Kako su stvari krenule, "Pravednik" odnosno "The Equalizer" je ove godine dobio treći nastavak, sve me strah da će još jedan vrhunski glumac koji je kasno u karijeri (Denzel Washington će uskoro 70) postao akcijski junak, krenuti nelaskavim stopama Liama Neesona koji je nakon sjajne akcijske trilogije "Taken" prvi put u karijeri postao veliki akcijski junak, a onda nastavio biti junak akcijskih ŽLJ filmova. I da ga više nigdje nema ni blizu dramskih i ostalih kvalitetnih uloga u kojima smo ga navikli gledati u dobra stara vremena.
Moram mantrati da će Denzel pametnije, mada kakav je "Pravednik 3" - najbrutalniji nastavak do sada... Ukratko, nadam se da je ovo stvarno zadnji nastavak, iako ne mogu reći da mi se ne sviđaju filmovi. Svakako više od "Johna Wicka" ali to je za neku drugu raspravu, a o ukusima se ne raspravlja.
Za pohvalu je što je i dalje Antoine Fuqua u redateljskoj stolici, ali čini se da su malo pretjerali s brutalnošću, pa se dobija dojam da su "pratili trendove" da budu "u korak s vremenom". A opet, iako je osim glavne priče - Robert McCall je prvo osvetnik (radi čega gledamo 3. nastavak), pa zaštitnik (lokalnog stanovništva u malom mjestašcu Altomonte u južnoj Italiji, u Calabriji gdje vlada mafijaška organizacija Ndrangheta), pa opet osvetnik (jer su se "mafijaši" okomili na to lokalno stanovništvo i nema druge nego da ih McCall dobro "izdeveta" - naime McCall se taman udomaćio u Altomonteu) - puni scenarij je nedovršen i šuplji. Teorije zavjere, terorističke ćelije koje to nisu, umiješanost mafijaša s arapskim teroristima što dakako inače postoji, kao i korupcija u talijanskoj policiji i vlastima, ali američke tajne službe koje djeluju kao ringa-raja...
Dio je skroz uvjerljiv i točan, a dio je kao iz nekog ŽLj filma ili bajke. Dovoljno je reći samo da su u filmu lokalne mafijaše u Altomonteu odnosno u toj regiji u Calabriji, prozvali Camorrom. Camorra vlada oko Napulja, a u Calabriji Ndrangheta. Ako je namjerno tako napravljeno u filmu onda se površno prikazalo činjenično stanje, a ako je greška onda je šuplje i površno, netko nije odradio domaću zadaću. A to ne želimo vidjeti u filmovina Antoinea Fuque, a još manje Denzelovim.
Pretpostavljam da ste već uhvatili nit - ovaj se nastavak u cijelosti događa u južnoj Italiji. Najbrutalniji dio te "ubije" odmah na početku filma, na Siciliji, gdje se na nekom velikom imanju vinograda, točnije vinariji, odigra beskrajno gadan, krvav i da, već spomenuto, brutalan Denzelov ples s ekipom mafioza koji tu vladaju. Neću vam detalje, dovoljno je reći da su scene kao sjekira u glavi, ili inovatnije, pištolj kroz oko i glavu - normalna stvar.
Osobno imam problema s nasiljem koji se promovira u filmovima. Ne zato što ne znamo da je to "samo u filmovim" nego baš zato što znamo da itekako nije, a junak osvetnik-pravednik nije tu da to reklamira jer je jako tanka nit između junaka i anti-junaka, zapravo je gotovo više i nema. Ne samo u "Pravedniku 3".
Sad kada sam olakšala "dušu", i kada pređemo preko nasilja u filmu/ima, sama priča se zgodno odvija, neki su to okarakterizirali kao minus filmu, a meni je baš to ispalo dobro. Prvo, nemamo pojma zašto je sve to Denzelov McCall napravio (osim što znamo da se nekome osvetio radi nečega) i to zapravo ne saznamo niti do/na kraju fima, samo nam se djelomično otkrije priča. Ali ona nije lightmotiv filma.
Drugo, film je povezao dvoje glumaca koji su već super surađivali ranije i ovo je neka međusobna poveznica koja svakako doprinosi emotivnosti filma. Dakota Fanning, inače odlična glumica, ovdje glumi u dijelu priče koji je uvjerljivo najslabiji - operativku FBI-ja, kojoj se McCall namjenski javlja s informacijom o sicilijanskoj vinariji i sumljivim rabotama kojima se bavila ta mafijaška grupa a koja miriši na suradnju s islamističkim teroristima. Dakota je bila mali slatki curičak koji je bio katalizator Denzelovog spašavanja svoje vlastite duše u sjajnom trileru "Man on Fire", no treba reći da je mala Dakota u usporedbi s ovom u "Pravedniku 3" nemjerljivo bolja glumica. Na žalost i na nesreću po film, Dakota je ovdje kao i većina drugih glumaca u filmu iznimno neuvjerljiva.
No Dakoting lik je poveznica i sa prva dva "Pravednika" no zakučasto, tako da tek tu i tamo imate neke naznake o čem se radi, pa pratite dobro taj dio jer je zgodna poveznica.
Denzelov McCall na Siciliji dobije metak od onog na koga nitko ne bi pomislio, a najmanje on. Teško ranjen ipak se uspije dočepati trajekta i iskrcati se na kopno, gdje ga polumrtvog u autu nalazi lokalni karabinjer (policajac) Gio, koji McCalla odvede omiljenom lokalnom liječniku Enzu u Altomonte (zapravo su njih dvojica najsimpatičniji likovi) koji McCallu spašava život, ali koji postavlja i krucijalno pitanje, oko kojeg se vrti McCallov um, duh i savjest nakon što se oporavi: "Jesam li spasio dobrog iii lošeg čovjeka?". McCall nema odgovor na to pitanje, ali ga počinje tražiti i to je pravi lightmotiv filma.
McCall se uz poduži oporavak posve udomaći u Altomonteu i čini se izvjesnim da bi želio tu i ostati i skrasiti se. No lokalna, iznimno jaka mafijaška organizacija mu u tome neće pomoći jer maltretira/ ubija nove McCallove prijatelje, jednostavne i drage ljude koji pokušavaju pristojno i pošteno živjeti i preživjeti.
I tu McCall ponovo postane osvetnik i pravednik.
Nije ovo prvi film da se u cijelosti bavi mafijom ali na način kako je to urađeno, kroz prizmu drugog ubojice, anti-heroja i osvetnika (uobičajeno su to neki sudski procesi ili obračuni s drugim mafijaškim obiteljima) je nešto prilično osvježavajuće. Fuqua je napravio sjajan posao rekreirajući taj mediteranski duh i atmosferu, a Denzel drži film bez pogovora i prava je šteta da ga ostali glumci u filmu (a ima ih), i to naročito negativci (a ima ih) ne prate.
Da je barem nekoliko likova/uloga na daleko višoj razini zadatka, ovo bi mogao biti bolji film.
Ipak, "Pravednika 3" sam doživjela kao izvrstan (baš tako) kraj trilogije, uz sve nabrojane manjkavosti. No, budimo realni - nije ni cijeli serijal za anale, niti Oscare. Kao ni svi ostali filmovi i serijali ovog tipa.