Kolumne

Rock zvuk Dalmacije: Metak sedamdesetih, Đavoli osamdesetih i Daleka obala devedesetih

Nalazimo se usred ljeta, pa možemo skočiti do Dalmacije i Splita. Muzika Dalmacije talac je klapskog pjevanja. Stereotip je nekakvih desetak momaka koji su folklorno obučeni, pjevaju o bajnoj djevi, a tu su kamen, stina, more, škoj, barka i sve ono čega baš više i nema, ali dobro prolazi. "Ne damo te pismo naša." Što reče jednom Tanja Torbarina, fetiva Dalmatinka, a tko vam je pokušava uzeti. Nedvojbeno da bi hrvatska kultura bila praznija bez klapa, ali svesti Dalmaciju na klapsku pismu i zabavnjake je nepravedno. Dalmatinski rock ipak postoji. Proći ćemo kroz tri primjera dodira Mediterana i rock zvuka i to vezana za Split.

Objavljeno: 12.08.2016. 08:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Splitski sastav Metak probijao se krajem sedamdesetih na domaćoj rock sceni. Željko Brodarić Jappa kao gitara i vokal,  Mirko Krstičević na basu, Matko Jelavić na bubnjevima i Hercegovac sa sarajevskom adresom Ranko Boban kao druga gitara i vokal. Jappa je našao kao suputnika banda splitskoga novinara i pjesnika Momčila Popadića. Pope je bio čovjek izvanrednog humora, bio je u svojevrsnom pjesničkom tandemu s još jednim novinarom Slobodne Dalmacije, današnjim akademikom Jakšom Fiamengom. Popadić se zaželio pisati poeziju za rock sastav, zaželio se rock poezije, htio se odmaknuti od pop izričaja po kojem je bio najpoznatiji.

Band se na Splitu 1978. pojavio pod imenom Meta. Maime, festivalski su dušobrižnici ime Metak smatrali previše traumatičnim (fašistička okupacija, itd.), pa su tako nastupili sa slovom manjem i to s etnorockom "Šijavica", koja se našla s "Gastarbajterskom" na prvom singlu 1978. za sarajevski Diskoton. Na jesen 1978. događa se jedna od najluđih epizoda u jugoslavenskom rocku. Sarajevska komunistička vrhuška odlučila je malo primiriti euforiju oko Bijeloga dugmeta, pa tako podmeću drogu mladom bubnjaru Ipe Ivandiću, a s njim hapse još Ranka Bobana, Zlatka Holda i Gorana Kovačevića. Ranko Boban izbjeći će zatvorsku kaznu, dalje će biti tekstopisac i kompozitor za bosanskohercegovačku pop-rock scenu (Indexi, Teška industrija, Zdravko Čolić, Vajta, itd.), a u kolektivnoj memoriji ostat će zapamćen po neslužbenoj hercegovačkoj himni "Hercegovina u srcu" iz 1992.
 

Poslije odlaska Bobana, Metku se pridružuju Zlatko Brodarić na gitari (Jappin brat) i nešto kasnije Doris Tomić (muškoga roda) na klavijatura. Sljedeći singlica je više klasičnorokerska "Ona ima svoju dragu mamu/Revolver" iz 1979. Iste godine izlazi njihov prvi LP "U Tetrapaku", nazvan po studiju gdje je bandu bio stožer i gdje je album sniman. Na albumu se kao gosti pojavljuju splitski muzičari Tedi Spalato, Remi Kamazoti, Duško Mucalo i Ivo Lesić. "Ljubavni život svakodnevnog kino posjetioca" (A3) dobar je primjer poezije Momčila Popadića, prava urbana pjesma (skladao ju je basist Mirko Krstičević), dok primjerice disko-rock pjesma "Balerina" koju su napisali braća Brodarić daje jedan prepoznatljiv zvuk Metka, teško je to opisati, ali nešto je nepogrešivo dalmatinski u toj skladbi. Album je u duhu rocka sedamdesetih, nema baš nekoga pretjeranog utjecaja punka ili nečega novovalnoga, Metak na albumu djeluje kao dijete nastalo u braku sarajevskog Bijelog dugmeta i ljubljanskog Buldožera.

Sljedeće izdanje Metka singlica je "Da mi je biti morski pas/Rock'n'roller" ‎iz 1980. Kao što vidimo tu se nalazi najveći hit grupe (Popadić/Krstičević) koji će Metku donijeti svejugoslavensku slavu i staviti ih u središte pozornosti. Ta godina bit će odlična za Metak, svirat će u Beogradu pred 80 tisuća ljudi,a uz Leb i sol, bit će te godine proglašeni za najbolju sviračku grupu u Jugoslaviji.


Zadnje izdanje je LP "Ratatatatija" iz 1981. na kojem se već osjete jači utjecaji punka i novovalne scene. "On voli strip junake" (A2) Željka Brodarića kao da anticipira neke preokupacije Psihomodo Popa sa crtićima, dok primjerice "Male žute ljubičice" (A4, Krstičević/Popadić) imaju neku ramonesovsku zaigranost pomiješanu sa zvukom Zagore. Jappa tvrdi da je grupu ubilo previše koncerata širom Juge, da su se jednostavno istrošili, a on 1982. izdaje samostalni album "Majmuni". Ipak, bubnjar Matko Jelavić otići će u legendu sa svojom "Majko stara" koja je 1988. osvojila prvu nagradu publike na Splitskom festivalu, a bez koje danas nema vjenčanja u Hrvatskoj, a ta čuvena/zloglasna pjesma, još je jedan dokaz da od rocka do narodnjaka u Jugoslaviji je bio maleni korak. Mora se reći da je Metak bio ipak dobar jugoslavenski rock band, kao što rekoh, kao neko čudno dijete iz braka Bijelog dugmeta i Buldožera, a također i nepogrešivo dalmatinski band (utjecaji Zagore included), čija je nažalost jedina ostavština u kolektivnoj svijesti "Da mi je biti morski pas".

U svojoj knjizi (zbirci kolumna) "Jugoton gori" Marko Pogačar piše kako u Splitu nije bilo punka. Pojava Marinka Biškića (a.k.a Marinko von Biskich, Fon Biskich) ona je iznimka koja potvrđuje pravilo. Njegov band "Narodno blago" s početka osamdesetih je ipak bio punk, ne baš hardcore, ali ipak punk. Kada se Biškić skinuo s Ramonesa, odlučio je svirati talijanske kancone iz pedesetih i šezdesetih, a band je promijenio ime u "Marinko i galebi asfalta". Frontmena Biškića život je odnio u Zagreb, band je ostao u Splitu, a gitarist i privremeni pjevač Neno Belan postao je prepoznatljiva faca popularnih Đavola.


Službena godina rođenja Đavola je 1984. Po jednoj legendi, band se nazvao po navijačima RNK Splita, koji od šezdesetih nosili ime "Crveni đavoli", ali Neno Belan kaže da je ime uzeto iz stihova jedne pjesme talijanskoga pjevača Rocca Granate. Najpoznatija postava uz Belana su Dragiša Mandić (bas-gitara), Željko Hajsok (bubnjevi), a nije se moglo svirati bez prepoznatljivog saksofona Igora Kmetiča, a na klavijaturama će se pridružiti i Zlatko Volarević Dilayla. Robert Čaleta Čarli postaje manager Đavola, tjera ih da odustanu od rockabillya looka, da navuku na sebe odjela i kravate, da postanu fini ušminkani momci. Čaleta će ujedno biti i autor dijela tekstova grupe.


Za Đavole je dobro krenulo. Jugoton izdaje promotivni EP "Mjesečina nad getom" 1985. s naslovnom obradom "Keep a Knockin" Little Richarda pod nazivom "Kucaj opet". Sviraju u Kulušiću, zagrebačka publika ih odlično prihvaća, dolaze na televiziju, a ubrzo su novi muzički hit. Počinju nastupati širom Jugoslavije i to uglavnom isključivo na događajima rezerviranima za studentsku publiku širom Jugoslavije. Prvi LP "Ljubav i moda" iz 1986. (nazvan po čuvenom srpskom muzičkom filmu iz 1960.) producira Piko Stančić, glazba je Belanova, stihovi Čaletini i Belanovi, a album daje megahitove "Pričaj mi o ljubavi" (A1) i "Điri-điri" (A2). Sljedeći LP "Hallo Lulu 22" iz 1987. producira nitko drugi nego Jappa. "Stojin na kantunu" (A1) je bit dalmatinskoga rocka, čakavski tekst, veseli miris Splita, pozitiva. Tu su i jaki radio hitovi "Dani ljubavi" (B2) i "Bambina" (B3), opet je na djelu suradnja Belan-Čaleta. Treći LP "Ostani uz mene" iz 1988. opet producira Jappa, na A1 nalazi se istoimeni hit, a druga najjača numera je bila "Na kraju sna" (B5). Glavni tekstopisac ovaj put je Jakša Matošić (budući "Jakša i navigatori"), a na albumu se pojavljuju još Dragan Lukić-Luky koji će uskoro zamijeniti Zlatka Volarevića na klavijaturama, ali i Dino Dvornik. Posljednji (kompilacijski) album Đavola iz osamdesetih je "Balade - Kada se nađem u predjelu noći ..." iz 1989. na kojem se nalazi do tada neobjavljena "Dugo toplo ljeto" sa Splita '89. To je zadnje izdanje klasičnih Đavola. Od devedesete se Belan više posvećuje solo karijeri, prije raspada Đavola 1993., izaći će još 1991. maxi singl "Rock galama".  Obnovljeni Đavoli 1998. snimaju album "Space Twist", koji je imao dobru prođu u to doba.


Zašto je Hrvatsku i Jugoslaviju zaludio retrorock baziran na kasnim pedesetima i ranih šezdesetima? Prva polovica osamdesetih u Jugoslaviji je bila doba jugoslavenske premijerke Milke Planinc, neuspješne kopije Margaret Thatcher, nedostajalo je svega (od kave do benzina), Partija uništava novi val i punk, a Đavoli su bili fino obučeni dečki, čije pjesme nemaju ničega političkoga, imaju taj fin spoj američke i talijanske muzike spomenutog razdoblja, fini miris Dalmacije. Đavoli su kao oličenje pozitivnog stereotipa o Hrvatskoj u Jugoslaviji, fini gradski kulturni momci koji gledaju na Zapad, a Belanove melodije ukorijenjene su u hitovima šezdesetih ("Ostani uz mene" => The Ronettes: "Be My Baby") te melodije jednostavno su osvojile srca ljudi, jer šezdesete u Jugoslaviji su bile doba najvećeg gospodarskog prosperiteta i najvećih političkih sloboda u socijalizmu. Jednostavno, Jugoslaviji je tada trebala doza rock optimizma, a Đavoli su je donijeli.

U ovoj našoj dalmatinskoj epopeji završit ćemo s ovaj prikaz s Dalekom obalom, o kojoj se puno zna, ali nekada valja ponoviti gradivo. Nastali su 1985. Temeljna četvorka su vokal Marijan Ban, gitarist Jadran Vušković, basist Boris Hrepić i bubnjar Zoran Ukić. Slično kao i Psihomodo pop, Daleka obala se stvarno mučila izdati prvu ploču, iako je su svi materijali bili gotovi 1988., što svjedoči tadašnje demo izdanje, što ih doduše nije sprečavalo da postanu svojevrsna koncertna atrakcija. Prvi jači koncert bio krajem 1988. u splitskom kinu "Zlatna vrata". Slično, kao Đavoli, muzika Obale stoji u rocku šezdesetih, ali više su usmjereni prema bluesu ali i prema surfu. Fini mediteranski rock koji opet gleda prema Americi, u kojem se čuju utjecaji Rolling Stonesa, Dylana i Younga.


Na putu prema ploči, Daleka obala odlučuju nastupiti na Splitu 1990. U pitanju je bila legendarna "Tonka". Gazda festivala i predratne splitske scene, Zdenko Runjić poručio je Banu neka si kupi karte za finalnu večer, jer da neće proći, ali publika je bila oduševljena i Daleka obala dobiva nagradu za debitanta na festivalu. Sljedeće 1991. na neodržanom festivalu svirali su "Sušac blues", dok 1992. je bila u pitanju "Od mora do mora". 
Kako bi uvjerili zagrebačke diskografe da im konačno daju snimiti ploču, 1990. drže ludo dobro posjećeni koncert u Kulušiću. Jednako kao i Đavoli, Daleka obala miljenik je zagrebačke publike. Poslovično nezainteresirani Jugoton nije želio izdati ploču, pa je tako ta čast pripala Suzyu. Prvi LP "Daleka obala" izlazi iste godine, producent je Luky, snimljen je u siječnju, a jedan od back vokala je Neno Belan. Ističu se "Noć je prekrasna" (A4), "Četrnaest palmi" (B1), spomenuta "Tonka" (B2) i "Daleka obala" (B5), sve Banova muzička djeca.

Turbulentna 1991. bila je u znaku pripreme drugoga albuma "Ludi mornari dolaze u grad", ali pojava Domovinskoga rata odložila je izdavanje albuma. Band doslovce odlazi u rat, dok su se početkom 1992. skinuli iz maskirnih uniformi i nastavili stavljati završne detalje na album, na kojem se nalaze spomenute "Sušac blues" (A2) i "Od mora do mora" (A3), a svakako se mora istaknuti jedna od najljepših hrvatski rock balada "U modroj zori" (A6). Ratne preokupacije i frustracije izaći će uspješno 1993. na "Mrljama". Gotovo nešvilska "Ona zbori" (A2) priziva zvuk Johnnya Casha, "Mojoj lijepoj" (A6) postat će jedna od najprepoznatljivi rock domoljubnih himni, koju će čak plagijati Rodoljub Roki Vulović, bosanskosrpski Thompson ("Moja zemlja"), a našlo se mjesta i za "Oni nas gađaju" iz 1991., čuveni  muzički srednji prst JNA i četnicima. Sljedeća 1994. donosi album "Morski pas", na kojoj se nalazi apsolutni hit "Nema te" (A1) na stihove Keti Crnogorac (npr. napisala stihove za "Zmija me za srce ugrizla"), dok je tu i neslužbena himna rukometna reprezentacije "Morska vila" (B1). Iste godine, s Nenom Belanom snimaju himnu-mini LP "Hrvatske čigre", ekspedicije "Artik-Antartik", jer kao što se zna, Marijan Ban je strastveni jedriličar. Bandu se 1996. priključuje Bogašin Šoić Mirilović na gitari i klavijaturama.


Uzevši malo diskografsku pauzu, Daleka obala 1997. nastavlja u revijalnom tonu, izlazi album "Di si ti" s istoimenim hitom na B1, te na "Sa' mi je ža'" na B2. Marijan Ban u duetu s Giulianom s pjesmom "Jugo" 1998. osvaja Grand Prix i nagradu publike na Melodijama hrvatskog Jadrana. Zadnji klasični album Obale bit će izdan 1999. pod nazivom "1999-2000". Produkt je svađe banda s Marijom Banom, koji je pomalo, pravo rokerski, pretjerao u svojoj alkoholnoj ovisnosti, tako da dio pjesama pjeva Jadran Vušković, a jedino je ostala u sjećanju s albuma nostalgična himna "80e". Te 2000. band se privremeno raspada, da bi se opet sastavili kako bi održali još nešto koncerata i snimili Azrinu "A šta da radim" koja je izašla na zadnjem koncertnom duplom albumu "Uspomena (Sve najbolje uživo)" iz 2002., kada se band konačno samorasputio, nešto kao hrvatski Sabor nedavno. I istoga albuma treba spomenuti "Ruzinavi brod" koja je 2001. dobila Porina za pjesmu godine. Iz neke moje perspektive, taj hrđavi brod je zapravo Hrvatska, mi smo svi ta zahrđala barka.

Hm, taj Porin 2001. ostao je upamćen po cugerskom duetu Marijana Bana i Anđe Marić za šankom. Kao u onom crtiću kada veliki buldog pazi umiljatu malu macu, tako su se zajednički nacugali Ban i Anđa, a batine su skoro pokupili dečki iz Leta 3 koji su tada bili odjeveni u JNA uniforme, što Banu, kao branitelju nije baš najbolje leglo. I tu je neki čudni ključ Banove karizme, nitko mu to nije uzeo za zlo, svi mu uvijek pomažu kada zapadne u alkoholnu krizu. Ima nevjerojatan dar da kroz rock priču piše sasvim intimne pjesme u kojima se svi nalaze, ali jednako tako patriotske rock himne, bez kojih je postalo nemoguće pratiti športske događaje u Hrvatskoj. Jednako vrijedi za njegovo razgovore za medije, govorio Ban o svome slavonskome djedu domobranu, svojoj profesori muzičkoga Meri Cetinić, o tome kako se odvikavao od alkohola ili kako obožava ploviti, on utjelovljuje splitski rock, obožavan je širom Hrvatske, vrlo je vjerojatno je najpopularniji Splićanin u Zagrebu.


Grupa Metak bili su prvaci splitske scene s kraja sedamdesetih, Đavoli su bili vladari urbanog jugoslavenskog zvuka osamdesetih, dok je Daleka obala označavala najbolje u dalmatinskom i hrvatskom rocku devedesetih. Donekle su na početku stoljeća ovaj niz pratili The Beat Fleet, ali teško mi je reći tko je danas ta splitska muzička izdanica u ovom našem suvremenom dobu. The Beat Fleat ne bi uspio bez Lukya. Belan i Đavoli, Ban i Daleka obala, Luky, Dino Dvornik i Gibonni svi su se skupa družili i produkt su jednoga vremena. Hrvatska i bivša Jugoslavija i dalje čekaju da Split nastavi u revijalnom tonu i da opet nastanu nekakvi novi Metak, Đavoli ili Daleka obala.

Pročitaj više o temama: pop, rock, split, daleka obala, metak, djavoli, neno belan, marijan ban, jappa, kolumne, 2016, mislav miholek



Kalendar

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb  - ODGOĐENO

22.03.2021. - ponedjeljak

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb - ODGOĐENO

, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

23.04.2021. - petak

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

Zagreb, Tvornica Kulture
75 kn /na dan koncerta 90 kn

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

12.06.2021. - subota

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
160 kn/180kn/200 kn

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

26.06.2021. - subota

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

Zagreb, Šalata
220 kn/240 kn/260 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

06.11.2021. - subota

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

Ljubljana, dvorana Stožice

Siječanj / 2021

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Must Read

MARKO HIETALA napustio Nightwish

Vijesti

MARKO HIETALA napustio Nightwish
16 razloga zašto volim Bowiea

Kolumne

16 razloga zašto volim Bowiea
TOP 15 FILMOVA I TV SERIJA u 2020.

Kolumne

TOP 15 FILMOVA I TV SERIJA u 2020.
DA 5 BLOODS

Recenzije

DA 5 BLOODS
PAUL MCCARTNEY objavio novi studijski album

Vijesti

PAUL MCCARTNEY objavio novi studijski album
FOO FIGHTERS objavili novu pjesmu i popis pjesama s albuma

Vijesti

FOO FIGHTERS objavili novu pjesmu i popis pjesama s albuma
WONDER WOMAN 1984

Recenzije

WONDER WOMAN 1984
Preminuo je ALEXI LAIHO

Vijesti

Preminuo je ALEXI LAIHO
DARK TRANQUILLITY - Moment

Recenzije

DARK TRANQUILLITY - Moment
URBI ET ORBI 2020. (Urednička riječ)

Kolumne

URBI ET ORBI 2020. (Urednička riječ)
PERUN.HR - TOP 20 u 2020. godini

Kolumne

PERUN.HR - TOP 20 u 2020. godini
VINKO ĆEMERAŠ & TALVI TUULI - Na putu

Recenzije

VINKO ĆEMERAŠ & TALVI TUULI - Na putu
NINA KRALJIĆ objavljuje drugi studijski album za Božić

Vijesti

NINA KRALJIĆ objavljuje drugi studijski album za Božić
BE HA VE objavio novu pjesmu 'Oh My Pretty Neighbor'

Vijesti

BE HA VE objavio novu pjesmu 'Oh My Pretty Neighbor'
The Voiceovac MARIN JURIĆ-ĆIVRO objavio debitantski album

Vijesti

The Voiceovac MARIN JURIĆ-ĆIVRO objavio debitantski album
STING i ZUCCHERO objavili zajedničku pjesmu

Vijesti

STING i ZUCCHERO objavili zajedničku pjesmu
FATES WARNING - Long Day Good Night

Recenzije

FATES WARNING - Long Day Good Night
AC/DC - Power Up

Recenzije

AC/DC - Power Up

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK