Kolumne

THE VELVET UNDERGROUND & NICO - Od anonimne underground ploče do kultnog klasika eksperimentalnog rocka

Godina je 1967. i stvari se još jednom mijenjaju. Glazba dobiva još jedan zaokret, a bendovi i izvođači će svojim albumima još jednom obilježiti generacije...

Objavljeno: 14.03.2022. 20:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

THE VELVET UNDERGROUND & NICO - Od anonimne underground ploče do kultnog klasika eksperimentalnog rocka

 

Uoči velikog 55. rođendana albuma The Velvet Underground & Nico prisjećamo se glazbene priče njujorškog benda koji je ekscentričnim zvukom i načinom života neposredno utjecao na pojavu supkulturnih pokreta i glazbe sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća.

 

 

1967. - godina  koja je svijetu pružila mnoštvo sjajnih albuma - The Doors, Are You Experienced?, Axis: Bold As Love, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, Disraeli Gears, Surrealistic Pillow - samo su neki od prijelomnih naslova rock glazbe. Iako objavljen iste godine, 12. ožujka, jedan album bijelih korica s provokativnom pop art grafikom biva zaboravljen u moru noviteta glazbene scene kasnih šezdesetih. Nakon trnovitog puta notorne cenzure, The Velvet Underground & Nico umjetničku afirmaciju doživljava tek u nadolazećem desetljeću.

 

 

Pasivni otpor pobunjene mladosti

The Velvet Underground & Nico danas pamtimo kao osobito glazbeno ostvarenje i spoj avangarde, rock 'n' rolla, art rocka, proto-punka (i ostalih pretencioznih naslova) koji se neustrašivo bavi temama devijantnosti, poput uživanja droga, prostitucije i seksualnog mazohizma. S natruhom voajerske provokacije, The Velvet Underground & Nico pruža katarzičnu sliku suvremene urbane sredine, u čijem besmislu životarenje i poroci postaju egzistencijalnim imperativom. Nasuprot ekstatičnosti flower power ideologije Zapadne obale, The Velvet Underground nisu dijelili ideale rušenja establišmenta već je, naime, njihovo djelovanje moguće opisati poput manje organizirane diverzantske akcije podrivanja mainstreama, ali i antimainstreama, koja je ostala ograničena na vlastiti mikrokozmos nihilizma, u urbanoj džungli njujorških nebodera.

 

„Mislim da je ogromna količina suosjećanja uključena u zapise. Suosjećanje je stvarno. Puno osjećaja za autsajdere, ljude, izvan sustava.“, Reed tvrdi u intervjuu iz 1993. godine, gdje se osvrnuo na sami debitantski album benda, ali i na suradnju s Andyjem Warholom, koji je već kasnih šezdesetih bio etablirano ime u umjetničkim krugovima. Naime, sredinom šezdesetih The Velvet Underground i Nico (koja dolazi u bend 1966. godine) imaju priliku sudjelovati na čuvenom Exploding Plastic Inevitable, ciklusu osebujnih zabava koje je organizirao Andy Warhol, a koje su osim glazbenih izvedbi uključivale različite umjetničke performanse, poput projekcija filmova i plesa. Iako je formalno Warhol bio producent The Velvet Undergrounda, u kreativnom smislu nije imao veliki doprinos razvoju albuma. „Prednost što je Andy Warhol bio producent bila je zato što je on Andy Warhol, tako da su oni (diskografska kuća) ostavili sve u svom čistom stanju“, tvrdi Reed dodajući kako je Warholova reputacija ponajviše utjecala na potpunu slobodu kreativnog stvaralaštva Velvet Undergrounda. „Točno na samom početku iskusili smo kako je biti u studiju i snimati stvari na naš način i u biti imati smo imali potpunu slobodu ; diskografska kuća nikada nije slušala ploče pa su izašle točno onako kako su napravljene.“ Međutim, zbog lirske i tematske eksplicitnosti The Velvet Underground & Nico nije postao komercijalnom uspješnicom čemu svjedoči činjenica da je u prvih pet godina od izdavanja prodan u cca. tridesetak tisuća primjeraka, a osim slabog interesa opstruiran je od strane brojnih radijskih stanica i prodavaonica gramofonskih ploča.

 

Pa, i nije bilo priznanja. Ono što je bilo, bilo je mnogo lošeg tiska. Malo sam se začudio koliko je divlja bila reakcija protiv nas kad smo ju dobili, pogotovo kad smo nastupili uživo i otišli iz New Yorka.“, tvrdi Reed u intervjuu za Joea Smitha 1987. godine. O rezignaciji zbog sveopće atmosfere nerazumijevanja koja je okružila pojavu prvog albuma dodaje : „To je ono što sam želio raditi, pisati rock and roll koji možete slušati kako postajete stariji, a time ništa ne bi izgubio; bio bi bezvremenski, po temi i literarnosti stihova.

 

 

Supkulturno nasljeđe

Glazbeno nasljeđe albuma neprocjenjive je vrijednosti danas. Kako tvrdi glazbeni producent Brian Eno, unatoč prvotnoj lošoj prodaji The Velvet Underground & Nico, „svi koji su ga kupili osnovali su bend“, što svjedoči kontradikciji između anonimnosti, ali i velikog utjecaja na underground glazbenu scenu sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća. Gitaristički tandem Reed i Morrison svojim „prljavim“ sviranjem otvaraju prostor nastanku mnoštvu žanrova alternativne glazbe, poput punka, post punka, indie, shoegaze glazbe (utjecaj vidljiv posebice u Sunday Morning) i nekolicini drugih. The Velvet Underground krasi reputacija buntovnika, a sama ideja iza debitantskog albuma kritički je slojevita i traži osviještenog i upućenog slušatelja koji će prepoznati njezinu referencu na književne izvore (Venus In Furs) i, gotovo u duhu Weltschmerza, prikrivenu subverziju upućenu društvenoj neslobodi (I wish that I was born a thousand years ago / I wish that I'd sail the darkened seas / On a great big clipper ship / Going from this land here to that /On a sailor's suit and cap/ Away from the big city / Where a man cannot be free / Of all of the evils of this town / And of himself, and those around iz Heroin). Unatoč višegodišnjem potkopavanju od strane glazbene kritike i vrlo zakašnjelom priznanju, The Velvet Underground & Nico do današnjeg dana održao se na samom vrhu ljestvica priznatih časopisa u svijetu glazbe - 13. je mjesto na ljestvici 500 Greatest Albums Of All Time (Rolling Stone), a prestižno prvo mjesto na ljestvici Top 50 Albums That Changed Music (The Observer) - što opravdava njegov status kultnog klasika.

 

Edi Grubor

Proofread by:

Edi Grubor

Prati autora

Pročitaj više o temama: the velvet underground, nico, the velvet underground & nico, kolumna, claudia bošković



Kalendar

JELENA RADAN Fado & Voyage - Zagreb, KD Lisinski, 20.05.2022.

20.05.2022. - petak

JELENA RADAN Fado & Voyage - Zagreb, KD Lisinski, 20.05.2022.

Zagreb, LD Lisinski
130 kn

PURE ELECTRO COMBICHRIST EDITION, 20.05.2022., Dva Osam, Zagreb

20.05.2022. - petak

PURE ELECTRO COMBICHRIST EDITION, 20.05.2022., Dva Osam, Zagreb

Zagreb, Dva Osam
30 kn/40 kn

VILLAGERS OF IOANNINA CITY, 21.05.2022, Močvara

21.05.2022. - subota

VILLAGERS OF IOANNINA CITY, 21.05.2022, Močvara

Zagreb, Močvara
75kn/90kn

IRON MAIDEN - Zagreb, Arena, 22.05.2022.

22.05.2022. - nedjelja

IRON MAIDEN - Zagreb, Arena, 22.05.2022.

Zagreb , Arena
270 kn - 550 kn

GORAN BARE & MAJKE, 23.04.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

23.05.2022. - ponedjeljak

GORAN BARE & MAJKE, 23.04.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

RAMMSTEIN - Klagenfurt, Wörthersee Stadion, 25. i 26. 05. 2022.

25.05.2022. - srijeda

RAMMSTEIN - Klagenfurt, Wörthersee Stadion, 25. i 26. 05. 2022.

Klagenfurt, Wörthersee Stadion
90 / 140€

GOD IS AN ASTRONAUT - Zagreb, Močvara, 25.05.2022.

25.05.2022. - srijeda

GOD IS AN ASTRONAUT - Zagreb, Močvara, 25.05.2022.

Zagreb, Močvara
140 kn pretprodaja / 160 kn na dan koncerta

DREAM THEATER, 27.05.2022., Dom Sportova, Zagreb

27.05.2022. - petak

DREAM THEATER, 27.05.2022., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova

LJETO U MSU: PUSSY RIOT - Zagreb, MSU, 30.05.2022.

30.05.2022. - ponedjeljak

LJETO U MSU: PUSSY RIOT - Zagreb, MSU, 30.05.2022.

Zagreb, Muzej suvremene umjetnosti
99 kn

Svibanj / 2022

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Must Read

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK