Intervjui

RENATO METESSI: ''Danas ne vidim da su baš nešto ljuti ovi mladi...''

Nakon što je pustio ''duha iz boce'', Renato Metessi sa svojim Zvijezdama donosi novi studijski uradak koji se skriva iza imena ''Ljudi od slame'', deset priča koje će publika imati prilike čuti uživo 31. ožujka 2016. u Vintage Industrial Baru. O novovalnom buntu, današnjim glazbenicima, ali i novom materijalu, porazgovarali smo s Renatom, koji nas je poveo na putovanje od 80-ih na ovamo.

Objavljeno: 30.03.2016. 11:30

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

RENATO METESSI: ''Danas ne vidim da su baš nešto ljuti ovi mladi...''
Dugi niz godina ste na sceni, vaši albumi uglavnom dobivaju pozitivne kritike, a mislim da je teško držati takav kontinuitet. Kako vama to uspjeva?
Da, jesam. Slažem se da je to kontinuitet još od samih početaka 80-ih do dana današnjeg, ja sam svako toliko, svakih par godina objavljivao jedno diskografsko izdanje. Do 90-ih je to bilo sa Zvijezdama, a onda kasnije što samostalno što u kombinaciji s prijateljima muzičarima i ovaj zadnji album koji je objavljen kao neka posveta Novom valu "Duh iz boce", je u stvari rađen s prijateljima glazbenicima s kojima inače sviram u drugim kombinacijama. I to mi čini zadovoljstvo. Ja sam u stvari, što bi rekli, natural born musician. Od kad znam za sebe, u pravom smislu te riječi kad je počeo prvi interes, kad sam dosegao do ormara gdje su bile ploče.

Dakle već od malih nogu je krenula ta ljubav. Koji je bio prvi instrument koji vas je baš onako jako zainteresirao?
Metla. Metla i reket za badminton, jer su bili najsličniji gitari. Ali ti počeci su negdje bili dok sam bio klinac od pet-šest godina, i onda je radio "baka servis", pa dok je baka kuhala ručak ja sam se igrao u kuhinji i slušao "Po vašem izboru". Toga se sjećam i tamo su se neki valovi, neke frekvencije, neki čudni zvukovi počeli događati i ja sam se jednostavno zainteresirao. Danas je već to na tim razinama toliko sofisticirano da žene koje su u drugom stanju imaju muzikoterapiju.

Kada razgovaram sa starijim izvođačima o starim vremenima i kako se nekada snimalo u studiju, svima je današnja tehnologija tada bila nepojmljiva. Sjećate li se prvog singla, prve pjesme?
Da, da, apsolutno se sjećam. Svih detalja. Prvenstveno je trebalo biti, odnosno bend je trebao biti dobro usviran. Ali sada ako počinjemo od nulte točke, bend je u stvari već imao publiku. Ti si prvo morao u klubu dokazati da nešto vrijediš. Znači mi smo već u klubovima koji su tada radili, stvarali svoju publiku. I nije onda bilo problema da skauti diskografskih kuća skuže tko valja, a tko ne i dođu do tebe i kažu "super". Ustvari, bila je velika suradnja i starijih glazbenika koji su tada bili na sceni, koji su se motali... Oni su nama puno pomogli, bili su iskusniji, bili su stariji i nekako je cijela ta situacija bila puno više usmjerena da radimo na zajedničkom projektu ili novoj ploči. Dobro, to je bilo vrijeme promjena: glazbenih, idejnih i kultoroloških, tako da su se sa svih strana uključili novinari, fotografi itd. I osnovna stvar je bila, obzirom da je vrijeme bilo skupo u studiju, da bend dođe, a producent je radio s njima. Mi smo dobili plaćeno 50, 70 sati i to se jednostavno moralo snimiti za to vrijeme, tako da je rezultat bio dosta autentičan bend. Danas ti većina, zapravo 99% se radi štimanjem, poštimavanjem, stvaranjem virtualnih izvođača za koje publika ne zna, pa ih guraju preko razno raznih medija. Ustvari, kad se to raspadne, raspadnu se i oni jer nikada nisu ni postojali. Danas imaš preko 1000 bendova. Čudno da nemamo velikih zvijezda, jelda?

Danas imamo puno izvođača koji imaju instant hitove, a za 10-15 godina ih se nitko neće sjećati.
Da, moguće. Najvjerojatnije zadnjih 20 godina se pojavio takav trend, jer svatko bi htio odmah postati, kako se kaže, slavan i bogat. Pjesme trebaju imati dobru podlogu. Mene strahovito čudi danas... Mi smo svojevremeno bili jako ljuta omladina tog vremena. Bili smo ljuti i imali smo razloga biti ljuti. Naše pjesme su bile ljute. Mislim, na kraju  krajeva mi smo i punk uzeli da bi artikulirali svoju ljutnju i ogorčenost prema nekom sistemu kojem smo se obraćali s podsmjehom. Barem govorim o toj novovalnoj cjeloj ekipi razvoja od Ljubljane preko Rijeke, Zagreba do Beograda. Danas ne vidim da su baš nešto ljuti ovi mladi, nisu mi baš nešto ljuti. I ove hip-hoperske nekakve lijepe pjesmice, uopće mi to ne ide u glavu s kakvom glazbom se oni bave. Mi nismo ni trebali znat svirat, jer nije bila suština u izvođenju. Imali smo tad vrhunsko Bijelo dugme i September i Leb i sol. Bilo je bitno što mi govorimo, jer smo ljuti, jako smo ogorčeni na sve. Na ono što vidimo na televiziji, apsolutno jedan sistem koji smo htjeli promjeniti. To je bila jedna revolucionarnost tog vremena. Danas niko ništa, svima dobro, super. Takva je i glazba.



Ona lijepa stvar koja se kroz većinu vaših djela može primjetiti je Zagreb. Vjerujem da vam on daje jednu veliku inspiraciju. Je li i danas tako?
Da, to si dobro primijetila. Zagreb kao grad, ta urbanost. Mi onda nismo znali za urbanizam i renesansu, mi smo samo znali za naš Zagreb grad. I kroz pjesme... Evo recimo Prljavo kazalište koje ima "milijonera", ustvari se referira na Zvonka Špišića i mi smo bili nastavak... Dijete tih koji su započinjali šansone i kasnijih prvih pionirskih bendova, tipa Robota, Bijele strijele... Mi smo strahovito bili vezani za taj asfalt, uz taj grad i doživljavali smo ga možda kao niti jedna generacija do tada. Postojala je "Trešnjevačka balada" koja je uvijek ostala kao neprikosovena jedna šansona. Ali mislim da smo mi bili nastavak i nadgradnja toga i da su svi izvođači tog kruga u svoje pjesme to ugradili, da se osjeća ta emotivna veza s gradom, jer smo mi doslovce u pravom smislu riječi živjeli na ulici i pjesme su nastale na ulicama ovog grada po predgrađima, centrima i tako.  

Inspiracije ima i za nove stvari, uskoro ćemo čuti i novi album. Tko su ljudi od slame?
Ljudi od slame su oni koji vuku konce, koji nas čine nesretnim, koji žive ovdje oko nas, koji izgledaju kao i mi, a očito nisu kao i mi, ustvari nam uskraćuju budućnost. Ukratko bi to bilo, a sad svako na svoj način slušajući album će donjet sud o tome. Mislim da to treba ostaviti otvoreno. Mislim da uz politikanstvo i mnoge druge stvari s kojima se, mislim apsolutno ne treba slagat, nego se treba borit protiv svih nepravda. Zato ne kužim da nisu malo ljuti ovi mlađi i da se tomu ne suprostavljaju kroz pjesme i artikuliraju to u pjesmama.

Danas onda starije generacije pokazuju mlađima kako biti ljut kroz pjesme?
Pa mislim da danas... Mi smo na neki način uvijek bili buntovnici. Mislim da ih je danas ova cijela digitalizacija, sva ta pompa, omekšala ljude, da su jednostavno postali pasivni, zadovoljavaju neke svoje osnovne potrebe, da su dosta uskogrudni, imaju dosta uske poglede na životne slobode i tako. Mi smo nekako bili bliži čak nekoj hipi generaciji, pa smo preko punk generacije sve nekako skupili. Bez obzira na glazbene trendove, nego prvenstveno kako se ti osjećaš. To su te neke razlike između ondašnjeg i današnjega. Nije to problem samo kod nas, toga ima i u svijetu. Da ljudi mirno prolaze, mogu preći mirno preko leševa. Danas na televiziji možeš vidjeti dijete koje je mrtvo i nakon emitiranih 420 takvih slika, ti više ne vidiš niti dijete niti smrt. Više ne razlikujemo što je stvarnost, što je zbilja, sve dok to ne dođe do nas. A onda je već kasno.

Mnogi su ovaj album najavili da dolazi "iznenada" i "iz vedra neba".  Mene zapravo zanima koliko dugo se radio? Jesu li sve pjesme nove ili ima neka koja je čekala pravi trenutak?
Ja pišem pjesme u svim prilikama, ja sam jednostavno sakupljač. Doslovce. Vozit ću se na biciklu, imam MP3 i snimit ću ako mi se dogodi neka melodija. Sjest ću i zapisati ako mi padnu neki stihovi na pamet. Te pjesme jesu sazrijevale otprilike zadnje dvije-tri godine. Mislim da je album, kratko rečeno, priča o nama. U smislu moje genracije, ali to je sada rastezljiv pojam koja je to moja generacija. Ne znam kako će to prihvatit mlađi, ali nisam niti razmišljao, moram  priznati, jer razmišljanje o publici me niti ne zanima. Jer nemam nikakve kriterije. Imam jedan kriterij, a to sam ja sam. Neki ljudi koji su bili moji uzori su otišli, kao npr. Arsen Dedić, da ne spominjem još neke. Tako da na kraju autor, čovjek kao ja i ima nas još takvih, ostanu sami i sami sebi mogu odgovarati u smislu kritike i toga. Da, postojale su pjesme koje su se gradile, koje su nastajale zadnjih nekoliko godina i koje su prošle taj jedan filter i onda se iz toga izvuklo tih deset pjesama. Htio sam da napravimo s bendom jedan album koji je vrlo koncizan u  smislu da ne bude previše raspršen. Mada je to deset priča. Pričam priče, što moje što tuđe koje su prošle kroz mene. Priča o nama svima. I to je jedan light koncept album koji možda nije Ziggy Stardust, možda je bliži grupi Who. To su neki bendovi koji su mi ostali u pozadini iz moje mladosti, svaka od tih pjesama može po na osob stajati, ali kad slušaš album , onda on ima svoj uvod kao u operu pa pjesmu koja objašnjava mjesto i vrijeme u kojem mi sada živimo... I kroz tih desetak priča ja pričam o našim što strahovima, to je vrlo bitno, o našim zabludama, o ljubavima, rastancima... Jedan album više kao nekakve pripovjetke.

Onda možemo očekivati da se te pripovjetke pretoče u uspavanke?
Inače, moja velika želja je pisati pjesme za djecu. To samo najveći majstori rade. Konkretno, Arsen je bio jedan od najvećih pisaca dječjih pjesama. Međutim, to je jedan od najodgovornijih pisanja glazbe, jer pišeš pjesme za one koji su najneviniji, koji nemaju nekakvu zaštitu i to je velika odgovornost. Meni bi u stvari trebalo jedno tri života za sve ono što je meni u glavi.

"Plešem i pjevam" je single koji se već vrti po radniju i najavio je nadolazeći album. Je li s tim ciljan dolazak proljeća?
Nisam programiran u tom smislu da planiram toliko daleko. To je početak cijele priče i mislim da je na prvo slušanje netko upamtio taj refren "plešem i pjevam". Ako slušaš pažljivije, u mojim pjesmama možeš otići jako duboko. Ako ćeš ih slušati površno, onda ćeš ostati na ovome "plešem i pjevam". 

Koliko znam, i za video uratke imate planove.
Video je gotov, vidio sam cijeli  spot za pjesmu "Amsterdam", režiser je Danilo Šerbedžija, snimatelj je Mario Borščak i vrlo brzo smo ga uspjeli napraviti, jer su se neke stvari brzo poklopile. Moram ti reći da je tako sjela stvar i sa cijelim albumom, našli smo izvanrednog producenta. Čovjek koji nas je uputio na producenta živi u istom kvartu gdje i ja, svira bas u Hladnom pivu i bio je kod nas na probi pa je čuo neke pjesme koje su ga odmah iznenadile da radimo na tome i čak je ponudio dal može gostovati. Rekao sam super, ali da nemam producenta i on nas je odmah uputio na čovjeka koji jako dugo vremena radi s Hladnim pivom, ustvari bio je producent na albumima. Bez nekog daljeg, odnosno šireg iskustva, Vladimir Sokačić. I prvo je bio jedan dvoboj, odmjeravanje snaga između mene i njega, konkretno radi li se o onom pravom ili ne, onda smo to provjerili kroz jednu pjesmu i počeli smo izvanredno funkcionirat i cijeli album je snimljen u jednom potezu, kao sliku kad radiš, stvari su sjedale jedna za drugom. Jest da je bilo dosta složenih aranžmana, puno se radilo na pratećim vokalima, pratećim linijama, harmoniji, slojevitim aranžmanima... I mislim da smo  producentski dobili sve kako je zamišljeno, apsolutno jedan od naših, mogao bi reći, najkvalitetnijih albuma. Nadam se da će to i drugi prepoznati. 



Koncert je pred nama, hoće li biti nekih iznenađenja?
Da, uvijek ima iznenađenja. Mi nismo tip benda koji želi prekopirati neke stvari koje se drže isključivo nekakve profesionalne karijere. Ja uvijek pokušavam ostati amater i to mi je draž i pokušavam što manje znati, jer sam skužio da što manje znam, to mi je bolje. Bit će iznenađenja što se tiče gostiju. U ovom trenutku, odnosno već zadnjih osam godina, zajedno na okupu autentična jezgra Zvijezda s kojom sam i počeo taj drugi period, nakon Patrole, mog prvog benda. Nakon toga su nastale Zvijezde, Željko Đeverlia na basu, Branko Badanjek na bubnjevima, Branko Kužnar na gitari i ja. To je bila jezgra benda, i danas nakon dosta vremena smo ponovno napravili novi album, tako da mi je to zadovoljstvo, jer mislim da na današnjoj sceni postoji, rekao bih, da ne postoji ni jedan bend iz tog perioda koji ima više od dva originalna člana iz 80-ih godina. Siguran sam. To je jedna jedinstvena stvar koja me veseli. I na koncertu ćemo imati dosta gostiju na različitim instrumentima, pa da sad ne odajem sve tajne, svakako će biti jako zabavno, veselo i vrlo interesantno i jedva čekam da uz stare, predstavimo i nove pjesme. Super su reakcije na pjesme, tako da već sad imamo dogovoren veliki broj nastupa, mislim da je za ovaj album jako velik interes, ne samo u Hrvatskoj već i šire.

Onda oni koji slučajno budu imali ispriku za ovaj koncert, imat će vas priliku vrlo brzo gledati na nekom novom koncertu.
Apsolutno, vrlo brzo. Iznenađujuće brzo, tako da ćemo u mjesec dana održati desetak koncerta.

Vjerujem da će naši čitatelji pratiti sve datume i mjesta. Renato, puno ti hvala na ovom razgovoru!
Hvala i tebi.


Helena Hena Ernoić

Text by:

Helena Hena Ernoić

Prati autora

Od električne gitare do električne stolice

Maja Lazić

Proofread by:

Maja Lazić

Prati autora

Deputy Editor in Chief
________________________________________________
"Beware of the sharp edged weapon called human being..."

Pročitaj više o temama: renato metessi, novi val, zvijezde, novi album, koncertna promocija, zagreb, vintage industrial bar, nikol, ljudi od slame, 31.03.2016, ne pitaj za mene, intervju, helena bucko, 30.03.2016.



Kalendar

REPETITOR 18-20.10.2018., Zagreb

18.10.2018. - četvrtak

REPETITOR 18-20.10.2018., Zagreb

Zagreb, Attack, KSET, Vintage

JAZZ.HR: Jef Neve  - Zagreb, Jazz & Cabaret Klub Kontesa, 18.10.2018.

18.10.2018. - četvrtak

JAZZ.HR: Jef Neve - Zagreb, Jazz & Cabaret Klub Kontesa, 18.10.2018.

Zagreb, Jazz & Cabaret Klub Kontesa

LUCE - Zagreb, Tvornica Kulture, 19.10.2018.

19.10.2018. - petak

LUCE - Zagreb, Tvornica Kulture, 19.10.2018.

Zagreb, Tvornica Kulture

HARD ROCK NIGHT, 19.10.2018., Metropolis, Zagreb

19.10.2018. - petak

HARD ROCK NIGHT, 19.10.2018., Metropolis, Zagreb

Zagreb, Metropolis
30 kn

JAZZ.HR: Marcin Wasilewski Trio - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa

19.10.2018. - petak

JAZZ.HR: Marcin Wasilewski Trio - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa

Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa

BRKOVI - 20.10.2018., Dom Sportova, Zagreb

20.10.2018. - subota

BRKOVI - 20.10.2018., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
70 / 80 kn

SIDE PROJECT, 20.10.2018., Kset, Zagreb

20.10.2018. - subota

SIDE PROJECT, 20.10.2018., Kset, Zagreb

Zagreb, Kset
30 kn / 40 kn

JAZZ.HR: Ambrose Akinmusire Quartet - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 21.10.2018.

21.10.2018. - nedjelja

JAZZ.HR: Ambrose Akinmusire Quartet - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 21.10.2018.

Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa

Listopad / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

Must Read

GOOD VIBRATIONS: Monuments, Kryn, Vola, Kadinja, Atlas - Zagreb, Močvara - 17.10.2018.

Izvještaji

GOOD VIBRATIONS: Monuments, Kryn, Vola, Kadinja, Atlas - Zagreb, Močvara - 17.10.2018.
LUCE:

Intervjui

LUCE: "Pjesme su zapis nekih mojih promišljanja, doživljaja, odnosa, sjećanja."
GOOD VIBRATIONS: Kryn, Monuments, Vola, Kadinja, Atlas - Zagreb, Močvara - 17.10.2018.

Galerije

GOOD VIBRATIONS: Kryn, Monuments, Vola, Kadinja, Atlas - Zagreb, Močvara - 17.10.2018.
THE LOUDEST SILENCE - Aesthetic Illusion

Recenzije

THE LOUDEST SILENCE - Aesthetic Illusion
IVAN MIHALJEVIĆ (SIDE EFFECTS):

Intervjui

IVAN MIHALJEVIĆ (SIDE EFFECTS): "Kao klinac sam bio ogroman fan Oasisa i oni su razlog zašto sam se počeo baviti glazbom."
JAZZ.HR: Ambrose Akinmusire Quartet - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 21.10.2018.

Kalendar

JAZZ.HR: Ambrose Akinmusire Quartet - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 21.10.2018.
JAZZ HR: Zoran Majstorović Trio & Joe Locke - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 20.10.2018.

Kalendar

JAZZ HR: Zoran Majstorović Trio & Joe Locke - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 20.10.2018.
JAZZ.HR: Marcin Wasilewski Trio - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa

Kalendar

JAZZ.HR: Marcin Wasilewski Trio - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa
JAZZ.HR: Jef Neve  - Zagreb, Jazz & Cabaret Klub Kontesa, 18.10.2018.

Kalendar

JAZZ.HR: Jef Neve - Zagreb, Jazz & Cabaret Klub Kontesa, 18.10.2018.
JAZZ.HR: Samo Šalamon Bassless feat. Howard Levy - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 17.10.2018.

Kalendar

JAZZ.HR: Samo Šalamon Bassless feat. Howard Levy - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 17.10.2018.
Nova sezona Jazz.hr 2018/2019

Vijesti

Nova sezona Jazz.hr 2018/2019
WARDRUNA, 07.04.2019., Koncertna dvorana 'Vatroslav Lisinski', Zagreb

Kalendar

WARDRUNA, 07.04.2019., Koncertna dvorana 'Vatroslav Lisinski', Zagreb
ZABRANJENO PUŠENJE, 30.11.2018., Boogaloo, Zagreb

Kalendar

ZABRANJENO PUŠENJE, 30.11.2018., Boogaloo, Zagreb
WARDRUNA stiže u Lisinski 07. travnja 2019.

Vijesti

WARDRUNA stiže u Lisinski 07. travnja 2019.
SUNNYSIDERS IMAJU NOVI SINGL - 'In Case You Miss It'

Vijesti

SUNNYSIDERS IMAJU NOVI SINGL - 'In Case You Miss It'
GRETTA objavila singl 'Šaljem oblake'

Vijesti

GRETTA objavila singl 'Šaljem oblake'
BORIS ŠTOK - Zagreb, Tvornica kulture, 26.10.2018.

Kalendar

BORIS ŠTOK - Zagreb, Tvornica kulture, 26.10.2018.
TOMISLAV GOLUBAN snimio novi singl i videospot

Vijesti

TOMISLAV GOLUBAN snimio novi singl i videospot

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK