Kolumne

On-topic: Hologrami preminulih glazbenika

Adele je osvojila Grammy nagradu, ili nekoliko njih. Što se tiče događanja bitnih za svijet glazbe, tribute bend Dio Disciples je nakon premijere na Wackenu prošlog ljeta odradio drugi nastup sa hologramom pokojnog pjevača.

Objavljeno: 17.02.2017. 12:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

On-topic: Hologrami preminulih glazbenika

Uncanny valley je estetski fenomen koji se odnosi na dijagram koji opisuje subjektivan dojam pojedinca suočenog sa umjetnim likom ljudskog bića. Um je sposoban percipirati i najsitnije neprirodne razlike, bilo da se radilo o iznimno realističnoj lutci, CGI modelu ili humanoidnom robotu. Ukratko, radi se o osjećaju nelagode i odbojnosti u slučajevima kada se replika u sličnosti posve približi ljudskome liku. Na sam spomen holograma, prva asocijacija je nedosanjana tehnologija iz Star Treka. Polja sile, fotoni i holotvar su činili Doktora u ST: Voyager, repliku Marka Twaina i misterioznu brinetu iz zadimljenog jazz bara. Kada se prije desetak godina aktualiziralo pitanje korištenja holograma u koncertne svrhe, mnogi su bili uzbuđeni potencijalom koji dotična tehnologija posjeduje. Štoviše, počele su se širiti glasine da bi Freddie Mercury (ili barem njegov lik) mogao opet zapjevati sa svojim bendom. Coachella, 2012. Koncert Snoop Dogga i Dr. Drea je ušao u povijest nenajavljenim nastupom holograma preminulog Tupaca. Prvi put je hologram prikazan pred masovnom koncertnom publikom, i što je još bitnije, prvi put je omogućio nastup preminule osobe. Dvije godine kasnije, Kralj Popa Michael Jackson se vratio iz mrtvih za potrebe Billboard Music Awardsa. U posljednje vrijeme, najave koncertnih holograma postaju nešto sasvim uobičajeno.
 

Premda je proces prebacivanja nastupa u holografsku projekciju prilično skup, princip projekcije nije ni približno high-tech kao što zvuči. Štoviše, bazira se na principu starom preko stotinu i pedeset godina. CGI lik, na kakve smo već oguglali u filmskoj industriji, se projicira na prozirno platno nagnuto pod kutem od četrdeset i pet stupnjeva, što daje privid trodimenzionalnosti – što će reći da se čak ne radi niti o pravom hologramu. Intrigantna tehnologija, ali što se tiče holograma preminulih glazbenika, bojim se da priča ima mnogo više sličnosti sa uncanny valley fenomenom nego divotama iz scenarija Zvjezdanih Staza. 

Držim kako je pitanje korištenja glazbenog holograma više pitanje etike, no estetike. Gledajući snimku nastupa Dio Disciplesa, nisam se mogao oteti dojmu da gledam nešto fundamentalno pogrešno. Ronnie James Dio je čovjek zaslužan za brojne inovacije u svijetu rock glazbe, nisam siguran da korištenje njegovog holograma ulazi u tu kategoriju. Naravno, čitava stvar se tretira sa puno digniteta. Sve se odvija pod blagoslovom udovice Wendy Dio, promiče se borba protiv karcinoma, od kojega je Dio nesretno preminuo, njegova glazbena ostavština živi godinama nakon njegove smrti. Ništa od navedenog nije sporno, ali teško se oteti uncanny valley efektu i logično se nameće pitanje da li je ovo ispravan način? Vidjeti kako iluzija RJD-a neprirodno komunicira sa publikom dok bend svira uz snimku njegovog glasa na trenutke djeluje prilično groteskno. Smatram da se u ovom slučaju umanjuje integritet nastupa uživo i potencijalno trivijalizira upravo ona ostavština koja se nastoji poštovati.

 

Nije li upravo čar nastupa uživo čuti sitne varijacije, improvizacije, pa i nesavršenosti? Voljeli ili mrzili tribute bendove, hologrami dižu stvar na neku novu razinu. Neki će reći da je nastup uživo prostituiran još davnih dana pojavom playbacka, i slažem se u potpunosti, ali ovdje se više nitko ne mora ni popeti na pozornicu. Ne! Odbijam opet ulaziti u to. Neću reći da je prosječan slušatelj sveden na status punopravnog građana Sjeverne Koreje. Ne želim se ponavljati kada govorim o kastriranju glazbe samo kako bi se bolje prodala. Čujem li to vlastitu jeku koja se pita što se dogodilo sa autentičnosti (rock) glazbe? Pomalo paradoksalno, na kraju je unikatnost određenog talenta upravo ono što će ga dovesti u stanje bezdušnog reproduciranja.

 

Elvis, Tupac, Dio, Whitney Houston - svatko od njih je bio veličina u svom polju, ali što se dogodi kada dostojanstvenom odavanju počasti prednost oduzme pohlepni konzumerizam? Posljednje godine su nas grubo pripremile na činjenicu da za deset ili dvadeset godina više neće biti ljudi koji su vladali sedamdesetih i osamdesetih. Hoće li njihovi hologrami samo nastaviti turneje, kao da se ništa nije dogodilo? Kada je prije nepune dvije godine neprežaljeni Robin Williams tragično počinio suicid, u njegovoj oporuci je pronađena stavka koja izričito zabranjuje korištenje njegovog lika za potrebe filma ili reklama sljedećih dvadeset i pet godina. Hoće li diskografske kuće u ugovore sa svojim izvođačima stavljati klauzule o polaganju prava na njihov lik i glas?

 

Što će se dogoditi kada holoprojekcije postanu općeprihvaćena stvar? Hoćemo li moći svjedočiti koncertu U2-a u najbližem kinu? Ili će na stageu Madonnu zamijeniti njen mlađi lik u trenutcima kada ona ili menadžment odluče da je – previše stara? Na pragu smo vremena kada smo ikone učinili potrošnom robom. Budimo realni, samo je pitanje vremena kada će tehnologija postati dovoljno zrela da prekorači famozni uncanny valley, a istodobno bude sasvim rentabilna. Hoćemo li moći pogledati Woodstock s postavom iz '69?

 

Hologrami i digitalne replike preminulih (ili jednostavno prestarih) glumaca/glazbenika, kao što je slučaj u nedavnom filmu 'Rogue One: A Star Wars Story' brišu granice nemogućega i pritom marginaliziraju dobar ukus dok sami sebi postaju svrha. Ne želim zvučati kao tehnofob, tehnologija će napredovati i ne treba je sputavati ili izbjegavati. Ali nikako ne smijemo eksploatirati njene mogućnosti samo zato što se može zaraditi dolar više. Nikada nisam imao teoretsku šansu otići na koncert Elvisa, Hendrixa ili Zappe, i činjenica da sam vidio njihovu projekciju uživo nimalo ne bi promijenila stanje stvari. Nije li bolje onda otići na listening party i zabavljati se uz njihovu glazbu? Umjetnost treba doživljavati na način kako je ona zamišljena. Nitko neće platiti ulaznicu za Guggenheim kako bi vidio fotokopije umjetničkih djela, zašto bi onda plaćali hologramsku projekciju po cijeni koncertne ulaznice?

Ronnie James Dio i ostali velikani su pokazali da je njihov talent bio neponovljiv, ali posthumni nastupi su po svojoj prirodi kontradiktorni tome. Čitav koncept počiva na čistoj lijenosti, jer nema veće umjetnosti od pritiska na tipku 'Play'. S druge strane, možda i bolje. Barem se neće događati nekvalitetne produkcije u kojima netko, primjerice, ne uključi mikrofon Jamesu Hetfieldu za vrijeme nastupa. Hologrami neće očuvati rock živim za nadolazeće generacije, taj način razmišljanja ima jednu veliku manu, jer zapostavljamo one koji su još uvijek među nama, stvaraju, bore se i probijaju. Katkad mi se čini da štujemo prošlost u tolikoj mjeri da smo nesposobni krenuti prema naprijed. Više nego ikad prije, rock glazba danas treba vrhunske i autentične live bendove. Iz prošlosti treba učiti, ali povijest treba pisati. Ostavite projekcije za Gorillaz.

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: hologrami, rock, tupac, freddie mercury, dio, elvis presley, jimi hendrix, frank zappa, rock, rap, kolumne, 2017, igor pernar



Kalendar

Elephant Stalker + Emphasis, 22. veljače 2018., KSET

22.02.2018. - četvrtak

Elephant Stalker + Emphasis, 22. veljače 2018., KSET

Zagreb, KSET
20 kn / 30 kn

THE DWARVES, NICK OLIVERI DEATH ELECTRIC i SVETLANAS, Vintage Industrial Bar, 22.02.2018., Zagreb

22.02.2018. - četvrtak

THE DWARVES, NICK OLIVERI DEATH ELECTRIC i SVETLANAS, Vintage Industrial Bar, 22.02.2018., Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
65 kn / 80 kn

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

24.02.2018. - subota

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

Zagreb, KC D. Petrovića
200 kn

'Metal Night' Therion warm up i alter buvljak 24.02.2018., Route 66, Zagreb

24.02.2018. - subota

'Metal Night' Therion warm up i alter buvljak 24.02.2018., Route 66, Zagreb

Zagreb, Route 66
Besplatno

ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 25.02. - 04.03.2018.

25.02.2018. - nedjelja

ZAGREBDOX - Zagreb, Kaptol Boutique Cinema, 25.02. - 04.03.2018.

Zagreb, Kaptol Boutique Cinema
25 kn dnevne projekcije, 28 kn večernje

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

28.02.2018. - srijeda

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

Zagreb, Arena
189 - 499 kn

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

08.03.2018. - četvrtak

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

Bratislava, Randal club

ANDREA BOCELLI - Zagreb, Arena, 10.03.2018.

10.03.2018. - subota

ANDREA BOCELLI - Zagreb, Arena, 10.03.2018.

Zagreb, Arena
299 kn - 1550 kn

HARD 'N' HEAVY NIGHT vol. 3.,10.03.2018., Hard Place, Zagreb

10.03.2018. - subota

HARD 'N' HEAVY NIGHT vol. 3.,10.03.2018., Hard Place, Zagreb

Zagreb , Hard Place
25 kn

IAMX (UK)

16.03.2018. - petak

IAMX (UK)"Alive In New Light - Tour 2018", 16.03.2018, WUK Vienna

Vienna, WUK
33,90 €

Veljača / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728 

Must Read

Vodimo Vas u kino! Osvojite ulaznicu za film o Ericu Claptonu

Nagradne igre

Vodimo Vas u kino! Osvojite ulaznicu za film o Ericu Claptonu
Najpoznatiji proizvođač instrumenata GIBSON navodno pred stečajem

Vijesti

Najpoznatiji proizvođač instrumenata GIBSON navodno pred stečajem
CHUI + JAZZ ORKESTAR HRT - Zagreb, Tvornica Kulture, 17.02.2018. - galerija

Galerije

CHUI + JAZZ ORKESTAR HRT - Zagreb, Tvornica Kulture, 17.02.2018. - galerija
CHUI - Zagreb, Tvornica, 17.02.2018.

Izvještaji

CHUI - Zagreb, Tvornica, 17.02.2018.
CHRISTOFER (THERION): 'It is difficult to write an extensive piece like 'Our Beloved Antichrist'.'

Intervjui

CHRISTOFER (THERION): 'It is difficult to write an extensive piece like 'Our Beloved Antichrist'.'
NIRVANA TRIBUTE - Zagreb, Boogaloo, 16,02.2018 - galerija

Galerije

NIRVANA TRIBUTE - Zagreb, Boogaloo, 16,02.2018 - galerija
'Metal Night' Therion warm up i alter buvljak 24.02.2018., Route 66, Zagreb

Kalendar

'Metal Night' Therion warm up i alter buvljak 24.02.2018., Route 66, Zagreb
Novi album  BRAIN PRODUCTIONA -

Vijesti

Novi album BRAIN PRODUCTIONA - "Valovi o stijenu"
Don't get mad, get even - kako je hip hop vratio AEROSMITH iz mrtvih

Kolumne

Don't get mad, get even - kako je hip hop vratio AEROSMITH iz mrtvih
Dokumentarac o Ericu Claptonu u zagrebačkim kinima

Vijesti

Dokumentarac o Ericu Claptonu u zagrebačkim kinima
ANNIHILATOR - For The Demented

Recenzije

ANNIHILATOR - For The Demented
BLACK LABEL SOCIETY - Grimmest Hits

Recenzije

BLACK LABEL SOCIETY - Grimmest Hits
SAVANT:

Intervjui

SAVANT: "Pjesme su nam na hrvatskom jeziku jer se želimo profilirati najprije na domaćoj sceni"
NENAD PUHOVSKI predstavio program ZAGREBDOXa

Vijesti

NENAD PUHOVSKI predstavio program ZAGREBDOXa
Antivalentinovo 3 - Let3, TBF, Edo Maajka, Demolition Group - Zagreb, Dom Sportova - 10.2.2018.

Izvještaji

Antivalentinovo 3 - Let3, TBF, Edo Maajka, Demolition Group - Zagreb, Dom Sportova - 10.2.2018.
KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

Kalendar

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.
MANDO DIAO - Vintage Industrial bar, Zagreb, 07.02.2018.

Izvještaji

MANDO DIAO - Vintage Industrial bar, Zagreb, 07.02.2018.
Originalni bubnjar AC/DC-a PHIL RUDD u Zagrebu

Vijesti

Originalni bubnjar AC/DC-a PHIL RUDD u Zagrebu

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK