Kolumne

Od romskih čergi do dragačevskih truba. 'Urbani' zvuk jugoslavenskog rocka

Dihotomija selo-grad provlači se od dana kada su prvi seljaci oformili nekakav grad pred nekoliko tisuću godina u Mezopotamiji. Svaki građanin ili svaki predak građanina je u neko doba bio seljak. Danas u hrvatskom društvu, u hrvatskoj kulturi, u hrvatskoj muzici često se može čuti da je nešto urbano, dok je nešto drugo kao seljačko. Sve vezano uz rock i metal trebalo bi kao biti urbano, dok su cajke po defaultu seljačke, iako nalazimo apsurdnu situaciju da se značajan gradskog stanovništva prepušta čarima orijentalnih ritmova u pjesmama čije se radnje lako mogu podvesti pod više članaka Kaznenog zakona, od prijetnji smrću, preko pregršti fizičkoga nasilja i ponešto spolnih delikata, uz kakvu pjevačicu sumnjivih vokalnih sposobnosti, ali vrlo obdarenu po pitanjima poprsja.

Objavljeno: 03.06.2016. 08:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Rock u šezdesetima stasa pod utjecajem američkoga folka, bluesa i countrya. Čudesno je da su crnačku muziku najbolje razumjeli engleski mladci iz radničke klase. Staxovi asovi, kao Otis Redding, koji su svirali po Engleskoj 1967. našli su zajednički jezik s Animalsima. Rolling Stonesi su u počecima skoro bili demo blues band. Mladi urbani engleski rokeri dali su svoje viđenje južnjačke, uvjetno kazano, seljačke muzike. Nije to ništa čudno, nikada ne postoje čiste granice između grada i sela.

 

Postoji značajna mitologija da je dvadesetak godina jugoslavenskoga rocka bilo navodno jako urbano i da nije bilo tzv. seljačije među rock populacijom. Jedna od pjesama bez koje ne može proći nijedna svadba, krstitke ili neka slična veselica jesu ''Čerge''. Skladba koju je napisao Zlatko Pejaković izašla je kao singlica tadašnje postave Zlatnih akorda 1970. Nije naodmet reći da je prva singlica Akorda iz 1966. bila ''Moja generacija'', obrada čuvenog hita grupe The Who. Od rebelnih mladića do Roma koji tužno plače bio je kratak put, a mladi Goran Bregović, grobar jugoslavenskoga rocka i istinski rodonačelnik turbofolka, još nije ni oformio Bijelo dugme. 

Hipijevski i kontrakulturni pokret kraja šezdesetih ima u sebi duboko nepovjerenje spram urbanog. Cijela filozofija toga doba najbolje se vidi u Beatlesima, koji su do pristojnih mladića koji tamburaju u odijelima i koje svaka majka želi za zeta dok pjevuše ''Love Me Do'', odjednom postali razbarušeni, drogirani i čudno obučeni mladići koji idu na duhovne vježbe u Indiju i koji navodno zbore o LSD-u na ''Lucy in the Sky with Diamonds'', što nema previše veze s istinom (dio o LSD-u barem). 

Da skočimo natrag u Jugoslaviju. Sredinom sedamdesetih srpska prog grupa Dah izdaje na engleskom singlicu ''Sošana'', koju je zadnjih godina popularizirao na Internetu jedan čuveni stanovnik splitskoga zatvora. Dotični je na Youtubeu izvodi uz vatricu s gitarom, u nekom okupiranom dalmatinskom selu početkom devedesetih. Pjesma je navodno 1975. bila hit u Njemačkoj, Belgiji, Nizozemskoj, Francuskoj, Austriji i Španjolskoj. Verziju na hrvatskom (ne znam zašto ne na srpskom) Dah snima 1976. na njihovom zadnjem LP-u ''Povratak''. Zabavno je čitati komentare na Youtubeu o toj pjesmi jer dio korisnika tvrdi da je albanska melodija, dok većina navija za izraelsku ''Erev Shel Shoshanim'' Yosefa Hadara, napisanu 1957. Prvi jugoslavenski prepjev snimila je 1966. Olivera Vučo na EP-u ''Nije to, ljudi, istina!'' pod nazivom ''Shoshana''. Dahov tekst i ova verzija nisu isti.
 

Da stvar bude luđa, ova izraelska melodija neodoljivo podsjeća na albansku melodiju ''Po vijn krushqit'' kompozitora Tiša Daija, koja je opet rađena po albanskoj narodnoj pjesmi. Ta ista pjesma bila je temelj za soundtrack jugoslavenskog partizanskog filma ''Kapetan Leši'' iz 1960., čiju je muziku radio kosovski kompozitor Redžo Mulići. Računajući da mediteranski bazen dijeli slične tradicije, ne bih se čudio da je isti izvor i židovske i albanske melodije. Srpska narodnjačka pjevačica Slavica Momaković snima obradu Dahove verzije (opet promijenjeni tekst) na svome LP-u ''Šošana'' iz 1986., pa možemo reći da je pjesma napravila puni krug, od narodne melodije do pogresive, pa natrag u teške narodnjake. Zlatko Manojlović zaista je jedan od najboljih srpskih rock gitarista, danas je neprepoznatljivo ćelav, radi u Njemačkoj pod imenom Zed Mitchell.
Iz jedne od nesuđenih postava već spomenutih Zlatnih akorda, 1972. nastali su Novi akordi na čelu s Brankom Požgajcem, a uskoro im se pridružuje Ismet Kurtović. Izdali su singlice 1972. (''Jedan pogled''/''Još te volim'') i 1973. (''Opet..''./''Odlazak''), a 1974. mijenjaju ime u Drugi način. Ovaj zagrebački Jethro Tull dobar je primjer grupe koje je koristila etno motive, a da su ostali pravi rokeri. Preko Ise Kurtovića i Halila Mekića bili su povezani s bosanskim glazbenim nasljeđem, a njihova singlica ''Jugoslavija''/''Crnogorsko Kolo'' iz 1974. poseban je biser. U bandu su tada bili još Boris Turina i Željko Mikulčić. B-strana singlice je prog rock verzija današnje crnogorske himne ''Oj, svijetla majska zoro'' u tzv. partizanskoj verziji (postoje još tzv. četnička/prosrpska i ova današnja službena himna, kolokvijalno zvana ustaška zbog autora Sekule Drljevića; jedna pjesma, tri verzije, tako jugoslavenski). Branko Požgajec i dalje vodi Drugi način, dok je Ismet Kurtović na neki način kapelnik zagrebačke džamije, a vodi zbor Bulbuli, ali i zagrebački zbor 'Montenegro'. Rijetko koji band je tako fino donosio miris prirode na svoja dva albuma ''Drugi način'' (1975.) i ''Ponovo na putu'' (1982.). Šteta je da Požgajec i Kurtović više ne sviraju skupa.

 

Kad smo se dotaknuli Bosne i Hercegovine, sarajevska rock scena uvijek je bila povezana s bosanskohercegovačkim narodnim nasljeđem (slično nije bilo vidljivo npr. u zagrebačkoj rock sceni). Bez ulaženja u neke pretjerane dubine, možemo spomenuti nekoliko primjera. Drugi LP Indexa ''Modra rijeka'' iz 1978. bio je uglazbljena pjesmarica Maka Dizdara, Davorin Bogović otpjevao je 1989. više sevdalinki na soundtracku filma 'Kuduz'. Saša Lošić svoj rad u Plavom orkestru definirao je kao 'electro sevdah', Zabranjeno pušenje je skoro svakom pjesmom udubljeno u bosanskohercegovački prostor, a čak i fini i pristojni gradski dečki iz Crvene jabuke snimili su primjerice ''Dirliju'' (B3, ''Crvena jabuka'', 1986.), pjesmu za koju hrvatskom slušatelju treba prevoditelj. Valentinova ''Oka tvoja dva'' (B1, ''Valentino 3'', 1987.) bila je od Agramera (A2, ''Agrameri'', 1997.) pretvorena u tamburaški megahit, uz blagu kroatizaciju teksta. Skladba Hari Mata Harija ''Nek nebo nam sudi'' (B2, ''Strah me da te volim'', 1990.) je de facto punokrvni narodnjak s dragačevskim trubama, pa se čovjek pita zašto je na Discogsu ta ploča stavljena u kategoriju rocka. Mora se napomenuti da je album Plavog orkestra ''Smrt fašizmu'' (1986.) zapravo urnebesni primjer tongue-in-cheek narodnjaka koji su njegovi slušatelji očito shvatili suviše ozbiljno... 

 
  
Jedno od zanimljivih sarajevskih izdanja je konceptualna ploča '''О Јесењину'' (''O Jesenjinu''), drugi LP sarajevsko-livanjske grupe Bolero koju je vodio Mišo Bartulica. Odskače od uobičajnog etnoutjecaja jugorocka zato jer je ploča prošarana ruskim prizvukom, a primjerice harmoniku svira nedavno umrla Jadranka Stojaković. Rade Šerbedžija citira Jesenjina. Politički nekorektan album donosi čemerne pjesme kao npr. ''Jelenu'', koja se bavi napuštanje djeteta, a političke ''Zašto umiru proleteri'' i promijenjena verzija ''Konjuh planinom'' dobile su zabranu emitiranja na radio valovima SR BiH. Zanimljiv grešpani vokal Mile Anđelića na ostatku albuma uglavnom proklinje nevjerne žene i danas bi bio uništen od strane feminističke kritike, ali cijela ploča posjeduje neku čudesnu energiju inspiriranu nesretnim Sergejem Jesenjinom, uhvaćena je ruska himničnost, a nevjerojatno dobro ocrtana je depresivnost jugoslavenskog društva kasnih osamdesetih. Dakle, poprilično zanemarena ploča u odnosu na druge sarajevske sastave, a sjajan dokument vremena. 
Kao što smo vidjeli, Sarajevo je na neki način jedno od središta braka narodnoga i rocka. Drugo važno središte bi bilo Makedonija. Puno je pisano o majstorima iz Leba i soli, pa nećemo ovom prilikom o čuvenim Makedoncima, ali dovoljno je spomenuti da je zagrebački Time snimio ''Makedoniju'' (singlica ''Reci Ciganko, što mi u dlanu piše''/''Makedonija'', 1973.), a ITD Band na ''Plavom vojniku'' 1986. obradio je dvije makedonske narodne pjesme ''Ako umram il zaginam'' (''Vojnička'', B1) i ''Eleno kerko'' (''Elena'', B2). Možemo spomenuti i pomaknutu ''Malenu'' VIS Idola (B2, VIS Idoli, 1981.), možemo vidjeti kako su 'prestonica' i Vlada Divljan, kao šef beogradskoga najurbanijeg rock banda, zapravo razmišljali o makedonskim utjecajima na rock muziku. Nije nadmet spomenuti da je ludi Homer iz Sigeta, poznatiji kao Branimir J. Štulić, inzistirao da je po narodnosti Makedonac.


Ono što upada u oči nedostatak je hrvatskih čakavskih i kajkavskih utjecaja, koji su se nešto sitno pojavljivali kod Haustora Samuela Srđana Sachera i Darka Rundeka, također sitno kod Azre sa sitnim kajkanjem Borisa Leinera, te sa Štulićevom interpretacijom međimurske ''Klinček stoji pod oblokom'' (B1, ''Krivo srastanje'', 1983., singlica iz 1984.), koja je ujedno jedina Azrina pjesma koju poznaje Goran Bare. Vrlo vjerojatno zato i nije čudno da su Sacher, Leiner i Max Wilson (Film) 1987. oformili Vještice, koje su za hrvatsku scenu bile ''Totalno drukčiji od drugih'' (LP, 1989.), ali generalno gledajući, rock scena Socijalističke Republike Hrvatske nije nešto pretjerano zagrabila u istarske sopile i međimursko-podravske moleve, a bogme ni u dalmatinsku tradiciju; to će se tek dogoditi s neovisnošću Hrvatske.

Jugoslavensko rock čudo nikada nije bilo jače od jugoslavenskog narodnjačkoga čuda, koje je uvijek imalo luđački dobre tiraže. Jugoslavensku publiku najbolje je opisao Đorđe Balašević u svojoj pjesmi ''Narodnjaci'' (B2, ''Bezdan'', 1986.): ''Nemaju njive te perspektive /armiran beton zove nas sad./A snovi lebde između negde/na relaciji selo-grad./Nastupa era amatera/iz svoje kože može se sad./Rapidno stasa hibridna klasa/na pola puta selo - grad.''

Kratak put Zlatnih akorda od The Whoa do čergi u četiri godine objašnjava zašto su pastirski rock Bijelog dugmeta i plagijatorska seljačija Gorana Bregovića osvojila tolika srca, dok je npr. jedan urbani autor, poput Renata Metessija i njegovih Zvijezda, zapravo bio lokalna zagrebačka rock pojava. Publika je bila hibridna, pa se tražio i hibridni zvuk. A svatko tko krene govoriti da su devedesete poseljačile hrvatsku i jugoslavensku muziku, taj laže. Ona je bila seljoberska od samih jugoslavenskih početaka. 

Pročitaj više o temama: rock, pop, folk, dah, bijelo dugme, zlatni akordi, zlatko pejakovic, goran bregovic, drugi nacin, plavi orkestar, itd band, haustor, jugoslavija, kolumne, 2016, mislav miholek



Kalendar

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb  - ODGOĐENO

22.03.2021. - ponedjeljak

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb - ODGOĐENO

, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

23.04.2021. - petak

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

Zagreb, Tvornica Kulture
75 kn /na dan koncerta 90 kn

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

12.06.2021. - subota

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
160 kn/180kn/200 kn

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

26.06.2021. - subota

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

Zagreb, Šalata
220 kn/240 kn/260 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

06.11.2021. - subota

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

Ljubljana, dvorana Stožice

Siječanj / 2021

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Must Read

MARKO HIETALA napustio Nightwish

Vijesti

MARKO HIETALA napustio Nightwish
16 razloga zašto volim Bowiea

Kolumne

16 razloga zašto volim Bowiea
TOP 15 FILMOVA I TV SERIJA u 2020.

Kolumne

TOP 15 FILMOVA I TV SERIJA u 2020.
DA 5 BLOODS

Recenzije

DA 5 BLOODS
PAUL MCCARTNEY objavio novi studijski album

Vijesti

PAUL MCCARTNEY objavio novi studijski album
FOO FIGHTERS objavili novu pjesmu i popis pjesama s albuma

Vijesti

FOO FIGHTERS objavili novu pjesmu i popis pjesama s albuma
WONDER WOMAN 1984

Recenzije

WONDER WOMAN 1984
Preminuo je ALEXI LAIHO

Vijesti

Preminuo je ALEXI LAIHO
DARK TRANQUILLITY - Moment

Recenzije

DARK TRANQUILLITY - Moment
URBI ET ORBI 2020. (Urednička riječ)

Kolumne

URBI ET ORBI 2020. (Urednička riječ)
PERUN.HR - TOP 20 u 2020. godini

Kolumne

PERUN.HR - TOP 20 u 2020. godini
VINKO ĆEMERAŠ & TALVI TUULI - Na putu

Recenzije

VINKO ĆEMERAŠ & TALVI TUULI - Na putu
NINA KRALJIĆ objavljuje drugi studijski album za Božić

Vijesti

NINA KRALJIĆ objavljuje drugi studijski album za Božić
BE HA VE objavio novu pjesmu 'Oh My Pretty Neighbor'

Vijesti

BE HA VE objavio novu pjesmu 'Oh My Pretty Neighbor'
The Voiceovac MARIN JURIĆ-ĆIVRO objavio debitantski album

Vijesti

The Voiceovac MARIN JURIĆ-ĆIVRO objavio debitantski album
STING i ZUCCHERO objavili zajedničku pjesmu

Vijesti

STING i ZUCCHERO objavili zajedničku pjesmu
FATES WARNING - Long Day Good Night

Recenzije

FATES WARNING - Long Day Good Night
AC/DC - Power Up

Recenzije

AC/DC - Power Up

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK