Kolumne

Vrijeme za buđenje u kazalištu snova

Vjerojatno se nije rodila osoba koja nije glazbeni kritičar. Glazba je, valjda uz hranu i stand-up komediju, segment života najviše podložan kritiziranju. Tek kada se maknemo od bazičnog odabira sviđa li se glazba slušatelju ili ne, dolazimo do seta kompleksnijih mjerila. Glazba može biti uzbudljiva i umirujuća, jednostavna ili izazovna, eklektična i svježa te doslovce parirati intelektu slušatelja. Ali biti recenzent je priča za sebe. Neki će reći da je to posao koji traje koliko traje i album.

Objavljeno: 01.08.2016. 08:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Vrijeme za buđenje u kazalištu snova
Međutim, stvari su očekivano ipak nešto zamršenije. Naučio sam da je teško donijeti sud nakon samo jednog slušanja albuma. U redu, iznimke na stranu, loš album je evidentan smjesta, ali istinska kvaliteta albuma dolazi do potpunog izražaja tek nakon nekoliko slušanja. Dobar album treba vremena da propisno ''sjedne'', tek vrhunski album instantno očarava već na prvo slušanje. Stoga se divim kolegama koji taj nezahvalan posao odrađuju na objektivan i iznimno profesionalan način.

Konceptualni albumi su priča za sebe (no pun intended). Naime, po pitanju konceptualnih albuma, nailazimo na stanovit problem koji je inherentan samoj ideji. Konceptualni albumi teže pričanju priče, pa u svrhu naracije često stavljaju muzikalnost u drugi plan. Brojni filleri rijetko imaju replay value, a kao samostalni komadi glazbe često nemaju smisla. Također, ukoliko ti kratki brojevi zakažu u građenju atmosfere onda razbijaju tečnost albuma, pa umjesto značajnih stavki dobijemo kratke distrakcije koje više nikad ne želimo čuti. Rekavši sve ovo, obožavam konceptualne albume, mislim da zbog svoje ambicioznosti i odvažnosti predstavljaju svojevrsni vrhunac moderne glazbe.

Dakle, kada omiljeni bend najavi konceptualni album, jedva čekaš da ga poslušaš, right? -Wrong, čini se. Trebalo mi je gotovo šest mjeseci da napokon u komadu preslušam The Astonishing, novi album Dream Theatera, a zatim sam ga odslušao barem još jednom za vrijeme nastanka ove kolumne. Znate što, uopće nisam oduševljen. Bend poznat po dugim pjesmama je ovaj put odlučio „raskomadati ih“ na čak trideset i četiri(!) komada, pa najdulja pjesma na albumu traje nešto ispod osam minuta. Album koji traje dva sata i deset minuta ima čak sedam fillera kraćih od dvije minute. Ali to su samo brojevi, ako je glazba dobra, onda subjektivno poimanje vremena gubi sponu sa stvarnim svijetom. Problem, a smatram da se zbilja radi o velikom problemu sa albumom The Astonishing je u tome što vrijeme ne proleti dok ga se sluša. U redu, The Astonishing ima više zajedničkog sa rock operama nego sa rock albumima, ali je još uvijek album. Koncept je lišen svake intrige i na trenutke teško probavljiv, artwork je posve nezanimljiv. Recimo to ovako, da je The Astonishing film, nema šanse da bih ga pogledao na temelju sinopsisa.



Konceptualni albumi su često velik zalogaj za slušatelja, a još veći za bend. Dream Theater je već jednom uspješno savladao formu sa Metropolis Pt.2: Scenes from a Memory, ali The Astonishing teško može parirati spomenutom albumu. U konačnici, nije stvar u kvaliteti glazbe, ili možebitnom manjku iste. The Astonishing je definitivna potvrda negativnog trenda koji prati Dream Theater već godinama. Jer ništa ne govori kreativno lutanje kao labavi koncepti i neizbalansirani albumi.

Nedvojbeno se radi o obrascu nekonzistentnosti, što je u neku ruku iznenađujuće za takve vrsne glazbenike. Možda se upravo iz te virtuoznosti rodio problem. Mike Mangini nije ništa lošiji, a u nekim segmentima je vjerojatno i bolji bubnjar nego Portnoy. No Mangini nije donio mnogo po pitanju pisanja pjesama, a nekad vrhunska svirka nije dovoljna. Katkad treba ostaviti pokoju pogrešku na snimci, tvrde trademark fuš-majstori poput Keitha Richardsa, ali i virtuozi najvećeg kalibra poput Paula Gilberta. Humanost je jedna od tema na The Astonishing, ali reći da Dream Theater ostavlja greške na albumima je isto kao i tvrditi da je John Myung ekstrovert.

Upravo su promjene osoblja ostavile dublji trag na Dream Theater no što većina ljudi, uključujući i članove benda, želi priznati. Takve stvari ne moraju nužno biti negativnog predznaka. Uzmimo za primjer Pink Floyd. Kada je Syd Barret napustio grupu, primarnu kreativnu palicu je preuzeo Roger Waters. Nakon njegova odlaska David Gilmour se prometnuo u kreativnog lidera benda. Promjene u zvuku su bile evidentne, ali u svim navedenim periodima se našlo iznimno kvalitetne i pamtljive glazbe. Nažalost, slično se teško može ustvrditi za Dream Theater. Naime, nakon odlaska Kevina Moorea kao jedne od centralnijih figura benda, kreativnu kontrolu su preuzeli Petrucci i Portnoy. Posljednjih nekoliko zajedničkih albuma su čak i sami producirali. Black Clouds and Silver Linings nije bio najbolje što je bend ponudio, čak je prije bio potvrda silazne putanje koju je započeo Systematic Chaos. Najgore je tek uslijedilo, kad je Portnoy napustio bend, Dream Theater je isporučio tri albuma kojima je jasno nedostajalo kreativne vizije, što je posebno alarmantno za posljednji, već spomenuti The Astonishing, koji potpisuju John Petrucci i Jordan Rudess.

The Wall, Operation: Mindcrime, The Lamb Lies Down on Broadway... Doslovce možemo nabrojati na prste jedne ruke konceptualne prog albume koji su imali zbilja dobru priču. Viralnoj marketinškoj kampanji unatoč, The Astonishing na prvu ne intrigira slušatelja, a i nakon ponovnog slušanja sama priča ne djeluje posebno zanimljivo. Koliko je maestralno dobro odsviran i produciran, u istoj mjeri album zvuči sterilno. Zvuk najpopularnijeg progresivnog benda na svijetu stagnira, i što je najgore, Dream Theater djeluje kao da je prestao biti više od skupa vanserijskih glazbenika.

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: metal, progressive, dream theater, john petrucci, mike portnoy, john myung, kolumne, igor pernar, 2016



Kalendar

SARAH BRIGHTMAN - Zagreb, Arena, 21.12.2017.

21.12.2017. - četvrtak

SARAH BRIGHTMAN - Zagreb, Arena, 21.12.2017.

Zagreb, Arena
1190 - 790 kn

ĐORĐE BALAŠEVIĆ - Zagreb, Arena, 26.11.2017.

26.12.2017. - utorak

ĐORĐE BALAŠEVIĆ - Zagreb, Arena, 26.11.2017.

Zagreb, Arena
160 kn/ 180 kn/ 200 kn

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

02.02.2018. - petak

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

Zagreb, Arena Zagreb
240 kn - 1490kn

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

02.02.2018. - petak

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb , Boogaloo
110 kn/ 130 kn/ 150 kn

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

24.02.2018. - subota

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

Zagreb, KC D. Petrovića
200 kn

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

28.02.2018. - srijeda

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

Zagreb, Arena
189 - 499 kn

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

08.03.2018. - četvrtak

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

Bratislava, Randal club

Satyricon - 19.03.2018. - Boogaloo, Zagreb

19.03.2018. - ponedjeljak

Satyricon - 19.03.2018. - Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo

YO LA TENGO u Pogonu Jedinstvo 11.05.2018.

11.05.2018. - petak

YO LA TENGO u Pogonu Jedinstvo 11.05.2018.

Zagreb, Pogon Jedinstvo
130 / 150 / 180 kuna

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

19.06.2018. - utorak

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

Zagreb , Tvornica Kulture
150 kn / 170kn/ 190 kn

Prosinac / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Galerije

Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija

14.12.2017. − Zagreb, Tvornica

Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija

14.12.2017. − Zagreb, Hrvatska, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija
GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

12.12.2017. − Zagreb, Vintage Industrial

GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

Must Read

THE DARK ELEMENT - The Dark Element

Recenzije

THE DARK ELEMENT - The Dark Element
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017.

Izvještaji

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017.
Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija

Galerije

Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija

Galerije

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija
Pjevač bendova SANCTUARY i NEVERMORE Warrel Dane preminuo od srčanog udara

Vijesti

Pjevač bendova SANCTUARY i NEVERMORE Warrel Dane preminuo od srčanog udara
GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

Galerije

GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija
SUNDAYS & CYBELE - Zagreb, Močvara - 11.12.2017. - galerija

Galerije

SUNDAYS & CYBELE - Zagreb, Močvara - 11.12.2017. - galerija
Preminuo bubnjar PSIHOMODO POPA Tigran Kalebota

Vijesti

Preminuo bubnjar PSIHOMODO POPA Tigran Kalebota
TAHIJEVI KMETOVI - Franjo Tahy Se Bavi Mišlju

Recenzije

TAHIJEVI KMETOVI - Franjo Tahy Se Bavi Mišlju
MARILYN MANSON - Heaven Upside Down

Recenzije

MARILYN MANSON - Heaven Upside Down
GUSGUS  - Zagreb, Tvornica kulture, 06.12.2017.

Izvještaji

GUSGUS - Zagreb, Tvornica kulture, 06.12.2017.
BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

Kalendar

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb
NE OBLIVISCARIS - Urn

Recenzije

NE OBLIVISCARIS - Urn
NAREDNIK LOBANJA, Manheim - Zagreb, Vintage Industrial - 06.12.2017. - galerija

Galerije

NAREDNIK LOBANJA, Manheim - Zagreb, Vintage Industrial - 06.12.2017. - galerija
NICK CAVE & THE BAD SEEDS drugi headliner INmusica!

Vijesti

NICK CAVE & THE BAD SEEDS drugi headliner INmusica!
DUEL - Zagreb, Močvara - 05.12.2017. - galerija

Galerije

DUEL - Zagreb, Močvara - 05.12.2017. - galerija
DUEL:

Intervjui

DUEL: "Pokušavamo imati mračnu doom vibru bez da smo dosadni."
BATUSHKA, Frozen Forest, Ater Era - Zagreb, Boogaloo - 03.12.2017.

Izvještaji

BATUSHKA, Frozen Forest, Ater Era - Zagreb, Boogaloo - 03.12.2017.

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK