Kolumne

Metallica: ''Load'' & ''Reload'' – 20 godina kasnije

Prije dvadeset godina, Metallica se odvažila na eksperiment koji je rezultirao oprečnim mišljenjima. Kako danas zvuče albumi ''Load'' i ''Reload''?

Objavljeno: 31.03.2017. 16:25

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Metallica: ''Load'' & ''Reload'' – 20 godina kasnije

James Hetfield je nedavno izjavio kako ne osjeća potrebu ponovno snimiti „...And Justice For All“. Kultno thrash ostvarenje je ostalo upamćeno po izostanku bas gitare iz završnog miksa. Pjevač je izrazio protivljenje remiksanju i ponovnom snimanju glazbe koja bi trebala zamijeniti originalne snimke: „Ti albumi su rezultat određenog perioda u životu; oni su isječci iz povijesti i dio su naše priče. U redu, ''...And Justice for All'' treba nešto više basa, a ''St. Anger'' bi bolje zvučao bez metalnog doboša, ali to su stvari koje čine te albume dijelom naše povijesti.“. Novi album ''Hardwired... to Self-Destruct'' nije naišao samo na pozitivne kritike, već je ubrizgao prijeko potrebnu svježinu u diskografiju benda. Premda daleko od vrhunskog ostvarenja, posebice u usporedbi sa ranijim izdanjima, ''Hardwired'' je itekako probudio novi interes za Metallicu. Nakon dugo godina, odlučio sam ponoviti građu. Koncerti sa ''Live Shit: Binge & Purge'' su mi uvijek bili favoriti, posebice ''Live in Seattle'', ali koncertni zapis ''Cunning Stunts'' sam redovito izbjegavao, vjerojatno zato što je sniman usred ''Load''/''Reload'' ere. Oštar zaokret u imidžu i glazbenom izričaju me odbio kao i brojne druge slušatelje. Ali prošlo je dvadeset godina otkako su ''Load'' i ''Reload'' izdani, da li je to dovoljno vremena da im pružimo novu priliku?

 

Pogledamo li ''Making of Cunning Stunts'', vidimo rock zvijezde. Beskompromisni thrash metal klinci su ušli u tridesete godine i ostavljaju dojam pretencioznosti. Iza sebe su u tom trenutku imali iznimno uspješni Black album, koji ih je izmjestio iz žanrovske pripadnosti i postavio usred srednje struje. Metallica je do istoimenog albuma nezaustavljivo jahala na fronti savršene oluje. Čitava jedna demografska skupina je htjela svaki atom te energije, žestine i brzine, a bend je bio savršen izvor. Novac, slava, rastući artistički i komercijalni apetiti su počeli igrati sve važniju ulogu u nastanku novog albuma. ''Load'' i ''Reload'' su zamišljeni kao jedan dvostruki album koji je trebao dokazati da komercijalni uspjeh Black albuma nije bio slučajnost.

 

 

Počnimo od covera. Lars Ulrich je s godinama razvio afinitet prema suvremenoj umjetnosti. U dokumentarcu ''Some Kind of Monster'' možemo vidjeti kako prodaje Basquiatovu sliku za 5,5 milijuna dolaresa. Za naslov novog albuma odabran je rad kontroverznog fotografa Andresa Serrana pod nazivom „Blood and Sperm III“, ukoliko vas zanima koje je materijale umjetnik koristio, pročitajte ime djela još jednom. Čitava situacija vezana uz artwork zapravo odlično ilustrira ono što je bend htio postići sa novim albumom. Ulrich i ekipa su htjeli šokirati, pa su prvo odbacili stari imidž i ošišali se, što je naišlo na glasne reakcije brojnih fanova. Drastične promjene su se nastavile i na glazbenom planu, bend je usporio, a thrash žestina je ustupila mjesto natruhama bluesa. Premda Kirk Hammett smatra ''Load'' i ''Reload'' najlošijim izdanjima Metallice, upravo je na ta dva albuma prikazao najviše raznovrsnosti, a blues stilizacije su mu igrale na ruku, s obzirom da se radi o gitaristu koji nije naučio puno više od pentatonske ljestvice. Kvazi-artističke težnje su se provlačile od korištenja šminke preko atipičnih aranžmana pjesama do nadrealnih spotova, poput onoga za inače vrlo dobru pjesmu „Until It Sleeps“.

 

 

Rigorozne turneje i izostanak vokalne naobrazbe su ostavili traga na glasu Jamesa Hetfielda. Kada mu je 1991. pukao glas, počeo je sa vokalnim instrukcijama kako bi očuvao glasnice. Do kraja ''Wherever I May Roam'' turneje njegov stil pjevanja je doživio znatnu transformaciju, što se osjeti na sljedećim albumima. Metallica je 1995. u studio ušla sa planovima za dvostruki album, ali kako sav materijal nije bio spreman, odlučili su se 1996. objaviti "Load", a nastavak je trebao uslijediti godinu dana kasnije. Sredina devedesetih je bila mračno razdoblje za metal glazbu, sumanuta ali ispolirana kombinacija bluesy alt-rocka, neočekivanih southern utjecaja i heavy metala je polučila komercijalan uspjeh. Stilski odmak od blockbustera koji je bio Black Album je značio polarizirane reakcije publike i kritike. Nabrijani klinci koji su odrastali uz Metallicu nisu imali sluha za sporije stvari, dok su drugi cijenili odvažnost benda u istraživanju novih kreativnih smjerova.

 

Nepunih osamnaest mjeseci nakon Loada, u jesen 1997. izlazi ''Reload'', koji je nastavio u hard rock maniri sa još izraženijim južnjačkim prizvukom. Hrabra suradnja sa Marianne Faithfull na odličnoj pjesmi „The Memory Remains“ ostaje jednom od svijetlih točaka albuma koji kvalitetom ipak kaska za prethodnikom. Također, (na oba albuma) valja istaknuti odličnog Jasona Newsteda koji je pokazao suptilnost u stvarima poput „The Unforgiven II“, ali i očekivanu muskulativnu ritmičnost na pjesmi „Fuel“. Za cover albuma je i ovom prilikom odabran Serranov rad, ovog puta se radilo o kombinaciji goveđe krvi i umjetnikovog urina između dvije stijenke pleksiglasa.

 

 

Nakon što je svijet preživio post-grunge, nu-metal, ''Lulu'' i još pokoju glazbenu kataklizmu, određeni omraženi uratci zvuče iznimno pristojno. Izvučemo li ''Load'' & ''Reload'' iz konteksta jednog benda kao što je Metallica, zapravo nam ostaju dva solidna hard rock albuma koja imaju trenutaka vrijednih pažnje, zatočenih između zbilja osrednjih ideja. Eksperimentalni artistički statement je propao, a Hetfield i ekipa su pokazali da ipak nemaju Midin dodir. Unatoč multiplatinastoj nakladi, Metallica nije pretvorila nesuđeni dvostruki album u zlato. Hammet je čak naglasio kako razmak između izdanja može imati prednosti, jer slušatelji neće biti zatrpani sa previše materijala odjednom. Ima smisla, sindrom dosadnosti dvostrukih albuma je naizgled izbjegnut, ali još uvijek se našlo previše generičnog rifljanja. Primjerice, ''Hardwired'' također pati od toga. Čak i kada bi se učinili temeljiti rezovi i Re/Load postao jedan album, još uvijek bi imali album koji se nikako ne uklapa u diskografiju Metallice, stoga smatram da oba albuma treba tretirati takvima kakvi jesu. Problem u tim albumima nije njihova kvaliteta, već znatan stilski odmak od thrash metal početaka. Radi se o slojevitim poglavljima iz značajnog perioda karijere jednog od najvećih bendova svih vremena.

 

''Load''/''Reload'' era bila je uvertira u krizu koja je gotovo uništila Metallicu. Disfunkcionalnost međuljudskih odnosa i borbe s ovisnosti su dovele do Newstedovog odlaska. Bend je ostavio dojam da se kreativno do kraja ispuhao, a stilske vratolomije su se pretvorile u dugogodišnje lutanje, dok je svako novo izdanje najavljivano kao „povratak thrash metal korijenima“. Metallica je oduvijek imala larger-than-life stav, u ''Cunning Stunts'' su još uvijek djelovali neuništivo, sve dok nisu pokazali sve svoje slabosti u „Some Kind of Monster“. Percepcija o bendu se trajno promijenila, nakon ''St. Angera'' i ''Death Magnetica'' ljudi nisu imali visoka očekivanja od Metallice. ''Hardwired... to Self-Destruct'' se možda pokazao kao korak u pravom smjeru, ali svejedno ne može parirati ni ''Load'' & ''Reload'' tandemu. Radi se o albumima koji zauzimaju posebno mjesto, ne samo u diskografiji Metallice, već i u kolektivnoj svijesti široke publike. Zaslužuju li ponovno slušanje; zašto ne?

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: metal, thrash, heavy, hard rock, metallica, load, reload, james hetfield, lars ulrich, kirk hammett, jason newsted, kolumne, igor pernar, 2017

Ovaj članak je pročitan 2529 puta



Kalendar

SARAH BRIGHTMAN - Zagreb, Arena, 21.12.2017.

21.12.2017. - četvrtak

SARAH BRIGHTMAN - Zagreb, Arena, 21.12.2017.

Zagreb, Arena
1190 - 790 kn

ĐORĐE BALAŠEVIĆ - Zagreb, Arena, 26.11.2017.

26.12.2017. - utorak

ĐORĐE BALAŠEVIĆ - Zagreb, Arena, 26.11.2017.

Zagreb, Arena
160 kn/ 180 kn/ 200 kn

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

02.02.2018. - petak

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

Zagreb, Arena Zagreb
240 kn - 1490kn

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

02.02.2018. - petak

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb , Boogaloo
110 kn/ 130 kn/ 150 kn

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

24.02.2018. - subota

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

Zagreb, KC D. Petrovića
200 kn

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

28.02.2018. - srijeda

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

Zagreb, Arena
189 - 499 kn

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

08.03.2018. - četvrtak

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

Bratislava, Randal club

Satyricon - 19.03.2018. - Boogaloo, Zagreb

19.03.2018. - ponedjeljak

Satyricon - 19.03.2018. - Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo

YO LA TENGO u Pogonu Jedinstvo 11.05.2018.

11.05.2018. - petak

YO LA TENGO u Pogonu Jedinstvo 11.05.2018.

Zagreb, Pogon Jedinstvo
130 / 150 / 180 kuna

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

19.06.2018. - utorak

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

Zagreb , Tvornica Kulture
150 kn / 170kn/ 190 kn

Prosinac / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Galerije

Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija

14.12.2017. − Zagreb, Tvornica

Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija

14.12.2017. − Zagreb, Hrvatska, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija
GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

12.12.2017. − Zagreb, Vintage Industrial

GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

Must Read

THE DARK ELEMENT - The Dark Element

Recenzije

THE DARK ELEMENT - The Dark Element
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017.

Izvještaji

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017.
Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija

Galerije

Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija

Galerije

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija
Pjevač bendova SANCTUARY i NEVERMORE Warrel Dane preminuo od srčanog udara

Vijesti

Pjevač bendova SANCTUARY i NEVERMORE Warrel Dane preminuo od srčanog udara
GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

Galerije

GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija
SUNDAYS & CYBELE - Zagreb, Močvara - 11.12.2017. - galerija

Galerije

SUNDAYS & CYBELE - Zagreb, Močvara - 11.12.2017. - galerija
Preminuo bubnjar PSIHOMODO POPA Tigran Kalebota

Vijesti

Preminuo bubnjar PSIHOMODO POPA Tigran Kalebota
TAHIJEVI KMETOVI - Franjo Tahy Se Bavi Mišlju

Recenzije

TAHIJEVI KMETOVI - Franjo Tahy Se Bavi Mišlju
MARILYN MANSON - Heaven Upside Down

Recenzije

MARILYN MANSON - Heaven Upside Down
GUSGUS  - Zagreb, Tvornica kulture, 06.12.2017.

Izvještaji

GUSGUS - Zagreb, Tvornica kulture, 06.12.2017.
BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

Kalendar

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb
NE OBLIVISCARIS - Urn

Recenzije

NE OBLIVISCARIS - Urn
NAREDNIK LOBANJA, Manheim - Zagreb, Vintage Industrial - 06.12.2017. - galerija

Galerije

NAREDNIK LOBANJA, Manheim - Zagreb, Vintage Industrial - 06.12.2017. - galerija
NICK CAVE & THE BAD SEEDS drugi headliner INmusica!

Vijesti

NICK CAVE & THE BAD SEEDS drugi headliner INmusica!
DUEL - Zagreb, Močvara - 05.12.2017. - galerija

Galerije

DUEL - Zagreb, Močvara - 05.12.2017. - galerija
DUEL:

Intervjui

DUEL: "Pokušavamo imati mračnu doom vibru bez da smo dosadni."
BATUSHKA, Frozen Forest, Ater Era - Zagreb, Boogaloo - 03.12.2017.

Izvještaji

BATUSHKA, Frozen Forest, Ater Era - Zagreb, Boogaloo - 03.12.2017.

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK