Kolumne

Glazba nakon smrti

Tko se još sjeća Kevina Smitha? Osoba koja je utjelovila personu Silent Boba, šutljivu polovicu neotesanog dvojca poznatog kao Jay & Silent Bob. Duo se pojavljuje u većini filmova koje je Kevin Smith režirao. Nakon inicijalnog uspjeha sa filmovima Clerks, Chasing Amy i Dogma, Smithov status indie senzacije se srozao na razinu redatelja čiji filmovi poslovično gube novac. Međutim, dobri stari Kev ne mari previše, pronašao se u ulozi šaljivog podcastera i komentatora geek kulture. Sjećam se jednog njegovog segmenta sa Q&A DVD-a An Evening with Kevin Smith izdanog još 2002.

Objavljeno: 12.05.2016. 16:30

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Glazba nakon smrti
Nakon uspjeha 'Dogme', kontroverzne religijske satire/komedije, legendarni Prince je kontaktirao Smitha u svrhu kolaboracije na novom Princeovom dokumentarcu. Smith se prisjeća brojnih zanimljivih situacija koje su se dogodile za njegova šestodnevnog boravka u Paisley Parku, Priceovom studiju u Minnesoti. Najveće iznenađenje je svakako bilo saznanje da dokumentarac koji je Smith režirao vjerojatno nikad neće ugledati svjetlo dana. Rečeno mu je da Prince često voli raditi na projektima koje kasnije zadrži za sebe. U tom trenutku je imao pedesetak snimljenih video-spotova za pjesme koje nikad nisu izdane. Štoviše, u famoznom trezoru se nalazilo dovoljno snimljenog audio materijala za jedan album godišnje, sljedećih stotinjak godina! Smith nije mogao vjerovati, jer ne radi se o isječcima, alternativnim verzijama i propalim pokušajima, već o glazbi koja je posve producirana i masterirana. Godinama se moglo samo nagađati što se sve nalazi u trezoru za koji je samo Prince imao ulaznu lozinku.

Nekoliko dana nakon tragične smrti glazbenika, bušilicom je otvoren mitski trezor u Paisley Parku. Sef, nalik na one bankarske, je velika prostorija sa policama punima Princeove glazbe. „Jednog dana, netko će ih objaviti. Ne znam da ću ih ja stići izdati, ima ih tako mnogo.“ – izjavio je Prince 2012. Princeov posjed je trenutno pod nadzorom stanovitog Bremer Trusta, banke koja raspolaže glazbenikovom imovinom jer iza sebe nije ostavio oporuku. Još se ne zna kada i u kojoj mjeri će materijal ugledati svjetlo dana. Za pretpostaviti je da će proći izvjesno vrijeme prije no što se razmrši pravno klupko.



Prince je za života izdao gotovo četrdeset albuma, ali njegova produktivnost je bila izvan svih tekovina glazbene industrije. Često nezadovoljan tretmanom diskografskih kuća, priznao je da nije uvijek stavljao najbolje pjesme na albume, jer je smatrao kako ugovorna obaveza šteti integritetu umjetnosti. Kako stvari sada stoje, sav taj materijal pada u ruke njegove rodbine, koja je već u sudskom procesu koji bi trebao utvrditi što im je glazbena ikona ostavila. Uz neizdanu glazbu, radi se i o bogatstvu od nekih 250 milijuna dolara, tek treba vidjeti tko će preuzeti kontrolu nad ostavštinom ovih proporcija. Uzmemo li u obzir da ostavinska rasprava nakon smrti Michaela Jacksona još uvijek traje, vjerojatno nećemo dobiti prvi Princeov posthumni album tako brzo.

Kad smo kod posthumnih albuma, većinom se radi o nedovršenim materijalima koji variraju kvalitetom. Za razliku od Princea, Jimi Hendrix je nažalost imao znatno kraći opus, ali je imao tendenciju snimati sve što odsvira, pa smo kroz godine svjedočili izdavanju čak dvanaest posthumnih albuma, od kojih je posljednji izašao prije tri godine. Osobno, smatram da je u pitanju čisti cash-grab, u kojem se fanovima servira reciklirani materijal, kao i work-in-progress snimke koje nikad nisu trebale biti izdane. Zanimljivo, pri snimanju biopica 'All Is by My Side' o Hendrixu, Experience Hendrix LLC nije dopustio korištenje originalnih snimaka.

Međutim, ima i pozitivnijih primjera. Ove godine smo dobili vrlo dobar album Jeffa Buckleya''You and I''. S obzirom da je za života snimio i izdao samo jedan album, preostala posthumna izdanja su zapravo kompilacije. ''You and I'' se sastoji od obrada i samo dvije, prethodno neobjavljene demo verzije originalnih pjesama. Kod posthumnih izdanja nema pravila, nekad se igra sa preostalim materijalom, kao što su preživjeli članovi benda Queen napisali glazbu za album ''Made in Heaven'' (1995.) uzevši za osnovu neiskorištene vokalne dionice koje im je ostavio Freddie Mercury nakon smrti. David Gilmour je također editirao brojne snimke pokojnog Richarda Wrighta što je rezultiralo odličnim posljednjim albumom Pink Floyda''The Endless River'' (2014.). Jedan od zanimljivijih primjera je svakako ''An American Prayer'' (1978.), čak treći album The Doorsa izdan nakon smrti pjevača Jima Morrisona, koji se bazira na snimkama njegove poezije.

Dakle, posthumno izdana glazba može biti realizirana sa manje ili više digniteta, ali opravdana je samo ako je uspješno očuvan umjetnički integritet preminulog glazbenika. Obožavatelji često traže novi komadić mozaika, voljni su platiti i postoje ljudi su to spremni iskoristiti. Međutim, mora postojati odgovornost i kontrola kvalitete jer treba voditi računa da se ne degradira ostavština ljudi koji su nas toliko zadužili. Zbilja, kome treba album Elvisovih tonskih probi? O hologramima da i ne govorim...



Razne zaklade i obitelji preminulih glazbenika imaju obavezu podijeliti neizdanu glazbu sa obožavateljima, ali imaju i pravo razvijati brand te se brinuti o njemu. Razočaravajuća situacija se razvila u obitelji Zappa. Godinama su zakladu koja se brine o ostavštini velikog Franka Zappe vodili njegova žena Gail i sin Ahmet, dok je drugi sin Dweezil godinama bandleader popularne tribute turneje 'Zappa Plays Zappa'. Nakon što je Gail preminula u listopadu prošle godine, Ahmet je preuzeo Zappa Family Trust te uputio Dweezila da ne može nastaviti sa korištenjem imena Zappa Plays Zappa dok ne isplati određenu svotu samoj zakladi. Dweezil je odlučio promijeniti ime benda unatoč tome što mu je brat javno poručio da mora simbolično uplatiti jedan američki dolar na račun. Naravno, priča je daleko zamršenija, i ima dvije strane. Međutim, oba brata se kunu u ostavštinu i dužnost prema fanovima Frankove glazbe, ali fanovi su upravo oni koji ispaštaju. 

S jedne strane, Zappa Family Trust se bavi izdavanjem Zappine glazbe, čiji je opus čak i veći od Princeovog. S druge strane, Zappa Plays Zappa je brand koji približava tu istu glazbu novim generacijama koje je imaju priliku vidjeti adekvatno interpretiranu uživo. Čitava priča žalosti, jer ovo nije Frankov način, on je uvijek stavljao obitelj u prvi plan te često satirizirao birokraciju i pravne mehanizme društva. Još više iznenađuje razdor među braćom koja su bila iznimno bliska, čak su zajedno snimili nekoliko albuma u devedesetima. Experience Hendrix LLC je primjerice u ovom slučaju kapitalizirao odličan glazbeni katalog na koji polaže prava i Experience Hendrix all-star turnejom svake godine privlači sve više gledatelja te educira nove generacije slušatelja. Hoće li braća Zappa izgladiti odnose, vrijeme će pokazati. Bila bi šteta da genijalna glazba Franka Zappe ne uđe u kolektivnu svijest nadolazećih generacija.
Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: pop, rock, prince, jimi hendrix, frank zappa, queen, freddie mercury, the doors, jim morrison, kolumne, 2016, igor pernar



Kalendar

Sviraj Stare - Električni Orgazam u zagrebačkom Vintageu, 26.01.2018.

26.01.2018. - petak

Sviraj Stare - Električni Orgazam u zagrebačkom Vintageu, 26.01.2018.

Zagreb, Vintage Industrial

ALGIERS u Močvari 26.01.2018.

26.01.2018. - petak

ALGIERS u Močvari 26.01.2018.

Zagreb, Močvara
80 / 100kn

A-HA, 02.02 MTV Unplugged u bečkoj Stadthalle

02.02.2018. - petak

A-HA, 02.02 MTV Unplugged u bečkoj Stadthalle

Beč, Stadthalle
€ 60,45 / € 72,45

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

02.02.2018. - petak

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

Zagreb, Arena Zagreb
240 kn - 1490kn

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

02.02.2018. - petak

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb , Boogaloo
110 kn/ 130 kn/ 150 kn

BUĐENJE, 03.02.2018., Boogaloo, Zagreb

03.02.2018. - subota

BUĐENJE, 03.02.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb , Boogaloo
60 kn

UK SUBS, 04.02.2018., Boogaloo, Zagreb

04.02.2018. - nedjelja

UK SUBS, 04.02.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
70 kn / 90 kn

ANTIVALENTINOVO, Dom Sportova, 10.02.2018., Zagreb

10.02.2018. - subota

ANTIVALENTINOVO, Dom Sportova, 10.02.2018., Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
90 kn / 160 kn

Siječanj / 2018

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

Must Read

BRIJAČNICA 3 – Zagreb, Boćarski dom – 19-20.01.2018.

Izvještaji

BRIJAČNICA 3 – Zagreb, Boćarski dom – 19-20.01.2018.
VRÅNGBILD - A Psyche Engaged to the Vortex

Recenzije

VRÅNGBILD - A Psyche Engaged to the Vortex
Uzrok smrti DOLORES O'RIORDAN biti će otkriven najranije u travnju

Vijesti

Uzrok smrti DOLORES O'RIORDAN biti će otkriven najranije u travnju
KREATOR, Vader, Dagoba – Ljubljana, Kino Šiška – 18.01.2018.

Izvještaji

KREATOR, Vader, Dagoba – Ljubljana, Kino Šiška – 18.01.2018.
Suvremena hrvatska ženska kantautorska scena i njene reperkusije u hrvatskim medijima

Kolumne

Suvremena hrvatska ženska kantautorska scena i njene reperkusije u hrvatskim medijima
Predstavljen trailer dokumentarca o Branimiru Vugdeliji, pokojnom frontmanu benda EMBRIO

Vijesti

Predstavljen trailer dokumentarca o Branimiru Vugdeliji, pokojnom frontmanu benda EMBRIO
ENSLAVED - E

Recenzije

ENSLAVED - E
SARA RENAR: 'Novi album će vas zasigurno povesti na vožnju vlastitom psihom.'

Intervjui

SARA RENAR: 'Novi album će vas zasigurno povesti na vožnju vlastitom psihom.'
ZeGe bend Tús Nua se čuje do SAD-a!

Vijesti

ZeGe bend Tús Nua se čuje do SAD-a!
BUĐENJE, 03.02.2018., Boogaloo, Zagreb

Kalendar

BUĐENJE, 03.02.2018., Boogaloo, Zagreb
Pjevačica THE CRANBERRIESA DOLORES O'RIORDAN nas je napustila u 46. godini

Vijesti

Pjevačica THE CRANBERRIESA DOLORES O'RIORDAN nas je napustila u 46. godini
Za IRON MAIDEN-ov spektakl u Areni Zagreb publiku će zagrijati TREMONTI

Vijesti

Za IRON MAIDEN-ov spektakl u Areni Zagreb publiku će zagrijati TREMONTI
GODFLESH - Post Self

Recenzije

GODFLESH - Post Self
Promocija riječke grupe WHITEHEADS, 26. siječnja 2018., Muzej “Riječki torpedo – prvi na svijetu”

Kalendar

Promocija riječke grupe WHITEHEADS, 26. siječnja 2018., Muzej “Riječki torpedo – prvi na svijetu”
BABYMETAL gitarist Mikio 'Ko-Gami' Fujioka poginuo u 36. godini

Vijesti

BABYMETAL gitarist Mikio 'Ko-Gami' Fujioka poginuo u 36. godini
ANTIVALENTINOVO #3 u Domu Sportova - Osvoji upad

Nagradne igre

ANTIVALENTINOVO #3 u Domu Sportova - Osvoji upad
TETRAGRAMMACIDE - Primal Incinerators of Moral Matrix

Recenzije

TETRAGRAMMACIDE - Primal Incinerators of Moral Matrix
Preminuo i posljednji originalni član Motorheada EDDIE CLARKE

Vijesti

Preminuo i posljednji originalni član Motorheada EDDIE CLARKE

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK