Kolumne

Uzmi ili ostavi: supergrupe

Zašto riječ ''supergrupa'' ne sjeda najbolje velikom broju ljudi?

Objavljeno: 30.01.2019. 07:20

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Uzmi ili ostavi: supergrupe
Rock supergrupa je glazbena skupina sačinjena od već etabliranih glazbenika koji su ostvarili uspjeh kao solo izvođači ili kao članovi drugih bendova. Također, kroz povijest se javljaju i  charity supergrupe u kojima poznati glazbenici sviraju u dobrotvorne svrhe. U rijetkim slučajevima, termin može biti i retrospektivno dodijeljen kada članovi benda ostvare zapažene uspjehe nakon što napuste matični glazbeni kolektiv. To je neka okvirna definicija supergrupa. Eto, kolumna je gotova. Vrijeme je za teško zarađeno pivo!
 
Ipak, vrijeme je pokazalo da su supergrupe priča za sebe jer se na brojnim razinama razilaze sa standardima suvremene glazbe te ih je gotovo nemoguće (adekvatno) kategorizirati. Naime, zbog svoje specifičnosti nastanka i eventualnog postojanja, slušatelj im neizbježno pristupa sa dozom očekivanja i predrasuda. 
Velika većina bendova u samom startu nema identitet i renome na koji može računati, ali za razliku od supergrupa, raspolaže sa potencijalnom svježinom zvuka.
Kod supergrupa, ma koliko one inovativne bile, upravo se ta potencijalna svježina rijetko osjeti. Umjesto cjelokupne zvučne slike, slušatelj je koncentriraniji na prepoznavanje određenih aspekata kojima doprinose omiljeni mu glazbenici. Svejedno, postoji bezbroj supergrupa,  onih odličnih i onih nešto manje dobrih. Istovremeno, omiljena razonoda svakog fana glazbe je fantaziranje o glazbenom dream teamu, bendu sačinjenom od omiljenih glazbenih idola. Stoga ne čudi previše hype koji prati najavu svakog novog rock superbenda.
 
Sam fenomen bilježi svoj početak u drugoj polovici šezdesetih. Kako je rock & roll sazrijevao u svoju drugu eru, razvijao se trend bendova jasno definiranih postava, da se tako izrazim. Nadareni instrumentalisti su počeli dobivati gotovo jednako pozornosti koliko i pjevači koji su dominirali u pedesetima, praćeni anonimnim session glazbenicima. U takvom razvoju situacije širi se i publika sklona novom tipu rock benda – u kojem priznate instrumentalne zvijezde napuštaju skupine u kojima su stekle renome i udružuju kreativne snage sa posve novim ljudima. 
 
 
''Supergrupa'' je riječ koja ne sjeda najbolje velikom broju ljudi. Za mnoge, priziva slike prenapuhanih ega u borbi za kreativnom kontrolom. Za druge, ne predstavlja više od glazbenog kurioziteta u čijem je slučaju posve izostao trajniji utjecaj. Imavši sve ovo na umu, prije gotovo pedeset godina osnovan je legendarni Cream, vjerojatno prva rock supergrupa. Eric Clapton se iz Yardbirdsa priključio ritam sekciji Graham Bond Organisationa Jacku Bruceu i Gingeru Bakeru. Zanimljivost se krije u činjenici što se Baker i Bruce nisu podnosili na osobnoj razini još u samom startu. Nakon dvije godine i četiri albuma, tenzije u bendu su postale neizdržive. Cream se raspada, a Baker i Clapton osnivaju Blind Faith, supergrupu u kojoj je za vokale bio zadužen Steve Winwood iz Spencer Davis Group. Ali, i Blind Faith je potrajao samo jedan album nakon kojega su se razišli.
 
Crosby, Stills & Nash su vjerojatno najpoznatija i najuspješnija supergrupa svih vremena. Međutim, i oni su imali svoju dozu međuljudskih razmirica. Već nakon debitantskog albuma, bendu se pridružio i Neil Young (Buffalo Springfield) koji navodno nije mogao razmijeniti dvije riječi sa Stephenom Stillsom. Egoizam će od ranih početaka ostati jedan od glavnih lajtmotiva rock supergrupa.
 
Sedamdesete su generalno bile najplodniji period za supergrupe. Emerson, Lake & Palmer se nameću kao značajniji predstavnici progresivnog rocka, a vrijeme će pokazati da progresivci posebno vole međusobno svirati i formirati side-projekte, odnosno supergrupe.
 
 
Premda postoji znatan broj supergrupa koje spadaju u vrhunac svojih žanrova, velika većina spada u neku ''meh'' kategoriju. Istini za volju, prosječnost i nedostatak autentičnog zvuka predstavlja problem za većinu novih bendova. Stoga ne čudi kada supergrupe pate od sličnih simptoma. Kad je Mike Portnoy napustio Dream Theater, osnovao je otprilike stotinjak all-star projekata koji su stilistički obuhvaćali velik broj žanrova. Bljutavi Adrenaline Mob, standardno proggy Transatlantic, iznenađujuće ugodan Flying Colors i naposljetku The Winery Dogs, jedini istinski vrijedan spomena. Nema sumnje, Mike Portnoy je iznimno svestran i sposoban bubnjar, trenutno jedan od najboljih na svijetu, ali jedna je stvar slušati kako Mike Portnoy odlično svira bubnjeve, a posve druga slušati kako Mike Portnoy svira bubnjeve u dobroj pjesmi. Upravo se u tome krije poanta. 
 
Uzmemo li za primjer Beatlese, Rolling Stonese ili Led Zeppelin (Zeppelini  su po nekima također supergrupa zbog prethodne involviranosti članova u neke uspješne glazbene projekte), uzimamo za primjer bendove kojima su ispred svega bile pjesme. Kvalitetne, melodične i pamtljive pjesme. Znam da nije fer uspoređivati praktički bilo koji drugi bend s nekim od prethodno navedenih, ali činjenica je da se radilo o bendovima koji imaju nedvojbenu kemiju unutar benda i prilično jasan glazbeni pravac unutar kojeg je bilo prostora i za eksperimentiranje. Zanimljivo što su članovi ranije navedenih također sudjelovali u nekim prilično loše prihvaćenim supergrupama. George Harrison je bio član Traveling Wilburysa, benda koji nikad nije opravdao očekivanja. Mick Jagger je prije nekoliko godina sudjelovao u ambicioznom projektu SuperHeavy. Bend će vjerojatno ostati upamćen po tome što je pokušao ugurati previše različitih glazbenih stilova odjednom, što je rezultiralo nekoherentnim čušpajzom. Jimmy Page, je nakon Zeppelina osnovao The Firm sa Paulom Rodgersom, bendu koji je gotovo jednoglasno odbačen od kritike. Osobno, smatram kako se radi o solidnom pokušaju, ali kada se sjetim bendova iz kojih dolaze glazbenici i njihove objektivne sposobnosti, ne čudi me negativna reakcija glazbenih novinara koji neprestano traže novu glazbenu revoluciju, čak i od ljudi koji su već sudjelovali u jednoj.
 
 
Jasan je inicijalni appeal praktički svake supergrupe, ukoliko glazbenici nemaju fanbase željan novog materijala vjerojatno se ni ne kvalificiraju za ovu kategoriju. Međutim, s vremenom se ego, kvaliteta pjesama i/ili često nedefiniran kreativni cilj ispostave kao nepremostiva prepreka za daljnju suradnju. Neke supergrupe su zbilja odlične i žao ti je što njihov materijal neće čuti šira publika jer svojom kvalitetom parira klasicima žanra, a neke su toliko loše da im čak ni skupi PR ne pomaže.
 
Take it or leave it? Nakon godina preslušavanja raznoraznih superbendova i all-star projekata, gotovo da i ne želim imati posla s njima. Sve ću poslušati jednom, ali entuzijazam je davno okopnio. Cream, Chickenfoot, Bad Company, Velvet Revolver i Audioslave su samo neke od supergrupa kojima ću se uvijek rado vraćati, no pričamo o mizernom postotku u ukupnom stanju stvari. Nisam siguran da sam strogi rock purist, ali radi se o određenoj razini plastičnosti po pitanju supergrupa. U nogometu, kohezija momčadi je uglavnom bitnija od pojedinačne vrijednosti igrača. Skupina zvijezda je ništa bez kemije koja uvjetuje igru, a bez igre često izostaje i rezultat.
 
U esenciji, poanta benda je da bude više od zbroja pojedinaca, odnosno da kroz kolaboraciju kvalitativno isporuči materijal koji subjektivno nadilazi kreativnu snagu bilo kojeg individualnog člana. Upravo na ovom koraku velika većina, ali doslovce 99% supergrupa zakazuje. Štoviše, neke supergrupe su i manje od zbroja pojedinaca.
S druge strane, u stvarnom svijetu, Metal Allegiance nailazi na odlične kritike. The Winery Dogs imaju novi album, a šuška se i o ponovnom okupljanju Chickenfoota, čini se da supergrupe imaju još mnogo toga za reći.
 
 
Originalno objavljeno 09.10.2015. na Perun.hr
Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: supergrupa, velvet revolver, cream, clapton, blind faith, neil young, emerson, lake, palmer, portnoy, flying colors, the winery dogs, george harrison, traveling wilburys, jagger, superheavy, chickenfoot, bad company, audioslave, metal allegiance

Ovaj članak je pročitan 1601 puta



Kalendar

CROATIAN BLUES CHALLENGE - Zagreb, Hard Place, 24.-26.10.2019.

24.10.2019. - četvrtak

CROATIAN BLUES CHALLENGE - Zagreb, Hard Place, 24.-26.10.2019.

Zagreb, Hard Place
slobodan ulaz

KOJOTI, 25.10.2019, Tvornica Kulture, Zagreb

25.10.2019. - petak

KOJOTI, 25.10.2019, Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

BRUCE DICKINSON Interaktivni show - Zagreb, KD Lisinski, 26.10.2019.

26.10.2019. - subota

BRUCE DICKINSON Interaktivni show - Zagreb, KD Lisinski, 26.10.2019.

Zagreb, Lisinski
190, 230, 290, 330 i 390 kn

THE GIFT, 26.10.2019., GK Jabuka, Zagreb

26.10.2019. - subota

THE GIFT, 26.10.2019., GK Jabuka, Zagreb

Zagreb, GK Jabuka
40 kn

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO, 30.10.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

30.10.2019. - srijeda

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO, 30.10.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
65 kn / 90 kn

CRYPTIC BROOD & HAEMOPHAGUS, 02.11.2019., Močvara, Zagreb

02.11.2019. - subota

CRYPTIC BROOD & HAEMOPHAGUS, 02.11.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
50 kn

SWALLOW THE SUN - 08.11.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

08.11.2019. - petak

SWALLOW THE SUN - 08.11.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Ljubljana, Orto Bar
22€ pretprodaja / 25 € na dan koncerta

ANNIHILATOR, 11.11.2019., Boogaloo, Zagreb

11.11.2019. - ponedjeljak

ANNIHILATOR, 11.11.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
150 kn

OPĆA OPASNOST, 16.11.2019., Dom Sportova, Zagreb

16.11.2019. - subota

OPĆA OPASNOST, 16.11.2019., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova

NIRVANA TRIBUTE BAND, 16.11.2019, Boogaloo, Zagreb

16.11.2019. - subota

NIRVANA TRIBUTE BAND, 16.11.2019, Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
70 kn / 90 kn / 110 kn

Listopad / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Must Read

KOJOTI uoči koncerta u petak predstavljaju novu pjesmu

Vijesti

KOJOTI uoči koncerta u petak predstavljaju novu pjesmu
Tajanstveni Bunin berek

Vijesti

Tajanstveni Bunin berek
Počinje 11th Croatian Blues Challenge

Vijesti

Počinje 11th Croatian Blues Challenge
PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019.

Kolumne

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019.
KORN - The Nothing

Recenzije

KORN - The Nothing
PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019. - galerija

Galerije

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019. - galerija
ARISES - System

Recenzije

ARISES - System
J.R. AUGUST - Dangerous Waters

Recenzije

J.R. AUGUST - Dangerous Waters
UFOMAMMUT, Lord Drunkalot - Zagreb, Mochvara, 16.10.2019. - galerija

Galerije

UFOMAMMUT, Lord Drunkalot - Zagreb, Mochvara, 16.10.2019. - galerija
OMNIUM GATHERUM + In Mourning + Heidra - Ljubljana, Orto Bar, 13.10.2019.

Izvještaji

OMNIUM GATHERUM + In Mourning + Heidra - Ljubljana, Orto Bar, 13.10.2019.
ANDY COLQUHOUN - Unknown Hero Of Amazing Sound

Intervjui

ANDY COLQUHOUN - Unknown Hero Of Amazing Sound
ECTRATIS – predstavlja debitantski studio album „The Artificial Spirit“

Vijesti

ECTRATIS – predstavlja debitantski studio album „The Artificial Spirit“
Gitara koja je ubila folk

Kolumne

Gitara koja je ubila folk
NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija

Galerije

NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija
OPĆA OPASNOST:

Intervjui

OPĆA OPASNOST: "Najveći uspjeh u ovom poslu je prilagoditi se vremenu u kojem živiš, a ostati svoj"
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - Ghosteen

Recenzije

NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - Ghosteen
OMNIUM GATHERUM - 13.10.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Kalendar

OMNIUM GATHERUM - 13.10.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar
THE AGONIST - Orphans

Recenzije

THE AGONIST - Orphans

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK