Kolumne

The Fall - unikatna post punk priča (1.dio)

Objavljeno: 30.11.2001. 00:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

The Fall - unikatna post punk priča (1.dio)

Datum i vrijeme: 30.11.2001.

U lipnju i srpnju 1976. Sex Pistols su održali legendarne koncerte u Manchesteru, a o prvome se tijekom vremena razvila svojevrsna legenda. Mit o "najutjecajnijem rock nastupu svih vremena", "koncertu nakon kojega je pola publike osnovalo vlastite punk (ili post-punk) grupe" itd. Te i slične fraze samo su do određene razine odgovarale istini, ali činjenica je da su prvoj, lipanjskoj gaži, koju su zapravo organizirali Howard Devoto i Pete Shelley koji će praktički na licu mjesta osnovati Buzzcockse, između ostalih prisustvovali Morrissey, koji će kasnije osnovati Smithse, te Peter Hook i Bernard Sumner iz budućeg Joy Divisiona. Ukupno nije bilo više od pedesetak osoba. Međutim, individua za koju javnost, a možda niti on sam, nije do kraja sigurna je li prisustvovala tom mitskom događaju - doduše, nekim kasnijim nastupima (koji su također igrali važnu ulogu u razvoju lokalne scene) Sex Pistolsa tijekom 1976. godine u sjevernoengleskom industrijskom središtu sigurno jest - je Mark Edward Smith, tada devetnaestogodišnji propali student i radnik na dokovima u obližnjem Salfordu. Prema svemu sudeći, reakcija mančesterske publike nije bila oduševljenje puno bezrezervne fascinacije londonskim marketinškim trikom (takva ocjena Sex Pistolsa nipošto nije u kontradikciji s činjenicom da je John Lydon alias Johnny Rotten bio originalan, uzbudljiv i, pokazat će se kasnije s grupom Public Image Limited, svestran izvođač), već više u smjeru određene doze impresioniranosti, ali pomiješane s ciničnim i prgavim stavom: "Mi to možemo bolje".

Mark E. Smith




Teško da bi nekome više od Smitha odgovarao takav stav. Pomalo zagonetan, sarkastičan i oštar karakter neugledne vanjštine našao je platformu za svoje glazbene, ali, reklo bi se, čak i više za ambicije tekstopisca u grupi koju je osnovao iste, 1976. godine, prethodnice 12 mjeseci koji se smatraju kultnim simbolom punk eksplozije. Smith je bio relativno obrazovan i načitan autodidakt, ali ime novog benda - The Fall; po knjizi Alberta Camusa - ipak je dosjetka originalnog basista Tonyja Friela. Nakon nekih instrumentalističkih zamjena među pripadnicima originalne postave - zanimljivo je da je Smith trebao biti gitarist, ali ubrzo se prebacio isključivo na vokalne dužnosti koje obavlja i danas - grupa se stabilizirala barem na neko vrijeme, ali u periodu 1977./1978., kada su snimili i objavili svoj prvi EP "Bingo-Master's Break-Out!" i postali barem malo vidljiviji na nacionalnoj razini, dogodile su se daljnje personalne promjene i tada je postalo jasno da je, po principu Louisa XIV, The Fall zapravo Mark E. Smith, te da praktički nije važno tko svira iza njega, a to se gotovo u potpunosti potvrdilo tijekom narednih skoro četrdeset godina i još više promijenjenih (i potrošenih) članova sastava uslijed bizarno brojnih sukoba sa šefom, bilo na kreativnoj, bilo na osobnoj razini. Smithova je klasična izjava (otprilike): "Ako smo u postavi ja i tvoja baka na bongosima, to je The Fall". Ipak, govoreći o kadrovskim akvizicijama pribavljenim do kraja desetljeća, treba spomenuti klavijaturisticu Unu Baines, gitarista Martina Bramaha, bubnjara Karla Burnsa, basista Marca Rileyja, te gitarista Craiga Scanlona koji će se, za Smithove pojmove i s obzirom da je muškarac, zaista dugo zadržati: od 1979. do 1995. godine. Treba istaknuti i činjenicu da je glazbeni doprinos nekih članova koji su proputovali kroz grupu zaista bio povelik; već u početku koautori mnogih pjesama bili su Bramah i Bainesova, kasnije Riley i posebice Scanlon, ali sve je to u većoj ili manjoj mjeri bilo zasjenjeno Smithovim autokratskim pristupom. Osim kada je bila riječ o boljim polovicama, ali o tome nešto kasnije.

The Fall 1977.



Brzo se pokazao Smithov nekonvencionalni pristup glazbi; The Fall je ispočetka svrstavan u punk i, zaista, izvanrednu, energičnu i pomalo zaraznu "Psycho Mafia" sa spomenutog prvog EP-a može se okarakterizirati kao punk pjesmu, ali odmah je jasno da je riječ o nečemu jedinstvenome. Pomalo prigušena, ali opet zvonka gitara, Smithov grub i pomalo nazalan glas, s izraženim akcentom, ali ipak razumljiv (ta razumljivost će se s godinama izgubiti, čemu je potpisnik ovih redaka osobno svjedočio na urnebesnom nastupu The Falla na Terraneu 2011.) i opći dojam nakon slušanja ovog uratka u trajanju od jedva preko dvije minute, uvjeravaju da je britanska scena tog ljeta 1978., kad se EP pojavio na tržištu, dobila unikatne (post)punk izvođače. I eponimna pjesma s njihovog prvog diskografskog izdanja jednako je začudna i neočekivana, prvenstveno zbog zvuka gitare i, glede teksta, bizarne naracije. Unatoč jednoj Smithovoj izjavi da je jedan od glavnih razloga pokretanja grupe The Fall bila želja da se svira što žešća i beskompromisnija glazba, s prvim dugosvirajućim albumom benda "Live at the Witch Trials" (1979), koji uključuje pamtljivu "Rebellious Jukebox", postalo je jasno da je tendencija eksperimentalnom pristupu u glazbi kombinirana sa često suludo zabavnim, još češće kriptičnim tekstovima, ispunjenima (auto)ironičnim referencama, sarkazmom, igrama riječima, grotesknim pripovijedanjem, jetkim i dojmljivim nadrealističkim vizijama, katkad golim bijesom i agresijom, u kojima se nikoga i ništa ne štedi, a ponajmanje ono što sam Smith, originalno uvjereni ljevičar koji je s godinama postajao sve konzervativniji, smatra zastranjenjima britanskog društva i mentaliteta, ali i izdvojenih pojava unutar njega, poput, naravno, njemu osobito bliske teme glazbene industrije (o tome na tipično osebujan način pjeva u "Music Scene" s prvog albuma, ali i u fenomenalnoj, kratkoj i jasnoj "Dice Man" s drugog albuma "Dragnet", objavljenog u listopadu iste, 1979. godine), komponenta koja primarno obilježava sastav o kojemu je ovdje riječ. To, a ne kakvo natjecanje u žestini i tvrdoći zvuka.

The Fall: "Live at the Witch Trials"




Zanimljiva je, nota bene, paralela da su se frontmani najoriginalnijih i najdugovječnijih post-punk bendova s obje strane Atlantika - Smith i David Thomas iz američkog Pere Ubua - izjasnili o svojevrsnom lokalnom karakteru svoje poetike: Thomasa zanima Amerika, točnije SAD, kao topos, njezine posebnosti, asocijacije, povijest, mirisi i sl., sam izjavljuje da je pretenciozno baviti se drugim kulturama koje ne razumije (činjenici da je sam znao odisati popriličnom dozom pretencioznosti usprkos); dok Smitha (koji kao i Thomas, posebice u posljednje vrijeme, odbija termin "punk" za svoju glazbu i donekle opravdano smatra taj pojam izlizanim, komercijaliziranim i lažnim) interesira prvenstveno Velika Britanija i sve što u njoj mrzi, te, tko bi rekao, povremeno i voli. Odlični primjeri su fenomenalna stvar"The Classical" iz 1981. i singl "Hit The North" iz 1987. godine. Smithovi su tekstovi često u formi svojevrsne struje svijesti (a zanimljivo je navesti i to da je autore u raznolikom rasponu od SF pisca Phillipa K. Dicka do E.A. Poea navodio i kao svoje uzore za tekstove pjesama, ne samo kao omiljene književnike) što pojačava bizaran dojam kod mnogih pjesama, a sama, poprilično eklektična glazbena podloga se - to se definitivno potvrdilo na izvanrednom, ali podcijenjenom, već spomenutom drugom albumu "Dragnet" - u Smithovoj viziji zapravo često temelji na poprilično repetitivnom minimalizmu na tragu avangardnog pristupa Captain Beefhearta, krautrocka u stilu grupe Can (posveta prisutna u pjesmi "I am Damo Suzuki"), a tek onda na garažnom rocku/proto-punku The Stoogesa i sličnih grupa. Naravno, The Fall je također znao zazvučati slično Joy Divisionu, svojim kultnim sugrađanima, smrću Iana Curtisa prerano pretočenima u bezlični i neinspirativni New Order. Takvim pristupom, "uvijek isti, a uvijek različiti", veoma su rano postali miljenici Johna Peela, legendarnog DJ-a s BBC-a, poznatog po izrazito eklektičnom glazbenom ukusu, a to su i ostali sve do njegove smrti 2004. godine.



Kalendar

FIVE FINGER DEATH PUNCH, MEGADETH & BAD WOLVES, 19.2.2010., Stadthalle, Wien

19.02.2020. - srijeda

FIVE FINGER DEATH PUNCH, MEGADETH & BAD WOLVES, 19.2.2010., Stadthalle, Wien

Wien, Stadthalle
€ 59,99 / € 223,00 (Gold Merchandise Package)

FIVE FINGER DEATH PUNCH, MEGADETH & BAD WOLVES - Mađarska, Budimpešta, Papp László Sportaréna, 20.2.2010.

20.02.2020. - četvrtak

FIVE FINGER DEATH PUNCH, MEGADETH & BAD WOLVES - Mađarska, Budimpešta, Papp László Sportaréna, 20.2.2010.

Budimpešta, Papp László Sportaréna
15 900,00 Ft - 59 900,00 Ft

PURE ELECTRO PARTY, 21.02.2020., GK Jabuka, Zagreb

21.02.2020. - petak

PURE ELECTRO PARTY, 21.02.2020., GK Jabuka, Zagreb

Zagreb, GK Jabuka
Besplatno

OZZY OSBOURNE, 26.02.2020., Stadthalle, Halle D, Wien

26.02.2020. - srijeda

OZZY OSBOURNE, 26.02.2020., Stadthalle, Halle D, Wien

Wien, Stadthalle
€ 74,85 / € 86,60 / € 92,45 / € 104,20

ALCEST + Birds In Row + Kælan Mikla - 28.02.2020. Ljubljana, Kino Šiška

28.02.2020. - petak

ALCEST + Birds In Row + Kælan Mikla - 28.02.2020. Ljubljana, Kino Šiška

Ljubljana, Kino Šiška
20€ pretprodaja, 22€ na dan koncerta

JONATHAN, 29.02.2020., Sax, Zagreb

29.02.2020. - subota

JONATHAN, 29.02.2020., Sax, Zagreb

Zagreb, Sax
80 kn

THE MAHONES - 01.03.2020., Močvara, Zagreb

01.03.2020. - nedjelja

THE MAHONES - 01.03.2020., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
70 / 90 kn

RIVERSIDE, 05.03.2020., Tvornica Kulture, Zagreb

05.03.2020. - četvrtak

RIVERSIDE, 05.03.2020., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
100 kn/120 kn

THE BLACK WIZARDS, 06.03.2020., OKC Palach, Rijeka

06.03.2020. - petak

THE BLACK WIZARDS, 06.03.2020., OKC Palach, Rijeka

Rijeka, OKC Palach
40 kn / 60 kn

SUFFOCATION i BELPHEGOR, 07.03.2020., Močvara, Zagreb

07.03.2020. - subota

SUFFOCATION i BELPHEGOR, 07.03.2020., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
130kn / 150 kn/ 180 kn

Veljača / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 

Must Read

SKUNK ANANSIE ponovno u Hrvatskoj

Vijesti

SKUNK ANANSIE ponovno u Hrvatskoj
J.R. AUGUST - Zagreb, Hrvatski glazbeni zavod, 15.02.2020.

Izvještaji

J.R. AUGUST - Zagreb, Hrvatski glazbeni zavod, 15.02.2020.
MONSTER MAGNET, Stonebride - Zagreb, Mochvara, 15.02.2020. - galerija

Galerije

MONSTER MAGNET, Stonebride - Zagreb, Mochvara, 15.02.2020. - galerija
J.R. AUGUST - Zagreb, Hrvatski glazbeni zavod, 15.02.2020. - galerija

Galerije

J.R. AUGUST - Zagreb, Hrvatski glazbeni zavod, 15.02.2020. - galerija
BRKOVI - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 13.02.2020.

Izvještaji

BRKOVI - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 13.02.2020.
SAVANT:

Intervjui

SAVANT: "Publici ćemo predstaviti pjesme koje smo brusili zadnju godinu,a planiramo ih staviti I na novi album"
J.R. AUGUST - Zagreb, Hrvatski glazbeni zavod, 15.02.2020.

Kalendar

J.R. AUGUST - Zagreb, Hrvatski glazbeni zavod, 15.02.2020.
J.R. AUGUST u Hrvatskom glazbenom zavodu

Vijesti

J.R. AUGUST u Hrvatskom glazbenom zavodu
SHE LOVES PABLO - Death Threats From Future Self

Recenzije

SHE LOVES PABLO - Death Threats From Future Self
A  OSCARA 2020 dobiva....

Kolumne

A OSCARA 2020 dobiva....
EDITORS (+ Whispering Sons) - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.

Izvještaji

EDITORS (+ Whispering Sons) - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.
EDITORS (+ Whispering Sons) - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020. - galerija

Galerije

EDITORS (+ Whispering Sons) - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020. - galerija
MOLCHAT DOMA, Zarkoff, ManMachine – 7.2.2020. KSET, Zagreb

Izvještaji

MOLCHAT DOMA, Zarkoff, ManMachine – 7.2.2020. KSET, Zagreb
MARKO HIETALA - Pyre Of The Black Heart

Recenzije

MARKO HIETALA - Pyre Of The Black Heart
WARDRUNA - najavljuje izlazak novog albuma naziva ''Kvitravn''

Vijesti

WARDRUNA - najavljuje izlazak novog albuma naziva ''Kvitravn''
KIRK WINDSTEIN - Dream In Motion

Recenzije

KIRK WINDSTEIN - Dream In Motion
PRIČA O BRAKU (Marriage Story)

Recenzije

PRIČA O BRAKU (Marriage Story)
ALCEST + Birds In Row + Kælan Mikla - 28.02.2020. Ljubljana, Kino Šiška

Kalendar

ALCEST + Birds In Row + Kælan Mikla - 28.02.2020. Ljubljana, Kino Šiška

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK