Kolumne

Priča o ZAGREBDOX-u 2022 - 1.dio

Nakon dvije godine gerilskog održavanja, ZAGREBDOX se vratio na svoju staru lokaciju u Kaptol Boutique Cinema, a posjetitelja je bilo na većini projekcija krcato. Čak ako i nije skroz bilo 'staro normalno', kako su posjetitelji nosili maske, to nije umanjilo interes publike, baš naprotiv.

Objavljeno: 12.04.2022. 14:22

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Priča o ZAGREBDOX-u 2022 - 1.dio

Tko je sve dobio Veliki, Mali pečat i ostale nagrade to smo već objavili, i možete detaljnije pročitati OVDJE, no u dva teksta ćemo se više pozabaviti nekim od filmova koji smo pogledali.

 

 

U osvit ukidanju epidemioloških mjera, boravak na festivalu u petak je bio obilježen s nekoliko dobrih filmova. 

Moj odabir je bio jedan vrlo aktualni film gledano na rat u Ukrajini, a to je filmsko djelo „Rovovi“ francuskog režisera Loup Bureaua, drugi film bio je talijanskog režisera Marca Bellocchija „Marx može čekati“ i treći, u bloku, poljski „Koncert s balkona“ Diane Kadłubowske i Krzysztof Kadłubowskog, te australski „Rijeke“ Jennifer Peedom.


Prvi film, „Rovovi“ francuskog režisera Loup Bureaua je aktualac iz međunarodnog programa ZagrebDox-a koji lijepo bilježi stanje u Donbasu, jednoj od istočnih regija Ukrajine. Režiser se jako lijepo poigrava s kadrovima koju su većinu filma u crno-bijeloj tehnici do onog momenta kada dobiju boju. Na jedan neposredan način Bureau nam ocrtava stanje stvari. Crno-bijeli kadrovi su isključivo rezervirani za razdoblje boravka u rovovima na liniji fronte, za razliku od onih u boji koji govore o povratku vojnika njihovim domovima. Na filmu vidimo muškarce pa čak i pokoju ženu različitih životnih doba koji su u suživotu konstantne pogibelji na prvoj liniji fronte. Sažetak filma mogli bismo svesti na dokumentiranje rovova i kopanje novih i novih rovova i popravljanje starih pozicija u rovovima.

 

 


Drugi film nije bio relaksirajući koliko je bio opće oslobađajući, pogotovo na nivou emocija. Riječ je o filmu „Marx može čekati“ u režiji renomiranog talijanskog režisera Marca Bellocchija. Priča jednu priču s kojom, ako se već ne možete poistovjetiti, onda se možete s njom saživjeti. 
Traume su na žalost sastavni dio života, ne samo pojedinaca već manjih i većih zajednica. Marco kako nam priznaje kreće u snimanje filma bez nekog velikog plana i pušta da se tema „dogodi“. Naime, prvotna želja je bila da snimi sve svoje još živuće rođake, nekog njemu bližeg kruga obitelji. I kako to obično biva, tada je isplivala jedna tema koja je uvijek poput ulja na površini svih pripadnika Marcove obitelji. Riječ je o smrti njegova brata blizanca Camilla koji umire 1968. godine. Kad pročitate naziv filma pomislite da je riječ o jednom revolucionarnom ljevičarskom filmu, no zapravo je posrijedi jedna topla i na kraju tužna obiteljska ispovijest ili čak ispovijed gotovo svih članova obitelji i prijatelja.  Zanimljivo u tom formatu intervjua kojem se napravio sam film, na momente pomislite da osim što naliči na ispovijed ujedno i neka kvazi- istraga, jer Marco snimajući film pušta poluistine ili izblijedjelu istinu da ispliva na površinu. No onda poput neoborivog dokaza iznosi svjedočanstvo neposrednih svjedoka iz Camillovog života. Osobno, bilo je zanimljivo bilo čuti publiku kako se smije na humorističke momente filma, do izuzetno emotivnih dijelova svjedočanstava obitelji koje zaista tjeraju suzu na oko. Definitivno najbolji film petka. Najkompletniji i najzadovoljavajući.

 

 


Treći je filmski blok  - kombinacija jednog poljskog kratkiša „Koncert s balkona“ Diane Kadłubowske i Krzysztof Kadłubowskog, te australskog dugometražnog „Rijeka“ režiserke Jennifer Peedom. 

Kratki film „Koncert s balkona“ nam dokumentira razdoblje lockdowna slijedom COVIDa-19 u Poljskoj kada kao i diljem svijeta glazbeni umjetnici izlaze na svoje balkone svirajući svojim susjedima i time im olakšavaju tu neprirodnu situaciju u kojoj smo se svi našli. Filmu je to „pozadinsko osvjetljenje“ odnosno backstory, dok se režiseri zapravo bave susjedima i njihovim snalaženjima u doba lockdowna. „Pozornica“ je zapravo atrij u kojem režiseri dokumentiranju snalaženje stanara tog bloka u novonastaloj situaciji. Iako naslov filma upućuje da je riječ o fenomenu koji se pojavio u doba korone, naglasak je ipak na nekim drugim životnim situacijama.


Drugi dio ovog filmskog bloka je zauzeo možda najskuplje produciran i time najraskošniji film petka. Riječ je o dokumentarcu „Rijeka“ kojim dominiraju eksterijeri s vatrometom boja poput neke reklame za Benetton.  Zaposliti Williem Dafoea za naratora je samo jedan najmanje vizualni dokaz o tome koliko se pazilo na detalje prilikom izrade ovog dokumentarca i koliko se opet nije vodilo računa o potrošnji sredstava. Svakako je Dafoe svojom bojom glasa zapravo dodatno osnažio filmske sličice koje tumači. (Dafoe je očito popularan narator u dokumentarističkim vodama, 2018. je snmio i film "Mountain" kojeg smo također gledali na Zagrebdoxu, a koji je prethodnik "Rijeke", kojeg je također snimila Jennifer Peedom - Peedom je inače autorica nagrađivanog i vrlo gledanog filma "Sherpa" iz 2016.).

Peedom ne propušta utkati i edukativni dio u ovaj dokumentarac i podučiti nas o raznim agregatnim stanjima u kojima se vode nalaze, te nam dati vizualne dokaze o rijekama leda na ledenjacima, o rijekama koje nastaju iz tih ledenjaka, „klasičnim“ rijekama i rijekama pare na našem nebu. No, ono što je po meni propušteno u filmu jest priča o „rijekama“ koje teku našim oceanima i morima – o strujama, koje također čine naš svijet. Režiserka putem naratora iznosi i jednu zanimljivu činjenicu glede zaustavljanja naših ovozemaljskih vodotokova, a to je da zbog količine ustava i brana kojima reguliramo podosta naših svjetskih rijeka je usporena rotacija majčice Zemlje. 
Osim što film lijepo i živim bojama prikazuje značaj rijeka za naš život, Jennifer Peedom nam daje i poduku (istinabog u jednoj trećini filma) o ljudskom učinku na život pa i smrt rijeka, ali da ne bude pesimistična, Peedom završava svoj film osnažen porukama nade u ljudsku savjest. Taj dio je ubačen da se izbjegne negativizam, a u biti je zapravo utopija. 
Vrijedno je zaključiti kako je film iskonska rapsodija boja i kadrova koja ponajviše odgovara onom formatu prikazivanja u kinima, drugim riječima, ovaj dokumentarac ima izuzetno komercijalan potencijal.

 

 

 

 

Pročitaj više o temama: zagrebdox, zgdox, 2022, zagrebdox2022, filmski festival, festival, dokumentarni film, zagreb, kaptol boutique cinema,



Kalendar

JELENA RADAN Fado & Voyage - Zagreb, KD Lisinski, 20.05.2022.

20.05.2022. - petak

JELENA RADAN Fado & Voyage - Zagreb, KD Lisinski, 20.05.2022.

Zagreb, LD Lisinski
130 kn

PURE ELECTRO COMBICHRIST EDITION, 20.05.2022., Dva Osam, Zagreb

20.05.2022. - petak

PURE ELECTRO COMBICHRIST EDITION, 20.05.2022., Dva Osam, Zagreb

Zagreb, Dva Osam
30 kn/40 kn

VILLAGERS OF IOANNINA CITY, 21.05.2022, Močvara

21.05.2022. - subota

VILLAGERS OF IOANNINA CITY, 21.05.2022, Močvara

Zagreb, Močvara
75kn/90kn

IRON MAIDEN - Zagreb, Arena, 22.05.2022.

22.05.2022. - nedjelja

IRON MAIDEN - Zagreb, Arena, 22.05.2022.

Zagreb , Arena
270 kn - 550 kn

GORAN BARE & MAJKE, 23.04.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

23.05.2022. - ponedjeljak

GORAN BARE & MAJKE, 23.04.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

RAMMSTEIN - Klagenfurt, Wörthersee Stadion, 25. i 26. 05. 2022.

25.05.2022. - srijeda

RAMMSTEIN - Klagenfurt, Wörthersee Stadion, 25. i 26. 05. 2022.

Klagenfurt, Wörthersee Stadion
90 / 140€

GOD IS AN ASTRONAUT - Zagreb, Močvara, 25.05.2022.

25.05.2022. - srijeda

GOD IS AN ASTRONAUT - Zagreb, Močvara, 25.05.2022.

Zagreb, Močvara
140 kn pretprodaja / 160 kn na dan koncerta

DREAM THEATER, 27.05.2022., Dom Sportova, Zagreb

27.05.2022. - petak

DREAM THEATER, 27.05.2022., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova

LJETO U MSU: PUSSY RIOT - Zagreb, MSU, 30.05.2022.

30.05.2022. - ponedjeljak

LJETO U MSU: PUSSY RIOT - Zagreb, MSU, 30.05.2022.

Zagreb, Muzej suvremene umjetnosti
99 kn

Svibanj / 2022

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Must Read

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK