24 godine kasnije, dobili smo nastavak filma za kojeg je malo tko oÄekivao da će biti napravljen. Ako zbog niÄeg drugog, a ono jer je prošlo preko dva desetljeća i jer se Äinilo da je priÄa završena. Maximus umire, Rim je reformiran, gladijatori će biti osloboÄ‘eni. Ali Ridley Scott je imao drugaÄije planove. Okupio je ponovno kvalitetnu glumaÄku postavu: Paul Mescala, Denzela Washingtona, Pedra Pascala, a tu je i Connie Nielsen koja reprizira ulogu Lucille.
Na samom poÄetku upoznajemo Hanna (Paul Mescal), odnosno Luciusa Verusa kojeg je majka još kao djeÄaka poslala iz Rima kako ga ne bi ubili jer ima vladarsko pravo. U poÄetnoj bitci Rimljani osvajaju Numidiju, te odvode Hanna u roblje i prisiljavaju ga da postane gladijator. Potencijal u njemu primjećuje Macrinus (Denzel Washington), pa ga kupuje i obećava da će pred njega u gladijatorskog borbi staviti bilo koga Äiju glavu Hanno želi. On se namjerio na generala Acaciusa (Pedro Pascal) jer je zapovijedao napad na Numidiju. Za dalje ćete ipak morati pogledati film.
S obzirom na to da se radi o povijesnom spektaklu, pitanje se nalaže samo od sebe – koliko je Gladijator II povijesno toÄan? Ridley Scott je još u prvom Gladijatoru pokazao da na povijest gleda više kao okvir koji oživljava njegovu vlastitu priÄu koju želi ispriÄati. Maximus uopće nije postojao, ali kada ga smjestimo meÄ‘u stvarne careve, lik najednom postane punokrvniji. Pa Äak i Napoleon, film kojeg povijest ÄvršÄ‡e veže zbog veće recentnosti i bolje dokumentiranosti, ima podosta netoÄnosti, a sve u svrhu razvoja priÄe i filma. Pa na filmu i jest da ispriÄa priÄu, a ne da bude povijesni dokument.
Tako da, pristupimo li svim netoÄnostima i anakronizmima opuštenije, pa na primjer napravimo malo natjecanje tko će ih više uoÄiti, gledat ćemo film vjerojatno kako je Ridley Scott i naumio – kao spektakl, akciju i zabavu. Iako, smješno je koliko je redateljeva mašta eskalirala u odnosu na prvog Gladijatora. Dok se u prvom dijelu netoÄnosti tiÄu uglavnom odnosa likova, ovdje imamo gladijatore koji jašu nosoroge i pomorske bitke s morskim psima rekreirane u Koloseju, a tu su dakako i djeca koja na ulici igraju nogomet, senatori koji Äitaju novine… Tko zna, do trećeg dijela možda Rim uÄ‘e u nekakvo ironpunk razdoblje gdje će se bitke voditi na cepelinima. Previše? Ma, samo jedna od steÄevina Rimskog Carstva koja je pala u zaborav nakon što su Germani prodrli sa sjevera.
Pozabavivši se poviješÄ‡u, sada možemo reći štogod o akcijskom dijelu. Jednostavno reÄeno, on je fantastiÄan. ÄŒitav je film spektakl u punom smislu te rijeÄi – od poÄetnog napada Rimljana na Numidiju do veliÄanstvenih gladijatorskih borbi koje se protežu kroz Äitav film. U svakom kutku vidi se da je veliki budžet itekako iskorišten. Osim vizualne privlaÄnosti, i scene borbi odliÄno su režirane. Kako smo već rekli, u odnosu na prvog Gladijatora, nastavak ima adut suludijih borbi (krvožednih majmuna, nosoroga, morskih pasa itd.), koje su ujedno i krvoloÄnije od onih u prethodnika. A zbog naÄina na koji su akcijske scene rasporeÄ‘ene, film ni u jednom trenutku zastajkuje. No opet, bez obzira na Äestu akciju, nemamo ni osjećaj da film žuri od jednog obraÄuna do drugog. RijeÄju, pacing je pogoÄ‘en.
Ipak, lakoća filma pomalo se gubi pri kraju kada film kao da će implodirati pod vlastitom težinom. Prvi i središnji dio zapravo ne najavljuju (ili bolje reÄeno ne pripremaju) gledatelja za grandioznost politiÄkih prevrata i monologa koji se spremaju u završnici. A nijedan od monologa nije izrodio pamtljiv citat poput: „što radimo za života, odjekuje u beskonaÄnosti“. U tom kontekstu, rimski san, koji se spominje više puta kroz film, priliÄno podsjeća na ideju ameriÄkog sna. Tim više jer se rimski san postavlja kao naÄelo koje je vrijedilo nekoć, u mitsko vrijeme kada je Rim bio velik. Vjerom u istinitost tog sna, potencira se onda i snaga sadašnje države, jer samo je potrebno obnoviti, tj. nanovo otkriti one principe koji su već u nama. No kao što ameriÄki san nije postojao, teško da je postojao i rimski. Ne treba zariti duboko u povijesne knjige da vidimo kako se roditi u antici, a da nisi bio iz dobrostojeće obitelji, nije bila neka sreća.
No sreća jest što je Macrinus (Denzel Washington) dobio svoj trenutak u završnom dijelu i na taj naÄin izvukao ga u više nego gledljivo finale. Nevjerojatno je koliko lagano uspijeva zagospodariti scenom i gotovo bez truda portretirati vrlo opasnu liÄnost. Bez karikaturizacije lika, izgleda još više prijeteći. Ovim je samo potvrdio da se radi o jednom od najvećih glumaca svoje generacije.
TakoÄ‘er, Paul Mescal je bio dobar u glavnoj ulozi, oÄito pažljivo pripremljen, ali ne mogu ne zamijetiti da mu nedostaje ona aura koju je posjedovao Russell Crowe u originalu. Mescal je dosad uglavnom glumio normalne ljude, u prizemnim dramama (kao što je npr. Poslije sunca) i definitivno treba neko vrijeme da stekne iskustva igranja i u ovakvom tipu filmova. U svakom sluÄaju, pokazuje priliÄan dijapazon likova koje može odigrati, pa će mu se sigurno otkljuÄati i buduće velike uloge gdje će se moći kaliti.
SluÄaj Gladijatora podsjeća me na još jedan film Ridley Scotta koji nije zaista trebao nastavak, ali ga je svejedno dobio više desetljeća kasnije. Radi se o Blade Runneru Äiji je nastavak režirao Denis Villeneuve 2017. Original je takoÄ‘er bio završena cjelina, koji je poput vina s godinama postajao samo cjenjeniji. Što se tu imalo za dodati? ÄŒini se podosta. VIlleneuve je uzeo poÄetni koncept replikanata, ali onda otvorio posve nova vrata koja vode u neispriÄane dijelove te distopijske budućnosti. Stvorio je film s novom atmosferom i novim temama, općenito: stvorio je vjerojatno jedan od najboljih nastavaka ikad. Gladijator 2 pak nije pokušao takvo što. U biti, usporeÄ‘ujući ga s originalom, radi se o dva ista filma. Nešto poput Carpenterovih bjegova iz New Yorka i Los Angelesa. Kako se uzme, to se može gledati negativno i pozitivno. Ja ću se prikloniti potonjem. Gladijator II, zanemarimo li na tren original, funkcionira odliÄno i samostojeći.
Vjerujem da će ljudi koji će se vraćati ovom filmu, kad proÄ‘e dovoljno vremena, gledati mnogo povoljnije na njega nego što sada gledaju kritike. Valjda je to sudbina umjetnosti.