovih ekranizacija knjiga, fan-svijet istih je ogroman i ima svoje mišljenje o serijama/filmovima, a što prilično utječe na uspjeh neke ekranizacije.
Autori serije su se svakako držali predloška video igre dovoljno vjerno, a opet, uspjeli su prenijeti priču efektno na posve drugi medij. Ekipa redatelja je također izvrsna, od samih Neila i Craiga, preko Ali Abbasija ("Holy Spider"), Jeremy Webba ("Downton Abbey", "Altered Carbon") i "naše", bosanskohercegovačke, Jasmile Žbanić ("Quo vadis, Aida?").
Već spomenutoj, u netom završenoj prvoj sezoni ima 9 epizoda, svaka traje više od 70 min osim posljednje gdje su malo "zbili" sve važne "punchline" i pojašnjenja koja smo čekali (zašto je Ellie još uvijek nezaražena iako je ugrizena, zašto je imuna) i prilično šokantan završetak, koji posve zaokružuje lik Joela, iako djeluje pomalo nestvarno (nestvarno u seriji punoj zoombija? - dobar štos!), prilično je efektno i dodaje liku Joela malo mistike, još više opakosti, ali i emocija koje su djelovale nepovratno izgubljene nakon uvodne, prve epizode.
Lik Joela izvrsno, kao na kožu napisano, glumi trenutno najvrućiji glumac današnjice, Pedro Pascal ("Igra Prijestolja", "The Manadalorian", "Narcos"...). Joel je nekašnji građevinac koji se za kruh svagdašnji borio zajedno s mlađim bratom Tommyem (Gabriel Luna), samohrani otac samouvjerene tinejdžerice Sarah (također izvrsna Nico Parker, inače kćer poznate i izvrsne glumice Thandiwe Newton).
Joel već u prvoj epizodi tragično gubi voljenu kćer Sarah, nakon iznenadne, blit-krieg invazije parazita fungusa i sveopćeg kaosa koji nastaje nakon toga.
Tijekom narednih tjedana strave, kaosa i krvoprolića, Joel i Tommy postanu prilično gadni likovi, a Joel susreće i Tess (upečatljiva Anna Torv) s kojom se udružuje. Tommyev put je pomalo nejasan u seriji, dečko koji se pomalo traži - prvo se pridružuje kasnije zloglasnoj FEDRI, a nakon toga gerilskim pobunjenicima Krijesnicama, nakon čega mu se gubi trag. Točnije, Tommy se prestane javljati radio "šifrom".
Serija počinje znanstvenim TV talk showom, uvodom gdje se diskutira o prvim vijestima o opasnom virusu/bakteriji/parazitu... pa onda fast forward 20 godina kada Joel i Tess nakon Tommyevog nejavljanja odlučuju krenuti u potragu za njim, no treba ima akumulator za auto kako bi bilo što mobilniji. Svaki korak, bez obzira na pustoš koja je u međuvremenu nastala u svijetu, opasan je po život, jer osim FEDRE i Krijesnica, tu su još razbojnici i pljačkaši i druge nezavisne bande i militantne grupice, te solo igrači.
No, akumulator je teško dobavljiva stvar pa u zamjenu za njega i drugu vrijednu opremu, Tess i Joel pristanu Krijesnicama odvesti jednu tinejdžericu, Ellie (apsolutno fenomenalna Bella Ramsay iz "Igre prijestolja") i to prilično daleko, u drugo zapovjedništvo Krijesnica gdje je i bolnica i osoblje koje bi istražilo zašto je Ellie imuna i pokušali napraviti cjepivo, odnosno lijek za sveopće dobro.
Već u drugoj epizodi sve ponovo krene naopako. Joel gubi i Tess koju Clickeri dohvate i preokrenu, a on postane još mrzovoljniji i zlovoljniji što se nakon svega mora baviti s Ellie. U toj potrazi za komandom Krijesnica i u konačnici bratom Tommyem, Joel i Ellie proživljavaju zaista svašta, od strahota, jeze, konstantne gladi i umora, do pustoši u kojima nikoga ne sreću danima. Joel se teško nosi s gubicima, prvo kćeri a zatim svim ostalima. S druge strane Joel je prpošnoj i jezičavoj Ellie sve, i iako to ne pokazuje, Ellie se veže uz Joela u tolikoj mjeri da kada u šestoj epizodi zaista i pronalaze Tommya, ona se ne želi odvojiti od Joela te se gadno posvađaju.
U svakoj od epizoda Joel i Ellie povremeno susreću također usamljene i prestrašene ljude koji također žele normalnu humanu međuljudsku interakciju i društvo iako to na prvu tako ne izgleda. U tom slislu su zaista vrhunske epizode tri i pet. Naravno susreću i čisto zlo u ljudima. U tom smislu je naročito gadna osma epizoda, koju zaista ozbiljno savjetujemo da je ne gleda nitko mlađi od 15 godina, a može mirno i više. Više neću otkrivati osim da svirepost (za razliku u ovdje mnogo puta spominjanoj "Igri prijestolja"), nipošto ne igra na niske strasti gledatelja. Clickeri su tijekom većine epizoda zapravo samo svojevrstan ružan i jeziv dekor, a to je po meni veliki plus za ovu seriju.
Izvrsno režirane epizode, neke mučnije i strašnije, neke ne ali bolje u drugom smislu... ova serija je bez obzira na možda prenaštimanu, preumjetnu scenografiju (koja kao ispala iz video igre), digla ljestvicu kvalitetne serije vrlo, vrlo visoko.
Vrhunska je i glazba, i naročito upečatljiva glavna tema koju nećete nikad više zaboraviti, a iz prstiju argentinskog skladatelja Gustava Santaolalle, čovjeka koji ima već dva Oscara za orginalnu glazbu iz dva izvrsna filma "Brokeback Mountain" i "Babel".