U subotu, 2. travnja, s poÄetkom u 18.30 sati, na dodjeli nagrada proglašeni su pobjedniÄki filmovi ovogodišnjeg izdanja MeÄ‘unarodnog festivala dokumentarnog filma ZagrebDox. Na festivalu koji je u kinu Kaptol Boutique Cinema otvoren prošle nedjelje publika je imala priliku pogledati Äak 116 filmskih ostvarenja u dvanaest programa, a za službenu festivalsku nagradu Veliki peÄat natjecalo se dvadeset ostvarenja u meÄ‘unarodnoj te isto toliko u regionalnoj konkurenciji.
MeÄ‘unarodni žiri Äiji su Älanovi bili redatelj Igor Bezinović, producentica Zdenka Gold i distributer Peter Jaeger Veliki peÄat u ovoj sekciji dodijelili su filmu Manifest. "Gledanje ruskih tinejdžera na Youtubeu 68 minuta možda i ne bi bilo nešto što želite gledati na ekranu, ali jednostavan filmski stil i sadržaj "Manifesta" Äine šokantan politiÄki film koji predstavlja suvremenu politiÄku situaciju na potpuno drugaÄiji naÄin nego onaj koji gledate u vijestima", stoji u objašnjenju žirija. Manifest, u potpunosti sastavljen od videozapisa tinejdžera na društvenim mrežama koji prolaze kroz neprijateljski orijentiran sustav obrazovanja i klimu straha u suvremenoj Rusiji, premijerno je prikazan i nagraÄ‘en i na najvećem svjetskom dokumentaristiÄkom festivalu IDFA-i.
Posebna priznanja u meÄ‘unarodnoj konkurenciji dodijeljena su filmovima "Alis" Clare Weiskopf i Nicolása van Hemelrycka i "Susjed Abdi" Douwea Dijkstre.
U regionalnoj konkurenciji Veliki peÄat otišao je filmu "Van prostora i vremena" Äiju režiju potpisuje Nikolaus Geyrhalter, a odluku je donio regionalni žiri Äiji su Älanovi bili direktorica Krakow film festivala Barbara Orlicz-SzczypuÅ‚a, filmski kritiÄar Steve Rickinson i redateljica Corina Schwingruber Ilić. Žiri je svoju odluku obrazložio: "UmjetniÄko djelo koje potiÄe na razmišljanje i bavi se najkritiÄnijim problemom našeg vremena i potrebom za hitnim rješenjima, daje jedinstvenu perspektivu stvarajući distancu izmeÄ‘u gledatelja i problema, otkrivajući Äudnu prirodu otpada. PromatraÄko oko, nudi vizualnu studiju globalnog problema gospodarenja otpadom, ostavljajući gledatelja zadubljenog u apsurdnost problema i pitanje kako je do njega došlo. Nadalje, estetski pristup filmu, mješavina slikovne ljepote i realizma, pridodaje njegovoj snazi, podsjećajući nas da je problem neizbježan, hitan i golem."
Posebno priznanje u regionalnoj konkurenciji pripalo je hrvatsko-nizozemskom dokumentarcu "Prizori s mojim ocem" Biserke Šuran.
Mali peÄat za najbolji kratki film iz natjecateljskog programa, o Äemu su odluÄili Ivan Ramljak, Christine Camdessus i Andrej Korovljev osvojio je film "Horror Vacui" redatelja Borisa Poljaka. Posebna priznanja dobila su dva filma. Utjecaj filma "Izlazak Evgenie i Maxima Arbugaeva" rijeÄima žirija, u isto je vrijeme toliko emotivno snažan i razoran da nas ostavlja bez rijeÄi i na neobiÄan naÄin podsjeća na odgovornost koju svi nosimo, a "Susjed Abdi" Douwea Dijkstrea, na pametno osmišljen naÄin kroz višeslojni stil koji uvijek drži publiku angažiranom, razotkriva jedinstvenu priÄu o iskupljenju.
Nagrada "Movies That Matter" za ostvarenje koje na najbolji naÄin promiÄe ljudska prava takoÄ‘er je pripala filmu "Manifest" Angie Vinchitoza. Dodijelio ju je žiri u sastavu Luca D'Introno, povjesniÄar Tvrtko Jakovina i novinarka Snježana Pavić. S ratom u Europi, govoriti o dezerterstvu doista je subverzivno, i zato je specijalno priznanje dodijeljeno Damiru Markovini i "Dezerterima", filmu o autorovoj generaciji izbjegloj iz ratnog Mostara devedesetih.
Mladi žiri u Äijem su sastavu bili redatelji Joren Slaets, Sigal Yehuda i Biljana Tutorov dodijelili su Mali pecÌŒat za najbolji film mladog/e autora/ice do 35 godina, a nagradu je a nagradu je odlukom većine Älanova žirija dobio film "Prizori s mojim ocem" Biserke Šuran. Posebna priznanje dobili su filmovi "Vrata sna" Negin Ahmadi i "Divlje ranjene životinje" Jakoba Pagel Andersena.
ÄŒlanovi meÄ‘unarodne federacije filmskih kritiÄara FIPRESCI, Josip JurÄić, Maximilian Schäffer i Ana Šturm, dodijelili su istoimenu nagradu filmu "U posjetu Fortuni" Mátyása Kálmána.
O nagradi "Teen Dox", koja se dodjeljuje filmu iz istoimenog programa koji na najbolji naÄin govori o problemima mladih, odluÄivali su uÄenici i uÄenice Prve privatne gimnazije Zagreb. Nagradu Teen Dox osvojio je kratkometražni film "Iz pozadine" pseudomarksistiÄke medijske gerile Total Refusal koja istražuje i prakticira strategije umjetniÄke intervencije u suvremenim raÄunalnim igrama.
Nagrada PoÄasni PeÄat koja se dodjeljuje autorima koji su kvalitetom svojih radova prisutni i presudni u dokumentarizmu godinama, pa i decenijama, a dodjeljuje je direktor festivala Nenad Puhovski ove godine ide autoru koji je za relativno skroman opus od svega devet filmova uspio ne samo dobiti tridesetak nagrada već meÄ‘u njih ubrojiti i Zlatnog lava u Veneciji, Zlatnog medvjeda na Berlinaleu, nagradu Europske filmske akademije, nagradu na Cinéma du Réel, biti nominiran za Oscara i – dobiti Veliki peÄat Regionalne konkurencije na ZagrebDoxu. Radi se o talijanskom redatelju Gianfrancu Rosiju Äiji su filmovi Ispod razine mora, Sacro Gra, Gori more, Nokturno i Na putu koji je prikazan na ovogodišnjem ZagrebDoxu, već odavno postali sastavnim dijelom europske dokumentarne filmske baštine.
I na kraju, sinoć naveÄer nakon što je zakljuÄen službeni program 19. ZagrebDoxa, doznali smo i dobitnika HP nagrade publike.
Nagrada za najbolji film po izboru publike pripala je filmu "Vrane su bijele", duboko osobnom dokumentarcu redatelja Ahsena Nadeema, u kojem autor – musliman – traži putove nove duhovnosti u izoliranom i strogom japanskom budistiÄkom samostanu, ali jedini redovnik koji će mu pomoći više voli sladoled i heavy metal nego meditaciju.
Najbolji filmovi po ocjeni publike:
1. Vrane su bijele
2. Iz sve snage
3. Vitić pleše (recenziramo u ponedjeljak!)
4. Dosje Labudović: Cine-Guerillas
5. U vatri: rekvijem za Katiju i Mauricea Kraffta
6. VjeÄnost za tebe i mene
7. Ljepota i krvoproliće
8. Mali 70-ih
9. Nothing Compares
10.Hrpa amatera
Sutra objavljujemo posljednjih nekoliko pogledanih filmova od šestog dana festivala (subota), stoga - stay tuned!
IZVJEŠTAJ BY HRVOJE TELIŠMAN
MANIFEST - DOBITNIK VELIKOG PEÄŒATA U MEÄUNARODNOJ KONKURENCIJI
Angie Vinchito
Kad Äovjek pomisli da je vidio sve što vas je moglo oduševiti i/ili šokirati u prethodnim danima festivala, Zagreb DOX nam je ove godine priuštio ugodno iznenaÄ‘enje. Zadnji odabrani film finalnog dana festivala u subotu je ostao rezerviran za ruski film „Manifest“.
Na poÄetku ove recenzije svakako je bitno spomenuti da se pri uvodnim sekvencama pojavljuje režiser/ka potpuno maskirana kako tijelesno tako i glasovno. Paranoidno? Ne nikako, s obzirom na to da znamo što se trenutno dogaÄ‘a u Rusiji u tijeku rata s Ukrajinom.
Film je brutalno šokantan poput nekih fimova koje sam imao prije par godina gledati, gdje su gledatelji u kinu toliko ostali u šoku u nekoliko navrata da su popratili kraj filma bez teksta ili uvijek dobro došlog pljeska. Upravo se to dogodilo i s ovim uratkom.
Filmski zaplet kreće od nevinog da bi završio u suludom i neoÄekivanom krešendu.
Sve poÄinje nevinim snimkama djece koja se bude u svojim krevetima diljem Rusije, i o tome marljivo snimaju svoj video. No, da ne bi bilo da nas režiser nije upozorio, ubrzo poÄinje roller coaster negativnih dogaÄ‘aja snimljenih kamerom toÄnije mobitelom „malih ljudi“, male djece, teenagera. Prvo nazoÄoujemo verbalnom i fiziÄkom nasilju profesora nad djecom, zatim eklatantnim snimkama pedofilnih ispada profesora spram djece, upadima maskiranih postrojbi (kako ćemo kasnije vidjeti u filmu FSB-a), pucnjavama po školama (gdje bi djeca navodno trebala biti sigurna) i još neke nevjerojatne stvari koji je Angie Vinchito za nas odabrao.
Kroz oko kamere iz prvog lica svjedoÄimo dogaÄ‘ajima kojima su izložena ruska djeca svaki dan, a mislili smo da se nasilje i sve vezano uz to dogaÄ‘a samo u SAD-u... e pa baš nije tako.
Rijetko ću za neki film reći da je i više nego izvrstan (i još k tome da se potrefi da žiri festivala i ja imamo isto mišljenje o tome), no ovdje je rijeÄ o filmu koji vas izuva iz cipela kao niti jedan dosad na ovom festivalu. Ovakav doživljaj što se tiÄe filma sam osjetio samo još jednom ... s dokumentarnim filmom „The bridge“ davne 2006 godine.
Ako sam rekao za film o Bobie Winieu da je fenomenlan film koji prikazuje stvarne snimke nasilja osvještavajući nas o tome, onda ovaj film ide par kopalja više. „Manifest“ je definitivno filmÄina ovog festivala! Ovo je „raison etre“ odlaska u kino i uživanja u sedmoj umjetnosti. „Manifest“ je upravo to što se može protumaÄiti iz naslova ... manifest svim odraslima o tome da se pripazi na podmaladak koji se u sebiÄnosti dana ili života prepustilo samima sebi.