"Glass" je prvi Shyamalanov film koji je zapravo nastavak nekog od njegovih filmova, i to ne jednog nego je napravio u jednome nastavak za dva svoja filma, što je svakako dosta originalno. A originalnost je Shyamalanovo obilježje pa čak i kada vam ta njegova originalnost baš ne leži ili biste ponekad voljeli da je manje originalan i više zanimljiv /gledljiv.
"Glass" je drugi dio njegovog najrecentnijeg filma iz 2016. "Split" u kojem pratimo lik multipodvojene ličnosti ali primarno Kevina Wendella Crumba, u plastičnoj i vjernoj izvedbi odličnog Jamesa McAvoya (X-men). Nisam gledala "Split" ali vidim da ga je i publika i kritika dosta pohvalila. Drugi film kojemu je "Glass" nastavak jest "Unbreakable" diskutabilno Shyamalanov najbolji film, s likovima Elijaha Pricea i Davida Dunna. Pricea glumi uvijek standardno dobar Samuel L. Jackson, te njemu u istom rangu Bruce Willis koji je David Dunne.
Kad smo već kod dva od glavnih glumaca, treba istaknuti jedno jako pohvalno Shymalanovo obilježje u kreaciji likova: trudi se da svakome od likova odnosno svojim glavnim glumcima da "ono nešto" što će ih diversfirati od tipskih uloga, a to najviše vrijedi za Willisa. Willis je jako dobar, suptilan glumac, ali je veći dio filmske karijere provelo glumeći u glupim tipskim rolama akcijskih heroja, s časnom iznimkom tu i tamo. Znali smo da mu dobro leže (polu)humorističke role, ali baš u "Unbreakableu" i sad u "Glassu" je napravljen opet jači iskorak, Dunn je naime šutljiv tip kojeg muči mnogo stvari, a istovremeno je zbunjen, pažljiv i snažan.
Jackson je pak odigrao sve i svašta i uloga "zločestoće" mu isto nije strana, barem ne likovi u "sivim zonama". Iako je Price isti lik i u "Unbreakable", tek je ovdje u "Glassu" Jacksonov Price dobio onu svoju demonsku notu zločestoće, ali i ta nije nimalo tipska uloga - Price je istovremeno nevjerojatno inteligentan, lukav, zapravo u srži neiskvaren i nepokvaren, ali biti netko tko je još u majčinoj utrobi "zdrobljen" i sklon konstantnim lomovima kostiju i samim time vječitoj patnji time je dobio i naziv "Mr. Glass" - definira nečiju psihu i karakter.
Jackson je opet dao jednu od svojih boljih uloga, bez sumnje.
I tu dolazimo do trećeg lika i drugog filma komjemu je "Glass" nastavak - "Split" - sjajni James McAvoy u roli Kevina Wendella Crumba, mnogostruko podvojenoj ličnosti, koja je primarno negativac jer glavna ličnost je nadzemaljsko surovi, brutalni i snažni "The Beast", ubojica.
Ne morate gledati oba prethodna filma da pokopčate u čemu je štos (ali bi bilo dobro barem jedan), kolikod Shyamalan voli navoditi gledatelja na krive tragove i u krive smjerove, čini mi se da je to najmanje izraženo baš u ovom filmu. Onima koji su inače ljubitelji stripova ili barem nešto prate iz toga umjetničkog žanra biti će dosta lako pohvatati pravu bit filma iako se nimalo ne može reći da je predvidljiva, baš obratno.
"Glass", kao i oba prethodna filma se bavi tematikom stripova i njhovih junaka, i njihovih, pojednostavljeno rečeno, super, nadljudskih moći.
U tom kontekstu mi "Glass" mnogo manje figurira kao novi SF-psihoanalitični Shymalanov film, a više kao neobičan i netipičan izdanak nekog od superherojskih Marvel/DC filmova. Istina, bitna je razlika kako su stvari prikazane u jednima i drugima - dobar dio "Glassa" zapravo je suspense film, neobična igra mačke i miša (u kojoj je naprije mačka miš, a poslije miš mačka), dok bi tek na kraju vrag odnio šalu i film se prevorio u nepatvoreni žestoki akcijski film.
Zapravo sada kada ovako pišem ovu recenziju, dojam o filmu mi je daleko bolji nego sam ga doživjela u kinu u prvom trenu, možda zato što nisam poseban Shymalanov fan, neki njegovi filmovi doista graniče s apsurdnim pričama ("Signs").
Ako procjenjujem "Glass" kao samostalan film, što svakako može proći, nije uopće loš bez obzira koliko vam se sviđala osnovna ideja filma (o tematici stripova i njihovih junaka, a ne film o stripovskim junacima - ovo treba strogo odvojiti!).
Ako "Glass" gledate kao nastavak pojedinog filma, ili oba svejedno, jednako je dobar. Svakako bolji od većine hollywoodske menažerije.