Kolumne

'Veliko Trojstvo' koje je promijenilo glazbu

Nitko nije ovako okarakterizirao veliku trojku koja je istovremeno harala 80-tih i koja je bila apsolutni vladar radio valova, TV kanala, videa i koncertnih spektakala, no 'troboj' se nametao sam po sebi, iako naizgled ništa nisu imali zajedničko. Osim što su bili pioniri svak u svom žanru i što bez nijednog od njih moderna glazba ne bi bila ono što jest. I naravno, što su postali legende još za života.

Objavljeno: 24.01.2019. 07:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

'Veliko Trojstvo' koje je promijenilo glazbu
Kada se radi rekapitulacija glazbenih dekada prošlosti, u velikoj većini se nabrajaju izvođači/autori u formaciji benda, a mnogo manje samostalni umjetnici. Iz više razloga: generalno gledajući statistika kaže da izvođača/autora bendova ima mnogo više nego solo igrača. Nadalje, ovih prvih onda logično ima mnogo više koji su značajni za glazbu u tolikoj mjeri da njihova imena ostaju, postaju uzori mnogim sljedećim generacijama. Upisuju se 'zlatnim' slovima u enciklopedijske knjige glazbe. Oni su značajni u bilo kojem smislu, no mene ovdje zanima najviše onaj inovativan dio. Što je netko stvorio a da se nije nužno prodalo u milijardu primjeraka i nije nužno bila njegova faca zalijepljena godinama na sve moguće reklamne i medijske panoe. Dakle fokus je na tome kako je taj netko utjecao na razvoj glazbe i utjecao na generacije koje u to vrijeme nisu ni bile u planu, a kamoli da su stasale.
 
Generacijama koje su rođene u dekadama 90.-tih te naročito 2000.-tih mislim da već na uši izlaze priče o glazbi, izvođačima i autorima i njihovom utjecaju 80.-tih i to na apsolutno svim područjima moderne glazbe, osim možda u bluesu. I vjerojatno misle da to ova "ocvala" starija generacija pokušava ostati mladom i napraviti sebi veći značaj nego što ga stvarno i ima. Na žalost, sve te mlade generacije s takvim mišljenjem, moram duboko razočarati - iako je glazba konstantna mijena i na isti način možemo uspoređivati i značaj 50.-tih i recimo Elvisa Presleya i Chucka Berrya, te 60.-tih i The Beatlesa i The Rolling Stonesa prije svih na veliki glazbeni boom 70.-tih i ujedno na bezbroj novih bitnih bendova i samostalnih izvođača - no 70.-te su bile kulminacija razvoja glazbe i pionirskih pothvata bluesa i ranog rock'n'rolla 50./60.-tih, a donekle i utjecaja ekonomsko-političkih promijena i stanja u svijetu.
 
Prijelaz na 80.-te i ta cijela dekada nam je donijela novi ciklus. Kotač evolucije glazbe se ponovo pokrenuo, ali ovaj put na mnogo široj žanrovskoj razini. Glazba se počela skoro nekontrolirano dijeliti na bezbroj podvrsta, dio su danas vodeći i jaki žanrovi (pop-dance i hip-hop koji su začeti 70.-tih ali su 80.-tima potpuno eksplodirali), a tehnološki napredak i prvi veliki koraci u informatici donijeli su nam i naznake novih forma medija, iako je tada najprije primat preuzela televizija - osim predvodnika MTV-ja, bilo je i drugih televizija s glazbenim programom. Izvođači i autori su se morali prilagoditi još jednom, bitnom i totalno nepoznatom identitetu i tko je uspio - taj je opstao, mislim prije svega na one dugoprugaše.
 
Prije nego što se okrenem centralnoj temi ovog teksta, obratite pažnju na kovanice "izvođač/autor" i "izvođači i autori" - ovo je prije svega priča o prvima koji su solo igrači u dva smjera, oni koji su sami pisali svoju glazbu i izvodili je.
Ova kolumna čak i nije priča o evoluciji glazbe, niti o značaju famoznih 80.-tih (iako jest) a koji se potegao debelo do današnjih dana. Ovo je priča o trojci izvođača/autora koji su svojim djelovanjem u 80.-tima  i to doslovce istih godina oblikovali i obilježili ne samo tu dekadu već i današnju modernu glazbu, a posebice svaki u svojoj užoj žanrovskoj domeni.
 
Upravo radi svojih "nikad prije viđenih", inovativnih glazbenih, dakle autorskih, audio-vizualnih, koncertnih ili izvođačkih rješenja, nametalo se samo po sebi pitanje "tko je veći" ali ne samo u onom mjerljivom smislu komercijalnih postignuća. A da stvar bude bolja, sve što su novo donijeli glazbi u toj dekadi postalo je i sumanuto komercijalno pa su automatizmom sva trojica postali ikone, idoli, nemjerljivo slavni i de facto legende još u tom vremenu a što se do današnjih dana nije promijenilo - sve što su napravili izdržalo je teški test vremena. Pa i sada nakon toliko godina, gledajući unazad - čine mi se još većima nekog ikad.
 
Dakako, riječ je o "Velikom Trojstvu" solo igrača: onome koji je bio i ostao "budućnost rock'n'rolla" Bruce Springsteenu, The Bossu; onome koji je funku, r&b-ju, i funk-rocku pristupio na posve drugačiji, do tada neurađeni način i posve promijenio prije svega funk žanr: Prince Rodgersu Nelsonu, skraćeno Princeu (u to vrijeme poznatome pod imenom "Prince & The Revolution"); i jedinom već pokojnom, izumitelju moonwalka, pop-dance genijalcu poslije kojeg ništa više nije ostalo isto - Michaelu Jacksonu
 
Bacite oko i na jedan zanimljiv detalj -  a to je da su ipak imali jednu poveznicu a to je bio "rock" segment u njihovom stvaranju - sva trojica su se jako doticala rocka (naravno primarno Springsteen). Ali su naročito Prince i Jackson unijeli u rock neke nove elemente, "križance" i podvrste radi koji je glazba najljepša stvar na svijetu - ona je jednostavno beskrajna.
 
Sva trojica su svoju glazbenu priču započela 70.-tih kaljenjem u raznim formacijama, od čega je Springsteen kao najstariji (1949.) imao duži tijek samo-nalaženja i snalaženja, kao netko tko je stasao posve van glazbenih okvira u posve radničkom i ekonomski skoro siromašnom okruženju, za razliku od Princea i posebice Jacksona koji su imali dosta lakši put u glazbu. Na kraju su sva trojica, iako s razlikom od 9 godina po starosti (Prince i Jackson su obojica rođena 1958.) počeli nizati značajnije uspjehe gotovo istovremeno, ne samo na lokalnoj razini (američkoj regionalnoj).
 
Springsteen je već nanizao nekoliko vrhunskih albuma ("Born to Run", "Darkness on the Edge of Town" i na samom prijelazu na 80.-te legendarni dupli album "The River" - čije će re-izdanje promovirati na svjetskoj turneji ove godine).
 
Jackson je također nanizao nekoliko vrlo uspješnih albuma, ali ne samostalno već kao najmlađi član obiteljske skupine Jacksons 5 i tek je 1979. uspio izdati prvi solo album, koji je pak bio odmah izuzetno nahvaljen i uspješan: "Off the Wall", a koji je jasno pokazao da on više nema što raditi u Jacksons 5 jer su za njega predviđene visine koje u obiteljskoj skupini neće moći doseći. No pak nitko nije očekivao od Jacksona ono što je priredio svijetu kao prvi u nizu Velikog Trojstva i to 1982.godine.
 
Prince je također izdao par nešto manje uspješnih, ali ne i manje važnih albuma koji su najavljivali velikog autora: prije svega "Controversy" 1981, i odmah iza njega sjajni "1999" kojeg je objavio iste 1982. godine, ali je primat globalnih razmjera ipak preuzeo Jackson s remek-djelom "Thriller". Inovativan po punoj crti, autorski, glazbeno, izvođački, promotivno i sve što vam drugo padne na pamet - to je sve bio "Thriller". Okupio je nevjerojatna imena: prije svega Beatlea Paula McCartneya i čuvenog Eddiea Van Halena. Što je u konačnici manje važno od činjenice da je cijeli svijet pao na koljena, uključujući i kolege izvođače /autore. Jackson i "Thriller" su u cijelosti srušili barijere koje su još postojale u kulturološko-rasnom smislu u audio glazbi (a koje su načeli i drugi tamnoputi izvođači/autori, uključujući i Princea), ali je napravio pravu revoluciju u video glazbi. Zauvijek je promijenio način i shvaćanje glazbenika da se treba i kako neka glazba predstaviti i slikom. 
Slava i komercijalnost koju je Jackson postigao bila je nemjerljiva, sedam je sjajnih i superuspješnih singlova skinuto s "Thrillera" a koncerti su graničili s spektaklima van svake pameti.
 
Nepune dvije godine Jackson je bio nedodirljiv, no u lipnju 1984. preostali je dvojac također zakucao i Jacksona gurnuo s trona: Springsteen je stvorio "Born in the U.S.A." fenomenalan "blue collar" (radnička klasa) album, naizgled jednostavnih, no nimalo špranciranih r'n'r brojeva, s inspirativnom emotivnošću i snagom. Dinamičan, ali istovremeno album prilično kritičan spram američkog društva, svejedno je izludio Ameriku i ostatak svijeta. To je bilo najbolje na svim poljima od Springsteena: savršeni i dubokoumni ali opet pristupačan storytelling uz izvrsnu i prijemčljivu glazbu, dopadljivu širokim masama. Bingo!  Čak je i po pitanju video spotova, konzervativni i jednostavni Boss dao sve od sebe i napravio nekoliko vrlo dopadljivih, iako nikako ne filmičnih i inovativnih video spotova. Taj dio je apsolvirao u cijelosti na sljedećem albumu. Kao i Jackson, s albuma je skinuto sedam sjajnih singlova, sve se prodavalo kao alva, a poticaj da se Springsteen kandidira za predsjednika SAD par godna kasnije bio je legitiman prijedlog masa koje su nosile njega i on njih, no kojeg je on ipak - otklonio. 
 
Prince je također u lipnju, dvadeset dana kasnije od Bossa, 1984. objavio svoj epominmi album, "double-trouble"  - objavio je remek-djelo "Purple Rain" s kojeg je skinuto samo nešto manje uspješnih singlova - pet. Ali koji zato nosi jednu od najboljih rock pjesama (balada) ikad napisanih, naslovnu "Purple Rain". Album je načelno bio soundtrack, odnosno pratio je istoimeni film koji je Prince stvorio i koji je na svoj pomaknut način bio uspješan iako ne i pretjerano komercijalan. No ono što se pamti jest album. "Purple Rain" donio je vrhunski inovativni spoj funk-rocka uz briljantno Princeovo sviranje gitare, a sam je album svrstan među najbolje albume u povijesti glazbe, neki ga čak svrstavaju odmah iza Jacksonovog "Thrillera". 
 
Od ove trojice najpotcijenjeniji, Prince, bio je u biti glazbeno naplodniji u smislu stvaranja glazbe za druge izvođače. Još se jedna njegova balada našla na samom vrhu najboljih ikad snimljenih: "Nothing Compares To You" u perfektnoj izvedbi osebujne Irkinje Sinead O'Connor.
 
Turneje koje slijedile djelovale su u to vrijeme doslovno kao natjecanje tko će od njih napraviti veću, bolju i uspješniju, te naravno tko će od njih privući više publike i dolara, dakako. 
 
Opće je poznato da nakon snimljenog remek-djela neminovno pada kreativna snaga, inspiracija, zanos autora.. i da je naredan album pravo prokletstvo. No na muci se poznaju junaci, pa tako s razlogom ovu trojicu treba smatrati Velikim Trojstvom. 
 
Pred kraj 80.-tih sva trojica su objavili nasljednike i to dostojne gore spomenutih albuma, iako ne na razini uspješnosti glavnih perjanica. I što je opet jako simptomatično -  sva trojica su objavila te albume iste godine, 1987.  A inteligentni kakvi jesu (bili), okrenuli su se drugim idejama i pokazali svu raskoš talenta i zašto su toliko bitni za modernu glazbu.
 
Jackson se okrenuo žešćem izričaju pa je glazbeno njegov pop-dance na "Bad" albumu ponekad graničio s hard rockom, a okrenuo se i žestoko ozbiljnim i provokativnim temama: polarizaciji medija, paranoji, rasnoj segregaciji, miru u svijetu...
 
Springsteen je pak u privatnom životu nakon "Born in the U.S.A." imao velike turbulencije u rasponu od sreće i svježe sklopljenog braka do teškog razočaranja i raspada istog, te krivo odigranih poteza - sve te privatne muke, pomalo netipično za njega vrlo diskretnog po pitanju privatnog života, na svoj je zakučasti način odlučio objelodaniti u sjajnom "Tunnel of Love" albumu. Uz evidentan napredak u smjeru stvaranja video spotova, ova Bossova faza spada vjerojatno u najsuptilniji, najelegantniji i najinteligentniji rock'n'roll ikada.
 
Prince je jedini malo zakomplicirao stvari i umjesto jednog nasljednika, u periodu od tri godine objavio - čak tri! Nasljednik "Purple Rain"-a, "Around the World in a Day" nije pravo ni izašao, a već su objavljeni "Parade", te 1987. fenomenalni "Sign o' the Times". Način na koji se skladala funk i r&b glazba prije Princea i nakon Princea nema veze jedno s drugim. Njegov genij je sumanuto izbacivao fantastično lude ideje i rješenja za ono doba poimanja sastavljanja strukture pjesama.
 
Čak i kasnije kada su 80.-te prešle u rane 90.-te ovaj je trojac i dalje radio materijale koji su bili bitna stavka u glazbi, no glavninu su dali baš tih 80.-tih.
 
S personalne strane 'Veliko Trojstvo' je bio osebujan skup individualaca koji ne bi nikad uspio, odnosno napravio glazbu kakvu je da nisu bili baš toliko osebujni: sva trojica glazbeni i izvođački perfekcionisti kojima je jedan od glavnih ciljeva bila "mijena".
 
Prince je od njih trojice bio i ostao najveći i najtalentiraniji instrumentalist. Svira more instrumenata i to ne napola, već neke i briljantno, pa često sam odsvira sve na albumima koje snima. Da ne znaš da ga je sam odsvirao, rekao bi "uh! tu je bilo more vrhunskih studijskih muzičara". Hirovit, težak karakter, osbujna "picajzla", a s druge strane samodopadan, ufuran u ego-trip, no totalno odmaknut od ostalog glazbenog svijeta, vuk samotnjak, nedruštven, iako bi se po njegovoj glazbi i naročito video spotovima, te brojnim vezama s atraktivnim, uglavnom glazbenicama i pjevačicama, dalo naslutiti - upravo suprotno.
 
Sušta suprotnost njemu bio je Michael Jackson. Naviknut od malih nogu na društvo najslavnijih pjevača i glumaca, čim se dočepao blistave solo karijere, a na krilima mega uspjeha "Thrillera" samo je nastavio u tom stilu dižući ljestvicu sve više i više. Partijima i druženjima, "prijateljstvima" koja su brzo pucala, nastavio je tako dugo dok sam sebi nije postao paradoks i pokušavao doseći svoje vlastite idole na način da ih je pokušao "prekoračiti", pa je tako oženio kćer Elvisa Presleya, a prijateljstvo s McCartneyem je puklo čim je uspio kupiti sva prava na opus The Beatlesa. A zbrka i fobije koje je Jackson razvio u svojoj genijalnosti dosegle su neslućene granice i dobrog ukusa i diskutabilnih životnih odluka i seksualnih prekršaja (nikad posve dokazana pedofilija).
 
Zlatnu sredinu cijelo je vrijeme uspio održati samo Bruce Springsteen. Iako također pomalo težak i "control freak" karakter, perfekcionist, uspio je ego velikog imena i karijere, uz naravno dosta manjih uspona i padova, svesti na minimum uspješno održavajući "damage control" razinu. Možda isprva sasvim slucajno, no kasnije vjerujem svjesno, Springsteen je oko sebe još u ranim danima okupio vrhunski E-street Band, skupinu fenomenalnih instrumentalista koju je gotovo cijelo vrijeme održavao više kao zaseban bend, a ne toliko kao prateći. Onog časa kada je bend raspustio prije desetak i više godina i nekoliko godina djelovao samostalno (doduše ne baš neuspješno), tada mislim da je postao svjestan da mu treba neki dobar balans u životu, u njegovom slučaju E-street Band, da ga održi iznad površine vode koja je utapljala ostale genijalce.
 
Na kraju se Springsteenova formula pokazala kao najbolja u smislu kontinuiranog glazbenog uspjeha: maltene mu svaki drugi ili treći album graniči s remek-djelom, turneje su grandiozne, a nastupi jednako takvi, s dozom humora, nepredvidljivosti set-lista i dužine koncerata, iako je generalno sve to ipak - predvidljivo. Ili na drugi način izrečeno, Springsteen je bio najmanje muzički inovativan od Trojke, ali je zato zakucavao tekstovima.
 
Za razliku od njega, Jackson je nakon 80.-tih, usprkos i dalje ogromnoj fan bazi neminovno tonuo kako personalno tako i autorski i izvođački i niti posljednja planirana turneja u Britanji koju je spriječila njegova smrt vjerojatno ne bi ništa promijenila. 50 rasprodanih koncerata značilo je najviše samo to da je pola od te publike bila hrpa znatiželjnika koja nije uspjela 20 godina ranije vidjeti Jacksona uživo kada je bio u naponu slave i kreativnosti -  i jednostavno su željeli da vide koliko je on još "normalan", da li mu zaista otpada nos i koliko je pobijelio i slično.
 
Prince se pak pomalo pogubio u moru samosdostatnosti, i iako i dalje povremeno snimi sjajan album, sve se jako razvodnilo pa ga i vlastiti fanovi više ne prate adekvatno. S druge strane, ono malo što nastupa uživa, to su prave bombe. Nikad nema isti koncert i nikad ne svira jednu pjesmu na isti način. A to mogu samo veliki.
 
No ovi post--factum detalji i dalje ne mijenjaju ono što je trojka napravila za modernu glazbu te kritične dekade. I koliko su na neki način bili u jednom vremenu i "suparnici" toliko su se i savršeno nadopunjavali. Skoro sam sklona vjerovati da su nesvjesno (a možda i sasvim svjesno) jedan drugog tjerali na više i bolje, te da su se u pravo vrijeme na pravom mjestu poklopila tri iskonska lika.
 
 
Originalno objavljeno na Perun.hr 21.04.2016.
Anastazija Vržina

Text by:

Anastazija Vržina

Prati autora

Executive Editor
--------------------------
What Doesn't Kill You, Makes You Stronger

Pročitaj više o temama: bruce springsteen, the boss, born in the u.s.a., 80-te, prince, prince & the revolution, purple rain, 1999, michael jackson, moonwalk, thriller, funk-rock, r&b, rock'n'roll, rock, dance, pop, jacksons 5, anastazija vrzina, kolumna

Ovaj članak je pročitan 1691 puta



Kalendar

KEEP OF KALESSIN - 18.06.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

18.06.2019. - utorak

KEEP OF KALESSIN - 18.06.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Ljubljana, Orto Bar
22€ pretprodaja / 25€ na dan koncerta

SCYTHER, 19-23.06.2019.

19.06.2019. - srijeda

SCYTHER, 19-23.06.2019.

,

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 19.06.2018.

19.06.2019. - srijeda

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 19.06.2018.

Pula, Arena
190 kn / 360 kn / 430 kn / 460 kn

CANNIBAL CORPSE - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019.

20.06.2019. - četvrtak

CANNIBAL CORPSE - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019.

Zagreb, Boogaloo
145 kn / 155 kn / 180 kn

RED FANG - Zagreb, Močvara, 22.06.2019.

22.06.2019. - subota

RED FANG - Zagreb, Močvara, 22.06.2019.

Zagreb, Močvara
130/160 kn

FAUN, Strigon, 23.06.2019., MMC, Bratislava

23.06.2019. - nedjelja

FAUN, Strigon, 23.06.2019., MMC, Bratislava

Bratislava, MMC

FAUN, 23.06.2019., Majestic Music Club, Bratislava, Slovakia

23.06.2019. - nedjelja

FAUN, 23.06.2019., Majestic Music Club, Bratislava, Slovakia

Bratislava, Majestic Music Club
11 € - 40 €

NYTT LAND, 23.06.2019., Kset, Zagreb

23.06.2019. - nedjelja

NYTT LAND, 23.06.2019., Kset, Zagreb

Zagreb, KSET
35kn/45kn

Pure Electro party, GK Jabuka, 28.06.2019., Zagreb

28.06.2019. - petak

Pure Electro party, GK Jabuka, 28.06.2019., Zagreb

Zagreb, GK Jabuka
Besplatno

LETU ŠTUKE - Zagreb, krov MSU, 29.06.2019.

29.06.2019. - subota

LETU ŠTUKE - Zagreb, krov MSU, 29.06.2019.

Zagreb, krov MSU
85 kn

Lipanj / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Must Read

DEATH ANGEL - Humanicide

Recenzije

DEATH ANGEL - Humanicide
BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB, The Vacant Lots - Zagreb, Tvornica Kulture, 13.06.2019.

Izvještaji

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB, The Vacant Lots - Zagreb, Tvornica Kulture, 13.06.2019.
Grunge se morao pojaviti

Kolumne

Grunge se morao pojaviti
ROCKETMAN

Recenzije

ROCKETMAN
Britanija prije Beatlesa: Skiffle i još ponešto

Kolumne

Britanija prije Beatlesa: Skiffle i još ponešto
STOCKHOLMSKI SINDROM (Stockholm)

Recenzije

STOCKHOLMSKI SINDROM (Stockholm)
Danas je međunarodni dan grupe SLAYER

Vijesti

Danas je međunarodni dan grupe SLAYER
KEEP OF KALESSIN - 18.06.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Kalendar

KEEP OF KALESSIN - 18.06.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar
FLESHGOD APOCALYPSE - Veleno

Recenzije

FLESHGOD APOCALYPSE - Veleno
BRUTAL ASSAULT 2019 - dva mjeseca do početka

Vijesti

BRUTAL ASSAULT 2019 - dva mjeseca do početka
BRUTAL ASSAULT 2019 - dva mjeseca do početka

Vijesti

BRUTAL ASSAULT 2019 - dva mjeseca do početka
Rock u Bonelli formatu - fragment

Kolumne

Rock u Bonelli formatu - fragment
JAZZ.HR zatvaranje sezone uz Tamaru Obrovac TransAdriatic Quartet

Vijesti

JAZZ.HR zatvaranje sezone uz Tamaru Obrovac TransAdriatic Quartet
GUITAR FORCE ONE festival u Hard Placeu

Vijesti

GUITAR FORCE ONE festival u Hard Placeu
KAMPFAR - Ofidians Manifest

Recenzije

KAMPFAR - Ofidians Manifest
ROADBURN FESTIVAL - Nizozemska, Tilburg, 11.04.-14.04.2019.

Izvještaji

ROADBURN FESTIVAL - Nizozemska, Tilburg, 11.04.-14.04.2019.
BRIGHTBURN

Recenzije

BRIGHTBURN
BRUCE DICKINSON Interaktivni show - Zagreb, KD Lisinski, 26.10.2019.

Kalendar

BRUCE DICKINSON Interaktivni show - Zagreb, KD Lisinski, 26.10.2019.

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK