Kolumne

Glazba nakon smrti

Tko se još sjeća Kevina Smitha? Osoba koja je utjelovila personu Silent Boba, šutljivu polovicu neotesanog dvojca poznatog kao Jay & Silent Bob. Duo se pojavljuje u većini filmova koje je Kevin Smith režirao. Nakon inicijalnog uspjeha sa filmovima Clerks, Chasing Amy i Dogma, Smithov status indie senzacije se srozao na razinu redatelja čiji filmovi poslovično gube novac. Međutim, dobri stari Kev ne mari previše, pronašao se u ulozi šaljivog podcastera i komentatora geek kulture. Sjećam se jednog njegovog segmenta sa Q&A DVD-a An Evening with Kevin Smith izdanog još 2002.

Objavljeno: 12.05.2016. 16:30

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Glazba nakon smrti
Nakon uspjeha 'Dogme', kontroverzne religijske satire/komedije, legendarni Prince je kontaktirao Smitha u svrhu kolaboracije na novom Princeovom dokumentarcu. Smith se prisjeća brojnih zanimljivih situacija koje su se dogodile za njegova šestodnevnog boravka u Paisley Parku, Priceovom studiju u Minnesoti. Najveće iznenađenje je svakako bilo saznanje da dokumentarac koji je Smith režirao vjerojatno nikad neće ugledati svjetlo dana. Rečeno mu je da Prince često voli raditi na projektima koje kasnije zadrži za sebe. U tom trenutku je imao pedesetak snimljenih video-spotova za pjesme koje nikad nisu izdane. Štoviše, u famoznom trezoru se nalazilo dovoljno snimljenog audio materijala za jedan album godišnje, sljedećih stotinjak godina! Smith nije mogao vjerovati, jer ne radi se o isječcima, alternativnim verzijama i propalim pokušajima, već o glazbi koja je posve producirana i masterirana. Godinama se moglo samo nagađati što se sve nalazi u trezoru za koji je samo Prince imao ulaznu lozinku.

Nekoliko dana nakon tragične smrti glazbenika, bušilicom je otvoren mitski trezor u Paisley Parku. Sef, nalik na one bankarske, je velika prostorija sa policama punima Princeove glazbe. „Jednog dana, netko će ih objaviti. Ne znam da ću ih ja stići izdati, ima ih tako mnogo.“ – izjavio je Prince 2012. Princeov posjed je trenutno pod nadzorom stanovitog Bremer Trusta, banke koja raspolaže glazbenikovom imovinom jer iza sebe nije ostavio oporuku. Još se ne zna kada i u kojoj mjeri će materijal ugledati svjetlo dana. Za pretpostaviti je da će proći izvjesno vrijeme prije no što se razmrši pravno klupko.



Prince je za života izdao gotovo četrdeset albuma, ali njegova produktivnost je bila izvan svih tekovina glazbene industrije. Često nezadovoljan tretmanom diskografskih kuća, priznao je da nije uvijek stavljao najbolje pjesme na albume, jer je smatrao kako ugovorna obaveza šteti integritetu umjetnosti. Kako stvari sada stoje, sav taj materijal pada u ruke njegove rodbine, koja je već u sudskom procesu koji bi trebao utvrditi što im je glazbena ikona ostavila. Uz neizdanu glazbu, radi se i o bogatstvu od nekih 250 milijuna dolara, tek treba vidjeti tko će preuzeti kontrolu nad ostavštinom ovih proporcija. Uzmemo li u obzir da ostavinska rasprava nakon smrti Michaela Jacksona još uvijek traje, vjerojatno nećemo dobiti prvi Princeov posthumni album tako brzo.

Kad smo kod posthumnih albuma, većinom se radi o nedovršenim materijalima koji variraju kvalitetom. Za razliku od Princea, Jimi Hendrix je nažalost imao znatno kraći opus, ali je imao tendenciju snimati sve što odsvira, pa smo kroz godine svjedočili izdavanju čak dvanaest posthumnih albuma, od kojih je posljednji izašao prije tri godine. Osobno, smatram da je u pitanju čisti cash-grab, u kojem se fanovima servira reciklirani materijal, kao i work-in-progress snimke koje nikad nisu trebale biti izdane. Zanimljivo, pri snimanju biopica 'All Is by My Side' o Hendrixu, Experience Hendrix LLC nije dopustio korištenje originalnih snimaka.

Međutim, ima i pozitivnijih primjera. Ove godine smo dobili vrlo dobar album Jeffa Buckleya''You and I''. S obzirom da je za života snimio i izdao samo jedan album, preostala posthumna izdanja su zapravo kompilacije. ''You and I'' se sastoji od obrada i samo dvije, prethodno neobjavljene demo verzije originalnih pjesama. Kod posthumnih izdanja nema pravila, nekad se igra sa preostalim materijalom, kao što su preživjeli članovi benda Queen napisali glazbu za album ''Made in Heaven'' (1995.) uzevši za osnovu neiskorištene vokalne dionice koje im je ostavio Freddie Mercury nakon smrti. David Gilmour je također editirao brojne snimke pokojnog Richarda Wrighta što je rezultiralo odličnim posljednjim albumom Pink Floyda''The Endless River'' (2014.). Jedan od zanimljivijih primjera je svakako ''An American Prayer'' (1978.), čak treći album The Doorsa izdan nakon smrti pjevača Jima Morrisona, koji se bazira na snimkama njegove poezije.

Dakle, posthumno izdana glazba može biti realizirana sa manje ili više digniteta, ali opravdana je samo ako je uspješno očuvan umjetnički integritet preminulog glazbenika. Obožavatelji često traže novi komadić mozaika, voljni su platiti i postoje ljudi su to spremni iskoristiti. Međutim, mora postojati odgovornost i kontrola kvalitete jer treba voditi računa da se ne degradira ostavština ljudi koji su nas toliko zadužili. Zbilja, kome treba album Elvisovih tonskih probi? O hologramima da i ne govorim...



Razne zaklade i obitelji preminulih glazbenika imaju obavezu podijeliti neizdanu glazbu sa obožavateljima, ali imaju i pravo razvijati brand te se brinuti o njemu. Razočaravajuća situacija se razvila u obitelji Zappa. Godinama su zakladu koja se brine o ostavštini velikog Franka Zappe vodili njegova žena Gail i sin Ahmet, dok je drugi sin Dweezil godinama bandleader popularne tribute turneje 'Zappa Plays Zappa'. Nakon što je Gail preminula u listopadu prošle godine, Ahmet je preuzeo Zappa Family Trust te uputio Dweezila da ne može nastaviti sa korištenjem imena Zappa Plays Zappa dok ne isplati određenu svotu samoj zakladi. Dweezil je odlučio promijeniti ime benda unatoč tome što mu je brat javno poručio da mora simbolično uplatiti jedan američki dolar na račun. Naravno, priča je daleko zamršenija, i ima dvije strane. Međutim, oba brata se kunu u ostavštinu i dužnost prema fanovima Frankove glazbe, ali fanovi su upravo oni koji ispaštaju. 

S jedne strane, Zappa Family Trust se bavi izdavanjem Zappine glazbe, čiji je opus čak i veći od Princeovog. S druge strane, Zappa Plays Zappa je brand koji približava tu istu glazbu novim generacijama koje je imaju priliku vidjeti adekvatno interpretiranu uživo. Čitava priča žalosti, jer ovo nije Frankov način, on je uvijek stavljao obitelj u prvi plan te često satirizirao birokraciju i pravne mehanizme društva. Još više iznenađuje razdor među braćom koja su bila iznimno bliska, čak su zajedno snimili nekoliko albuma u devedesetima. Experience Hendrix LLC je primjerice u ovom slučaju kapitalizirao odličan glazbeni katalog na koji polaže prava i Experience Hendrix all-star turnejom svake godine privlači sve više gledatelja te educira nove generacije slušatelja. Hoće li braća Zappa izgladiti odnose, vrijeme će pokazati. Bila bi šteta da genijalna glazba Franka Zappe ne uđe u kolektivnu svijest nadolazećih generacija.
Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: pop, rock, prince, jimi hendrix, frank zappa, queen, freddie mercury, the doors, jim morrison, kolumne, 2016, igor pernar



Kalendar

THE RESIDENTS - Zagreb, Jedinstvo, 21.11.2017.

21.11.2017. - utorak

THE RESIDENTS - Zagreb, Jedinstvo, 21.11.2017.

Zagreb, Pogon Jedinstvo

J.R. AUGUST + gosti u Vintage Industrial Baru 22.11.2017.

22.11.2017. - srijeda

J.R. AUGUST + gosti u Vintage Industrial Baru 22.11.2017.

Zagreb, Vintage Industrial Bar
35 / 45 kn

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

23.11.2017. - četvrtak

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

Zagreb, Muzička akademija, dvorana Blagoje Bersa

MANOWAR u Munchenu 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

MANOWAR u Munchenu 25.11.2017.

Munchen, Zenith - Die Kulturhalle
manowar

THE CARDIGANS u Laubi 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

THE CARDIGANS u Laubi 25.11.2017.

Zagreb, Lauba
0 kn

KRUG, Koncert u spomen Ekatarine Velike, Zagreb, Klub Metropolis, 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

KRUG, Koncert u spomen Ekatarine Velike, Zagreb, Klub Metropolis, 25.11.2017.

Zagreb , Metropolis Klub
55 kn

ALICE COOPER, Stadthalle, Beč, 27.11.2017.

27.11.2017. - ponedjeljak

ALICE COOPER, Stadthalle, Beč, 27.11.2017.

Beč, Stadthalle
59 € / 89 €

GOGOL BORDELLO - Zagreb, Tvornica kulture, 01.12.2017.

01.12.2017. - petak

GOGOL BORDELLO - Zagreb, Tvornica kulture, 01.12.2017.

Zagreb, Tvornica Kulture
early bird 140 kn/ kasnije 160 kn/ na dan koncerta 180 kn

13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova Velika dvorana, 02.12.2017.

02.12.2017. - subota

13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova Velika dvorana, 02.12.2017.

Zagreb, Dom Sportova velika dvorana
do 16.9. - 55 kn/ do 11.11 - 70 kn/ do 1.12. -80 kn/ na dan koncerta 90 kn

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB u bečkoj Areni 3.12.2017.

03.12.2017. - nedjelja

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB u bečkoj Areni 3.12.2017.

Beč, Arena

Studeni / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Must Read

DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017.

Izvještaji

DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017.
ZOLA JESUS, Devon Welsh - Zagreb, Močvara, 18.11.2017.

Izvještaji

ZOLA JESUS, Devon Welsh - Zagreb, Močvara, 18.11.2017.
BYZANTINE - The Cicada Tree

Recenzije

BYZANTINE - The Cicada Tree
AC/DC-ev MALCOLM YOUNG preminuo u 64. godini života

Vijesti

AC/DC-ev MALCOLM YOUNG preminuo u 64. godini života
DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017. - galerija

Galerije

DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017. - galerija
MIKI SOLUS, Nebo Roza - 16.11. 2017., Mali Pogon Kulture, Zagreb

Izvještaji

MIKI SOLUS, Nebo Roza - 16.11. 2017., Mali Pogon Kulture, Zagreb
ANA MOURA - Zagreb, KD Lisinski, 15.11.2017. - galerija

Galerije

ANA MOURA - Zagreb, KD Lisinski, 15.11.2017. - galerija
MIKI SOLUS - Zagreb, Tvornica kulture, 16.11.2017. - galerija

Galerije

MIKI SOLUS - Zagreb, Tvornica kulture, 16.11.2017. - galerija
Poljska black metal atrakcija BATUSHKA stiže u Zagreb

Vijesti

Poljska black metal atrakcija BATUSHKA stiže u Zagreb
BLIND GUARDIAN - Live Beyond The Spheres

Recenzije

BLIND GUARDIAN - Live Beyond The Spheres
ULCERATE, Blaze of Perdition, Outre - Zagreb, Močvara, 14.11.2017. - galerija

Galerije

ULCERATE, Blaze of Perdition, Outre - Zagreb, Močvara, 14.11.2017. - galerija
JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

Kalendar

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.
IRON MAIDEN - 24. srpnja ponovno u Zagrebu!

Vijesti

IRON MAIDEN - 24. srpnja ponovno u Zagrebu!
Sunnysiders predstavlja singl i videospot 'Click Play'

Vijesti

Sunnysiders predstavlja singl i videospot 'Click Play'
Nightwish: 10 godina albuma 'Dark Passion Play' – prekretnica i nov početak ili gubitak identiteta?

Kolumne

Nightwish: 10 godina albuma 'Dark Passion Play' – prekretnica i nov početak ili gubitak identiteta?
LUKA PETROVIĆ (OLD NIGHT):

Intervjui

LUKA PETROVIĆ (OLD NIGHT): "Znam da to zvuči nevjerojatno, ali mene depresivna glazba zapravo uveseljava."
ANA MOURA - zavodljivi fado u Lisinskom

Vijesti

ANA MOURA - zavodljivi fado u Lisinskom
MY BABY, Dog's Beach - Zagreb, Tvornica kulture, 11.11.2017.

Izvještaji

MY BABY, Dog's Beach - Zagreb, Tvornica kulture, 11.11.2017.

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK