ÄŒini se da je danas ameriÄko društvo najpolariziranije još od 1860-ih kada je bjesnio AmeriÄki graÄ‘anski rat. Kad su nakon predsjedniÄkih izbora 6. sijeÄnja 2021. Trumpovi pristaše upali na Kapitol, to se zloguko prizivalo kao potencijalni poÄetak širih sukoba, možda i novog graÄ‘anskog rata. I iako se situacija na sreću smirila, teško je povjerovati da se sva netrpeljivost jednostavno izgladila. Prije da je zatomljena. AmeriÄko društvo duboko je podijeljeno, a juriš na Kapitol bio je samo konkretan izraz neÄega što se kuha već dugo vremena, i što bi moglo ponovno prokljuÄati, recimo na nadolazećim predsjedniÄkim izborima, ako se ne uhvati ukoštac sa strukturnim razlozima sukoba. No kako će Trump opet biti republikanski kandidat, možemo oÄekivati sve suprotno od pozitivne i smirene kampanje.
U tom je kontekstu „GraÄ‘anski rat“, podnaslovljen sa „svakom carstvu doÄ‘e kraj“, tempiran vrlo spretno. I unatoÄ nazivu s jasnim povijesnim aluzijama, film ostaje priliÄno apolitiÄan u smislu da ne oslikava ni jednu današnju politiÄku struju. Na primjer, kada se u jednoj sceni prikaže karta saveznika, vidimo kako su Kalifornija i Teksas u istoj alijansi. Ne znam kakav bi se sulud tijek dogaÄ‘aja u stvarnosti trebao odviti da se takvo što dogodi. S obzirom na to da ne znamo pravi uzrok graÄ‘anskog rata (izuzev povremenih natruha kao što je predsjednikov treći mandat), film ostaje izvan konkretne politiÄke situacije, što mu omogućuje da bude univerzalniji i tako bolje ostari. Svi veliki filmovi i knjige koje su postali klasici uspjele su upravo to – oduprle se zubu vremena, uspjele su da njihove poruke imaju smisla van samih konteksta u kojima su nastale, upravo zato jer se mogu primijeniti na šire zakonitosti ljudskog društva. Jedna takva knjiga (ili film, ako ste gledali ekranizaciju) svakako je “1984”. Nastala je u vrijeme hladnoratovske blokovske podjele, ali u njoj su artikulirane velike, bezvremenske ideje koje nepobitno nadilaze vrijeme svoga nastanka.
Univerzalna poruka u sluÄaju “GraÄ‘anskog rata” je više-manje “rat je pakao”. Problem je što u ovom sluÄaju ona nije prenesena najuvjerljivije. Općenito, antiratna ideja da je rat pakao snažna je dokle god se rat odvija daleko, po mogućnosti na drugom kontinentu. Tada se najbolje svi ideali i razlozi za rat mogu uÄiniti besmisleni, svesti se na Äisti kaos i divljaštvo. Možemo se u miru zgražati nad ludostima zaraćenih strana. E, ali kada na domaćem terenu sukob postane dovoljno izgledan, onda više nećemo biti toliko ravnodušni. Onda će ludosti postati vrijednosti, a divljaštvo preživljavanje. Sve će odjednom postati duboko smisleno, a sve te priÄe koje izjednaÄavaju suprotstavljene strane izgledat će gotovo uvredljivo. Ponajviše zbog Äinjenice da je neizmjerno licemjerno reći da su ideali za koje ljudi stradavaju lažni. Naravno, nije da nema antiratnih filmova koja tematiziraju ludost rata. Upravo suprotno. Ali takva tema zahtjeva jedan finiji, nijansiraniji, a možda i upeÄatljiviji pristup.
Zanimljivo je da je unatoÄ nazivu “GraÄ‘anski rat” u filmu više potencirana uloga novinara i medija u ratnim vremenima. Radnja prati završne dane graÄ‘anskog rata, u kojima fotoreporterka Lee (koju je utjelovila Kirsten Dunst) zajedno s novinarom Joelom (Wagner Moura) i Sammyjem (Stephen McKinley Henderson), pokušava doći do Washingtona prije nego što ga pobjedniÄka strana osvoji. Cilj im je intervjuirati i fotografirati predsjednika u završnim trenucima vlasti. Na put im se prikljuÄuje i mlada Jessie (Cailee Spaeny), koja teži postati fotoreporterka, baš kao i Lee. PraktiÄki možemo govoriti o filmu ceste jer se Äitava radnja odvija tijekom putovanja koje prate brojne prepreke i opasni susreti.
Na poÄetku se Jessie teško nosi sa stresovima kojima se ratni fotografi izlažu (obješeni ljudi, unakrsna vatra, gubitak svake humanosti), ali ostaje pri sebi zahvaljujući trezvenošÄ‡u Lee koja je na taj naÄin puni snagom. Ipak, bez obzira na vanjsku smirenost, vidimo koliko su razni ratovi ostavili ožiljaka na Lee, i koliko se ona teško nosi sa muÄnim slikama kojima je svjedoÄila kao fotograf. Lee i Jessie zapravo funkcioniraju kao antipodi, ili još bolje: opreÄni stadiji iste osobe. Subverzivni potencijal fotografije prikazuje se kroz Jessie, koja nastoji dokumentirati sve ratne strahote i tako poslati poruku za budućnost. Lee je vjerojatno bila ista takva u mladosti, ali s vremenom je izgubila vjeru u moć fotografije. Kako ratna fotografija može imati ikakav utjecaj kada se isti onaj užas na kojeg je upozoravala svojim slikama sada odvija u njenoj vlastitoj zemlji? Uzrok toga vjerojatno je isti onaj na kojeg sam se osvrnuo na poÄetku osvrta. Dakako, nije da ratna fotografija nema utjecaja (vrlo je poznat primjer gole djevojÄice u Vijetnamu koji je doveo do velikog vala antiratnih prosvjeda), ali ratna fotografija pokazana u obliku kakav je u “GraÄ‘anskom ratu” lišena je bilo kakve supstance i smisla te umjesto toga svedena na bezglavu trku za što dramatiÄnijim prizorom kako bi se objavila na naslovnici. Na takvoj fotografiji ljudima je oduzeta ljudskost, a fotografi postaju paparazzi koji riskiraju vlastitu glavu za pet minuta slave. Posebno je potresna pri tome završna scena, ali vjerujem da je bolje da je sami vidite.
Je li Garland imao takvu koncepciju fotografije kad je stvarao film teško je sa sigurnošÄ‡i reći, ali s obzirom na to da je prikazano kako su Lee i Jessie sliÄne, onda je i implicirano da će se Jessie s vremenom neminovno razoÄarati u fotografiju i moć medija. A takav pogled na medije ne ostavlja prostora za bilo kakav potencijal fotografije da pokaže istinu, a kamoli da ljude natjera da promijene trenutne postavke koje su i dovele do takvog užasa.
Film je inaÄe produciran od A24, produkcijske kuće Äiji filmovi Äesto izvrću žanrovske odrednice, što ovdje ipak nije bio sluÄaj. Ostaje osjećaj da je film htio biti i više od zabave, kao da je htio reći nešto dublje, i k tome došao opasno blizu, a onda zastao. To ne znaÄi da je film bio loš, dapaÄe, rijeÄ je o vrlo gledljivom i napetom filmu, koji vam neće dati predaha do samog kraja jer jednom kad krene, onda zaista krene. Sam koncept filma ceste, u kojem na svakoj postaji Äeka nova situacija, miÄe prazni hod i Äini da se film od tek 109 minuta Äini dužim (u pozitivnom smislu).
Osim toga, film je vizualno zaista prelijep (izuzev povremeno previše naglašenog bokeha (naÄin fotografiranja u kojemu je izoštren samo objekt, a pozadina zamućena, op.a.), ali to je bio umjetniÄki izbor i stvar ukusa). Posebno je impresivan završni upad na Washington, kulminacija filma sa širokim sukobom u kojem frcaju ekspolozije, tenkovi haraÄe, rafali rešetaju. InaÄe nisam fan masovnih scena borbe, ali u ovom sluÄaju je režirana fantastiÄno, s izmjenama izmeÄ‘u šireg prikaza konflikta i fokusa na likovima koji pokušavaju izvući živu glavu.
“GraÄ‘anskom ratu” pomogla je i vrlo kvalitetna postava koju je predvodila Kirsten Dunst. Odglumila je izmuÄenu fotorepoterku krajnje uvjerljivo, bez trunke glamura ili preneamaganja. Lijepo je vidjeti da se uspješno prebacila u drugaÄiji tip uloga od onih kakve su je krasile na poÄetku karijere. Tu je i Wagner Moura koji se internacionalno proslavio ulogom Pabla Escobara u seriji “Narcos”. Ovdje se odliÄno snašao i ponudio jednako dobru izvedbu kao i Kirsten Dunst. A bit će i zanimljivo vidjeti kako će se razvijati karijera Cailee Spaeny. Na temelju prikazanog, moglo bi biti nešto i od nje.
ZakljuÄno, bez obzira što sam na poÄetku rekao štošta o tome kako nije rijeÄ o pretjerano snažnom ratnom filmu, treba općenito pohvaliti film. Nedostatke pokriva zanimljivom i napetom priÄom koja će vas držati zainteresiranima do kraja. A i s vizualne strane je gotovo besprijekoran, prepun vrlo lijepih kadrova i fotografski posloženih scena. Bila bi šteta da je ikako drugaÄije s obzirom da se unatoÄ svemu radi o filmu o fotografiji i mogućnosti zahvaćanja istine, više nego ratu. Možda “GraÄ‘anski rat” ne dostiže Garlandove vrhunce “Ex machine” i “Annihiliation”, no isto tako se od njih ne srozava predaleko, pa možemo s nestrpljenjem Äekati idući Garlandov film.