Kolumne

Soundtrack starog sistema

Uz čašu hladnog piva, igla je zagrebala vinil Idola, Bajage i Instruktora, Azre i Prljavaca. Uz lagano krckanje ploča došlo je vrijeme za reviziju rocka bivše Jugoslavije.

Objavljeno: 25.05.2018. 10:44

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Soundtrack starog sistema
Jednog dana će se netko u retrospektivi osvrnuti na razdoblje u kojem trenutno živimo i vjerojatno ga okarakterizirati kao period prolongirane tranzicije.  Rađaju se brojne generalizacije geopolitičkog prizvuka kako bi se eventualno lakše okarakterizile pojedine razlike i sličnosti zemalja koje su nekoć činile jednu državu. Gotovo neizbježno koristimo termine kao što su Balkan, mentalitet, "ovi prostori". Svaki od njih pridonosi građenju brojnih stereotipa i izobličene slike ljudi, te glazbene kulture prijeratnog razdoblja, što se, dakako, negativno manifestira na sliku društva nakon raspada bivše države. Uz čašu hladnog piva, igla je zagrebala vinil Idola, Bajage i Instruktora, Azre i Prljavaca. Uz lagano krckanje ploča došlo je vrijeme za reviziju rocka bivše Jugoslavije.
 
Kada pričamo o ex-yu rocku trebamo se vratiti u njegove početke. Pod utjecajem jazz glazbe i američkog rocka '50-ih dolazi do osnivanja prvih sastava koji su prozivani 'električarima', kako zbog amplificirane opreme, tako i zbog imidža. Vrijeme je pokazalo, rock u svojoj esenciji nikad nije bila duga kosa, ili distorzirane gitare. On nije bio religija ili antireligija. Rock je oduvijek bio soundtrack jednog životnog stava. S vremenom, rock u staroj državi je u nekim periodima imao tendenciju pratiti svjetske trendove, kao što je bilo u slučajevima prog-rocka, punka, te novog vala. S druge strane, često je gotovo endemično meandrirao svojim smijerom, te srastao sa folk izričajem, karakterističnim za svoje područje. Naravno, rock je uvijek bio oprečan narodnoj glazbi i nikad nije dobio dignitet koji zaslužuje. Ali opet, koja glazba zaista dobije dignitet koji zaslužuje? Sistem je osuđivao svoj soundtrack i tako ga još više etablirao u masama mladih, opijenih idejom individualizma u fiktivnoj socijalističkoj jednakosti.
 
Prodaja gramofonskih ploča je dosezala tiraže od preko milijun prodanih primjeraka. Za današnje standarde, produkcija je bila nešto niže vrijednosti, ali koncentracija talenta i komercijalni uspjeh uvelike nadilazi praktički sve što današnja scena može zamisliti. Klinci su imali svoje idole u Štuliću, Bajagi i Balaševiću. Vrijeme je pokazalo, tadašnje ikone pop-kulture su bile uz pravu, sistem sačinjen od nekompatibilnih komponenti nije mogao opstati, Johnny je među prvima razočarano otišao i nikad se nije vratio, znao je kako svijet koji ga je stvorio više ne postoji. Za razliku od ljudi koji su proživjeli ta vremena, mogu pokušati revidirati glazbu tog perioda sa zdravom dozom objektivnosti. Nakon toliko godina ekstenzivnog slušanja glazbe, jedno pitanje se prirodno nameće. Koliko je potencijalno štetno separirati glazbu, geografski, žanrovski pa čak i periodički? Klasifikacija je jedno, no koliko je talentiranih ljudi pokopano prije no što je itko čuo njihov glas, i to zbog banalnog razloga kao što je definiranje subjektivnog?
 
 
Svaka revizija gubi svrhu ukoliko nema doticaj sa današnjicom. Juga ne postoji već preko dvadeset i pet godina, Gene Simmons tvrdi da je rock mrtav. Gene, rock ne može umrijeti, mrtav je poslovni model. Malena tržišta poput famoznog Balkana su to osjetila i prije interneta, čak i prije rata. Teško je reći koliko su danas ex-yu izvođači relevantni. Vjerojatno su relevantniji od svega što smo proizveli u posljednjih dvadeset godina, ali njihov utjecaj blijedi generacijama. Sagledamo li modernu glazbu na ovim prostorima u posljednjih pedesetak godina, postoji legitimno pitanje; mogu li ovi prostori generirati značajne glazbenike? Odgovor je vjerojatno da, ali zapadno tržište diktira tempo koji ovi prostori ne mogu uhvatiti. Dok se etablira novi fenomenalan garage band, više ga nitko vani ne želi slušati. Govorim o pojedincima, jer pokreti kao takvi danas više nisu profitabilni, odnosno, više nitko ne ulaže u potencijal. Ovih dana se zarađuje (ako itko više zarađuje) na bilo čemu, međusobno nekompatibilni izvođači se guraju u isti koš pod krinkom stvaranja još fiktivnijih žanrova. U bivšoj Jugi je aktualna štampa funkcionirala bolje no što svemogući internet  danas djeluje. Više ne  postoje mediji koji su u stanju educirati publiku, a sama publika ima tendenciju konzumirati plastične dvodimenzionalne poluproizvode koje se neće reciklirati kada im prođe inače tragično kratak rok trajanja. U vremenu kada U2 putem iTunesa besplatno daje svoj album diskografska industrija je postala redundantna etabliranim izvođačima, a nedostižna mladim bendovima kojima treba poguranac kakav je čak i Jugoton nekoć mogao osigurati. Sadašnjost i budućnost svakako ne djeluju osobito povoljno za rock glazbu, ali nemojmo zaboraviti kako je taj isti rock našao svoje najplodnije tlo usred opresije i cenzure.  Frank Zappa je prije mnogo godina ustanovio problem  u glazbenoj industriji koji traje do naših dana. Nekoć si imao debelog prdonju sa cigarom u ustima koji je bio voljan dati umjetnicima slobodne ruke. Danas imaš cool mlade likove koji ti govore što ne smiješ raditi. Soundtrack bivšeg sistema je ostao krasno poglavlje našlih playlista, kao trajan podsjetnik da je famozna sljedeća velika stvar koju nestrpljivo čekamo vjerojatno pred našim nosom.
 
Originalno objavljeno na Perun.hr 03.11.2014.
Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Dora Đakić

Proofread by:

Dora Đakić

Prati autora

Pročitaj više o temama: idoli, bajaga i instruktori, azra, prljavo kazalište, ex-yu rock, štulić, balašević, gene simmons, jugoton

Ovaj članak je pročitan 2680 puta



Kalendar

RI ROCK, 07. - 16.12.2018., Pogon Kulture, Palach, Rijeka

07.12.2018. - petak

RI ROCK, 07. - 16.12.2018., Pogon Kulture, Palach, Rijeka

Rijeka, Pogon Kulture / Palach
35kn/45kn/70kn/90kn

JOSIPA LISAC, Koncert za Karla Metikoša, 10.12.2018., Lauba, Zagreb

10.12.2018. - ponedjeljak

JOSIPA LISAC, Koncert za Karla Metikoša, 10.12.2018., Lauba, Zagreb

Zagreb, Lauba
170 kn / 230 kn

THE DEAD DAISIES,11.12.2018., Boogaloo, Zagreb

11.12.2018. - utorak

THE DEAD DAISIES,11.12.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
130 kn / 150 kn / 170 kn

KREATOR, 12.12.2018., Gasometer, Beč

12.12.2018. - srijeda

KREATOR, 12.12.2018., Gasometer, Beč

Beč, Gasometer

JEREMIAH'S, 13.12.2018., Kset, Zagreb

13.12.2018. - četvrtak

JEREMIAH'S, 13.12.2018., Kset, Zagreb

Zagreb, KSET
30 kn / 40 kn

ABBAzia - Zagreb, Metropolis, 15.12.2018.

15.12.2018. - subota

ABBAzia - Zagreb, Metropolis, 15.12.2018.

Zagreb, Metropolis

PIAFF!  THE SHOW - Zagreb, Lisinski, 15.12.2018.

15.12.2018. - subota

PIAFF! THE SHOW - Zagreb, Lisinski, 15.12.2018.

Zagreb, KD Lisinski
200, 250, 300, 330 kn

VLATKO STEFANOVSKI TRIO, 21.12.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

21.12.2018. - petak

VLATKO STEFANOVSKI TRIO, 21.12.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
80 kn / 100 kn

FESTIVAL NAJBOLJIH BENDOVA, 22.12.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

22.12.2018. - subota

FESTIVAL NAJBOLJIH BENDOVA, 22.12.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

DJ KRYDER, Winterstory of Forestland, 22.12.2018., Čakovec

22.12.2018. - subota

DJ KRYDER, Winterstory of Forestland, 22.12.2018., Čakovec

Čakovec, Sportska dvorana Čakovec
50 kn

Prosinac / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

Must Read

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK