Intervjui

RENATO METESSI: ''Danas ne vidim da su baš nešto ljuti ovi mladi...''

Nakon što je pustio ''duha iz boce'', Renato Metessi sa svojim Zvijezdama donosi novi studijski uradak koji se skriva iza imena ''Ljudi od slame'', deset priča koje će publika imati prilike čuti uživo 31. ožujka 2016. u Vintage Industrial Baru. O novovalnom buntu, današnjim glazbenicima, ali i novom materijalu, porazgovarali smo s Renatom, koji nas je poveo na putovanje od 80-ih na ovamo.

Objavljeno: 30.03.2016. 11:30

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

RENATO METESSI: ''Danas ne vidim da su baš nešto ljuti ovi mladi...''
Dugi niz godina ste na sceni, vaši albumi uglavnom dobivaju pozitivne kritike, a mislim da je teško držati takav kontinuitet. Kako vama to uspjeva?
Da, jesam. Slažem se da je to kontinuitet još od samih početaka 80-ih do dana današnjeg, ja sam svako toliko, svakih par godina objavljivao jedno diskografsko izdanje. Do 90-ih je to bilo sa Zvijezdama, a onda kasnije što samostalno što u kombinaciji s prijateljima muzičarima i ovaj zadnji album koji je objavljen kao neka posveta Novom valu "Duh iz boce", je u stvari rađen s prijateljima glazbenicima s kojima inače sviram u drugim kombinacijama. I to mi čini zadovoljstvo. Ja sam u stvari, što bi rekli, natural born musician. Od kad znam za sebe, u pravom smislu te riječi kad je počeo prvi interes, kad sam dosegao do ormara gdje su bile ploče.

Dakle već od malih nogu je krenula ta ljubav. Koji je bio prvi instrument koji vas je baš onako jako zainteresirao?
Metla. Metla i reket za badminton, jer su bili najsličniji gitari. Ali ti počeci su negdje bili dok sam bio klinac od pet-šest godina, i onda je radio "baka servis", pa dok je baka kuhala ručak ja sam se igrao u kuhinji i slušao "Po vašem izboru". Toga se sjećam i tamo su se neki valovi, neke frekvencije, neki čudni zvukovi počeli događati i ja sam se jednostavno zainteresirao. Danas je već to na tim razinama toliko sofisticirano da žene koje su u drugom stanju imaju muzikoterapiju.

Kada razgovaram sa starijim izvođačima o starim vremenima i kako se nekada snimalo u studiju, svima je današnja tehnologija tada bila nepojmljiva. Sjećate li se prvog singla, prve pjesme?
Da, da, apsolutno se sjećam. Svih detalja. Prvenstveno je trebalo biti, odnosno bend je trebao biti dobro usviran. Ali sada ako počinjemo od nulte točke, bend je u stvari već imao publiku. Ti si prvo morao u klubu dokazati da nešto vrijediš. Znači mi smo već u klubovima koji su tada radili, stvarali svoju publiku. I nije onda bilo problema da skauti diskografskih kuća skuže tko valja, a tko ne i dođu do tebe i kažu "super". Ustvari, bila je velika suradnja i starijih glazbenika koji su tada bili na sceni, koji su se motali... Oni su nama puno pomogli, bili su iskusniji, bili su stariji i nekako je cijela ta situacija bila puno više usmjerena da radimo na zajedničkom projektu ili novoj ploči. Dobro, to je bilo vrijeme promjena: glazbenih, idejnih i kultoroloških, tako da su se sa svih strana uključili novinari, fotografi itd. I osnovna stvar je bila, obzirom da je vrijeme bilo skupo u studiju, da bend dođe, a producent je radio s njima. Mi smo dobili plaćeno 50, 70 sati i to se jednostavno moralo snimiti za to vrijeme, tako da je rezultat bio dosta autentičan bend. Danas ti većina, zapravo 99% se radi štimanjem, poštimavanjem, stvaranjem virtualnih izvođača za koje publika ne zna, pa ih guraju preko razno raznih medija. Ustvari, kad se to raspadne, raspadnu se i oni jer nikada nisu ni postojali. Danas imaš preko 1000 bendova. Čudno da nemamo velikih zvijezda, jelda?

Danas imamo puno izvođača koji imaju instant hitove, a za 10-15 godina ih se nitko neće sjećati.
Da, moguće. Najvjerojatnije zadnjih 20 godina se pojavio takav trend, jer svatko bi htio odmah postati, kako se kaže, slavan i bogat. Pjesme trebaju imati dobru podlogu. Mene strahovito čudi danas... Mi smo svojevremeno bili jako ljuta omladina tog vremena. Bili smo ljuti i imali smo razloga biti ljuti. Naše pjesme su bile ljute. Mislim, na kraju  krajeva mi smo i punk uzeli da bi artikulirali svoju ljutnju i ogorčenost prema nekom sistemu kojem smo se obraćali s podsmjehom. Barem govorim o toj novovalnoj cjeloj ekipi razvoja od Ljubljane preko Rijeke, Zagreba do Beograda. Danas ne vidim da su baš nešto ljuti ovi mladi, nisu mi baš nešto ljuti. I ove hip-hoperske nekakve lijepe pjesmice, uopće mi to ne ide u glavu s kakvom glazbom se oni bave. Mi nismo ni trebali znat svirat, jer nije bila suština u izvođenju. Imali smo tad vrhunsko Bijelo dugme i September i Leb i sol. Bilo je bitno što mi govorimo, jer smo ljuti, jako smo ogorčeni na sve. Na ono što vidimo na televiziji, apsolutno jedan sistem koji smo htjeli promjeniti. To je bila jedna revolucionarnost tog vremena. Danas niko ništa, svima dobro, super. Takva je i glazba.



Ona lijepa stvar koja se kroz većinu vaših djela može primjetiti je Zagreb. Vjerujem da vam on daje jednu veliku inspiraciju. Je li i danas tako?
Da, to si dobro primijetila. Zagreb kao grad, ta urbanost. Mi onda nismo znali za urbanizam i renesansu, mi smo samo znali za naš Zagreb grad. I kroz pjesme... Evo recimo Prljavo kazalište koje ima "milijonera", ustvari se referira na Zvonka Špišića i mi smo bili nastavak... Dijete tih koji su započinjali šansone i kasnijih prvih pionirskih bendova, tipa Robota, Bijele strijele... Mi smo strahovito bili vezani za taj asfalt, uz taj grad i doživljavali smo ga možda kao niti jedna generacija do tada. Postojala je "Trešnjevačka balada" koja je uvijek ostala kao neprikosovena jedna šansona. Ali mislim da smo mi bili nastavak i nadgradnja toga i da su svi izvođači tog kruga u svoje pjesme to ugradili, da se osjeća ta emotivna veza s gradom, jer smo mi doslovce u pravom smislu riječi živjeli na ulici i pjesme su nastale na ulicama ovog grada po predgrađima, centrima i tako.  

Inspiracije ima i za nove stvari, uskoro ćemo čuti i novi album. Tko su ljudi od slame?
Ljudi od slame su oni koji vuku konce, koji nas čine nesretnim, koji žive ovdje oko nas, koji izgledaju kao i mi, a očito nisu kao i mi, ustvari nam uskraćuju budućnost. Ukratko bi to bilo, a sad svako na svoj način slušajući album će donjet sud o tome. Mislim da to treba ostaviti otvoreno. Mislim da uz politikanstvo i mnoge druge stvari s kojima se, mislim apsolutno ne treba slagat, nego se treba borit protiv svih nepravda. Zato ne kužim da nisu malo ljuti ovi mlađi i da se tomu ne suprostavljaju kroz pjesme i artikuliraju to u pjesmama.

Danas onda starije generacije pokazuju mlađima kako biti ljut kroz pjesme?
Pa mislim da danas... Mi smo na neki način uvijek bili buntovnici. Mislim da ih je danas ova cijela digitalizacija, sva ta pompa, omekšala ljude, da su jednostavno postali pasivni, zadovoljavaju neke svoje osnovne potrebe, da su dosta uskogrudni, imaju dosta uske poglede na životne slobode i tako. Mi smo nekako bili bliži čak nekoj hipi generaciji, pa smo preko punk generacije sve nekako skupili. Bez obzira na glazbene trendove, nego prvenstveno kako se ti osjećaš. To su te neke razlike između ondašnjeg i današnjega. Nije to problem samo kod nas, toga ima i u svijetu. Da ljudi mirno prolaze, mogu preći mirno preko leševa. Danas na televiziji možeš vidjeti dijete koje je mrtvo i nakon emitiranih 420 takvih slika, ti više ne vidiš niti dijete niti smrt. Više ne razlikujemo što je stvarnost, što je zbilja, sve dok to ne dođe do nas. A onda je već kasno.

Mnogi su ovaj album najavili da dolazi "iznenada" i "iz vedra neba".  Mene zapravo zanima koliko dugo se radio? Jesu li sve pjesme nove ili ima neka koja je čekala pravi trenutak?
Ja pišem pjesme u svim prilikama, ja sam jednostavno sakupljač. Doslovce. Vozit ću se na biciklu, imam MP3 i snimit ću ako mi se dogodi neka melodija. Sjest ću i zapisati ako mi padnu neki stihovi na pamet. Te pjesme jesu sazrijevale otprilike zadnje dvije-tri godine. Mislim da je album, kratko rečeno, priča o nama. U smislu moje genracije, ali to je sada rastezljiv pojam koja je to moja generacija. Ne znam kako će to prihvatit mlađi, ali nisam niti razmišljao, moram  priznati, jer razmišljanje o publici me niti ne zanima. Jer nemam nikakve kriterije. Imam jedan kriterij, a to sam ja sam. Neki ljudi koji su bili moji uzori su otišli, kao npr. Arsen Dedić, da ne spominjem još neke. Tako da na kraju autor, čovjek kao ja i ima nas još takvih, ostanu sami i sami sebi mogu odgovarati u smislu kritike i toga. Da, postojale su pjesme koje su se gradile, koje su nastajale zadnjih nekoliko godina i koje su prošle taj jedan filter i onda se iz toga izvuklo tih deset pjesama. Htio sam da napravimo s bendom jedan album koji je vrlo koncizan u  smislu da ne bude previše raspršen. Mada je to deset priča. Pričam priče, što moje što tuđe koje su prošle kroz mene. Priča o nama svima. I to je jedan light koncept album koji možda nije Ziggy Stardust, možda je bliži grupi Who. To su neki bendovi koji su mi ostali u pozadini iz moje mladosti, svaka od tih pjesama može po na osob stajati, ali kad slušaš album , onda on ima svoj uvod kao u operu pa pjesmu koja objašnjava mjesto i vrijeme u kojem mi sada živimo... I kroz tih desetak priča ja pričam o našim što strahovima, to je vrlo bitno, o našim zabludama, o ljubavima, rastancima... Jedan album više kao nekakve pripovjetke.

Onda možemo očekivati da se te pripovjetke pretoče u uspavanke?
Inače, moja velika želja je pisati pjesme za djecu. To samo najveći majstori rade. Konkretno, Arsen je bio jedan od najvećih pisaca dječjih pjesama. Međutim, to je jedan od najodgovornijih pisanja glazbe, jer pišeš pjesme za one koji su najneviniji, koji nemaju nekakvu zaštitu i to je velika odgovornost. Meni bi u stvari trebalo jedno tri života za sve ono što je meni u glavi.

"Plešem i pjevam" je single koji se već vrti po radniju i najavio je nadolazeći album. Je li s tim ciljan dolazak proljeća?
Nisam programiran u tom smislu da planiram toliko daleko. To je početak cijele priče i mislim da je na prvo slušanje netko upamtio taj refren "plešem i pjevam". Ako slušaš pažljivije, u mojim pjesmama možeš otići jako duboko. Ako ćeš ih slušati površno, onda ćeš ostati na ovome "plešem i pjevam". 

Koliko znam, i za video uratke imate planove.
Video je gotov, vidio sam cijeli  spot za pjesmu "Amsterdam", režiser je Danilo Šerbedžija, snimatelj je Mario Borščak i vrlo brzo smo ga uspjeli napraviti, jer su se neke stvari brzo poklopile. Moram ti reći da je tako sjela stvar i sa cijelim albumom, našli smo izvanrednog producenta. Čovjek koji nas je uputio na producenta živi u istom kvartu gdje i ja, svira bas u Hladnom pivu i bio je kod nas na probi pa je čuo neke pjesme koje su ga odmah iznenadile da radimo na tome i čak je ponudio dal može gostovati. Rekao sam super, ali da nemam producenta i on nas je odmah uputio na čovjeka koji jako dugo vremena radi s Hladnim pivom, ustvari bio je producent na albumima. Bez nekog daljeg, odnosno šireg iskustva, Vladimir Sokačić. I prvo je bio jedan dvoboj, odmjeravanje snaga između mene i njega, konkretno radi li se o onom pravom ili ne, onda smo to provjerili kroz jednu pjesmu i počeli smo izvanredno funkcionirat i cijeli album je snimljen u jednom potezu, kao sliku kad radiš, stvari su sjedale jedna za drugom. Jest da je bilo dosta složenih aranžmana, puno se radilo na pratećim vokalima, pratećim linijama, harmoniji, slojevitim aranžmanima... I mislim da smo  producentski dobili sve kako je zamišljeno, apsolutno jedan od naših, mogao bi reći, najkvalitetnijih albuma. Nadam se da će to i drugi prepoznati. 



Koncert je pred nama, hoće li biti nekih iznenađenja?
Da, uvijek ima iznenađenja. Mi nismo tip benda koji želi prekopirati neke stvari koje se drže isključivo nekakve profesionalne karijere. Ja uvijek pokušavam ostati amater i to mi je draž i pokušavam što manje znati, jer sam skužio da što manje znam, to mi je bolje. Bit će iznenađenja što se tiče gostiju. U ovom trenutku, odnosno već zadnjih osam godina, zajedno na okupu autentična jezgra Zvijezda s kojom sam i počeo taj drugi period, nakon Patrole, mog prvog benda. Nakon toga su nastale Zvijezde, Željko Đeverlia na basu, Branko Badanjek na bubnjevima, Branko Kužnar na gitari i ja. To je bila jezgra benda, i danas nakon dosta vremena smo ponovno napravili novi album, tako da mi je to zadovoljstvo, jer mislim da na današnjoj sceni postoji, rekao bih, da ne postoji ni jedan bend iz tog perioda koji ima više od dva originalna člana iz 80-ih godina. Siguran sam. To je jedna jedinstvena stvar koja me veseli. I na koncertu ćemo imati dosta gostiju na različitim instrumentima, pa da sad ne odajem sve tajne, svakako će biti jako zabavno, veselo i vrlo interesantno i jedva čekam da uz stare, predstavimo i nove pjesme. Super su reakcije na pjesme, tako da već sad imamo dogovoren veliki broj nastupa, mislim da je za ovaj album jako velik interes, ne samo u Hrvatskoj već i šire.

Onda oni koji slučajno budu imali ispriku za ovaj koncert, imat će vas priliku vrlo brzo gledati na nekom novom koncertu.
Apsolutno, vrlo brzo. Iznenađujuće brzo, tako da ćemo u mjesec dana održati desetak koncerta.

Vjerujem da će naši čitatelji pratiti sve datume i mjesta. Renato, puno ti hvala na ovom razgovoru!
Hvala i tebi.


Helena Hena Ernoić

Text by:

Helena Hena Ernoić

Prati autora

Od električne gitare do električne stolice

Maja Lazić

Proofread by:

Maja Lazić

Prati autora

Deputy Editor in Chief
________________________________________________
"Beware of the sharp edged weapon called human being..."

Pročitaj više o temama: renato metessi, novi val, zvijezde, novi album, koncertna promocija, zagreb, vintage industrial bar, nikol, ljudi od slame, 31.03.2016, ne pitaj za mene, intervju, helena bucko, 30.03.2016.



Kalendar

Dark Circle Festival 24.-25.08.2018. u Rijeci

24.08.2018. - petak

Dark Circle Festival 24.-25.08.2018. u Rijeci

Rijeka, Hartera

RIVER JAZZ FESTIVAL - Županja, Vukovar,Osijek, Vučedol, 24.08.- 01.09.2018.

24.08.2018. - petak

RIVER JAZZ FESTIVAL - Županja, Vukovar,Osijek, Vučedol, 24.08.- 01.09.2018.

Županja, Vukovar, Osijek, Vučedol,

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

29.08.2018. - srijeda

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

Pula, Arena
early bird 240 kn

BeerYard festival 01.09.2018. u dvorištu Jedinstva

01.09.2018. - subota

BeerYard festival 01.09.2018. u dvorištu Jedinstva

Zagreb, veliko dvorište Jedinstva
40 / 50 kn

A Place To Bury Strangers 8.09.2018. u Močvari

08.09.2018. - subota

A Place To Bury Strangers 8.09.2018. u Močvari

Zagreb, Močvara
65 / 80 kn

LET 3, 22.09.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

22.09.2018. - subota

LET 3, 22.09.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
70 kn / 90 kn

Abyss: SPECTRAL VOICE & MORBID CREATION, 27.09.2018., AKC Medika, Zagreb

27.09.2018. - četvrtak

Abyss: SPECTRAL VOICE & MORBID CREATION, 27.09.2018., AKC Medika, Zagreb

Zagreb, AKc Medika
50 kn

EUROPE: Walk The Earth World Tour, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer, 29.09.2018., Wien

29.09.2018. - subota

EUROPE: Walk The Earth World Tour, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer, 29.09.2018., Wien

Wien, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer
49 €

DEAFHEAVEN 13.10.2018. u Močvari

13.10.2018. - subota

DEAFHEAVEN 13.10.2018. u Močvari

Zagreb, Močvara
100 / 120 / 150 kn

JETHRO TULL, Dom Sportova,13.10.2018., Zagreb

13.10.2018. - subota

JETHRO TULL, Dom Sportova,13.10.2018., Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
200 kn /230 kn / 260 kn/ 290 kn

Kolovoz / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Galerije

GOATWHORE 28.07.2018., Vintage Industrial Bar - galerija

28.07.2018. − Zagreb, Hrvatska, Vintage Industrial Bar

GOATWHORE 28.07.2018., Vintage Industrial Bar - galerija

Must Read

SLAYER. ANTHRAX. LAMB OF GOD. OBITUARY, 23.11.2018., Stadthalle, Wien

Kalendar

SLAYER. ANTHRAX. LAMB OF GOD. OBITUARY, 23.11.2018., Stadthalle, Wien
EUROPE: Walk The Earth World Tour, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer, 29.09.2018., Wien

Kalendar

EUROPE: Walk The Earth World Tour, Planet TT Bank Austria Halle im Gasometer, 29.09.2018., Wien
WOLFHEART – novim video spotom najavljuju novi album

Vijesti

WOLFHEART – novim video spotom najavljuju novi album
NEMOGUĆA MISIJA: RASPAD SISTEMA (Mission Impossible: Fallout)

Recenzije

NEMOGUĆA MISIJA: RASPAD SISTEMA (Mission Impossible: Fallout)
Preminula kraljica soula ARETHA FRANKLIN

Vijesti

Preminula kraljica soula ARETHA FRANKLIN
SICARIO 2: RAT BEZ PRAVILA (Sicario 2: Day of the Soldado)

Recenzije

SICARIO 2: RAT BEZ PRAVILA (Sicario 2: Day of the Soldado)
MAMMA MIA: HERE WE GO AGAIN!

Recenzije

MAMMA MIA: HERE WE GO AGAIN!
HOTEL ARTEMIS

Recenzije

HOTEL ARTEMIS
METALDAYS 2018.

Izvještaji

METALDAYS 2018.
BEHEMOTH – objavili novi video spot kojim najavljuju izlazak novog albuma

Vijesti

BEHEMOTH – objavili novi video spot kojim najavljuju izlazak novog albuma
GOATWHORE 28.07.2018., Vintage Industrial Bar - galerija

Galerije

GOATWHORE 28.07.2018., Vintage Industrial Bar - galerija
PODIVLJALO MORE (Adrift)

Recenzije

PODIVLJALO MORE (Adrift)
TARJA – objavila novi live album

Vijesti

TARJA – objavila novi live album
JUDAS PRIEST + Accept + Battle Beast, Beč, Wiener Stadthalle, 28.07.2018. - galerija

Galerije

JUDAS PRIEST + Accept + Battle Beast, Beč, Wiener Stadthalle, 28.07.2018. - galerija
LAST MINUTE OPEN JAZZ FESTIVAL 2018 - Bale, Trg Tomaso Bembo, 01.- 04.08.2018.

Kalendar

LAST MINUTE OPEN JAZZ FESTIVAL 2018 - Bale, Trg Tomaso Bembo, 01.- 04.08.2018.
JUDAS PRIEST + Accept + Battle Beast,Beč, Wiener Stadthalle,28.07.2018.

Izvještaji

JUDAS PRIEST + Accept + Battle Beast,Beč, Wiener Stadthalle,28.07.2018.
LET 3, 22.09.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Kalendar

LET 3, 22.09.2018., Tvornica Kulture, Zagreb
NASLIJEĐENO ZLO (Hereditary)

Recenzije

NASLIJEĐENO ZLO (Hereditary)

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK