I tako smo došli do kraja ovog iznimnog izdanja zagrebaÄkog meÄ‘unarodnog festivala dokumentarnih filmova, uz posljednja tri filma. Ukoliko još smatrate da dokumentarci nisu za vas, nego samo igrani filmovi i serije (ili nešto drugo), proÄitajte ove naše izvještaje po danu i kratke recenzije filmova koje smo uspjeli pogledati. Jednom kada zavolite dokumentarce kao žanr, to vas nikad ne pušta. Osim toga, i samo 'muvanje' po festivalu je zlata vrijedan social networking. Do iduće godine!
IZVJEŠTAJ BY HRVOJE TELIŠMAN
VITIĆ PLEŠE
Boris Bakal
Ovaj film je jedan tipiÄni zagrebaÄki, purgerski film, koji tematizira jednu od bolnih rana grada Zagreba - zaštićeno kulturno dobro. Prati od samih poÄetaka pokušaje obnove i konaÄno samu obnovu te epilog
nakon obnove. Ovo je izuzetno cjelovit film što se tiÄe jedne takve obnove kulturnog spomenika, te je ujedno dio Interdisciplinarnog projekta zajednice (humano-urbana mreža), zapoÄet 2004. u cilju obnove
zajedniÄkih "prostora" zgrade u Laginjinoj 9 pod istoimenim nazivom.
No, da ukratko opišemo taj objekt od presudnog kulturnog znaÄaja za grad Zagreb, pa tako i Hrvatsku. GraÄ‘en je od 1958. do 1962. godine, a osim nebodera obuhvaća i dvije manje zgrade: trokatnicu i Äetverokatnicu, te dvorište i djeÄji park. Narodna banka FNRJ je bila investitor gradnje ovog znamenitog nebodera u Laginjinoj ulici. Prva je to zgrada kako Bakal, autor filma u jednoj sekvenci kaže ... koja pokušava izmiriti dvije statusne klasne stvari u jednom liftu. Naime, zamišljeno je da se u liftu voze zajedno i direktor i Äistaćica na putu prema poslu ili prema njihovim stanovima.
Ovaj zapravo kompleks zgrada je poznat po tome što je bio dugo dugo zanemarivan, unatoÄ tome što je objekt pod zaštitom. Bilo je pokušaja i prije da se cijela priÄa razriješi, no sve se zapravo pokrenulo 2008. godine kada se oko svog pokušaja da se konaÄno dogodi obnova Vitićevog kompleksa angažirao i autor ovog filma Boris Bakal te njegova aktivistiÄka udruga „BacaÄi sjenki“. Boris se useljava u zgradu (gdje i boravi 3 godine) te svojim posredovanjem pokušava pomiriti nepomirljive duhove stanara, u Äemu i uspijeva kad se za predstavnika zgrade postavlja Petar Pradžik.
Petar je, kako pratimo razvoj radnje, jedan požrtvovan Äovjek koji poput Don Quijota kreće u borbu s tvrdoglavim institucijama preko kojih pokušava sve to dovesti na mjesto da se intervenira glede obnove te kulturološki i arhitektonski reprezentativne zgrade, Äak i za hrvatsku povijest (iako bi sami stanari, onako, u hrvatskom prigovaraÄkom duhu rekli sasma suprotno od ove teze).
„Vitić pleše“ je izniman film koji je izazvao podosta pažnje gledatelja Äemu svjedoÄi i rasprodana dvorana. Ovaj dokumentarac je generacijskog karaktera, jer stanari s poÄetka priÄe više nisu isti stanari na kraju filma.
IZVJEŠTAJ BY ANASTAZIJA VRŽINA
SIRENE
Rita Baghdadi
Ovo je priÄa o trash metal all-female bendu Slave to Sirens iz nemirnog Libanona, s naglaskom na lidericu, tvrdoglavu 25-godišnju gitaristicu Lilas koja živi s majkom i bratom na periferiji Bejruta. Predana karijeri u bendu, danju Lilas djeci predaje glazbeni, dok svako svoje slobodno vrijeme van toga koristi na svirke i probe s bendom i najbližom suradnicom, lead gitaristicom Shery, s kojom je veže i velika privlaÄnosti iako nijedna najprije nije naÄistu što da radi s tim. U potpunoj tajnosti se spoje, ali na kratko jer Lilas dobiva samopozdanje i traži druge djevojke, a Shery ostaje povrijeÄ‘ena.
Uz to, Libanon definitivno nije država u kojoj cvate metal glazba, niti je ona prihvaćena pa su bendu vrlo ograniÄene mogućnosti. Odrastavši u sjeni graÄ‘anskog rata svojih roditelja, Lilas i njezine kolegice iz benda Shery, Maya, Alma i Tatyana imaju svejedno velike snove, ne odustaju iako im baš malo stvari ide na ruku. Kada se sudjelovanje benda na glazbenom festivalu Glastonburyu u Velikoj Britaniji ne pokaže kao velika prilika kojoj su se nadale, Lilas se vraća kući u Libanon na rubu sloma. Budućnost njezina benda, njezine zemlje i njezinih snova je nejasna, a Lilas na raskrižju. U konfliktu sama sa sobom, poÄinje se otresati na povrijeÄ‘enu Shery i ova odlazi iz benda, tek toliko da ostale djevojke iz benda naprije, a u konaÄnici i Lilas shvate da nema benda bez Shery i stvari meÄ‘u njima se izglade.
Film jest zanimljiv i možete ga slobodno pogledati na linku: no nema obilje metal glazbe, kao što bi možda oÄekivali.
VJEČNO PROLJEĆE
Jason Loftus
NagraÄ‘ivani kanadski redatelj Jason Loftus napravio je vrlo originalan animirani dokumentarac spajajući snimke iz sadašnjosti i 3D animaciju nadahnutu umjetnošÄ‡u kineskog ilustratora stripova Daxionga (koji je radio na "Justice League" i "Ratovima zvijezda"), a koji je pobjegao u Sjedinjene Države nakon nekoliko zatvaranja, represije i progona duhovne skupine Falun Gong, Äiji je bio pripadnik i praktiÄar.
Falun Gong je bila spiritualna - duhovna skupina koja je krajem 90.-tih, primarno u gradu Changchun pridobila tisuće sljedbenika i te je isprva, neometana od vlasti, prakticirala vježbe na trgovima grada (vanjskim oblikom poput tai chia ili svojevrsne joge, a onivaÄi su je opisivali verzijom budistiÄkog spiritualizma), sve dok nisu Kinezi oÄito željni drugaÄije "ideologije i razmišljanja" od komunistiÄke, preplavili trgove vježbajući Falun Gong. Nako sedam godima mirnog djelovanja, vlasti su shvatile da se stvara nova ideologija koja poprima ozbiljne razmjere sljedbeništva, te su tako krenuli progoni Älanova, kršenja ljudskih prava, zabrane, politika huškanja kineskog naroda protiv pripadnika skupine... i, Falun Gong je stavljen van zakona.
Skupina pripadnika Falun Gonga, aktivista, na Äelu s idejnim zaÄetnikom skupine, dolazi na smjelu i opasnu ideju da hakira državnu televiziju kako bi kineskom narodu rekao istinu o skupini i progonima državne vlasti. Hakerski upad je napravljen 2002. a nakon toga su krenule još brutalnije racije i progoni, ne samo Älanova.
Film prati Daxionga 20 godina kasnije, već s karijerom u Americi, kako pokušava rekonstruirati (i crtati) dogaÄ‘aje te akcije, i pronaći preživjele kolege iz te male grupice hakera, sada u Južnoj Koreji kamo su pobjegli. Uz prepriÄavanje dogaÄ‘aja (u formi razgovora i animirano) film donosi neviÄ‘enu priÄu o prkosu, jeziva svjedoÄanstva o progonima te uzbudljivu priÄu o odluÄnosti da se digne glas za politiÄku i vjersku slobodu bez obzira na cijenu.
Iznimno zanimljiv film i tehniÄki i sadržajno.