Kolumne

Rock u Bonelli formatu - fragment

Stripovi talijanske izdavačke kuće Sergio Bonelli Editoriale zasigurno nisu reprezentativan primjerak artističke kvalitete devete umjetnosti, ali na prostorima bivše Jugoslavije zasluženo uživaju legendarni status. Njihova kontinuirana prisutnost još od 1968., uz kraću stanku u prvoj polovici devedesetih, na hrvatskim kioscima, u raznim izdanjima i prijevodima (novosadski Dnevnik, splitska Slobodna Dalmacija, zagrebački Ludens itd.) osigurala im je znatnu popularnost kod nekoliko generacija čitatelja.

Objavljeno: 05.06.2019. 08:19

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Rock u Bonelli formatu - fragment

Nakon Zagora i Texa Willera uslijedio je Mister No, a zatim Martin Mystere, Dylan Dog i Nick Raider, stripovi čiji se protagonisti kreću u suvremenosti. Devedesete su donijele futurističkog Nathana Nevera, a 21. stoljeće, između ostaloga, dvije junakinje s fantastičnom tematikom – Geu i Lilith. Bilo je tu i drugih junaka i junakinja, ali ovdje nije cilj ulaziti u dublju analizu strip-univerzuma omiljenog i omraženog milanskog nakladničkog giganta. Nostalgija u čistom i nepatvorenom obliku navodi me da ukratko spomenem neke primjere manje ili više uspješne upotrebe tekstova rock pjesama u stripovima tzv. Bonelliana, tj. karakterističnog crno-bijelog džepnog formata od stotinjak stranica. Važno je napomenuti da se radi o formatu kojega je, istina, popularizirao Tex Willer, legendarni western serijal SBE-a, ali kojega su uspješno koristile i druge nakladničke kompanije, primjerice Star Comics iz Perugie. Upravo u izdanju te kuće objavljivan je Lazarus Ledd, možda i najbolji primjer kvalitetnog uklapanja tekstova rock klasika u radnju stripa. Ponovno napominjem da ima mnogo, umjetnički možda i kvalitetnijih, američkih (prva mi je asocijacija simpatičan i relativno kratak strip o povijesti Rusha, a ne razvikana izdanja inspirirana Kissom), francuskih, belgijskih, pa i hrvatskih (npr. Bartolićeve Gluhe laste) stripova u kojima rock glazba igra važnu ulogu, ali ovo će biti moj subjektivni nostalgični pogled na stripove na kojima sam odrastao, tj. talijanske stripove u Bonelli formatu. Pitanje o smislu transkribiranja teksta pjesme u strip po mojem je mišljenju suvišno. Čitanje teksta, uglavnom refrena, uz dojam pojačan prisutnošću slike, tj. crteža, može itekako obogatiti doživljaj crtanog izdanja i omogućiti raznim asocijacijama da se razviju u umu konzumenta. Naravno, ponekad ideja autora stripa u tom smjeru uspije u većoj mjeri, a ponekad u manjoj. Uglavnom se radilo o situacijama u kojima protagonisti slušaju određenu pjesmu na radiju ili gramofonu, ili se pak nađu u ulozi posjetitelja kakvog rock, metal ili punk koncerta.

Međutim, prije svega ću ukratko spomenuti Jerryja Drakea, poznatijeg pod nadimkom Mister No, američkog pilota s boravištem u brazilskom Manausu. Njegove su avanture smještene u pedesete godine 20. stoljeća, pa naš junak između ostaloga obožava jazz standard „Body and Soul“. Naprasit, ali dobrodušan, Jerry se uvijek uzbudi kad čuje dotičnu skladbu, u bilo kakvoj i bilo čijoj izvedbi. On i najstalnija od njegovih mnogih žena, arheologinja Patricia, dogovorili su se da to bude njihova pjesma. Ipak mu je s vremenom najdraža postala verzija Billie Holiday, pa posjeduje i njezin LP iz 1957. nazvan upravo „Body and Soul“. Nije ni čudo da je Mister No bio razjaren kada su mu u epizodi „La legge della violenza“ (u Italiji objavljenoj 1984., a u Jugoslaviji prevedenoj kao „Milton Galvaho“) tekstopisca Sergia Bonellija, alias Guida Nolitte i crtača Roberta Disa, plaćenici zlikovca iz jugoslavenskog naslova razbili spomenutu ploču. Iz zlobe. Naravno, nije im ostao dužan. Odlomci iz teksta kompozicije „Body and Soul“ često se pojavljuju u pustolovinama simpatičnog pilota, pa nema smisla navoditi konkretne prigode i epizode. Mister No često pjevuši i standard „When the Saints Go Marching In“, a u kasnijim epizodama okrznula ga je i pojava komercijalne bossa nove, primjerice Joao Gilberto. Treba spomenuti i razne prilike u kojima Jerry posjećuje jazz koncerte ili pleše swing s partnericom koja mu je pri ruci u danom trenutku.

Dylan Dog sluša

Dylan Dog sluša

Dylan Dog, istraživač noćnih mora, možda nije zamišljen kao zagriženi poklonik rock glazbe, ali može se navesti nekoliko efektnih situacija iz tog stripa dodatno koloriranih tekstom neke popularne skladbe. Međutim, prvo ću navesti najiritantniju. Tekstopisac Andrea Cavaletto upotrijebio je pjesmu „Monsoon“  Tokio Hotela na početku epizode Dylana Doga "Parazit" (u talijanskom originalu iz 2012., „Il parassita“), objavljene u sklopu specijalnog Gigant izdanja. Čak i da mu je ideja bila obojena ironijom (u što sumnjam; više mi se čini da se radilo o jeftinom komercijalnom triku za privlačenje mlađih tinejdžerica, populacije koja u Italiji, eto, još uvijek u znatnom broju čita avanture istraživača noćnih mora), teško mogu dokučiti zašto bi se taj pjesmuljak trebao uklapati u prizore u kojima lik imenom Douglas kuca na vrata zapuštenog stana u kojemu vreba misteriozno i bizarno čudovište koje izgleda kao da je pristiglo iz Lovecraftovih košmara. A upravo je u tim scenama korišten kao podloga koja svira s radija. Ima smisla samo kao glazbena metafora noćne more. Zbog nekvalitete, naravno. Međutim, primjeri atmosferičnih i dobro pogođenih „glazbenih“ umetaka ipak su bili frekventniji. Idejni tvorac serijala Tiziano Sclavi umetnuo je dio teksta Hendrixovog klasika „Little Wing“ u epizodu „Memorie dall'invisibile“ (1988). Na početku Sclavijevog "L'Isola Misteriosa" (u nas "Tajanstveni otok") iz iste godine zaostali Stephen sa škotskog otoka Egga u svojoj kolibi sluša "Are You Lonesome Tonight?" u izvedbi Elvisa Presleyja, prije nego što susret njega i njegovog štakora Algernona s NLO-om promijeni granice ljudi i životinja, stvarnosti i mašte na otoku. Dotični br. 23 inače je inspiriran američkim filmom strave "Creepshow" (1982) i romanom H.G. Wellsa "Otok doktora Moreaua". U epizodi "Vidio sam kako umireš" tekstopisca Giuseppea Ferrandina, originalno također objavljenoj 1988. godine pod naslovom „Ti ho visto morire“, Dylan sluša pjesmu Pink Floyda "Goodbye Cruel World" s albuma "The Wall", i to u odgovarajućim trenucima tmurne i pesimistične kontemplacije o vlastitom samoubojstvu koje mu je najavio samozvani prorok.

Kultni specijalni broj „Orrore nero“ (1989) autora Tiziana Sclavija i Luigija Mignacca sadrži kratku situaciju u kojoj Dylanov maloljetni susjed Joey sluša naslovnu kompoziciju s albuma Iron Maidena „Number of the Beast“ (1982). U „Sogno della tigre“ (1989) već spomenutog scenarista Mignacca, u Novom Sadu prevedenoj kao „Džungla na asfaltu“, Dylan pušta klijentici Stingovu „Sister Moon“ s ploče „Nothing Like the Sun“ (1987). Epizoda „Ai confini del tempo“ iz 1990. godine, u nas prevedena kao „Granice vremena“, koju je također napisao Sclavi, sadrži zabavan moment koji uključuje agresivnog neandertalca koji je zapravo materijalizacija noćnih mora moćnog i nedokučivog organskog entiteta koji terorizira moderni londonski neboder. Neandertalac čuje pjesmu-dosjetku „Neanderthal Man“, veliki hit Hotlegsa, preteče grupe 10cc, pa bijesno toljagom razbija tranzistor. Potom nemilosrdno ubija zaštitara u trgovačkom centru u sklopu nebodera. U "Bogomoljkinim zločinima" (donekle inspiriranima filmom "More ljubavi" s Alom Pacinom) Chiaverottija i Brindisija sluša se "Nothing Compares 2u" Sinead O'Connor. U epizodi „Il giudizio del corvo“ autora scenarija Roberta Recchionija i crtača Danielea Calurija, izvorno objavljenoj u Italiji 2012. godine te pomalo nespretno prevedenoj na hrvatski kao „Ocjena gavrana“, Dylan na početku stripa prisustvuje koncertu Motörheada u londonskom Hammersmith Apollu (možebitna referenca na live album „No Sleep 'til Hammersmith“ koji zapravo nije snimljen tamo). Pratnja našeg heroja je djevojka Clelia, jedna od mnogih koje su prošle kroz njegov život. Odlazak na koncert bio je Dylanova ideja, ali nije mu baš najugodnije stajati u gomili headbangera. Loše nacrtani Lemmy pjeva klasike „Ace of Spades“ i „Overkill“. Sama atmosfera u dvorani solidno je ocrtana, pa čitatelj gotovo može osjetiti karakterističnu grmljavinu Motörheada. Ima još mnogo primjera umetanja rock stihova u stripove o istraživaču noćnih mora, ali naveo sam samo neke.

Lazarus Ledd, strip junak kojega je kreirao veteran SBE-a Ade Capone, izrazito je prožet rock glazbom. Capone je svojega heroja i stvorio inspiriran pjesmom "One" grupe U2. On valjda sam zna kako ga je baš ta pjesma ponukala da osmisli kompleksnog protagonista podvojenog identiteta i zamršene prošlosti; taksista, novinara, ljubavnika i sposobnog borca. Sve epizode koje ću navesti napisao je idejni tvorac LL-a osobno. To su samo neke od mnogih u kojima tekstovi rock pjesama koloriraju atmosferu. Spomenuti uradak irskih megalomana "pušten" je u prvoj epizodi „Doppia identita'“ ("Dvostruki identitet") iz 1993. Treba spomenuti i Caponeovu veliku privrženost Dire Straitsima, pa je tako epizoda „Fratelli in armi“ ("Braća po oružju") iz 1994. i nadahnuta pjesmom "Brothers in Arms" s istoimenog albuma Straitsa iz 1985. "Romeo and Juliet" s albuma Knopflerove družine "Making Movies" (1980) sluša se u takozvanom nultom broju Lazarusa Ledda, kratkoj epizodici od samo osam stranica nazvanoj „La fine della corsa“ ("Kraj trke"), svojevrsnom pilotu za glavni projekt. U ''Gradu u plamenu'' (u originalu ''La città brucia'') 'prisutne' su prigodna ''Psycho Killer'' Talking Headsa i ''Walk on the Wild Side'' Loua Reeda. Tu je još i jedan od najgorih brojeva ovog stripa, trešasta priča "Metallika" (da, baš tako, s "k"), zbrčkana epizoda o zlom i sotonistički nastrojenom hard rock/heavy metal izvođaču Belialu u kojoj likovi (uz pjesme koje je izmislio Capone) slušaju "Back in Black" i "Hells Bells" AC/DC-a, kao i "Sympathy for the Devil" Rolling Stonesa. Sama glazba zapravo se ne osuđuje, ali glavni negativac je predstavljen kao šundovski karikirana kombinacija mentaliteta Glena Bentona i Sakisa Tolisa. Mnogo kvalitetniji primjer takve vrste spoja stripa i rocka, kada je riječ o LL-u, je epizoda nazvana „Eroi“ ("Heroji") iz 1996. godine, inspirirana pjesmom Davida Bowieja „Heroes“, dirljiva i uvjerljiva priča o prošlosti Lazarusa i jedne njegove velike ljubavi. Treba spomenuti i epizodu „Coney Island baby“ u kojoj se često pušta istoimena pjesma velikog Lou Reeda iz 1976. U kojim prigodama? Pročitajte strip pa ćete saznati. Lazarus je imao još brojnih iskustava vezanih uz razne glazbene pravce. Bježeći od progonitelja našao se usred koncerta na kojemu je tribute sastav izvodio „Enter Sandman“ Metallice, imao je posla s crnom blues/soul pjevačicom u epizodi „Betsy Blues“… Previše je toga, stoga sam, prema subjektivnim kriterijima, naveo samo neke primjere.

Treba ukratko spomenuti i povremena pojavljivanja rock grupa u Nathanu Neveru; činjenicu da Gea, plavokosa heroina autora Luce Enocha, svira bas gitaru u bendu; punkere koji se povremeno prikazuju kao pozadinski likovi u edicijama u rasponu od Dylana Doga do Nicka Raidera, a uglavnom se doimaju metaforom za dno društva… Od talijanskih stripova koji nisu izlazili u Bonelli formatu možda treba istaknuti doživljaje Violante Rock, pjegave djevojčice koja strastveno obožava rock glazbu. Serijal je sredinom šezdesetih stvorila Grazia Nidasio, a u bivšoj Jugoslaviji objavljene su četiri epizode u izdanju Politikinog zabavnika, i to u periodu od 1972. do 1974. Glavna junakinja je u prijevodu postala Vesna Rokić.

 

 

 

Originalno objavljeno 01.12.2014. na Perun.hr

Pročitaj više o temama: rock, hard rock, heavy metal, punk, blues, jazz, billie holiday, joao gilberto, tokio hotel, pink floyd, iron maiden, sting, hotlegs, jimi hendrix, motörhead, u2, dire straits, ac/dc, rolling stones, metallica, david bowie, lou reed

Ovaj članak je pročitan 4983 puta



Kalendar

JOSIPA LISAC, 19.12.2021., Lisinski, Zagreb

19.12.2021. - nedjelja

JOSIPA LISAC, 19.12.2021., Lisinski, Zagreb

Zagreb, Lisinski

GOJIRA, 31.01.2022., Dom Sportova, Zagreb

31.01.2022. - ponedjeljak

GOJIRA, 31.01.2022., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
200 kn/230 kn/260 kn

BRYAN ADAMS - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.02.2022.

09.02.2022. - srijeda

BRYAN ADAMS - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.02.2022.

Ljubljana, dvorana Stožice

BULLET FOR MY VALENTINE, 12.02.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

12.02.2022. - subota

BULLET FOR MY VALENTINE, 12.02.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

FUTURE ISLANDS - Zagreb, Tvornica Kulture, 05.03.2022.

05.03.2022. - subota

FUTURE ISLANDS - Zagreb, Tvornica Kulture, 05.03.2022.

Zagreb, Tvornica Kulture
140 kn pretprodaja /160 kn / 190 kn na dan koncerta

THE MISSION, 22.03.2022., Boogaloo, Zagreb

22.03.2022. - utorak

THE MISSION, 22.03.2022., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
180/200/220 kn

A Place To Bury Strangers - Zagreb, Močvara, 24.03.2022.

22.03.2022. - utorak

A Place To Bury Strangers - Zagreb, Močvara, 24.03.2022.

Zagreb, Močvara
90 kn/ 110 kn na dan koncerta

EAGLES OF DEATH METAL, 25.03.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

25.03.2022. - petak

EAGLES OF DEATH METAL, 25.03.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

FRANZ FERDINAND, 25.04.2022., Dom Spotova, Zagreb

25.04.2022. - ponedjeljak

FRANZ FERDINAND, 25.04.2022., Dom Spotova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
180/200/230 kn

FINK, 10.05.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

10.05.2022. - utorak

FINK, 10.05.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
120 kn/140 kn

Prosinac / 2021

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Galerije

J.R. AUGUST - Zagreb, MD Lisinski, 12.10.2021. - galerija

12.10.2021. − Zagreb, Mala dvorana Lisinski

J.R. AUGUST - Zagreb, MD Lisinski, 12.10.2021. - galerija
KOSHEEN - Zagreb, Boogaloo, 24.09.2021. - galerija

24.09.2021. − Zagreb, klub Boogaloo

KOSHEEN - Zagreb, Boogaloo, 24.09.2021. - galerija
LAIBACH - Zagreb, Hala Park, 08.07.2021. - galerija

08.07.2021. − Zagreb, Hala Park

LAIBACH - Zagreb, Hala Park, 08.07.2021. - galerija

Must Read

Psihomodo Pop VAMPIRskim pozdravom zaključuje 2020.

Vijesti

Psihomodo Pop VAMPIRskim pozdravom zaključuje 2020.
BATUSHKA, Belphegor - Zagreb,Boogaloo, 02.12.2021. - galerija

Galerije

BATUSHKA, Belphegor - Zagreb,Boogaloo, 02.12.2021. - galerija
IRON MAIDEN stižu u Zagreb krajem svibnja iduće godine

Vijesti

IRON MAIDEN stižu u Zagreb krajem svibnja iduće godine
POSLJEDNJA NOĆ U SOHOU (The Last Night in Soho)

Recenzije - Film

POSLJEDNJA NOĆ U SOHOU (The Last Night in Soho)
URIAH HEEP dolazi u Zagreb!

Vijesti

URIAH HEEP dolazi u Zagreb!
U.D.O. - Game Over

Recenzije

U.D.O. - Game Over
MASTODON - Hushed And Grim

Recenzije

MASTODON - Hushed And Grim
Ponovno i po posljednji put, samo za vas... WHITESNAKE!

Vijesti

Ponovno i po posljednji put, samo za vas... WHITESNAKE!
TKO NISKO PADA (The harder they fall)

Recenzije - Film

TKO NISKO PADA (The harder they fall)
FRANZ FERDINAND stižu u Zagreb

Vijesti

FRANZ FERDINAND stižu u Zagreb
POSLJEDNJI DVOBOJ (The Last Duel)

Recenzije - Film

POSLJEDNJI DVOBOJ (The Last Duel)
ZELENI VITEZ (The Green Knight)

Recenzije - Film

ZELENI VITEZ (The Green Knight)
DINA (Dune: Part One)

Recenzije - Film

DINA (Dune: Part One)
 SVI SVECI MAFIJE  (The Many Saints of Newark)

Recenzije - Film

SVI SVECI MAFIJE (The Many Saints of Newark)
MINISTRY - Moral Hygiene

Recenzije

MINISTRY - Moral Hygiene
JOŠ JEDNA RUNDA (Druk  / Another round)

Recenzije - Film

JOŠ JEDNA RUNDA (Druk / Another round)
BRYAN ADAMS u Ljubljani početkom 2022.

Vijesti

BRYAN ADAMS u Ljubljani početkom 2022.
J.R. AUGUST - Zagreb, MD Lisinski, 12.10.2021. - galerija

Galerije

J.R. AUGUST - Zagreb, MD Lisinski, 12.10.2021. - galerija

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK