Kolumne

ŽETEOCI: zaboravljeni pioniri domaćeg duhovnog rocka s kraja šezdesetih

Jedna od stvari o kojima sam najčešće pisao do sada je fascinacija tvrdim stavom diskografa za vrijeme socijalističke Jugoslavije. Gotovo je nevjerojatno kakav je to bio neprijateljski stav od samih začetaka rocka na hrvatskom i jugoslavenskom području spram rock sastava. Ptice na grani znaju da je prvi rock LP pripao Grupa 220. Legendarni "Naši dani" svojevrsni su manifest tadašnje generacije za koju je progovarao Drago Mlinarec.

Objavljeno: 18.07.2018. 09:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

ŽETEOCI: zaboravljeni pioniri domaćeg duhovnog rocka s kraja šezdesetih
Da se postavi pitanje koji je drugi to rock LP koji je snimljen na hrvatskome, rijetko tko bi znao odgovoriti. Riječ je LP-u "To nije tajna" iz 1969. mladih bogoslova skupljenih u Žeteocima. Žeteoci su svakako jedna od najzanimljivijih pojava domaćeg rocka šezdesetih, oni su nastali kao proizvod koncilske obnove i kratkotrajne liberalizacije jugoslavenskoga društva koja se događala između 1966. i 1971. kada je jugoslavensko društvo pokušavalo uhvatiti korak sa Zapadom. Jedna od tih stvari je bilo opće prihvaćanje rocka, te pokvarene imperijalističke muzike koju pravovjerni komunisti nisu voljeli. Još kada je sviraju budući svećenici, onda je tvrdokornim komunistima na terenu se činilo da dolazi kraj svijeta. Duhovnost u rocku i folku šezdesetih na Zapadu je bila prirodna stvar. Ovdje su Peter, Paul i Mary koji pjevaju Dylana kao jedna fina ilustracija.
 
 
Siniša Škarica, tata-mata Jugotonove diskografije, jedan od onih zločestih ljudi koji nije dopuštao mnogim mladim bandovima snimati ploče, u svojoj knjizi "Kad je rock bio mlad: Priča s istočne strane (1956-1970.)"  piše o Žeteocima:  "Usput, bake su znale govoriti za živo (zločesto?) dijete, koje bi u susjedstvu podiglo prašinu (i pritom povuklo sve vršnjake za sobom) da je vragu iz torbe ispalo! E, rock'n'roll - kojeg neki povremeno povezuju s poslovima sama Lucifera - kao da je zaista vragu iz torbe ispalo. Ta slika poput neke alegorijske freske očito nije zasmetala električnim smjemeništarcima, studentima teologije i budućim crkvenim uglednicima, članovima VIS-a Žeteoci, ili izvornim Bijelim kolarima. Dapače, Mijo Gabrić (1943.), njihov bubnjar i kolovođa, gitarist Valent Bogadi (zamijenio je Josipa Pustičkog), orguljaš Mijo Bergovec i bas gitarist i pjevač Mato Dukić, u njenoj kontroverzi kao da su vidjeli prostor kojem bi mogli udahnuti novu spiritualnost. Glas Koncila je l969. na prešama Jugotona, i u produkciji maestra Gotovca, proizveo prvu ploču duhovnog rocka kod nas i drugi LP nekog sastava uopće: 'To nije tajna'."
 
 
Muzički taj album daleko od nekoga vrhunskoga muziciranja, ali hvata duh vremena. Kršćanska hipijevština izvire iz svake note ovoga albuma. Prerada meksičke tradicionalne pjesme "De Colores" (A2) najbolje ističe taj jedan optimizam koji je zadesio Hrvatsku i Jugoslaviju toga doba. Pogled prema Zapadu je jednako tako očit. Čak tri pjesme su prepjev skladbi francuskog isusovca i šansonijera Aiméa Duvala (znan kao Pere Duval, pater Duval), a to su  "Noć" (A3), "Rumeno Nebo" (A5) i biblijski obojena "Mrtvi Siromah" (B3). Pater Duval je svirao po francusko-govorećem području, održavao koncerte, pa čak se i propio u jednom trenutku, kao svaki dobar šansonijer.
 
 
Uspješan album je doživio čak pet reizdanja za Jugoton, jedno izdanje u Švedskoj, a 2009. ga je izdala Croatia Records na CD-u. Album je uglavnom pun prerada, što je odlika domaćeg rocka šezdesetih. Primjerice Crveni koralji su uglavnom svirali obrade. Kao što svjedoče reizdanja (koja su išla skroz do kraja sedamdesetih), album se ludo dobro prodavao. Feelgood soft-rock dobro je prolazio za domaća hrvatska uha. Nema ničega političkoga u ovoj muzici. Vjerujem da su ljudi u Jugoslaviji primarno bježali u muziku od dosadne sive svakodnevnice.
 
 
Singlica "Majka Marija" (1971.) posebno je zanimljivo izdanje. Naslovnu pjesmu napisao je Arsen Dedić, koji je inače pisao i duhovnu poeziju. Davne 2003. sada već pokojni Arsen u razgovoru za Nacional je svjedočio: "Je li to bilo onda kad ste 1958. objavili ciklus pjesama u časopisu Prisutnosti? – Da, imao sam 20 godina i jednu sam pjesmu posvetio 'Gospodinu Isukrstu', tako se to kaže u Dalmaciji, a drugu 'Svetom Nikoli', koji je moj zaštitnik, kao i putnika i pomoraca. Nisam pomorac, ali mi je more sve. No to se nekima nije svidjelo i morao sam napustiti tadašnji Radio Zagreb u Jurišićevoj 1 u žalosnim uvjetima: osudili su me zbog te dvije pjesme i rekli da će mi dati dvije plaće, ali neka napustim posao na radiju, a oni će mi naći mjesto u nekim novinama. Kao da su plaće neka utjeha! Pitao sam ih što će tim novinama reći zašto sam otišao s radija. Onda su me pokušavali okolnim putovima vratiti na posao, ponuđena mi je i neka funkcija, međutim, povadio sam stvari iz svoje ladice i više se nikad nisam vratio. Bilo mi je jako teško, čak sam prestao pisati poeziju na dulje vrijeme. I kasnije, kad sam napisao pjesmu 'Majka Marija' za Prvi Marijanski kongres, ponovno sam imao problema. Često nisam ni znao što se zbiva ispod žita, primjerice, tadašnji naš konzul u Njemačkoj otkrio mi je da ne mogu održati koncert zbog te pjesme."
 
Svirački je puno bolje odrađena "Majka Marija" nego album "To nije tajna". Pokojni jazz klasik Miljenko Prohaska bio je dirigent mini orkestru koji prati band. Naravno, Arsenov tekst je snažan, kao gotovo svaki njegov tekst, muzika arsenovska. "Bistrička" (B1) nije toliko zanimljiva kao prva strana. Zapravo, može stajati ravnopravno uz bok bilo koje druge pjesme iz toga doba. Žeteoci više nisu snimili nijednu ploču poslije 1971., ali su pioniri kršćanskog rocka u Hrvatskoj i u Jugoslaviji.
 
 
Dok su primjerice u Srbiji od 1991. do 2001. snimane "Pesme iznad istoka i zapada"  po tekstovima zloglasnog/čuvenog vladike Nikolaja Velimirovića u kojima su nas članovi raznih srpskih rock bandova, uključujući Električni orgazam i Partibrejkerse, počastili svojim izvedbama. Istina, snimanje je potaknuo tadašnji monah Jovan Ćulibrk, rock-kritičar i zagrebački student, koji je trenutno episkop slavonski SPC-a. Čekamo dan kada će koji katolički biskup biti rock kritičar. A do tada nam ostaju Žeteoci i da se sjećamo nekih boljih vremena za duhovni rock u Hrvata. Što reče Arsen: "Pamtim samo sretne dane!"
 
Originalno objavljeno na Perun.hr 16.09.2016.

Pročitaj više o temama: rock, jugoslavija, sezdesete, zeteoci, to nije tajna, 1969, arsen dedic, kolumne, mislav miholek, 2016



Kalendar

MONO, 25.04.2019., Močvara, Zagreb

25.04.2019. - četvrtak

MONO, 25.04.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
90 kn / 110 kn

MARDUK, 25.04.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

25.04.2019. - četvrtak

MARDUK, 25.04.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar

LENNY KRAVITZ, 27.04.2019., Arena Stožice, Ljubljana, Slovenija

27.04.2019. - subota

LENNY KRAVITZ, 27.04.2019., Arena Stožice, Ljubljana, Slovenija

Ljubljana, Arena Stožice

JONATHAN, 27.04.2019., Pogon Kulture, Rijeka

27.04.2019. - subota

JONATHAN, 27.04.2019., Pogon Kulture, Rijeka

Rijeka, Pogon Kulture
60 kn / 80 kn

NOVI VAL TRIBUTE, 27.04.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

27.04.2019. - subota

NOVI VAL TRIBUTE, 27.04.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
10 kn / 20 kn

RAŠPA, 03.05.2019., Hard Place, Zagreb

03.05.2019. - petak

RAŠPA, 03.05.2019., Hard Place, Zagreb

Zagreb, Hard Place
Besplatno

NETHERLANDS DEATHFEST IV - 3.5. - 5.5.2019., Tilburg, Nizozemska

03.05.2019. - petak

NETHERLANDS DEATHFEST IV - 3.5. - 5.5.2019., Tilburg, Nizozemska

Tilburg, Poppodium 013
48 / 123 €

LOVELY QUINCES, 07.05.2019., Močvara, Zagreb

07.05.2019. - utorak

LOVELY QUINCES, 07.05.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara

LAIBACH, 11.05.2019., Pogon Kulture, Rijeka

11.05.2019. - subota

LAIBACH, 11.05.2019., Pogon Kulture, Rijeka

Rijeka, Pogon Kulture
110 kn / 120 kn / 150 kn

Travanj / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 

Must Read

DARKTHRONE se vratio s 'The Hardship of the Scots'

Vijesti

DARKTHRONE se vratio s 'The Hardship of the Scots'
EVERGREY - Zagreb, Močvara - 22.04.2019.

Izvještaji

EVERGREY - Zagreb, Močvara - 22.04.2019.
Povratak ABBATH-a sa singleom 'Harvest Pyre'

Vijesti

Povratak ABBATH-a sa singleom 'Harvest Pyre'
INMUSIC BREAKTHROUGH 2019 - odabranih 10 domaćih i slovenskih bendova

Vijesti

INMUSIC BREAKTHROUGH 2019 - odabranih 10 domaćih i slovenskih bendova
CHILDREN OF BODOM - Hexed

Recenzije

CHILDREN OF BODOM - Hexed
SIX FEET UNDER, Childrain, Short Fuse - Zagreb, Močvara, 16.04.2019. - galerija

Galerije

SIX FEET UNDER, Childrain, Short Fuse - Zagreb, Močvara, 16.04.2019. - galerija
10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (MIKE SPONZA, TOMISLAV GOLUBAN, VOODOO RAMBLE) - Zagreb, Biker's Beer Factory, 13.04.2019.

Izvještaji

10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (MIKE SPONZA, TOMISLAV GOLUBAN, VOODOO RAMBLE) - Zagreb, Biker's Beer Factory, 13.04.2019.
AMIRA MEDUNJANIN - Zagreb, KD Lisinski, 14.04.2019. - galerija

Galerije

AMIRA MEDUNJANIN - Zagreb, KD Lisinski, 14.04.2019. - galerija
10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (MIKE SPONZA, TOMISLAV GOLUBAN, VOODOO RAMBLE) - Zagreb, Biker's Beer Factory, 13.04.2019. - galerija

Galerije

10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (MIKE SPONZA, TOMISLAV GOLUBAN, VOODOO RAMBLE) - Zagreb, Biker's Beer Factory, 13.04.2019. - galerija
TRIBUTE BAND EKV - Zagreb, Metropolis, 12.04.2019.

Izvještaji

TRIBUTE BAND EKV - Zagreb, Metropolis, 12.04.2019.
THE STRANGE, White on White - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 11.04.2019. - galerija

Galerije

THE STRANGE, White on White - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 11.04.2019. - galerija
LUCIDFER - Vol. 2

Recenzije

LUCIDFER - Vol. 2
Novi video Tomislava Golubana 'Can't Find Myself'

Vijesti

Novi video Tomislava Golubana 'Can't Find Myself'
Saksofonist IGOR GERŽINA s novim koncertnim programom

Vijesti

Saksofonist IGOR GERŽINA s novim koncertnim programom
Album skladatelja MATEJA MEŠTROVIĆA u svjetskoj distribuciji

Vijesti

Album skladatelja MATEJA MEŠTROVIĆA u svjetskoj distribuciji
SHAZAM!

Recenzije

SHAZAM!
WHITECHAPEL - The Valley

Recenzije

WHITECHAPEL - The Valley
IRON MAIDEN „Seventh Son Of A Seventh Son“ i njegovih 31 godina

Kolumne

IRON MAIDEN „Seventh Son Of A Seventh Son“ i njegovih 31 godina

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK