Kolumne

Album, stvar prošlosti?

Ima li budućnosti za format koji je tako duboko utkan u DNK naše omiljene glazbe?

Objavljeno: 30.07.2015. 12:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Album, stvar prošlosti?
Proteklih dana sam nakon dosta vremena ponovno gledao Classic Albums, izvrsnu seriju dokumentaraca o nastanku nekih od najznačajnijih pop, rock i heavy metal albuma u posljednjih pedesetak godina. Paranoid, Machine Head, Electric Ladyland, The Number of The Beast, So i Rumours samo su neki od legendarnih albuma obrađenih u serijalu. U principu, radi se o making-of tipu dokumentarnog filma u kojem producenti seciraju pojedine pjesme uz prisjećanja samih glazbenika o nastanku albuma. Premda se radi o albumima koji su snimljeni u raznim vremenskim periodima, od strane drastično različitih umjetnika, jedna zanimljiva karakteristika ih stavlja u istu kategoriju. Naime, osim nepobitne činjenice da se radi o klasicima prodanima u milijunima primjeraka, svaki od tih albuma je umjetničko postignuće, koherentna i zakružena cjelina. 

Uzmimo za primjer The Dark Side of The Moon, magnum opus Pink Floyda je drugi najprodavaniji album svih vremena, nalazi se samo iza Thrillera Michaela Jacksona koji drži primat sa oko 65 milijuna prodanih primjeraka. Album je ogledni primjerak produkcijske ingenioznosti, sam studio je poslužio kao instrument i izvor inspiracije za stvaranje remek-djela u kojem se isprepleteni koncepti sjedinjuju u jednu snažnu artističku tvrdnju. Dark Side je ostao na Billboard's top100 listi najprodavanijih albuma punih petnaest godina!

Međutim, već neko vrijeme se priča kako je glazbenom albumu kao formatu odzvonilo. Istini za volju, neki to govore već dvadeset godina. Koliko je koliko je situacija ozbiljna i ima li uopće budućnosti za jedan format koji je tako duboko utkan u DNK glazbe koju danas slušamo?



Nekoć, ne tako davno, glazbeni uspjeh se mjerio u milijunima prodanih albuma. Singlovi su praktički bili nužno zlo, malena reklama za kupnju novog albuma. U eri glazbenih albuma, negdje od kraja šezdesetih pa do početka ovog stoljeća, diskografske kuće su zarađivale desetke milijardi dolara godišnje na proizvodu koji je predstavljao vrhunac umjetničkog dosega za glazbenike.

Svi volimo hitove, upravo nas singlovi upoznaju sa izvođačem. Ne znam kada sam posljednji put slušao greatest hits kompilaciju nekog omiljenog benda. Bend upravo postane osobni favorit nakon što slušatelj otkrije nekomercijalne dragulje na albumu, pjesme koje su često preduge ili nedovoljno kompatibilne sa aktualnom pop glazbom da bi dobile tretman singla, premda u većini slučajeva kvalitetom nadmašuju ostale pjesme na albumu. Dobar album posjeduje dinamiku koja slušatelja motivira na daljnje slušatelje i inače dislociranim singlovima daje dodatni integritet i dozu pripadnosti.

Premda albumu posljednjih godina ne ide pretjerano dobro, nedvojbeno će ostati uz nas još neko vrijeme. Postoje razlozi zašto danas ne funkcionira kao prije. Album je uvijek bio fizičko iskustvo sa vizualnim i taktilnim aspektima. Dobar cover je prodavao primjerke. Čak su i audio-kazete sadržavale artwork sa textovima pjesama, uz albume su dolazili posteri i naljepnice što je svakako uvećalo poželjnost proizvoda. Rijetki se vjerojatno sjećaju music-shopova. Odlazak u trgovinu prepunu glazbenih medija svih vrsta i oblika je bio pravo religijsko iskustvo. Čovjek uvijek lakše percipira materijalno od nematerijalnog, premda danas imamo internet koji nam pruža pristup apsolutno svemu, teško može parirati višesatnom listanju kroz albume na policama, dok nam upušeni trgovac na kraju ne uvali neke anonimuse pod novi Megadeth samo da nas se riješi. Ali cijene albuma, posebice u nas su bile odvratno visoke, čak i u slučaju domaćih izvođača. Naravno da u svijetu streama i downloada nema mjesta za prenapuhane cijene. 

Možemo razglabati o padu kvalitete unedogled, kvaliteta glazbe u globali značajno ne varira, jedino se glazbeni ukus masa mijenja. Za eventualni pad albuma kao formata najveći dio krivice zapravo snose slušatelji jer se glazba sve manje sluša aktivno, vrti se negdje u pozadini, iza nekoliko digitalnih aplikacija. Činjenica je da ljudi danas manje čitaju, manje slušaju i u konačnici manje razmišljaju. Već sam pisao o tome kako je svijet glazbe previše trom da slijedi korak tehnologije, ali u dobroj mjeri kaska i za suludim stilom života koji danas prevladava. Odlaskom music-shopova i sličnih izvora glazbe u ropotarnicu povijesti  dolazi do pada prodaje CD-a, dok nove generacije nikad nisu usvojile taktilan pristup nosačima zvuka i potrebu za posjedovanjem fizičkog medija.



Također se postavlja legitimno pitanje da li je glazba današnjice prerasla tradicionalan format albuma? Album kao takav nikad nije posebno dobro odgovarao nekim glazbenim stilovima. Klasična glazba, stvarana u nekom drugom vremenu teško korespondira sa tako konzumerističkim formatom. Brojni prog-rock aktovi su znali izdati albume sa svega tri-četiri skladbe drastično različitog trajanja što je rezultiralo disproporcionalnim i neizbalansiranim cjelinama. Danas, ukoliko pričamo o mainstreamu, nalazimo se u invaziji EDM-a i popa s jedne strane imamo ljude koji snimaju 3-minutne singlove, krojene za radio airplay i DJ-e čiji mixevi katkad traju i preko sat vremena. Preostaje nam vidjeti kako će neki novi i nadolazeći glazbeni pravci redefinirati način kako konzumiramo glazbu.

Našlo se malo mjesta i za poetsku pravdu. Dok album polako ali sigurno odlazi u povijest, pridružuje mu se i .mp3, format koji je prije dvadesetak godina svojim dolaskom na neki način označio početak kraja za glazbene albume. Veći internetski bandwidth omogućuje lakše i jeftinije raspolaganje .flac datotekama, a YouTube i ostali gigantski stream servisi čine održavanje i skupljanje osobnih fonoteka na hard disku u velikoj mjeri redundantnim.

Moja bojazan dolazi iz spoznaje da se snima sve manje albuma (u odnosu na broj ljudi koji se profesionalno bavi glazbom), što zbog rentabilnosti, što zbog snažnih fluktuacija na glazbenom tržištu. Glazbenici danas  većinu prihoda nalaze u live nastupima. Razočaran sam, primjerice, što Chickenfoot, sjajna rock supergrupa odustaje od snimanja trećeg albuma, jednostavno ga ne mogu prodati u dovoljnim količinama da pokriju troškove snimanja. S obzirom da članovi imaju druge značajne projekte, turneje im nisu dovoljno velike da rad na novom materijalu donese bilo kakav prihod. U svijetu recikliranih pjesama i plastičnih pop-zvijezda pokazuje se profitabilnijim i jednostavnijim snimiti pokoji single za radio, pridružiti mu spot (koji će generirati dovoljan broj klikova) i zatim prodavati ekskluzivne mixeve i remixeve. 

Hoćemo li ostati upamćeni kao generacija koja je efektivno ubila album samo da možemo kliknuti na sljedeću pjesmu? Vrijeme će pokazati, premda nisam optimist. Na svu sreću, samnom se ne slaže Steven Wilson, vjerojatno najkreativniji čovjek u današnjem svijetu rocka. Zbilja, njegov aktualni album Hand. Cannot. Erase. je genijalan, a Wilson tvrdi kako će uvijek postojati publika željna dobrog albuma, kao što rock i metal scena vjerojatno neće podleći ovim mainstream trendovima. Gubitak relevantnosti albuma možda nije loša stvar, možda će ih snimati samo oni koji imaju nešto za snimiti, bez nepotrebnih fillera koji kvare balans konačnog rezultata. Arctic Monkeys i The Black Keys su rasturili proteklih godina, ove godine Muse, Faith No More i Blur su, između ostalih, isporučili sjajne albume. Sve to je premalo, tužno će zaključiti mnogi, ali odbijam završiti na negativnoj noti. Neuništivi Iron Maiden za nešto više od mjesec dana izdaju prvi dvostruki album u svojoj dugotrajnoj karijeri. Da, dvostruki.

Album je mrtav? Not today.

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: album, stvar proslosti, classic albums, the dark side of the moon, pink floyd, steven wilson, hand, the number of the beast, kolumna, igor pernar, 30.07.2015.

Ovaj članak je pročitan 1903 puta



Kalendar

DARK FUNERAL & FLESHGOD APOCALYPSE, Zagreb, Boogaloo, 19.01.2025.

19.01.2025. - nedjelja

DARK FUNERAL & FLESHGOD APOCALYPSE, Zagreb, Boogaloo, 19.01.2025.

Zagreb, Boogaloo
33€/36€/39€

PANTERA - Ljubljana, Arena Stožice, 31.01.2025.

31.01.2025. - petak

PANTERA - Ljubljana, Arena Stožice, 31.01.2025.

Ljubljana, Arena Stožice

PIECE OF MAIDEN SYMPHONY - IRON MAIDEN TRIBUTE SYMPHONY, Zagreb, Lisinski, 02.02.2025.

02.02.2025. - nedjelja

PIECE OF MAIDEN SYMPHONY - IRON MAIDEN TRIBUTE SYMPHONY, Zagreb, Lisinski, 02.02.2025.

Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski
29€/32€/39€/45€

MARDUK, Doodswens, Sumus Diabolus Incarnatus, Irae, Zagreb, Boogaloo, 19.02.2025.

19.02.2025. - srijeda

MARDUK, Doodswens, Sumus Diabolus Incarnatus, Irae, Zagreb, Boogaloo, 19.02.2025.

Zagreb, Boogaloo
29€/32€/35€

SUICIDAL ANGELS, Zagreb, Močvara, 10.03.2025.

10.03.2025. - ponedjeljak

SUICIDAL ANGELS, Zagreb, Močvara, 10.03.2025.

Zagreb, Močvara
20€/24€/28€

TARJA TURUNEN & MARCO HIETALA, Zagrreb, Tvornica Kulture, 11.03.2025.

11.03.2025. - utorak

TARJA TURUNEN & MARCO HIETALA, Zagrreb, Tvornica Kulture, 11.03.2025.

Zagreb, Tvornica Kulture
Rasprodano

GODSMACK, Zagreb, Boćarski dom, 30.03.2025.

30.03.2025. - nedjelja

GODSMACK, Zagreb, Boćarski dom, 30.03.2025.

Zagreb, Boćarski Dom
44€

DARK TRANQULLITY, MOONSPELL, Hiraes, Zagreb, Boogaloo, 30.04.2025.

30.04.2025. - srijeda

DARK TRANQULLITY, MOONSPELL, Hiraes, Zagreb, Boogaloo, 30.04.2025.

Zagreb, Boogaloo
36€/39€

AMENRA, Zagreb, Boogaloo, 02.05.2025.

02.05.2025. - petak

AMENRA, Zagreb, Boogaloo, 02.05.2025.

Zagreb, Boogaloo
early bird 28€/32€/35€

GOJIRA, Zagreb, ŠRC Šalata, 27.07.2025.

27.07.2025. - nedjelja

GOJIRA, Zagreb, ŠRC Šalata, 27.07.2025.

Zagreb, Šalata
Early bird 45€

Siječanj / 2025

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Galerije

PORTO MORTO - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 19.12.2024. - galerija

19.12.2024. − Zagreb, Vintage Industrial Bar

PORTO MORTO - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 19.12.2024. - galerija
EVERGREY, Zagreb, Močvara, 04.12.2024. - galerija

04.12.2024. − Zagreb, Hrvatska, Močvara

EVERGREY, Zagreb, Močvara, 04.12.2024. - galerija
GIPSY KINGS - Zagreb, KD Lisinski, 20.11.2024. - galerija

20.11.2024. − Zagreb, KD Lisinski

GIPSY KINGS - Zagreb, KD Lisinski, 20.11.2024. - galerija

Must Read

DARK TRANQUILLITY i MOONSPELL krajem travnja u Boogaloou, early bird ulaznice već rasprodane!

Vijesti

DARK TRANQUILLITY i MOONSPELL krajem travnja u Boogaloou, early bird ulaznice već rasprodane!
KRYN (+ GREYNOISE) - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 09.01.2025. - galerija

Galerije

KRYN (+ GREYNOISE) - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 09.01.2025. - galerija
KRYN (+ GREYNOISE) - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 09.01.2025.

Izvještaji

KRYN (+ GREYNOISE) - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 09.01.2025.
 Metal velikani BLIND GUARDIAN krajem kolovoza u Zagrebu, early bird ulaznice već rasprodane!

Vijesti

Metal velikani BLIND GUARDIAN krajem kolovoza u Zagrebu, early bird ulaznice već rasprodane!
GUSTAFI slave 44. rođendan velikim koncertom i uz brojne goste

Vijesti

GUSTAFI slave 44. rođendan velikim koncertom i uz brojne goste
 APOCALYPTICA stiže u Opatiju u sklopu svjetske turneje

Vijesti

APOCALYPTICA stiže u Opatiju u sklopu svjetske turneje "Plays Metallica Vol. 2"!
PORTO MORTO - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 19.12.2024.

Izvještaji

PORTO MORTO - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 19.12.2024.
PORTO MORTO - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 19.12.2024. - galerija

Galerije

PORTO MORTO - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 19.12.2024. - galerija
Eklektični zvuk Luxus Lorda na novom albumu

Vijesti

Eklektični zvuk Luxus Lorda na novom albumu
Gladijator II

Recenzije - Film

Gladijator II
SANTANA najavio veliku američku i europsku turneju u 2025.

Vijesti

SANTANA najavio veliku američku i europsku turneju u 2025.
IN MEMORIAN SINIŠI ŠVECU

Kolumne

IN MEMORIAN SINIŠI ŠVECU
NICKO McBRAIN oprostio se od legendarnog benda

Vijesti

NICKO McBRAIN oprostio se od legendarnog benda
EVERGREY, Klogr, Inner Vitriol - Zagreb, Močvara - 04.12.2024.

Izvještaji

EVERGREY, Klogr, Inner Vitriol - Zagreb, Močvara - 04.12.2024.
FLESH, Zagreb, Močvara, 30.11.2024. - IZVJEŠTAJ

Izvještaji

FLESH, Zagreb, Močvara, 30.11.2024. - IZVJEŠTAJ
OPETH - The Last Will And Testament

Recenzije

OPETH - The Last Will And Testament
EVERGREY, Zagreb, Močvara, 04.12.2024. - galerija

Galerije

EVERGREY, Zagreb, Močvara, 04.12.2024. - galerija
BRYAN ADAMS stiže u Pulu

Vijesti

BRYAN ADAMS stiže u Pulu

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK