Kolumne

The Fall - unikatna post punk priča (1.dio)

Objavljeno: 30.11.2001. 00:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

The Fall - unikatna post punk priča (1.dio)

Datum i vrijeme: 30.11.2001.

U lipnju i srpnju 1976. Sex Pistols su održali legendarne koncerte u Manchesteru, a o prvome se tijekom vremena razvila svojevrsna legenda. Mit o "najutjecajnijem rock nastupu svih vremena", "koncertu nakon kojega je pola publike osnovalo vlastite punk (ili post-punk) grupe" itd. Te i slične fraze samo su do određene razine odgovarale istini, ali činjenica je da su prvoj, lipanjskoj gaži, koju su zapravo organizirali Howard Devoto i Pete Shelley koji će praktički na licu mjesta osnovati Buzzcockse, između ostalih prisustvovali Morrissey, koji će kasnije osnovati Smithse, te Peter Hook i Bernard Sumner iz budućeg Joy Divisiona. Ukupno nije bilo više od pedesetak osoba. Međutim, individua za koju javnost, a možda niti on sam, nije do kraja sigurna je li prisustvovala tom mitskom događaju - doduše, nekim kasnijim nastupima (koji su također igrali važnu ulogu u razvoju lokalne scene) Sex Pistolsa tijekom 1976. godine u sjevernoengleskom industrijskom središtu sigurno jest - je Mark Edward Smith, tada devetnaestogodišnji propali student i radnik na dokovima u obližnjem Salfordu. Prema svemu sudeći, reakcija mančesterske publike nije bila oduševljenje puno bezrezervne fascinacije londonskim marketinškim trikom (takva ocjena Sex Pistolsa nipošto nije u kontradikciji s činjenicom da je John Lydon alias Johnny Rotten bio originalan, uzbudljiv i, pokazat će se kasnije s grupom Public Image Limited, svestran izvođač), već više u smjeru određene doze impresioniranosti, ali pomiješane s ciničnim i prgavim stavom: "Mi to možemo bolje".

Mark E. Smith




Teško da bi nekome više od Smitha odgovarao takav stav. Pomalo zagonetan, sarkastičan i oštar karakter neugledne vanjštine našao je platformu za svoje glazbene, ali, reklo bi se, čak i više za ambicije tekstopisca u grupi koju je osnovao iste, 1976. godine, prethodnice 12 mjeseci koji se smatraju kultnim simbolom punk eksplozije. Smith je bio relativno obrazovan i načitan autodidakt, ali ime novog benda - The Fall; po knjizi Alberta Camusa - ipak je dosjetka originalnog basista Tonyja Friela. Nakon nekih instrumentalističkih zamjena među pripadnicima originalne postave - zanimljivo je da je Smith trebao biti gitarist, ali ubrzo se prebacio isključivo na vokalne dužnosti koje obavlja i danas - grupa se stabilizirala barem na neko vrijeme, ali u periodu 1977./1978., kada su snimili i objavili svoj prvi EP "Bingo-Master's Break-Out!" i postali barem malo vidljiviji na nacionalnoj razini, dogodile su se daljnje personalne promjene i tada je postalo jasno da je, po principu Louisa XIV, The Fall zapravo Mark E. Smith, te da praktički nije važno tko svira iza njega, a to se gotovo u potpunosti potvrdilo tijekom narednih skoro četrdeset godina i još više promijenjenih (i potrošenih) članova sastava uslijed bizarno brojnih sukoba sa šefom, bilo na kreativnoj, bilo na osobnoj razini. Smithova je klasična izjava (otprilike): "Ako smo u postavi ja i tvoja baka na bongosima, to je The Fall". Ipak, govoreći o kadrovskim akvizicijama pribavljenim do kraja desetljeća, treba spomenuti klavijaturisticu Unu Baines, gitarista Martina Bramaha, bubnjara Karla Burnsa, basista Marca Rileyja, te gitarista Craiga Scanlona koji će se, za Smithove pojmove i s obzirom da je muškarac, zaista dugo zadržati: od 1979. do 1995. godine. Treba istaknuti i činjenicu da je glazbeni doprinos nekih članova koji su proputovali kroz grupu zaista bio povelik; već u početku koautori mnogih pjesama bili su Bramah i Bainesova, kasnije Riley i posebice Scanlon, ali sve je to u većoj ili manjoj mjeri bilo zasjenjeno Smithovim autokratskim pristupom. Osim kada je bila riječ o boljim polovicama, ali o tome nešto kasnije.

The Fall 1977.



Brzo se pokazao Smithov nekonvencionalni pristup glazbi; The Fall je ispočetka svrstavan u punk i, zaista, izvanrednu, energičnu i pomalo zaraznu "Psycho Mafia" sa spomenutog prvog EP-a može se okarakterizirati kao punk pjesmu, ali odmah je jasno da je riječ o nečemu jedinstvenome. Pomalo prigušena, ali opet zvonka gitara, Smithov grub i pomalo nazalan glas, s izraženim akcentom, ali ipak razumljiv (ta razumljivost će se s godinama izgubiti, čemu je potpisnik ovih redaka osobno svjedočio na urnebesnom nastupu The Falla na Terraneu 2011.) i opći dojam nakon slušanja ovog uratka u trajanju od jedva preko dvije minute, uvjeravaju da je britanska scena tog ljeta 1978., kad se EP pojavio na tržištu, dobila unikatne (post)punk izvođače. I eponimna pjesma s njihovog prvog diskografskog izdanja jednako je začudna i neočekivana, prvenstveno zbog zvuka gitare i, glede teksta, bizarne naracije. Unatoč jednoj Smithovoj izjavi da je jedan od glavnih razloga pokretanja grupe The Fall bila želja da se svira što žešća i beskompromisnija glazba, s prvim dugosvirajućim albumom benda "Live at the Witch Trials" (1979), koji uključuje pamtljivu "Rebellious Jukebox", postalo je jasno da je tendencija eksperimentalnom pristupu u glazbi kombinirana sa često suludo zabavnim, još češće kriptičnim tekstovima, ispunjenima (auto)ironičnim referencama, sarkazmom, igrama riječima, grotesknim pripovijedanjem, jetkim i dojmljivim nadrealističkim vizijama, katkad golim bijesom i agresijom, u kojima se nikoga i ništa ne štedi, a ponajmanje ono što sam Smith, originalno uvjereni ljevičar koji je s godinama postajao sve konzervativniji, smatra zastranjenjima britanskog društva i mentaliteta, ali i izdvojenih pojava unutar njega, poput, naravno, njemu osobito bliske teme glazbene industrije (o tome na tipično osebujan način pjeva u "Music Scene" s prvog albuma, ali i u fenomenalnoj, kratkoj i jasnoj "Dice Man" s drugog albuma "Dragnet", objavljenog u listopadu iste, 1979. godine), komponenta koja primarno obilježava sastav o kojemu je ovdje riječ. To, a ne kakvo natjecanje u žestini i tvrdoći zvuka.

The Fall: "Live at the Witch Trials"




Zanimljiva je, nota bene, paralela da su se frontmani najoriginalnijih i najdugovječnijih post-punk bendova s obje strane Atlantika - Smith i David Thomas iz američkog Pere Ubua - izjasnili o svojevrsnom lokalnom karakteru svoje poetike: Thomasa zanima Amerika, točnije SAD, kao topos, njezine posebnosti, asocijacije, povijest, mirisi i sl., sam izjavljuje da je pretenciozno baviti se drugim kulturama koje ne razumije (činjenici da je sam znao odisati popriličnom dozom pretencioznosti usprkos); dok Smitha (koji kao i Thomas, posebice u posljednje vrijeme, odbija termin "punk" za svoju glazbu i donekle opravdano smatra taj pojam izlizanim, komercijaliziranim i lažnim) interesira prvenstveno Velika Britanija i sve što u njoj mrzi, te, tko bi rekao, povremeno i voli. Odlični primjeri su fenomenalna stvar"The Classical" iz 1981. i singl "Hit The North" iz 1987. godine. Smithovi su tekstovi često u formi svojevrsne struje svijesti (a zanimljivo je navesti i to da je autore u raznolikom rasponu od SF pisca Phillipa K. Dicka do E.A. Poea navodio i kao svoje uzore za tekstove pjesama, ne samo kao omiljene književnike) što pojačava bizaran dojam kod mnogih pjesama, a sama, poprilično eklektična glazbena podloga se - to se definitivno potvrdilo na izvanrednom, ali podcijenjenom, već spomenutom drugom albumu "Dragnet" - u Smithovoj viziji zapravo često temelji na poprilično repetitivnom minimalizmu na tragu avangardnog pristupa Captain Beefhearta, krautrocka u stilu grupe Can (posveta prisutna u pjesmi "I am Damo Suzuki"), a tek onda na garažnom rocku/proto-punku The Stoogesa i sličnih grupa. Naravno, The Fall je također znao zazvučati slično Joy Divisionu, svojim kultnim sugrađanima, smrću Iana Curtisa prerano pretočenima u bezlični i neinspirativni New Order. Takvim pristupom, "uvijek isti, a uvijek različiti", veoma su rano postali miljenici Johna Peela, legendarnog DJ-a s BBC-a, poznatog po izrazito eklektičnom glazbenom ukusu, a to su i ostali sve do njegove smrti 2004. godine.



Kalendar

THE RUMJACKS - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 26.09.2019.

26.09.2019. - četvrtak

THE RUMJACKS - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 26.09.2019.

Zagreb, Vintage Industrial Bar
60 / 80 kn

SHORTPARIS, 28.09.2019., Močvara, Zagreb

28.09.2019. - subota

SHORTPARIS, 28.09.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
50 kn / 65 kn

KAWASAKI 3P, 28.09.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

28.09.2019. - subota

KAWASAKI 3P, 28.09.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
70 kn / 90 kn

BLACK MIDI - Zagreb, Močvara, 02.10.2019.

02.10.2019. - srijeda

BLACK MIDI - Zagreb, Močvara, 02.10.2019.

Zagreb, Močvara

STONED JESUS, 02.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

02.10.2019. - srijeda

STONED JESUS, 02.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar

BLACK MIDI - Zagreb, Močvara, 02.10.2019.

02.10.2019. - srijeda

BLACK MIDI - Zagreb, Močvara, 02.10.2019.

Zagreb, Močvara

KENSINGTON LIMA, 03.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

03.10.2019. - četvrtak

KENSINGTON LIMA, 03.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar

SOULSIDE, 07.10.2019., Močvara, Zagreb

07.10.2019. - ponedjeljak

SOULSIDE, 07.10.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
65 kn / 80 kn

CORPSESSED, GRAVEYARD, LIFE IN RUINS, 09.10.2019., Močvara, Zagreb

09.10.2019. - srijeda

CORPSESSED, GRAVEYARD, LIFE IN RUINS, 09.10.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
60 kn

CORPSESSED, GRAVEYARD, LIFE IN RUINS, 09.10.2019., Močvara, Zagreb

09.10.2019. - srijeda

CORPSESSED, GRAVEYARD, LIFE IN RUINS, 09.10.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
60 kn

Rujan / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 

Must Read

SACRED REICH - Awakening

Recenzije

SACRED REICH - Awakening
ZLOČIN BEZ KRIVNJE: SLUČAJ COLLINI (The Collini Case)

Recenzije

ZLOČIN BEZ KRIVNJE: SLUČAJ COLLINI (The Collini Case)
TARJA - In The Raw

Recenzije

TARJA - In The Raw
MICHAEL BUBLÉ - Zagreb, Arena, 16.09.2019.

Izvještaji

MICHAEL BUBLÉ - Zagreb, Arena, 16.09.2019.
ISON - Inner Space

Recenzije

ISON - Inner Space
SONATA ARCTICA - Talviyo

Recenzije

SONATA ARCTICA - Talviyo
Otkazan zagrebački koncert grupe Beirut

Vijesti

Otkazan zagrebački koncert grupe Beirut
Počele su prijave za 11th Croatian Blues Challenge

Vijesti

Počele su prijave za 11th Croatian Blues Challenge
Veliki ARTURO SANDOVAL u Zagrebu

Vijesti

Veliki ARTURO SANDOVAL u Zagrebu
BILO JEDNOM U HOLLYWOODU (Once upon a time in....Hollywood)

Recenzije

BILO JEDNOM U HOLLYWOODU (Once upon a time in....Hollywood)
Blaženstvo drugog albuma

Kolumne

Blaženstvo drugog albuma
MGLA, Martwa Aura - Zagreb, Mochvara, 06.09.2019. - galerija

Galerije

MGLA, Martwa Aura - Zagreb, Mochvara, 06.09.2019. - galerija
ARISES - Žestoki zadarski odgovor trulom i dekadentnom sistemu

Vijesti

ARISES - Žestoki zadarski odgovor trulom i dekadentnom sistemu
PURE ELECTRO PARTY:

Intervjui

PURE ELECTRO PARTY: "Kao ljubitelji glazbenog žanra dark electro, te DJ entuzijasti, došli smo na ideju raširiti tu vrstu elektronske glazbe."
EDITORS - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.

Kalendar

EDITORS - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.
EDITORS donose turneju najvećih hitova u Zagreb

Vijesti

EDITORS donose turneju najvećih hitova u Zagreb
A DREAM OF POE:

Intervjui

A DREAM OF POE: "Doom Metal is genuinely about sharing the sentiment of angst, of loss, of saudade and the darkness of one’s soul."
A DREAM OF POE:

Intervjui

A DREAM OF POE: "Doom metal predstavlja dijeljenje osjećaja straha, gubitka, "saudade" i tame nečije duše."

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK