Kolumne

Metallica: ''Load'' & ''Reload'' – 20 godina kasnije

Prije dvadeset godina, Metallica se odvažila na eksperiment koji je rezultirao oprečnim mišljenjima. Kako danas zvuče albumi ''Load'' i ''Reload''?

Objavljeno: 31.03.2017. 16:25

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Metallica: ''Load'' & ''Reload'' – 20 godina kasnije

James Hetfield je nedavno izjavio kako ne osjeća potrebu ponovno snimiti „...And Justice For All“. Kultno thrash ostvarenje je ostalo upamćeno po izostanku bas gitare iz završnog miksa. Pjevač je izrazio protivljenje remiksanju i ponovnom snimanju glazbe koja bi trebala zamijeniti originalne snimke: „Ti albumi su rezultat određenog perioda u životu; oni su isječci iz povijesti i dio su naše priče. U redu, ''...And Justice for All'' treba nešto više basa, a ''St. Anger'' bi bolje zvučao bez metalnog doboša, ali to su stvari koje čine te albume dijelom naše povijesti.“. Novi album ''Hardwired... to Self-Destruct'' nije naišao samo na pozitivne kritike, već je ubrizgao prijeko potrebnu svježinu u diskografiju benda. Premda daleko od vrhunskog ostvarenja, posebice u usporedbi sa ranijim izdanjima, ''Hardwired'' je itekako probudio novi interes za Metallicu. Nakon dugo godina, odlučio sam ponoviti građu. Koncerti sa ''Live Shit: Binge & Purge'' su mi uvijek bili favoriti, posebice ''Live in Seattle'', ali koncertni zapis ''Cunning Stunts'' sam redovito izbjegavao, vjerojatno zato što je sniman usred ''Load''/''Reload'' ere. Oštar zaokret u imidžu i glazbenom izričaju me odbio kao i brojne druge slušatelje. Ali prošlo je dvadeset godina otkako su ''Load'' i ''Reload'' izdani, da li je to dovoljno vremena da im pružimo novu priliku?

 

Pogledamo li ''Making of Cunning Stunts'', vidimo rock zvijezde. Beskompromisni thrash metal klinci su ušli u tridesete godine i ostavljaju dojam pretencioznosti. Iza sebe su u tom trenutku imali iznimno uspješni Black album, koji ih je izmjestio iz žanrovske pripadnosti i postavio usred srednje struje. Metallica je do istoimenog albuma nezaustavljivo jahala na fronti savršene oluje. Čitava jedna demografska skupina je htjela svaki atom te energije, žestine i brzine, a bend je bio savršen izvor. Novac, slava, rastući artistički i komercijalni apetiti su počeli igrati sve važniju ulogu u nastanku novog albuma. ''Load'' i ''Reload'' su zamišljeni kao jedan dvostruki album koji je trebao dokazati da komercijalni uspjeh Black albuma nije bio slučajnost.

 

 

Počnimo od covera. Lars Ulrich je s godinama razvio afinitet prema suvremenoj umjetnosti. U dokumentarcu ''Some Kind of Monster'' možemo vidjeti kako prodaje Basquiatovu sliku za 5,5 milijuna dolaresa. Za naslov novog albuma odabran je rad kontroverznog fotografa Andresa Serrana pod nazivom „Blood and Sperm III“, ukoliko vas zanima koje je materijale umjetnik koristio, pročitajte ime djela još jednom. Čitava situacija vezana uz artwork zapravo odlično ilustrira ono što je bend htio postići sa novim albumom. Ulrich i ekipa su htjeli šokirati, pa su prvo odbacili stari imidž i ošišali se, što je naišlo na glasne reakcije brojnih fanova. Drastične promjene su se nastavile i na glazbenom planu, bend je usporio, a thrash žestina je ustupila mjesto natruhama bluesa. Premda Kirk Hammett smatra ''Load'' i ''Reload'' najlošijim izdanjima Metallice, upravo je na ta dva albuma prikazao najviše raznovrsnosti, a blues stilizacije su mu igrale na ruku, s obzirom da se radi o gitaristu koji nije naučio puno više od pentatonske ljestvice. Kvazi-artističke težnje su se provlačile od korištenja šminke preko atipičnih aranžmana pjesama do nadrealnih spotova, poput onoga za inače vrlo dobru pjesmu „Until It Sleeps“.

 

 

Rigorozne turneje i izostanak vokalne naobrazbe su ostavili traga na glasu Jamesa Hetfielda. Kada mu je 1991. pukao glas, počeo je sa vokalnim instrukcijama kako bi očuvao glasnice. Do kraja ''Wherever I May Roam'' turneje njegov stil pjevanja je doživio znatnu transformaciju, što se osjeti na sljedećim albumima. Metallica je 1995. u studio ušla sa planovima za dvostruki album, ali kako sav materijal nije bio spreman, odlučili su se 1996. objaviti "Load", a nastavak je trebao uslijediti godinu dana kasnije. Sredina devedesetih je bila mračno razdoblje za metal glazbu, sumanuta ali ispolirana kombinacija bluesy alt-rocka, neočekivanih southern utjecaja i heavy metala je polučila komercijalan uspjeh. Stilski odmak od blockbustera koji je bio Black Album je značio polarizirane reakcije publike i kritike. Nabrijani klinci koji su odrastali uz Metallicu nisu imali sluha za sporije stvari, dok su drugi cijenili odvažnost benda u istraživanju novih kreativnih smjerova.

 

Nepunih osamnaest mjeseci nakon Loada, u jesen 1997. izlazi ''Reload'', koji je nastavio u hard rock maniri sa još izraženijim južnjačkim prizvukom. Hrabra suradnja sa Marianne Faithfull na odličnoj pjesmi „The Memory Remains“ ostaje jednom od svijetlih točaka albuma koji kvalitetom ipak kaska za prethodnikom. Također, (na oba albuma) valja istaknuti odličnog Jasona Newsteda koji je pokazao suptilnost u stvarima poput „The Unforgiven II“, ali i očekivanu muskulativnu ritmičnost na pjesmi „Fuel“. Za cover albuma je i ovom prilikom odabran Serranov rad, ovog puta se radilo o kombinaciji goveđe krvi i umjetnikovog urina između dvije stijenke pleksiglasa.

 

 

Nakon što je svijet preživio post-grunge, nu-metal, ''Lulu'' i još pokoju glazbenu kataklizmu, određeni omraženi uratci zvuče iznimno pristojno. Izvučemo li ''Load'' & ''Reload'' iz konteksta jednog benda kao što je Metallica, zapravo nam ostaju dva solidna hard rock albuma koja imaju trenutaka vrijednih pažnje, zatočenih između zbilja osrednjih ideja. Eksperimentalni artistički statement je propao, a Hetfield i ekipa su pokazali da ipak nemaju Midin dodir. Unatoč multiplatinastoj nakladi, Metallica nije pretvorila nesuđeni dvostruki album u zlato. Hammet je čak naglasio kako razmak između izdanja može imati prednosti, jer slušatelji neće biti zatrpani sa previše materijala odjednom. Ima smisla, sindrom dosadnosti dvostrukih albuma je naizgled izbjegnut, ali još uvijek se našlo previše generičnog rifljanja. Primjerice, ''Hardwired'' također pati od toga. Čak i kada bi se učinili temeljiti rezovi i Re/Load postao jedan album, još uvijek bi imali album koji se nikako ne uklapa u diskografiju Metallice, stoga smatram da oba albuma treba tretirati takvima kakvi jesu. Problem u tim albumima nije njihova kvaliteta, već znatan stilski odmak od thrash metal početaka. Radi se o slojevitim poglavljima iz značajnog perioda karijere jednog od najvećih bendova svih vremena.

 

''Load''/''Reload'' era bila je uvertira u krizu koja je gotovo uništila Metallicu. Disfunkcionalnost međuljudskih odnosa i borbe s ovisnosti su dovele do Newstedovog odlaska. Bend je ostavio dojam da se kreativno do kraja ispuhao, a stilske vratolomije su se pretvorile u dugogodišnje lutanje, dok je svako novo izdanje najavljivano kao „povratak thrash metal korijenima“. Metallica je oduvijek imala larger-than-life stav, u ''Cunning Stunts'' su još uvijek djelovali neuništivo, sve dok nisu pokazali sve svoje slabosti u „Some Kind of Monster“. Percepcija o bendu se trajno promijenila, nakon ''St. Angera'' i ''Death Magnetica'' ljudi nisu imali visoka očekivanja od Metallice. ''Hardwired... to Self-Destruct'' se možda pokazao kao korak u pravom smjeru, ali svejedno ne može parirati ni ''Load'' & ''Reload'' tandemu. Radi se o albumima koji zauzimaju posebno mjesto, ne samo u diskografiji Metallice, već i u kolektivnoj svijesti široke publike. Zaslužuju li ponovno slušanje; zašto ne?

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: metal, thrash, heavy, hard rock, metallica, load, reload, james hetfield, lars ulrich, kirk hammett, jason newsted, kolumne, igor pernar, 2017

Ovaj članak je pročitan 3004 puta



Kalendar

METALDAYS FESTIVAL, 22. - 28.7.2018., Tolmin, Slovenija

22.07.2018. - nedjelja

METALDAYS FESTIVAL, 22. - 28.7.2018., Tolmin, Slovenija

Tolmin,
59€ / 129€ / 150€

Folk punk cirkus:  DAYS N DAZE i WE THE HEATENS, Kutina, 22.07.2018.

22.07.2018. - nedjelja

Folk punk cirkus: DAYS N DAZE i WE THE HEATENS, Kutina, 22.07.2018.

Kutina, Gradski bazeni Kutina
35 kn / 50 kn

Sailor Sweet&Salt Music Festival - 27-28.07.2018.

27.07.2018. - petak

Sailor Sweet&Salt Music Festival - 27-28.07.2018.

Rijeka, Ex Port Delta i Torpedo

JUDAS PRIEST, 28.07.2018, Wiener Stadthalle, Wien, Austria

28.07.2018. - subota

JUDAS PRIEST, 28.07.2018, Wiener Stadthalle, Wien, Austria

Wien, Wiener Stadthalle
66,99 €, 71,60€, 81,99€

FERRAGOSTO JAM 2018.

01.08.2018. - srijeda

FERRAGOSTO JAM 2018.

Orahovačko Jezero,
120 kn

HLADNO PIVO, Tvrđava Gripe, 04.08.2018., Split

04.08.2018. - subota

HLADNO PIVO, Tvrđava Gripe, 04.08.2018., Split

Split, Tvrđava Gripe
90 kn / 110 kn

SZIGET FESTIVAL 2018 - Mađarska, Budimpešta, 08.08.-15.08.2018.

08.08.2018. - srijeda

SZIGET FESTIVAL 2018 - Mađarska, Budimpešta, 08.08.-15.08.2018.

Budimpešta, Island of Freedom - Otok Obudai
early bird: 275 € (na ulazu 325 €) za 7 dana/ 5-dnevna je 250 € (299 €)/ 3-dnevna 179 € (

CALEXICO 13.08. u Rijeci

13.08.2018. - ponedjeljak

CALEXICO 13.08. u Rijeci

Rijeka, Delta
125 / 160 / 200 kn

Dark Circle Festival 24.-25.08.2018. u Rijeci

24.08.2018. - petak

Dark Circle Festival 24.-25.08.2018. u Rijeci

Rijeka, Hartera

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

29.08.2018. - srijeda

KRAFTWERK (DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 29.08.2018.

Pula, Arena
early bird 240 kn

Srpanj / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 

Must Read

MIRISI:

Intervjui

MIRISI: "Svaki od nas trojice u bend donosi nešto svoje, neki svoj "touch"
Još 19 dana do Ferragosta - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 12.07.2018.

Izvještaji

Još 19 dana do Ferragosta - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 12.07.2018.
THE NATIONAL, Elf Power - Zagreb, ŠRC Šalata, 10.07.2018.

Izvještaji

THE NATIONAL, Elf Power - Zagreb, ŠRC Šalata, 10.07.2018.
IRON MAIDEN - druga strana turneje

Vijesti

IRON MAIDEN - druga strana turneje
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL slavi 50 godina postojanja uz prvi videospot!

Vijesti

CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL slavi 50 godina postojanja uz prvi videospot!
IMMORTAL - Northern Chaos Gods

Recenzije

IMMORTAL - Northern Chaos Gods
CIGARETTES AFTER SEX - Zagreb, Jedinstvo, 06.07.2018. - galerija

Galerije

CIGARETTES AFTER SEX - Zagreb, Jedinstvo, 06.07.2018. - galerija
BUDDY GUY objavio novi singl 'Cognac' i novi album

Vijesti

BUDDY GUY objavio novi singl 'Cognac' i novi album
THE MICEKS novi singl i spot novih domaćih predstavnika bazičnog rock 'n' rolla

Vijesti

THE MICEKS novi singl i spot novih domaćih predstavnika bazičnog rock 'n' rolla
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL slavi 50 godina postojanja uz prvi videospot!

Vijesti

CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL slavi 50 godina postojanja uz prvi videospot!
HLADNO PIVO, Tvrđava Gripe, 04.08.2018., Split

Kalendar

HLADNO PIVO, Tvrđava Gripe, 04.08.2018., Split
PHANTASMAGORIA i gosti subota 07.07.2018. Route 66, Zagreb

Kalendar

PHANTASMAGORIA i gosti subota 07.07.2018. Route 66, Zagreb
SOULFLY, Liv - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 03.07.2018. - galerija

Galerije

SOULFLY, Liv - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 03.07.2018. - galerija
SOULFLY, LIV - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 3.7.2018.

Izvještaji

SOULFLY, LIV - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 3.7.2018.
JAPANDROIDS - Zagreb, Močvara, 03.07.2018.

Izvještaji

JAPANDROIDS - Zagreb, Močvara, 03.07.2018.
TEXAS najveći hitovi po prvi put u Hrvatskoj! Dom Sportova – Zagreb, 30.09.2018.

Kalendar

TEXAS najveći hitovi po prvi put u Hrvatskoj! Dom Sportova – Zagreb, 30.09.2018.
Folk punk cirkus:  DAYS N DAZE i WE THE HEATENS, Kutina, 22.07.2018.

Kalendar

Folk punk cirkus: DAYS N DAZE i WE THE HEATENS, Kutina, 22.07.2018.
NERVOSA - Downfall Of Mankind

Recenzije

NERVOSA - Downfall Of Mankind

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK