9.0

Recenzije

STEVEN WILSON - To The Bone

Ako zanemarimo par stilskih iznenađenja, "To the Bone" i dalje nosi klasični potpis Stevena Wilsona, i ne može se reći da je razočarao fanove. Možda iznenadio i šokirao, ali teško da je podbacio.

Objavljeno: 04.09.2017. 10:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

STEVEN WILSON - To The Bone

Žanr: Progressive pop/rock

Godina: 2017.

Izdavač: SW Records

Web


Tracklist:
1. To the Bone
2. Nowhere Now
3. Pariah
4. The Same Asylum as Before
5. Refuge
6. Permanating
7. Blank Tapes
8. People Who Eat Darkness
9. Song of I
10. Detonation
11. Song of Unborn

Prije više od četvrt stoljeća, kao mladac s tanašnim brčićima, mislio sam da je svaka ne-metal glazba "smeće", "konfekcija" ili (u najboljem slučaju) glupava. Nešto (hard) rocka je moglo proći, no pop nikako. I u svojem mladenačkom ekstremizmu (i besparici), uredno sam prebrisao očeve, pop/rock/blues, nedostojna-muzika-za-penziće-i-curice kazete; istu onu glazbu na kojoj sam odrastao. Redom su nestajali Beatlesi, Bowie, Roxy Music... prvo sam eliminirao albume koje je otac rijetko slušao, a zatim, kad sam se oslobodio, nestale su sve "kromice", pa omiljeni albumi, pa kasnije čak i "normalke". U vrlo kratkom periodu sam eliminirao kako očevu kolekciju glazbe, tako i tragove popa i rocka iz iste.

Danas, daleko odmjereniji, (nešto) pametniji i gušćih facijalnih dlaka, i dalje "metalac",  rado uživam u dobroj rock stvari te s guštom poslušam Springsteena, Queenovce, Straitse ili nešto drugo. Kad na radiju uhvatim Michaela Jacksona ili ABBA-u ili Eltona Johna, s istim guštom demonstriram svu bijedu svog pjevanja pratnjom u falsetu. Ali, moderni pop i dalje zaobilazim  u širokom luku. Možda zbog maloumnih tekstova, auto-tunea, izostanka stvarnih instrumenata, melodije koncentrirane oko tri note... ili samo starim.

 

I danas, četvrt stoljeća kasnije, nalazim se u situaciji da preslušavam "pop" album koji je svjetlosnim godinama udaljen od onog Iron Maidena ili Pantere u koje sam se onomad kunuo. I uživam u tome.

Steven Wilson je čovjek iz sjene modernog progressive metala/rocka i unutar zadnjih 20 godina, jedna od najutjecajnijih osoba u dotičnom žanru. Poznat prvenstveno kao vokal, gitarist i autor većine stvari britanskog banda Porcupine Tree, Wilson je kroz godine stvorio cijeli jedan podžanr melankoličnog progresivnog rocka. Albumi "In Absentia" i "Deadwing" su vrlo brzo postali klasici žanra. Wilson je, uz to, kao producent i/ili mikser radio s Anathemom, Opethom, King Crimsonom, Marillionom i mnogim drugima. 2009. kreće u solo vode s albumom "Insurgentes", za kojima slijede "Grace For Drowning", "The Raven That Refused to Sing" i "Hand. Cannot. Erase" (konceptualni album koji je oduševio kritiku i dobio hvalospjeve sa svih strana, od Pop Matters do Metal Hammera).

 

U proljeće 2017, Wilson je iznio detalje novog albuma, "To the Bone", rekavši da je dotični inspiriran progresivnim popom i albumima njegove mladosti - Kate Bush, Petera Gabriela, Talk Talk i Tears For Fears. Šok i nevjerica! Unaprijed sam bio uvjeren da mi se album neće svidjeti. Srećom, gospodin Wilson je (uglavnom) ostao vjeran svojem glazbenom izričaju i glazbeno ipak nešto drugačiji od Katy Perry i nešto drugačijih tekstova od popularnih modernih umjetničkih djela poput Rihanninog "work work work work" ili "You a stupid hoe, yeah you a you a stupid hoe" od one neke umjetnice čije prezime nikako naučiti izgovarati.

Prva dva singla, "Pariah" i "Permanating", koja su izašli kao najava albuma su pokazali koja dva aspekta možemo očekivati od "To the Bone" - "Permanating" kao razigraniji, vesel(iji), optimistični, prozračniji pop (no ne banalan) zvuk i "Pariah" kao Wilsonu karakteristična melankolija i zvuk sličniji Porcupine Tree.

 

"To the Bone" počinje s naslovnom stvari u kojoj Wilson razmatra postoje li različite "istine" i poziva u pronalaženje, u dolazak do srži, do kosti, do istine. No, dok je tekst relativno uobičajen za Wilsona, glazba je ono što je netipično - početni funk zvuk koji vrlo brzo prelazi u pop, bongosi, zvučna slika upotpunjena usnom harmonikom i backovima; upravo ono što nam je obećano, pop koji ne mora, kako je sam Wilson rekao, biti pejorativan pridjev. Interludij te gitaristički solo slušatelja podsjeća na to čiji album preslušava i vraća na poznati teritorij.

"Nowhere Now" nastavlja poletno, laganim pop rockom, pogodnim za glazbenu temu jutarnje emisije, pred kraj tek unoseći nešto više rokerske energije. Kao i na cijelom album, ovdje imamo dvojstvo - vesele glazbe i teksta koji se brine o stanju svijeta i čovječanstva, "Too much time to kill / Too much wasted air / Too much everything / There's no need to think", i istovremenog optimizma "iznad oblaka". Dok su prve teme kritike Wilsonu itekako poznate i domaće (praktički cijeli Porcupine album "Fear of the Blank Planet" ili "A Smart Kid"), optimizam iznenađuje.

"Pariah", duet s izraelskom pjevačicom Ninet Tayeb s kojom je Wilson imao sjajnu suradnju na "Hand. Cannot. Erase"), potpada u onu drugu kategoriju, iz prijašnjeg stvaralaštva znanu melankoliju. Stvar je jednostavne strofa-refren-strofa konstrukcije, "break-up" stvar (za tugovanje i samosažaljenje, kao npr. Porcupineov "Way Out of Here"), nabijena emocijama (fantastična Ninet!) i (opet) s trunkom optimizma. U istom, srcolomnom stilu, nastavlja balada "Blank Tapes", duet s Ninet uz pratnju klavira. "Refuge" donosi mračnu i tešku temu života izbjeglice (čega smo se, nažalost, ovih godina nagledali). Kao i u dobrom dijelu Wilsonovog opusa, ovdje se osjeti karakteristična potištenost, izolacija i depresija. Opći dojam umrtvljenosti i tuge (klavir, usna harmonika) skladbe razbija centralni gitaristički solo.

 

Drugi singl, "Permanating" upada u onu prvu, veselu kategoriju i to je, bez sumnje, najveselija stvar u Wilsonovom 30-godišnjem glazbenom stažu. Uz propošni klavir, falset i optimizam u stihovima, Wilson donosi prvoklasnu pop "stvarčicu" u kojoj čujemo ABBA-u, ili Yesov "Owner of the Lonly Heart". Bollywood plesačice i mnoštvo boja u pripadajućem videu samo upotpunjavaju dojam. "Same Asylum as Before", podsjeća na Porcupine Tree radove iz devedesetih, izmjenjujući pop melodiju s prog psihodelijom.

"People Who Eat Darkness" je rokerska stvar, u stilu nekih ranijih Porcupine Tree radova poput "In Absentia", a govori o ljudima koji žive oko nas - o naoko običnim ljudima koji su teroristi i doma slažu eksplozivne prsluke.

 

Zadnje tri stvari u najsporije, "najteže" i najdepresivnije na albumu, intropektivnije od ostalih. "Song of I", duet sa švicarskom pjevačicom Sophie Hunger donosi sablasnu atmosferu koja se zadržava do kraja albuma. Steven i Sophie pjevaju unisono, u pomalo nelagodnom tip-hop aranžmanu donosi tekst o ljubavi koja kreće prema opsesiji. Teško je nabrojati sve utjecaje u ovoj stvari - od Petera Gabriela do minimalističke industrial podloge. "Detonation" opet ide prema mračnoj tematici - religijskom fanatizmu i terorizmu - "Whiny God, who the fuck are you / Detonation for the greater good".  Zvuk je rock koji na trenutke prelazi u metal, a pred kraj u jazz. "Song of Unborn" zatvara album u Wilsonovoj prepoznatljivoj prog rock melankoliji.

Što reći na kraju? Ako zanemarimo par stilskih iznenađenja i medijsko popovanje o popu, "To the Bone" i dalje nosi klasični potpis Stevena Wilsona, i ne može se reći da je razočarao fanove. Možda iznenadio i šokirao, ali teško da je podbacio. Ispod pop glazure je i dalje kompleksnost, tipična melankolija i kvaliteta koju Wilson nosi u svim svojim radovima. Ovo nije metal album, na trenutke nije ni rock, ali je svakako vrijedan (višestrukog) preslušavanja kako za stare fanove Wilsonovog lika i djela, tako i za one koji će to tek postati.

Kako onomad reče Sacred Reich u stvari "31 Flavors" (album "American Way"iz davne 1990): "There's so much music / For you to choose / So don't just be / A metal dude".

Pročitaj više o temama: steven wilson, to the bone, porcupine tree, progressive, pop, rock, ninoslav vitorac



Kalendar

J.R. AUGUST + gosti u Vintage Industrial Baru 22.11.2017.

22.11.2017. - srijeda

J.R. AUGUST + gosti u Vintage Industrial Baru 22.11.2017.

Zagreb, Vintage Industrial Bar
35 / 45 kn

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

23.11.2017. - četvrtak

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

Zagreb, Muzička akademija, dvorana Blagoje Bersa

MANOWAR u Munchenu 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

MANOWAR u Munchenu 25.11.2017.

Munchen, Zenith - Die Kulturhalle
manowar

THE CARDIGANS u Laubi 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

THE CARDIGANS u Laubi 25.11.2017.

Zagreb, Lauba
0 kn

KRUG, Koncert u spomen Ekatarine Velike, Zagreb, Klub Metropolis, 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

KRUG, Koncert u spomen Ekatarine Velike, Zagreb, Klub Metropolis, 25.11.2017.

Zagreb , Metropolis Klub
55 kn

ALICE COOPER, Stadthalle, Beč, 27.11.2017.

27.11.2017. - ponedjeljak

ALICE COOPER, Stadthalle, Beč, 27.11.2017.

Beč, Stadthalle
59 € / 89 €

Black Metallica Tribute Band ut Boogaloo-u 30.11.2017.

30.11.2017. - četvrtak

Black Metallica Tribute Band ut Boogaloo-u 30.11.2017.

Zagreb, Boogaloo

GOGOL BORDELLO - Zagreb, Tvornica kulture, 01.12.2017.

01.12.2017. - petak

GOGOL BORDELLO - Zagreb, Tvornica kulture, 01.12.2017.

Zagreb, Tvornica Kulture
early bird 140 kn/ kasnije 160 kn/ na dan koncerta 180 kn

13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova Velika dvorana, 02.12.2017.

02.12.2017. - subota

13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova Velika dvorana, 02.12.2017.

Zagreb, Dom Sportova velika dvorana
do 16.9. - 55 kn/ do 11.11 - 70 kn/ do 1.12. -80 kn/ na dan koncerta 90 kn

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB u bečkoj Areni 3.12.2017.

03.12.2017. - nedjelja

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB u bečkoj Areni 3.12.2017.

Beč, Arena

Studeni / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Must Read

MOONSPELL - 1755

Recenzije

MOONSPELL - 1755
BRYAN ADAMS - Austria, Graz, Stadthalle, 18.11.2017. - galerija

Galerije

BRYAN ADAMS - Austria, Graz, Stadthalle, 18.11.2017. - galerija
DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017.

Izvještaji

DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017.
ZOLA JESUS, Devon Welsh - Zagreb, Močvara, 18.11.2017.

Izvještaji

ZOLA JESUS, Devon Welsh - Zagreb, Močvara, 18.11.2017.
BYZANTINE - The Cicada Tree

Recenzije

BYZANTINE - The Cicada Tree
AC/DC-ev MALCOLM YOUNG preminuo u 64. godini života

Vijesti

AC/DC-ev MALCOLM YOUNG preminuo u 64. godini života
DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017. - galerija

Galerije

DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017. - galerija
MIKI SOLUS, Nebo Roza - 16.11. 2017., Mali Pogon Kulture, Zagreb

Izvještaji

MIKI SOLUS, Nebo Roza - 16.11. 2017., Mali Pogon Kulture, Zagreb
ANA MOURA - Zagreb, KD Lisinski, 15.11.2017. - galerija

Galerije

ANA MOURA - Zagreb, KD Lisinski, 15.11.2017. - galerija
MIKI SOLUS - Zagreb, Tvornica kulture, 16.11.2017. - galerija

Galerije

MIKI SOLUS - Zagreb, Tvornica kulture, 16.11.2017. - galerija
Poljska black metal atrakcija BATUSHKA stiže u Zagreb

Vijesti

Poljska black metal atrakcija BATUSHKA stiže u Zagreb
BLIND GUARDIAN - Live Beyond The Spheres

Recenzije

BLIND GUARDIAN - Live Beyond The Spheres
ULCERATE, Blaze of Perdition, Outre - Zagreb, Močvara, 14.11.2017. - galerija

Galerije

ULCERATE, Blaze of Perdition, Outre - Zagreb, Močvara, 14.11.2017. - galerija
JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

Kalendar

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.
IRON MAIDEN - 24. srpnja ponovno u Zagrebu!

Vijesti

IRON MAIDEN - 24. srpnja ponovno u Zagrebu!
Sunnysiders predstavlja singl i videospot 'Click Play'

Vijesti

Sunnysiders predstavlja singl i videospot 'Click Play'
Nightwish: 10 godina albuma 'Dark Passion Play' – prekretnica i nov početak ili gubitak identiteta?

Kolumne

Nightwish: 10 godina albuma 'Dark Passion Play' – prekretnica i nov početak ili gubitak identiteta?
LUKA PETROVIĆ (OLD NIGHT):

Intervjui

LUKA PETROVIĆ (OLD NIGHT): "Znam da to zvuči nevjerojatno, ali mene depresivna glazba zapravo uveseljava."

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK