Kolumne

Uzmi ili ostavi: supergrupe

Zašto riječ ''supergrupa'' ne sjeda najbolje velikom broju ljudi?

Objavljeno: 30.01.2019. 07:20

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Uzmi ili ostavi: supergrupe
Rock supergrupa je glazbena skupina sačinjena od već etabliranih glazbenika koji su ostvarili uspjeh kao solo izvođači ili kao članovi drugih bendova. Također, kroz povijest se javljaju i  charity supergrupe u kojima poznati glazbenici sviraju u dobrotvorne svrhe. U rijetkim slučajevima, termin može biti i retrospektivno dodijeljen kada članovi benda ostvare zapažene uspjehe nakon što napuste matični glazbeni kolektiv. To je neka okvirna definicija supergrupa. Eto, kolumna je gotova. Vrijeme je za teško zarađeno pivo!
 
Ipak, vrijeme je pokazalo da su supergrupe priča za sebe jer se na brojnim razinama razilaze sa standardima suvremene glazbe te ih je gotovo nemoguće (adekvatno) kategorizirati. Naime, zbog svoje specifičnosti nastanka i eventualnog postojanja, slušatelj im neizbježno pristupa sa dozom očekivanja i predrasuda. 
Velika većina bendova u samom startu nema identitet i renome na koji može računati, ali za razliku od supergrupa, raspolaže sa potencijalnom svježinom zvuka.
Kod supergrupa, ma koliko one inovativne bile, upravo se ta potencijalna svježina rijetko osjeti. Umjesto cjelokupne zvučne slike, slušatelj je koncentriraniji na prepoznavanje određenih aspekata kojima doprinose omiljeni mu glazbenici. Svejedno, postoji bezbroj supergrupa,  onih odličnih i onih nešto manje dobrih. Istovremeno, omiljena razonoda svakog fana glazbe je fantaziranje o glazbenom dream teamu, bendu sačinjenom od omiljenih glazbenih idola. Stoga ne čudi previše hype koji prati najavu svakog novog rock superbenda.
 
Sam fenomen bilježi svoj početak u drugoj polovici šezdesetih. Kako je rock & roll sazrijevao u svoju drugu eru, razvijao se trend bendova jasno definiranih postava, da se tako izrazim. Nadareni instrumentalisti su počeli dobivati gotovo jednako pozornosti koliko i pjevači koji su dominirali u pedesetima, praćeni anonimnim session glazbenicima. U takvom razvoju situacije širi se i publika sklona novom tipu rock benda – u kojem priznate instrumentalne zvijezde napuštaju skupine u kojima su stekle renome i udružuju kreativne snage sa posve novim ljudima. 
 
 
''Supergrupa'' je riječ koja ne sjeda najbolje velikom broju ljudi. Za mnoge, priziva slike prenapuhanih ega u borbi za kreativnom kontrolom. Za druge, ne predstavlja više od glazbenog kurioziteta u čijem je slučaju posve izostao trajniji utjecaj. Imavši sve ovo na umu, prije gotovo pedeset godina osnovan je legendarni Cream, vjerojatno prva rock supergrupa. Eric Clapton se iz Yardbirdsa priključio ritam sekciji Graham Bond Organisationa Jacku Bruceu i Gingeru Bakeru. Zanimljivost se krije u činjenici što se Baker i Bruce nisu podnosili na osobnoj razini još u samom startu. Nakon dvije godine i četiri albuma, tenzije u bendu su postale neizdržive. Cream se raspada, a Baker i Clapton osnivaju Blind Faith, supergrupu u kojoj je za vokale bio zadužen Steve Winwood iz Spencer Davis Group. Ali, i Blind Faith je potrajao samo jedan album nakon kojega su se razišli.
 
Crosby, Stills & Nash su vjerojatno najpoznatija i najuspješnija supergrupa svih vremena. Međutim, i oni su imali svoju dozu međuljudskih razmirica. Već nakon debitantskog albuma, bendu se pridružio i Neil Young (Buffalo Springfield) koji navodno nije mogao razmijeniti dvije riječi sa Stephenom Stillsom. Egoizam će od ranih početaka ostati jedan od glavnih lajtmotiva rock supergrupa.
 
Sedamdesete su generalno bile najplodniji period za supergrupe. Emerson, Lake & Palmer se nameću kao značajniji predstavnici progresivnog rocka, a vrijeme će pokazati da progresivci posebno vole međusobno svirati i formirati side-projekte, odnosno supergrupe.
 
 
Premda postoji znatan broj supergrupa koje spadaju u vrhunac svojih žanrova, velika većina spada u neku ''meh'' kategoriju. Istini za volju, prosječnost i nedostatak autentičnog zvuka predstavlja problem za većinu novih bendova. Stoga ne čudi kada supergrupe pate od sličnih simptoma. Kad je Mike Portnoy napustio Dream Theater, osnovao je otprilike stotinjak all-star projekata koji su stilistički obuhvaćali velik broj žanrova. Bljutavi Adrenaline Mob, standardno proggy Transatlantic, iznenađujuće ugodan Flying Colors i naposljetku The Winery Dogs, jedini istinski vrijedan spomena. Nema sumnje, Mike Portnoy je iznimno svestran i sposoban bubnjar, trenutno jedan od najboljih na svijetu, ali jedna je stvar slušati kako Mike Portnoy odlično svira bubnjeve, a posve druga slušati kako Mike Portnoy svira bubnjeve u dobroj pjesmi. Upravo se u tome krije poanta. 
 
Uzmemo li za primjer Beatlese, Rolling Stonese ili Led Zeppelin (Zeppelini  su po nekima također supergrupa zbog prethodne involviranosti članova u neke uspješne glazbene projekte), uzimamo za primjer bendove kojima su ispred svega bile pjesme. Kvalitetne, melodične i pamtljive pjesme. Znam da nije fer uspoređivati praktički bilo koji drugi bend s nekim od prethodno navedenih, ali činjenica je da se radilo o bendovima koji imaju nedvojbenu kemiju unutar benda i prilično jasan glazbeni pravac unutar kojeg je bilo prostora i za eksperimentiranje. Zanimljivo što su članovi ranije navedenih također sudjelovali u nekim prilično loše prihvaćenim supergrupama. George Harrison je bio član Traveling Wilburysa, benda koji nikad nije opravdao očekivanja. Mick Jagger je prije nekoliko godina sudjelovao u ambicioznom projektu SuperHeavy. Bend će vjerojatno ostati upamćen po tome što je pokušao ugurati previše različitih glazbenih stilova odjednom, što je rezultiralo nekoherentnim čušpajzom. Jimmy Page, je nakon Zeppelina osnovao The Firm sa Paulom Rodgersom, bendu koji je gotovo jednoglasno odbačen od kritike. Osobno, smatram kako se radi o solidnom pokušaju, ali kada se sjetim bendova iz kojih dolaze glazbenici i njihove objektivne sposobnosti, ne čudi me negativna reakcija glazbenih novinara koji neprestano traže novu glazbenu revoluciju, čak i od ljudi koji su već sudjelovali u jednoj.
 
 
Jasan je inicijalni appeal praktički svake supergrupe, ukoliko glazbenici nemaju fanbase željan novog materijala vjerojatno se ni ne kvalificiraju za ovu kategoriju. Međutim, s vremenom se ego, kvaliteta pjesama i/ili često nedefiniran kreativni cilj ispostave kao nepremostiva prepreka za daljnju suradnju. Neke supergrupe su zbilja odlične i žao ti je što njihov materijal neće čuti šira publika jer svojom kvalitetom parira klasicima žanra, a neke su toliko loše da im čak ni skupi PR ne pomaže.
 
Take it or leave it? Nakon godina preslušavanja raznoraznih superbendova i all-star projekata, gotovo da i ne želim imati posla s njima. Sve ću poslušati jednom, ali entuzijazam je davno okopnio. Cream, Chickenfoot, Bad Company, Velvet Revolver i Audioslave su samo neke od supergrupa kojima ću se uvijek rado vraćati, no pričamo o mizernom postotku u ukupnom stanju stvari. Nisam siguran da sam strogi rock purist, ali radi se o određenoj razini plastičnosti po pitanju supergrupa. U nogometu, kohezija momčadi je uglavnom bitnija od pojedinačne vrijednosti igrača. Skupina zvijezda je ništa bez kemije koja uvjetuje igru, a bez igre često izostaje i rezultat.
 
U esenciji, poanta benda je da bude više od zbroja pojedinaca, odnosno da kroz kolaboraciju kvalitativno isporuči materijal koji subjektivno nadilazi kreativnu snagu bilo kojeg individualnog člana. Upravo na ovom koraku velika većina, ali doslovce 99% supergrupa zakazuje. Štoviše, neke supergrupe su i manje od zbroja pojedinaca.
S druge strane, u stvarnom svijetu, Metal Allegiance nailazi na odlične kritike. The Winery Dogs imaju novi album, a šuška se i o ponovnom okupljanju Chickenfoota, čini se da supergrupe imaju još mnogo toga za reći.
 
 
Originalno objavljeno 09.10.2015. na Perun.hr
Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: supergrupa, velvet revolver, cream, clapton, blind faith, neil young, emerson, lake, palmer, portnoy, flying colors, the winery dogs, george harrison, traveling wilburys, jagger, superheavy, chickenfoot, bad company, audioslave, metal allegiance

Ovaj članak je pročitan 1537 puta



Kalendar

EVERGREY, 22.04.2019., Močvara, Zagreb

22.04.2019. - ponedjeljak

EVERGREY, 22.04.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
110 kn / 130 kn

MONO, 25.04.2019., Močvara, Zagreb

25.04.2019. - četvrtak

MONO, 25.04.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
90 kn / 110 kn

MARDUK, 25.04.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

25.04.2019. - četvrtak

MARDUK, 25.04.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar

LENNY KRAVITZ, 27.04.2019., Arena Stožice, Ljubljana, Slovenija

27.04.2019. - subota

LENNY KRAVITZ, 27.04.2019., Arena Stožice, Ljubljana, Slovenija

Ljubljana, Arena Stožice

JONATHAN, 27.04.2019., Pogon Kulture, Rijeka

27.04.2019. - subota

JONATHAN, 27.04.2019., Pogon Kulture, Rijeka

Rijeka, Pogon Kulture
60 kn / 80 kn

RAŠPA, 03.05.2019., Hard Place, Zagreb

03.05.2019. - petak

RAŠPA, 03.05.2019., Hard Place, Zagreb

Zagreb, Hard Place
Besplatno

LOVELY QUINCES, 07.05.2019., Močvara, Zagreb

07.05.2019. - utorak

LOVELY QUINCES, 07.05.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara

LAIBACH, 11.05.2019., Pogon Kulture, Rijeka

11.05.2019. - subota

LAIBACH, 11.05.2019., Pogon Kulture, Rijeka

Rijeka, Pogon Kulture
110 kn / 120 kn / 150 kn

DERVIŠ I SMRT - Zagreb, KD. Lisinski, 18.05.2019.

18.05.2019. - subota

DERVIŠ I SMRT - Zagreb, KD. Lisinski, 18.05.2019.

Zagreb, KD Lisinski
90, 120, 150 i 180 kn

Travanj / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 

Must Read

INMUSIC BREAKTHROUGH 2019 - odabranih 10 domaćih i slovenskih bendova

Vijesti

INMUSIC BREAKTHROUGH 2019 - odabranih 10 domaćih i slovenskih bendova
CHILDREN OF BODOM - Hexed

Recenzije

CHILDREN OF BODOM - Hexed
SIX FEET UNDER, Childrain, Short Fuse - Zagreb, Močvara, 16.04.2019. - galerija

Galerije

SIX FEET UNDER, Childrain, Short Fuse - Zagreb, Močvara, 16.04.2019. - galerija
10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (MIKE SPONZA, TOMISLAV GOLUBAN, VOODOO RAMBLE) - Zagreb, Biker's Beer Factory, 13.04.2019.

Izvještaji

10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (MIKE SPONZA, TOMISLAV GOLUBAN, VOODOO RAMBLE) - Zagreb, Biker's Beer Factory, 13.04.2019.
AMIRA MEDUNJANIN - Zagreb, KD Lisinski, 14.04.2019. - galerija

Galerije

AMIRA MEDUNJANIN - Zagreb, KD Lisinski, 14.04.2019. - galerija
10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (MIKE SPONZA, TOMISLAV GOLUBAN, VOODOO RAMBLE) - Zagreb, Biker's Beer Factory, 13.04.2019. - galerija

Galerije

10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (MIKE SPONZA, TOMISLAV GOLUBAN, VOODOO RAMBLE) - Zagreb, Biker's Beer Factory, 13.04.2019. - galerija
TRIBUTE BAND EKV - Zagreb, Metropolis, 12.04.2019.

Izvještaji

TRIBUTE BAND EKV - Zagreb, Metropolis, 12.04.2019.
THE STRANGE, White on White - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 11.04.2019. - galerija

Galerije

THE STRANGE, White on White - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 11.04.2019. - galerija
LUCIDFER - Vol. 2

Recenzije

LUCIDFER - Vol. 2
Novi video Tomislava Golubana 'Can't Find Myself'

Vijesti

Novi video Tomislava Golubana 'Can't Find Myself'
Saksofonist IGOR GERŽINA s novim koncertnim programom

Vijesti

Saksofonist IGOR GERŽINA s novim koncertnim programom
Album skladatelja MATEJA MEŠTROVIĆA u svjetskoj distribuciji

Vijesti

Album skladatelja MATEJA MEŠTROVIĆA u svjetskoj distribuciji
SHAZAM!

Recenzije

SHAZAM!
WHITECHAPEL - The Valley

Recenzije

WHITECHAPEL - The Valley
IRON MAIDEN „Seventh Son Of A Seventh Son“ i njegovih 31 godina

Kolumne

IRON MAIDEN „Seventh Son Of A Seventh Son“ i njegovih 31 godina
10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (BE HA VE, BEN DOVER, GOLUBAN&HREPA, NEZAHVALNICI) - Zagreb, Hard Place, 09.04.2019. - galerija

Galerije

10. ZAGREB INT. BLUES FESTIVAL (BE HA VE, BEN DOVER, GOLUBAN&HREPA, NEZAHVALNICI) - Zagreb, Hard Place, 09.04.2019. - galerija
GRETTA objavila novi singl 'Hologram'

Vijesti

GRETTA objavila novi singl 'Hologram'
COURTNEY BARNETT objavila novi singl

Vijesti

COURTNEY BARNETT objavila novi singl

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK