Kolumne

Gitarski solo kao faktor u rock glazbi

Gitara se od kolosalnog instrumenta koji se za pozornost natječe sa vokalom pretvorila u sramežljivu pratnju iz pozadine.

Objavljeno: 16.07.2020. 09:22

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Gitarski solo kao faktor u rock glazbi

 „Neki ljudi misle da je nogomet pitanje života i smrti. Ne sviđa mi se takav stav. Nogomet je mnogo više od toga“ –rekao je Bill Shankly, bivši trener Liverpoola. Te besmrtne riječi se mogu aplicirati na temu blisku fanovima rock glazbe. Naime, solaže na gitari imaju sličan mitski status. Ili su barem imale, svojedobno, prije vremena „cool“ frajera s jež-frizurama koji su jedva znali držati svoj instrument. U posljednjih dvadesetak godina su gotovo postale izgubljen zanat. Uključite radio ili televizor, pogledajte što vaši prijatelji dijele na društvenim mrežama. Gitara se od kolosalnog instrumenta koji se za pozornost natječe sa vokalom pretvorila u sramežljivu pratnju iz pozadine, zakopanu duboko u mix. Nekoć su Eddie Van Halen ili Slash znali gostovati na pjesmama Michaela Jacksona, danas ono malo solidnih pop pjesama kvare reperi koji se pojavljuju u nezaobilaznoj featured artist stavci, prozirnom pokušaju apeliranja na razne kategorije slušatelja.

Kako smo uspjeli doći iz stanja u kojem poštujemo glazbenike i njihovu muzikalnost u fazu kada izbacujemo elemente glazbe zbog lijenosti i zadovoljavamo se mrvicama?
Kada se na prvom albumu Van Halena našla stvar 'Eruption' ništa više nije bilo isto. Neprežaljeni Hendrix je dobio dostojnu zamjenu i kultura uživanja u zvuku gitare je mogla dalje, zlatno doba gitarskog sola je moglo početi. Iako je u pravilu suludo na album stavljati bubnjarski ili solo na bassu, gospoda poput Johna Bonhama pjesmi 'Moby Dick' i Cliffa Burtona u 'Anesthesia (Pulling Teeth)' me nedvojbeno demantiraju. Gitarske solaže su se pojavljivale u raznim žanrovima, od jazza i bluesa pa sve do funka i popa, ali gitara je ponajprije rockerski alat.

Glazba je ekspresivni medij, solo instrumentalna dionica svakako dodaje novu komponentu ekspresije. Gitara je instrument ovisan o taktilnom inputu, što čini slikanje dinamičke slike kroz akcentiranje nota iznimno personalnim. Kad je Gary Moore znao svirati solo, imao si dojam da je na rubu kontrole instrumenta. Nije niti približan užitak gledati nekoga kako bez truda svira svoj instrument, već svjedočiti istinskom majstoru instrumenta kako gura granice svojih sposobnosti i talenta do točke lomljenja, do ruba propasti. Baš kao što je Larry Carlton rekao, želiš prenijeti najsnažniju zamislivu poruku koristeći minimalnu količinu informacija.

Dobar solo ima unikatno svojstvo, ima svoj karakter, svakim sljedećim slušanjem čuješ nešto novo. Smatram kako treba posjedovati dodatnu razinu kreativnosti, jer gitarist u tom trenutku ne raspolaže riječima ili drugim restrikcijama koje ga vode sigurnim putem. Solo može biti rizik, izlaziti iz gabarita pjesme, ili još gore, propustiti dodati novu notu, prstohvat začina na kompoziciju. Moderna glazba ima mnogo pravila čak i kada se čini da pravila nema. Možemo uzeti za primjer bilo koju pop pjesmu koja ima solo, on će zasigurno biti najneortodoksniji, stilski najzaigraniji dio pjesme.

Solo može predstavljati za pjesmu više stvari. Ili bi trebao biti istinska interpretacija glazbenog komada, emocionalni otisak onoga što pjesma govori i dodatno validira melodičan sadržaj komada. Također, može dodati nešto neočekivano, zvuk koji ostavlja snažan dojam i poziva slušatelja na budnost.

Katkad solo dionica nije drastično različita od melodije ostatka pjesme, katkad je dio kontinuiranog segmenta kompozicije. U baladama, ali i sporijim pjesmama generalno, postoji potreba za kontinuitetom melodije, pa čak i za samim zvukom gitare.

U instrumentalnom rocku je priča gotovo neusporediva. Uzmimo za primjer legendarnu 'Cause We've ended as Lovers' u izvedbi Jeff Becka. Gitara je u glavnom fokusu pjesme i zauzima centralni dio mix-a kao što je inače slučaj s vokalom, tradicionalni rock solo se jednostavno ne ističe dovoljno. Gitaristi koji snimaju instrumentalne albume svakako imaju tendenciju virtuozno svirati, valja pronaći balans između iživljavanja na instrumentu i sviranja na kojem svaka nota ima svoje mjesto.
Doktrina sviranja gitarskog sola u u rock glazbi vuče svoje korijene od samih početaka žanra. Jazz, blues i klasična glazba su kao preteče rocka ustanovili solo instrumentalnu dionicu kao sastavni dio kompozicije i tradicija je nastavljena kroz evoluciju rock 'n rolla u nove žanrove. Što je onda, dovraga, pošlo po zlu? Mnogi će reći kako je početak kraja za gitarske solaže bila afirmacija grunge glazbe. U redu, Cobain i nije bio neki gitarist, ali gospoda Mike McCready i Jerry Cantrell su iza sebe ostavili neke pamtljive solaže i sjajan lead guitar pristup instrumentu. Svejedno, grunge je bio prekretnica. Za mnoge je predstavljao kraj ere flashy instrumentalista. Najgore od svega, srednje devedesete su označile početak kraja poimanja gitare kao uzbudljivog instrumenta za prosječnog slušatelja. Pokazalo se da je dovoljna jedna generacija glazbenika dvojbene kompetentnosti i jedna generacija slušatelja zasićenih pompoznim rockom osamdesetih da odstrani gitarski solo iz kolektivne svijesti. Na neki način, za situaciju su odgovorni i sami glazbenici koji su sudjelovali u bezumnoj hiperprodukciji kasnih osamdesetih. Nitko ne želi slušati deset bendova u nizu koji međusobno zvuče identično, takve stvari su i prije ubijale žanrove, a ubijaju ih i danas.

Trendovi dolaze i odlaze, to je hladna činjenica. Retro prije ili kasnije opet postane in. Međutim, gitarski solo se nikako ne vraća u mainstream. Pomalo nevjerojatno, s obzirom na količinu talentiranih gitarista na planetu. Usavršiti se na gitari nikad nije bilo jednostavnije, tehnologija pruža uvid u bezbrojne lekcije, tehnike i trikove, ali i otkriva sjajne instrumentaliste iz svih krajeva svijeta. Možda nisu svi unikati, ali znaju dobro svirati. Čak i prosječan gitarist danas u startu ima golemu prednost u odnosu na eksperte iz prošlosti. Nažalost, čini se kako se ti učenici starog zanata nalaze u svijetu gdje ih rijetki žele čuti.

Glazba se ovih dana kreće u simplističkim vodama, praćena elektronskim beatovima koji teško uzbuđuju ljude s razvijenijim sluhom. Iz tog razloga danas solaže zahtijevaju pažnju slušatelja na koju oni nisu naučeni. Rock i metal su se pokazali kao posljednji bastioni za gitariski solo, ali ovaj negativan trend ih nije ostavio neokrznutima. Neki iznimno popularni rock aktovi današnjice danas serviraju jednostavne melodije, monotone pjevače i instrumentalni solo se čini kao pretjerano kompleksna stvar za njihovu glazbu. Sjećanje na nu-metal je još uvijek previše svježe i iznimno gorko.

Zanemarivanje gitarskog sola je tragično i zbog kronične stagnacije u evoluciji gitare. Zašto redefinirati instrument ako nitko ne sluša, izuzmemo li same gitariste i njihove obitelji? Prije nekoliko kolumni sam spomenuo tri imena. Les Paul, Jimi Hendrix i Eddie Van Halen. Svaki od njih je svojevremeno podigao letvicu na dotad neslućenu visinu, kao primjer drugima. Prošlo je već tridesetak godina otkako je posljednji put predstavljena značajnija tehnika. Izostaju i značajniji pokreti unutar gitarističke zajednice. Djent nije novi shred.

Gitarski solo je bio, i ostat će, faktor u rock glazbi. Njegov značaj, međutim, nedvojbeno je umanjen kroz vrijeme. Pravila su nepovratno uništila dobar dio glazbe. Isprva je solo bio obavezan dio formule, i premda nikad nisam čuo pjesmu kojoj solo nije dao dodatnu dimenziju, sve pjesme ne moraju imati solo ako nema potrebe za njim. S druge strane, kada bubnjar Lars Ulrich kaže lead-gitaristu Kirku Hammetu da novi album Metallice neće sadržavati niti jednu solažu jer su solaže démodé, onda tim pravilom kasapi glazbu u nastanku jer limitira njen potencijal, i to na prilično limitiranom albumu kakvim se pokazao St. Anger. Zar je previše tražiti malo zdrave ravnoteže? Poput onih nekoliko tonova koje Santana onako šmekerski pikne tu i tamo, ili onog perverznog zvuka koji Jeff Beck nekako proizvodi u 'Private Dancer' Tine Turner. Šteta je, ako znamo koliko će još dobrih pjesama biti napisano, bez jednako genijalnih solaža koje će ih uzdići na razinu pjesama poput 'November Rain', 'Comfortably Numb', 'Voodoo Child', 'Cemetery Gates' ili 'Stairway to Heaven'...

Kako bi rekli Manic Street Preachersi If you tolerate this, then your children will be next!

 

Izvorno objavljeno  18. prosinca 2015.

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: solo, eddie van halen, slash, john bonham, cliff burton, gary moore, jeff back

Ovaj članak je pročitan 2313 puta



Kalendar

TWILIGHT HALLOWEEN PHANTASMAGORIA i pureCURE, 31.10.2020., Boogaloo, Zagreb

31.10.2020. - subota

TWILIGHT HALLOWEEN PHANTASMAGORIA i pureCURE, 31.10.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
30 kn/40 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020. - ODGOĐENO

09.11.2020. - ponedjeljak

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020. - ODGOĐENO

Ljubljana, dvorana Stožice

SKUNK ANANSIE, 19.11.2020., Dom Sportova, Zagreb  - ODGOĐENO

19.11.2020. - četvrtak

SKUNK ANANSIE, 19.11.2020., Dom Sportova, Zagreb - ODGOĐENO

Zagreb, Dom Sportova
200 kn / 230 kn/ 260 kn

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020.  - ODGOĐENO ZA 30. 5. 2021.

08.12.2020. - utorak

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020. - ODGOĐENO ZA 30. 5. 2021.

Zagreb, Lisinski
210, 280, 350, 420 i 490 kn

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

22.03.2021. - ponedjeljak

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

23.04.2021. - petak

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

Zagreb, Tvornica Kulture
75 kn /na dan koncerta 90 kn

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

12.06.2021. - subota

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
160 kn/180kn/200 kn

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

26.06.2021. - subota

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

Zagreb, Šalata
220 kn/240 kn/260 kn

Listopad / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Must Read

VINKO ĆEMERAŠ & TALVI TUULI objavili album prvijenac

Vijesti

VINKO ĆEMERAŠ & TALVI TUULI objavili album prvijenac
NOVI MUTANTI (The New Mutants)

Recenzije

NOVI MUTANTI (The New Mutants)
BAJAGA + SILENTE+ DETOUR - Zagreb, Dom Sportova, 24.10.2015. - galerija

Galerije

BAJAGA + SILENTE+ DETOUR - Zagreb, Dom Sportova, 24.10.2015. - galerija
Igra žanrova 1 - Prog

Kolumne

Igra žanrova 1 - Prog
SIGUR ROS - Zagreb, Dom sportova, 20.10.2017. - galerija

Galerije

SIGUR ROS - Zagreb, Dom sportova, 20.10.2017. - galerija
PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019. - galerija

Galerije

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 18.10.2019. - galerija
Završen online festival JAZZ.HR/JESEN

Vijesti

Završen online festival JAZZ.HR/JESEN
Zatvara se kultni zagrebački klub Jabuka

Vijesti

Zatvara se kultni zagrebački klub Jabuka
ROGER WATERS je objavio koncertni album ‘Us+Them’ uoči američkih predsjedničkih izbora

Vijesti

ROGER WATERS je objavio koncertni album ‘Us+Them’ uoči američkih predsjedničkih izbora
UADA - Djinn

Recenzije

UADA - Djinn
PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

Kalendar

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata
IGUDESMAN & JOO: AND NOW BEETHOVEN - Zagreb, Lisinski, 17.11.2020.

Kalendar

IGUDESMAN & JOO: AND NOW BEETHOVEN - Zagreb, Lisinski, 17.11.2020.
IGUDESMAN & JOO: AND NOW BEETHOVEN

Vijesti

IGUDESMAN & JOO: AND NOW BEETHOVEN
JAZZ.HR JESEN 2020 - Zagreb, razne lokacije, 14.-17.10.2020.

Kalendar

JAZZ.HR JESEN 2020 - Zagreb, razne lokacije, 14.-17.10.2020.
AYREON - Transitus

Recenzije

AYREON - Transitus
JAZZ.HR JESEN 2020

Vijesti

JAZZ.HR JESEN 2020
VENOM INC, Vader, Divine Chaos - Zagreb, Tvornica Kulture - 13.10.2015. - galerija

Galerije

VENOM INC, Vader, Divine Chaos - Zagreb, Tvornica Kulture - 13.10.2015. - galerija
GREENLAND: POSLJEDNJE UTOČIŠTE (Greenland)

Recenzije

GREENLAND: POSLJEDNJE UTOČIŠTE (Greenland)

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK