Kolumne

Igra žanrova 3 - AOR (adult oriented rock)

Prije ili kasnije čovjek shvati da je postao ono što je u određenoj fazi života mrzio. Svakako se ubrajam u protivnike Hollywoodske filozofije da sve treba dolaziti u trilogijama.

Objavljeno: 06.11.2020. 10:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Igra žanrova 3 - AOR (adult oriented rock)
Ova kolumna je upravo posljednji dio svojevrsne trilogije. Srećom, siva područja žanrovske podjele su velika i nekartirana. Tko zna, možda se jednom, onako Hollywoodski odlučim na novu trilogiju Igre žanrova, reboot ili prequel, i to baš kad najmanje želite!
 
AOR, iliti adult oriented rock je upravo žanr vjerojatno krcat ljudima koji su s vremenom postali ono što su nekoć mrzili. Glazbeni pokreti i novi žanrovi su nekoć proizlazili iz gradova ili specifičnih mjesta kojima su se odvijali razni glazbeni krugovi, odnosno bili su određeni lokacijom. Danas je situacija posve različita, netko na internetu pronađe nekoliko bendova iz čitavog svijeta koji imaju nešto zajedničko i odmah imamo novi žanr. Upravo zbog takvih slučajeva razni glazbeni servisi i njihove knjižnice vrve od izmišljotina koje završavaju na - wave. Svi volimo koristiti podžanrove kako bi opisali glazbu, ali glazbena klasifikacija bi trebala olakšavati stvar slušateljima, ne daljnje komplicirati situaciju.
 
AOR je zanimljiva priča jer je kao žanr nastao u specifičnom spletu okolnosti. Prije svega važno je rasčistiti situaciju oko samog imena, odnosno kratice. Naime, postoji bitna razlika između termina 'adult oriented rock' i 'album oriented rock'. Premda međusobno imaju sličnosti i generalno obuhvaćaju praktički istu glazbu, nisu sinonimi. Prvo je glazbeni žanr nastao krajem sedamdesetih, a drugo je radijski format. Jednostavno, zar ne?
 
Ne. Prema nekim izvorima, akronim AOR se labavo počeo koristiti ranih '70-ih za album oriented rock, odnosno rock albume koji nisu davali prednost hit-singlovima, nisu sadržavali fillere nego su trebali biti zaokružena cjelina. Prilično nategnuto, posebice ukoliko iz te kategorije izuzmemo konceptualne albume, karakteristične za taj period. Problem je što taj termin teško opisuje žanr, tek nešto lakše format albuma. Jesu li primjerice Pink Floyd, Camel ili UFO prvi AOR bendovi? Teško je reći, vjerojatno ipak ne.
 
 
Adult oriented rock se kao žanr razvija kasnih sedamdesetih, kao spoj hard rocka i progresivnog rocka. Karakterističan po bogatom, slojevitom zvuku, vrhunskoj produkciji i pop/rock stilizacijama, AOR postaje iznimno popularan ranih osamdesetih, posebice u SAD-u. AOR pjesme su u pravilu melodičnije od klasičnog hard rocka, a opet osjetno žešće od pop rocka. Pjesme gotovo uvijek sadrže klavijature, vrlo su catchy i uključuju harmonizirane vokale. Pjevni refreni u kombinaciji sa relativno kratkim trajanjem pjesama čine AOR iznimno radio-friendly žanrom. U isto vrijeme, razvija se album oriented rock/radio, novi radijski format koji se fokusira na dulje pjesme i tzv. deep tracks. Radijski program koji se ne limitira ekskluzivno na puštanje singlova u eter slušateljima otvara uvid u širinu glazbenog kataloga brojnih izvođača te istovremeno otkriva brojne dragulje koji zbog svoje duljine ili kompleksnosti nikad nisu promovirani u singlove. Moglo bi se reći da je takav radijski format vjerojatno dao novu dimenziju konzumiranju glazbe, te usadio nove vrijednosti slušateljima, vrijednosti koje se danas nalaze tek u tragovima. AOR (žanr) je nedvojbeno naišao na plodno područje i dogodila se win-win situacija. Radijske postaje su uživale u velikoj slušanosti na temelju novog trenda, a izvođači su dobili željeni airplay.
 
U redu, ako se sve tako fino poklopilo, zašto onda reći da su glazbenici vjerojatno postali ono što mrze? Nikad nije problem u eventualnom uspjehu, novcu i slavi. Potencijalan problem se nalazi u broju kompromisa koje moraš učiniti da bi postigao navedene ciljeve, ako se to uopće ciljevima može zvati.
 
 
Uzmimo za primjer Rainbow. Ritchie Blackmore je sasvim zasluženo rock ikona, vlastoručno je svojim pristupom gitari napravio facelift rock glazbi, uz standardne blues konotacije je ubacio virtuozan dašak klasične glazbe i malo toga je ostalo isto. Deep Purple je učinio čudovišnim hard rock bendom. Sljedeće, 2016. godine, nakon dugog perioda koketiranja sa srednjovjekovnom glazbom, Blackmore se vraća rock prangijanju i ponovno okuplja Rainbow. Osobno sam fan sve i jedne iteracije Rainbowa, vjerujem da će mi se svidjeti i sljedeća. Kad je Ronnie James Dio napustio bend i otišao u Black Sabbath, Blackmore je odlučio povesti Rainbow u komercijalnije vode. Graham Bonnet, i kasnije, Joe Lynn Turner su se pokazali kao odlični partneri u stvaranju novog zvuka. Rainbow se od hard rock benda koji je svirao o čarobnjacima, dugama (no sh*t!) i kraljevima prometnuo u kompetentan adult oriented rock bend. Posebice na nekoliko posljednjih albuma, i dalje postojanim baroknim utjecajima unatoč, radilo se o iznimno zrelim skladbama koje su tematski bile znatno bliže casual slušatelju. Mnogi će, sasvim prikladno, prispodobiti kako se Blackmore s momcima iz Rainbowa propisno prodao, i vjerojatno će biti u pravu. Nema sumnje, transformacija Rainbowa nije bila prva, niti posljednja takvog tipa. Jesu li se svi nužno prodali? Ne znam, nekako mi čitava priča s prodavanjem neke reputacije i kredibiliteta u svrhu komercijalnog uspjeha s vremenom postaje sve manje smislenom. Pomalo ironično, najveći problem se javlja u publici. Predani, da ne kažem tvrdokorni, fanovi žele slušati bend u koji su se prvotno zaljubili, i gotovo svaki novi glazbeni eksperiment nailazi na negodovanje. Stari materijal svejedno ostaje, a kontekst je varijabla koja se nalazi u glavama pojedinaca. Zar je bolje reciklirati taj stari materijal, i u konačnici slušati jedno te isto u neprekidnom ciklusu ili slušati talent koji volimo kako se hvata u koštac s novim izazovima?
 
Iz današnje perspektive, AOR nikako nije najgori atribut koji može biti pripisan izvođaču. Nakon što su Neal Schon i Gregg Rolie napustili Santanu, formiraju Journey. Premda u startu često okarakteriziran kao drugorazredni hippie-wannabe-Santana bend, u Journey na mjesto pjevača dolazi Steve Perry, što će označiti prekretnicu u evoluciji benda koji postaje jedan od predvodnika rastuće AOR scene početkom osamdesetih. Foreigner, Survivor, Boston, Toto  i Def Leppard prerastaju u rock atrakcije koje pune stadione.
 
 
Prije dolaska MTV-a, album oriented rock je bio samo jedan od brojnih popularnih radijskih formata, ali ih je televizijski medij sve stopio u jednu cjelinu te stvorio monokulturu svoje vrste. Mnogo toga, previše toga je izostavljeno u procesu. AOR, rock format je postao dio povijesti, a top ljestvice su počele diktaturu glazbenim ukusima masa koja traje do današnjih dana. Melodične pjesme ispolirane produkcije, uz prstohvat žestine su opstale, ali AOR kao žanr je postao prilično zaboravljen. Vjerojatno iz tog razloga danas rijetko čujemo za AOR u novim recenzijama, a novi bendovi ga ne spominju kao dio svog izričaja.
 
Hard rock je kao žanr često prepun beskompromisnih i jednostranih stavova, AOR kao njegov podžanr praktički gazi većinu tih stavova. Zanimljivo, planet se još uvijek okreće oko vlastite osi.
 
Sjećam se kad sam prvi put gledao odličan koncert Toto: Live at Le Zenith. Imao sam sedamnaest godina i bio zaluđen svime što ima veze s gitarama. Legendarni Steve Lukather je do današnjih dana ostao njihov bandleader i gitarist. Kad je Steve pitao publiku žele li čuti malo rock 'n' rolla prije pjesme 'Afraid of Love', shvatio sam da dobar dio set liste zapravo i ne zvuči pretjerano rockerski. Štoviše, radilo se o eklektičnoj mješavini sjajno interpretiranih stilova iz raznih glazbenih perioda i brojnih kutaka svijeta. Svejedno, sviđalo mi se sve više svakim novim slušanjem i moj glazbeni ukus je razvio afinitet za neke nove arome.
 
Postao sam ono što sam mrzio. Odrastao sam, barem malo. Ne zato što to piše u imenu nekog tamo žanra, nego zato što sam odbacio set infantilnih stavova i naučio uživati u nečemu novom. Dig what you dig, to bi bio savjet, ali i solidna filozofija koja bi se dala aplicirati na posljednja tri članka. AOR je u mnogočemu utjelovljenje te filozofije. Slušaj ono što ti se sviđa, žanrove imamo da nam pomognu opisati ono što volimo slušati kroz komparaciju, oni nam također pomažu pri otkrivanju novih potencijalnih favorita. Limitirati glazbu na pravila izmišljena od strane prezasićene ili nezainteresirane kritike i/ili publike znači oduzimati esenciju glazbenoj umjetnosti i umanjivati nezanemarivu kreativnost potrebnu za stvaranje dobre glazbe. S druge strane AOR će ostati kuriozitet, nejasno definiran žanr koji, premda zaboravljen, živi i danas.
 
 
 
Originalno objavljeno  19.11.2015. na Perun.hr.

Pročitaj više o temama: igra zanrova 3, aor, adult oriented rock, zanr, rainbow. ritchie blackmore, journey, steve perry, toto, live at le zenith, steve lukather, kolumna, igor pernar, 19.11.2015.



Kalendar

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020.  - ODGOĐENO ZA 30. 5. 2021.

08.12.2020. - utorak

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020. - ODGOĐENO ZA 30. 5. 2021.

Zagreb, Lisinski
210, 280, 350, 420 i 490 kn

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

22.03.2021. - ponedjeljak

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

23.04.2021. - petak

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

Zagreb, Tvornica Kulture
75 kn /na dan koncerta 90 kn

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

12.06.2021. - subota

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
160 kn/180kn/200 kn

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

26.06.2021. - subota

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

Zagreb, Šalata
220 kn/240 kn/260 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

06.11.2021. - subota

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

Ljubljana, dvorana Stožice

Studeni / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 

Must Read

EN MINOR - When The Cold Truth Has Worn Its Miserable Welcome Out

Recenzije

EN MINOR - When The Cold Truth Has Worn Its Miserable Welcome Out
DEEP PURPLE - Whoosh!

Recenzije

DEEP PURPLE - Whoosh!
VLATKO STEFANOVSKI objavio novi studijski album

Vijesti

VLATKO STEFANOVSKI objavio novi studijski album
Preminuo Mustafa Nadarević

Vijesti

Preminuo Mustafa Nadarević
SCOUR i Phil Anselmo uz novi videspot najavljuju i treći EP

Vijesti

SCOUR i Phil Anselmo uz novi videspot najavljuju i treći EP
MOONSPELL – Polako se otkrivaju informacije vezane uz nadolazeće Moonspell izdanje!

Vijesti

MOONSPELL – Polako se otkrivaju informacije vezane uz nadolazeće Moonspell izdanje!
ČASNIK I ŠPIJUN (An Officer and a Spy / J'accuse)

Recenzije

ČASNIK I ŠPIJUN (An Officer and a Spy / J'accuse)
BORIS ŠTOK predstavlja drugi studijski album

Vijesti

BORIS ŠTOK predstavlja drugi studijski album
EKSKLUZIVNA PREMIJERA: Nova pjesma benda Crna Kronika

Vijesti

EKSKLUZIVNA PREMIJERA: Nova pjesma benda Crna Kronika
HARAKIRI FOR THE SKY i Neige (Alcest) zajedno u istoj pjesmi!

Vijesti

HARAKIRI FOR THE SKY i Neige (Alcest) zajedno u istoj pjesmi!
CARACH ANGREN – predstavljaju novi videospot

Vijesti

CARACH ANGREN – predstavljaju novi videospot
Prvi album 'Letu Štuke' slavi punih 15 godina

Vijesti

Prvi album 'Letu Štuke' slavi punih 15 godina
Virtualni spektakl klasične glazbe koji možete pratiti iz vlastitog doma

Vijesti

Virtualni spektakl klasične glazbe koji možete pratiti iz vlastitog doma
SÓLSTAFIR - Endless Twilight Of Codependent Love

Recenzije

SÓLSTAFIR - Endless Twilight Of Codependent Love
DAMIN GAMBIT (The Queen's Gambit)

Recenzije

DAMIN GAMBIT (The Queen's Gambit)
Najbolje pjesme za tmurno vrijeme

Kolumne

Najbolje pjesme za tmurno vrijeme
DAVE MUSTAINE - neshvaćeni junak ili egoistični manijak?

Kolumne

DAVE MUSTAINE - neshvaćeni junak ili egoistični manijak?
12. Zagreb Jazz Festival (Jazzg) u Kinu SC od 24.-26.studenog

Vijesti

12. Zagreb Jazz Festival (Jazzg) u Kinu SC od 24.-26.studenog

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK