Kolumne

Metallica: ''Load'' & ''Reload'' – 20 godina kasnije

Prije dvadeset godina, Metallica se odvažila na eksperiment koji je rezultirao oprečnim mišljenjima. Kako danas zvuče albumi ''Load'' i ''Reload''?

Objavljeno: 31.03.2017. 16:25

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Metallica: ''Load'' & ''Reload'' – 20 godina kasnije

James Hetfield je nedavno izjavio kako ne osjeća potrebu ponovno snimiti „...And Justice For All“. Kultno thrash ostvarenje je ostalo upamćeno po izostanku bas gitare iz završnog miksa. Pjevač je izrazio protivljenje remiksanju i ponovnom snimanju glazbe koja bi trebala zamijeniti originalne snimke: „Ti albumi su rezultat određenog perioda u životu; oni su isječci iz povijesti i dio su naše priče. U redu, ''...And Justice for All'' treba nešto više basa, a ''St. Anger'' bi bolje zvučao bez metalnog doboša, ali to su stvari koje čine te albume dijelom naše povijesti.“. Novi album ''Hardwired... to Self-Destruct'' nije naišao samo na pozitivne kritike, već je ubrizgao prijeko potrebnu svježinu u diskografiju benda. Premda daleko od vrhunskog ostvarenja, posebice u usporedbi sa ranijim izdanjima, ''Hardwired'' je itekako probudio novi interes za Metallicu. Nakon dugo godina, odlučio sam ponoviti građu. Koncerti sa ''Live Shit: Binge & Purge'' su mi uvijek bili favoriti, posebice ''Live in Seattle'', ali koncertni zapis ''Cunning Stunts'' sam redovito izbjegavao, vjerojatno zato što je sniman usred ''Load''/''Reload'' ere. Oštar zaokret u imidžu i glazbenom izričaju me odbio kao i brojne druge slušatelje. Ali prošlo je dvadeset godina otkako su ''Load'' i ''Reload'' izdani, da li je to dovoljno vremena da im pružimo novu priliku?

 

Pogledamo li ''Making of Cunning Stunts'', vidimo rock zvijezde. Beskompromisni thrash metal klinci su ušli u tridesete godine i ostavljaju dojam pretencioznosti. Iza sebe su u tom trenutku imali iznimno uspješni Black album, koji ih je izmjestio iz žanrovske pripadnosti i postavio usred srednje struje. Metallica je do istoimenog albuma nezaustavljivo jahala na fronti savršene oluje. Čitava jedna demografska skupina je htjela svaki atom te energije, žestine i brzine, a bend je bio savršen izvor. Novac, slava, rastući artistički i komercijalni apetiti su počeli igrati sve važniju ulogu u nastanku novog albuma. ''Load'' i ''Reload'' su zamišljeni kao jedan dvostruki album koji je trebao dokazati da komercijalni uspjeh Black albuma nije bio slučajnost.

 

 

Počnimo od covera. Lars Ulrich je s godinama razvio afinitet prema suvremenoj umjetnosti. U dokumentarcu ''Some Kind of Monster'' možemo vidjeti kako prodaje Basquiatovu sliku za 5,5 milijuna dolaresa. Za naslov novog albuma odabran je rad kontroverznog fotografa Andresa Serrana pod nazivom „Blood and Sperm III“, ukoliko vas zanima koje je materijale umjetnik koristio, pročitajte ime djela još jednom. Čitava situacija vezana uz artwork zapravo odlično ilustrira ono što je bend htio postići sa novim albumom. Ulrich i ekipa su htjeli šokirati, pa su prvo odbacili stari imidž i ošišali se, što je naišlo na glasne reakcije brojnih fanova. Drastične promjene su se nastavile i na glazbenom planu, bend je usporio, a thrash žestina je ustupila mjesto natruhama bluesa. Premda Kirk Hammett smatra ''Load'' i ''Reload'' najlošijim izdanjima Metallice, upravo je na ta dva albuma prikazao najviše raznovrsnosti, a blues stilizacije su mu igrale na ruku, s obzirom da se radi o gitaristu koji nije naučio puno više od pentatonske ljestvice. Kvazi-artističke težnje su se provlačile od korištenja šminke preko atipičnih aranžmana pjesama do nadrealnih spotova, poput onoga za inače vrlo dobru pjesmu „Until It Sleeps“.

 

 

Rigorozne turneje i izostanak vokalne naobrazbe su ostavili traga na glasu Jamesa Hetfielda. Kada mu je 1991. pukao glas, počeo je sa vokalnim instrukcijama kako bi očuvao glasnice. Do kraja ''Wherever I May Roam'' turneje njegov stil pjevanja je doživio znatnu transformaciju, što se osjeti na sljedećim albumima. Metallica je 1995. u studio ušla sa planovima za dvostruki album, ali kako sav materijal nije bio spreman, odlučili su se 1996. objaviti "Load", a nastavak je trebao uslijediti godinu dana kasnije. Sredina devedesetih je bila mračno razdoblje za metal glazbu, sumanuta ali ispolirana kombinacija bluesy alt-rocka, neočekivanih southern utjecaja i heavy metala je polučila komercijalan uspjeh. Stilski odmak od blockbustera koji je bio Black Album je značio polarizirane reakcije publike i kritike. Nabrijani klinci koji su odrastali uz Metallicu nisu imali sluha za sporije stvari, dok su drugi cijenili odvažnost benda u istraživanju novih kreativnih smjerova.

 

Nepunih osamnaest mjeseci nakon Loada, u jesen 1997. izlazi ''Reload'', koji je nastavio u hard rock maniri sa još izraženijim južnjačkim prizvukom. Hrabra suradnja sa Marianne Faithfull na odličnoj pjesmi „The Memory Remains“ ostaje jednom od svijetlih točaka albuma koji kvalitetom ipak kaska za prethodnikom. Također, (na oba albuma) valja istaknuti odličnog Jasona Newsteda koji je pokazao suptilnost u stvarima poput „The Unforgiven II“, ali i očekivanu muskulativnu ritmičnost na pjesmi „Fuel“. Za cover albuma je i ovom prilikom odabran Serranov rad, ovog puta se radilo o kombinaciji goveđe krvi i umjetnikovog urina između dvije stijenke pleksiglasa.

 

 

Nakon što je svijet preživio post-grunge, nu-metal, ''Lulu'' i još pokoju glazbenu kataklizmu, određeni omraženi uratci zvuče iznimno pristojno. Izvučemo li ''Load'' & ''Reload'' iz konteksta jednog benda kao što je Metallica, zapravo nam ostaju dva solidna hard rock albuma koja imaju trenutaka vrijednih pažnje, zatočenih između zbilja osrednjih ideja. Eksperimentalni artistički statement je propao, a Hetfield i ekipa su pokazali da ipak nemaju Midin dodir. Unatoč multiplatinastoj nakladi, Metallica nije pretvorila nesuđeni dvostruki album u zlato. Hammet je čak naglasio kako razmak između izdanja može imati prednosti, jer slušatelji neće biti zatrpani sa previše materijala odjednom. Ima smisla, sindrom dosadnosti dvostrukih albuma je naizgled izbjegnut, ali još uvijek se našlo previše generičnog rifljanja. Primjerice, ''Hardwired'' također pati od toga. Čak i kada bi se učinili temeljiti rezovi i Re/Load postao jedan album, još uvijek bi imali album koji se nikako ne uklapa u diskografiju Metallice, stoga smatram da oba albuma treba tretirati takvima kakvi jesu. Problem u tim albumima nije njihova kvaliteta, već znatan stilski odmak od thrash metal početaka. Radi se o slojevitim poglavljima iz značajnog perioda karijere jednog od najvećih bendova svih vremena.

 

''Load''/''Reload'' era bila je uvertira u krizu koja je gotovo uništila Metallicu. Disfunkcionalnost međuljudskih odnosa i borbe s ovisnosti su dovele do Newstedovog odlaska. Bend je ostavio dojam da se kreativno do kraja ispuhao, a stilske vratolomije su se pretvorile u dugogodišnje lutanje, dok je svako novo izdanje najavljivano kao „povratak thrash metal korijenima“. Metallica je oduvijek imala larger-than-life stav, u ''Cunning Stunts'' su još uvijek djelovali neuništivo, sve dok nisu pokazali sve svoje slabosti u „Some Kind of Monster“. Percepcija o bendu se trajno promijenila, nakon ''St. Angera'' i ''Death Magnetica'' ljudi nisu imali visoka očekivanja od Metallice. ''Hardwired... to Self-Destruct'' se možda pokazao kao korak u pravom smjeru, ali svejedno ne može parirati ni ''Load'' & ''Reload'' tandemu. Radi se o albumima koji zauzimaju posebno mjesto, ne samo u diskografiji Metallice, već i u kolektivnoj svijesti široke publike. Zaslužuju li ponovno slušanje; zašto ne?

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: metal, thrash, heavy, hard rock, metallica, load, reload, james hetfield, lars ulrich, kirk hammett, jason newsted, kolumne, igor pernar, 2017

Ovaj članak je pročitan 2216 puta



Kalendar

HOOMSTOCK 2017.

18.08.2017. - petak

HOOMSTOCK 2017.

Hum na Sutli, Sportsko igralište Osnovne škole Viktora Kovačića
40/50/60/70/80 kn

THE KILLS u Tvornici kulture 19.08.2017.

19.08.2017. - subota

THE KILLS u Tvornici kulture 19.08.2017.

Zagreb, Tvornica kulture
120/140/160 kn

ROBBIE WILLIAMS - Austria, Beč, Ernst Happel Stadium, 26.08.2017.

26.08.2017. - subota

ROBBIE WILLIAMS - Austria, Beč, Ernst Happel Stadium, 26.08.2017.

Beč, Ernst Happel Stadium
88,90 € - 559,20 € (VIP)

DURAN DURAN na ŠRC Šalati 29.08.2017.

29.08.2017. - utorak

DURAN DURAN na ŠRC Šalati 29.08.2017.

Zagreb, ŠRC Šalata
210/230/240/250/260/270/280/290/370 kn

ROBBIE WILLIAMS - Austria, Klagenfurt, Woerthersee Stadium, 29.08.2017.

29.08.2017. - utorak

ROBBIE WILLIAMS - Austria, Klagenfurt, Woerthersee Stadium, 29.08.2017.

Klagenfurt, Woerthersee Stadium
88,90 € - 559,20 € (VIP)

GRACE JONES (6. DIMENSIONS FESTIVAL)  - Pula, Arena, 30.08.2017.

30.08.2017. - srijeda

GRACE JONES (6. DIMENSIONS FESTIVAL) - Pula, Arena, 30.08.2017.

Pula, Arena
240 kn

DIMENSIONS FESTIVAL - Pula, Arena/tvrđava Punta Christo, 30.- 04.09.2017.

30.08.2017. - srijeda

DIMENSIONS FESTIVAL - Pula, Arena/tvrđava Punta Christo, 30.- 04.09.2017.

Pula, Arena /tvrđava Punta Christo
660 kn za festival - 240 kn za koncert Grace Jones

BeerYard Festival u Močvari 02.09.2017.

02.09.2017. - subota

BeerYard Festival u Močvari 02.09.2017.

Zagreb, Močvara - veliko dvorište
30/40/50 kn

BEACH FOSSILS u Močvari 10.09.2017.

10.09.2017. - nedjelja

BEACH FOSSILS u Močvari 10.09.2017.

Zagreb, Močvara
55/65/80 kn

THE ROLLING STONES - Austria, Spielberg Red Bull Ring, 16.09.2017.

16.09.2017. - subota

THE ROLLING STONES - Austria, Spielberg Red Bull Ring, 16.09.2017.

Austria, Spielberg Red BUll Ring

Kolovoz / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Must Read

ELVIS - 40 godina nakon smrti

Kolumne

ELVIS - 40 godina nakon smrti
Šubi-dubi-dubi, sad me bole zubi

Kolumne

Šubi-dubi-dubi, sad me bole zubi
SUPERUHO FESTIVAL - Primošten, 07.-09.08.2017.

Izvještaji

SUPERUHO FESTIVAL - Primošten, 07.-09.08.2017.
WACKEN - 02-05.08.2017.

Izvještaji

WACKEN - 02-05.08.2017.
RED HOT CHILI PEPPERS – The Getaway tour 21.-29.7., Rome to Helsinki

Izvještaji

RED HOT CHILI PEPPERS – The Getaway tour 21.-29.7., Rome to Helsinki
MYRKUR - predstavlja novi video spot za pjesmu Ulvinde te najavljuje novi album

Vijesti

MYRKUR - predstavlja novi video spot za pjesmu Ulvinde te najavljuje novi album
''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije

Kolumne

''The Piper at the Gates of Dawn'' - pola stoljeća kasnije
AMPHI FESTIVAL - Tanzbrunnen, Köln, 22-23.07.2017. - galerija

Galerije

AMPHI FESTIVAL - Tanzbrunnen, Köln, 22-23.07.2017. - galerija
AMPHI FESTIVAL - Tanzbrunnen, Köln, 22-23.07.2017.

Izvještaji

AMPHI FESTIVAL - Tanzbrunnen, Köln, 22-23.07.2017.
THE ROLLING STONES - No Filter turneja započinje u rujnu

Vijesti

THE ROLLING STONES - No Filter turneja započinje u rujnu
MICK JAGGER objavio nove solo pjesme

Vijesti

MICK JAGGER objavio nove solo pjesme
WINTERSUN - The Forest Seasons

Recenzije

WINTERSUN - The Forest Seasons
ORDEN OGAN - Gunmen

Recenzije

ORDEN OGAN - Gunmen
STING, Joe Sumner - Pula, Arena, 26.07.2017.

Izvještaji

STING, Joe Sumner - Pula, Arena, 26.07.2017.
THE AGONIST - objavili video spot za pjesmu The Raven Eyes s prošlogodišnjeg albuma „Five“

Vijesti

THE AGONIST - objavili video spot za pjesmu The Raven Eyes s prošlogodišnjeg albuma „Five“
GRACE JONES  otvara pulski Dimensions festival

Vijesti

GRACE JONES otvara pulski Dimensions festival
LINKIN PARK - One More Light

Recenzije

LINKIN PARK - One More Light
Guns N' Roses: ''Appetite for Destruction'' - 30 godina kasnije

Kolumne

Guns N' Roses: ''Appetite for Destruction'' - 30 godina kasnije

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK