Novo, četrnaesto izdanje ZagrebDoxa održat će se od 25. veljače do 4. ožujka u kinu Kaptol Boutique Cinema u Zagrebu. U osam festivalskih dana domaćoj će publici biti ponuđen bogat izbor najkvalitetnije svjetske dokumentarne produkcije organiziran u programe međunarodne i regionalne konkurencije, službene i posebne programe i retrospektive.
Uz filmske priče i projekcije, susrete autora i publike, diskusije i promišljanje aktualnih društvenih tema iz programa, ZagrebDox kroz program PRO djeluje i kao edukativna platforma za umrežavanje filmskih profesionalaca.
Jedan od najznačajnijih ovogodišnjih noviteta je vremensko i prostorno širenje ZagrebDoxa. Tjedan dana prije službenog početka festivala, od 16. do 18. veljače, u kinu Kaptol Boutique Cinema održat će se program Zagrijavanje za ZagrebDox. Program uključuje tri ponajbolja naslova s prošlogodišnjeg festivala i tri najnovija naslova, koja će tek biti prikazana na ovogodišnjem izdanju.
Uz to, ZagrebDox po prvi put prelazi svoju geografsku zadanost i u tjednu održavanja festivala putuje u goste u Split, Rijeku i Osijek. U tim će se gradovima također prikazati izbor filmova sa ZagrebDoxa pa će i tamošnja publika imati priliku uživati u recentnim svjetskim dokumentarcima.
Dva filma koja će biti prikazana na ovogodišnjem ZagrebDoxu odnijela su vrijedne nagrade na filmskim festivalima u Sundanceu i Trstu.
“Of Fathers and Sons” Talala Derkija, proglašen je najboljim dokumentarnim filmom Sundance Film Festivala, a "Wonderful Losers: A Different World" Arunasa Matelisa, dobitnik je glavne dokumentarne nagrade na Trieste Film Festivalu. Uz spomenute dokumentarne filmove, ovogodišnji ZagrebDox predstavit će brojne recentne dokumentarne naslove, mnoge također nagrađene na renomiranim festivalima.
Sirijski redatelj Talal Derki poznat je publici ZagrebDoxa po višestruko nagrađenom filmu Povratak u Homs, koji je osvojio Posebno priznanje na festivalu 2014. godine. U svom najnovijem filmu, Of Fathers and Sons – koji će biti prikazan u međunarodnoj konkurenciji – Derki se opet vraća u domovinu. Pretvarajući se da snima film o usponu kalifata kao prodžihadski fotoreporter, Derki zapravo snima realističan portret obitelji radikalnih islamista. Pridobivši povjerenje oca, generala Abu Osame, Derki prati jednu obitelj tijekom dvije godine. U središtu filma su djeca, dva maloljetna dječaka koji idoliziraju svog oca, čiji je jedini cilj odgojiti djecu kako bi sudjelovala u uspostavi islamskog kalifata. Film vješto prikazuje ključni trenutak u njihovu odrastanju, kada moraju nadrasti djetinjstvo i postati borci džihada.
"Wonderful Losers: A Different World" je dokumentarac koji daje uvid u jedinstven svijet profesionalnog biciklizma istovremeno progovarajući o odnosu onih koji predvode utrke i onih koji žrtvuju sve kako bi pomogli kolegama iz tima na putu do pobjede.
I najzadnje - Program Glazbeni globus uključuje šest ostvarenja, od čega su tri američke produkcije. Jedan film ulazi u problematiku stvaranja glazbe za film, a druga dva su portreti osobenjaka zauvijek upisanih u anale glazbene povijesti i otkrivaju turbulentni život jednog od najboljih ženskih vokala svih vremena, Whitney Houston, i polivalentan rad legende džeza, Johna Coltranea. Europski redatelji predvođeni Michaelom Winterbottomom bave se životom na turneji britanskog rock sastava Wolf Alice, mladim talentiranim violinistima u pripremi za prestižno natjecanje i svakodnevicom ljudi koji rade i stvaraju iza i ispred zastora impozantne Pariške opere.
Naslov dokumentarnog filma Whitney Can I Be Me, koji razotkriva intimu i baca novo svjetlo na umjetnost Whitney Houston, dolazi upravo od same pjevačice. Pamtimo li Whitney Houston kao pop princezu, pjevačicu koja je utabala put drugim afroameričkim talentima ili megazvijezdu koja je u borbi s ovisnošću izvukla deblji kraj? Pitanja su koja kroz film postavljaju austrijski redatelj Rudi Dolezal i renomirani britanski dokumentarist Nick Broomfield, s čijim se radom publika ZagrebDoxa opetovano susretala.
Veteran dokumentarnog filma John Scheinfeld – možda najpoznatiji po filmu Amerika protiv Johna Lennona, ali i brojnim drugim ostvarenjima u kojima opisuje živote poznatih ličnosti iz svijeta popularne kulture, politike, sporta – ovaj put istražuje život i rad legendarnog džez saksofonista i skladatelja Johna Coltranea zvanog Trane. Chasing Trane: The John Coltrane Documentary sadrži autentične komentare ljubitelja Traneova rada pa mu tako priznanje odaju Denzel Washington, Carlos Santana, Cornell West i Bill Clinton.
Višestruko nagrađivani film SCORE: A Film Music Documentary autorsko je djelo Matta Schradera, kalifornijskog redatelja i novinara, trostrukog dobitnika nagrade Emmy. Schrader otkriva svijet filmske glazbe i velikane koji stoje iza nje i stvara svojevrsnu zbirku intervjua sa suvremenim majstorima glazbenog svijeta. Razgovara s više od pedeset etabliranih skladatelja koji su svojim radom zadužili industriju filmske glazbe, a među kojima su: Hans Zimmer, John Williams, Rachel Portman, Patrick Doyle, Howard Shore, Quincy Jones, Alexandre Desplat, itd.
S dokumentarnim izričajem istaknutog britanskog redatelja Michaela Winterbottoma publika ZagrebDoxa susrela se prije dvije godine preko filma Carevo novo ruho. Kao redatelj potpisuje više od dvadeset i pet dugometražnih igranih i dokumentarnih filmova (Put u Guantanamo, Doktrina šoka) i slovi za jednog od najproduktivnijih europskih redatelja. U filmu On The Road u stvarnu situaciju, turneju britanskog indie rock sastava Wolf Alice, nominiranog za Grammy, smješta fikcionalnu romantičnu priču. Na taj se način pokušavaju poljuljati odnosi između stvarnosti i fikcije; no je li stvarnost kulisa za romantičnu dramu ili obratno, prosudit će gledatelji.
Imposed Piece svojevrsna je kronika jednog od najprestižnijih violinističkih natjecanja, Natjecanja kraljice Elizabete. Belgijski redatelj Brecht Vanhoenacker prati neke od dvanaest finalista tijekom intenzivnih priprema koji se napokon, nakon godina studiranja, vježbi i žrtvovanja, imaju priliku predstaviti kao solisti. Pritisak i očekivanja gotovo su neizdrživi, tim više što u osam dana moraju uvježbati komad napisan posebno za tu prigodu i koncert prema vlastitu izboru.
Kontroverzni švicarski redatelj Jean-Stéphane Bron u jesen 2015. godine zavirio je u backstage Pariške opere i zabilježio svakodnevicu ljudi koji rade i stvaraju iza i ispred zastora te impozantne pozornice. U filmu The Paris Opera Bron bilježi događaje na nekoliko razina: ulazi u svijet novog direktora Opere, otkriva zadaće ansambla u pripremama za novu sezonu, prati dolazak novog mladog opernog glasa iz Rusije i otkriva probleme s kojima se susreće poznati operni koreograf Benjamin Millepied (trener Natalie Portman za film Crni labud).
Više o festivalu na www.zagrebdox.net.