8.5

Recenzije

MAYAN - Dhyana

Glazbeni projekti mnogih glazbenika koji se odluče isprobati nešto drugačije od onoga što sviraju u svome matičnome bendu najčešće ostaju upravo to, samo projekti. Povijest ne bilježi mnogo situacija u kojima su ti projekti izrasli u nešto puno više od prvotne ideje, ali upravo u tu malobrojnu skupinu pripada Mayan.

Objavljeno: 01.10.2018. 13:40

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

MAYAN - Dhyana

Žanr: Symphonic Death Metal

Godina: 2018.

Izdavač: Nuclear Blast

Web


Tracklist:
01. The Rhythm Of Freedom
02. Tornado Of Thoughts (I Don't Think Therefore I Am)
03. Saints Don't Die
04. Dhyana
05. Rebirth From Despair
06. The Power Process
07. The Illusory Self
08. Satori
09. Maya (The Veil Of Delusion)
10. The Flaming Rage Of God
11. Set Me Free

Osnovan prije sedam godina kao projekt Mark Jansena, gitarista i vokala Epice, tokom vremena izrastao je u sastav koji danas broji deset članova. Nakon dva vrlo dobra i kritički prihvaćena albuma, 2018. je godina kada Mayan svojim novim, epskim izdanjem znatno podiže ljestvicu te „Dhyana“ može, bez pretjerivanja, parirati najboljim albumima Epice. O  svim paralelama i poveznicama između dva benda (melodičnost, simfonijski elementi, predivni ženski vokali...) mogao bi se napisati poseban članak, ali kolikogod ih sličnosti vežu, toliko postoje i mnoge stvari  koje razlikuju sastave u ključnim točkama te ne mora značiti da će svi obožavatelji Epice voljeti Mayan i obrnuto.


Vratimo se mi na sami album, „Dhyana“ je izdanje epskih proporcija u kojega se u nešto više od sat vremena sakrilo 11 izrazito slojevitih i grandioznih brojeva. Spomenuti atributi su itekako zasluženi jer je svoj doprinos u stvaranju i snimanju albuma dalo deset stalnih članova Mayana,  tri gostujuća glazbenika i jedan cijeli orkestar. Da, za simfonične elemente i bogatu glazbenu pozadinu nije zaslužna nikakva matrica već Praški Filharmonički Orkestar čiji se rad osim u mnogim filmovima može čuti na albumima Blind Guardiana, Dimmu Borgira, Dream Theatera i brojnih drugih.  Sama uloga orkestra je kudikamo veća od puke pozadinske glazbe jer upravo simfonični elementi te brojni gudački i puhački instrumenti igraju ključnu ulogu u razvoju priče i svake pojedine pjesme. Glavnu riječ ipak vodi pozamašan broj različitih vokala, njih čak 5! Oni svojim kontrastom i dinamikom savršeno karakteriziraju pjesme, nadovezuju se i nadopunjuju , a uz orkestar koji dodaje na dramatičnosti i spomenutoj dinamici, postaje jasno kako je cijelo izdanje stvoreno za izvedbu u kakvom povijesnom kazalištu ili koncertnoj dvorani. 


Album započinje uz  „The Rythm Of Freedom“ i orkestralni uvod koji podsjeća na kakav filmski soundtrack prije nego što se ukljče brzi bubnjevi i gitare te odmah postaje jasno kako je  „Dhyana“  kompleksno i slojevito izdanje u kojemu nerijetko upravo orkestar postavi glavnu melodiju koju onda prate gitare, a ne obrnuto. Naravno, ne nedostaju brzi ritmovi uz duple bas pedale i jake gitare, međutim one često ostaju u drugom planu pored velikog broja orkestralnih melodija. Odlično je iskorištena i prednost velikog broja različitih vokala. Mark Jansen i George Oosthoek svojim agresivnim, režećim glasovima grade žestinu te pružaju savršeni kontrast predivnim i nježnim glasovima Marcele Bovio i Laure Macri. Upravo ta igra i dinamika među glasovima zajedno s bogatim orkestralnim dionicama stvaraju glavnu sliku i najupečatljiviji su dijelovi albuma. Svaka pjesma sa sobom nosi jedinstvenu kombinaciju vokalnih i instrumentalnih aranžmana tako da bi se o svakoj mogao napisati kratki esej. U prvoj polovici albuma dominiraju dinamične pjesme poput „Tornado Of Thoughts“ sa svojim izraženijim gitarama i  „Saint's Don't Die“ koja odličnim kontrastima laganog, opernog pjevanja, jakih ritmova, brzih gitara i melodičnosti orkestra postaje stvar koje se ne možemo zasititi. Moj osobni favorit „Rebirth From Despair“ započinje izrazito dramatično te uz orkestralni build up kojega jednako dobro prate gitare i operni glasovi dolazi do  izrazito moćnog, višeglasnog refrena, a ništa lošija nije ni iduća „The Power Process“ koju krasi još dramatičnija melodija i jednako epski završetak uz pojačanu ulogu orkestra. Svaka pjesma obiluje sitnim detaljima i slojevima koje je nemoguće sve snimiti u prvom slušanju i zato svoje mjesto zasluženo nalaze  pauze u obliku akustične „Dhyana“ gdje glavni razgovor vode predivna dva glasa Marcele i Laure dok je „Satori“ instrumentalni predah u drugoj polovini albuma između epskih i komleksnih stvari „The Illusory Self“ i „Maya (The Veil Of Delusion)“. Album se privodi kraju uz „The Flaming Rage Of God“ koja u svojoj solaži sadrži progresivne elemente, a konačni zaključak donosi „Set Me Free“ sa svojim odličnim povezivanjem višeglasja, orkestra i gitara za veliko finale epskog albuma.


Potrebno je podosta slušanja i mirnih popodneva kako bi se primjetio i upio svaki detalj, promjena tempa i melodije, uhvatio svaki orkestralni dio i vokalne nadopune. Još u trenutku pisanja  ove recenzije otkrivam nove detalje, a vjerujem kako je dobar dio i dalje ostao skriven. „Dhyana“ nije izdanje koje se može slušati s pola uha kao popratna glazba svakodnevnog života, od slušatelja zahtjeva potpunu pozornost, a zauzvrat nudi bogati svijet savršeno skladanog simfoničnog metala. Međutim, kompleksnost, kolikagod je prednost ujedno je i najveća mana jer u slučaju ako se ne posveti nekoliko sati pomnog slušanja, album će djelovati kao pretrpana karikatura samoga sebe. Nema pjesama koje bi svojim jednostavnijim pristupom odmah privukle pozornost novih slušatelja, ali s tog gledišta se album ne bi ni smio promatrati, jer će svaki ljubitelj kompleksnije glazbe odmah prepoznati ljepotu ovog izdanja. Da se sada vratim na priču s početka, ako do sada već nije, Mayan je ovim albumom prerastao pojam projekta te postao pravi bend velikog potencijala koji se dokazano ne boji pucati izrazito visoko.

Maroje Ćuk

Text by:

Maroje Ćuk

Prati autora

The question isn't "why?", It's "why not?"

Pročitaj više o temama: mayan, dhyana, symphonic detah metal, mark jansen, marcela bovio, nuclear blast, maroje cuk



Kalendar

APOCALYPTICA, 20.01.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

20.01.2020. - ponedjeljak

APOCALYPTICA, 20.01.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
150 kn / 170 kn / 200 kn

DANSE MACABRE, 25.01.2020., MC Pekarna, Maribor, Slovenija

25.01.2020. - subota

DANSE MACABRE, 25.01.2020., MC Pekarna, Maribor, Slovenija

Maribor, MC Pekarna
5 € / 7€

SLIPKNOT, BEHEMOTH  -  Mađarska, Budimpešta, 04.2.2020.

04.02.2020. - utorak

SLIPKNOT, BEHEMOTH - Mađarska, Budimpešta, 04.2.2020.

, Papp László Sportaréna
17900HUF-27900HUF

UK SUBS, 04.02.2020., Boogaloo, Zagreb

04.02.2020. - utorak

UK SUBS, 04.02.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
90 kn/ 110 kn

INCITE, 06.02.2020., Vintage Industrial Bar, Zagreb

06.02.2020. - četvrtak

INCITE, 06.02.2020., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
40 kn / 55 kn

THE DOORS ALIVE, 07.02.2020., Boogaloo, Zagreb

07.02.2020. - petak

THE DOORS ALIVE, 07.02.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
100 kn /130 kn/ 150 kn

EDITORS - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.

08.02.2020. - subota

EDITORS - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.

Zagreb, Dom Sportova
170 kn / 190 Kn / 220 kn

BAJAGA I INSTRUKTORI, 14.02.2020., Hala, Zagreb

14.02.2020. - petak

BAJAGA I INSTRUKTORI, 14.02.2020., Hala, Zagreb

Zagreb, Hala
110 kn/130 kn/150kn

MONSTER MAGNET, 15.02.2020., Močvara, Zagreb

15.02.2020. - subota

MONSTER MAGNET, 15.02.2020., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
140 kn/170 kn

FIVE FINGER DEATH PUNCH, MEGADETH & BAD WOLVES, 19.2.2010., Stadthalle, Wien

19.02.2020. - srijeda

FIVE FINGER DEATH PUNCH, MEGADETH & BAD WOLVES, 19.2.2010., Stadthalle, Wien

Wien, Stadthalle
€ 59,99 / € 223,00 (Gold Merchandise Package)

Siječanj / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Must Read

PERO DEFFORMERO (Friš):

Intervjui

PERO DEFFORMERO (Friš): "I mi metalci dušu imamo... "
APOCALYPTICA objavila studijski album Cell-0

Vijesti

APOCALYPTICA objavila studijski album Cell-0
ONE SU BOMBE (Bombshell)

Recenzije

ONE SU BOMBE (Bombshell)
BAD MUSHROOMS - Krik

Recenzije

BAD MUSHROOMS - Krik
MY DYING BRIDE – predstavljaju prvi singl s dugoiščekivanog novog albuma ''The Ghost Of Orion''

Vijesti

MY DYING BRIDE – predstavljaju prvi singl s dugoiščekivanog novog albuma ''The Ghost Of Orion''
URBI ET ORBI 2019. - Urednička riječ

Kolumne

URBI ET ORBI 2019. - Urednička riječ
THE KILLERS dolaze na INmusic festival #15

Vijesti

THE KILLERS dolaze na INmusic festival #15
PIXIES se vraćaju u Zagreb!

Vijesti

PIXIES se vraćaju u Zagreb!
RATOVI ZVIJEZDA: USPON SKYWALKERA (Star Wars: The Rise of Skywalker)

Recenzije

RATOVI ZVIJEZDA: USPON SKYWALKERA (Star Wars: The Rise of Skywalker)
STRIBOG - hrvatski folk metal bend vraća se na scenu novim albumom ''Tvoje kraljevstvo zeleno''

Vijesti

STRIBOG - hrvatski folk metal bend vraća se na scenu novim albumom ''Tvoje kraljevstvo zeleno''
JINJER, The Agonist, Khroma, Space of Variations - Zagreb, Tvornica Kulture, 20.12.2019.

Izvještaji

JINJER, The Agonist, Khroma, Space of Variations - Zagreb, Tvornica Kulture, 20.12.2019.
TUGA I SLAVA (Pain & Glory/ Dolor y gloria)

Recenzije

TUGA I SLAVA (Pain & Glory/ Dolor y gloria)
BECK novi headliner INmusic festivala #15

Vijesti

BECK novi headliner INmusic festivala #15
STRANGER - spot za 'Nothing Inside'

Vijesti

STRANGER - spot za 'Nothing Inside'
MAYHEM - Daemon

Recenzije

MAYHEM - Daemon
NOVA ROCK 2020 dopunjava odličan line-up

Vijesti

NOVA ROCK 2020 dopunjava odličan line-up
MY BABY -  Zagreb, Tvornica kulture, 14.12.2019.

Izvještaji

MY BABY - Zagreb, Tvornica kulture, 14.12.2019.
MY BABY - Zagreb, Tvornica Kulture, 14.12.2019. - galerija

Galerije

MY BABY - Zagreb, Tvornica Kulture, 14.12.2019. - galerija

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK