Kolumne

Soundtrack starog sistema

Uz čašu hladnog piva, igla je zagrebala vinil Idola, Bajage i Instruktora, Azre i Prljavaca. Uz lagano krckanje ploča došlo je vrijeme za reviziju rocka bivše Jugoslavije.

Objavljeno: 25.05.2018. 10:44

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Soundtrack starog sistema
Jednog dana će se netko u retrospektivi osvrnuti na razdoblje u kojem trenutno živimo i vjerojatno ga okarakterizirati kao period prolongirane tranzicije.  Rađaju se brojne generalizacije geopolitičkog prizvuka kako bi se eventualno lakše okarakterizile pojedine razlike i sličnosti zemalja koje su nekoć činile jednu državu. Gotovo neizbježno koristimo termine kao što su Balkan, mentalitet, "ovi prostori". Svaki od njih pridonosi građenju brojnih stereotipa i izobličene slike ljudi, te glazbene kulture prijeratnog razdoblja, što se, dakako, negativno manifestira na sliku društva nakon raspada bivše države. Uz čašu hladnog piva, igla je zagrebala vinil Idola, Bajage i Instruktora, Azre i Prljavaca. Uz lagano krckanje ploča došlo je vrijeme za reviziju rocka bivše Jugoslavije.
 
Kada pričamo o ex-yu rocku trebamo se vratiti u njegove početke. Pod utjecajem jazz glazbe i američkog rocka '50-ih dolazi do osnivanja prvih sastava koji su prozivani 'električarima', kako zbog amplificirane opreme, tako i zbog imidža. Vrijeme je pokazalo, rock u svojoj esenciji nikad nije bila duga kosa, ili distorzirane gitare. On nije bio religija ili antireligija. Rock je oduvijek bio soundtrack jednog životnog stava. S vremenom, rock u staroj državi je u nekim periodima imao tendenciju pratiti svjetske trendove, kao što je bilo u slučajevima prog-rocka, punka, te novog vala. S druge strane, često je gotovo endemično meandrirao svojim smijerom, te srastao sa folk izričajem, karakterističnim za svoje područje. Naravno, rock je uvijek bio oprečan narodnoj glazbi i nikad nije dobio dignitet koji zaslužuje. Ali opet, koja glazba zaista dobije dignitet koji zaslužuje? Sistem je osuđivao svoj soundtrack i tako ga još više etablirao u masama mladih, opijenih idejom individualizma u fiktivnoj socijalističkoj jednakosti.
 
Prodaja gramofonskih ploča je dosezala tiraže od preko milijun prodanih primjeraka. Za današnje standarde, produkcija je bila nešto niže vrijednosti, ali koncentracija talenta i komercijalni uspjeh uvelike nadilazi praktički sve što današnja scena može zamisliti. Klinci su imali svoje idole u Štuliću, Bajagi i Balaševiću. Vrijeme je pokazalo, tadašnje ikone pop-kulture su bile uz pravu, sistem sačinjen od nekompatibilnih komponenti nije mogao opstati, Johnny je među prvima razočarano otišao i nikad se nije vratio, znao je kako svijet koji ga je stvorio više ne postoji. Za razliku od ljudi koji su proživjeli ta vremena, mogu pokušati revidirati glazbu tog perioda sa zdravom dozom objektivnosti. Nakon toliko godina ekstenzivnog slušanja glazbe, jedno pitanje se prirodno nameće. Koliko je potencijalno štetno separirati glazbu, geografski, žanrovski pa čak i periodički? Klasifikacija je jedno, no koliko je talentiranih ljudi pokopano prije no što je itko čuo njihov glas, i to zbog banalnog razloga kao što je definiranje subjektivnog?
 
 
Svaka revizija gubi svrhu ukoliko nema doticaj sa današnjicom. Juga ne postoji već preko dvadeset i pet godina, Gene Simmons tvrdi da je rock mrtav. Gene, rock ne može umrijeti, mrtav je poslovni model. Malena tržišta poput famoznog Balkana su to osjetila i prije interneta, čak i prije rata. Teško je reći koliko su danas ex-yu izvođači relevantni. Vjerojatno su relevantniji od svega što smo proizveli u posljednjih dvadeset godina, ali njihov utjecaj blijedi generacijama. Sagledamo li modernu glazbu na ovim prostorima u posljednjih pedesetak godina, postoji legitimno pitanje; mogu li ovi prostori generirati značajne glazbenike? Odgovor je vjerojatno da, ali zapadno tržište diktira tempo koji ovi prostori ne mogu uhvatiti. Dok se etablira novi fenomenalan garage band, više ga nitko vani ne želi slušati. Govorim o pojedincima, jer pokreti kao takvi danas više nisu profitabilni, odnosno, više nitko ne ulaže u potencijal. Ovih dana se zarađuje (ako itko više zarađuje) na bilo čemu, međusobno nekompatibilni izvođači se guraju u isti koš pod krinkom stvaranja još fiktivnijih žanrova. U bivšoj Jugi je aktualna štampa funkcionirala bolje no što svemogući internet  danas djeluje. Više ne  postoje mediji koji su u stanju educirati publiku, a sama publika ima tendenciju konzumirati plastične dvodimenzionalne poluproizvode koje se neće reciklirati kada im prođe inače tragično kratak rok trajanja. U vremenu kada U2 putem iTunesa besplatno daje svoj album diskografska industrija je postala redundantna etabliranim izvođačima, a nedostižna mladim bendovima kojima treba poguranac kakav je čak i Jugoton nekoć mogao osigurati. Sadašnjost i budućnost svakako ne djeluju osobito povoljno za rock glazbu, ali nemojmo zaboraviti kako je taj isti rock našao svoje najplodnije tlo usred opresije i cenzure.  Frank Zappa je prije mnogo godina ustanovio problem  u glazbenoj industriji koji traje do naših dana. Nekoć si imao debelog prdonju sa cigarom u ustima koji je bio voljan dati umjetnicima slobodne ruke. Danas imaš cool mlade likove koji ti govore što ne smiješ raditi. Soundtrack bivšeg sistema je ostao krasno poglavlje našlih playlista, kao trajan podsjetnik da je famozna sljedeća velika stvar koju nestrpljivo čekamo vjerojatno pred našim nosom.
 
Originalno objavljeno na Perun.hr 03.11.2014.
Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Dora Đakić

Proofread by:

Dora Đakić

Prati autora

Pročitaj više o temama: idoli, bajaga i instruktori, azra, prljavo kazalište, ex-yu rock, štulić, balašević, gene simmons, jugoton

Ovaj članak je pročitan 2817 puta



Kalendar

15. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 24.02.-03.03.2019.

24.02.2019. - nedjelja

15. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 24.02.-03.03.2019.

Zagreb, Kaptol Boutique Cinema

THE LEMONHEADS, 27.02.2019., Tvornica kulture, Zagreb

27.02.2019. - srijeda

THE LEMONHEADS, 27.02.2019., Tvornica kulture, Zagreb

,
90 kn / 100 kn / 120 kn

HARD N' HEAVY NIGHT VOL.4, 09.03.2019., Hard Place, Zagreb

09.03.2019. - subota

HARD N' HEAVY NIGHT VOL.4, 09.03.2019., Hard Place, Zagreb

Zagreb, Hard Place
25 kn

WHITE LIES, 10.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

10.03.2019. - nedjelja

WHITE LIES, 10.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
110 kn / 130 kn

KORPIKLAANI, TURISAS i TROLLFEST 12.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

12.03.2019. - utorak

KORPIKLAANI, TURISAS i TROLLFEST 12.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
190 kn / 215 kn

BRIJAČNICA, 15. i 16.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

15.03.2019. - petak

BRIJAČNICA, 15. i 16.03.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
70 kn / 90 kn / 120 kn /140 kn

PESTILENCE & BLEEDING GODS, 18.03.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

18.03.2019. - ponedjeljak

PESTILENCE & BLEEDING GODS, 18.03.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
100/120 kn/140kn

JOE SPENCER & HITMAKERS, 22.03.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

21.03.2019. - četvrtak

JOE SPENCER & HITMAKERS, 22.03.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar

AVANTASIA, 28.3.2019., Hant Arena, Bratislava

28.03.2019. - četvrtak

AVANTASIA, 28.3.2019., Hant Arena, Bratislava

Bratislava, Hant Arena
33 / 45 €

BULLET FOR MY VALENTINE, 02.04.2019., Boogaloo, Zagreb

02.04.2019. - utorak

BULLET FOR MY VALENTINE, 02.04.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
170 kn / 210 kn / 240 kn

Veljača / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728 

Galerije

TOM ODELL, Tom Speight - Zagreb, Tvornica Kulture, 10.02.2019. - galerija

10.02.2019. − Zagreb, Hrvatska, Tvornica kulture

TOM ODELL, Tom Speight - Zagreb, Tvornica Kulture, 10.02.2019. - galerija
IGNITE, Shin 31.01.2019., Vintage Industrial Bar - galerija

31.01.2019. − Zagreb, Vintage Industrial Bar

IGNITE, Shin 31.01.2019., Vintage Industrial Bar - galerija
COJONES, 17.01.2019., Vintage Industrial Bar - galerija

17.01.2019. − Zagreb, Vintage Industrial Bar

COJONES, 17.01.2019., Vintage Industrial Bar - galerija

Must Read

MILJENICA (The Favourite)

Recenzije

MILJENICA (The Favourite)
BEAST IN BLACK - From Hell With Love

Recenzije

BEAST IN BLACK - From Hell With Love
STIMULANS:

Intervjui

STIMULANS: "U Hrvatskoj kvaliteta je neupitna. Ima dosta dobrih bendova, imamo dobru scenu. "
ROTTING CHRIST - The Heretics

Recenzije

ROTTING CHRIST - The Heretics
MULA (The Mule)

Recenzije

MULA (The Mule)
SKUNK ANANSIE, 27.07.2019., Šalata, Zagreb

Kalendar

SKUNK ANANSIE, 27.07.2019., Šalata, Zagreb
SKUNK ANANSIE na zagrebačkoj Šalati

Vijesti

SKUNK ANANSIE na zagrebačkoj Šalati
Avantasia objavila novi studijski album Moonglow

Vijesti

Avantasia objavila novi studijski album Moonglow
Glazba i književnost - top 20

Kolumne

Glazba i književnost - top 20
GLASS

Recenzije

GLASS
U susret 15. ZAGREBDOXU

Vijesti

U susret 15. ZAGREBDOXU
A PALE HORSE NAMED DEATH - When The World Becomes Undone

Recenzije

A PALE HORSE NAMED DEATH - When The World Becomes Undone
PRLJAVO KAZALIŠTE - Rijeka, Dvorana Mladosti, 14.02.2019.

Izvještaji

PRLJAVO KAZALIŠTE - Rijeka, Dvorana Mladosti, 14.02.2019.
Fado uz Katiu Guerreiro u Lisinskom

Vijesti

Fado uz Katiu Guerreiro u Lisinskom
15. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 24.02.-03.03.2019.

Kalendar

15. ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 24.02.-03.03.2019.
TIME DECAY: ''Nikad nismo imali oproštajni koncert, bilo je tu nekih pokušaja i polu dogovora, ali bezuspješnih.''

Intervjui

TIME DECAY: ''Nikad nismo imali oproštajni koncert, bilo je tu nekih pokušaja i polu dogovora, ali bezuspješnih.''
Službeno predstavljen 15. ZAGREBDOX

Vijesti

Službeno predstavljen 15. ZAGREBDOX
ČOVJEK IZ SJENE (Vice)

Recenzije

ČOVJEK IZ SJENE (Vice)

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK