Kolumne

Ženski glasovi Rijeke i okolice 80-ih

Rijeka je na nacionalnoj i regionalnoj razini opravdano prepoznata i označena kao grad rocka. To može zvučati pomalo izlizano i prožvakano, ali naprosto ima uporište u stvarnosti. Ovdje nije cilj prezentirati cjelokupnu povijest riječkog rocka, ionako vjerojatno dobro poznatu većini čitatelja, nego samo ukazati na četiri grupe koje su bile popularne osamdesetih. Tim je skupinama zajednička činjenica da potječu iz Rijeke ili njene okolice te da su imale ženske vodeće vokale.

Objavljeno: 11.02.2016. 20:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Ženski glasovi Rijeke i okolice 80-ih

Naravno, treba napomenuti da je Vesna Vrandečić, pjevačica grupe Xenia, rođena Bračanka koja je odrasla u Zadru i većinu života provela u Zagrebu, kao što treba naglasiti i činjenicu da je svima znani Paraf, značajni sastav riječkih punk prvoboraca, tek nakon odlaska pjevača i gitarista Valtera Kocijančića (koji je do 1981. izrekao sve što je imao glede svoje poluduhovite kritike – koja se često morala ''čitati između redaka'' - pojava koje su ga okruživale, u rasponu od policije i JNA do Crkve, te se svjesno povukao) uključio u postavu pjevačicu Vim Colu, tj. Pavicu Mijatović. U svakom slučaju, Paraf iz vremena albuma „Izleti“ (1981) i „Zastave“ (1984), Xenia, Denis & Denis i Cacadou Look prepoznati su kao najeksponiraniji i uglavnom najuspješniji liburnijski rock/pop kolektivi sa ženskim vokalom u desetljeću u kojemu je domaća rock scena postigla konačnu zrelost, stabilizaciju, konsolidaciju i komercijalnu afirmaciju. A lice domaćih osamdesetih ne bi bilo takvo kakvo je bilo da nisu egzistirale pojedine grupe iz grada na Rječini. O Parafu ću napisati nešto više, posebice o periodu u kojemu je vokalne dužnosti obavljala gospođa Pavica. O ostalima tek u najkraćim crtama.


Paraf je do 1981. prešao put od šokantnog, senzacionalnog i muzički beskompromisnog trojca koji je dao relevantan doprinos statusu jugoslavenskog punka i  novog vala kao jedne od najzanimljivijih pojava u rock glazbi izvan anglofonog svijeta krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina, do skupine koja je inkorporirala više elemenata post-punka, gothic rocka i synthwavea u svoj zvuk. Postava koja se sastojala od originalne ritam-sekcije, to jest bubnjara Dušana Ladavca i basista Zdravka Čabrijana, te nove pjevačice Pavice Mijatović (umjetničkog imena Vim Cola), gitarista Mladena Vičića i klavijaturista Raoula Varljena, snimila je spomenuti album „Izleti“, objavljen 1981. godine pod etiketom diskografske kuće Jugoton.

 
Naravno, moram zaći u malu digresiju i ustvrditi da nije moglo biti govora o nekoj pravoj subverzivnosti i radikalnoj političkoj kritičnosti kada je riječ o jugoslavenskim novovalnim grupama koje su, htjele-ne htjele, ušle u svojevrsnu mainstream pop kulturu, poput Prljavog kazališta, Filma, Električnog orgazma itd., ali niti kada se radi o ipak nešto ekstremnijim riječkim punk pojavama, poput Termita i Parafa. Slična je stvar na zapadu vrijedila za isprazne Ramonese ili, primjerice, za nihilističke i cinične Sex Pistolse. Pravi, ''opasni'' i autentični hardcore punkeri, koji su provocirali režim i dobivali batine od policije, bili su negdje drugdje, u 'debelom' undergroundu. U slučaju bivše nam domovine, uglavnom u Ljubljani, vrlo rijetko u Zagrebu i Beogradu. A Rijeka - koja se, eto, često hvali da je imala jedinstvenu, fascinantnu i kvalitetnu scenu izvan osovine koja se sastojala od tri grada koja sam spomenuo u prethodnoj rečenici - je izrodila Parafe, koji su se jednom sami pohvalili da uglavnom nisu reagirali kada bi policija počela mlatiti njihove pristaše iz prvih redova. Toliko o istinskom protivljenju režimu. No dobro, ideologije na stranu, morala im se priznati muzička inventivnost, hrabrost i izbjegavanje kompromisa, a i cijela riječka scena osamdesetih ostaje primjer impresivnog preklapanja intrigantnih muzičkih utjecaja u zanimljivom kolažu jednog jedinstvenog lučkog grada bogate i višeslojne povijesti. Kao što sam zapravo već napisao, ni suptilna parodičnost i višeznačan sarkazam nisu ''za baciti'', ukoliko nam je dovoljno samo lagano i diskretno bockanje poretka te općeg stanja uma. Da bi se objavio ikakav nosač zvuka, moralo se ''nadmudriti'' Komisiju za šund, biti u dobrim odnosima s raznim omladinskim partijskim organizacijama i ipak napraviti nekakve kompromise glede stihova. Autocenzurirati se.

 


U svakom slučaju, „Izleti“ su demonstrirali novopronađeni smisao za eksperimentiranje s raznim (tada aktualnim) muzičkim pravcima koji te 1981. još uvijek nisu bili čvrsto ukorijenjeni u urbano jugoslavensko tlo. Stoga kvintet iz Rijeke možemo smatrati svojevrsnim lokalnim pionirima i na polju kombiniranja već navedenih post-punk, goth i synth obrazaca. Varljenove klavijature bile su prilično naglašene, žestina zvuka bila je zatomljena (iako izvrsna pjesma „Ružan san“ sadrži čvrste, izražene i distorzirane Vičićeve gitarske dionice), a vokal Vim Cole posjedovao je jedinstvenu, čak pomalo uzvišenu kvalitetu koja je pomogla u izgrađivanju specifične atmosfere jednog veoma interesantnog LP-a. Sveprisutni Goran Lisica - Fox, jedan od ključnih pojedinaca riječke scene, već je tada postao menadžer i stalni suradnik benda. Album je kvalitativno ujednačen i ne izaziva osjećaj dosade, a izdvojio bih i nešto subverzivniju „Želim biti vojnik“, uvjerljivu numeru „Javna kupatila“, podosta eksperimentalnu šestominutnu „Tužne uši“ (B-stranu singla „Fini dečko“) u stilu cold wavea, fenomena karakterističnog za frankofona područja, te pomaknutu, otkačenu i nekonvencionalnu (čak i u kontekstu ''ženske'' faze Parafa) „Mila majko viđu pčela“.

 

 
„Zastave“ iz 1984. su bile daljnji korak naprijed, a jedina promjena u članstvu odnosila se na odlazak gitarista Vičića. Snimanje je, što se tiče gitarističkog dijela posla, započeo Robert Tičić, bivši član Termita, ali nakon njegove nagle i prerane smrti posao je dovršio Mladen Ilić. U sjećanju posebno ostaju naslovna skladba i relativno bizarna „Zlatno doba“ autora stihova Dejana Kneza iz Laibacha, ali „Zastave“ su, kao i „Izleti“, ujednačeno ostvarenje. Naslov i dio tematike albuma inspirirani su Miroslavom Krležom. Producent je bio Aldo Ivančić iz Borghesije, a pojavili su se i neki gosti: Igor Leonardi na kalimbi i trubači Janko Belin i Marko Sever. Album nije postigao komercijalni uspjeh. Za razliku od velike većine izdanja grupa čija priča tek predstoji. Bilo kako bilo, oštrina i izravnost možda su bili donekle izgubljeni, ali ''novi'' i reformirani Parafi pametno su i efektno u svoj zvuk inkorporirali utjecaje sastava poput Gang of Four, Siouxsie and the Banshees, Wire i Joy Division. Malo melodičnosti i sofisticiranosti ubačene u ''avangardni'' i eksperimentalni štih sigurno nije bilo naodmet. Dakle, Čabrijan (koji je, dok je još bio klinac s Kozale, bio suosnivač grupe još 1976. kada gotovo nitko na ovim prostorima nije ni znao što je punk) se prometnuo u jednog od najznačajnijih autora hrvatskog i jugoslavenskog rocka osamdesetih. Tržišni uspjeh nije pratio svježe autorske dosege njega i ostatka grupe. Paraf je prestao s radom 1986./1987., Čabrijan i Pavica su se vjenčali, a od 1994. naovamo dogodilo se još nekoliko okupljanja originalne punk postave, ali i art orijentirane post-punk postave sastava iz osamdesetih.

 

 
Xenia je nastala 1981. kao idejni projekt marljivog i talentiranog gitarista i autora Roberta Funčića. Pjevačica Vesna Vrandečić privlačila je pažnju javnosti dozirano erotičnim imidžem i kvalitetnim, senzualnim i sugestivnim vokalom, a Funčić je nesumnjivo pokazao talent za pisanje inteligentnih i prijemčivih pop-rock pjesama sa supstancom i dubinom. Stihovi su se - između ostaloga - bavili anksioznošću i otuđenjem u urbanoj sredini, nemogućnošću ostvarenja prave ljubavi, pa i politikom (u pjesmi „Prvomajski rokenrol“ s drugog LP-a)… Albumi „Kad nedjelja prođe“ (1983.) i „Tko je to učinio?“ (1984.) ostaju jedina originalna dugosvirajuća studijska ostvarenja skupine, a moramo zabilježiti i hitove poput izvrsnih „Povezi me“ i „Iznenadi me“; zatim erotskim nabojem donekle ispunjene „Moje prijateljice“ i najveće uspješnice grupe, svježe, moderne, dinamične i dramatične „Troje“, na kojoj sam Funčić vokalno asistira privremenom ex-YU rock seks simbolu.

 

 
Xenia je odgovorna za neke od najznačajnijih jugoslavenskih pop/rock singlova osamdesetih, a album „Kad nedjelja prođe“ definitivno pripada samom vrhu domaće produkcije prve polovice dotičnog desetljeća. Na njemu je Funčić pisao muziku, on i Vesna su surađivali na stihovima, a svi članovi grupe zajedno su radili aranžmane. Na „Tko je to učinio?“ sve je to sam obavio Funčić, a producent je bio Vedran Božić, koji je zasigurno pridonio interesantnim rješenjima s puhačkim pasažima. Vrandečić - koja je Funčića upoznala u Zagrebu krajem sedamdesetih - je nakon raspada skupine Xenia 1985. imala neke kratkotrajne, ali solidne samostalne glazbene pokušaje, a Funčić se i dalje bavi muzikom u raznim kombinacijama i varijantama. Iskusni bubnjar Joško Serdarević također je svirao u nekoliko riječkih bendova (Vrijeme i zemlja itd.) prije Xenije, a sada je član country grupe Crooks & Straights. Vrijeme i zemlja je također bio prijašnji sastav basista Marinka Radetića. Xenia ostaje možda i najbolji hrvatski power pop kolektiv svih vremena.

 

 
Davor Tolja je svirao u nekoliko riječkih sastava, među kojima bih istaknuo već spomenutu grupu Vrijeme i zemlja, a uspjeh je postigao kao osnivač, vođa, skladatelj, aranžer, povremeni tekstopisac i ''pomoćni vokalist'' dua Denis & Denis. Pjevačica Marina Perazić je bila ikona jugoslavenske pop/rock scene osamdesetih. Isticala se seksipilnim glasom koji je dočaravao i senzualnost i agresivnost, a Tolja je vješto kreirao hitoidne electropop skladbe. Albumi „Čuvaj se“ (1984) i „Ja sam lažljiva“ (1985) postigli su veliki uspjeh na krilima hitova kao što su „Program tvog kompjutera“, „Soba 23“ i „Ja sam lažljiva“. Fenomenalni singl „Oaze snova“ nije bio uključen ni na jedan album. Pratili su ih seksi videospotovi koji su tada izazivali pravu senzaciju. I tako je synth zvukovlje definitivno našlo svoje mjesto pod suncem u jugoslavenskom muzičkom mainstreamu.

 


Perazićka je imala i solo karijeru (album „Marina“ iz 1986. sadržavao je hit „Kolačići“), a treći album dua „Budi tu“ iz 1988. nije bio suviše umjetnički vrijedan i komercijalno uspješan. Odluka da se odmaknu od synthpopa prema „čišćem“ rocku bila je riskantna i zapravo - loša. Obnavljanje grupe Denis & Denis u 21. stoljeću s novom pjevačicom Ruby Montanari Knez nije vrijedno spomena. Ipak se mora napomenuti da su na nekim snimkama riječkog dua gostovali pojedini vrhunski glazbenici s pedigreom: Elvis Stanić (gitara), Denis Razumović (saksofon), Massimo Savić (gitara) itd. Debi „Čuvaj se“ ostaje najkvalitetnije izdanje grupe. Na njemu se odlično izmjenjuju i nadopunjuju teme vezane uz svakodnevne frustracije i paranoje, seksualne odnose i sl. Tama i svjetlo. Agresivniji pristup i povremena baladičnost. Sve je tu. Za kraj bih naveo činjenicu da su se mnogi izmjenjivali u pisanju tekstova za Marininu senzualnu vokalnu interpretaciju: Alka Vuica, stalni suradnik Edi Kraljić, Bora Đorđević (na kompoziciji „Inspiracija“ s „Budi tu“) i dr.

 


Cacadou Look je bio simpatični opatijski ženski pop-rock sastav koji je u drugoj polovici osamdesetih postigao velik uspjeh hitovima „Kao pjesma“ i „Baum Bam Bam“. Njihov prvi album „Tko mari za čari“ (1987.) bio je prvi jugoslavenski LP neke potpuno ženske grupe, a producirali su ga Hus iz Parnog valjka i Tomo in der Muhlen, bivši član zagrebačke grupe Karlowy Vary. Na pjesmama „Ljubav i raj“ i „Ne dozvoli“ ostvarena je suradnja s Vladom Divljanom, a hit „Tako lako“ je zapravo prepjev pjesme „It's so Easy“ Buddyja Hollyja. Naravno, najveći hit bila je spomenuta „Kao pjesma“. Na drugom albumu „Uspavanka za Zoroa“, objavljenom u jesen 1989., producent je bio Britanac Ted Hayton koji je pokušao afirmirati djevojke na međunarodnoj sceni, ali ti su planovi propali. Band se raspao 1991. Osim spomenute „Baum Bam Bam“ vrijedi istaknuti i obradu pjesme Bryana Ferryja „Let's Stick Together“, ovdje nazvanu „Krenite s nama“. Jasmina (vokal) i Tatjana Simić (bubnjevi), Suzana Kožić (bas gitara), Alenka Mendiković (klavijature) i rođena Šibenčanka Giovanna Kirinić (gitara) bile su kompetentne instrumentalistice. Suzana i Tatjana su do objavljivanja prvih diskografskih uradaka napredovale od vremena kada su '83. osnivale grupu i tek učile svirati svoje instrumente. Originalne članice skupine, sestre Tamara (klavijature) i Sandra Vrančić (gitara), otišle su prije objelodanjivanja prvijenca.

 


U svakom slučaju se može konstatirati da su praktički sve grupe, koje su bile u fokusu u ovom tekstu, povremeno uspijevale ponuditi nešto dublje tekstove o vječnoj temi ljubavi, koji nisu podlijegali uobičajenoj i stereotipnoj idiličnoj predodžbi. Bilo je tu gorko-slatkih momenata, slojevitog humora i ironije, mračnijih tonova, melankolije i sjete, ambivalentnih stavova, propitivanja, iskaza frustracija zbog dosade i alijenacije u suvremenom gradskom životu… A u to se, posebice na drugoj ploči, donekle uklopio i Cacadou Look. Što se tiče muzike, istina je da su cure ponekad balansirale na rubu plagijata, ali to je definitivno bila (pre)raširena pojava na hrvatskoj i ex- jugoslavenskoj sceni.

Pročitaj više o temama: rijeka, pop, rock, punk, new wave, gothic rock, post-punk, synthpop, art rock, paraf, vim cola, xenia, vesna vrandecic, denis & denis, marina perazic, cacadou look, tatjana simic, kolumne, zvonimir lucic, 2016



Kalendar

TUSTA POD ZVIJEZDAMA, 04.07.2020., Boogaloo, Zagreb

04.07.2020. - subota

TUSTA POD ZVIJEZDAMA, 04.07.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo

OH SEES, 08.07.2020., Vintage Industrial Bar, Zagreb

08.07.2020. - srijeda

OH SEES, 08.07.2020., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
100 kn/120 kn

'80S PARTY I PLESNI SHOW, 11.07.2020., Boogaloo, Zagreb

11.07.2020. - subota

'80S PARTY I PLESNI SHOW, 11.07.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
Besplatno/ Nakon 00:00h 20 kn

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

24.07.2020. - petak

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

Opatijska rivijera, Klana i Kastav, razno
ulaz slobodan

HEADBANGER'S HOLIDAY - Pula, Vallelunga, 5. – 9. 08.2020.

05.08.2020. - srijeda

HEADBANGER'S HOLIDAY - Pula, Vallelunga, 5. – 9. 08.2020.

Pula, Vallelunga
210 / 430 / 580 kn

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 12.09.2020., ŠRC Šalata, Zagreb

12.09.2020. - subota

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 12.09.2020., ŠRC Šalata, Zagreb

Zagreb, ŠRC Šalata
85kn/100kn7120kn

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

20.10.2020. - utorak

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

Zagreb, Tvornica kulture
120 kn pretprodaja / 150 kn na dan koncerta

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 29.10.2020.

29.10.2020. - četvrtak

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 29.10.2020.

Zagreb, Lisinski
210, 280, 350, 420 i 490 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020.

09.11.2020. - ponedjeljak

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020.

Ljubljana, dvorana Stožice

SKUNK ANANSIE, 19.11.2020., Dom Sportova, Zagreb

19.11.2020. - četvrtak

SKUNK ANANSIE, 19.11.2020., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
200 kn / 230 kn/ 260 kn

Srpanj / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Must Read

2017. - 2018. PRED OBJEKTIVOM DANKA CRNKOVIĆA - galerija

Galerije

2017. - 2018. PRED OBJEKTIVOM DANKA CRNKOVIĆA - galerija
YAMMATOVO dovodi JACKA SAVORETTIJA u 2021.!

Vijesti

YAMMATOVO dovodi JACKA SAVORETTIJA u 2021.!
Proletjeli ispod radara (2. dio)

Kolumne

Proletjeli ispod radara (2. dio)
Proletjeli ispod radara (1. dio)

Kolumne

Proletjeli ispod radara (1. dio)
2018. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija

Galerije

2018. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija
DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020.

Izvještaji

DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020.
DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020. - galerija

Galerije

DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020. - galerija
'Veliko Trojstvo' koje je promijenilo glazbu

Kolumne

'Veliko Trojstvo' koje je promijenilo glazbu
Najavljeno 2. izdanje Jerry Ricks blues festivala

Vijesti

Najavljeno 2. izdanje Jerry Ricks blues festivala
JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

Kalendar

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.
DADO TOPIĆ I BE HA VE u subotu na Velikogoričkom festivalu

Vijesti

DADO TOPIĆ I BE HA VE u subotu na Velikogoričkom festivalu
TONY LEE KING, DADO TOPIĆ, BE HA VE... (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, Tuđmanov park - 27. 06. 2020.

Kalendar

TONY LEE KING, DADO TOPIĆ, BE HA VE... (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, Tuđmanov park - 27. 06. 2020.
2017. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija

Galerije

2017. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija
Močvarine putujuće radionice tehničke produkcije

Vijesti

Močvarine putujuće radionice tehničke produkcije
JOSIPA LISAC na šibenskoj tvrđavi u kolovozu

Vijesti

JOSIPA LISAC na šibenskoj tvrđavi u kolovozu
THE KILLERS  objavili novi singl  'My Own Soul's Warning'

Vijesti

THE KILLERS objavili novi singl 'My Own Soul's Warning'
Pozitivan ritam i Radio 808 večeras donose novi 'Online koncert' #2

Vijesti

Pozitivan ritam i Radio 808 večeras donose novi 'Online koncert' #2
Pobjednik The Voicea Vinko Ćemeraš objavio prvi singl

Vijesti

Pobjednik The Voicea Vinko Ćemeraš objavio prvi singl

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK