8.5

Recenzije - TV serije

KRUNA (The Crown)

The Crown je iznimno gledana i hvaljena Netflixova serija o vladavini aktualne britanske kraljice Elizabete II, ali prikazana konkretnije sa svim onim mračnim i diskutabilnim periodima raznih članova obitelji Winsdor.

Objavljeno: 18.01.2021. 02:57

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

KRUNA (The Crown)

Žanr: biografski, drama, povijesna

Godina: 2016

Izdavač: Netflix

Web


Tracklist:
AUTOR SERIJE: Pete Morgan
REDATELJI: Benjamin Caron, Philip Martin, Jessica Hobbs...
GLAVNE ULOGE: Claire Foy, Olivia Coleman, Matt Smith, Helena Bonham-Carter, Tobias Menzies, Vanessa Kirby, Josh O'Connor, John Lithgow, Greg Wise, Emma Corrin, Gillian Anderson
GLAZBA: Hans Zimmer
ŽANR: biografski, drama, povijesna
GODINA: 2016-
DISTRIBUCIJA: Netflix
SEZONA: 4 od 6 (do sada 60 epizoda)

„The Crown“ / „Kruna“ je iznimno gledana i hvaljena Netflixova serija o vladavini aktualne britanske kraljice Elizabete II. Točnije, od njezine krunidbe do današnjih dana no serija u flashbackovima prikazuje i njezino djetinjstvo, preciznije kako je njezin otac postao kralj (te ona krunska nasljednica) iako nije bio prestolonasljednik. Priča se vrti dakako o abdikaciji kralja Edwarda VIII u korist brata Alberta, Elizabetinog oca koji je postao posve neplanirani kralj George VI.


Serija je osmišljena u šest sezona, od kojih po dvije prate određeno razdoblje Elizabetinog života i vladavine i tome se mijenja određeni ansambl glumaca. Do sada smo odgledali četiri sezone i zastali na razdoblju neposredno prije razvoda Princa Charlesa i Lady Di. 


Ono što je još važno za spomenuti za potencijalne gledatelje jest da iako serija prati prežvakane pikanterije i povijesne (ne)činjenice koje valjda već svi na svijetu znaju o britanskoj obitelji – jest da je koncept serije iznimno dobro zamišljen: za svaki period (dakle po dvije sezone) izmjenjuje se kompletna glumačka postava, pa tako u seriji glume vrhunska, uglavnom britanska glumačka imena, a serija time dobiva na raznolikosti i dinamici bez obzira na scenarij. Primjerice u prve dvije sezone (Elizabetina mladost te od smrti kralja Georgea VI. i događaje od 1956. (Sueska kriza) do 1964. dakle susret s američkim „plemstvom“ Kennedyima) tako gledamo zaista vanserijske izvedbe Claire Foy (Elizabeta), Matt Smitha kao utjelovljenje Princa Phillipa (Elizabeting supruga), Victoriu Hamilton kao Kraljicu Majku, izvrsnog Jareda Harrisa kao Georgea VI, svježe lice Vanesse Kirby koja je zasjala u ulozi Princeze Margarete, Elizabetine sestre, te pravu zvijezdu prvih sezona, Johna Lithgowa kao preslikanog Winstona Churchilla. Ako radi ničeg a onda radi Lightowa i prelijepe Foy gledajte seriju.

 

 


Druge dvije sezone, treća i četvrta prate 1964. – 1990. dakle razdoblje mračnije povijesti Monarhije, skandala, te u konačnici susret i promašeni brak Princa Charlesa s nikad prežaljenom Lady Di. Tu opet imamo novi ansambl vrhunskih glumaca: Oscarovka Olivia Colman u naslovnoj ulozi, konačno konkretno glumački iskorišten Tobias Menzies kao Princ Phillip, Helena Bonham Carter kao nesretna Princeza Margareta, Emma Corrin kao nesretna Diana, Josh O'Connor  kao Prince Charles, te još jedan glumac iz „Igre Prijestolja“ Charles Dance kao čuveni Lord Mountbatten, te Gillian Anderson („X files“) kao Margaret Thatcher, da nabrojimo samo glavne. 


Peta i šesta će se jasno, baviti s posljednja dva desetljeća do današnjih dana i opet će tu biti posve nova postava: izvrsna Imelda Staunton (Harry Potter serijal) kao kraljica, odličan Jonathan Pryce kao Princ Phillip, Dominic West glumit će Princa Charlesa, a ulogu Princeze Diane nakon razvoda i do smrti utjelovit će vruća „nova“ glumica Elizabeth Debicki koju smo mogli gledati u hrpici vrhunskih filmova i serija posljednjih nekoliko godina („Udovice“, „Tenet“, „Noćni upravitelj“). 

Više o glumcima nema smisla pisati jer je većina pogođena „u sridu“ i svi su manje ili više vanredni u svojim ulogama, ali me malo više dojmila ekipa iz prve dvije sezone, nego all-star ansambl iz treće i četvrte. 


Prije negoli krenem „čerupati“ scenarij i produkciju, obavezna napomena da je glazbu za seriju skladao genijalni Hans Zimmer, stoga ne čudi da serija, počevši od uvoda, djeluje maestralno i kraljevski, ne samo po produkciji. 
A produkcija je jednako maestralna i kraljevska i tu možeš samo ostati otvorenih ustiju i upijati sva ta kraljevska čuda. 

 

Ono što je mnogo interesantnije jest kako se pristupilo scenariju odnosno koliko je ono što se gleda u „Kruni“ povijesno i faktografski autentično. Mada su se već oglasili kraljevski povjesničari s tvrdnjama da štošta u seriji nije niti ispravno prikazano niti točno navedeno, a što je donekle i djelomično potvrdio i sam kreator serije Peter Morgan, s posebnom napomenom da je serija „snimljena s podlogom povijesnih činjenica“, a ne da je „činjenično stanje“, pokazuje se da je ipak gro sadržaja (prst-palac slobodna procjena oko 85%) - točna. 


Podloga toj tvrdnji leži u tome koliko je tko pratio kraljevsku obitelj i koliko su drugi pratili povijest oko nje, a da to nisu bili kraljevski povjesničari koji su bez dvoumljenja prikrivali sve što Monarhiji nije bilo po volji ili nije bilo adekvatno da puk i javnost o Monarhiji zna.
Ova je recenzija trebala izaći oko Božića no upravo radi ovih faktografskih osporavanja, krenula sam kopati po svom sjećanju, te pregledati nekolicinu povijesnih dokumentaraca i sličnih izvora. 
Ispalo je da je Morgan povremeno „prilagodio cijelu istinu“ samoj radnji serije, više radi kreativnog efekta, no u konačnici ostaje da su u pitanju detalji, često nevažni za autentičnost. Većina činjenica vezana za Lady Di je znatno zapisana u bezbrojnim izvorima i u medijima, ali jednako su tako dobro dokumentirane činjenice o prošlosti članova kuće Winsdor u sprezi s nacizmom (rođene sestre Princa Phillipa su bile udane za naciste, te druženje abdiciranog Edwarda VIII i supruge Wallis Simpson s Adolfom Hitlerom za kojeg su vjerovali da ih može vratiti na britanski tron, a sve detaljno dokumentirano kao „The Marburg Files“ (S2E6), pa uvlačenje ruskog špijuna, Anthony Blunta, u Buckingamsku palaču u svojstvu umjetničkog kustosa  koji je uz kraljevsku obitelj bio duge godine (S3E1), a bio je član tzv. „Cambridge Five“ grupe britanskih dvostrukih špijuna koji su odavali tajne Rusiji, od koji je jedan, Cairncross bio dio tima „Hut 8“ koji su od 1942. pokušali razbiti njemačku  mašinu za kriptiranje Enigmu – prikazano u  filmu „Imitation Game“, a najpoznatiji od njih je bio Kim Philby, na bazi kojeg je John Le Carre kreirao svoj glavni lik u romanu „Tinker Tailor Soldier Spy“).... a sve je to bilo pažljivo skrivano i gurnuto pod debelih tepih, pa sam sklona uopće ne doživljavati kraljevske povjesničare kada se jako bune da nešto nije baš ispravno prikazano. 
Ako vam ovo gore nabrojano, a to je samo jedan manji dio, djeluje kao mnogo ozbiljniji, sveobuhvatni i sočniji, pa i mračniji,  pristup prikaza britanske kraljevske obitelji, naravno – u pravu ste. Ova serija nije „Šeherezada“ niti pretjerano ušminkana i nerealna priča o nedodirljivima. 


Seriju iznimno komplementira i dokumentarna serija od 6 dijelova (većina autentičnog crno-bijelog materijala, također na Netflixu - „Winsdor“ koja se dotiče skoro svih važnih događaja u „Kruni“, pa vam je dovoljno da (ako imate Netflix) nakon gledanja „Krune“ pogledate i taj dokumentarni serijal kao bi vam slika bila zaokruženija, to je za one koje zanima prvenstveno povijesni aspekt serije.


Serija također ima jednu drugu kvalitetu, obiluje simbolikom i pokušava široj svjetskoj javnosti približiti pojam „Monarhija“, ali ne kao skup bogomdanih pojedinaca, već kao institucija u kojem nema mjesta individualnosti (Edward VIII, Princ Charles, Lady Di, Princeza Margareta...), i ona se skupo plaća. Nautralnost je ključ preživljavanja i onaj čas kad kraljica Elizabeta nagne na jednu ili drugu stranu, pokaže bilo kakve emocije ili bude involvirana, šansa da britanski svijet (tu se računa i Commonwealth) shvati da im zapravo Monarhija ne treba postane velika kao kuća, drugim riječima, svako drugačije ponašanje može izazvati pad i konačni nestanak Winsdora, dakle Monarhije u cijelini. 

Istovremeno, potezi koje je Monarhija vukla u vremenu koje pokriva serija pokazuje i svu bijedu licemjerja i prema samoj sebi. Članovi kraljevske obitelji-prijestupnici (ljubav u neslobodnim odnosima, dakle kada su jedan ili oba člana ljubavne veze bili već u braku s drugima, brojni preljubi i sl.) su bili kažnjeni ili nispodištavani od strane Engleske Crkve za ono isto što ju je zapravo i stvorilo – Henry VIII se odcijepio od Katoličke Crkve samo zato da bi mogao oženiti ljubavnicu. I to je ponovio još nekoliko puta tijekom svoje vladavine.


U tom nekom lightmotivu serije, svakako već jest i biti će još u petoj i šestoj sezoni naglasak na ljubimicu javnosti, Princezu Dianu, jer je to ono što vuče gledanost, ali kako je serija postavljena, čak i da Diane nema u priči, serija bi bila ultra zanimljiva za gledanje. 


Naročito je zanimljiv detaljan politički prikaz postratne Britanije pod vodstvom Winstona Churchilla koji je bio prvi kraljičin Prime Minister /premijer i ujedno mentor. Već legenda u tom periodu, Churchill je prikazan u svojim posljednjim mandatima u situaciji kada je njegova čuvena sposobnost dizanja morala Britancima nakon rata bila prava mala magija, ali je portretiran i kao vrlo tašt egocentrik koji na mahove ne može suzbiti svoje velike ambicije da vlada do svoje smrti, slaba tijela, ali i dalje jakog duha i uma već u poznim godinama, ta borba Churchilla samog sa sobom je veličanstvena. Svakako jedan intimniji uvid u ličnost W. Churchilla, koju u faktografskim tekstovima o čuvenom britanskom vođi nećete nikad pročitati. I tu se još jednom moram osvrnuti na maestralnu glumu Johna Lithgowa, kao i sjajnu šminku i masku. 


U seriju su ukomponirani i značajni povijesni trenuci kao tragedija (pogibija djece) u velškom rudarskom gradiću Aberfanu (S3E3), a na koju reakciju i sama kraljica smatra svojom najvećom pogreškom kao suverena. 


U četvrtoj sezoni su u središtu tri moćne žene Velike Britanije: kraljica, Margaret Thatcher i Lady Di. Margaret Thatcher je vanserijski odigrala Gillian Anderson. Možda malo preafektirajuće, ali Thatchericu sigurno nije bilo jednostavno za odglumiti. 


Raskoš i sjaj Palače, dvaraca i prirode, izvanredna produkcija i povijesna kostimografija su napravljeni su bez greške, estetski gledajući. Redateljski nemam neke zamjerke, ima tu dugih upečatljivih i savršenih kadrova. 
Može biti problem što serija nije precizno određena: većim dijelom je drama s jakim povijesnim elementima koji nisu svi posve ispravni ili barem ne u detaljima, a djelomično se oklizne i u žanr sapunice iako to relativno kratko i ne pretjerano problematično, no to njihanje nije baš najsretnije i neminovno kvari visoku razinu i kvalitetu epizoda, kao i dinamiku, te atmosferu.  Dođeš u situaciju da ti se jedna epizoda ne gleda jer je prepovršna i čak sladunjava (koga briga za probleme hiper bogatih i razmaženih aristokrata?), a da ti slijedeća bude bolja od nekog samostalnog filma (umorstvo Lorda Mountbattena (S4E1), priča o „uskrsloj“ majci Princa Phillipa (S3E4)). Da su „praznije“ epizode makli a malo više razradili one „problematične“ povijesti bilo bi sve skupa još daleko efektnije. 


Ipak, i sve navedeno je dovoljno da serija i većina epizoda bude ocjenjena iznimno visokim ocjenama cca 8.5 i da pokupi hrpe nagrada.

 
Ono što vam stvarno može smetati jesu kompletne izmjene glumaca po pojedinim vremenskim periodima, no jednom kada vam to „sjedne“, više nema prepreka da „Krunu“ pratite prvenstveno kao seriju vrijednu gledanja, a ne seriju o „razmaženim, bogatim plemićima koji ne znaju gdje im je dupe a gdje glava“. Ipak nije britanska Monarhija slična Mariji Antoinetti i njezinoj čuvenoj, „Ako je narod gladan, neka jedu kolače.“ Možda misli slično, ali ne pokazuje, i još uvijek joj je glava na vratu živa i zdrava.

 

 

Anastazija Vržina

Text by:

Anastazija Vržina

Prati autora

Executive Editor
--------------------------
What Doesn't Kill You, Makes You Stronger

Pročitaj više o temama: The Crown, Kruna, Netflix, TV serija, TV, brotanska monarhija, kraljica Elizabeta, Pete Morgan, Claire Foy, Olivia Coleman, Matt Smith, Helena Bonham-Carter, Tobias Menzies, Vanessa Kirby, Josh O'Connor, John Lithgow, Greg Wise, Emma Corrin, Gillian Ande



Kalendar

80's Party, 17.09.2021., Boogaloo, Zagreb

17.09.2021. - petak

80's Party, 17.09.2021., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
Besplatno

Europavox festival - Zagreb, Tvornica kulture,  24. - 25.9.2021.

24.09.2021. - petak

Europavox festival - Zagreb, Tvornica kulture, 24. - 25.9.2021.

Zagreb, Tvornica Kulture

BUČ KESIDI - Zagreb, dvorište ALU, 24. - 29.09.2021.

24.09.2021. - petak

BUČ KESIDI - Zagreb, dvorište ALU, 24. - 29.09.2021.

Zagreb, dvorište Akademije likovnih umjetnosti
80 kn / 100 kn na dan koncerta

S.A.R.S. - Zagreb, open air  ispred paviljona 15  na Velesajmu, 25.09.2021.

25.09.2021. - subota

S.A.R.S. - Zagreb, open air ispred paviljona 15 na Velesajmu, 25.09.2021.

Zagreb, paviljon 15 na Zagrebačkom Velesajmu

J.R. AUGUST - Zagreb, MD Lisinski, 12.10.2021.

12.10.2021. - utorak

J.R. AUGUST - Zagreb, MD Lisinski, 12.10.2021.

Zagreb, MD Lisinski
100 kn/ 120 kn/ 140 kn/ 160 kn

GOJIRA, 31.01.2022., Tvornica kulture, Zagreb

31.01.2022. - ponedjeljak

GOJIRA, 31.01.2022., Tvornica kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
200 kn/230 kn/260 kn

BULLET FOR MY VALENTINE, 12.02.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

12.02.2022. - subota

BULLET FOR MY VALENTINE, 12.02.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

FUTURE ISLANDS - Zagreb, Tvornica Kulture, 05.03.2022.

05.03.2022. - subota

FUTURE ISLANDS - Zagreb, Tvornica Kulture, 05.03.2022.

Zagreb, Tvornica Kulture
140 kn pretprodaja /160 kn / 190 kn na dan koncerta

A Place To Bury Strangers - Zagreb, Močvara, 24.03.2022.

22.03.2022. - utorak

A Place To Bury Strangers - Zagreb, Močvara, 24.03.2022.

Zagreb, Močvara
90 kn/ 110 kn na dan koncerta

Rujan / 2021

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Must Read

CRY MACHO

Recenzije - Film

CRY MACHO
PLAĆENICA (The Protégé /The Asset)

Recenzije - Film

PLAĆENICA (The Protégé /The Asset)
MANNTRA obradila pjesmu Billie Eilish

Vijesti

MANNTRA obradila pjesmu Billie Eilish
MASTODON se vraćaju u Zagreb

Vijesti

MASTODON se vraćaju u Zagreb
Podijeljeni televizijski Oscari - EMMYi

Vijesti

Podijeljeni televizijski Oscari - EMMYi
KOSHEEN - Zagreb, Boogaloo, 24.09.2021.

Kalendar

KOSHEEN - Zagreb, Boogaloo, 24.09.2021.
THE EXPANSE (Prostranstvo)

Recenzije - TV serije

THE EXPANSE (Prostranstvo)
PUTOVANJE KROZ SJEĆANJA (Reminiscence)

Recenzije - Film

PUTOVANJE KROZ SJEĆANJA (Reminiscence)
IRON MAIDEN - Senjutsu

Recenzije

IRON MAIDEN - Senjutsu
2CELLOS obradili hit Aerosmitha 'Cryin'

Vijesti

2CELLOS obradili hit Aerosmitha 'Cryin'
LISINSKI - Sedam veličanstvenih nastupa ovoga rujna u Lisinski Atriumu

Vijesti

LISINSKI - Sedam veličanstvenih nastupa ovoga rujna u Lisinski Atriumu
ZAČARANA MOČVARA:  MIRNA - Zagreb, Močvara, 09.09.2021.

Kalendar

ZAČARANA MOČVARA: MIRNA - Zagreb, Močvara, 09.09.2021.
Danas Motovun donosi spektakl Spikea Leeja o turneji Davida Byrnea

Vijesti

Danas Motovun donosi spektakl Spikea Leeja o turneji Davida Byrnea
INmusic festival #15 dodaje četvrti dan!

Vijesti

INmusic festival #15 dodaje četvrti dan!
MIRIS RUŽE (The Rose Maker/ La fine fleur)

Recenzije - Film

MIRIS RUŽE (The Rose Maker/ La fine fleur)
DREAM THEATER ponovno stižu u Zagreb

Vijesti

DREAM THEATER ponovno stižu u Zagreb
FEAR FACTORY - Aggression Continuum

Recenzije

FEAR FACTORY - Aggression Continuum
INmusic predstavlja Europavox festival u Tvornici kulture 24. i 25. rujna

Vijesti

INmusic predstavlja Europavox festival u Tvornici kulture 24. i 25. rujna

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK