9.0

Recenzije

MILJENICA (The Favourite)

Ako vam naziv filma zvuči previše mekano - gadno se varate. Ovo je prije svega bizarna, apsurdna, veličanstvena drama o gramzivosti za moći postavljena u 18. stoljeće.

Objavljeno: 22.02.2019. 16:49

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

MILJENICA (The Favourite)

Žanr: Biografska drama

Godina: 2019

Izdavač: Blitz Cinestar

Web


Tracklist:
IZVORNO IME: The Favourite
REDATELJ: Yorgos Lanthimos
žANR: Biografska drama, komedija
ULOGE: Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult
TRAJANJE FILMA: 119 minuta
GODINA: 2019
DRŽAVA: SAD
POČETAK PRIKAZIVANJA: 31.01.2019.

Ako vam naziv filma "Miljenica" zvuči previše "mekano" i neinteresantno, označava neku softi, romantičnu "za žene" komediju - gadno se varate.

"Miljenica" nije apsolutno ništa od toga osim da jest donekle i komedija, iako je primarno biografska drama (službeno klasificirano). Zapravo je film prije svega bizarna, apsurdna, veličanstvena drama o gramzivosti za moći, smještena u povijesni trenutak 18. stoljeća i vladanja britanske kraljice Anne, pa samim time ima još taj naziv "biografska", ali i kostimirana.

 

Ovdje odmah jedna digresija od glavne misli teksta: cijenjena kostimografkinja Sandy Powell ovdje je čini mi se nadmašila samu sebe - uklapajući svoj rad u specifičan stil redatelja filma (o njemu za čas) mogla je ali nije, napraviti kičasti šušur dvorske mode - umjesto toga je skoro posve monokromatskim odabirom boja (dosta kombinacija crno-bijelo ili u tom stilu) doprinjela da film vizualno djeluje meastralno.


Kada me je prijatelj pitao kakav je film rekla sam mu da je "Miljenica" vjerojatno najimpresivniji, najnetipičniji povijesni film, brutalan po tome kako otvoreno otkriva kakav je dvorski svijet bio, a istovremeno stilski savršen i vizualno ubitačno dojmljiv.

Prva i jedina usporedba s ovakvim tipom povijesnog "dvorskog" filma bila je s, po meni ponajboljeg (do "Miljenice") francuskog filma "Kraljica Margot" (La reine Margot, 1994) u kojem je, iako je priča odnosno radnja posve različita (radi se o pokolju Bartolomejske noći, pa je samim time bio istinski brutalan radi prikaza pokolja), no ako se zanemari dio filma koji stvarno i prikazuje pokolj, zapravo su svi kadrovi u tom filmu koji se odnose na dvorske intrige i spletke, te pokušaja grebarenja za vlast, kao i prikaz samog dvorskog života - sve je to meni tada bilo toliko strašno upečatljivo ("strašno" u pravom smislu riječi) i nezaboravno gledanje, ali mi je dovijeka ostao i dojam da je film  "dirty" doslovce u svemu: prikazu dvorskog morala, seksa, čistoće gradova, dvora, ulica, ljudi, ponašanja...


"Miljenica" zapravo ima apsolutno sve elemente "Kraljice Margot" (minus kadrova oko Bartolomejske noći), ali je redatelj Yorgos Lanthimos to napravio tako dobro i profinjeno,  da je i trebao za dodati u film Bartolomejsku noć ili neki sličan pokolj, film bi samo dobio na brutalosti, ali dojam posve drugačijeg, stiliziranog, originalnog - bi bio isti.


Vezano za snimanje i upotrebu kamera, oduševilo me to što je Lanthimos hrabro koristio sve nekonvencionalno kako bi dao svoj pečat ovom "holivudskom" filmu - u nekoliko je navrata koristio "riblje oko" (iznimno širokokutna leća kamere i fotoaprata koja hvata širinu slike i do 180-220 stupnjeva), što je bilo posebno "vau".


Sve je u filmu vrhunski napravljeno, ali ne samo u standarnom pojmu perfekcionizma - Lanthimos je vrlo osebujan grčki redatelj (The Lobster, The Killing of the Sacred Deer) i iako ne mogu mnogo reći o njemu jer sam gledala samo zadnje spomenut film, izgleda da je ovim filmom nadmašio samog sebe, iako je "Miljenicu" napravio kao najkonvencionalniji film svoje karijere (tako kažu svi).Ja mogu samo dodati: ako je ovo nečiji najkonvencionalniji film, onda gledatelje čekaju šokantne stvari kada ne bude konvencionalan.


Ima i u "Miljenici" poneka šokantna scena (ne, ne radi se o ubojstvima), kao i nekoliko posve "wtf" apsurdnih ili bizarnih scena, ali ih je taman toliko da kada se sve sakupe dobijete u konačnici film koji je u tom stilu. Jednako tako ima i sjajnih komičnih scena.

Vrhunski film vrijedan svake nominacije za Oscara (ima ih 10! - a inače je film vrlo nevjerojatan izbor za Akademiju), ali s druge strane ja nisam tri dana nakon gledanja filma bila sigurna da li mi se film sviđa.
Po meni je istinska umjetnička vrijednost filma upravo u tome:  da te kopka, golica i da promišljaš o njemu.


Fabula je zapravo jednostavna ali iznimno kompleksno i "akcijski" dinamično odrađena: kraljica Anne je vrlo krhka, emocionalno i tjelesno, rastrojena, bizarna i ekscentrična žena, monarh koji zapravo nema sposobnosti vladanja i koju to maksimalno zamara, pa sve prepušta (u početku) "prvoj do sebe" - dvorjanki, supruzi svog zapovjednika vojske, lady Sarah koja beskurpulozno koristi svoju moć za vlastite ciljeve, ali ipak s velikom naklonošću do kraljice koju naizgled pokušava svesti na proračunati odnos. Treća u toj igri je rođaka Lady Sarah, Abigail nekdašnja plemkinja čija je obitelj sve izgubila i koja se srozala na najnižu razinu "u blato", kako bi samoodržavanjem, snalažljivošću i proračunatošću, te licem nevinašca iskoristila prvo za dobijanje posla služavke a onda namještajući neke situacije u kratkom vremenu i detronizirala mentoricu, lady Sarah i popela se na poziciju kraljičine miljenice.


Više vam neću otkrivati jer u relaciji odnosa ovih triju likova kao i prije spomenutim "akcijama" (prikaz dvorskog života u "Miljenici" je sve je samo ne šetanje kroz velebne dvorane dvora, nepregledne vrtove, vožnje u kočiji ili ležanje u dokolici) i visokoj dinamici radnje, leži većina od iznenađujućih /šokantnih scena.

Glumice koje su ova tri lika oživjele na velikom platnu su famozne, jedna briljantnija od druge i sve su tri nominirane za Oscara: ipak, posve je zakucala Olivia Colman u ulozi rastrojene i ekscentrične kraljice Anne, i nadam se da joj Oscar neće izmaći.

Jednako, ali svaka na svoj način, su dojmljive i impresivne i Rachel Weisz u ulozi Lady Sarah, te Emma Stone u ulozi Abigail (inače obje već Oscarovke otprije).


Obavezno moram spomenuti i glazbu koja, na moje poprilično iznenađenje nakon filma (jer sam se toliko udubila u gledanje filma da nisam posve detektirala tko i što, mada su mi pojedine melodije bile poznate) je ispalo da u filmu uopće nije originalna glazbena podloga već da su se koristile dionice skladbi i glazbe starih majstora klasike: Bacha, Händela, Schuberta. Dijelovi su pomno izabrani jer su toliko upečatljivi u nekim sekvencama i totalno "neklasično" zvuče da ćete se jako iznenaditi.

 

Ovo nije film kojeg ćete nužno odmah "provariti" niti će vam se on moguće na kraju sviđati, ali imat ćete osjećaj da ste pogledali velik film.

 

 

Anastazija Vržina

Text by:

Anastazija Vržina

Prati autora

Executive Editor
--------------------------
What Doesn't Kill You, Makes You Stronger

Pročitaj više o temama: film, filmska recenzija, The Favourite, Miljenica, Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Anastazija Vrzina, Yorgos Lanthimos, 2019, biografska drama



Kalendar

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb  - ODGOĐENO

22.03.2021. - ponedjeljak

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb - ODGOĐENO

, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

23.04.2021. - petak

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

Zagreb, Tvornica Kulture
75 kn /na dan koncerta 90 kn

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

12.06.2021. - subota

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
160 kn/180kn/200 kn

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

26.06.2021. - subota

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

Zagreb, Šalata
220 kn/240 kn/260 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

06.11.2021. - subota

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

Ljubljana, dvorana Stožice

Siječanj / 2021

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Must Read

KRUNA (The Crown)

Recenzije

KRUNA (The Crown)
MARKO HIETALA napustio Nightwish

Vijesti

MARKO HIETALA napustio Nightwish
16 razloga zašto volim Bowiea

Kolumne

16 razloga zašto volim Bowiea
TOP 15 FILMOVA I TV SERIJA u 2020.

Kolumne

TOP 15 FILMOVA I TV SERIJA u 2020.
DA 5 BLOODS

Recenzije

DA 5 BLOODS
PAUL MCCARTNEY objavio novi studijski album

Vijesti

PAUL MCCARTNEY objavio novi studijski album
FOO FIGHTERS objavili novu pjesmu i popis pjesama s albuma

Vijesti

FOO FIGHTERS objavili novu pjesmu i popis pjesama s albuma
WONDER WOMAN 1984

Recenzije

WONDER WOMAN 1984
Preminuo je ALEXI LAIHO

Vijesti

Preminuo je ALEXI LAIHO
DARK TRANQUILLITY - Moment

Recenzije

DARK TRANQUILLITY - Moment
URBI ET ORBI 2020. (Urednička riječ)

Kolumne

URBI ET ORBI 2020. (Urednička riječ)
PERUN.HR - TOP 20 u 2020. godini

Kolumne

PERUN.HR - TOP 20 u 2020. godini
VINKO ĆEMERAŠ & TALVI TUULI - Na putu

Recenzije

VINKO ĆEMERAŠ & TALVI TUULI - Na putu
NINA KRALJIĆ objavljuje drugi studijski album za Božić

Vijesti

NINA KRALJIĆ objavljuje drugi studijski album za Božić
BE HA VE objavio novu pjesmu 'Oh My Pretty Neighbor'

Vijesti

BE HA VE objavio novu pjesmu 'Oh My Pretty Neighbor'
The Voiceovac MARIN JURIĆ-ĆIVRO objavio debitantski album

Vijesti

The Voiceovac MARIN JURIĆ-ĆIVRO objavio debitantski album
STING i ZUCCHERO objavili zajedničku pjesmu

Vijesti

STING i ZUCCHERO objavili zajedničku pjesmu
FATES WARNING - Long Day Good Night

Recenzije

FATES WARNING - Long Day Good Night

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK