Kolumne

Igra žanrova 2 - što je heavy?

Pitanje koje polarizira fanove, rasplamsava glazbene forume i razara prijateljstva.

Objavljeno: 30.10.2020. 10:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Igra žanrova 2 - što je heavy?

Ok, this is a big one. U ovoj seriji tekstova koji se bave sivim područjima žanrovske podjele vjerojatno ne može postojati teže pitanje (no pun intended). Što je heavy? Malo stvari polarizira fanove, rasplamsava glazbene forume i razara prijateljstva kao diskusija na ovu temu. Za mene se to pitanje javlja na dva oprečna mjesta u širokom spektru heavy metal glazbe. Prvo, hard rock bendovi koji svojom žestokom zvučnom slikom, tematikom i ikonografijom svakako ulaze u heavy vode, ali se klasificiraju kao rock bendovi. S druge strane heavy spektra nalazimo izvođače koji svojim glazbenim izričajem, daljnjem podžanrovskom odmaku ili pak kompromitirajućem pristupu glazbi izlaze iz heavy domene, unatoč neprijepornoj pripadnosti metal glazbi. Dakle, nije sva heavy glazba striktno metal, a sva metal glazba nikako nije heavy. Metal je danas postao iznimno širok pojam koji veže doslovce bezbrojne iteracije žestoke glazbe najrazličitijih stilova. Premda i danas zastupljen, heavy metal je ostao žanr za sebe, kao područje između žestokih rockera sedamdesetih i punkom ozračene thrash metal glazbe.

Razdvojiti riječi 'heavy' i 'metal' vjerojatno zvuči kao prilično suluda stvar, ali u svrhu diskusije, taj postupak ima smisla i iz etimološkog kuta. Zato se ovaj text u naslovu pita što je heavy, a ne što je metal. Sam termin 'heavy' se koristi u glazbenim krugovima nešto dulje, a vjeruje se da dolazi iz slenga beat kulture kao sinonim za nešto potentno i dubljeg smisla. Unatoč različitim pitanjima koja nisu usko vezana uz ovu temu, opće je prihvaćeno mišljenje kako se fraza 'heavy metal' počinje široko koristiti 1968. nakon pojavljivanja u legendarnoj Steppenwolfovoj pjesmi Born to be Wild. Neki će čak reći da se radi o prvoj heavy metal pjesmi, ali radi se o proto-metalu ili ranom metalu, kako ga naziva Sam Dunn u odličnom dokumentarcu Metal: A Headbanger's Journey.


Sjećam se kako su gospoda iz Sabbatha u intervjuima znali reći kako u početku uopće nisu gledali na svoju glazbu kao začetak novog žanra. Nema sumnje, oni su svirali bržu, žešću verziju bluesom inspiriranog rocka. Prema njihovim izjavama, tada već etablirani Led Zeppelin su slovili kao nešto heavy, što je predstavljalo svojevrsni misterij za Iommija i ekipu. Zanimljivo kako su se stvari rasplele, Black Sabbath danas figurira kao početak heavy metal glazbe, a na Led Zepp se gleda kao na hard rock bend. Unatoč činjenici što su Zeppelini inspirirali generacije i generacije metal glazbenika, možda čak i u jednakoj mjeri kao Black Sabbath.

Zbog tendencije separiranja u podžanrove, relativno malen broj bendova ekskluzivno pripada  heavy metal kategoriji. Zajednički im je set karakteristika koje su za to vrijeme bile unikatne samo njima. Kombiniraju distorzirani rhythm-and-blues, psihodeliju, pa čak i nešto mračniju klasičnu glazbu uz ritmičke ideje proizašle iz jazz utjecaja. Tekstovi su se uglavnom fokusirali na negativne strane društva, ratove i okultno, ali su i inspirirani popularnim horror filmovima te raznom fantastičnom literaturom. Krajem sedamdesetih, javlja se nova generacija klinaca koja će kasnije ostati upamćena kao New Wave of British Heavy Metal. Svirka postaje nešto brža zbog punk rock utjecaja, u izričaju se sve više koriste melodične harmonije, najčešće u molskom tonalitetu, što rezultira nešto vedrijim zvukom. Bendovi kao Judas Priest, Saxon i Iron Maiden će prihvatiti heavy metal status i ikonografiju, dok će Motorhead i Def Leppard inzistirati na izbjegavanju bilo kakvih asocijacija s metalom.
Svaka nova generacija ima nove uzore, to je neizbježno. Nisu ni svi bluzeri počeli sa Robertom Johnsonom, pa je za očekivati da klinci danas ne počinju nužno sa proto-heavy bendovima, pa čak niti onima druge ili treće generacije. Samim time dobar dio glazbenog vokabulara nestaje i na njegovo mjesto dolaze neki novi elementi koji katkad znaju biti inferiorni.

Nakon što je Tony Iommi izgubio vrške prstiju, odlučio je uštimati žice gitare niže za pola tona. Taj postupak mu je omogućio jednostavnije savijanje žica, ali dobio je i veći, teži zvuk.

Posljednjih nekoliko desetljeća smo mogli svjedočiti raznim štimovima, od standardnog E štima, preko nešto egzotičnijih štimova kojima su se bavili Jimmy Page i Robert Fripp, pa sve do D-tuninga koji je postao gotovo standardan za moderni rock i metal. Različiti tonaliteti otključavaju ogromno područje za istraživanje unutar definiranih parametara, ali dojma sam da mnogi mladi bendovi koriste niže štimove poput štake. Kad im makneš tu štaku, više ne zvuče ni približno žestoko. Dave Mustaine je u svojoj neograničenoj mudrosti zaključio: „Ukoliko ne možeš napisati heavy riff u standardnom štimu, ništa ti ne može pomoći.“

Tony Iommi nije razvio heavy metal zvuk zbog ozljede šake, već zbog njegovog unikatnog senzibiliteta i jasne glazbene vizije.

Za one sa trigganim bubnjevima i nemuzikalnim blast-beatovima imam reći samo jednu stvar -Those gimmicky A-holes! Groove mora biti nezaobilazna stavka svake ritam sekcije. Publika bi trebala mahati glavom gore-dolje, ne lijevo-desno.

Nekad poslušam Lucifer's Friend ili  Rainbow, bendove iz sedamdesetih koji zvuče zloslutnije i više fucking epic nego što će neki skandinavci nerazumljivog vokala i nečitkog band-logotipa ikad moći. Nema ništa loše u blast-beatovima ili growl pjevačkoj tehnici ukoliko se koriste kako bi na muzikalan način akcentirali ono što glazba želi poručiti. U suprotnom su isto što i instrumentalni shred albumi, jedna uska niša za nekolicinu ljudi koja pretpostavlja tehniku, ili neki sličan aspekt ispred glazbe. Upravo iz tog razloga ne mogu predstavljati univerzalnu, vrhovnu žestinu koju heavy glazba propovjeda već pedesetak godina.

Razumljivo, neki će reći kako se radi o ekstremnoj glazbi i da je treba tretirati kao takvu. Jedan od najznačajnijih propovjednika ekstremne glazbe i bivši pjevač Pantere, Phil Anselmo je na sebi svojstven iskren način prokomentirao The Smithse: „Mislite da poznajete depresiju, mrgodnost i samoprijezir? –Poslušajte Morrisseya. Oni su heavy na vlastiti način. Uvijek kažem, ekstremna glazba dolazi u svim žanrovima. Oni su jednako ekstremni na način na koji su Beatlesi bili ekstremni, ili kako su Queen bili ekstremni.“

Depeche Mode su u svojoj najmračnijoj fazi svojom hladnoćom i bolesnom tematikom mogli parirati Marilyn Mansonu. Nisu niti približno heavy metal bend, ali su na mnogo načina uhvatili srž onoga što heavy glazba predstavlja znatno bolje od nekih danas popularnih metal aktova.

Hrpetina slojevito odjevenih zgubidana čije snimke vrve od autotunea i all-round patetike ne mogu biti heavy, ma koliko to njihova pubertetom opterećena publika tvrdila. Nije stereotip, takve pojave zbilja postoje.

Prije ili kasnije se uhvatim u situaciji kako slušam neki amaterski bend koji svira ekstremnu glazbu, i uopće mi ne zvuče ekstremno, već kao parodija nečega. Uglavnom sami sebe svrštavaju u žanrove koji završavaju na –core.  Ako je nešto pristupačno, ne znači da je jednostavno ili dosadno. Pisati dobru glazbu i pridavati pažnju detaljima, zvuku i tehnički intrigantnim pasažima i sekcijama je kudikamo teže nego svirati riff na jednoj žici dok mašeš glavom na 200rpm. Nije poanta biti brutalan, nego brutalno dobar. Osim ako je poanta biti brutalan. Onda brate, budi brutalan!



Možda živimo u vremenu kada je koncept gitarističkog tona u gitaristički orijentiranom žanru posve izgubljen, a pjevači uživo ne zvuče ni približno kao na albumima, ali heavy će uvijek biti sinonim za nešto esencijalno dobro. Heavy glazba je za cool klince koji uši nemaju samo da im drže sunčane naočale i Beats by Dre slušalice, ali i za stare iskusnjare kao vječan argument njihovih lamentacija da je glazba otišla u...BLEEEEEP!

Kad glazba pogodi sve ispravne note, ljudski organizam katkad doživi svojevrsnu fiziološku eksploziju. Puls se ubrza, zjenice se prošire, tjelesna temperatura poraste, a krv procirkulira ekstremitetima. Cerebelum, moždani centar za kontroliranje tjelesnih pokreta bilježi povećanu aktivnost. Mozak otpušta dozu dopamina i koža se naježi. Možda je teško definirati što je heavy bez daljnjeg ulaženja u ezoteriju, metafiziku i parapsihologiju. Postoji samo jedna metoda detekcije koja je točna u 100% slučajeva. Kad se naježiš, to je heavy.

 

 

Originalno objavljeno  05.11.2015. na Perun.hr.

Pročitaj više o temama: heavy, heavy metal, steppenwolf, a headbanger's journey, sam dunn, black sabbath, iommi, led zeppelin, new wave of british heavy metal, judas priest, saxon, iron maiden, motorhead, def leppard, page, fripp, mustaine, pantera, anselmo, morrissey



Kalendar

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020.  - ODGOĐENO ZA 30. 5. 2021.

08.12.2020. - utorak

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020. - ODGOĐENO ZA 30. 5. 2021.

Zagreb, Lisinski
210, 280, 350, 420 i 490 kn

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

22.03.2021. - ponedjeljak

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

23.04.2021. - petak

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

Zagreb, Tvornica Kulture
75 kn /na dan koncerta 90 kn

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

12.06.2021. - subota

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
160 kn/180kn/200 kn

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

26.06.2021. - subota

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

Zagreb, Šalata
220 kn/240 kn/260 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

06.11.2021. - subota

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

Ljubljana, dvorana Stožice

Prosinac / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Must Read

JIM JULY (Rust Red Romance):

Intervjui

JIM JULY (Rust Red Romance): "Ne uzimajte stvari zdravo za gotovo, počnite na vrijeme cijeniti ljude oko sebe, budite hrabri i ne bojte se krenuti iz početka. "
INQUISITION - Black Mass For A Mass Grave

Recenzije

INQUISITION - Black Mass For A Mass Grave
EN MINOR - When The Cold Truth Has Worn Its Miserable Welcome Out

Recenzije

EN MINOR - When The Cold Truth Has Worn Its Miserable Welcome Out
DEEP PURPLE - Whoosh!

Recenzije

DEEP PURPLE - Whoosh!
VLATKO STEFANOVSKI objavio novi studijski album

Vijesti

VLATKO STEFANOVSKI objavio novi studijski album
Preminuo Mustafa Nadarević

Vijesti

Preminuo Mustafa Nadarević
SCOUR i Phil Anselmo uz novi videspot najavljuju i treći EP

Vijesti

SCOUR i Phil Anselmo uz novi videspot najavljuju i treći EP
MOONSPELL – Polako se otkrivaju informacije vezane uz nadolazeće Moonspell izdanje!

Vijesti

MOONSPELL – Polako se otkrivaju informacije vezane uz nadolazeće Moonspell izdanje!
ČASNIK I ŠPIJUN (An Officer and a Spy / J'accuse)

Recenzije

ČASNIK I ŠPIJUN (An Officer and a Spy / J'accuse)
BORIS ŠTOK predstavlja drugi studijski album

Vijesti

BORIS ŠTOK predstavlja drugi studijski album
EKSKLUZIVNA PREMIJERA: Nova pjesma benda Crna Kronika

Vijesti

EKSKLUZIVNA PREMIJERA: Nova pjesma benda Crna Kronika
HARAKIRI FOR THE SKY i Neige (Alcest) zajedno u istoj pjesmi!

Vijesti

HARAKIRI FOR THE SKY i Neige (Alcest) zajedno u istoj pjesmi!
CARACH ANGREN – predstavljaju novi videospot

Vijesti

CARACH ANGREN – predstavljaju novi videospot
Prvi album 'Letu Štuke' slavi punih 15 godina

Vijesti

Prvi album 'Letu Štuke' slavi punih 15 godina
Virtualni spektakl klasične glazbe koji možete pratiti iz vlastitog doma

Vijesti

Virtualni spektakl klasične glazbe koji možete pratiti iz vlastitog doma
SÓLSTAFIR - Endless Twilight Of Codependent Love

Recenzije

SÓLSTAFIR - Endless Twilight Of Codependent Love
DAMIN GAMBIT (The Queen's Gambit)

Recenzije

DAMIN GAMBIT (The Queen's Gambit)
Najbolje pjesme za tmurno vrijeme

Kolumne

Najbolje pjesme za tmurno vrijeme

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK