Na koncertu sam se juÄer zapravo zatekao sluÄajno, bez da sam o Grace Jones znao mnogo više od njenog imena i dva-tri najpoznatija hita. Moglo bi se zato reći da sam na Šalatu otišao kao tabula rasa. Naravno, kad sam saznao da idem, brže-bolje sam poslušao još neke druge stvari od nje, ali svejedno nisam naroÄito bio upoznat s njenom pojavom. A upravo je pojava, nevjerojatna ekstravagancija kojom je zraÄila, bila pola nastupa (a da pritom ne umanjujem glazbeni dio, koji je isto bio sjajan), što dobiva još više na znaÄaju kad se uzme u obzir da se ipak radi o ženi koja gazi prema osamdesetoj.
Prije poÄetka koncerta (oko 21:30), crni zastor zakrio je pozornicu kao u kazalištu te se stao emitirati nedefinirani drone zvuk bez kulminacije razmjerno dugo, pa se par ljudi oko mene zbunjeno zapitalo trebaju li poÄeti pljeskati da izaÄ‘e. A onda se zaÄulo: „ladies and gentlemen“ i zastor je naglo pao, otkrivajući Älanove benda i Grace Jones na uzvišenju, sa svojom maskom zlatne lubanje iz koje izviru crni šiljci. Koncert je samouvjereno otvorila s pjesmom „Nighclubbing“, pri Äijem se kraju karikirano marširajući spustila s uzvišenja bliže publici koja ju je s oduševljenjem pozdravila. Sljedeće smo imali priliku Äuti „The key“, za koju je rekla da je prvi put izvodi uživo. Da kojim sluÄajem nije napomenula da se radi o pjesmi s novog albuma kojeg sprema, pomislio bih da se radi o pjesmi starijeg datuma jer besprijekorno otkljuÄava zvuk funka (Fun-key), onakav kakav se mogao Äuti 80-ih, s karakteristiÄnim crnaÄkim zvukom, od funky elektriÄne gitare i prljavog basa do dvije gospel pjevaÄice koje su bile back vokali.
Tu su stvari već polako postale vruće, pa je Grace Jones skinula sa sebe tešku haljinu i otkrila se u mnogo oskudnijem izdanju, a izgled nije stala mijenjati za Äitavog koncerta, cijelo vrijeme dodajući komade koji su pratili temu i atmosferu glazbe. Uslijedio je „Private life“, a onda i fantastiÄni „Demolition man“ pri Äijoj su izvedbi postavili Äinele naprijed, po kojima je ona precizno i vrlo energiÄno udarala, dodajući ekstra dimenziju zvuku benda, da bi ih na kraju u skladu s nazivom pjesme demolirala, pobacala, izvrnula i onda s poda još tukla po njima.
Prije iduće pjesme Grace Jones je napravila mali banana intermezzo (tko je može kriviti, i ja bih ogladnio od takvog nastupa) te je potom izišla zaogrnuta u šarene boje, pa je svima već bilo jasno da će pjevaÄica jamajÄanskog podrijetla izvesti hit „Jamaican guy“. I nakon sveg šarenila i opuštenosti reggaea, Grace je tome kontrastirala s „I've seen that face before (libertango)“ pojavivši se najednom kao dama iz starih francuskih filmova i dubokim zavodljivim glasom famme fatale iza kojeg se mogao Äuti klasiÄni zvuk tanga, s povremenim probojem reggae aranžmana. Smireniji dio veÄeri nastavio se i idućom pjesmom kada je ostala samo ona, vino i klavir. Možda se u tome trenutku i najbolje Äulo koliko je njen vokal i dalje snažan i Äist. Nakon svih ovih godina nastupanja, još uvijek zvuÄi gotovo kao na snimkama s poÄetka karijere. Ako je do nekih promjena i došlo, one samo pridonose eleganciji kod sporijih pjesama.
Treba spomenuti i vizualni element koji je uÄinio veÄer toliko atraktivnom, a koji je najviše došao do izražaja kod „Love is the drug“ jer je Grace Jones postala i sama disko kugla kada su se svi reflektori prigušili, izuzev onog koji je direktno tukao u šljokasti šešir što je raspršivao svjetlost posvuda. Tijekom te izvedbe nas je snažna solaža na elektriÄnoj gitari podsjetila da su i u bendu pravi majstori koji znaju ukrasti pažnju. Stoga ovdje treba pohvaliti sve na instrumentima jer su stvarno besprijekorno pratili Grace. Nakon neuspješnog pokušaja Grace Jones da publika postane back vocal tijekom „Demolition man“, napokon je i publika propjevala što je Grace popratila s veselim komentarom „So you can sing!“
Posljednja pjesma prije bisa je „Pull up to the bumper“, za koji je publika opet bila spremna uskoÄiti u pjevanje. Tada je i bezbroj konfeta prsnuo iz pozornice, a Grace Jones je stigla i potpisati koji autogram meÄ‘u publikom dok je pjevala. Za bis je ostavila možda svoj i najveći hit: „Slave to the rhytm“. Njena nepresušna energija oÄitala se u tome što je za Äitave pjesme vrtjela hula-hup obruÄ, pritom ni najmanje ne gubeći ritam, upravo kao da je njegov rob.
Nakon što se ponovno oprostila od publike, Äulo se još jaÄe pljeskanje i pozivanje na još jednu pjesmu, vjerojatno zato što su svi oÄekivali Äuti „La vie en rose“. Iako je Grace na kraju nije isplanirala izvesti, pojavila se još jednom na pozornici i svima se od srca zahvalila na nezaboravnoj veÄeri.
Grace Jones je napravila pravi spektakl, fuziju odliÄne glazbe i bezvremenske razigranosti. Ostaje mali žal što na kraju nismo Äuli „La vie en rose,“ ali bez obzira na to, skroz je pogodila sa svim ostalim pjesmama, pa se ne može uputiti kritika setlisti. Kao što sam rekao na poÄetku, nisam bio previše upoznat s njom, no od sada će mi neke od pjesama svakako ići na playlistu. A i ima li boljeg naÄina od upoznavanja s glazbenikom nego na koncertu? ZakljuÄit ću izvještaj samo komentarom jednog od posjetitelja koji se poslije koncerta spuštao sa Šalate: „Nemam rijeÄi.“
(Fotografije su ilustracija s njenog koncerta u Puli 30.08.2017.)