8.5

Recenzije

MAYAN - Dhyana

Glazbeni projekti mnogih glazbenika koji se odluče isprobati nešto drugačije od onoga što sviraju u svome matičnome bendu najčešće ostaju upravo to, samo projekti. Povijest ne bilježi mnogo situacija u kojima su ti projekti izrasli u nešto puno više od prvotne ideje, ali upravo u tu malobrojnu skupinu pripada Mayan.

Objavljeno: 01.10.2018. 13:40

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

MAYAN - Dhyana

Žanr: Symphonic Death Metal

Godina: 2018.

Izdavač: Nuclear Blast

Web


Tracklist:
01. The Rhythm Of Freedom
02. Tornado Of Thoughts (I Don't Think Therefore I Am)
03. Saints Don't Die
04. Dhyana
05. Rebirth From Despair
06. The Power Process
07. The Illusory Self
08. Satori
09. Maya (The Veil Of Delusion)
10. The Flaming Rage Of God
11. Set Me Free

Osnovan prije sedam godina kao projekt Mark Jansena, gitarista i vokala Epice, tokom vremena izrastao je u sastav koji danas broji deset članova. Nakon dva vrlo dobra i kritički prihvaćena albuma, 2018. je godina kada Mayan svojim novim, epskim izdanjem znatno podiže ljestvicu te „Dhyana“ može, bez pretjerivanja, parirati najboljim albumima Epice. O  svim paralelama i poveznicama između dva benda (melodičnost, simfonijski elementi, predivni ženski vokali...) mogao bi se napisati poseban članak, ali kolikogod ih sličnosti vežu, toliko postoje i mnoge stvari  koje razlikuju sastave u ključnim točkama te ne mora značiti da će svi obožavatelji Epice voljeti Mayan i obrnuto.


Vratimo se mi na sami album, „Dhyana“ je izdanje epskih proporcija u kojega se u nešto više od sat vremena sakrilo 11 izrazito slojevitih i grandioznih brojeva. Spomenuti atributi su itekako zasluženi jer je svoj doprinos u stvaranju i snimanju albuma dalo deset stalnih članova Mayana,  tri gostujuća glazbenika i jedan cijeli orkestar. Da, za simfonične elemente i bogatu glazbenu pozadinu nije zaslužna nikakva matrica već Praški Filharmonički Orkestar čiji se rad osim u mnogim filmovima može čuti na albumima Blind Guardiana, Dimmu Borgira, Dream Theatera i brojnih drugih.  Sama uloga orkestra je kudikamo veća od puke pozadinske glazbe jer upravo simfonični elementi te brojni gudački i puhački instrumenti igraju ključnu ulogu u razvoju priče i svake pojedine pjesme. Glavnu riječ ipak vodi pozamašan broj različitih vokala, njih čak 5! Oni svojim kontrastom i dinamikom savršeno karakteriziraju pjesme, nadovezuju se i nadopunjuju , a uz orkestar koji dodaje na dramatičnosti i spomenutoj dinamici, postaje jasno kako je cijelo izdanje stvoreno za izvedbu u kakvom povijesnom kazalištu ili koncertnoj dvorani. 


Album započinje uz  „The Rythm Of Freedom“ i orkestralni uvod koji podsjeća na kakav filmski soundtrack prije nego što se ukljče brzi bubnjevi i gitare te odmah postaje jasno kako je  „Dhyana“  kompleksno i slojevito izdanje u kojemu nerijetko upravo orkestar postavi glavnu melodiju koju onda prate gitare, a ne obrnuto. Naravno, ne nedostaju brzi ritmovi uz duple bas pedale i jake gitare, međutim one često ostaju u drugom planu pored velikog broja orkestralnih melodija. Odlično je iskorištena i prednost velikog broja različitih vokala. Mark Jansen i George Oosthoek svojim agresivnim, režećim glasovima grade žestinu te pružaju savršeni kontrast predivnim i nježnim glasovima Marcele Bovio i Laure Macri. Upravo ta igra i dinamika među glasovima zajedno s bogatim orkestralnim dionicama stvaraju glavnu sliku i najupečatljiviji su dijelovi albuma. Svaka pjesma sa sobom nosi jedinstvenu kombinaciju vokalnih i instrumentalnih aranžmana tako da bi se o svakoj mogao napisati kratki esej. U prvoj polovici albuma dominiraju dinamične pjesme poput „Tornado Of Thoughts“ sa svojim izraženijim gitarama i  „Saint's Don't Die“ koja odličnim kontrastima laganog, opernog pjevanja, jakih ritmova, brzih gitara i melodičnosti orkestra postaje stvar koje se ne možemo zasititi. Moj osobni favorit „Rebirth From Despair“ započinje izrazito dramatično te uz orkestralni build up kojega jednako dobro prate gitare i operni glasovi dolazi do  izrazito moćnog, višeglasnog refrena, a ništa lošija nije ni iduća „The Power Process“ koju krasi još dramatičnija melodija i jednako epski završetak uz pojačanu ulogu orkestra. Svaka pjesma obiluje sitnim detaljima i slojevima koje je nemoguće sve snimiti u prvom slušanju i zato svoje mjesto zasluženo nalaze  pauze u obliku akustične „Dhyana“ gdje glavni razgovor vode predivna dva glasa Marcele i Laure dok je „Satori“ instrumentalni predah u drugoj polovini albuma između epskih i komleksnih stvari „The Illusory Self“ i „Maya (The Veil Of Delusion)“. Album se privodi kraju uz „The Flaming Rage Of God“ koja u svojoj solaži sadrži progresivne elemente, a konačni zaključak donosi „Set Me Free“ sa svojim odličnim povezivanjem višeglasja, orkestra i gitara za veliko finale epskog albuma.


Potrebno je podosta slušanja i mirnih popodneva kako bi se primjetio i upio svaki detalj, promjena tempa i melodije, uhvatio svaki orkestralni dio i vokalne nadopune. Još u trenutku pisanja  ove recenzije otkrivam nove detalje, a vjerujem kako je dobar dio i dalje ostao skriven. „Dhyana“ nije izdanje koje se može slušati s pola uha kao popratna glazba svakodnevnog života, od slušatelja zahtjeva potpunu pozornost, a zauzvrat nudi bogati svijet savršeno skladanog simfoničnog metala. Međutim, kompleksnost, kolikagod je prednost ujedno je i najveća mana jer u slučaju ako se ne posveti nekoliko sati pomnog slušanja, album će djelovati kao pretrpana karikatura samoga sebe. Nema pjesama koje bi svojim jednostavnijim pristupom odmah privukle pozornost novih slušatelja, ali s tog gledišta se album ne bi ni smio promatrati, jer će svaki ljubitelj kompleksnije glazbe odmah prepoznati ljepotu ovog izdanja. Da se sada vratim na priču s početka, ako do sada već nije, Mayan je ovim albumom prerastao pojam projekta te postao pravi bend velikog potencijala koji se dokazano ne boji pucati izrazito visoko.

Maroje Ćuk

Text by:

Maroje Ćuk

Prati autora

The question isn't "why?", It's "why not?"

Pročitaj više o temama: mayan, dhyana, symphonic detah metal, mark jansen, marcela bovio, nuclear blast, maroje cuk



Kalendar

MUSE - Austrija, Graz, Stadthalle, 29.05.2019.

29.05.2019. - srijeda

MUSE - Austrija, Graz, Stadthalle, 29.05.2019.

Graz, Stadthalle

CHRISTIAN DEATH + PHANTASMAGORIA, 29.05.2019., Boogaloo, Zagreb

29.05.2019. - srijeda

CHRISTIAN DEATH + PHANTASMAGORIA, 29.05.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
60 kn / 80 kn

HGF - Zabok, Regenerator, 31.05.-03.06.2019.

31.05.2019. - petak

HGF - Zabok, Regenerator, 31.05.-03.06.2019.

Zabok, Regenerator

BEBÈ NA VOLÈ, 31.05.2019., Kset, Zagreb

31.05.2019. - petak

BEBÈ NA VOLÈ, 31.05.2019., Kset, Zagreb

Zagreb, KSET
40 kn / 50 kn

FER OPEN AIR, 01.06.2019., KSET, Zagreb

01.06.2019. - subota

FER OPEN AIR, 01.06.2019., KSET, Zagreb

Zagreb, KSET
Besplatno

NOVA ROCK - Austrija, Nickelsdorf,  13. - 16.06.2019.

13.06.2019. - četvrtak

NOVA ROCK - Austrija, Nickelsdorf, 13. - 16.06.2019.

Nickelsdorf,

DEATH ANGEL, Evil Invaders - Slovenija, Ljubljana, Orto Bar, 14.06.2019.

14.06.2019. - petak

DEATH ANGEL, Evil Invaders - Slovenija, Ljubljana, Orto Bar, 14.06.2019.

Ljubljana, Orto Bar
22 / 25 €

LAIBACH – Zagreb, MSU, 15.06.2019.

15.06.2019. - subota

LAIBACH – Zagreb, MSU, 15.06.2019.

Zagreb, Muzej suvremene umjetnosti
120 / 150 kn

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 19.06.2018.

19.06.2019. - srijeda

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 19.06.2018.

Pula, Arena
190 kn / 360 kn / 430 kn / 460 kn

CANNIBAL CORPSE - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019.

20.06.2019. - četvrtak

CANNIBAL CORPSE - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019.

Zagreb, Boogaloo
145 kn / 155 kn / 180 kn

Svibanj / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Must Read

OLD NIGHT - A Fracture In The Human Soul

Recenzije

OLD NIGHT - A Fracture In The Human Soul
ABNORMALITY - Sociopathic Constructs

Recenzije

ABNORMALITY - Sociopathic Constructs
BUILT TO SPILL, Disco Doom, Orua - Zagreb, Močvara, 23.05.2019.

Izvještaji

BUILT TO SPILL, Disco Doom, Orua - Zagreb, Močvara, 23.05.2019.
BUILT TO SPILL, Disco Doom, Orua - Zagreb, Mochvara, 23.05.2019. - galerija

Galerije

BUILT TO SPILL, Disco Doom, Orua - Zagreb, Mochvara, 23.05.2019. - galerija
BERISLAV PAVIŠIĆ (IZ@ MEDOŠEVIĆ & BORGIE):

Intervjui

BERISLAV PAVIŠIĆ (IZ@ MEDOŠEVIĆ & BORGIE): " "Opera" je odmak od prvog albuma: i žanrovski i tehnički."
THE NATIONAL - I Am Easy To Find

Recenzije

THE NATIONAL - I Am Easy To Find
COURTNEY BARNETT, Mary May - Zagreb, Tvornica Kulture, 21.05.2019. - galerija

Galerije

COURTNEY BARNETT, Mary May - Zagreb, Tvornica Kulture, 21.05.2019. - galerija
PROFESOR I LUĐAK (The Professor and the Madman)

Recenzije

PROFESOR I LUĐAK (The Professor and the Madman)
Dragi mama i tata…ja sam metalika

Kolumne

Dragi mama i tata…ja sam metalika
DIE ÄRZTE  - Zagreb, Močvara, 20.05.2019.

Izvještaji

DIE ÄRZTE - Zagreb, Močvara, 20.05.2019.
MORTAL KOMBAT - Beograd, Hala Sportova, 18.05.2019.

Izvještaji

MORTAL KOMBAT - Beograd, Hala Sportova, 18.05.2019.
ASBURY PARK: RIOT, REDEMPTION, ROCK N ROLL - Cinestar kina, 22.05.2019.

Kalendar

ASBURY PARK: RIOT, REDEMPTION, ROCK N ROLL - Cinestar kina, 22.05.2019.
ANTITODOR:

Intervjui

ANTITODOR: "Za mene je punk način borbe za bolji svijet."
AMON AMARTH - Berserker

Recenzije

AMON AMARTH - Berserker
DVA LICA ZAKONA (Dragged Across Concrete)

Recenzije

DVA LICA ZAKONA (Dragged Across Concrete)
SUPERUHO objavio prve detalje o ovogodišnjem festivalu

Vijesti

SUPERUHO objavio prve detalje o ovogodišnjem festivalu
LAIBACH - Rijeka, Pogon Kulture - 11.05.2019.

Izvještaji

LAIBACH - Rijeka, Pogon Kulture - 11.05.2019.
GRETTA objavila kompilacijski album '15'

Vijesti

GRETTA objavila kompilacijski album '15'

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK