9.0

Recenzije

STEVEN WILSON - To The Bone

Ako zanemarimo par stilskih iznenađenja, "To the Bone" i dalje nosi klasični potpis Stevena Wilsona, i ne može se reći da je razočarao fanove. Možda iznenadio i šokirao, ali teško da je podbacio.

Objavljeno: 04.09.2017. 10:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

STEVEN WILSON - To The Bone

Žanr: Progressive pop/rock

Godina: 2017.

Izdavač: SW Records

Web


Tracklist:
1. To the Bone
2. Nowhere Now
3. Pariah
4. The Same Asylum as Before
5. Refuge
6. Permanating
7. Blank Tapes
8. People Who Eat Darkness
9. Song of I
10. Detonation
11. Song of Unborn

Prije više od četvrt stoljeća, kao mladac s tanašnim brčićima, mislio sam da je svaka ne-metal glazba "smeće", "konfekcija" ili (u najboljem slučaju) glupava. Nešto (hard) rocka je moglo proći, no pop nikako. I u svojem mladenačkom ekstremizmu (i besparici), uredno sam prebrisao očeve, pop/rock/blues, nedostojna-muzika-za-penziće-i-curice kazete; istu onu glazbu na kojoj sam odrastao. Redom su nestajali Beatlesi, Bowie, Roxy Music... prvo sam eliminirao albume koje je otac rijetko slušao, a zatim, kad sam se oslobodio, nestale su sve "kromice", pa omiljeni albumi, pa kasnije čak i "normalke". U vrlo kratkom periodu sam eliminirao kako očevu kolekciju glazbe, tako i tragove popa i rocka iz iste.

Danas, daleko odmjereniji, (nešto) pametniji i gušćih facijalnih dlaka, i dalje "metalac",  rado uživam u dobroj rock stvari te s guštom poslušam Springsteena, Queenovce, Straitse ili nešto drugo. Kad na radiju uhvatim Michaela Jacksona ili ABBA-u ili Eltona Johna, s istim guštom demonstriram svu bijedu svog pjevanja pratnjom u falsetu. Ali, moderni pop i dalje zaobilazim  u širokom luku. Možda zbog maloumnih tekstova, auto-tunea, izostanka stvarnih instrumenata, melodije koncentrirane oko tri note... ili samo starim.

 

I danas, četvrt stoljeća kasnije, nalazim se u situaciji da preslušavam "pop" album koji je svjetlosnim godinama udaljen od onog Iron Maidena ili Pantere u koje sam se onomad kunuo. I uživam u tome.

Steven Wilson je čovjek iz sjene modernog progressive metala/rocka i unutar zadnjih 20 godina, jedna od najutjecajnijih osoba u dotičnom žanru. Poznat prvenstveno kao vokal, gitarist i autor većine stvari britanskog banda Porcupine Tree, Wilson je kroz godine stvorio cijeli jedan podžanr melankoličnog progresivnog rocka. Albumi "In Absentia" i "Deadwing" su vrlo brzo postali klasici žanra. Wilson je, uz to, kao producent i/ili mikser radio s Anathemom, Opethom, King Crimsonom, Marillionom i mnogim drugima. 2009. kreće u solo vode s albumom "Insurgentes", za kojima slijede "Grace For Drowning", "The Raven That Refused to Sing" i "Hand. Cannot. Erase" (konceptualni album koji je oduševio kritiku i dobio hvalospjeve sa svih strana, od Pop Matters do Metal Hammera).

 

U proljeće 2017, Wilson je iznio detalje novog albuma, "To the Bone", rekavši da je dotični inspiriran progresivnim popom i albumima njegove mladosti - Kate Bush, Petera Gabriela, Talk Talk i Tears For Fears. Šok i nevjerica! Unaprijed sam bio uvjeren da mi se album neće svidjeti. Srećom, gospodin Wilson je (uglavnom) ostao vjeran svojem glazbenom izričaju i glazbeno ipak nešto drugačiji od Katy Perry i nešto drugačijih tekstova od popularnih modernih umjetničkih djela poput Rihanninog "work work work work" ili "You a stupid hoe, yeah you a you a stupid hoe" od one neke umjetnice čije prezime nikako naučiti izgovarati.

Prva dva singla, "Pariah" i "Permanating", koja su izašli kao najava albuma su pokazali koja dva aspekta možemo očekivati od "To the Bone" - "Permanating" kao razigraniji, vesel(iji), optimistični, prozračniji pop (no ne banalan) zvuk i "Pariah" kao Wilsonu karakteristična melankolija i zvuk sličniji Porcupine Tree.

 

"To the Bone" počinje s naslovnom stvari u kojoj Wilson razmatra postoje li različite "istine" i poziva u pronalaženje, u dolazak do srži, do kosti, do istine. No, dok je tekst relativno uobičajen za Wilsona, glazba je ono što je netipično - početni funk zvuk koji vrlo brzo prelazi u pop, bongosi, zvučna slika upotpunjena usnom harmonikom i backovima; upravo ono što nam je obećano, pop koji ne mora, kako je sam Wilson rekao, biti pejorativan pridjev. Interludij te gitaristički solo slušatelja podsjeća na to čiji album preslušava i vraća na poznati teritorij.

"Nowhere Now" nastavlja poletno, laganim pop rockom, pogodnim za glazbenu temu jutarnje emisije, pred kraj tek unoseći nešto više rokerske energije. Kao i na cijelom album, ovdje imamo dvojstvo - vesele glazbe i teksta koji se brine o stanju svijeta i čovječanstva, "Too much time to kill / Too much wasted air / Too much everything / There's no need to think", i istovremenog optimizma "iznad oblaka". Dok su prve teme kritike Wilsonu itekako poznate i domaće (praktički cijeli Porcupine album "Fear of the Blank Planet" ili "A Smart Kid"), optimizam iznenađuje.

"Pariah", duet s izraelskom pjevačicom Ninet Tayeb s kojom je Wilson imao sjajnu suradnju na "Hand. Cannot. Erase"), potpada u onu drugu kategoriju, iz prijašnjeg stvaralaštva znanu melankoliju. Stvar je jednostavne strofa-refren-strofa konstrukcije, "break-up" stvar (za tugovanje i samosažaljenje, kao npr. Porcupineov "Way Out of Here"), nabijena emocijama (fantastična Ninet!) i (opet) s trunkom optimizma. U istom, srcolomnom stilu, nastavlja balada "Blank Tapes", duet s Ninet uz pratnju klavira. "Refuge" donosi mračnu i tešku temu života izbjeglice (čega smo se, nažalost, ovih godina nagledali). Kao i u dobrom dijelu Wilsonovog opusa, ovdje se osjeti karakteristična potištenost, izolacija i depresija. Opći dojam umrtvljenosti i tuge (klavir, usna harmonika) skladbe razbija centralni gitaristički solo.

 

Drugi singl, "Permanating" upada u onu prvu, veselu kategoriju i to je, bez sumnje, najveselija stvar u Wilsonovom 30-godišnjem glazbenom stažu. Uz propošni klavir, falset i optimizam u stihovima, Wilson donosi prvoklasnu pop "stvarčicu" u kojoj čujemo ABBA-u, ili Yesov "Owner of the Lonly Heart". Bollywood plesačice i mnoštvo boja u pripadajućem videu samo upotpunjavaju dojam. "Same Asylum as Before", podsjeća na Porcupine Tree radove iz devedesetih, izmjenjujući pop melodiju s prog psihodelijom.

"People Who Eat Darkness" je rokerska stvar, u stilu nekih ranijih Porcupine Tree radova poput "In Absentia", a govori o ljudima koji žive oko nas - o naoko običnim ljudima koji su teroristi i doma slažu eksplozivne prsluke.

 

Zadnje tri stvari u najsporije, "najteže" i najdepresivnije na albumu, intropektivnije od ostalih. "Song of I", duet sa švicarskom pjevačicom Sophie Hunger donosi sablasnu atmosferu koja se zadržava do kraja albuma. Steven i Sophie pjevaju unisono, u pomalo nelagodnom tip-hop aranžmanu donosi tekst o ljubavi koja kreće prema opsesiji. Teško je nabrojati sve utjecaje u ovoj stvari - od Petera Gabriela do minimalističke industrial podloge. "Detonation" opet ide prema mračnoj tematici - religijskom fanatizmu i terorizmu - "Whiny God, who the fuck are you / Detonation for the greater good".  Zvuk je rock koji na trenutke prelazi u metal, a pred kraj u jazz. "Song of Unborn" zatvara album u Wilsonovoj prepoznatljivoj prog rock melankoliji.

Što reći na kraju? Ako zanemarimo par stilskih iznenađenja i medijsko popovanje o popu, "To the Bone" i dalje nosi klasični potpis Stevena Wilsona, i ne može se reći da je razočarao fanove. Možda iznenadio i šokirao, ali teško da je podbacio. Ispod pop glazure je i dalje kompleksnost, tipična melankolija i kvaliteta koju Wilson nosi u svim svojim radovima. Ovo nije metal album, na trenutke nije ni rock, ali je svakako vrijedan (višestrukog) preslušavanja kako za stare fanove Wilsonovog lika i djela, tako i za one koji će to tek postati.

Kako onomad reče Sacred Reich u stvari "31 Flavors" (album "American Way"iz davne 1990): "There's so much music / For you to choose / So don't just be / A metal dude".

Ninoslav Vitorac

Text by:

Ninoslav Vitorac

Prati autora

“A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.” - Frank Zappa

Pročitaj više o temama: steven wilson, to the bone, porcupine tree, progressive, pop, rock, ninoslav vitorac



Kalendar

METALDAYS FESTIVAL, 22. - 28.7.2018., Tolmin, Slovenija

22.07.2018. - nedjelja

METALDAYS FESTIVAL, 22. - 28.7.2018., Tolmin, Slovenija

Tolmin,
59€ / 129€ / 150€

Folk punk cirkus:  DAYS N DAZE i WE THE HEATENS, Kutina, 22.07.2018.

22.07.2018. - nedjelja

Folk punk cirkus: DAYS N DAZE i WE THE HEATENS, Kutina, 22.07.2018.

Kutina, Gradski bazeni Kutina
35 kn / 50 kn

Sailor Sweet&Salt Music Festival - 27-28.07.2018.

27.07.2018. - petak

Sailor Sweet&Salt Music Festival - 27-28.07.2018.

Rijeka, Ex Port Delta i Torpedo

JUDAS PRIEST, 28.07.2018, Wiener Stadthalle, Wien, Austria

28.07.2018. - subota

JUDAS PRIEST, 28.07.2018, Wiener Stadthalle, Wien, Austria

Wien, Wiener Stadthalle
66,99 €, 71,60€, 81,99€

FERRAGOSTO JAM 2018.

01.08.2018. - srijeda

FERRAGOSTO JAM 2018.

Orahovačko Jezero,
120 kn

HLADNO PIVO, Tvrđava Gripe, 04.08.2018., Split

04.08.2018. - subota

HLADNO PIVO, Tvrđava Gripe, 04.08.2018., Split

Split, Tvrđava Gripe
90 kn / 110 kn

SZIGET FESTIVAL 2018 - Mađarska, Budimpešta, 08.08.-15.08.2018.

08.08.2018. - srijeda

SZIGET FESTIVAL 2018 - Mađarska, Budimpešta, 08.08.-15.08.2018.

Budimpešta, Island of Freedom - Otok Obudai
early bird: 275 € (na ulazu 325 €) za 7 dana/ 5-dnevna je 250 € (299 €)/ 3-dnevna 179 € (

CALEXICO 13.08. u Rijeci

13.08.2018. - ponedjeljak

CALEXICO 13.08. u Rijeci

Rijeka, Delta
125 / 160 / 200 kn

Dark Circle Festival 24.-25.08.2018. u Rijeci

24.08.2018. - petak

Dark Circle Festival 24.-25.08.2018. u Rijeci

Rijeka, Hartera

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

29.08.2018. - srijeda

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

Pula, Arena
early bird 240 kn

Srpanj / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Must Read

ŽETEOCI: zaboravljeni pioniri domaćeg duhovnog rocka s kraja šezdesetih

Kolumne

ŽETEOCI: zaboravljeni pioniri domaćeg duhovnog rocka s kraja šezdesetih
Ritchie Blackmore – Čovjek izvan vremena

Kolumne

Ritchie Blackmore – Čovjek izvan vremena
MIRISI:

Intervjui

MIRISI: "Svaki od nas trojice u bend donosi nešto svoje, neki svoj "touch"
Još 19 dana do Ferragosta - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 12.07.2018.

Izvještaji

Još 19 dana do Ferragosta - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 12.07.2018.
THE NATIONAL, Elf Power - Zagreb, ŠRC Šalata, 10.07.2018.

Izvještaji

THE NATIONAL, Elf Power - Zagreb, ŠRC Šalata, 10.07.2018.
IRON MAIDEN - druga strana turneje

Vijesti

IRON MAIDEN - druga strana turneje
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL slavi 50 godina postojanja uz prvi videospot!

Vijesti

CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL slavi 50 godina postojanja uz prvi videospot!
IMMORTAL - Northern Chaos Gods

Recenzije

IMMORTAL - Northern Chaos Gods
CIGARETTES AFTER SEX - Zagreb, Jedinstvo, 06.07.2018. - galerija

Galerije

CIGARETTES AFTER SEX - Zagreb, Jedinstvo, 06.07.2018. - galerija
BUDDY GUY objavio novi singl 'Cognac' i novi album

Vijesti

BUDDY GUY objavio novi singl 'Cognac' i novi album
THE MICEKS novi singl i spot novih domaćih predstavnika bazičnog rock 'n' rolla

Vijesti

THE MICEKS novi singl i spot novih domaćih predstavnika bazičnog rock 'n' rolla
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL slavi 50 godina postojanja uz prvi videospot!

Vijesti

CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL slavi 50 godina postojanja uz prvi videospot!
HLADNO PIVO, Tvrđava Gripe, 04.08.2018., Split

Kalendar

HLADNO PIVO, Tvrđava Gripe, 04.08.2018., Split
PHANTASMAGORIA i gosti subota 07.07.2018. Route 66, Zagreb

Kalendar

PHANTASMAGORIA i gosti subota 07.07.2018. Route 66, Zagreb
SOULFLY, Liv - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 03.07.2018. - galerija

Galerije

SOULFLY, Liv - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 03.07.2018. - galerija
SOULFLY, LIV - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 3.7.2018.

Izvještaji

SOULFLY, LIV - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 3.7.2018.
JAPANDROIDS - Zagreb, Močvara, 03.07.2018.

Izvještaji

JAPANDROIDS - Zagreb, Močvara, 03.07.2018.
TEXAS najveći hitovi po prvi put u Hrvatskoj! Dom Sportova – Zagreb, 30.09.2018.

Kalendar

TEXAS najveći hitovi po prvi put u Hrvatskoj! Dom Sportova – Zagreb, 30.09.2018.

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK