Kolumne

Kate

Dok je slušam uvijek zamišljam spavaću sobu okupanu engleskim popodnevnim suncem. U jednom od tih popodneva, sredinom sedamdesetih, Kate Bush je napisala 'Wuthering Heights'. Neortodoksna i atipična pjesma, koja za trajanja prođe kroz nekoliko tonaliteta, u kojoj se melodija nikada ne ponavlja je nekoliko godina kasnije zasjela na vrh britanske top ljestvice. Presedan je bio još veći, jer je Kate Bush postala prva žena koja je imala No. 1 hit sa pjesmom koju je sama napisala.

Objavljeno: 01.02.2019. 12:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Kate
Tinejdžerica koju je otkrio legendarni David Gilmour će stasati u pripadnicu uske skupine ljudi koja stane u istu rečenicu uz Pink Floyd. Također, Gilmour je odsvirao outro solo na ''Wuthering Heights'', što je značilo dodatan fokus na mladu glazbenicu.
 
Značaj Kate Bush dodatno raste kada njen dolazak na scenu stavimo u kontekst glazbenih zbivanja u Velikoj Britaniji. Nakon zasićenja punkom, Kate Bush 1978. predstavlja pravo osvježenje za glazbeni svijet. Došla je niotkuda, zvučala je kao nitko prije, a u zaigranosti njena rada se mogla prepoznati esencija britanske ekscentričnosti, što je itetako rezoniralo među brojnim englezima. Za razliku od punka, ona nije bila reakcija ili kritika, već iznenađujuće nepredvidiv primjer artističke nesputanosti.
 
Odbijanje kompromisa je ono što će obilježiti karijeru Kate Bush kroz godine. Premda je njena glazba često bila neortodoksna, njen uspjeh zapravo nije teško objasniti. Počela je pisati pjesme sa 11, kad je sa 16 potpisala ugovor za EMI, imala je preko stotinu pjesama. Premda prvi singl neće izdati pune dvije godine, neumorno je usavršavala svoj talent, uključujući i rad sa koreografom od kojega je Bowie učio pantomimu za svoj alter-ego, Ziggyja Stardusta. Njeni plesni pokreti će postati neizostavan element nastupa uživo i brojnih glazbenih spotova.
 
Prva dva albuma su prožeta romantiziranom verzijom života britanske srednje klase, uz dozu suptilne seksualnosti koje se ne bi postidjele ni nimfice Humberta Humberta. 'The Kick Inside' i 'Lionhart' (oba izdana 1978.) zapravo vrve tematikom od koje pop glazba zazire već desetljećima. Subverzivno bavljenje ubojstvom, incestom i homoseksualnim tendencijama je vješto umotano u ruho nešto tradicionalnijih aranžmana. Art pop Kate Bush je postupno usvajao aspekte rock glazbe, svoj autorski rast djelomice duguje i suradnji s Peterom Gabrielom, na čijim je albumima nekoliko puta gostovala. Štoviše, Gabrielu se zahvaljuje na svom trećem albumu 'Never For Ever' iz 1980. Treći album predstavlja odmak od skladanja na klaviru, jer po uzoru na Gabriela, uz brojne suvremenike počinje sa eksperimentiranjem na tadašnjim ranim sintesajzerima. Materijal je postupno evoluirao, ali je u dobroj mjeri izmicao mjerilima post-punka i novog vala. Djevojka koja je odrasla slušajući albume King Crimsona i Pink Floyda je više naginjala avangardi art rocka uz primjese progresivne glazbe.
 
'Never For Ever' je bio prvi britanski No. 1 album koji je potpisala žena, već sljedeći 'The Dreaming' ostaje vjerojatno najbeskompromisnije ostvarenje u diskografiji Kate Bush. Premda je debitirao na visokom trećem mjestu UK top ljestvice, brzo se pokazao kao komercijalni promašaj, što je pratio i potpun izostanak uspjeha u Americi. Međutim, smatram kako je to bio nužan korak prema zrelosti koju je Bush pokazala na 'Hounds of Love' iz 1985. Album koji je polučio uspješne singlove poput 'Running Up That Hill (A Deal With God)' i 'Cloudbusting' ali i uzbudljive, atmosferične brojeve (između ostalih i 'And Dream of Sheep' kojeg ćemo se dotaknuti uskoro). Album podijeljen na dvije strane, radio-friendly pjesmama nakrcan 'Hounds of Love' i 'The Ninth Wave', koncept sačinjen od
 
sedam pjesama. Sjajnim kombiniranjem dvaju strana Kate Bush pokazuje punu autorsku zrelost, kao i sposobnost udovoljavanja komercijalnih potreba u suživotu sa ambicioznim, progresivnim idejama. 'The Sensual World' (1989.) nije samo zaključio osamdesete, već i jedan značajan period u karijeri Kate Bush. Pjesme su postajale sve osobnije, a Kate se sve više povlačila u vlastiti svijet. 
 
 
Osoba koja je uvijek igrala po vlastitim pravilima, Kate Bush je svoju posljednju seriju nastupa uživo zaključila zapravo još davne 1979. Nakon smrti tehničara na produkciji koncerta, u kombinaciji sa rigoroznosti velikih turneja i nelagode pri letenju, Bush odlučuje da više neće raditi turneje za promociju svog materijala. Osim povremenih nastupa, uglavnom u televizijskim emisijama, uživo nije nastupala više od tri desetljeća. Teško se oteti dojmu da je jednostavno htjela biti na miru, živjeti i stvarati privatno, te uživati uspjeh u krugu obitelji. Unatoč manjku koncertne promocije, svaki od njenih deset studijskih albuma je debitirao u Top10. Između albuma 'The Red Shoes' i 'Aerial' je prošlo ogromnih dvanaest godina, posebice uzmemo li u obzir zanos i plodnost u glazbenom stvaranju. Svako javno pojavljivanje, ili nenajavljeno gostovanje na koncertu prijatelja je popraćeno odličnim reakcijama. Svaki put kada bi mediji i publika poželjeli još malo od Kate Bush, ona bi se povukla u osamu koja bi potrajala nekoliko godina.
 
Znam, zvuči nevjerojatno, u vremenu kada razne Rihanne i Lady Gage ovog svijeta neumorno pronalaze nove načine da dođu do još malo medijskog prostora, postoje istinski talenti kojima je pozornost nadohvat ruke, i oni je jednostavno odbacuju. Kate je bila osvježenje kada se kao sanjiva osamnaestogodišnjakinja ukazala na sceni, ali je itekako osvježenje i danas, godinama kasnije, kada je medijska sveprisutnost poznatih izražena do točke gađenja. Također, kao što na početku nije bila antiteza ničemu, već afirmacija vlastite kreativnosti, tako ni danas nije za usporedbu sa pjevačicama koje dominiraju top ljestvicama. To je kao da uspoređujemo '2001: Odiseja u Svemiru' i 'Dan Nezavisnosti'. Jedno je vrhunac umjetnosti koji fascinira generacije, a drugo je prenapuhan i plastičan proizvod sveden na najniži zajednički nazivnik kako bi se približio najširim masama. Nije sve što je lijepo nužno i prazno iznutra, ali uglavnom je lažno.
 
Manjak eksponiranosti je svakako Bush stavio na margine, rijetko možemo pronaći članak o njoj na news feedu, ili čuti njenu pjesmu na radiju. Ipak, ne čudi enorman odjek koji je 2014. izazvala objava da će Kate Bush nakon 35 godina izvesti ograničen broj koncerata. Ulaznice su doslovce nestale u nekoliko minuta, a ostatak svijeta je u iščekivanju proveo dvije godine do najave live izdanja. Jučer je album 'Before The Dawn' napokon i službeno vani, a prati ga i singl 'And Dream of Sheep' za koji je snimljen spot: 
 
 
Album već na prvo slušanje zvuči uvjerljivo. Kate Bush danas sasvim sigurno ne može otpjevati 'Wuthering Heights', ali vidio sam i obrade klasično školovanih sopranistica u najboljim godinama koje spomenuta pjesma gura do krajnjih granica. Na set listi albuma se nalaze pjesme koje izvodi sa nepogrešivom suverenošću. Teško je zaboraviti mekoću njenog glasa koja je krasila sve te pjesme prije toliko godina, ali na Before The Dawn je dokazala da te pjesme još uvijek pripadaju njoj. Nakon pozitivnih kritika, Bush je potvrdila da postoji i video zapis koncerta, ali ne postoje planovi o tome hoće li ikada ugledati svjetlo dana. Nismo dostojni, ali ljudski je nadati se. Šalu na stranu, Kate Bush je bila i ostala – unikat. Štoviše, mnogi će spominjati Tori Amos, Bjork i PJ Harvey u usporedbi sa Kate, ali moram priznati da nikad nisam slušao ništa slično njoj. Istini za volju, njen rad katkad svojom ekscentričnošću provocira slušatelja gotovo do razine odbojnosti. Treba imati jedno na umu, glazba Kate Bush nije za površno proučavanje, već iznova nagrađuje svakim novim slušanjem.
 
 
Originalno objavljeno na Perun.hr 28.11.2016.
Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: kate bush, art pop, art rock, wuthering heights, before the dawn, kolumne, 2016, igor pernar



Kalendar

Pure Electro party, GK Jabuka, 28.06.2019., Zagreb

28.06.2019. - petak

Pure Electro party, GK Jabuka, 28.06.2019., Zagreb

Zagreb, GK Jabuka
Besplatno

LETU ŠTUKE - Zagreb, krov MSU, 29.06.2019.

29.06.2019. - subota

LETU ŠTUKE - Zagreb, krov MSU, 29.06.2019.

Zagreb, krov MSU
85 kn

FLOGGING MOLLY, 01.07.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

01.07.2019. - ponedjeljak

FLOGGING MOLLY, 01.07.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica

14. HOOMSTOCK FESTIVAL - Hum na Sutli, OŠ Viktora Kovačića, 05.-.06.07.2019.

05.07.2019. - petak

14. HOOMSTOCK FESTIVAL - Hum na Sutli, OŠ Viktora Kovačića, 05.-.06.07.2019.

Hum na Sutli, OŠ Viktora Kovačića
80 kn

THE STRANGE - Zagreb, krov MSU, 06.07.2019.

06.07.2019. - subota

THE STRANGE - Zagreb, krov MSU, 06.07.2019.

Zagreb, krov MSU
85 kn

GORGASM & CENOTAPH & ABNORMALITY, 08.07.2019., AKC Attack, Zagreb

08.07.2019. - ponedjeljak

GORGASM & CENOTAPH & ABNORMALITY, 08.07.2019., AKC Attack, Zagreb

Zagreb, AKC Attack
50 kn

COMBCHRIST - Zagreb, Močvara, 13.07.2019.

13.07.2019. - subota

COMBCHRIST - Zagreb, Močvara, 13.07.2019.

Zagreb, Močvara

METALDAYS FESTIVAL - Slovenija, Tolmin, 21. -27.07.2019.

21.07.2019. - nedjelja

METALDAYS FESTIVAL - Slovenija, Tolmin, 21. -27.07.2019.

Tolmin,
65 / 155 / 175 €

SKUNK ANANSIE - Zagreb, Šalata, 27.07.2019.

27.07.2019. - subota

SKUNK ANANSIE - Zagreb, Šalata, 27.07.2019.

Zagreb, ŠRC Šalata
190 kn / 220 kn / 250 kn / 370 kn

Lipanj / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Must Read

GAAHLS WYRD - GastiR - Ghosts Invited

Recenzije

GAAHLS WYRD - GastiR - Ghosts Invited
CANNIBAL CORPSE, Unfound Reliance, Carnosus - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019.

Izvještaji

CANNIBAL CORPSE, Unfound Reliance, Carnosus - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019.
CANNIBAL CORPSE, Unfound Reliance, Carnosus - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019. - galerija

Galerije

CANNIBAL CORPSE, Unfound Reliance, Carnosus - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019. - galerija
Na današnji dan objavljen TROOPER

Vijesti

Na današnji dan objavljen TROOPER
FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 18.6.2019.

Izvještaji

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 18.6.2019.
UNFOUND RELIANCE:

Intervjui

UNFOUND RELIANCE: "Svi imamo strast za ''heavy'' glazbom i volimo melodičnost tako da nam je žanr postao sasvim prirodan."
GODZILLA II: KRALJ ZVIJERI (Godzilla: King of the Monsters)

Recenzije

GODZILLA II: KRALJ ZVIJERI (Godzilla: King of the Monsters)
NOVAROCK - Nickelsdorf, Austrija, 13-16.06.2019.

Izvještaji

NOVAROCK - Nickelsdorf, Austrija, 13-16.06.2019.
NOVAROCK - Nickelsdorf, Austrija, 13-16.06.2019. - galerija

Galerije

NOVAROCK - Nickelsdorf, Austrija, 13-16.06.2019. - galerija
UNFOUND RELIANCE:

Intervjui

UNFOUND RELIANCE: "We all have a passion for heavy metal and we all love the melodicness so the genre came quite natural to us."
UADA, Panzerfaust - Zagreb, Mochvara, 17.06.2019. - galerija

Galerije

UADA, Panzerfaust - Zagreb, Mochvara, 17.06.2019. - galerija
RAMMSTEIN - Dresden, Stadion Rudolf Harbig, 12.06.2019.

Izvještaji

RAMMSTEIN - Dresden, Stadion Rudolf Harbig, 12.06.2019.
DEATH ANGEL - Humanicide

Recenzije

DEATH ANGEL - Humanicide
BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB, The Vacant Lots - Zagreb, Tvornica Kulture, 13.06.2019.

Izvještaji

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB, The Vacant Lots - Zagreb, Tvornica Kulture, 13.06.2019.
ROCKETMAN

Recenzije

ROCKETMAN
Grunge se morao pojaviti

Kolumne

Grunge se morao pojaviti
Britanija prije Beatlesa: Skiffle i još ponešto

Kolumne

Britanija prije Beatlesa: Skiffle i još ponešto
STOCKHOLMSKI SINDROM (Stockholm)

Recenzije

STOCKHOLMSKI SINDROM (Stockholm)

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK