Kolumne

''The Clash'': 40 godina poslije

Tko se zaželio razornog (i proračunatog, naravno) nihilizma iz kuhinje lukavog impresarija McLarena i pseudointelektualca Lydona, mogao je tada pribjeći Pistolsima, a za one kojima je bilo do eksplicitnog ljevičarenja i etike punka u često pjevnom i pamtljivom muzičkom okviru - tu je bio The Clash.

Objavljeno: 08.04.2017. 10:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

''The Clash'': 40 godina poslije

Eponimni prvijenac legendarnog The Clasha izvrsno je i vjerno prenio ugođaj raspadajućih ulica Londona, beznađa, dekadencije i propadanja uslijed ekonomske krize u drugoj polovici sedamdesetih godina. Tvrd, sirov, ali i dopadljiv punk pomeo je svijet i konačno pokazao prave zube te ideološku oštrinu. Da, može se raspravljati o licemjerju sada pokojnog frontmana Joea Strummera (vokal, gitara), izdanka relativno imućne solidne srednje klase i (prethodno) predvodnika pub rock grupe 101ers, koja je više nalikovala Dr. Feelgoodu nego Clashu. Međutim, ostaje činjenica da je njegovo otvoreno (već je drugo pitanje da li i apsolutno iskreno) ljevičarstvo predstavljalo dobrodošao odmak od bubblegum infantilnosti The Ramonesa ili Lydonovog nihilizma u kojemu su cinizam, ironija i nastojanje za bivanjem - po mogućnosti - što pametnijim postajali samima sebi svrhom. The Clash nije imao lukavog impresarija poput Malcolma McLarena, ali ipak je objavio debut pod etiketom velike kuće CBS.

 

''The Clash'' je razoran osvrt na britansko društvo; na stil života besciljnih masa koje postaju konzumeristički zombiji. Frustrirani i siromašni tinejdžeri egzistiraju nasuprot 'zadovoljnim svinjama', koje do krajnjih granica dovode određene principe vulgarnog utilitarizma. Naravno, riječ je i o prilično artikuliranoj kritici prevladavajućeg političkog establishmenta. Načinju se teme koje su neugodne za poredak – klasna, ekonomska i rasna pitanja. Britanija ni sada, a pogotovo prije četrdesetak godina, nije potpuno prestala biti klasno raslojeno društvo. Pozitivna činjenica? Kako kome. Za legendarnom uvodnom ''Janie Jones'' slijedi pjevna ''Remote Control'', koja savršeno i koncizno kritizira više socijalne slojeve, krupni biznis i političare. Što da radi 'tipičan mali čovjek'? ''Who needs the Parliament/Sitting, making laws all day/They're all fat and old/Queuing for the House of Lords''.

 

 

''I'm So Bored with the USA'' izrekla je sve već u naslovu, a mnogima uznemirujuća ''White Riot'' jedna je od onih ključnih ranih punk rock himni koje su pomogle u istinskom definiranju i utvrđivanju žanra. Istaknuo bih i amblematsku ''London's Burning'' (''London's burning with boredom now''); zatim ''Police & Thieves'', obradu reggae pjesme Juniora Murvina, koja problematizira temu policijske brutalnosti. Tu je i ogorčena ''Career Opportunities'', u kojoj se vladajućem poretku lijepo i direktno poručuje: ''I hate the army an' I hate the R.A.F./I don't wanna go fighting in the tropical heat/I hate the civil service rules/And I won't open letter bombs for you.'' Zapravo, na albumu ne postoji nezadovoljavajuća skladba. Ostvarena je dovoljna količina ironije i sarkazma, skopčana s izravnim, gdjekad i pozitivno naivnim političkim po(r)ukama u pjevnom punkerskom troakordnom ruhu. Kada se zaželim tzv. starog punka, ne mogu prijeći ni preko 'slabijih' – a zapravo vrlo dobrih - stvari s albuma, poput ''Cheat'' i ''Hate and War''.

 

''The Clash'' ostaje jedan od najrelevantnijih i najutjecajnijih punk albuma svih vremena; bio je to umnogome pionirski uradak. U 35 minuta isporučeno je mnogo toga što zapravo predstavlja noćnu moru britanske visoke klase. Ironično, u eri tačerizma oštrica clashevaca počela je lagano tupiti. Da bi se sastav konačno raspustio sredinom osamdesetih, nakon razočaravajućeg ''Cut the Crap'' (1985.), koji je ipak sadržavao iznenađujuće snažnu, socijalno angažiranu i kritičnu ''This Is England''. Jedni od rodonačelnika punk rocka u međuvremenu su zapravo nadišli 'punk', na razočaranje jednih, ali i na oduševljenje drugih. Zlobnici bi vjerojatno nabacili pokoji komentar o bubblegum ljevičarskom punku...

 

Međutim, ako ste u potrazi za veoma zanimljivom, provokativnom i (nažalost?) uvelike preciznom kritikom i raščlambom određene doze hipokrizije, prisutne u glavnog kreativca Strummera (pravim imenom Johna Grahama Mellora) i Micka Jonesa, gitarista i (ko)autora mnogih pjesama grupe, za pokušajem analize koja je vezana prvenstveno uz njihovo klasno naslijeđe, generalnu klasnu strukturu (i mobilnost!) u Ujedinjenom Kraljevstvu te način na koji se ona reflektira(la) na tamošnjoj pop/rock sceni, bacite pogled na članak ''Debunking Punk: What the Clash meant to rock'n'roll'' autora Stephena Metcalfa s portala Slate.com, podosta potkrijepljen informacijama iz biografije grupe ''The Clash: Return of the Last Gang in Town'' Marcusa Graya. Ponajprije kroz prizmu i kontekst prekretničke ploče - koja je, dakle, samim krajem sedamdesetih 'vratila u igru' boje, okuse i mirise šezdesetih - ''London Calling'' iz 1979. godine, ali ipak…

Pročitaj više o temama: punk rock, the clash, 1977, joe strummer, mick jones, cbs, kolumne, 08.04. 2017.



Kalendar

DEMOLITION GROUP - Zagreb, Tvornica Kulture, 22.09.2017.

22.09.2017. - petak

DEMOLITION GROUP - Zagreb, Tvornica Kulture, 22.09.2017.

Zagreb, Tvornica Kulture
30 kn /45 kn na dan koncerta

ACID MOTHERS TEMPLE u OKC Palach-u 28.09.2017.

28.09.2017. - četvrtak

ACID MOTHERS TEMPLE u OKC Palach-u 28.09.2017.

Rijeka, OKC Palach
50/75 kn

BLACK SABBATH

28.09.2017. - četvrtak

BLACK SABBATH "The End of The End" (film) - Kina Cinestar i Kaptol Boutique, 28.09.2017.

Zagreb, Rijeka, Zadar, Varaždin, Osijek, Kina Cinestar, Kaptol Boutique Zagreb

SVEMIR i BILLIE JOAN u Močvari 28.9.2017.

28.09.2017. - četvrtak

SVEMIR i BILLIE JOAN u Močvari 28.9.2017.

Zagreb, Močvara
30 kn

Hartera i Karlovačko RockOff

30.09.2017. - subota

Hartera i Karlovačko RockOff

Rijeka,

VELIKA ROCK EKSPLOZIJA #10  - Zagreb, 30.09. - 06.10.2017.

30.09.2017. - subota

VELIKA ROCK EKSPLOZIJA #10 - Zagreb, 30.09. - 06.10.2017.

Zagreb, više lokacija, završni koncert 6.10.2017. Klub Boogaloo
70 kn

FOREST SWORDS u Močvari 03.10.2017.

03.10.2017. - utorak

FOREST SWORDS u Močvari 03.10.2017.

Zagreb, Močvara
55/65/80 kn

FINK u Močvari 12.10.2017.

12.10.2017. - četvrtak

FINK u Močvari 12.10.2017.

Zagreb, Močvara
80/100/120 kn

REMEMBER YESTERDAY - THE BEATLES STORY - Zagreb, KD Dražen Petrović, 13.10.2017.

13.10.2017. - petak

REMEMBER YESTERDAY - THE BEATLES STORY - Zagreb, KD Dražen Petrović, 13.10.2017.

Zagreb, KD Dražen Petrović
100/180/210/230/250/240/260/290 kn

Rujan / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Must Read

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK