Distribucijska i producentska kuća Neon odradila je gerilsku marketinšku kampanju za film "SakupljaÄ duša" s trailerom koji je uznemirujuć, a pri tome nije dao nikakve naznake o sadržaju, što je zapravo bio dobar potez. Glorificirala se dijaboliÄna uloga Nicolasa Cagea u neprepoznatljivom izdanju. Uskoro su se pojavili i napisi u tisku kako je rijeÄ o najstrašnijem hororu ove godine ili Äak desetljeća i sl. Problem je u tome što je "SakupljaÄ duša" više sjajan, a manje strašan film. Dobio se krivi dojam. Marketinška kampanja je u kina privukla publiku zainteresiranu da vide što je tu tako strašno. A u usporedbi s grozomornim, sadistiÄkim slasher hororima gdje se nižu mesarska ubojstva eksplicitnih prizora bez nekog opipljivog smisla, ovo malo majstorsko djelo, u degutantnosti egzekucija njima jednostavno ne može konkurirati. RijeÄ je o pametnom uratku jezovitog ugoÄ‘aja koji bi, da nema natprirodnih elemenata bio sjajni psihološki triler. S druge strane, promotivna kampanja je natjerala veliki broj gledatelja u kina pa je gledajući iz te pozicije gerilska kampanja urodila plodom.
Film je po svom originalnom scenariju režirao Osgood Perkins, Äovjek zavidnog pedigrea. Naime otac mu je slavni Anthony Perkins ("Psycho"), a majka glumica i fotografkinja Berry Berenson. Nesretno je skonÄala kada se 11. 9. 2001. vraćala s odmora iz Massatchusettsa u Los Angeles i to baš onim avionom koji se namjerno zaletio u sjeverni toranj World Trade Centera u New York Cityju. I to nije sve. Osgoodova teta Marisa Berenson je glumila u takvim klasicima poput Viscontijeve "Smrti u Veneciji", Fosseova "Cabareta" i Kubrickova "Barry Lyndona". Lista njegovih slavnih roÄ‘aka se doima beskrajnom, od modnih dizajnerica pa do znanstvenika, no još samo valja spomenuti njegova brata Elvisa Osgooda, jer je pod pseudonimom Zilgi napisao izvornu glazbu za "SakupljaÄa duša".
Junakinja filma je FBI agentica koja posjeduje ekstrasenzorne sposobnosti te je zbog toga angažirana za bizarni sluÄaj istrage o seriji ubojstava. Shema je uvijek ista; u obiteljskim kućama otac brutalno ubije svoju obitelj, a nakon toga izvrši samoubojstvo. I premda nema dokaza da je netko fiziÄki bio u blizini, na prizorištu ubojstava agenti nalaze šifrirane poruke osobe koja sebe naziva Longlegs.
Perkinsov scenarij naizgled vrvi klišejima. Tu imamo s*ebanu agenticu ekstrasensa, skeptiÄne kolege, opterećujuće repove iz prošlosti, ponavljanje sheme i motiva s tri šestice, sotonizam, ekstravagantnog negativca, brutalna ubojstva u krugu obitelji itd., ali su ti klišeji tako dobro posloženi da rezultiraju uzbudljivom, napetom i najzad originalnom filmskom tvorevinom. Režijski i snimateljski film je briljantan. Dio kadrova je snimljen iz donjeg rakursa što pridonosi klaustrofobiÄnom ugoÄ‘aju. Eksterijeri su pusti, bez ljudi, u magli i tami s protagonistima koji kao da su sami na svijetu. Vremenom radnje smještenom u devedesete godine prošlog stoljeća, Perkins ukazuje na svoje filmske reference, a to su Demmeov "Kad jaganjci utihnu" i Fincherov "Sedam". I zaista, "SakupljaÄ duša" s navedenim djelima ima zajedniÄkih dodirnih toÄaka, prvenstveno zbog karizmatiÄnog i fatalistiÄkog odnosa istražitelja i ubojice, no Perkins u tu shemu uvodi nadnaravni element. To mi se Äini kao najslabija karika filma, posebno zato jer je pojam Sotone već otprije zadan kao ultimativno zlo, a za tim nije bilo potrebe, jer je lik lutkara u izvedbi Nicolasa Cagea dovoljno dijaboliÄan i ledi krv u žilama, premda su mu Perkins, a naravno i Cage, paradoksalno dodali i komiÄni element. TakoÄ‘er problem predstavlja i lik agentice s ekstrasenzornim moćima. Naime ona je zbog njih i angažirana u istrazi, ali se ta njezina sposobnost kako teÄe radnja više ne spominje i na kraju postaje potpuno nevažna. Šteta, jer je u toj Äinjenici bilo dosta potencijala. No vrline filma svakako pretežu nad njegovim manama. Perkins se u plašenju i šokiranju gledatelja ne koristi jeftinim trikovima, poput onih starih fora s prozorima i ogledalima. Osim same zastrašujuće fabule, tome pridonose dizajn zvuka, subliminalni zvukovi i poruke koje ne Äujemo, ali nam djeluju na podsvijest pa o svemu razmišljamo dugo vremena nakon što smo napustili kino dvoranu. Tu je i sugestibilna glazba koja vas potrese poput struje. GlumaÄke role su besprijekorne, uz već spomenutog Nicolasa Cagea, briljira i Kiernan Shipka u maloj, ali važnoj ulozi. Maika Monroe je kao glavni protagonist agentice FBI-ja iznijela film na svojim plećima, ali joj je usfalilo malo živosti, no valjda je tako trebalo biti.
Valja spomenuti i još jedan aspekt ovog vrlo dobrog filma: rock'n'roll, toÄnije reÄeno glam rock. Naime film zapoÄinje citatom, ne biblijskim ili filozofskim, nego ni manje ni više nego citatom autora Marca Bolana, gitariste i pjevaÄa grupe T.Rex. U biti T.Rex i nisu bili demokratska grupa, nego Marc Bolan i prateći glazbenici. Citat je iz slavne hedonistiÄke pjesme "Get It On" iz 1971. godine. Nakon citata slijedi najavna špica. Opet je rijeÄ o T.Rexima i pjesmi "Jewel" s nastupnog albuma grupe.
TakoÄ‘er u lutkarskom ateljeu glavnog negativca se na zidu jasno vidi plakat s likom Marca Bolana. A i odjavna špica je ozvuÄena s "Get It On". Otkud kod Perkinsa takva opsesija T.Rexima? Tijekom pisanja scenarija je stalno slušao grupu, a prilikom telefonskog razgovora s Nicolasom Cageom mu je to napomenuo. Cage se iznenadio, jer je svog sina dan prije uÄio svirati gitaru svirajući bizarni solo pjesme "Cosmic Dancer", pogaÄ‘ate T.Rexa. Ta Äudna podudarnost je Perkinsa motivirala da T.Rexe ubaci kao lajtmotiv svog filma.
Nadalje, kostimografija i blijeda šminka Cageova lika sugerira da je njegov protagonist možda bio glam rock glazbenik koji se zbog neuspjeha glazbene karijere okrenuo Sotoni, što je Äest motiv u mitologiji rock glazbe, posebno kod starih blues majstora poput Roberta Johnsona i njegove mitske pjesme "Crossroads". Bijela boja premazana preko lica Cageova lika je izravna referenca na Boba Dylana i njegovu sablasno bijelu maskaru kakvu je nanosio na lice tijekom njegove slavne "Rolling Thunder" turneje iz sredine sedamdesetih. Opsesija bijelom maskarom i glam rockom tu ne prestaje. Naime u agentiÄinoj kući na zidu je zalijepljen plakat Lou Reeda s njegovog albuma "Transformer" gdje se jasno vidi Reedovo bijelo našminkano lice.
Ako vam sve gore navedeno, uz taj "poseban" misleading (krivo navođenje, op.u.) trailer filma nije dovoljno da film odete pogledati, onda je za vas samo ljetna no brainer (pitka, op.u.) komedija ili crtić.