Kolumne

On-topic: Hologrami preminulih glazbenika

Adele je osvojila Grammy nagradu, ili nekoliko njih. Što se tiče događanja bitnih za svijet glazbe, tribute bend Dio Disciples je nakon premijere na Wackenu prošlog ljeta odradio drugi nastup sa hologramom pokojnog pjevača.

Objavljeno: 17.02.2017. 12:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

On-topic: Hologrami preminulih glazbenika

Uncanny valley je estetski fenomen koji se odnosi na dijagram koji opisuje subjektivan dojam pojedinca suočenog sa umjetnim likom ljudskog bića. Um je sposoban percipirati i najsitnije neprirodne razlike, bilo da se radilo o iznimno realističnoj lutci, CGI modelu ili humanoidnom robotu. Ukratko, radi se o osjećaju nelagode i odbojnosti u slučajevima kada se replika u sličnosti posve približi ljudskome liku. Na sam spomen holograma, prva asocijacija je nedosanjana tehnologija iz Star Treka. Polja sile, fotoni i holotvar su činili Doktora u ST: Voyager, repliku Marka Twaina i misterioznu brinetu iz zadimljenog jazz bara. Kada se prije desetak godina aktualiziralo pitanje korištenja holograma u koncertne svrhe, mnogi su bili uzbuđeni potencijalom koji dotična tehnologija posjeduje. Štoviše, počele su se širiti glasine da bi Freddie Mercury (ili barem njegov lik) mogao opet zapjevati sa svojim bendom. Coachella, 2012. Koncert Snoop Dogga i Dr. Drea je ušao u povijest nenajavljenim nastupom holograma preminulog Tupaca. Prvi put je hologram prikazan pred masovnom koncertnom publikom, i što je još bitnije, prvi put je omogućio nastup preminule osobe. Dvije godine kasnije, Kralj Popa Michael Jackson se vratio iz mrtvih za potrebe Billboard Music Awardsa. U posljednje vrijeme, najave koncertnih holograma postaju nešto sasvim uobičajeno.
 

Premda je proces prebacivanja nastupa u holografsku projekciju prilično skup, princip projekcije nije ni približno high-tech kao što zvuči. Štoviše, bazira se na principu starom preko stotinu i pedeset godina. CGI lik, na kakve smo već oguglali u filmskoj industriji, se projicira na prozirno platno nagnuto pod kutem od četrdeset i pet stupnjeva, što daje privid trodimenzionalnosti – što će reći da se čak ne radi niti o pravom hologramu. Intrigantna tehnologija, ali što se tiče holograma preminulih glazbenika, bojim se da priča ima mnogo više sličnosti sa uncanny valley fenomenom nego divotama iz scenarija Zvjezdanih Staza. 

Držim kako je pitanje korištenja glazbenog holograma više pitanje etike, no estetike. Gledajući snimku nastupa Dio Disciplesa, nisam se mogao oteti dojmu da gledam nešto fundamentalno pogrešno. Ronnie James Dio je čovjek zaslužan za brojne inovacije u svijetu rock glazbe, nisam siguran da korištenje njegovog holograma ulazi u tu kategoriju. Naravno, čitava stvar se tretira sa puno digniteta. Sve se odvija pod blagoslovom udovice Wendy Dio, promiče se borba protiv karcinoma, od kojega je Dio nesretno preminuo, njegova glazbena ostavština živi godinama nakon njegove smrti. Ništa od navedenog nije sporno, ali teško se oteti uncanny valley efektu i logično se nameće pitanje da li je ovo ispravan način? Vidjeti kako iluzija RJD-a neprirodno komunicira sa publikom dok bend svira uz snimku njegovog glasa na trenutke djeluje prilično groteskno. Smatram da se u ovom slučaju umanjuje integritet nastupa uživo i potencijalno trivijalizira upravo ona ostavština koja se nastoji poštovati.

 

Nije li upravo čar nastupa uživo čuti sitne varijacije, improvizacije, pa i nesavršenosti? Voljeli ili mrzili tribute bendove, hologrami dižu stvar na neku novu razinu. Neki će reći da je nastup uživo prostituiran još davnih dana pojavom playbacka, i slažem se u potpunosti, ali ovdje se više nitko ne mora ni popeti na pozornicu. Ne! Odbijam opet ulaziti u to. Neću reći da je prosječan slušatelj sveden na status punopravnog građana Sjeverne Koreje. Ne želim se ponavljati kada govorim o kastriranju glazbe samo kako bi se bolje prodala. Čujem li to vlastitu jeku koja se pita što se dogodilo sa autentičnosti (rock) glazbe? Pomalo paradoksalno, na kraju je unikatnost određenog talenta upravo ono što će ga dovesti u stanje bezdušnog reproduciranja.

 

Elvis, Tupac, Dio, Whitney Houston - svatko od njih je bio veličina u svom polju, ali što se dogodi kada dostojanstvenom odavanju počasti prednost oduzme pohlepni konzumerizam? Posljednje godine su nas grubo pripremile na činjenicu da za deset ili dvadeset godina više neće biti ljudi koji su vladali sedamdesetih i osamdesetih. Hoće li njihovi hologrami samo nastaviti turneje, kao da se ništa nije dogodilo? Kada je prije nepune dvije godine neprežaljeni Robin Williams tragično počinio suicid, u njegovoj oporuci je pronađena stavka koja izričito zabranjuje korištenje njegovog lika za potrebe filma ili reklama sljedećih dvadeset i pet godina. Hoće li diskografske kuće u ugovore sa svojim izvođačima stavljati klauzule o polaganju prava na njihov lik i glas?

 

Što će se dogoditi kada holoprojekcije postanu općeprihvaćena stvar? Hoćemo li moći svjedočiti koncertu U2-a u najbližem kinu? Ili će na stageu Madonnu zamijeniti njen mlađi lik u trenutcima kada ona ili menadžment odluče da je – previše stara? Na pragu smo vremena kada smo ikone učinili potrošnom robom. Budimo realni, samo je pitanje vremena kada će tehnologija postati dovoljno zrela da prekorači famozni uncanny valley, a istodobno bude sasvim rentabilna. Hoćemo li moći pogledati Woodstock s postavom iz '69?

 

Hologrami i digitalne replike preminulih (ili jednostavno prestarih) glumaca/glazbenika, kao što je slučaj u nedavnom filmu 'Rogue One: A Star Wars Story' brišu granice nemogućega i pritom marginaliziraju dobar ukus dok sami sebi postaju svrha. Ne želim zvučati kao tehnofob, tehnologija će napredovati i ne treba je sputavati ili izbjegavati. Ali nikako ne smijemo eksploatirati njene mogućnosti samo zato što se može zaraditi dolar više. Nikada nisam imao teoretsku šansu otići na koncert Elvisa, Hendrixa ili Zappe, i činjenica da sam vidio njihovu projekciju uživo nimalo ne bi promijenila stanje stvari. Nije li bolje onda otići na listening party i zabavljati se uz njihovu glazbu? Umjetnost treba doživljavati na način kako je ona zamišljena. Nitko neće platiti ulaznicu za Guggenheim kako bi vidio fotokopije umjetničkih djela, zašto bi onda plaćali hologramsku projekciju po cijeni koncertne ulaznice?

Ronnie James Dio i ostali velikani su pokazali da je njihov talent bio neponovljiv, ali posthumni nastupi su po svojoj prirodi kontradiktorni tome. Čitav koncept počiva na čistoj lijenosti, jer nema veće umjetnosti od pritiska na tipku 'Play'. S druge strane, možda i bolje. Barem se neće događati nekvalitetne produkcije u kojima netko, primjerice, ne uključi mikrofon Jamesu Hetfieldu za vrijeme nastupa. Hologrami neće očuvati rock živim za nadolazeće generacije, taj način razmišljanja ima jednu veliku manu, jer zapostavljamo one koji su još uvijek među nama, stvaraju, bore se i probijaju. Katkad mi se čini da štujemo prošlost u tolikoj mjeri da smo nesposobni krenuti prema naprijed. Više nego ikad prije, rock glazba danas treba vrhunske i autentične live bendove. Iz prošlosti treba učiti, ali povijest treba pisati. Ostavite projekcije za Gorillaz.

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: hologrami, rock, tupac, freddie mercury, dio, elvis presley, jimi hendrix, frank zappa, rock, rap, kolumne, 2017, igor pernar



Kalendar

FIRENZE ROCKS 2017.

23.06.2017. - petak

FIRENZE ROCKS 2017.

Firenca, Visarno Arena
55/60/65/69/75/80,5 €

PROPHETS OF RAGE, HOUSE OF PAIN & BLACK PEAKS 26.06.2017. NA ŠALATI

26.06.2017. - ponedjeljak

PROPHETS OF RAGE, HOUSE OF PAIN & BLACK PEAKS 26.06.2017. NA ŠALATI

Zagreb, ŠRC Šalata
220/240/270 kn

DEAD KENNEDYS - June 26th, O2 Academy, Birmingham

26.06.2017. - ponedjeljak

DEAD KENNEDYS - June 26th, O2 Academy, Birmingham

Birmingham, O2 Academy
22,50 GBP

THE CULT na ŠRC Šalati 27.06.2017.

27.06.2017. - utorak

THE CULT na ŠRC Šalati 27.06.2017.

Zagreb, ŠRC Šalata
200/220/250 kn

THE CULT AFTER SHOW PARTY U ZAGREBAČKOM BOOGALOO 27.06.2017.

27.06.2017. - utorak

THE CULT AFTER SHOW PARTY U ZAGREBAČKOM BOOGALOO 27.06.2017.

Zagreb, Boogaloo
Besplatan ulaz

FLOGGING MOLLY - June 28th, O2 Istitute Birmingham

28.06.2017. - srijeda

FLOGGING MOLLY - June 28th, O2 Istitute Birmingham

Birmingham, O2 Institute Birmingham
27 EUR

AGNOSTIC FRONT u Vintage Industrial Bar-u 29.06.2017.

29.06.2017. - četvrtak

AGNOSTIC FRONT u Vintage Industrial Bar-u 29.06.2017.

Zagreb, Vintage Industrial Bar
65/75 kn

2CELLOS - Pula, Arena, 02.07.2017.

02.07.2017. - nedjelja

2CELLOS - Pula, Arena, 02.07.2017.

Pula, Arena
190 / 450 kn

MetalDays 2017 Warm Up Party - Vintage Ljetni Vrt 05.07.2017.

05.07.2017. - srijeda

MetalDays 2017 Warm Up Party - Vintage Ljetni Vrt 05.07.2017.

Zagreb, Vintage Industrial Bar - Ljetni Vrt
Free

15. TABOR FILM FESTIVAL 2017.

06.07.2017. - četvrtak

15. TABOR FILM FESTIVAL 2017.

Desinić, Dvor Veliki Tabor / Košnički Hum 1
145/165 kn

Lipanj / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 

Must Read

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK