Volite SF. Odlično. Ako volite "mišung" (miks) svih mogućih SF filmova u jednom i neSF akcija do u besvijest - onda je ovo pravi film za vas. Ako vas je pak zainteresirao trailer i najbitnije, priča o umjetnoj inteligenciji - eh, tu očekujte svašta.
Ovaj uvod je već pomalo konačan i više odgovara kraju teksta nego početku, ali nekako mi se jedino tako nameće.
Trailer je prilično misleading (krivo upućuje, op.a.), sadržaj je kako tako, a posve misleading je očekivanje kojeg imate kada uz prva dva elementa pročitate ime redatelja Garetha Edwardsa (Monsters, Star Wars: Rogue One) koji je napravio što se SF žanra tiče, jedan od najboljih SF filmova, a svakako od Star Warsa, "Rogue One: A Star Wars Story". Potonji je za relativno male novce (naglasak na "relativno") napravio smislen, koncizan i da, raskošan, ozbiljni akcijski SF film koji je čak možda postao i svojevrstan model, ili jedan od modela (ako ne računamo podžanr SF-horora poput "Aliensa" ili izvedenice žanra u "Terminatorima") kako se trebaju raditi SF akcijski filmovi.
Naravno, da od Edwardsa onda gledatelj očekuje nešto slično "Rogue One", ako ne i bolje, ali svakako ne daleko lošije.
"Kreator" je prilično dobro tematski zamišljen: ključnu ulogu ima AI umjetna inteligencija u sprezi sa ljudskom rasom, točnije jedan vs. drugog. Što je u zadnje vrijeme iznimno popularna, ali i često žvakana tema. A u tome se i krije zamka. Lako je izgubiti nit, ili izgubiti ili pronaći svježu ideju i onda u nedostatku iste, pribjegne se raznoraznim sekundarnim pomagalima, kao što je akcija, što je uvijek dobrodošlo - ali ne radi akcije same, što baš i nije. Ili se u miks ubaci i malo ili puno politiziranja što je naročito naporno i deplasirano, da ne kažem glupo još kada se umiješa američki vojni aparat u miks. Možda je takav film Amerikancima super, ali i to sumnjam, jer ni taj dio nije napravljen na jedan od dva jedina načina koja se mogu progutati u filmu a to je ili faktografski ili patriotski.
Kako gledate "Kreatora" tako u njemu "vidite" sve moguće poznate SF filmove - ne mora to biti ni loše niti nenormalno da se filmovi nadovezuju na klasike, ali što je previše - je previše.
Od polovice filma tema se raspadne, ubaci se ovo gore opisano a krajnji rezultat je žalibože po dobre glumce i izvornu dobru ideju, kaos na sve strane. Tema o AI - umjetnoj inteligenciji je iznimno kompleksna, slojevita i krajnje ozbiljna, čak možda i uistinu za opstanak ljudske rase, ali je kao takvu većina stanovništva na Zemlji uopće ne shvaća (niti prihvaća). Opet se referiram na jedan od prvih filmova o AI još od daleke 1968. "2001: Odiseja u svemiru", kao krajnje ozbiljnog filma koji i danas ima istu fusnotu.
Stoga, "sprčkati" ovakvu temu i prikazati je trendovski kako je Edwards napravio u "Kreatoru" je istovremeno površno i neozbiljno, ali možda i znakovito: nisu svi (sami zaključite tko sve) spremni previše i predetaljno razglabati o opasnosti koja možebitno dolazi od umjetne inteligencije. Možda "Kreator" to nije niti imao u planu, ali na način kako je "izgubio" priču i temu kako je film prevalio polovicu trajanja, kao da to povrđuje. Edwards je svakako daleko bolji redatelj od ovog što nam je ponudio ovdje.
No da ne upadnemo u zamku možebitnih teorija zavjere, ukratko o sadržaju filma: u bliskoj budućnosti umjetna inteligencija navodno je aktivirala oružje za masovno uništenje Los Angelesa, i grad je sravnjen sa zemljom. Tako počinje rat ljudi i "robota" - nacije umjetne inteligencije a la replikanti iz "Blade Runnera" samo što su ovi iz "Kreatora" totalno cool zamšljeni: ljudi sa šupljim kotačićima u stražnjem dijelu glave. Film počinje sa situacijom gdje su Sjedinjene američke države "počistile" te robote-ljude na svom terenu, ali u Aziji ne samo da nisu istrebljeni nego ih se i svesrdno održava na životu i u životnoj sprezi s ljudima. S tim podržavaju i pamet tih robota, koja je na pragu stvaranja sveopćeg oružja “Alfa-O” za kojeg se ljudi boje da bi moglo izazvati eskalaciju rata i istrebljenje ljudske vrste. I što činiti u takvim slučajevima? Hiper stereotipnim rješenjem: pronaći neke ekstra specijalce poput Joshue (John David Washington), okupiti elitnu vojnu jedinicu kojom zapovjeda alfa žena, pukovnica Howell (Oscarovka Allison Janney), i pronaći to moćno oružje "Alfa-O". Joshua nakon hrpe peripetija pronalazi oružje, ali to nije ono što su svi očekivali... možda oni nisu, ali gledatelj svakako jest pa je to je i dobio. Dakle, moment iznenađenja je nepostojeći, ali je rješenje svejedno cool.
No tu smo na toj nesretnoj polovici filma kada krene nizbrdo film: kada se Joshua suoči s dvojbom "što sad?", a usput cijelo vrijeme tražeći svoju bivšu ženu Mayu koja je kao poginula u (ljudskom) vojnom napadu na "robote", a za koju sada sumnja da je ipak živa i da itekako ima veze s "Alfa-O" oružjem...
E sada ako vam ovaj sadržaj primamljivo zvuči - mene je zainteresirala rečenica o "umjetnoj inteligenciji" ali da sam sadržaj malo detaljnije pročitala, ne znam koliko bih se odvažila na gledanje filma. Čim upetljaju u filmove američku vojsku koja se sama samcata (ali hrabra i junačka) bori protiv svih domaćih, inozemnih i vanzemaljskih zala, odmah znate kako će to završiti. Ljigavo.
Bojim se da je to i ujedno zaključak ove recenzije: čim se tako površno, superjunački-akcijsko završi potencijalno intrigantan i ozbiljan SF film, više ti i ponestane teksta jer ti ponestane materijala o kojem bi dalje pisao.