Kolumne

Metallica: Obdukcija živućeg

Lice i naličje najvećeg heavy metal benda na svijetu.

Objavljeno: 18.12.2014. 09:21

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Metallica: Obdukcija živućeg

Nedavno sam pogledao Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills, interesantan dokumentarac koji potpisuju Joe Berlinger i Bruce Sinofsky. Prvu scenu otvara šokantan prizor forenzičara kako obrađuju tijela mrtve djece dok u pozadini svira Welcome Home (Sanitarium) od Metallice. To je bio zanimljiv trenutak u povijesti benda jer se radi o prvom slučaju u kojem je Metallica  dozvolila uporabu vlastite glazbe za bilo koju vrstu filma. Nakon uspjeha dokumentarca, redateljski dvojac Berlinger i Sinofsky će biti zainteresirani za suradnju s Metallicom koja će rezultirati dokumentarcem Some Kind of Monster.  U startu se trebalo raditi o dokumentarnom filmu koji prati produkciju novog albuma, ali Some Kind of Monster pruža unikatan uvid u kreativni proces benda koji se nalazi u velikoj krizi. Otkako sam ga prvi put pogledao, već nekoliko godina želim napisati text na ovu temu.

Metallica je svojedobno bio bend koji je revolucionarizirao glazbu, udario temelje novom žanru i zatim srušio sve granice. Na tragu britanskih bendova poput Motorheada i Maidena su spojili punk i heavy metal izričaj. Kao predvodnici thrash metal žanra, slovili su kao beskompromisna antiteza svemu što je ranih osamdesetih bilo mainstream u glazbi. Manjak glazbenih vještina su uspješno kompenzirali zavidnom količinom žestine i energije. Zanimljivo, nakon snimanja prvog albuma 'Kill 'em All', gitarist Kirk Hammet pohađa instrukcije kod Joea Satrianija, tada tek renomiranog učitelja gitare. Na sljedećim albumima 'Ride The Lightning' i 'Master of Puppets' pokazuju sazrijevanje i značajan napredak te otvaraju vrata bendovima poput Anthraxa i Slayera. U to vrijeme Dave Mustaine, bivši lead gitarist Metallice (izbačen iz benda neposredno prije snimanja prvog albuma) osniva gotovo rivalski bend Megadeth. Metallica je postala next-big-thing, bend koji je u naletu ostvarivao naizgled beskrajan potencijal. U jesen 1986. basist Cliff Burton pogiba u bizarnoj prometnoj nesreći za vrijeme turneje. Posljedice te tragedije će pratiti bend do današnjih dana, jer je Burton svakako imao snažan utjecaj na zvuk i kreativni pravac benda. Njegovom smrću nastaje praznina koju nikad više neće adekvatno popuniti. Samo tri tjedna nakon Burtonovog sprovoda, na poziciju basista dolazi Jason Newsted, talentirani basist kojeg članovi benda nikad neće u potpunosti prihvatiti. Prvi pokazatelji tog odnosa su evidentni već na sljedećem albumu '...And Justice for All', gdje je Newstedov bass gotovo u potpunosti odsutan iz finalnog mixa albuma. Tragedija i slabija adaptacija nije usporila bend, štoviše, u srednjoj školi sam izlizao DVD njihovog live nastupa u Seattleu, a nastup na Monsters of Rock u Moskvi spada u sam vrh live svirki. Bend, na čelu s talentiranim pjevačem i gitaristom Jamesom Hetfieldom, je djelovao doslovce nezaustavljivo. Početkom devedesetih bend započinje suradnju s novim producentom. Bob Rock je do tada između ostalih producirao i Motley Crue, još jedan od rivalskih bendova, a Metallica, bend poznat po čvrstim stavovima, krši dio tih stavova u potrazi za novim zvukom. Rezultati su za glazbene anale, album 'Metallica' (također poznat pod nazivom 'Black Album') nailazi na odlične reakcije publike i kritike te odlazi u multi-platinastu nakladu. U to vrijeme život je bio lijep u svijetu Metallice, nekoć žestoki underground bend je malo usporio te ugazio u mainstream vode te usput pronašao novac i slavu.

Za mnoge, a ima dana kada sam i ja jedan od njih, Black album predstavlja zenit njihove karijere i nakon njega završava najbolji period u povijesti benda. Meandriranja u zvuku se nastavljaju, kao i stilske promjene popraćene ne pretjerano uspješnom adaptacijom na novu glazbenu scenu.  Zvuk, promjene u Hetfieldovom stilu pjevanja i izostanak zaista pamtljivog materijala na albumima 'Load' i 'Reload' ne nailaze na toliku kritiku koliko odluka benda da se svi ošišaju. Basist benda Alice in Chains je za vrijeme njihova MTV Unplugged koncerta (članovi Metallice su bili u publici) koristio bass gitaru s humorističnim natpisom: „Friends Don't Let Friends Get Friends Haircuts...". Bend je malo gubio na popularnosti, dolazile su prve kritike, i što je najgore, bili su ih itekako svjesni. Nikako ne valja zapostaviti tzv. Mustaine faktor, jer je Megadeth gurao zbilja dobro, kako na kreativnom, tako i na komercijalnom planu. Mustaineov utjecaj se osjetio na prva dva albuma, ali njegov život ostaje u sjeni Metallice do današnjih dana. Za usporedbu s Hammetom koji ga je zamijenio, radi se o kudikamo sposobnijem, kompletnijem i talentiranijem glazbeniku i autoru.

Nakon Reloada, izlazi Garage Inc. kompilacijski album koji sadrži covere izvođača koji su imali utjecaj na Metallicu. Zanimljivo je kako bend zvuči bolje i kudikamo uvjerljivije u obradama svojih uzora no u vlastitom recentnom materijalu. Live album S&M, posljednji album na kojem bass svira Jason Newsted, je pomalo pretenciozan pokušaj nastupa benda uz pratnju simfonijskog orkestra. Na trenutke genijalnim aranžmanima pokojnog Michaela Kamena unatoč, bilo je očito kako je bend izgubio svoj fokus. Odlazak Newsteda označava početak najturbulentnijeg perioda u povijesti benda. Nakon kontroverzne tužbe protiv Napstera oko ilegalnog dijeljenja pjesama, Metallica dolazi u nemilost brojnih fanova diljem svijeta. Danas je internetsko piratstvo mnogo uobičajnija pojava no prije 15-ak godina, ali bubnjar Lars Ulrich je među prvima stao protiv ilegalnog downloada glazbe, što ga je učinilo jednim od omraženijih likova u svijetu glazbe.

U trenutku kada Berlinger i Sinofsky ulaze u studio snimati dokumentarac o nastanku novog albuma, bend već nekoliko godina nije uživo nastupao. Međuljudski odnosi su bili nikad lošiji, što govori koliko je bila dubiozna odluka snimati novi album bez basista. Dakako, nalazili su se pod strašnim pritiskom menadžmenta, dok je javnost nagađala o budućnosti benda. Ispravno je reći kako su bili hrabri kada su dozvolili kamerama snimiti trenutke njihove velike slabosti. Usred produkcije albuma, pjevač James Hetfield odlazi na devetomjesečnu rehabilitaciju od alkohola. Produkcija obilježena razmiricama, dvojbenim odlukama i generalnom besciljnošću rezultira albumom 'St. Anger' koji danas služi kao unikatan podsjetnik na stanje benda u ranim godinama prošlog desetljeća, ili kao podmetač za čaše. Zaista, osrednji sound, Bob Rock na bassu, izostanak gitarističkih solaža i doslovce užasan metalni zvuk Ulrichovih bubnjeva reflektira nedostatak stabilnosti i sigurnosti u vlastiti identitet. Some Kind of Monster je bio prekretnica, ne samo u prikazu rock ikona kao stvarnih ljudi koji se nalaze u najvećoj krizi svojeg života, već i demistificira legendarni bend te ga prikazuje kao proizvod.

Neposredno nakon izlaska St. Angera, bend vrbuje Roberta Trujilla na poziciju bassista, te im treba čak pet godina za novi studijski album. Death Magnetic je dočekan kao album koji će revitalizirati Metallicu, na neki način je u tome uspio. Premda ima svoje poklonike, označile su ga prilično jalove pjesme i loša produkcija pod palicom Ricka Rubina. Mislim da je njihov problem danas što mogu staviti bilo što na svoj album. Pristup 'bilo što prolazi' je razlog zašto su se distancirali od svega što su nekoć predstavljali i na neki način razlog zašto pišem ovaj text. Kao posljednja abominacija koju krasi ime Metallica je 'Lulu', kolaboracija s Lou Reedom. U pripremi ovog texta, dao sam si truda i poslušao veliki dio njihovog kataloga, ali Lulu sam zaobišao u velikom luku. Možda je neukusno komentirati album premda ga nisam čuo, ali opet, tko zbilja jest? Gigant kao Metallica će nastaviti dalje, kao da se ništa nije dogodilo. Nekoć beskompromisan bend se gotovo slomio pod vlastitom veličinom. Uistinu, koliko kompromisa je previše kompromisa? Oni nisu revitalizirani. Oni su bend koji je nasilno reanimiran, a usuđujem se reći, trebali su se ugasiti. Da su stali krajem devedesetih, danas bi zauzimali svoje mjesto u panteonu rock glazbe, uz rame Zeppelinima, Beatlesima i Hendrixu. Međutim nisu stali, isplativije im je bilo nastaviti, a mjesto u mitskom panteonu ih svejedno čeka.

Zahvaljujući i usprkos svim okolnostima, Metallica je i danas najveći heavy bend na svijetu. Rasprodane turneje, koncertni filmovi i rastuća populacija obožavatelja, sve to govori kako su najgori dani Metallice stvar prošlosti. Čini se kako bend uživa u radu više no što je to bilo prije 10-15 godina.  Ali kroničnoj neinventivnosti svjedoči i prolongiranje rada na novom albumu. Metallica je bend koji se nikad nije ustručavao krenuti u novom smjeru, problem je bio i ostao u tome što konzistentnost  i inventivnost nikad zaista nisu pokazali, kako zbog nedostatka kreativnosti tako i zbog manjka vizije jasnog glazbenog pravca. Ovih dana Metallica reizdaje dokumentarac Some Kind of Monster povodom njegove desete obljetnice izlaska uz bonus dodatak pod imenom 'This Monster Lives' u kojem se osvrću na proteklih deset godina i gotovo terapeutski učinak koji je na njih imao Some Kind of Monster. Hetfield je uvijek govorio kako je Metallica zbog svoje veličine često bila velika i laka meta, od ranih thrash početaka, preko Napstera pa do današnjih dana. Međutim, što očekivati nakon što megalomanski loviš svaku priliku, čak i kad prava prilika ne postoji?

 

Originalno objavljeno na Perun.hr 18.12.2014.

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Ovaj članak je pročitan 4232 puta



Kalendar

VEČERI NA GRIČU: Carmina Burana - Zagreb, Klovićevi dvori, 28.06.2018.

28.06.2018. - četvrtak

VEČERI NA GRIČU: Carmina Burana - Zagreb, Klovićevi dvori, 28.06.2018.

Zagreb, Klovićevi dvori
100 kn

ROCK The Castle - Italija, Castello Scaligero, 29.6. - 1.7.2018.

29.06.2018. - petak

ROCK The Castle - Italija, Castello Scaligero, 29.6. - 1.7.2018.

Verona, Castello Scaligero
63,50 €

LJETO U MSU: HLADNO PIVO, Zagreb, MSU, 30.06.2018.

30.06.2018. - subota

LJETO U MSU: HLADNO PIVO, Zagreb, MSU, 30.06.2018.

Zagreb, Muzej suvremene umjetnosti
85 kn

METALJOT RASPALJOT OPEN AIR FESTIVAL, 06.07.2018., Laško, Slovenija

06.07.2018. - petak

METALJOT RASPALJOT OPEN AIR FESTIVAL, 06.07.2018., Laško, Slovenija

Laško, Društvo Šmolc
18 € / 22 €

THE NATIONAL 10.07. na zagrebačkoj Šalati

10.07.2018. - utorak

THE NATIONAL 10.07. na zagrebačkoj Šalati

Zagreb, Šalata
220 (do 10.02.) / 250 kn

Metal on the Hill 2018 Warm Up - Austrija, Graz, Dom Im Berg, 10.7.2018.

10.07.2018. - utorak

Metal on the Hill 2018 Warm Up - Austrija, Graz, Dom Im Berg, 10.7.2018.

Graz, Dom Im Berg
30 €

METALDAYS FESTIVAL, 22. - 28.7.2018., Tolmin, Slovenija

22.07.2018. - nedjelja

METALDAYS FESTIVAL, 22. - 28.7.2018., Tolmin, Slovenija

Tolmin,
59€ / 129€ / 150€

JUDAS PRIEST, 28.07.2018, Wiener Stadthalle, Wien, Austria

28.07.2018. - subota

JUDAS PRIEST, 28.07.2018, Wiener Stadthalle, Wien, Austria

Wien, Wiener Stadthalle
66,99 €, 71,60€, 81,99€

SZIGET FESTIVAL 2018 - Mađarska, Budimpešta, 08.08.-15.08.2018.

08.08.2018. - srijeda

SZIGET FESTIVAL 2018 - Mađarska, Budimpešta, 08.08.-15.08.2018.

Budimpešta, Island of Freedom - Otok Obudai
early bird: 275 € (na ulazu 325 €) za 7 dana/ 5-dnevna je 250 € (299 €)/ 3-dnevna 179 € (

CALEXICO 13.08. u Rijeci

13.08.2018. - ponedjeljak

CALEXICO 13.08. u Rijeci

Rijeka, Delta
125 / 160 / 200 kn

Lipanj / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 

Must Read

NOVA ROCK 2016 - Austrija, Pannonia Fields II, 14-16.06.2018.

Izvještaji

NOVA ROCK 2016 - Austrija, Pannonia Fields II, 14-16.06.2018.
JETHRO TULL, Dom Sportova,13.10.2018., Zagreb

Kalendar

JETHRO TULL, Dom Sportova,13.10.2018., Zagreb
JETHRO TULL u listopadu stižu u Zagreb

Vijesti

JETHRO TULL u listopadu stižu u Zagreb
SOLO: PRIČA IZ RATOVA ZVIJEZDA (Solo: A Star Wars Story)

Recenzije

SOLO: PRIČA IZ RATOVA ZVIJEZDA (Solo: A Star Wars Story)
BODY COUNT, Astroid Boys, Powerstoke - Zagreb, Boćarski dom, 19.06.2018. - galerija

Galerije

BODY COUNT, Astroid Boys, Powerstoke - Zagreb, Boćarski dom, 19.06.2018. - galerija
Na današnji dan objavljen TROOPER

Vijesti

Na današnji dan objavljen TROOPER
Tabor Film Festival objavio dnevni glazbeni  raspored,  natječaj za volontere  i popratni filmski program!

Vijesti

Tabor Film Festival objavio dnevni glazbeni raspored, natječaj za volontere i popratni filmski program!
THY CATAFALQUE - Geometria

Recenzije

THY CATAFALQUE - Geometria
JOHN CLEESE - Zagreb. Lisinski, 16.06.2018.

Izvještaji

JOHN CLEESE - Zagreb. Lisinski, 16.06.2018.
LJETO U MSU - nastavlja se sutra uz CHUI

Vijesti

LJETO U MSU - nastavlja se sutra uz CHUI
LJETO U MSU: HLADNO PIVO, Zagreb, MSU, 30.06.2018.

Kalendar

LJETO U MSU: HLADNO PIVO, Zagreb, MSU, 30.06.2018.
LJETO U MSU: CHUI - Zagreb, MSU, 16.06.2018.

Kalendar

LJETO U MSU: CHUI - Zagreb, MSU, 16.06.2018.
VEČERI NA GRIČU: Carmina Burana - Zagreb, Klovićevi dvori, 28.06.2018.

Kalendar

VEČERI NA GRIČU: Carmina Burana - Zagreb, Klovićevi dvori, 28.06.2018.
KATAKLYSM - Meditations

Recenzije

KATAKLYSM - Meditations
VEČERI NA GRIČU - vrhunski glazbeni program bez konkurencije

Vijesti

VEČERI NA GRIČU - vrhunski glazbeni program bez konkurencije
MARS RED SKY, Sloanwall - Zagreb. Vintage Industrial Bar, 13.06.2018.

Izvještaji

MARS RED SKY, Sloanwall - Zagreb. Vintage Industrial Bar, 13.06.2018.
Kampanja Foto Njuške - fotkanje životinja koje su napuštene

Vijesti

Kampanja Foto Njuške - fotkanje životinja koje su napuštene
JAN KEREKEŠ i COLD SNAP - 'Distance' video podrške svima koji su otišli

Vijesti

JAN KEREKEŠ i COLD SNAP - 'Distance' video podrške svima koji su otišli

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK