Kolumne

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

Bio je to jedan sastav sa Sydom Barrettom, a sasvim nešto drugo kasnije s Davidom Gilmourom. Nema dileme - osim (donekle) ''Atom Heart Mother'', sve što su dotaknuli šezdesetih i sedamdesetih godina pretvarali su u zlato. LP od kojega je sve počelo nije bio iznimka. Naprotiv.

Objavljeno: 05.08.2017. 12:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

U trenutku objavljivanja svojega premijernog albuma Pink Floyd je već uživao zapažen uspjeh svojim singlovima ''Arnold Layne'' i ''See Emily Play'', a nastupi inovativnog i mladog londonskog psihodeličnog kvarteta bili su svojevrsna klupska atrakcija. Primitivan, ali dopadljiv light-show i ostali efekti samo su pridonosili konačnom dojmu o sastavu pred kojim nitko nije mogao ostati ravnodušan. Nažalost, Syd Barrett, tadašnji spiritus movens grupe, vrlo je brzo postao praktički neupotrebljiv zbog evidentne nestabilnosti i vulnerabilnosti na tada sveprisutan LSD. To je kulminiralo na nekolicini nastupa na kojima bi frontman Floyda jednostavno prestao svirati i pjevati; doslovno bi se 'objesio' kao biljka i buljio u prazno. Zbog takvih epizoda grupa nije uspjela odsvirati sve planirane datume na kratkoj američkoj turneji u jesen '67., a na jednom koncertu u Britaniji, na kojemu su Floydi bili predgrupa Hendrixu, Barretta je morao zamijeniti David O'List iz grupe Nice.

 

Međutim, posvetimo se briljantnoj zbirci skladbi, ploči pod nazivom preuzetim iz naslova sedmog poglavlja knjige ''Vjetar u vrbiku'' (''The Wind in the Willows'') Kennetha Grahamea. U Ujedinjenom Kraljevstvu objavljena je 5. kolovoza 1967., bez spomenutih singlova. ''See Emily Play'' je, nota bene, uključen na američku varijantu albuma, izdanu u listopadu iste godine. Barrettovi bizarni narativi obogaćuju muziku, štoviše, u nekim slučajevima, pridaju onu ključnu aromu eksperimentalnom psihodeličnom zvuku koji se superiorno provlači kroz cijelo ostvarenje. Kada sam kao trinaestogodišnji klinac prvi put čuo uvodnu ''Astronomy Domine'', odmah sam se osjetio kao da lebdim u bestežinskom stanju u nekoj bizarnoj, izvitoperenoj svemirskoj postaji. ''San ljetne noći'', lelujanje svemirom i dječje fantazije. Izmijenjeni robotizirani glas na početku, kaotična psihodelična instrumentalna međuigra i, sve u svemu, tada sam mislio, nešto najmoćnije što sam čuo u životu.

 

 

U kontekstu pojedinih pjesama je prilično nezahvalno navoditi činjenicu da se na albumu često doima da ispod čak pomalo slatkastog pokrova i glazure leži nešto zastrašujuće, makabrično, neizrecivo i tmasto. Dakle, to je gotovo sveprisutna pojava koju možda ne treba isticati za svaku pjesmu posebno. Dinamično i veselo prijeteći (''That cat's something I can't explain'') ''Lucifer Sam'' tek nas priprema za izvanrednu ''Matilda Mother''. Nisu brojne skladbe iz univerzuma tzv. popularne muzike koje su mi tako uvjerljivo pobudile konkretne predodžbe mračne i depresivne sobe, krcate antiknim namještajem i igračkama; asocijacije na dječju anksioznost i utočište u bajkama, u dalekim i izmaštanim svjetovima. ''Flaming'' je možda najbolji primjer za onaj spomenuti prijeteći ugođaj koji čuči ispod pjevnog i zaigranog, gotovo infantilnog aranžmana. Kada ekscentrik Barrett pjeva ''Alone in the clouds all blue/Lying on an eiderdown./Yippee! You can't see me/But I can you./Lazing in the foggy dew/Sitting on a unicorn./No fair, you can't hear me/But I can you'' odmah je jasno da nešto 'nije u redu'; nije riječ o konvencionalnom svijetu bajki i fantazije, nego o poniranju u središnju točku jedne svijesti pomućene tripovima. Naravno, mnogi bi opravdano ustvrdili da gotovo svaka bajka mora posjedovati središnji mračan i traumatičan motiv.

 

 

Nakon eksperimentalnog, prilično nekonvencionalnog i intenzivnog instrumentala ''Pow R. Toc H.'' slijedi ''Take Up Thy Stethoscope & Walk'' (Ivanovo Evanđelje, anybody?), prva stvar koju je za grupu napisao basist Roger Waters, kasniji 'mozak', tj. intelektualno pogonsko gorivo benda. Središnju dionicu čine vrlo dobre instrumentalne improvizacije u kojima se (skoro frenetičnim dionicama) posebno ističu bubnjar Nick Mason i klavijaturist Richard Wright. B-stranu otvara impresivan 12-minutni instrumental ''Interstellar Overdrive'', jedna od rijetkih kompozicija koja nije u potpunosti nestala s kasnijeg koncertnog repertoara Pink Floyda. Evo vam na jednom mjestu praktički svih elemenata ključnih za kasniji razvoj psihodelije, progressive rocka i krautrocka. Barrettov distorzirani riff na gitari je naprosto fenomenalan.

 

 

Kratka i slatka (je li?) dječja pjesmica ''The Gnome'' zabavan je, ekscentričan i pomaknut interludij prije podosta podcijenjene ''Chapter 24'', prekrasne ambijentalne i umirujuće numere laganog tempa, inspirirane drevnom kineskom ''Knjigom promjena'', tj. I Chingom. ''Scarecrow'' je još jedna lagana pjesmica s dozom egzistencijalizma u Barrettovim stihovima: ''The black and green scarecrow is sadder than me/But now he's resigned to his fate/'Cause life's not unkind - he doesn't mind./He stood in a field where barley grows.'' Završna ''Bike'' je baš ono što se očekuje od svojevrsne poremećene 'nursery rhyme' u ruhu psihodelije, muzike koja kao da dolazi iz najluđeg cirkuskog šatora, musique concrete i, konačno, upečatljivog loopa na samom kraju, sa zvukom smijeha članova grupe, puštenim unazad i dvostruko ubrzanim. Tu su i seksualne aluzije ispod motiva tipičnih za slikovnice.

 

Sve u svemu, neponovljiva i jedinstvena atmosfera ''Pipera'' uglavnom nije predstavljala naročito relevantan kamen-temeljac za kasniji zvuk Floyda. Tandem glavnih aktera majstorski je odradio neke zajedničke stvari prije sukoba koji su naknadno uslijedili. S 'master-mindom' Watersom, tvorcem koncepata, i Davidom Gilmourom, krucijalnim muzičkim egzekutorom ideja, sve je to izgledalo i zvučalo umnogome drugačije, ali prvijenac legendarnog sastava, stvorenog da transformira živote, ostaje začudan i genijalan dokument vremena, praktički nesumjerljiv s ostatkom kataloga skupine. Jedan od rijetkih tragova u pijesku koje je ostavila jedna nesretna sudbina, jedan 'ludi dijamant'. Pokojni Barrett je, naravno, napisao sve skladbe na albumu osim navedene Watersove ''Take Up Thy Stethoscope & Walk'', dok su za instrumentale nominalno odgovorni svi članovi grupe, ali ponovno je ključan faktor u njihovu kreiranju bio Barrett.

Pročitaj više o temama: psychedelic, progressive rock, pink floyd, the piper at the gates of dawn, syd barrett, roger waters, nick mason, richard wright, 1967, 2017, kolumne, zvonimir lucic



Kalendar

CROATIAN BLUES CHALLENGE - Zagreb, Hard Place, 24.-26.10.2019.

24.10.2019. - četvrtak

CROATIAN BLUES CHALLENGE - Zagreb, Hard Place, 24.-26.10.2019.

Zagreb, Hard Place
slobodan ulaz

KOJOTI, 25.10.2019, Tvornica Kulture, Zagreb

25.10.2019. - petak

KOJOTI, 25.10.2019, Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

BRUCE DICKINSON Interaktivni show - Zagreb, KD Lisinski, 26.10.2019.

26.10.2019. - subota

BRUCE DICKINSON Interaktivni show - Zagreb, KD Lisinski, 26.10.2019.

Zagreb, Lisinski
190, 230, 290, 330 i 390 kn

THE GIFT, 26.10.2019., GK Jabuka, Zagreb

26.10.2019. - subota

THE GIFT, 26.10.2019., GK Jabuka, Zagreb

Zagreb, GK Jabuka
40 kn

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO, 30.10.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

30.10.2019. - srijeda

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO, 30.10.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
65 kn / 90 kn

CRYPTIC BROOD & HAEMOPHAGUS, 02.11.2019., Močvara, Zagreb

02.11.2019. - subota

CRYPTIC BROOD & HAEMOPHAGUS, 02.11.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
50 kn

SWALLOW THE SUN - 08.11.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

08.11.2019. - petak

SWALLOW THE SUN - 08.11.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Ljubljana, Orto Bar
22€ pretprodaja / 25 € na dan koncerta

ANNIHILATOR, 11.11.2019., Boogaloo, Zagreb

11.11.2019. - ponedjeljak

ANNIHILATOR, 11.11.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
150 kn

OPĆA OPASNOST, 16.11.2019., Dom Sportova, Zagreb

16.11.2019. - subota

OPĆA OPASNOST, 16.11.2019., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova

NIRVANA TRIBUTE BAND, 16.11.2019, Boogaloo, Zagreb

16.11.2019. - subota

NIRVANA TRIBUTE BAND, 16.11.2019, Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
70 kn / 90 kn / 110 kn

Listopad / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Must Read

KOJOTI uoči koncerta u petak predstavljaju novu pjesmu

Vijesti

KOJOTI uoči koncerta u petak predstavljaju novu pjesmu
Tajanstveni Bunin berek

Vijesti

Tajanstveni Bunin berek
Počinje 11th Croatian Blues Challenge

Vijesti

Počinje 11th Croatian Blues Challenge
PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019.

Kolumne

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019.
KORN - The Nothing

Recenzije

KORN - The Nothing
PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019. - galerija

Galerije

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019. - galerija
ARISES - System

Recenzije

ARISES - System
J.R. AUGUST - Dangerous Waters

Recenzije

J.R. AUGUST - Dangerous Waters
UFOMAMMUT, Lord Drunkalot - Zagreb, Mochvara, 16.10.2019. - galerija

Galerije

UFOMAMMUT, Lord Drunkalot - Zagreb, Mochvara, 16.10.2019. - galerija
OMNIUM GATHERUM + In Mourning + Heidra - Ljubljana, Orto Bar, 13.10.2019.

Izvještaji

OMNIUM GATHERUM + In Mourning + Heidra - Ljubljana, Orto Bar, 13.10.2019.
ANDY COLQUHOUN - Unknown Hero Of Amazing Sound

Intervjui

ANDY COLQUHOUN - Unknown Hero Of Amazing Sound
ECTRATIS – predstavlja debitantski studio album „The Artificial Spirit“

Vijesti

ECTRATIS – predstavlja debitantski studio album „The Artificial Spirit“
Gitara koja je ubila folk

Kolumne

Gitara koja je ubila folk
NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija

Galerije

NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija
OPĆA OPASNOST:

Intervjui

OPĆA OPASNOST: "Najveći uspjeh u ovom poslu je prilagoditi se vremenu u kojem živiš, a ostati svoj"
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - Ghosteen

Recenzije

NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - Ghosteen
OMNIUM GATHERUM - 13.10.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Kalendar

OMNIUM GATHERUM - 13.10.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar
THE AGONIST - Orphans

Recenzije

THE AGONIST - Orphans

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK