Kolumne

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

Bio je to jedan sastav sa Sydom Barrettom, a sasvim nešto drugo kasnije s Davidom Gilmourom. Nema dileme - osim (donekle) ''Atom Heart Mother'', sve što su dotaknuli šezdesetih i sedamdesetih godina pretvarali su u zlato. LP od kojega je sve počelo nije bio iznimka. Naprotiv.

Objavljeno: 05.08.2017. 12:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

U trenutku objavljivanja svojega premijernog albuma Pink Floyd je već uživao zapažen uspjeh svojim singlovima ''Arnold Layne'' i ''See Emily Play'', a nastupi inovativnog i mladog londonskog psihodeličnog kvarteta bili su svojevrsna klupska atrakcija. Primitivan, ali dopadljiv light-show i ostali efekti samo su pridonosili konačnom dojmu o sastavu pred kojim nitko nije mogao ostati ravnodušan. Nažalost, Syd Barrett, tadašnji spiritus movens grupe, vrlo je brzo postao praktički neupotrebljiv zbog evidentne nestabilnosti i vulnerabilnosti na tada sveprisutan LSD. To je kulminiralo na nekolicini nastupa na kojima bi frontman Floyda jednostavno prestao svirati i pjevati; doslovno bi se 'objesio' kao biljka i buljio u prazno. Zbog takvih epizoda grupa nije uspjela odsvirati sve planirane datume na kratkoj američkoj turneji u jesen '67., a na jednom koncertu u Britaniji, na kojemu su Floydi bili predgrupa Hendrixu, Barretta je morao zamijeniti David O'List iz grupe Nice.

 

Međutim, posvetimo se briljantnoj zbirci skladbi, ploči pod nazivom preuzetim iz naslova sedmog poglavlja knjige ''Vjetar u vrbiku'' (''The Wind in the Willows'') Kennetha Grahamea. U Ujedinjenom Kraljevstvu objavljena je 5. kolovoza 1967., bez spomenutih singlova. ''See Emily Play'' je, nota bene, uključen na američku varijantu albuma, izdanu u listopadu iste godine. Barrettovi bizarni narativi obogaćuju muziku, štoviše, u nekim slučajevima, pridaju onu ključnu aromu eksperimentalnom psihodeličnom zvuku koji se superiorno provlači kroz cijelo ostvarenje. Kada sam kao trinaestogodišnji klinac prvi put čuo uvodnu ''Astronomy Domine'', odmah sam se osjetio kao da lebdim u bestežinskom stanju u nekoj bizarnoj, izvitoperenoj svemirskoj postaji. ''San ljetne noći'', lelujanje svemirom i dječje fantazije. Izmijenjeni robotizirani glas na početku, kaotična psihodelična instrumentalna međuigra i, sve u svemu, tada sam mislio, nešto najmoćnije što sam čuo u životu.

 

 

U kontekstu pojedinih pjesama je prilično nezahvalno navoditi činjenicu da se na albumu često doima da ispod čak pomalo slatkastog pokrova i glazure leži nešto zastrašujuće, makabrično, neizrecivo i tmasto. Dakle, to je gotovo sveprisutna pojava koju možda ne treba isticati za svaku pjesmu posebno. Dinamično i veselo prijeteći (''That cat's something I can't explain'') ''Lucifer Sam'' tek nas priprema za izvanrednu ''Matilda Mother''. Nisu brojne skladbe iz univerzuma tzv. popularne muzike koje su mi tako uvjerljivo pobudile konkretne predodžbe mračne i depresivne sobe, krcate antiknim namještajem i igračkama; asocijacije na dječju anksioznost i utočište u bajkama, u dalekim i izmaštanim svjetovima. ''Flaming'' je možda najbolji primjer za onaj spomenuti prijeteći ugođaj koji čuči ispod pjevnog i zaigranog, gotovo infantilnog aranžmana. Kada ekscentrik Barrett pjeva ''Alone in the clouds all blue/Lying on an eiderdown./Yippee! You can't see me/But I can you./Lazing in the foggy dew/Sitting on a unicorn./No fair, you can't hear me/But I can you'' odmah je jasno da nešto 'nije u redu'; nije riječ o konvencionalnom svijetu bajki i fantazije, nego o poniranju u središnju točku jedne svijesti pomućene tripovima. Naravno, mnogi bi opravdano ustvrdili da gotovo svaka bajka mora posjedovati središnji mračan i traumatičan motiv.

 

 

Nakon eksperimentalnog, prilično nekonvencionalnog i intenzivnog instrumentala ''Pow R. Toc H.'' slijedi ''Take Up Thy Stethoscope & Walk'' (Ivanovo Evanđelje, anybody?), prva stvar koju je za grupu napisao basist Roger Waters, kasniji 'mozak', tj. intelektualno pogonsko gorivo benda. Središnju dionicu čine vrlo dobre instrumentalne improvizacije u kojima se (skoro frenetičnim dionicama) posebno ističu bubnjar Nick Mason i klavijaturist Richard Wright. B-stranu otvara impresivan 12-minutni instrumental ''Interstellar Overdrive'', jedna od rijetkih kompozicija koja nije u potpunosti nestala s kasnijeg koncertnog repertoara Pink Floyda. Evo vam na jednom mjestu praktički svih elemenata ključnih za kasniji razvoj psihodelije, progressive rocka i krautrocka. Barrettov distorzirani riff na gitari je naprosto fenomenalan.

 

 

Kratka i slatka (je li?) dječja pjesmica ''The Gnome'' zabavan je, ekscentričan i pomaknut interludij prije podosta podcijenjene ''Chapter 24'', prekrasne ambijentalne i umirujuće numere laganog tempa, inspirirane drevnom kineskom ''Knjigom promjena'', tj. I Chingom. ''Scarecrow'' je još jedna lagana pjesmica s dozom egzistencijalizma u Barrettovim stihovima: ''The black and green scarecrow is sadder than me/But now he's resigned to his fate/'Cause life's not unkind - he doesn't mind./He stood in a field where barley grows.'' Završna ''Bike'' je baš ono što se očekuje od svojevrsne poremećene 'nursery rhyme' u ruhu psihodelije, muzike koja kao da dolazi iz najluđeg cirkuskog šatora, musique concrete i, konačno, upečatljivog loopa na samom kraju, sa zvukom smijeha članova grupe, puštenim unazad i dvostruko ubrzanim. Tu su i seksualne aluzije ispod motiva tipičnih za slikovnice.

 

Sve u svemu, neponovljiva i jedinstvena atmosfera ''Pipera'' uglavnom nije predstavljala naročito relevantan kamen-temeljac za kasniji zvuk Floyda. Tandem glavnih aktera majstorski je odradio neke zajedničke stvari prije sukoba koji su naknadno uslijedili. S 'master-mindom' Watersom, tvorcem koncepata, i Davidom Gilmourom, krucijalnim muzičkim egzekutorom ideja, sve je to izgledalo i zvučalo umnogome drugačije, ali prvijenac legendarnog sastava, stvorenog da transformira živote, ostaje začudan i genijalan dokument vremena, praktički nesumjerljiv s ostatkom kataloga skupine. Jedan od rijetkih tragova u pijesku koje je ostavila jedna nesretna sudbina, jedan 'ludi dijamant'. Pokojni Barrett je, naravno, napisao sve skladbe na albumu osim navedene Watersove ''Take Up Thy Stethoscope & Walk'', dok su za instrumentale nominalno odgovorni svi članovi grupe, ali ponovno je ključan faktor u njihovu kreiranju bio Barrett.

Pročitaj više o temama: psychedelic, progressive rock, pink floyd, the piper at the gates of dawn, syd barrett, roger waters, nick mason, richard wright, 1967, 2017, kolumne, zvonimir lucic



Kalendar

JOSIPA LISAC - Zagreb, KD Lisinski, 14.12.2017.

14.12.2017. - četvrtak

JOSIPA LISAC - Zagreb, KD Lisinski, 14.12.2017.

Zagreb, KD Lisinski
140, 160 i 190 kn

Pure Electro - 15.12.2017. u zagrebačkoj Jabuci

15.12.2017. - petak

Pure Electro - 15.12.2017. u zagrebačkoj Jabuci

Zagreb, GK Jabuka

DARKO RUNDEK - Zagreb, Dom Sportova, 16.12.2017.

16.12.2017. - subota

DARKO RUNDEK - Zagreb, Dom Sportova, 16.12.2017.

Zagreb, velika dvorana Doma Sportova
do 01.10. - 90 kn, do 15.12. - 100 kn, na dan koncerta 120 kn

MORGAN JAMES - Zagreb, Mala dvorana Boogaloo, 16.12.2017.

16.12.2017. - subota

MORGAN JAMES - Zagreb, Mala dvorana Boogaloo, 16.12.2017.

Zagreb, Mala dvorana Booglaoo
80-90 kn

SARAH BRIGHTMAN - Zagreb, Arena, 21.12.2017.

21.12.2017. - četvrtak

SARAH BRIGHTMAN - Zagreb, Arena, 21.12.2017.

Zagreb, Arena
1190 - 790 kn

ĐORĐE BALAŠEVIĆ - Zagreb, Arena, 26.11.2017.

26.12.2017. - utorak

ĐORĐE BALAŠEVIĆ - Zagreb, Arena, 26.11.2017.

Zagreb, Arena
160 kn/ 180 kn/ 200 kn

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

02.02.2018. - petak

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

Zagreb, Arena Zagreb
240 kn - 1490kn

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

02.02.2018. - petak

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb , Boogaloo
110 kn/ 130 kn/ 150 kn

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

24.02.2018. - subota

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

Zagreb, KC D. Petrovića
200 kn

Prosinac / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Must Read

TAHIJEVI KMETOVI - Franjo Tahy Se Bavi Mišlju

Recenzije

TAHIJEVI KMETOVI - Franjo Tahy Se Bavi Mišlju
MARILYN MANSON - Heaven Upside Down

Recenzije

MARILYN MANSON - Heaven Upside Down
GUSGUS  - Zagreb, Tvornica kulture, 06.12.2017.

Izvještaji

GUSGUS - Zagreb, Tvornica kulture, 06.12.2017.
BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

Kalendar

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb
NE OBLIVISCARIS - Urn

Recenzije

NE OBLIVISCARIS - Urn
NAREDNIK LOBANJA, Manheim - Zagreb, Vintage Industrial - 06.12.2017. - galerija

Galerije

NAREDNIK LOBANJA, Manheim - Zagreb, Vintage Industrial - 06.12.2017. - galerija
NICK CAVE & THE BAD SEEDS drugi headliner INmusica!

Vijesti

NICK CAVE & THE BAD SEEDS drugi headliner INmusica!
DUEL - Zagreb, Močvara - 05.12.2017. - galerija

Galerije

DUEL - Zagreb, Močvara - 05.12.2017. - galerija
DUEL:

Intervjui

DUEL: "Pokušavamo imati mračnu doom vibru bez da smo dosadni."
BATUSHKA, Frozen Forest, Ater Era - Zagreb, Boogaloo - 03.12.2017.

Izvještaji

BATUSHKA, Frozen Forest, Ater Era - Zagreb, Boogaloo - 03.12.2017.
SÓLSTAFIR, Myrkur, Árstíðir - Zagreb, Tvornica Kulture - 02.12.2017.

Izvještaji

SÓLSTAFIR, Myrkur, Árstíðir - Zagreb, Tvornica Kulture - 02.12.2017.
13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova, 02.12.2017.

Izvještaji

13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova, 02.12.2017.
SOLSTAFIR, Myrkur - Zagreb, Tvornica kulture, 02.12.2017. - galerija

Galerije

SOLSTAFIR, Myrkur - Zagreb, Tvornica kulture, 02.12.2017. - galerija
13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova, 02.12.2017. - galerija

Galerije

13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova, 02.12.2017. - galerija
GOGOL BORDELLO - Zagreb, Tvornica Kulture, 01.12.2017. - galerija

Galerije

GOGOL BORDELLO - Zagreb, Tvornica Kulture, 01.12.2017. - galerija
PEARL JAM objavili datume europske turneje

Vijesti

PEARL JAM objavili datume europske turneje
SUMMONING - objavljuju datum izlaska svog osmog studijskog uratka

Vijesti

SUMMONING - objavljuju datum izlaska svog osmog studijskog uratka
BRKOVI:

Intervjui

BRKOVI: "S nama se nikad ne zna."

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK