Kolumne

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

Bio je to jedan sastav sa Sydom Barrettom, a sasvim nešto drugo kasnije s Davidom Gilmourom. Nema dileme - osim (donekle) ''Atom Heart Mother'', sve što su dotaknuli šezdesetih i sedamdesetih godina pretvarali su u zlato. LP od kojega je sve počelo nije bio iznimka. Naprotiv.

Objavljeno: 05.08.2017. 12:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

U trenutku objavljivanja svojega premijernog albuma Pink Floyd je već uživao zapažen uspjeh svojim singlovima ''Arnold Layne'' i ''See Emily Play'', a nastupi inovativnog i mladog londonskog psihodeličnog kvarteta bili su svojevrsna klupska atrakcija. Primitivan, ali dopadljiv light-show i ostali efekti samo su pridonosili konačnom dojmu o sastavu pred kojim nitko nije mogao ostati ravnodušan. Nažalost, Syd Barrett, tadašnji spiritus movens grupe, vrlo je brzo postao praktički neupotrebljiv zbog evidentne nestabilnosti i vulnerabilnosti na tada sveprisutan LSD. To je kulminiralo na nekolicini nastupa na kojima bi frontman Floyda jednostavno prestao svirati i pjevati; doslovno bi se 'objesio' kao biljka i buljio u prazno. Zbog takvih epizoda grupa nije uspjela odsvirati sve planirane datume na kratkoj američkoj turneji u jesen '67., a na jednom koncertu u Britaniji, na kojemu su Floydi bili predgrupa Hendrixu, Barretta je morao zamijeniti David O'List iz grupe Nice.

 

Međutim, posvetimo se briljantnoj zbirci skladbi, ploči pod nazivom preuzetim iz naslova sedmog poglavlja knjige ''Vjetar u vrbiku'' (''The Wind in the Willows'') Kennetha Grahamea. U Ujedinjenom Kraljevstvu objavljena je 5. kolovoza 1967., bez spomenutih singlova. ''See Emily Play'' je, nota bene, uključen na američku varijantu albuma, izdanu u listopadu iste godine. Barrettovi bizarni narativi obogaćuju muziku, štoviše, u nekim slučajevima, pridaju onu ključnu aromu eksperimentalnom psihodeličnom zvuku koji se superiorno provlači kroz cijelo ostvarenje. Kada sam kao trinaestogodišnji klinac prvi put čuo uvodnu ''Astronomy Domine'', odmah sam se osjetio kao da lebdim u bestežinskom stanju u nekoj bizarnoj, izvitoperenoj svemirskoj postaji. ''San ljetne noći'', lelujanje svemirom i dječje fantazije. Izmijenjeni robotizirani glas na početku, kaotična psihodelična instrumentalna međuigra i, sve u svemu, tada sam mislio, nešto najmoćnije što sam čuo u životu.

 

 

U kontekstu pojedinih pjesama je prilično nezahvalno navoditi činjenicu da se na albumu često doima da ispod čak pomalo slatkastog pokrova i glazure leži nešto zastrašujuće, makabrično, neizrecivo i tmasto. Dakle, to je gotovo sveprisutna pojava koju možda ne treba isticati za svaku pjesmu posebno. Dinamično i veselo prijeteći (''That cat's something I can't explain'') ''Lucifer Sam'' tek nas priprema za izvanrednu ''Matilda Mother''. Nisu brojne skladbe iz univerzuma tzv. popularne muzike koje su mi tako uvjerljivo pobudile konkretne predodžbe mračne i depresivne sobe, krcate antiknim namještajem i igračkama; asocijacije na dječju anksioznost i utočište u bajkama, u dalekim i izmaštanim svjetovima. ''Flaming'' je možda najbolji primjer za onaj spomenuti prijeteći ugođaj koji čuči ispod pjevnog i zaigranog, gotovo infantilnog aranžmana. Kada ekscentrik Barrett pjeva ''Alone in the clouds all blue/Lying on an eiderdown./Yippee! You can't see me/But I can you./Lazing in the foggy dew/Sitting on a unicorn./No fair, you can't hear me/But I can you'' odmah je jasno da nešto 'nije u redu'; nije riječ o konvencionalnom svijetu bajki i fantazije, nego o poniranju u središnju točku jedne svijesti pomućene tripovima. Naravno, mnogi bi opravdano ustvrdili da gotovo svaka bajka mora posjedovati središnji mračan i traumatičan motiv.

 

 

Nakon eksperimentalnog, prilično nekonvencionalnog i intenzivnog instrumentala ''Pow R. Toc H.'' slijedi ''Take Up Thy Stethoscope & Walk'' (Ivanovo Evanđelje, anybody?), prva stvar koju je za grupu napisao basist Roger Waters, kasniji 'mozak', tj. intelektualno pogonsko gorivo benda. Središnju dionicu čine vrlo dobre instrumentalne improvizacije u kojima se (skoro frenetičnim dionicama) posebno ističu bubnjar Nick Mason i klavijaturist Richard Wright. B-stranu otvara impresivan 12-minutni instrumental ''Interstellar Overdrive'', jedna od rijetkih kompozicija koja nije u potpunosti nestala s kasnijeg koncertnog repertoara Pink Floyda. Evo vam na jednom mjestu praktički svih elemenata ključnih za kasniji razvoj psihodelije, progressive rocka i krautrocka. Barrettov distorzirani riff na gitari je naprosto fenomenalan.

 

 

Kratka i slatka (je li?) dječja pjesmica ''The Gnome'' zabavan je, ekscentričan i pomaknut interludij prije podosta podcijenjene ''Chapter 24'', prekrasne ambijentalne i umirujuće numere laganog tempa, inspirirane drevnom kineskom ''Knjigom promjena'', tj. I Chingom. ''Scarecrow'' je još jedna lagana pjesmica s dozom egzistencijalizma u Barrettovim stihovima: ''The black and green scarecrow is sadder than me/But now he's resigned to his fate/'Cause life's not unkind - he doesn't mind./He stood in a field where barley grows.'' Završna ''Bike'' je baš ono što se očekuje od svojevrsne poremećene 'nursery rhyme' u ruhu psihodelije, muzike koja kao da dolazi iz najluđeg cirkuskog šatora, musique concrete i, konačno, upečatljivog loopa na samom kraju, sa zvukom smijeha članova grupe, puštenim unazad i dvostruko ubrzanim. Tu su i seksualne aluzije ispod motiva tipičnih za slikovnice.

 

Sve u svemu, neponovljiva i jedinstvena atmosfera ''Pipera'' uglavnom nije predstavljala naročito relevantan kamen-temeljac za kasniji zvuk Floyda. Tandem glavnih aktera majstorski je odradio neke zajedničke stvari prije sukoba koji su naknadno uslijedili. S 'master-mindom' Watersom, tvorcem koncepata, i Davidom Gilmourom, krucijalnim muzičkim egzekutorom ideja, sve je to izgledalo i zvučalo umnogome drugačije, ali prvijenac legendarnog sastava, stvorenog da transformira živote, ostaje začudan i genijalan dokument vremena, praktički nesumjerljiv s ostatkom kataloga skupine. Jedan od rijetkih tragova u pijesku koje je ostavila jedna nesretna sudbina, jedan 'ludi dijamant'. Pokojni Barrett je, naravno, napisao sve skladbe na albumu osim navedene Watersove ''Take Up Thy Stethoscope & Walk'', dok su za instrumentale nominalno odgovorni svi članovi grupe, ali ponovno je ključan faktor u njihovu kreiranju bio Barrett.

Pročitaj više o temama: psychedelic, progressive rock, pink floyd, the piper at the gates of dawn, syd barrett, roger waters, nick mason, richard wright, 1967, 2017, kolumne, zvonimir lucic



Kalendar

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

24.02.2018. - subota

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

Zagreb, KC D. Petrovića
200 kn

'Metal Night' Therion warm up i alter buvljak 24.02.2018., Route 66, Zagreb

24.02.2018. - subota

'Metal Night' Therion warm up i alter buvljak 24.02.2018., Route 66, Zagreb

Zagreb, Route 66
Besplatno

ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 25.02. - 04.03.2018.

25.02.2018. - nedjelja

ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 25.02. - 04.03.2018.

Zagreb, Kaptol Boutique Cinema
25 kn dnevne projekcije, 28 kn večernje

Indie-pop senzacija MILKY CHANCE za točno tjedan dana nastupa u Zagrebu

27.02.2018. - utorak

Indie-pop senzacija MILKY CHANCE za točno tjedan dana nastupa u Zagrebu

Zagreb, Tvornica Kulture
149 kn

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

28.02.2018. - srijeda

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

Zagreb, Arena
189 - 499 kn

THERION, 05.03.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

05.03.2018. - ponedjeljak

THERION, 05.03.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
180 kn / 210 kn / 230 kn/ 250 kn

ZEZ Festival Warm Up: THE KANDINSKY EFFECT, KSET, 07.03.2018., Zagreb

07.03.2018. - srijeda

ZEZ Festival Warm Up: THE KANDINSKY EFFECT, KSET, 07.03.2018., Zagreb

Zagreb, KSET
45 kn/ 60 kn

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

08.03.2018. - četvrtak

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

Bratislava, Randal club

ANDREA BOCELLI - Zagreb, Arena, 10.03.2018.

10.03.2018. - subota

ANDREA BOCELLI - Zagreb, Arena, 10.03.2018.

Zagreb, Arena
299 kn - 1550 kn

HARD 'N' HEAVY NIGHT vol. 3.,10.03.2018., Hard Place, Zagreb

10.03.2018. - subota

HARD 'N' HEAVY NIGHT vol. 3.,10.03.2018., Hard Place, Zagreb

Zagreb , Hard Place
25 kn

Veljača / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728 

Must Read

Treći Hard 'n' Heavy Night u Hard Placeu, 10.03.2018. - OSVOJI UPAD

Nagradne igre

Treći Hard 'n' Heavy Night u Hard Placeu, 10.03.2018. - OSVOJI UPAD
THERION, 05.03.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Kalendar

THERION, 05.03.2018., Tvornica Kulture, Zagreb
Najpoznatiji proizvođač instrumenata GIBSON navodno pred stečajem

Vijesti

Najpoznatiji proizvođač instrumenata GIBSON navodno pred stečajem
CHUI + JAZZ ORKESTAR HRT - Zagreb, Tvornica Kulture, 17.02.2018. - galerija

Galerije

CHUI + JAZZ ORKESTAR HRT - Zagreb, Tvornica Kulture, 17.02.2018. - galerija
CHUI - Zagreb, Tvornica, 17.02.2018.

Izvještaji

CHUI - Zagreb, Tvornica, 17.02.2018.
CHRISTOFER (THERION): 'It is difficult to write an extensive piece like 'Our Beloved Antichrist'.'

Intervjui

CHRISTOFER (THERION): 'It is difficult to write an extensive piece like 'Our Beloved Antichrist'.'
NIRVANA TRIBUTE - Zagreb, Boogaloo, 16,02.2018 - galerija

Galerije

NIRVANA TRIBUTE - Zagreb, Boogaloo, 16,02.2018 - galerija
'Metal Night' Therion warm up i alter buvljak 24.02.2018., Route 66, Zagreb

Kalendar

'Metal Night' Therion warm up i alter buvljak 24.02.2018., Route 66, Zagreb
Novi album  BRAIN PRODUCTIONA -

Vijesti

Novi album BRAIN PRODUCTIONA - "Valovi o stijenu"
Don't get mad, get even - kako je hip hop vratio AEROSMITH iz mrtvih

Kolumne

Don't get mad, get even - kako je hip hop vratio AEROSMITH iz mrtvih
Dokumentarac o Ericu Claptonu u zagrebačkim kinima

Vijesti

Dokumentarac o Ericu Claptonu u zagrebačkim kinima
ANNIHILATOR - For The Demented

Recenzije

ANNIHILATOR - For The Demented
BLACK LABEL SOCIETY - Grimmest Hits

Recenzije

BLACK LABEL SOCIETY - Grimmest Hits
SAVANT:

Intervjui

SAVANT: "Pjesme su nam na hrvatskom jeziku jer se želimo profilirati najprije na domaćoj sceni"
NENAD PUHOVSKI predstavio program ZAGREBDOXa

Vijesti

NENAD PUHOVSKI predstavio program ZAGREBDOXa
Antivalentinovo 3 - Let3, TBF, Edo Maajka, Demolition Group - Zagreb, Dom Sportova - 10.2.2018.

Izvještaji

Antivalentinovo 3 - Let3, TBF, Edo Maajka, Demolition Group - Zagreb, Dom Sportova - 10.2.2018.
KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

Kalendar

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.
MANDO DIAO - Vintage Industrial bar, Zagreb, 07.02.2018.

Izvještaji

MANDO DIAO - Vintage Industrial bar, Zagreb, 07.02.2018.

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK