Kolumne

Metallica: ''Load'' & ''Reload'' – 20 godina kasnije

Prije dvadeset godina, Metallica se odvažila na eksperiment koji je rezultirao oprečnim mišljenjima. Kako danas zvuče albumi ''Load'' i ''Reload''?

Objavljeno: 31.03.2017. 16:25

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Metallica: ''Load'' & ''Reload'' – 20 godina kasnije

James Hetfield je nedavno izjavio kako ne osjeća potrebu ponovno snimiti „...And Justice For All“. Kultno thrash ostvarenje je ostalo upamćeno po izostanku bas gitare iz završnog miksa. Pjevač je izrazio protivljenje remiksanju i ponovnom snimanju glazbe koja bi trebala zamijeniti originalne snimke: „Ti albumi su rezultat određenog perioda u životu; oni su isječci iz povijesti i dio su naše priče. U redu, ''...And Justice for All'' treba nešto više basa, a ''St. Anger'' bi bolje zvučao bez metalnog doboša, ali to su stvari koje čine te albume dijelom naše povijesti.“. Novi album ''Hardwired... to Self-Destruct'' nije naišao samo na pozitivne kritike, već je ubrizgao prijeko potrebnu svježinu u diskografiju benda. Premda daleko od vrhunskog ostvarenja, posebice u usporedbi sa ranijim izdanjima, ''Hardwired'' je itekako probudio novi interes za Metallicu. Nakon dugo godina, odlučio sam ponoviti građu. Koncerti sa ''Live Shit: Binge & Purge'' su mi uvijek bili favoriti, posebice ''Live in Seattle'', ali koncertni zapis ''Cunning Stunts'' sam redovito izbjegavao, vjerojatno zato što je sniman usred ''Load''/''Reload'' ere. Oštar zaokret u imidžu i glazbenom izričaju me odbio kao i brojne druge slušatelje. Ali prošlo je dvadeset godina otkako su ''Load'' i ''Reload'' izdani, da li je to dovoljno vremena da im pružimo novu priliku?

 

Pogledamo li ''Making of Cunning Stunts'', vidimo rock zvijezde. Beskompromisni thrash metal klinci su ušli u tridesete godine i ostavljaju dojam pretencioznosti. Iza sebe su u tom trenutku imali iznimno uspješni Black album, koji ih je izmjestio iz žanrovske pripadnosti i postavio usred srednje struje. Metallica je do istoimenog albuma nezaustavljivo jahala na fronti savršene oluje. Čitava jedna demografska skupina je htjela svaki atom te energije, žestine i brzine, a bend je bio savršen izvor. Novac, slava, rastući artistički i komercijalni apetiti su počeli igrati sve važniju ulogu u nastanku novog albuma. ''Load'' i ''Reload'' su zamišljeni kao jedan dvostruki album koji je trebao dokazati da komercijalni uspjeh Black albuma nije bio slučajnost.

 

 

Počnimo od covera. Lars Ulrich je s godinama razvio afinitet prema suvremenoj umjetnosti. U dokumentarcu ''Some Kind of Monster'' možemo vidjeti kako prodaje Basquiatovu sliku za 5,5 milijuna dolaresa. Za naslov novog albuma odabran je rad kontroverznog fotografa Andresa Serrana pod nazivom „Blood and Sperm III“, ukoliko vas zanima koje je materijale umjetnik koristio, pročitajte ime djela još jednom. Čitava situacija vezana uz artwork zapravo odlično ilustrira ono što je bend htio postići sa novim albumom. Ulrich i ekipa su htjeli šokirati, pa su prvo odbacili stari imidž i ošišali se, što je naišlo na glasne reakcije brojnih fanova. Drastične promjene su se nastavile i na glazbenom planu, bend je usporio, a thrash žestina je ustupila mjesto natruhama bluesa. Premda Kirk Hammett smatra ''Load'' i ''Reload'' najlošijim izdanjima Metallice, upravo je na ta dva albuma prikazao najviše raznovrsnosti, a blues stilizacije su mu igrale na ruku, s obzirom da se radi o gitaristu koji nije naučio puno više od pentatonske ljestvice. Kvazi-artističke težnje su se provlačile od korištenja šminke preko atipičnih aranžmana pjesama do nadrealnih spotova, poput onoga za inače vrlo dobru pjesmu „Until It Sleeps“.

 

 

Rigorozne turneje i izostanak vokalne naobrazbe su ostavili traga na glasu Jamesa Hetfielda. Kada mu je 1991. pukao glas, počeo je sa vokalnim instrukcijama kako bi očuvao glasnice. Do kraja ''Wherever I May Roam'' turneje njegov stil pjevanja je doživio znatnu transformaciju, što se osjeti na sljedećim albumima. Metallica je 1995. u studio ušla sa planovima za dvostruki album, ali kako sav materijal nije bio spreman, odlučili su se 1996. objaviti "Load", a nastavak je trebao uslijediti godinu dana kasnije. Sredina devedesetih je bila mračno razdoblje za metal glazbu, sumanuta ali ispolirana kombinacija bluesy alt-rocka, neočekivanih southern utjecaja i heavy metala je polučila komercijalan uspjeh. Stilski odmak od blockbustera koji je bio Black Album je značio polarizirane reakcije publike i kritike. Nabrijani klinci koji su odrastali uz Metallicu nisu imali sluha za sporije stvari, dok su drugi cijenili odvažnost benda u istraživanju novih kreativnih smjerova.

 

Nepunih osamnaest mjeseci nakon Loada, u jesen 1997. izlazi ''Reload'', koji je nastavio u hard rock maniri sa još izraženijim južnjačkim prizvukom. Hrabra suradnja sa Marianne Faithfull na odličnoj pjesmi „The Memory Remains“ ostaje jednom od svijetlih točaka albuma koji kvalitetom ipak kaska za prethodnikom. Također, (na oba albuma) valja istaknuti odličnog Jasona Newsteda koji je pokazao suptilnost u stvarima poput „The Unforgiven II“, ali i očekivanu muskulativnu ritmičnost na pjesmi „Fuel“. Za cover albuma je i ovom prilikom odabran Serranov rad, ovog puta se radilo o kombinaciji goveđe krvi i umjetnikovog urina između dvije stijenke pleksiglasa.

 

 

Nakon što je svijet preživio post-grunge, nu-metal, ''Lulu'' i još pokoju glazbenu kataklizmu, određeni omraženi uratci zvuče iznimno pristojno. Izvučemo li ''Load'' & ''Reload'' iz konteksta jednog benda kao što je Metallica, zapravo nam ostaju dva solidna hard rock albuma koja imaju trenutaka vrijednih pažnje, zatočenih između zbilja osrednjih ideja. Eksperimentalni artistički statement je propao, a Hetfield i ekipa su pokazali da ipak nemaju Midin dodir. Unatoč multiplatinastoj nakladi, Metallica nije pretvorila nesuđeni dvostruki album u zlato. Hammet je čak naglasio kako razmak između izdanja može imati prednosti, jer slušatelji neće biti zatrpani sa previše materijala odjednom. Ima smisla, sindrom dosadnosti dvostrukih albuma je naizgled izbjegnut, ali još uvijek se našlo previše generičnog rifljanja. Primjerice, ''Hardwired'' također pati od toga. Čak i kada bi se učinili temeljiti rezovi i Re/Load postao jedan album, još uvijek bi imali album koji se nikako ne uklapa u diskografiju Metallice, stoga smatram da oba albuma treba tretirati takvima kakvi jesu. Problem u tim albumima nije njihova kvaliteta, već znatan stilski odmak od thrash metal početaka. Radi se o slojevitim poglavljima iz značajnog perioda karijere jednog od najvećih bendova svih vremena.

 

''Load''/''Reload'' era bila je uvertira u krizu koja je gotovo uništila Metallicu. Disfunkcionalnost međuljudskih odnosa i borbe s ovisnosti su dovele do Newstedovog odlaska. Bend je ostavio dojam da se kreativno do kraja ispuhao, a stilske vratolomije su se pretvorile u dugogodišnje lutanje, dok je svako novo izdanje najavljivano kao „povratak thrash metal korijenima“. Metallica je oduvijek imala larger-than-life stav, u ''Cunning Stunts'' su još uvijek djelovali neuništivo, sve dok nisu pokazali sve svoje slabosti u „Some Kind of Monster“. Percepcija o bendu se trajno promijenila, nakon ''St. Angera'' i ''Death Magnetica'' ljudi nisu imali visoka očekivanja od Metallice. ''Hardwired... to Self-Destruct'' se možda pokazao kao korak u pravom smjeru, ali svejedno ne može parirati ni ''Load'' & ''Reload'' tandemu. Radi se o albumima koji zauzimaju posebno mjesto, ne samo u diskografiji Metallice, već i u kolektivnoj svijesti široke publike. Zaslužuju li ponovno slušanje; zašto ne?

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: metal, thrash, heavy, hard rock, metallica, load, reload, james hetfield, lars ulrich, kirk hammett, jason newsted, kolumne, igor pernar, 2017

Ovaj članak je pročitan 3257 puta



Kalendar

Psihodelični metal koncert 24.10. u Močvari

24.10.2018. - srijeda

Psihodelični metal koncert 24.10. u Močvari

Zagreb, Močvara

SASQUATCH & SLOANWALL - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 24.10.2018.

24.10.2018. - srijeda

SASQUATCH & SLOANWALL - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 24.10.2018.

Zagreb, Vintage Industrial Bar

BORIS ŠTOK - Zagreb, Tvornica kulture, 26.10.2018.

26.10.2018. - petak

BORIS ŠTOK - Zagreb, Tvornica kulture, 26.10.2018.

Zagreb, Tvornica kulture

KRIES, 26. i 27.10.2018, Sax, Zagreb

26.10.2018. - petak

KRIES, 26. i 27.10.2018, Sax, Zagreb

Zagreb, Sax
75 kn / 90 kn

KRANKŠVESTER - 27.10.2018., Dom Sportova, Zagreb

27.10.2018. - subota

KRANKŠVESTER - 27.10.2018., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
60 / 90 kn

TROBECOVE KRUŠNE PEĆI, 27.10.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

27.10.2018. - subota

TROBECOVE KRUŠNE PEĆI, 27.10.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
30 kn - 40 kn

HAGGARD - 29.10.2018., Boogaloo, Zagreb

29.10.2018. - ponedjeljak

HAGGARD - 29.10.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo

HARRY POTTER HALLOWEEN PARTY, 31.10.2018., Metropolis Klub, Zagreb

31.10.2018. - srijeda

HARRY POTTER HALLOWEEN PARTY, 31.10.2018., Metropolis Klub, Zagreb

Zagreb, Metropolis
20 kn

JURA STUBLIĆ & FILM, 03.11.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

03.11.2018. - subota

JURA STUBLIĆ & FILM, 03.11.2018., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
70 kn / 90 kn

Listopad / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

Must Read

JOUTER (GRAFJAMMER):

Intervjui

JOUTER (GRAFJAMMER): "Naša je glazba bazirana na zajedničkoj ljubavi prema starom black metalu!"
JOUTER (GRAFJAMMER):

Intervjui

JOUTER (GRAFJAMMER): "Our music is based on our common love for old black metal!"
WOLFHEART - Constellation Of The Black Light

Recenzije

WOLFHEART - Constellation Of The Black Light
TEŠKA VREMENA U MOTELU EL ROYALE (Bad Times at the El Royale )

Recenzije

TEŠKA VREMENA U MOTELU EL ROYALE (Bad Times at the El Royale )
LUCE - Zagreb, Tvornica Kultura, 19.10.2018.

Izvještaji

LUCE - Zagreb, Tvornica Kultura, 19.10.2018.
THE LOUDEST SILENCE - Aesthetic Illusion

Recenzije

THE LOUDEST SILENCE - Aesthetic Illusion
LUCE - Zagreb, Tvornica Kultura, 19.10.2018. - galerija

Galerije

LUCE - Zagreb, Tvornica Kultura, 19.10.2018. - galerija
MILE KEKIN, Vintage Industrial Bar, 29.11.2018., Zagreb

Kalendar

MILE KEKIN, Vintage Industrial Bar, 29.11.2018., Zagreb
GOOD VIBRATIONS: Monuments, Kryn, Vola, Kadinja, Atlas - Zagreb, Močvara - 17.10.2018.

Izvještaji

GOOD VIBRATIONS: Monuments, Kryn, Vola, Kadinja, Atlas - Zagreb, Močvara - 17.10.2018.
LUCE:

Intervjui

LUCE: "Pjesme su zapis nekih mojih promišljanja, doživljaja, odnosa, sjećanja."
GOOD VIBRATIONS: Kryn, Monuments, Vola, Kadinja, Atlas - Zagreb, Močvara - 17.10.2018. - galerija

Galerije

GOOD VIBRATIONS: Kryn, Monuments, Vola, Kadinja, Atlas - Zagreb, Močvara - 17.10.2018. - galerija
IVAN MIHALJEVIĆ (SIDE EFFECTS):

Intervjui

IVAN MIHALJEVIĆ (SIDE EFFECTS): "Kao klinac sam bio ogroman fan Oasisa i oni su razlog zašto sam se počeo baviti glazbom."
JAZZ.HR: Ambrose Akinmusire Quartet - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 21.10.2018.

Kalendar

JAZZ.HR: Ambrose Akinmusire Quartet - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 21.10.2018.
JAZZ HR: Zoran Majstorović Trio & Joe Locke - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 20.10.2018.

Kalendar

JAZZ HR: Zoran Majstorović Trio & Joe Locke - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 20.10.2018.
JAZZ.HR: Marcin Wasilewski Trio - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa

Kalendar

JAZZ.HR: Marcin Wasilewski Trio - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa
JAZZ.HR: Jef Neve  - Zagreb, Jazz & Cabaret Klub Kontesa, 18.10.2018.

Kalendar

JAZZ.HR: Jef Neve - Zagreb, Jazz & Cabaret Klub Kontesa, 18.10.2018.
JAZZ.HR: Samo Šalamon Bassless feat. Howard Levy - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 17.10.2018.

Kalendar

JAZZ.HR: Samo Šalamon Bassless feat. Howard Levy - Zagreb, Jazz & Cabaret Kontesa, 17.10.2018.
Nova sezona Jazz.hr 2018/2019

Vijesti

Nova sezona Jazz.hr 2018/2019

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK