Kolumne

Rock u Bonelli formatu - fragment

Stripovi talijanske izdavačke kuće Sergio Bonelli Editoriale zasigurno nisu reprezentativan primjerak artističke kvalitete devete umjetnosti, ali na prostorima bivše Jugoslavije zasluženo uživaju legendarni status. Njihova kontinuirana prisutnost još od 1968., uz kraću stanku u prvoj polovici devedesetih, na hrvatskim kioscima, u raznim izdanjima i prijevodima (novosadski Dnevnik, splitska Slobodna Dalmacija, zagrebački Ludens itd.) osigurala im je znatnu popularnost kod nekoliko generacija čitatelja.

Objavljeno: 05.06.2019. 08:19

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Rock u Bonelli formatu - fragment

Nakon Zagora i Texa Willera uslijedio je Mister No, a zatim Martin Mystere, Dylan Dog i Nick Raider, stripovi čiji se protagonisti kreću u suvremenosti. Devedesete su donijele futurističkog Nathana Nevera, a 21. stoljeće, između ostaloga, dvije junakinje s fantastičnom tematikom – Geu i Lilith. Bilo je tu i drugih junaka i junakinja, ali ovdje nije cilj ulaziti u dublju analizu strip-univerzuma omiljenog i omraženog milanskog nakladničkog giganta. Nostalgija u čistom i nepatvorenom obliku navodi me da ukratko spomenem neke primjere manje ili više uspješne upotrebe tekstova rock pjesama u stripovima tzv. Bonelliana, tj. karakterističnog crno-bijelog džepnog formata od stotinjak stranica. Važno je napomenuti da se radi o formatu kojega je, istina, popularizirao Tex Willer, legendarni western serijal SBE-a, ali kojega su uspješno koristile i druge nakladničke kompanije, primjerice Star Comics iz Perugie. Upravo u izdanju te kuće objavljivan je Lazarus Ledd, možda i najbolji primjer kvalitetnog uklapanja tekstova rock klasika u radnju stripa. Ponovno napominjem da ima mnogo, umjetnički možda i kvalitetnijih, američkih (prva mi je asocijacija simpatičan i relativno kratak strip o povijesti Rusha, a ne razvikana izdanja inspirirana Kissom), francuskih, belgijskih, pa i hrvatskih (npr. Bartolićeve Gluhe laste) stripova u kojima rock glazba igra važnu ulogu, ali ovo će biti moj subjektivni nostalgični pogled na stripove na kojima sam odrastao, tj. talijanske stripove u Bonelli formatu. Pitanje o smislu transkribiranja teksta pjesme u strip po mojem je mišljenju suvišno. Čitanje teksta, uglavnom refrena, uz dojam pojačan prisutnošću slike, tj. crteža, može itekako obogatiti doživljaj crtanog izdanja i omogućiti raznim asocijacijama da se razviju u umu konzumenta. Naravno, ponekad ideja autora stripa u tom smjeru uspije u većoj mjeri, a ponekad u manjoj. Uglavnom se radilo o situacijama u kojima protagonisti slušaju određenu pjesmu na radiju ili gramofonu, ili se pak nađu u ulozi posjetitelja kakvog rock, metal ili punk koncerta.

Međutim, prije svega ću ukratko spomenuti Jerryja Drakea, poznatijeg pod nadimkom Mister No, američkog pilota s boravištem u brazilskom Manausu. Njegove su avanture smještene u pedesete godine 20. stoljeća, pa naš junak između ostaloga obožava jazz standard „Body and Soul“. Naprasit, ali dobrodušan, Jerry se uvijek uzbudi kad čuje dotičnu skladbu, u bilo kakvoj i bilo čijoj izvedbi. On i najstalnija od njegovih mnogih žena, arheologinja Patricia, dogovorili su se da to bude njihova pjesma. Ipak mu je s vremenom najdraža postala verzija Billie Holiday, pa posjeduje i njezin LP iz 1957. nazvan upravo „Body and Soul“. Nije ni čudo da je Mister No bio razjaren kada su mu u epizodi „La legge della violenza“ (u Italiji objavljenoj 1984., a u Jugoslaviji prevedenoj kao „Milton Galvaho“) tekstopisca Sergia Bonellija, alias Guida Nolitte i crtača Roberta Disa, plaćenici zlikovca iz jugoslavenskog naslova razbili spomenutu ploču. Iz zlobe. Naravno, nije im ostao dužan. Odlomci iz teksta kompozicije „Body and Soul“ često se pojavljuju u pustolovinama simpatičnog pilota, pa nema smisla navoditi konkretne prigode i epizode. Mister No često pjevuši i standard „When the Saints Go Marching In“, a u kasnijim epizodama okrznula ga je i pojava komercijalne bossa nove, primjerice Joao Gilberto. Treba spomenuti i razne prilike u kojima Jerry posjećuje jazz koncerte ili pleše swing s partnericom koja mu je pri ruci u danom trenutku.

Dylan Dog sluša

Dylan Dog sluša

Dylan Dog, istraživač noćnih mora, možda nije zamišljen kao zagriženi poklonik rock glazbe, ali može se navesti nekoliko efektnih situacija iz tog stripa dodatno koloriranih tekstom neke popularne skladbe. Međutim, prvo ću navesti najiritantniju. Tekstopisac Andrea Cavaletto upotrijebio je pjesmu „Monsoon“  Tokio Hotela na početku epizode Dylana Doga "Parazit" (u talijanskom originalu iz 2012., „Il parassita“), objavljene u sklopu specijalnog Gigant izdanja. Čak i da mu je ideja bila obojena ironijom (u što sumnjam; više mi se čini da se radilo o jeftinom komercijalnom triku za privlačenje mlađih tinejdžerica, populacije koja u Italiji, eto, još uvijek u znatnom broju čita avanture istraživača noćnih mora), teško mogu dokučiti zašto bi se taj pjesmuljak trebao uklapati u prizore u kojima lik imenom Douglas kuca na vrata zapuštenog stana u kojemu vreba misteriozno i bizarno čudovište koje izgleda kao da je pristiglo iz Lovecraftovih košmara. A upravo je u tim scenama korišten kao podloga koja svira s radija. Ima smisla samo kao glazbena metafora noćne more. Zbog nekvalitete, naravno. Međutim, primjeri atmosferičnih i dobro pogođenih „glazbenih“ umetaka ipak su bili frekventniji. Idejni tvorac serijala Tiziano Sclavi umetnuo je dio teksta Hendrixovog klasika „Little Wing“ u epizodu „Memorie dall'invisibile“ (1988). Na početku Sclavijevog "L'Isola Misteriosa" (u nas "Tajanstveni otok") iz iste godine zaostali Stephen sa škotskog otoka Egga u svojoj kolibi sluša "Are You Lonesome Tonight?" u izvedbi Elvisa Presleyja, prije nego što susret njega i njegovog štakora Algernona s NLO-om promijeni granice ljudi i životinja, stvarnosti i mašte na otoku. Dotični br. 23 inače je inspiriran američkim filmom strave "Creepshow" (1982) i romanom H.G. Wellsa "Otok doktora Moreaua". U epizodi "Vidio sam kako umireš" tekstopisca Giuseppea Ferrandina, originalno također objavljenoj 1988. godine pod naslovom „Ti ho visto morire“, Dylan sluša pjesmu Pink Floyda "Goodbye Cruel World" s albuma "The Wall", i to u odgovarajućim trenucima tmurne i pesimistične kontemplacije o vlastitom samoubojstvu koje mu je najavio samozvani prorok.

Kultni specijalni broj „Orrore nero“ (1989) autora Tiziana Sclavija i Luigija Mignacca sadrži kratku situaciju u kojoj Dylanov maloljetni susjed Joey sluša naslovnu kompoziciju s albuma Iron Maidena „Number of the Beast“ (1982). U „Sogno della tigre“ (1989) već spomenutog scenarista Mignacca, u Novom Sadu prevedenoj kao „Džungla na asfaltu“, Dylan pušta klijentici Stingovu „Sister Moon“ s ploče „Nothing Like the Sun“ (1987). Epizoda „Ai confini del tempo“ iz 1990. godine, u nas prevedena kao „Granice vremena“, koju je također napisao Sclavi, sadrži zabavan moment koji uključuje agresivnog neandertalca koji je zapravo materijalizacija noćnih mora moćnog i nedokučivog organskog entiteta koji terorizira moderni londonski neboder. Neandertalac čuje pjesmu-dosjetku „Neanderthal Man“, veliki hit Hotlegsa, preteče grupe 10cc, pa bijesno toljagom razbija tranzistor. Potom nemilosrdno ubija zaštitara u trgovačkom centru u sklopu nebodera. U "Bogomoljkinim zločinima" (donekle inspiriranima filmom "More ljubavi" s Alom Pacinom) Chiaverottija i Brindisija sluša se "Nothing Compares 2u" Sinead O'Connor. U epizodi „Il giudizio del corvo“ autora scenarija Roberta Recchionija i crtača Danielea Calurija, izvorno objavljenoj u Italiji 2012. godine te pomalo nespretno prevedenoj na hrvatski kao „Ocjena gavrana“, Dylan na početku stripa prisustvuje koncertu Motörheada u londonskom Hammersmith Apollu (možebitna referenca na live album „No Sleep 'til Hammersmith“ koji zapravo nije snimljen tamo). Pratnja našeg heroja je djevojka Clelia, jedna od mnogih koje su prošle kroz njegov život. Odlazak na koncert bio je Dylanova ideja, ali nije mu baš najugodnije stajati u gomili headbangera. Loše nacrtani Lemmy pjeva klasike „Ace of Spades“ i „Overkill“. Sama atmosfera u dvorani solidno je ocrtana, pa čitatelj gotovo može osjetiti karakterističnu grmljavinu Motörheada. Ima još mnogo primjera umetanja rock stihova u stripove o istraživaču noćnih mora, ali naveo sam samo neke.

Lazarus Ledd, strip junak kojega je kreirao veteran SBE-a Ade Capone, izrazito je prožet rock glazbom. Capone je svojega heroja i stvorio inspiriran pjesmom "One" grupe U2. On valjda sam zna kako ga je baš ta pjesma ponukala da osmisli kompleksnog protagonista podvojenog identiteta i zamršene prošlosti; taksista, novinara, ljubavnika i sposobnog borca. Sve epizode koje ću navesti napisao je idejni tvorac LL-a osobno. To su samo neke od mnogih u kojima tekstovi rock pjesama koloriraju atmosferu. Spomenuti uradak irskih megalomana "pušten" je u prvoj epizodi „Doppia identita'“ ("Dvostruki identitet") iz 1993. Treba spomenuti i Caponeovu veliku privrženost Dire Straitsima, pa je tako epizoda „Fratelli in armi“ ("Braća po oružju") iz 1994. i nadahnuta pjesmom "Brothers in Arms" s istoimenog albuma Straitsa iz 1985. "Romeo and Juliet" s albuma Knopflerove družine "Making Movies" (1980) sluša se u takozvanom nultom broju Lazarusa Ledda, kratkoj epizodici od samo osam stranica nazvanoj „La fine della corsa“ ("Kraj trke"), svojevrsnom pilotu za glavni projekt. U ''Gradu u plamenu'' (u originalu ''La città brucia'') 'prisutne' su prigodna ''Psycho Killer'' Talking Headsa i ''Walk on the Wild Side'' Loua Reeda. Tu je još i jedan od najgorih brojeva ovog stripa, trešasta priča "Metallika" (da, baš tako, s "k"), zbrčkana epizoda o zlom i sotonistički nastrojenom hard rock/heavy metal izvođaču Belialu u kojoj likovi (uz pjesme koje je izmislio Capone) slušaju "Back in Black" i "Hells Bells" AC/DC-a, kao i "Sympathy for the Devil" Rolling Stonesa. Sama glazba zapravo se ne osuđuje, ali glavni negativac je predstavljen kao šundovski karikirana kombinacija mentaliteta Glena Bentona i Sakisa Tolisa. Mnogo kvalitetniji primjer takve vrste spoja stripa i rocka, kada je riječ o LL-u, je epizoda nazvana „Eroi“ ("Heroji") iz 1996. godine, inspirirana pjesmom Davida Bowieja „Heroes“, dirljiva i uvjerljiva priča o prošlosti Lazarusa i jedne njegove velike ljubavi. Treba spomenuti i epizodu „Coney Island baby“ u kojoj se često pušta istoimena pjesma velikog Lou Reeda iz 1976. U kojim prigodama? Pročitajte strip pa ćete saznati. Lazarus je imao još brojnih iskustava vezanih uz razne glazbene pravce. Bježeći od progonitelja našao se usred koncerta na kojemu je tribute sastav izvodio „Enter Sandman“ Metallice, imao je posla s crnom blues/soul pjevačicom u epizodi „Betsy Blues“… Previše je toga, stoga sam, prema subjektivnim kriterijima, naveo samo neke primjere.

Treba ukratko spomenuti i povremena pojavljivanja rock grupa u Nathanu Neveru; činjenicu da Gea, plavokosa heroina autora Luce Enocha, svira bas gitaru u bendu; punkere koji se povremeno prikazuju kao pozadinski likovi u edicijama u rasponu od Dylana Doga do Nicka Raidera, a uglavnom se doimaju metaforom za dno društva… Od talijanskih stripova koji nisu izlazili u Bonelli formatu možda treba istaknuti doživljaje Violante Rock, pjegave djevojčice koja strastveno obožava rock glazbu. Serijal je sredinom šezdesetih stvorila Grazia Nidasio, a u bivšoj Jugoslaviji objavljene su četiri epizode u izdanju Politikinog zabavnika, i to u periodu od 1972. do 1974. Glavna junakinja je u prijevodu postala Vesna Rokić.

 

 

 

Originalno objavljeno 01.12.2014. na Perun.hr

Pročitaj više o temama: rock, hard rock, heavy metal, punk, blues, jazz, billie holiday, joao gilberto, tokio hotel, pink floyd, iron maiden, sting, hotlegs, jimi hendrix, motörhead, u2, dire straits, ac/dc, rolling stones, metallica, david bowie, lou reed

Ovaj članak je pročitan 4600 puta



Kalendar

FUL KUL BUVLJAK - Zagreb, Boogaloo, 18.01.2020.

18.01.2020. - subota

FUL KUL BUVLJAK - Zagreb, Boogaloo, 18.01.2020.

Zagreb, Boogaloo
Besplatno

APOCALYPTICA, 20.01.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

20.01.2020. - ponedjeljak

APOCALYPTICA, 20.01.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
150 kn / 170 kn / 200 kn

DANSE MACABRE, 25.01.2020., MC Pekarna, Maribor, Slovenija

25.01.2020. - subota

DANSE MACABRE, 25.01.2020., MC Pekarna, Maribor, Slovenija

Maribor, MC Pekarna
5 € / 7€

SLIPKNOT, BEHEMOTH  -  Mađarska, Budimpešta, 04.2.2020.

04.02.2020. - utorak

SLIPKNOT, BEHEMOTH - Mađarska, Budimpešta, 04.2.2020.

, Papp László Sportaréna
17900HUF-27900HUF

UK SUBS, 04.02.2020., Boogaloo, Zagreb

04.02.2020. - utorak

UK SUBS, 04.02.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
90 kn/ 110 kn

INCITE, 06.02.2020., Vintage Industrial Bar, Zagreb

06.02.2020. - četvrtak

INCITE, 06.02.2020., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
40 kn / 55 kn

THE DOORS ALIVE, 07.02.2020., Boogaloo, Zagreb

07.02.2020. - petak

THE DOORS ALIVE, 07.02.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
100 kn /130 kn/ 150 kn

EDITORS - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.

08.02.2020. - subota

EDITORS - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.

Zagreb, Dom Sportova
170 kn / 190 Kn / 220 kn

BAJAGA I INSTRUKTORI, 14.02.2020., Hala, Zagreb

14.02.2020. - petak

BAJAGA I INSTRUKTORI, 14.02.2020., Hala, Zagreb

Zagreb, Hala
110 kn/130 kn/150kn

MONSTER MAGNET, 15.02.2020., Močvara, Zagreb

15.02.2020. - subota

MONSTER MAGNET, 15.02.2020., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
140 kn/170 kn

Siječanj / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Must Read

PERO DEFFORMERO (Friš):

Intervjui

PERO DEFFORMERO (Friš): "I mi metalci dušu imamo... "
APOCALYPTICA objavila studijski album Cell-0

Vijesti

APOCALYPTICA objavila studijski album Cell-0
ONE SU BOMBE (Bombshell)

Recenzije

ONE SU BOMBE (Bombshell)
BAD MUSHROOMS - Krik

Recenzije

BAD MUSHROOMS - Krik
MY DYING BRIDE – predstavljaju prvi singl s dugoiščekivanog novog albuma ''The Ghost Of Orion''

Vijesti

MY DYING BRIDE – predstavljaju prvi singl s dugoiščekivanog novog albuma ''The Ghost Of Orion''
URBI ET ORBI 2019. - Urednička riječ

Kolumne

URBI ET ORBI 2019. - Urednička riječ
THE KILLERS dolaze na INmusic festival #15

Vijesti

THE KILLERS dolaze na INmusic festival #15
PIXIES se vraćaju u Zagreb!

Vijesti

PIXIES se vraćaju u Zagreb!
RATOVI ZVIJEZDA: USPON SKYWALKERA (Star Wars: The Rise of Skywalker)

Recenzije

RATOVI ZVIJEZDA: USPON SKYWALKERA (Star Wars: The Rise of Skywalker)
STRIBOG - hrvatski folk metal bend vraća se na scenu novim albumom ''Tvoje kraljevstvo zeleno''

Vijesti

STRIBOG - hrvatski folk metal bend vraća se na scenu novim albumom ''Tvoje kraljevstvo zeleno''
JINJER, The Agonist, Khroma, Space of Variations - Zagreb, Tvornica Kulture, 20.12.2019.

Izvještaji

JINJER, The Agonist, Khroma, Space of Variations - Zagreb, Tvornica Kulture, 20.12.2019.
TUGA I SLAVA (Pain & Glory/ Dolor y gloria)

Recenzije

TUGA I SLAVA (Pain & Glory/ Dolor y gloria)
BECK novi headliner INmusic festivala #15

Vijesti

BECK novi headliner INmusic festivala #15
STRANGER - spot za 'Nothing Inside'

Vijesti

STRANGER - spot za 'Nothing Inside'
MAYHEM - Daemon

Recenzije

MAYHEM - Daemon
NOVA ROCK 2020 dopunjava odličan line-up

Vijesti

NOVA ROCK 2020 dopunjava odličan line-up
MY BABY -  Zagreb, Tvornica kulture, 14.12.2019.

Izvještaji

MY BABY - Zagreb, Tvornica kulture, 14.12.2019.
MY BABY - Zagreb, Tvornica Kulture, 14.12.2019. - galerija

Galerije

MY BABY - Zagreb, Tvornica Kulture, 14.12.2019. - galerija

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK