Kolumne

Svi ih znamo, ali...

...i najpoznatiji i najutjecajniji rock glazbenici imaju pokoju izvanrednu pjesmu koju ne zna baš svaki stanovnik planeta Zemlje.

Objavljeno: 07.09.2015. 09:01

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Svi ih znamo, ali...

Shvatio sam dvije činjenice o svom doprinosu rubrici „kolumne“ na portalu. Prva je to da za nju češće izrađujem top liste, za koje ne postoji posebna rubrika, nego glazbene kolumne u pravom smislu riječi, budući da nemam volju svako malo iznova mudrovati o glazbenim fenomenima i reciklirati reciklirane misli koje su jasne i trinaestogodišnjaku koji je otkrivši Ramonese shvatio da nešto ne valja s Britney Spears.


Druga činjenica je da su mi te „kolumne“ zapravo sredstvo za promociju zaboravljenih i nepoznatih izvođača koji se meni osobno sviđaju. Tu potonju naviku sam ovaj put odlučio prekršiti i pisati o djelima svima nama poznatih utemeljitelja onoga što danas nazivamo klasičnim rockom, koji su utjecali na bezbrojne glazbenike i postali miljenici generacija publike.


Međutim, fokus ovog teksta nisu njihovi najveći hitovi koji se desetljećima puštaju na radijskim postajama, obrađuju u lokalnim rock klubovima i zdušno pjevaju uz akustičnu gitaru na ladanjima, već nešto manje poznate pjesme koje su mi se urezale u pamćenje i za koje imam dojam da su jednako kvalitetne i lijepe kao one koje svi znamo, ali iz određenih razloga ih širi auditorij nije zamijetio te ih se vrlo rijetko može čuti na radijskom programu, u rock klubu ili na oficijalnim kompilacijama tih izvođača.


Budući da neki od navedenih izvođača imaju čitave albume koji su izvrsni, ali nisu najbolje prošli kod široke publike, u nekim slučajevima mi je bilo vrlo teško izabrati jedan reprezentativan izgubljeni biser za ovaj tekst, a s obzirom na to da je ipak riječ o pretežito regularno izdanom materijalu izrazito poznatih izvođača, očekujem da će se među čitateljima naći i temeljitih slušaoca koji su sve navedene pjesme već čuli, ali ne bi bilo na odmet i njih malo podsjetiti na njih. Također, onima kojima se ne da slušati čitave diskografije ne bi bilo loše otkriti par malih tajni.


THE BEATLES – Within You Without You



Premda su i Lennon i McCartney Beatlesima podarili mnoštvo izvanrednih pjesama, s vremenom su kompozicije solo gitarista Georgea Harrisona postale specijalan začin koji odskače na albumima Beatlesa i čini ih još zanimljivijima i uzbudljivijima. Zapravo, imam dojam da bih rjeđe puštao „Revolver“ da ga ne otvara „Taxman“, „Abbey Road“ da ga ne uljepšava „Something“ ili „The Beatles“ da ga ne zaokružuje „While My Guitar Gently Wheeps“, dok je jedini Harrisonov autorski doprinos legendarnom soundtracku ljeta ljubavi „Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band“ atmosferična indijska mantra „Within You Without You“, koja savršeno ocrtava hipijevsko-hesseovski interes za kulturnom i duhovnom baštinom juga Azije.


Riječ je o drugoj Harrisonovoj pjesmi nastaloj pod utjecajem indijske glazbe nakon „Love You To“, a karakteriziraju ju rezonantni alap (uvod u skladbu indijske raga muzike) na tamburi i dilrubi, bogato orkestrirani gudači, hipnotički Harrisonov vokal i solidan solo na sitaru, propulzivan ritam na tabli te tekst koji sumira razgovor o vedskoj filozofiji.


THE ROLLING STONES – Time Waits For No One



„Time Waits for No One“ je prelijepa balada s albuma „It's Only Rock'n'Roll“ kojom se na najbolji mogući način s Rolling Stonesima oprostio njihov vrlo vjerojatno najdarovitiji i najpotlačeniji član, fenomenalni virtuozni gitarist Mick Taylor, koji unatoč očitom doprinosu strukturiranju ove pjesme nije potpisan kao koautor uz Micka Jaggera i Keitha Richardsa, baš kao što je bio slučaj i s mnogim drugim pjesmama Stonesa nastalim dok je on bio u bendu.


Pjesmom dominiraju atmosferičan minimalistički riff Keitha Richardsa i brazilskom glazbom inspirirana ritam sekcija na koju se nadograđuje čitava eskapada predivnih melankoličnih gitarskih i sintesajzerskih dionica Micka Taylora, koji je zasjao elegantnim i rafiniranim linijama pomalo neobičnim za Stonese, te Jaggerov nadahnuti vokal.


BOB DYLAN – I Threw It All Away



Premda s njim nije podigao prašinu kao s „Highway 61 Revisited“ i „Blonde on Blonde“, Dylan nije mogao okončati šezdesete ljepšim albumom od „Nashville Skyline“, na kojem se legendarni kantautor do tad najviše približio countryju. Iako je vrlo lijepa downtempo skladba s albuma „Lay Lady Lay“ svojevremeno bila hit, ostatak albuma je ostao pomalo zaboravljen i zametnut u bogatom opusu osebujnog beatnika konvertiranog u predvodnika hippie generacije.


Jedna od najljepših pjesama na albumu je tugaljiva spora balada „I Threw It All Away“, koja sadrži relativno jednostavnu, ali impresivnu i pamtljivu fingerpicking dionicu na akustičnoj gitari te vrlo kvalitetan tekst o prekidu veze koju je subjekt uprskao. Također, postoji anegdota da je Dylan tu pjesmu odsvirao Georgeu Harrisonu i njegovoj tadašnjoj ženi Patty Boyd uoči snimanja albuma te je Harrison bio toliko impresioniran da ju je odmah naučio svirati.


FRANK ZAPPA – The Grand Wazoo



Ono što možemo nazvati punom cvatnjom jednog od najinteresantnijih i najgenijalnijih glazbenih umova prošlog stoljeća započelo je negdje oko 1969. kad je Zappa izdao izvanredne albume „Uncle Meat“ i „Hot Rats“, a potpunu realizaciju svojih zamisli najvjerojatnije je ostvario 1972. na albumu „The Grand Wazoo“, za čije je snimanje okupio dovoljno veliki sastav (big band s 24 člana) da ostvari svoju ambiciju stvaranja orkestralne glazbe s elementima suvremene ozbiljne glazbe, jazza i rocka.


Upravo je naslovna kompozicija s tog albuma antologijsko remek-djelo koje u 13 minuta i 20 sekundi sumira glazbene interese ovog genija te sadrži izvanredne slide dionice na gitari, dinamičnu klasičnu temu na puhačima, izvrstan trad jazz solo Billa Byersa na trombonu, avangardniji solo Sala Marqueza na trubi, koketiranje s bijelom bukom te rafiniranu jazz-rock pratnju Erroneusa na bas gitari i Ainsleyja Dunbara na bubnjevima.


JIMI HENDRIX – 1983 (A Merman I Should Turn to Be)



Jedan od vrhunaca izvanrednog albuma „Electric Ladyland“ svakako je prolongirana psihodelična kompozicija „1983 (A Merman I Should Turn to Be)“ obilježena nokturalnom atmosferom, proganjajućom glavnom melodijom na gitari, fenomenalnim bas solom podebljanim delay efektom te doprinosom Chrisa Wooda iz grupe Traffic na flauti, a sadrži i jednu od najboljih Hendrixovih vokalnih interpretacija, koja se savršeno uklapa u viziju psihodeličnim drogama stimuliranog uma genija hipijevskog doba te jedan od ponajboljih performansa Mitcha Mitchella na bubnjevima, koji fascinira furioznim, kompleksnim i glasnim ritmovima.


Osim toga, ta pjesma izvrsno objedinjuje Hendrixov istančani smisao za stvaranje atmosfere i građenje pamtljivih melodija s istraživačkim duhom i talentom za korištenje studija kao instrumenta za stvaranje futurističkog zvukovlja.


THE DOORS – You're Lost Little Girl



Budući da se pjesma „You're Lost Little Girl“ nalazila na kazeti u našem obiteljskom automobilu koju je moj otac snimio prije dvadesetak godina, upravo sam zahvaljujući njoj zavolio inventivan i očaravajući zvuk Doorsa te stekao interes za daljnje proučavanje njihove glazbe, zbog čega sam na kraju nju odlučio staviti na popis kao predstavnika legendarne kalifornijske četvorke.


Riječ je o drugoj pjesmi s drugog albuma Doorsa nazvanog „Strange Days“, koju karakteriziraju lagana repetitivna walking bass linija na koju se nadovezuju atmosferična gitarska dionica Robbieja Kriegera i lagani sanjarski vokal Jima Morrisona, a sadrži i jedan od impresivnijih kratkih Kriegerovih sola te posjeduje očaravajuću atmosferu koju je nemoguće opisati riječima, već jednostavno treba poslušati pjesmu.


PINK FLOYD – Cymbaline



Premda su upravo radovi Floyda iz tog razdoblja ostavili krucijalni utjecaj na avangardne europske prog rock sastave koji su se kasnije okupili na festivalu nazvanom „Rock in Opposition“ te različite njemačke krautrock grupe, imam dojam da se danas nekako najviše zanemaruje opus te legendarne psihodelične grupe nastao između odlaska prvog lidera i šašavog genija Syda Barretta 1968. te albuma „Meddle“ iz 1971. na kojem su nagovijestili zvuk koji su dodatno izbrusili i malo prilagodili ukusu šire publike na „Dark Side of the Moon“ s kojim su postali planetarno popularni. Što je pomalo žalosno, jer je u kronologiji Pink Floyda posebno interesanta 1969. godina, kad su izdali revolucionarni avangardni kolaž na studijskom albumu „Ummagumma“, dokumentirali izvrsne prolongirane psihodelične jamove na live albumu „Ummagumma“ te snimili 13 vrlo zanimljivih kraćih numera za film „More“.


Jedna od najljepših pjesama sa soundtracka za film „More“ jest „Cymbaline“, laganija balada s vrlo interesantnim pesimističnim Watersovim tekstom koji Gilmour vrlo dobro izvodi svojim prelijepim glasom uz sporiju minimalističku pratnju klavira, akustične gitare, basa, bubnjeva i bongosa, a završava cvrkutavim melankoličnim solom Ricka Wrighta na orguljama.


NEIL YOUNG – Will to Love



Neil Young je tijekom karijere izdao jako puno albuma koji vrve prelijepim melankoličnim baladama te fenomenalnim dinamičnim i prolongiranim hard rock pjesmama, zbog čega mi je bilo vrlo teško odlučiti se za jednu pjesmu koja će ga predstavljati na ovoj listi i na kraju sam se odlučio za „Will to Love“, za Younga neobično psihodeličnu baladu s albuma „American Stars n'Bars“, koja zbog obilnog nasnimavanja nikad nije zaživjela kao dio njegovog koncertnog repertoara.


Tijekom te pjesme Neil Young je svoje nasnimljene tugaljive vokalne harmonije popratio instrumentima poput akustične gitare i vibrafona s povremenim naletima klavira, bas gitare, bubnjeva, električne gitare, Stringman sintesajzera i različitih udaraljki, koje je sam odsvirao, a konačni rezultat je vrlo lijepa, ugodna i neobična snimka.


DEEP PURPLE – April



Iako je prva postava grupe Deep Purple, u kojoj su uz klavijaturista Jona Lorda, gitarista Ritchieja Blackmorea i bubnjara Iana Paicea djelovali basist Nic Simper i pjevač Rod Evans, stekla stanovitu popularnost zahvaljujući singlovima „Hush“ i „Kentucky Woman“, njihovi rani albumi danas ne dobivaju pozornost koju imaju radovi s drugim pjevačem Ianom Gillanom i basistom Rogerom Gloverom, makar su i prije njihovog dolaska bili vrlo interesantan bend te njihov treći album „Deep Purple“ nimalo ne zaostaje za klasicima druge postave „In Rock“, „Fireball“ i „Machine Head“.


Upravo je jedna od najboljih i najambicioznijih kompozicija prve postave Deep Purplea dvanaestominutna trodijelna prog rock avantura sastavljena od melankolične i grandiozne uvodne međuigre gitare i orgulja, središnjeg orkestralnog dijela koji je aranžirao Jon Lord i koji donosi vrlo interesantnu međuigru gudača i drvenih puhača te interesantne promjene dinamike koje pokazuju Lordovu zrelost u komponiranju orkestralnog materijala, a završava kao vokalna rock pjesma u kojoj se nazire prijelaz iz laganijeg zvuka prve faze prema orguljaškom hard rocku po kakvom će bend kasnije postati prepoznatljiv.


LED ZEPPELIN – Tea for One



Posljednja pjesma s predzadnjeg studijskog albuma Led Zeppelina „Presence“ (uzevši u obzir da je „Coda“ kompilacija neobjavljenih snimki) je svakako jedna od impresivnijih snažnih blues-rock balada koje je ta grupa kreirala, a bazirana je na devetominutnom kontrastu između glasnog istrzavanja i žustrog bubnjanja te prepoznatljivih Pageovih snažnih melankoličnih gitarskih zahvata i zavijajućih blues sola, čime je stvorena vrlo neobična kombinacija kakvu bi manje vješti muzičari sigurno uprskali.


Riječ je o jednom od posljednjih velikih klasika u režiji Pagea i Planta koji je imao tu nesreću da se nađe na dotad najslabije primljenom albumu „Presence“ te zbog toga nije stekao reputaciju koju uživaju raniji slični komadi poput „Since I've Been Loving You“, unatoč jednako moćnoj izvedbi Roberta Planta, Jimmyja Pagea i Johna Bonhama.


BLACK SABBATH – You Won't Change Me



Iako je prije zamjene Ozzyja Osbournea s Ronnijem Jamesom Diom bend Black Sabbath izgubio dio svoje karakteristične žestine i autorske snage, njihove posljednje albume iz sedamdesetih ne bi trebalo u potpunosti ignorirati jer i oni sadrže pokoji skriveni biser, a i interesantno je čuti njihove eksperimente s različitim stilovima i instrumentima poput klavijatura i flaute iz te faze kojima dokazuju da definitivno nisu bili jednodimenzionalna hard n'heavy grupa.


Jedna od najsnažnijih i najimpresivnijih pjesama Black Sabbatha iz te „sumnjive“ faze jest „You Won't Change Me“ s albuma „Technical Ecstasy“, koju karakteriziraju klasičan abrazivan žestoki riff Tonyja Iommija, hipnotičke orgulje Geralda Woodruffea, koji je kasnije svirao na solo albumima Roberta Planta, te Ozzyjev blago nervozan vokal, a pjesma sadrži i jednu od ponajboljih Iommijevih solaža.

Pročitaj više o temama: the beatles, the rolling stones, bob dylan, jimi hendrix, the doors, pink floyd, neil young, frank zappa, deep purple, led zeppelin, black sabbath, rock'n'roll, classic rock, psychedelic, hard rock, progressive rock, kolumna, 2015

Ovaj članak je pročitan 1645 puta



Kalendar

MASSIMO (Vještina Boutique) - Zagreb, Kazalište Gavella, 21.- 22.11.2019.

21.11.2019. - četvrtak

MASSIMO (Vještina Boutique) - Zagreb, Kazalište Gavella, 21.- 22.11.2019.

Zagreb, Kazalište Gavella
270 kn parter / 330 kn balkon

15. POZITIVAN KONCERT, 22. i 23.11.2019., Dom Sportova, Zagreb

22.11.2019. - petak

15. POZITIVAN KONCERT, 22. i 23.11.2019., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
90 kn / 140 kn / 170 kn

GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR, 22.11.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

22.11.2019. - petak

GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR, 22.11.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

KEOPS, OLD NIGHT, OVERPOWER, 22.11.2019., Metalac Industrial Bar, Čakovec

22.11.2019. - petak

KEOPS, OLD NIGHT, OVERPOWER, 22.11.2019., Metalac Industrial Bar, Čakovec

Čakovec, Metalac Industrial Bar
20 kn

FUL KUL BUVLJAK, 23.11.2019., Boogaloo, Zagreb

23.11.2019. - subota

FUL KUL BUVLJAK, 23.11.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
Besplatno

GORAN BARE & MAJKE, 24.11.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

24.11.2019. - nedjelja

GORAN BARE & MAJKE, 24.11.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
100 kn/120 kn/130 kn/ 150 kn

GUITAR WOLF, 24.11.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

24.11.2019. - nedjelja

GUITAR WOLF, 24.11.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
50 kn / 70 kn

GODSLEEP + SLOANWALL, 24.11.2019., Kset, Zagreb

24.11.2019. - nedjelja

GODSLEEP + SLOANWALL, 24.11.2019., Kset, Zagreb

Zagreb, KSET
40 kn / 50 kn

MARK LANEGAN - Zagreb, Tvornica Kulture, 26.11.2019.

26.11.2019. - utorak

MARK LANEGAN - Zagreb, Tvornica Kulture, 26.11.2019.

Zagreb, Tvornica Kulture
120 kn / 150 kn na dan koncerta

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 29. i 30. 11. 2019., Sax, Zagreb

29.11.2019. - petak

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 29. i 30. 11. 2019., Sax, Zagreb

Zagreb, Sax
110 kn / 120 kn / 140 kn

Studeni / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Must Read

TERMINATOR: MRAČNA SUDBINA (Terminator: Dark Fate)

Recenzije

TERMINATOR: MRAČNA SUDBINA (Terminator: Dark Fate)
MOONSPELL, Rotting Christ - Zagreb, Močvara, 18.11.2019.

Izvještaji

MOONSPELL, Rotting Christ - Zagreb, Močvara, 18.11.2019.
MOONSPELL, Rotting Christ - Zagreb, Mochvara, 18.11.2019. - galerija

Galerije

MOONSPELL, Rotting Christ - Zagreb, Mochvara, 18.11.2019. - galerija
INFECTED RAIN - Endorphin

Recenzije

INFECTED RAIN - Endorphin
JOKER (Joker)

Recenzije

JOKER (Joker)
Preminuo BRANKO LUSTIG, hrvatski Oscarovac

Vijesti

Preminuo BRANKO LUSTIG, hrvatski Oscarovac
RAT STRUJA (The Current War)

Recenzije

RAT STRUJA (The Current War)
DUBROVNIK JAZZ OUTBREAK FESTIVAL - Dubrovnik, Lazareti, 5. lađa, 8.-10.11.2019 - galerija

Galerije

DUBROVNIK JAZZ OUTBREAK FESTIVAL - Dubrovnik, Lazareti, 5. lađa, 8.-10.11.2019 - galerija
ANNIHILATOR + ARCHER NATION, Zagreb, Boogaloo, 10.11.2019.

Izvještaji

ANNIHILATOR + ARCHER NATION, Zagreb, Boogaloo, 10.11.2019.
ANNIHILATOR, Archer Nation - Zagreb, Boogaloo, 10.11.2019. - galerija

Galerije

ANNIHILATOR, Archer Nation - Zagreb, Boogaloo, 10.11.2019. - galerija
JUDY

Recenzije

JUDY
SWALLOW THE SUN, October Tide, Oceanwake - Ljubljana, Orto Bar, 08.11.2019.

Izvještaji

SWALLOW THE SUN, October Tide, Oceanwake - Ljubljana, Orto Bar, 08.11.2019.
CONAN + SUPP. SIXES AND UN, Zagreb, Močvara, 05.11.2019.

Izvještaji

CONAN + SUPP. SIXES AND UN, Zagreb, Močvara, 05.11.2019.
DOPETHRONE, Negative Slug - Zagreb, Mochvara, 04.11.2019. - galerija

Galerije

DOPETHRONE, Negative Slug - Zagreb, Mochvara, 04.11.2019. - galerija
KONVENT:

Intervjui

KONVENT: "Prepare to get sucked into a whirlpool of slow, heavy riffs, menacing drums, monstrous growls and desperate screams!"
KONVENT:

Intervjui

KONVENT: "Pripremite se biti uvučeni u vrtlog sporih, heavy riffova, prijetećih bubnjeva, čudovišnih growlova i očajničkih vriskova!"
BIJELA VRANA (The White Crow)

Recenzije

BIJELA VRANA (The White Crow)
SHE LOVES PABLO:

Intervjui

SHE LOVES PABLO: "Brucošijada FERa je posebno poznata po tome da bude kaos, a u kaosu se jako dobro osjećamo."

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK