Kolumne

Vrijeme za buđenje u kazalištu snova

Vjerojatno se nije rodila osoba koja nije glazbeni kritičar. Glazba je, valjda uz hranu i stand-up komediju, segment života najviše podložan kritiziranju. Tek kada se maknemo od bazičnog odabira sviđa li se glazba slušatelju ili ne, dolazimo do seta kompleksnijih mjerila. Glazba može biti uzbudljiva i umirujuća, jednostavna ili izazovna, eklektična i svježa te doslovce parirati intelektu slušatelja. Ali biti recenzent je priča za sebe. Neki će reći da je to posao koji traje koliko traje i album.

Objavljeno: 01.08.2016. 08:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Vrijeme za buđenje u kazalištu snova
Međutim, stvari su očekivano ipak nešto zamršenije. Naučio sam da je teško donijeti sud nakon samo jednog slušanja albuma. U redu, iznimke na stranu, loš album je evidentan smjesta, ali istinska kvaliteta albuma dolazi do potpunog izražaja tek nakon nekoliko slušanja. Dobar album treba vremena da propisno ''sjedne'', tek vrhunski album instantno očarava već na prvo slušanje. Stoga se divim kolegama koji taj nezahvalan posao odrađuju na objektivan i iznimno profesionalan način.

Konceptualni albumi su priča za sebe (no pun intended). Naime, po pitanju konceptualnih albuma, nailazimo na stanovit problem koji je inherentan samoj ideji. Konceptualni albumi teže pričanju priče, pa u svrhu naracije često stavljaju muzikalnost u drugi plan. Brojni filleri rijetko imaju replay value, a kao samostalni komadi glazbe često nemaju smisla. Također, ukoliko ti kratki brojevi zakažu u građenju atmosfere onda razbijaju tečnost albuma, pa umjesto značajnih stavki dobijemo kratke distrakcije koje više nikad ne želimo čuti. Rekavši sve ovo, obožavam konceptualne albume, mislim da zbog svoje ambicioznosti i odvažnosti predstavljaju svojevrsni vrhunac moderne glazbe.

Dakle, kada omiljeni bend najavi konceptualni album, jedva čekaš da ga poslušaš, right? -Wrong, čini se. Trebalo mi je gotovo šest mjeseci da napokon u komadu preslušam The Astonishing, novi album Dream Theatera, a zatim sam ga odslušao barem još jednom za vrijeme nastanka ove kolumne. Znate što, uopće nisam oduševljen. Bend poznat po dugim pjesmama je ovaj put odlučio „raskomadati ih“ na čak trideset i četiri(!) komada, pa najdulja pjesma na albumu traje nešto ispod osam minuta. Album koji traje dva sata i deset minuta ima čak sedam fillera kraćih od dvije minute. Ali to su samo brojevi, ako je glazba dobra, onda subjektivno poimanje vremena gubi sponu sa stvarnim svijetom. Problem, a smatram da se zbilja radi o velikom problemu sa albumom The Astonishing je u tome što vrijeme ne proleti dok ga se sluša. U redu, The Astonishing ima više zajedničkog sa rock operama nego sa rock albumima, ali je još uvijek album. Koncept je lišen svake intrige i na trenutke teško probavljiv, artwork je posve nezanimljiv. Recimo to ovako, da je The Astonishing film, nema šanse da bih ga pogledao na temelju sinopsisa.



Konceptualni albumi su često velik zalogaj za slušatelja, a još veći za bend. Dream Theater je već jednom uspješno savladao formu sa Metropolis Pt.2: Scenes from a Memory, ali The Astonishing teško može parirati spomenutom albumu. U konačnici, nije stvar u kvaliteti glazbe, ili možebitnom manjku iste. The Astonishing je definitivna potvrda negativnog trenda koji prati Dream Theater već godinama. Jer ništa ne govori kreativno lutanje kao labavi koncepti i neizbalansirani albumi.

Nedvojbeno se radi o obrascu nekonzistentnosti, što je u neku ruku iznenađujuće za takve vrsne glazbenike. Možda se upravo iz te virtuoznosti rodio problem. Mike Mangini nije ništa lošiji, a u nekim segmentima je vjerojatno i bolji bubnjar nego Portnoy. No Mangini nije donio mnogo po pitanju pisanja pjesama, a nekad vrhunska svirka nije dovoljna. Katkad treba ostaviti pokoju pogrešku na snimci, tvrde trademark fuš-majstori poput Keitha Richardsa, ali i virtuozi najvećeg kalibra poput Paula Gilberta. Humanost je jedna od tema na The Astonishing, ali reći da Dream Theater ostavlja greške na albumima je isto kao i tvrditi da je John Myung ekstrovert.

Upravo su promjene osoblja ostavile dublji trag na Dream Theater no što većina ljudi, uključujući i članove benda, želi priznati. Takve stvari ne moraju nužno biti negativnog predznaka. Uzmimo za primjer Pink Floyd. Kada je Syd Barret napustio grupu, primarnu kreativnu palicu je preuzeo Roger Waters. Nakon njegova odlaska David Gilmour se prometnuo u kreativnog lidera benda. Promjene u zvuku su bile evidentne, ali u svim navedenim periodima se našlo iznimno kvalitetne i pamtljive glazbe. Nažalost, slično se teško može ustvrditi za Dream Theater. Naime, nakon odlaska Kevina Moorea kao jedne od centralnijih figura benda, kreativnu kontrolu su preuzeli Petrucci i Portnoy. Posljednjih nekoliko zajedničkih albuma su čak i sami producirali. Black Clouds and Silver Linings nije bio najbolje što je bend ponudio, čak je prije bio potvrda silazne putanje koju je započeo Systematic Chaos. Najgore je tek uslijedilo, kad je Portnoy napustio bend, Dream Theater je isporučio tri albuma kojima je jasno nedostajalo kreativne vizije, što je posebno alarmantno za posljednji, već spomenuti The Astonishing, koji potpisuju John Petrucci i Jordan Rudess.

The Wall, Operation: Mindcrime, The Lamb Lies Down on Broadway... Doslovce možemo nabrojati na prste jedne ruke konceptualne prog albume koji su imali zbilja dobru priču. Viralnoj marketinškoj kampanji unatoč, The Astonishing na prvu ne intrigira slušatelja, a i nakon ponovnog slušanja sama priča ne djeluje posebno zanimljivo. Koliko je maestralno dobro odsviran i produciran, u istoj mjeri album zvuči sterilno. Zvuk najpopularnijeg progresivnog benda na svijetu stagnira, i što je najgore, Dream Theater djeluje kao da je prestao biti više od skupa vanserijskih glazbenika.

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: metal, progressive, dream theater, john petrucci, mike portnoy, john myung, kolumne, igor pernar, 2016



Kalendar

Twilight / Joy Division night / Phantasmagoria u Močvari 20.05.2017.

20.05.2017. - subota

Twilight / Joy Division night / Phantasmagoria u Močvari 20.05.2017.

Zagreb, Močvara
20 kn

SOLEY u Tvornici kulture 24.05.2017.

24.05.2017. - srijeda

SOLEY u Tvornici kulture 24.05.2017.

Zagreb, Tvornica kulture
80/100 kn

Puff Pieces + Iv/An u KSET-u 24.05.2017.

24.05.2017. - srijeda

Puff Pieces + Iv/An u KSET-u 24.05.2017.

Zagreb, KSET
25 kn

SLEEPYHEADS u Tvornici kulture 26.05.2017.

26.05.2017. - petak

SLEEPYHEADS u Tvornici kulture 26.05.2017.

Zagreb, Tvornica kulture
20/30 kn

Purgatory MUF 2 (Music Festival) u dvorištu Glazbene Kuće 27.05.2017.

27.05.2017. - subota

Purgatory MUF 2 (Music Festival) u dvorištu Glazbene Kuće 27.05.2017.

Zagreb, Glazbena Kuća
Besplatan upad

Dark O Metal Fest Warm Up Party 27.05.2017. u OKC Palach

27.05.2017. - subota

Dark O Metal Fest Warm Up Party 27.05.2017. u OKC Palach

Rijeka, OKC Palach
20/30 kn

THE BEATLES REVIVAL ORCHESTRA - Zagreb, KD Lisinski, 28.05.2017.

28.05.2017. - nedjelja

THE BEATLES REVIVAL ORCHESTRA - Zagreb, KD Lisinski, 28.05.2017.

Zagreb, KD Lisinski
120 - 200 kn

26. WAVE GOTIK TREFFEN 2017.

02.06.2017. - petak

26. WAVE GOTIK TREFFEN 2017.

Leipzig,
120 €

Svibanj / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

Must Read

JINJER + Decage + Five Minutes Hate - Ljubljana, Channel Zero, 19.05.2017.

Izvještaji

JINJER + Decage + Five Minutes Hate - Ljubljana, Channel Zero, 19.05.2017.
VICKY CORNELL o smrti svog supruga CHRISA CORNELLA

Vijesti

VICKY CORNELL o smrti svog supruga CHRISA CORNELLA
VATRA:

Intervjui

VATRA: "Zaista nas veseli činjenica da je prvi akustični dan već rasprodan!"
Otkriven uzrok smrti CHRISA CORNELLA

Vijesti

Otkriven uzrok smrti CHRISA CORNELLA
U 52. godini života preminuo CHRIS CORNELL

Vijesti

U 52. godini života preminuo CHRIS CORNELL
DEEP PURPLE, Monster Truck, Divlje Jagode - Zagreb, Arena, 16.05.2017.

Izvještaji

DEEP PURPLE, Monster Truck, Divlje Jagode - Zagreb, Arena, 16.05.2017.
DEEP PURPLE, Monster Truck, Divlje Jagode - Zagreb, Arena, 16.05.2017. - galerija

Galerije

DEEP PURPLE, Monster Truck, Divlje Jagode - Zagreb, Arena, 16.05.2017. - galerija
METALDAYS vjenčanje Vol. 2

Vijesti

METALDAYS vjenčanje Vol. 2
PAVEL:

Intervjui

PAVEL: "Svi mi zapravo pokušavamo ostaviti neki spomenik iza nas."
Uskoro veliki Green Day s Rancidom u Ljubljani

Vijesti

Uskoro veliki Green Day s Rancidom u Ljubljani
Švedska glazbena pojačanja u sklopu programa Balkans Goes North i ove godine na INmusicu #12!

Vijesti

Švedska glazbena pojačanja u sklopu programa Balkans Goes North i ove godine na INmusicu #12!
VALHALLA METAL FESTIVAL 2017. – Zagreb, Močvara – 12.05.2017. - galerija

Galerije

VALHALLA METAL FESTIVAL 2017. – Zagreb, Močvara – 12.05.2017. - galerija
VALHALLA METAL FESTIVAL 2017. – Zagreb, Močvara – 12.05.2017. (prvi dan)

Izvještaji

VALHALLA METAL FESTIVAL 2017. – Zagreb, Močvara – 12.05.2017. (prvi dan)
GOOD VIBRATIONS ponovo u Švedskoj

Vijesti

GOOD VIBRATIONS ponovo u Švedskoj
Damon Albarn – Od Britpopa do Apokalipse

Kolumne

Damon Albarn – Od Britpopa do Apokalipse
Kultni Orchestra BAOBAB novo ime OTP World Music Stagea

Vijesti

Kultni Orchestra BAOBAB novo ime OTP World Music Stagea
WOVENHAND - Zagreb, Močvara - 10.05.2017.

Izvještaji

WOVENHAND - Zagreb, Močvara - 10.05.2017.
ZELE (DIVLJE JAGODE): 'Nezahvalno je svirati prije Rolling Stonesa, Zeppelina, pogotovo nekome tko ima svoju publiku.'

Intervjui

ZELE (DIVLJE JAGODE): 'Nezahvalno je svirati prije Rolling Stonesa, Zeppelina, pogotovo nekome tko ima svoju publiku.'

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK