Kolumne

Soundtrack starog sistema

Uz čašu hladnog piva, igla je zagrebala vinil Idola, Bajage i Instruktora, Azre i Prljavaca. Uz lagano krckanje ploča došlo je vrijeme za reviziju rocka bivše Jugoslavije.

Objavljeno: 25.05.2018. 10:44

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Soundtrack starog sistema
Jednog dana će se netko u retrospektivi osvrnuti na razdoblje u kojem trenutno živimo i vjerojatno ga okarakterizirati kao period prolongirane tranzicije.  Rađaju se brojne generalizacije geopolitičkog prizvuka kako bi se eventualno lakše okarakterizile pojedine razlike i sličnosti zemalja koje su nekoć činile jednu državu. Gotovo neizbježno koristimo termine kao što su Balkan, mentalitet, "ovi prostori". Svaki od njih pridonosi građenju brojnih stereotipa i izobličene slike ljudi, te glazbene kulture prijeratnog razdoblja, što se, dakako, negativno manifestira na sliku društva nakon raspada bivše države. Uz čašu hladnog piva, igla je zagrebala vinil Idola, Bajage i Instruktora, Azre i Prljavaca. Uz lagano krckanje ploča došlo je vrijeme za reviziju rocka bivše Jugoslavije.
 
Kada pričamo o ex-yu rocku trebamo se vratiti u njegove početke. Pod utjecajem jazz glazbe i američkog rocka '50-ih dolazi do osnivanja prvih sastava koji su prozivani 'električarima', kako zbog amplificirane opreme, tako i zbog imidža. Vrijeme je pokazalo, rock u svojoj esenciji nikad nije bila duga kosa, ili distorzirane gitare. On nije bio religija ili antireligija. Rock je oduvijek bio soundtrack jednog životnog stava. S vremenom, rock u staroj državi je u nekim periodima imao tendenciju pratiti svjetske trendove, kao što je bilo u slučajevima prog-rocka, punka, te novog vala. S druge strane, često je gotovo endemično meandrirao svojim smijerom, te srastao sa folk izričajem, karakterističnim za svoje područje. Naravno, rock je uvijek bio oprečan narodnoj glazbi i nikad nije dobio dignitet koji zaslužuje. Ali opet, koja glazba zaista dobije dignitet koji zaslužuje? Sistem je osuđivao svoj soundtrack i tako ga još više etablirao u masama mladih, opijenih idejom individualizma u fiktivnoj socijalističkoj jednakosti.
 
Prodaja gramofonskih ploča je dosezala tiraže od preko milijun prodanih primjeraka. Za današnje standarde, produkcija je bila nešto niže vrijednosti, ali koncentracija talenta i komercijalni uspjeh uvelike nadilazi praktički sve što današnja scena može zamisliti. Klinci su imali svoje idole u Štuliću, Bajagi i Balaševiću. Vrijeme je pokazalo, tadašnje ikone pop-kulture su bile uz pravu, sistem sačinjen od nekompatibilnih komponenti nije mogao opstati, Johnny je među prvima razočarano otišao i nikad se nije vratio, znao je kako svijet koji ga je stvorio više ne postoji. Za razliku od ljudi koji su proživjeli ta vremena, mogu pokušati revidirati glazbu tog perioda sa zdravom dozom objektivnosti. Nakon toliko godina ekstenzivnog slušanja glazbe, jedno pitanje se prirodno nameće. Koliko je potencijalno štetno separirati glazbu, geografski, žanrovski pa čak i periodički? Klasifikacija je jedno, no koliko je talentiranih ljudi pokopano prije no što je itko čuo njihov glas, i to zbog banalnog razloga kao što je definiranje subjektivnog?
 
 
Svaka revizija gubi svrhu ukoliko nema doticaj sa današnjicom. Juga ne postoji već preko dvadeset i pet godina, Gene Simmons tvrdi da je rock mrtav. Gene, rock ne može umrijeti, mrtav je poslovni model. Malena tržišta poput famoznog Balkana su to osjetila i prije interneta, čak i prije rata. Teško je reći koliko su danas ex-yu izvođači relevantni. Vjerojatno su relevantniji od svega što smo proizveli u posljednjih dvadeset godina, ali njihov utjecaj blijedi generacijama. Sagledamo li modernu glazbu na ovim prostorima u posljednjih pedesetak godina, postoji legitimno pitanje; mogu li ovi prostori generirati značajne glazbenike? Odgovor je vjerojatno da, ali zapadno tržište diktira tempo koji ovi prostori ne mogu uhvatiti. Dok se etablira novi fenomenalan garage band, više ga nitko vani ne želi slušati. Govorim o pojedincima, jer pokreti kao takvi danas više nisu profitabilni, odnosno, više nitko ne ulaže u potencijal. Ovih dana se zarađuje (ako itko više zarađuje) na bilo čemu, međusobno nekompatibilni izvođači se guraju u isti koš pod krinkom stvaranja još fiktivnijih žanrova. U bivšoj Jugi je aktualna štampa funkcionirala bolje no što svemogući internet  danas djeluje. Više ne  postoje mediji koji su u stanju educirati publiku, a sama publika ima tendenciju konzumirati plastične dvodimenzionalne poluproizvode koje se neće reciklirati kada im prođe inače tragično kratak rok trajanja. U vremenu kada U2 putem iTunesa besplatno daje svoj album diskografska industrija je postala redundantna etabliranim izvođačima, a nedostižna mladim bendovima kojima treba poguranac kakav je čak i Jugoton nekoć mogao osigurati. Sadašnjost i budućnost svakako ne djeluju osobito povoljno za rock glazbu, ali nemojmo zaboraviti kako je taj isti rock našao svoje najplodnije tlo usred opresije i cenzure.  Frank Zappa je prije mnogo godina ustanovio problem  u glazbenoj industriji koji traje do naših dana. Nekoć si imao debelog prdonju sa cigarom u ustima koji je bio voljan dati umjetnicima slobodne ruke. Danas imaš cool mlade likove koji ti govore što ne smiješ raditi. Soundtrack bivšeg sistema je ostao krasno poglavlje našlih playlista, kao trajan podsjetnik da je famozna sljedeća velika stvar koju nestrpljivo čekamo vjerojatno pred našim nosom.
 
Originalno objavljeno na Perun.hr 03.11.2014.
Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Dora Đakić

Proofread by:

Dora Đakić

Prati autora

Pročitaj više o temama: idoli, bajaga i instruktori, azra, prljavo kazalište, ex-yu rock, štulić, balašević, gene simmons, jugoton

Ovaj članak je pročitan 2353 puta



Kalendar

Dark Circle Festival 24.-25.08.2018. u Rijeci

24.08.2018. - petak

Dark Circle Festival 24.-25.08.2018. u Rijeci

Rijeka, Hartera

RIVER JAZZ FESTIVAL - Županja, Vukovar,Osijek, Vučedol, 24.08.- 01.09.2018.

24.08.2018. - petak

RIVER JAZZ FESTIVAL - Županja, Vukovar,Osijek, Vučedol, 24.08.- 01.09.2018.

Županja, Vukovar, Osijek, Vučedol,

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

29.08.2018. - srijeda

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

Pula, Arena
early bird 240 kn

BeerYard festival 01.09.2018. u dvorištu Jedinstva

01.09.2018. - subota

BeerYard festival 01.09.2018. u dvorištu Jedinstva

Zagreb, veliko dvorište Jedinstva
40 / 50 kn

A Place To Bury Strangers 8.09.2018. u Močvari

08.09.2018. - subota

A Place To Bury Strangers 8.09.2018. u Močvari

Zagreb, Močvara
65 / 80 kn

LET 3, 22.09.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

22.09.2018. - subota

LET 3, 22.09.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
70 kn / 90 kn

Abyss: SPECTRAL VOICE & MORBID CREATION, 27.09.2018., AKC Medika, Zagreb

27.09.2018. - četvrtak

Abyss: SPECTRAL VOICE & MORBID CREATION, 27.09.2018., AKC Medika, Zagreb

Zagreb, AKc Medika
50 kn

EUROPE: Walk The Earth World Tour, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer, 29.09.2018., Wien

29.09.2018. - subota

EUROPE: Walk The Earth World Tour, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer, 29.09.2018., Wien

Wien, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer
49 €

DEAFHEAVEN 13.10.2018. u Močvari

13.10.2018. - subota

DEAFHEAVEN 13.10.2018. u Močvari

Zagreb, Močvara
100 / 120 / 150 kn

JETHRO TULL, Dom Sportova,13.10.2018., Zagreb

13.10.2018. - subota

JETHRO TULL, Dom Sportova,13.10.2018., Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
200 kn /230 kn / 260 kn/ 290 kn

Kolovoz / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Galerije

GOATWHORE 28.07.2018., Vintage Industrial Bar - galerija

28.07.2018. − Zagreb, Hrvatska, Vintage Industrial Bar

GOATWHORE 28.07.2018., Vintage Industrial Bar - galerija

Must Read

BRUCE DICKINSON - Čemu služi ovaj gumb? (Autobiografija)

Recenzije

BRUCE DICKINSON - Čemu služi ovaj gumb? (Autobiografija)
SLAYER. ANTHRAX. LAMB OF GOD. OBITUARY, 23.11.2018., Stadthalle, Wien

Kalendar

SLAYER. ANTHRAX. LAMB OF GOD. OBITUARY, 23.11.2018., Stadthalle, Wien
EUROPE: Walk The Earth World Tour, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer, 29.09.2018., Wien

Kalendar

EUROPE: Walk The Earth World Tour, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer, 29.09.2018., Wien
WOLFHEART – novim video spotom najavljuju novi album

Vijesti

WOLFHEART – novim video spotom najavljuju novi album
NEMOGUĆA MISIJA: RASPAD SISTEMA (Mission Impossible: Fallout)

Recenzije

NEMOGUĆA MISIJA: RASPAD SISTEMA (Mission Impossible: Fallout)
Preminula kraljica soula ARETHA FRANKLIN

Vijesti

Preminula kraljica soula ARETHA FRANKLIN
SICARIO 2: RAT BEZ PRAVILA (Sicario 2: Day of the Soldado)

Recenzije

SICARIO 2: RAT BEZ PRAVILA (Sicario 2: Day of the Soldado)
MAMMA MIA: HERE WE GO AGAIN!

Recenzije

MAMMA MIA: HERE WE GO AGAIN!
HOTEL ARTEMIS

Recenzije

HOTEL ARTEMIS
METALDAYS 2018.

Izvještaji

METALDAYS 2018.
BEHEMOTH – objavili novi video spot kojim najavljuju izlazak novog albuma

Vijesti

BEHEMOTH – objavili novi video spot kojim najavljuju izlazak novog albuma
GOATWHORE 28.07.2018., Vintage Industrial Bar - galerija

Galerije

GOATWHORE 28.07.2018., Vintage Industrial Bar - galerija
PODIVLJALO MORE (Adrift)

Recenzije

PODIVLJALO MORE (Adrift)
TARJA – objavila novi live album

Vijesti

TARJA – objavila novi live album
JUDAS PRIEST + Accept + Battle Beast, Beč, Wiener Stadthalle, 28.07.2018. - galerija

Galerije

JUDAS PRIEST + Accept + Battle Beast, Beč, Wiener Stadthalle, 28.07.2018. - galerija
LAST MINUTE OPEN JAZZ FESTIVAL 2018 - Bale, Trg Tomaso Bembo, 01.- 04.08.2018.

Kalendar

LAST MINUTE OPEN JAZZ FESTIVAL 2018 - Bale, Trg Tomaso Bembo, 01.- 04.08.2018.
JUDAS PRIEST + Accept + Battle Beast,Beč, Wiener Stadthalle,28.07.2018.

Izvještaji

JUDAS PRIEST + Accept + Battle Beast,Beč, Wiener Stadthalle,28.07.2018.
LET 3, 22.09.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Kalendar

LET 3, 22.09.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK