Kolumne

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

Bio je to jedan sastav sa Sydom Barrettom, a sasvim nešto drugo kasnije s Davidom Gilmourom. Nema dileme - osim (donekle) ''Atom Heart Mother'', sve što su dotaknuli šezdesetih i sedamdesetih godina pretvarali su u zlato. LP od kojega je sve počelo nije bio iznimka. Naprotiv.

Objavljeno: 05.08.2017. 12:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

U trenutku objavljivanja svojega premijernog albuma Pink Floyd je već uživao zapažen uspjeh svojim singlovima ''Arnold Layne'' i ''See Emily Play'', a nastupi inovativnog i mladog londonskog psihodeličnog kvarteta bili su svojevrsna klupska atrakcija. Primitivan, ali dopadljiv light-show i ostali efekti samo su pridonosili konačnom dojmu o sastavu pred kojim nitko nije mogao ostati ravnodušan. Nažalost, Syd Barrett, tadašnji spiritus movens grupe, vrlo je brzo postao praktički neupotrebljiv zbog evidentne nestabilnosti i vulnerabilnosti na tada sveprisutan LSD. To je kulminiralo na nekolicini nastupa na kojima bi frontman Floyda jednostavno prestao svirati i pjevati; doslovno bi se 'objesio' kao biljka i buljio u prazno. Zbog takvih epizoda grupa nije uspjela odsvirati sve planirane datume na kratkoj američkoj turneji u jesen '67., a na jednom koncertu u Britaniji, na kojemu su Floydi bili predgrupa Hendrixu, Barretta je morao zamijeniti David O'List iz grupe Nice.

 

Međutim, posvetimo se briljantnoj zbirci skladbi, ploči pod nazivom preuzetim iz naslova sedmog poglavlja knjige ''Vjetar u vrbiku'' (''The Wind in the Willows'') Kennetha Grahamea. U Ujedinjenom Kraljevstvu objavljena je 5. kolovoza 1967., bez spomenutih singlova. ''See Emily Play'' je, nota bene, uključen na američku varijantu albuma, izdanu u listopadu iste godine. Barrettovi bizarni narativi obogaćuju muziku, štoviše, u nekim slučajevima, pridaju onu ključnu aromu eksperimentalnom psihodeličnom zvuku koji se superiorno provlači kroz cijelo ostvarenje. Kada sam kao trinaestogodišnji klinac prvi put čuo uvodnu ''Astronomy Domine'', odmah sam se osjetio kao da lebdim u bestežinskom stanju u nekoj bizarnoj, izvitoperenoj svemirskoj postaji. ''San ljetne noći'', lelujanje svemirom i dječje fantazije. Izmijenjeni robotizirani glas na početku, kaotična psihodelična instrumentalna međuigra i, sve u svemu, tada sam mislio, nešto najmoćnije što sam čuo u životu.

 

 

U kontekstu pojedinih pjesama je prilično nezahvalno navoditi činjenicu da se na albumu često doima da ispod čak pomalo slatkastog pokrova i glazure leži nešto zastrašujuće, makabrično, neizrecivo i tmasto. Dakle, to je gotovo sveprisutna pojava koju možda ne treba isticati za svaku pjesmu posebno. Dinamično i veselo prijeteći (''That cat's something I can't explain'') ''Lucifer Sam'' tek nas priprema za izvanrednu ''Matilda Mother''. Nisu brojne skladbe iz univerzuma tzv. popularne muzike koje su mi tako uvjerljivo pobudile konkretne predodžbe mračne i depresivne sobe, krcate antiknim namještajem i igračkama; asocijacije na dječju anksioznost i utočište u bajkama, u dalekim i izmaštanim svjetovima. ''Flaming'' je možda najbolji primjer za onaj spomenuti prijeteći ugođaj koji čuči ispod pjevnog i zaigranog, gotovo infantilnog aranžmana. Kada ekscentrik Barrett pjeva ''Alone in the clouds all blue/Lying on an eiderdown./Yippee! You can't see me/But I can you./Lazing in the foggy dew/Sitting on a unicorn./No fair, you can't hear me/But I can you'' odmah je jasno da nešto 'nije u redu'; nije riječ o konvencionalnom svijetu bajki i fantazije, nego o poniranju u središnju točku jedne svijesti pomućene tripovima. Naravno, mnogi bi opravdano ustvrdili da gotovo svaka bajka mora posjedovati središnji mračan i traumatičan motiv.

 

 

Nakon eksperimentalnog, prilično nekonvencionalnog i intenzivnog instrumentala ''Pow R. Toc H.'' slijedi ''Take Up Thy Stethoscope & Walk'' (Ivanovo Evanđelje, anybody?), prva stvar koju je za grupu napisao basist Roger Waters, kasniji 'mozak', tj. intelektualno pogonsko gorivo benda. Središnju dionicu čine vrlo dobre instrumentalne improvizacije u kojima se (skoro frenetičnim dionicama) posebno ističu bubnjar Nick Mason i klavijaturist Richard Wright. B-stranu otvara impresivan 12-minutni instrumental ''Interstellar Overdrive'', jedna od rijetkih kompozicija koja nije u potpunosti nestala s kasnijeg koncertnog repertoara Pink Floyda. Evo vam na jednom mjestu praktički svih elemenata ključnih za kasniji razvoj psihodelije, progressive rocka i krautrocka. Barrettov distorzirani riff na gitari je naprosto fenomenalan.

 

 

Kratka i slatka (je li?) dječja pjesmica ''The Gnome'' zabavan je, ekscentričan i pomaknut interludij prije podosta podcijenjene ''Chapter 24'', prekrasne ambijentalne i umirujuće numere laganog tempa, inspirirane drevnom kineskom ''Knjigom promjena'', tj. I Chingom. ''Scarecrow'' je još jedna lagana pjesmica s dozom egzistencijalizma u Barrettovim stihovima: ''The black and green scarecrow is sadder than me/But now he's resigned to his fate/'Cause life's not unkind - he doesn't mind./He stood in a field where barley grows.'' Završna ''Bike'' je baš ono što se očekuje od svojevrsne poremećene 'nursery rhyme' u ruhu psihodelije, muzike koja kao da dolazi iz najluđeg cirkuskog šatora, musique concrete i, konačno, upečatljivog loopa na samom kraju, sa zvukom smijeha članova grupe, puštenim unazad i dvostruko ubrzanim. Tu su i seksualne aluzije ispod motiva tipičnih za slikovnice.

 

Sve u svemu, neponovljiva i jedinstvena atmosfera ''Pipera'' uglavnom nije predstavljala naročito relevantan kamen-temeljac za kasniji zvuk Floyda. Tandem glavnih aktera majstorski je odradio neke zajedničke stvari prije sukoba koji su naknadno uslijedili. S 'master-mindom' Watersom, tvorcem koncepata, i Davidom Gilmourom, krucijalnim muzičkim egzekutorom ideja, sve je to izgledalo i zvučalo umnogome drugačije, ali prvijenac legendarnog sastava, stvorenog da transformira živote, ostaje začudan i genijalan dokument vremena, praktički nesumjerljiv s ostatkom kataloga skupine. Jedan od rijetkih tragova u pijesku koje je ostavila jedna nesretna sudbina, jedan 'ludi dijamant'. Pokojni Barrett je, naravno, napisao sve skladbe na albumu osim navedene Watersove ''Take Up Thy Stethoscope & Walk'', dok su za instrumentale nominalno odgovorni svi članovi grupe, ali ponovno je ključan faktor u njihovu kreiranju bio Barrett.

Pročitaj više o temama: psychedelic, progressive rock, pink floyd, the piper at the gates of dawn, syd barrett, roger waters, nick mason, richard wright, 1967, 2017, kolumne, zvonimir lucic



Kalendar

ŽIVA VODA FESTIVAL, 21.02.2019., Vintage Industrial Bar,

21.02.2019. - četvrtak

ŽIVA VODA FESTIVAL, 21.02.2019., Vintage Industrial Bar,

Zagreb, Vintage Industrial Bar
60 kn / 80 kn

EMBASSY, 21.02.2019., Kset, Zagreb

21.02.2019. - četvrtak

EMBASSY, 21.02.2019., Kset, Zagreb

Zagreb, KSET
25 kn / 35 kn

KATIE GUERREIRO - Zagreb, KD Lisinski, 22.02.2019.

22.02.2019. - petak

KATIE GUERREIRO - Zagreb, KD Lisinski, 22.02.2019.

Zagreb, KD Lisinski
170 kn / 220 kn

Metal večer u KSET-u uz INMATE, MBURNS i PALE ORIGINS

23.02.2019. - subota

Metal večer u KSET-u uz INMATE, MBURNS i PALE ORIGINS

Zagreb, KSET
30 kn - 40 kn

ISCHARIOTZCKY, 23.02.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

23.02.2019. - subota

ISCHARIOTZCKY, 23.02.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
30 kn - 50 kn

15. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 24.02.-03.03.2019.

24.02.2019. - nedjelja

15. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 24.02.-03.03.2019.

Zagreb, Kaptol Boutique Cinema

THE LEMONHEADS, 27.02.2019., Tvornica kulture, Zagreb

27.02.2019. - srijeda

THE LEMONHEADS, 27.02.2019., Tvornica kulture, Zagreb

,
90 kn / 100 kn / 120 kn

HARD N' HEAVY NIGHT VOL.4, 09.03.2019., Hard Place, Zagreb

09.03.2019. - subota

HARD N' HEAVY NIGHT VOL.4, 09.03.2019., Hard Place, Zagreb

Zagreb, Hard Place
25 kn

WHITE LIES, 10.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

10.03.2019. - nedjelja

WHITE LIES, 10.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
110 kn / 130 kn

KORPIKLAANI, TURISAS i TROLLFEST 12.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

12.03.2019. - utorak

KORPIKLAANI, TURISAS i TROLLFEST 12.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
190 kn / 215 kn

Veljača / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728 

Galerije

TOM ODELL, Tom Speight - Zagreb, Tvornica Kulture, 10.02.2019. - galerija

10.02.2019. − Zagreb, Hrvatska, Tvornica kulture

TOM ODELL, Tom Speight - Zagreb, Tvornica Kulture, 10.02.2019. - galerija
IGNITE, Shin 31.01.2019., Vintage Industrial Bar - galerija

31.01.2019. − Zagreb, Vintage Industrial Bar

IGNITE, Shin 31.01.2019., Vintage Industrial Bar - galerija
COJONES, 17.01.2019., Vintage Industrial Bar - galerija

17.01.2019. − Zagreb, Vintage Industrial Bar

COJONES, 17.01.2019., Vintage Industrial Bar - galerija

Must Read

Glazba i književnost - top 20

Kolumne

Glazba i književnost - top 20
U susret 15. ZAGREBDOXU

Vijesti

U susret 15. ZAGREBDOXU
A PALE HORSE NAMED DEATH - When The World Becomes Undone

Recenzije

A PALE HORSE NAMED DEATH - When The World Becomes Undone
PRLJAVO KAZALIŠTE - Rijeka, Dvorana Mladosti, 14.02.2019.

Izvještaji

PRLJAVO KAZALIŠTE - Rijeka, Dvorana Mladosti, 14.02.2019.
Fado uz Katiu Guerreiro u Lisinskom

Vijesti

Fado uz Katiu Guerreiro u Lisinskom
15. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 24.02.-03.03.2019.

Kalendar

15. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 24.02.-03.03.2019.
TIME DECAY: ''Nikad nismo imali oproštajni koncert, bilo je tu nekih pokušaja i polu dogovora, ali bezuspješnih.''

Intervjui

TIME DECAY: ''Nikad nismo imali oproštajni koncert, bilo je tu nekih pokušaja i polu dogovora, ali bezuspješnih.''
Službeno predstavljen 15. ZAGREBDOX

Vijesti

Službeno predstavljen 15. ZAGREBDOX
ČOVJEK IZ SJENE (Vice)

Recenzije

ČOVJEK IZ SJENE (Vice)
SAVANT - Priče Kraj Ognjišta

Recenzije

SAVANT - Priče Kraj Ognjišta
KOJA JE OVO DRŽAVA

Recenzije

KOJA JE OVO DRŽAVA
U susret 15. ZAGREBDOXU: Program Stanje stvari

Vijesti

U susret 15. ZAGREBDOXU: Program Stanje stvari
ANTIVALENTINOVO #4 - 2. dan - Zagreb, Boćarski dom, 09.02.2019.

Izvještaji

ANTIVALENTINOVO #4 - 2. dan - Zagreb, Boćarski dom, 09.02.2019.
MONSTER MAGNET, Puppy - Zagreb, Tvornica Kulture, 07.02.2019.

Izvještaji

MONSTER MAGNET, Puppy - Zagreb, Tvornica Kulture, 07.02.2019.
MONSTER MAGNET, Puppy - Zagreb, Tvornica Kulture, 07.02.2019. - galerija

Galerije

MONSTER MAGNET, Puppy - Zagreb, Tvornica Kulture, 07.02.2019. - galerija
PRLJA (LET 3): 'Golub Vaso je poruka ljubavi, mira, blagostanja i slobode.'

Intervjui

PRLJA (LET 3): 'Golub Vaso je poruka ljubavi, mira, blagostanja i slobode.'
HARD N' HEAVY NIGHT VOL.4, 09.03.2019., Hard Place, Zagreb

Kalendar

HARD N' HEAVY NIGHT VOL.4, 09.03.2019., Hard Place, Zagreb
Politički nekorektan

Kolumne

Politički nekorektan

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK