Kolumne

Gitarski solo kao faktor u rock glazbi

Gitara se od kolosalnog instrumenta koji se za pozornost natječe sa vokalom pretvorila u sramežljivu pratnju iz pozadine.

Objavljeno: 16.07.2020. 09:22

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Gitarski solo kao faktor u rock glazbi

 „Neki ljudi misle da je nogomet pitanje života i smrti. Ne sviđa mi se takav stav. Nogomet je mnogo više od toga“ –rekao je Bill Shankly, bivši trener Liverpoola. Te besmrtne riječi se mogu aplicirati na temu blisku fanovima rock glazbe. Naime, solaže na gitari imaju sličan mitski status. Ili su barem imale, svojedobno, prije vremena „cool“ frajera s jež-frizurama koji su jedva znali držati svoj instrument. U posljednjih dvadesetak godina su gotovo postale izgubljen zanat. Uključite radio ili televizor, pogledajte što vaši prijatelji dijele na društvenim mrežama. Gitara se od kolosalnog instrumenta koji se za pozornost natječe sa vokalom pretvorila u sramežljivu pratnju iz pozadine, zakopanu duboko u mix. Nekoć su Eddie Van Halen ili Slash znali gostovati na pjesmama Michaela Jacksona, danas ono malo solidnih pop pjesama kvare reperi koji se pojavljuju u nezaobilaznoj featured artist stavci, prozirnom pokušaju apeliranja na razne kategorije slušatelja.

Kako smo uspjeli doći iz stanja u kojem poštujemo glazbenike i njihovu muzikalnost u fazu kada izbacujemo elemente glazbe zbog lijenosti i zadovoljavamo se mrvicama?
Kada se na prvom albumu Van Halena našla stvar 'Eruption' ništa više nije bilo isto. Neprežaljeni Hendrix je dobio dostojnu zamjenu i kultura uživanja u zvuku gitare je mogla dalje, zlatno doba gitarskog sola je moglo početi. Iako je u pravilu suludo na album stavljati bubnjarski ili solo na bassu, gospoda poput Johna Bonhama pjesmi 'Moby Dick' i Cliffa Burtona u 'Anesthesia (Pulling Teeth)' me nedvojbeno demantiraju. Gitarske solaže su se pojavljivale u raznim žanrovima, od jazza i bluesa pa sve do funka i popa, ali gitara je ponajprije rockerski alat.

Glazba je ekspresivni medij, solo instrumentalna dionica svakako dodaje novu komponentu ekspresije. Gitara je instrument ovisan o taktilnom inputu, što čini slikanje dinamičke slike kroz akcentiranje nota iznimno personalnim. Kad je Gary Moore znao svirati solo, imao si dojam da je na rubu kontrole instrumenta. Nije niti približan užitak gledati nekoga kako bez truda svira svoj instrument, već svjedočiti istinskom majstoru instrumenta kako gura granice svojih sposobnosti i talenta do točke lomljenja, do ruba propasti. Baš kao što je Larry Carlton rekao, želiš prenijeti najsnažniju zamislivu poruku koristeći minimalnu količinu informacija.

Dobar solo ima unikatno svojstvo, ima svoj karakter, svakim sljedećim slušanjem čuješ nešto novo. Smatram kako treba posjedovati dodatnu razinu kreativnosti, jer gitarist u tom trenutku ne raspolaže riječima ili drugim restrikcijama koje ga vode sigurnim putem. Solo može biti rizik, izlaziti iz gabarita pjesme, ili još gore, propustiti dodati novu notu, prstohvat začina na kompoziciju. Moderna glazba ima mnogo pravila čak i kada se čini da pravila nema. Možemo uzeti za primjer bilo koju pop pjesmu koja ima solo, on će zasigurno biti najneortodoksniji, stilski najzaigraniji dio pjesme.

Solo može predstavljati za pjesmu više stvari. Ili bi trebao biti istinska interpretacija glazbenog komada, emocionalni otisak onoga što pjesma govori i dodatno validira melodičan sadržaj komada. Također, može dodati nešto neočekivano, zvuk koji ostavlja snažan dojam i poziva slušatelja na budnost.

Katkad solo dionica nije drastično različita od melodije ostatka pjesme, katkad je dio kontinuiranog segmenta kompozicije. U baladama, ali i sporijim pjesmama generalno, postoji potreba za kontinuitetom melodije, pa čak i za samim zvukom gitare.

U instrumentalnom rocku je priča gotovo neusporediva. Uzmimo za primjer legendarnu 'Cause We've ended as Lovers' u izvedbi Jeff Becka. Gitara je u glavnom fokusu pjesme i zauzima centralni dio mix-a kao što je inače slučaj s vokalom, tradicionalni rock solo se jednostavno ne ističe dovoljno. Gitaristi koji snimaju instrumentalne albume svakako imaju tendenciju virtuozno svirati, valja pronaći balans između iživljavanja na instrumentu i sviranja na kojem svaka nota ima svoje mjesto.
Doktrina sviranja gitarskog sola u u rock glazbi vuče svoje korijene od samih početaka žanra. Jazz, blues i klasična glazba su kao preteče rocka ustanovili solo instrumentalnu dionicu kao sastavni dio kompozicije i tradicija je nastavljena kroz evoluciju rock 'n rolla u nove žanrove. Što je onda, dovraga, pošlo po zlu? Mnogi će reći kako je početak kraja za gitarske solaže bila afirmacija grunge glazbe. U redu, Cobain i nije bio neki gitarist, ali gospoda Mike McCready i Jerry Cantrell su iza sebe ostavili neke pamtljive solaže i sjajan lead guitar pristup instrumentu. Svejedno, grunge je bio prekretnica. Za mnoge je predstavljao kraj ere flashy instrumentalista. Najgore od svega, srednje devedesete su označile početak kraja poimanja gitare kao uzbudljivog instrumenta za prosječnog slušatelja. Pokazalo se da je dovoljna jedna generacija glazbenika dvojbene kompetentnosti i jedna generacija slušatelja zasićenih pompoznim rockom osamdesetih da odstrani gitarski solo iz kolektivne svijesti. Na neki način, za situaciju su odgovorni i sami glazbenici koji su sudjelovali u bezumnoj hiperprodukciji kasnih osamdesetih. Nitko ne želi slušati deset bendova u nizu koji međusobno zvuče identično, takve stvari su i prije ubijale žanrove, a ubijaju ih i danas.

Trendovi dolaze i odlaze, to je hladna činjenica. Retro prije ili kasnije opet postane in. Međutim, gitarski solo se nikako ne vraća u mainstream. Pomalo nevjerojatno, s obzirom na količinu talentiranih gitarista na planetu. Usavršiti se na gitari nikad nije bilo jednostavnije, tehnologija pruža uvid u bezbrojne lekcije, tehnike i trikove, ali i otkriva sjajne instrumentaliste iz svih krajeva svijeta. Možda nisu svi unikati, ali znaju dobro svirati. Čak i prosječan gitarist danas u startu ima golemu prednost u odnosu na eksperte iz prošlosti. Nažalost, čini se kako se ti učenici starog zanata nalaze u svijetu gdje ih rijetki žele čuti.

Glazba se ovih dana kreće u simplističkim vodama, praćena elektronskim beatovima koji teško uzbuđuju ljude s razvijenijim sluhom. Iz tog razloga danas solaže zahtijevaju pažnju slušatelja na koju oni nisu naučeni. Rock i metal su se pokazali kao posljednji bastioni za gitariski solo, ali ovaj negativan trend ih nije ostavio neokrznutima. Neki iznimno popularni rock aktovi današnjice danas serviraju jednostavne melodije, monotone pjevače i instrumentalni solo se čini kao pretjerano kompleksna stvar za njihovu glazbu. Sjećanje na nu-metal je još uvijek previše svježe i iznimno gorko.

Zanemarivanje gitarskog sola je tragično i zbog kronične stagnacije u evoluciji gitare. Zašto redefinirati instrument ako nitko ne sluša, izuzmemo li same gitariste i njihove obitelji? Prije nekoliko kolumni sam spomenuo tri imena. Les Paul, Jimi Hendrix i Eddie Van Halen. Svaki od njih je svojevremeno podigao letvicu na dotad neslućenu visinu, kao primjer drugima. Prošlo je već tridesetak godina otkako je posljednji put predstavljena značajnija tehnika. Izostaju i značajniji pokreti unutar gitarističke zajednice. Djent nije novi shred.

Gitarski solo je bio, i ostat će, faktor u rock glazbi. Njegov značaj, međutim, nedvojbeno je umanjen kroz vrijeme. Pravila su nepovratno uništila dobar dio glazbe. Isprva je solo bio obavezan dio formule, i premda nikad nisam čuo pjesmu kojoj solo nije dao dodatnu dimenziju, sve pjesme ne moraju imati solo ako nema potrebe za njim. S druge strane, kada bubnjar Lars Ulrich kaže lead-gitaristu Kirku Hammetu da novi album Metallice neće sadržavati niti jednu solažu jer su solaže démodé, onda tim pravilom kasapi glazbu u nastanku jer limitira njen potencijal, i to na prilično limitiranom albumu kakvim se pokazao St. Anger. Zar je previše tražiti malo zdrave ravnoteže? Poput onih nekoliko tonova koje Santana onako šmekerski pikne tu i tamo, ili onog perverznog zvuka koji Jeff Beck nekako proizvodi u 'Private Dancer' Tine Turner. Šteta je, ako znamo koliko će još dobrih pjesama biti napisano, bez jednako genijalnih solaža koje će ih uzdići na razinu pjesama poput 'November Rain', 'Comfortably Numb', 'Voodoo Child', 'Cemetery Gates' ili 'Stairway to Heaven'...

Kako bi rekli Manic Street Preachersi If you tolerate this, then your children will be next!

 

Izvorno objavljeno  18. prosinca 2015.

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: solo, eddie van halen, slash, john bonham, cliff burton, gary moore, jeff back

Ovaj članak je pročitan 2196 puta



Kalendar

HEADBANGER'S HOLIDAY - Pula, Vallelunga, 5. – 9. 08.2020.

05.08.2020. - srijeda

HEADBANGER'S HOLIDAY - Pula, Vallelunga, 5. – 9. 08.2020.

Pula, Vallelunga
210 / 430 / 580 kn

JOSIPA LISAC - Šibenik, Tvrđava Sv. Mihovila, 07.08.2020.

07.08.2020. - petak

JOSIPA LISAC - Šibenik, Tvrđava Sv. Mihovila, 07.08.2020.

Šibenik, Tvrđava Sv. Mihovila

BAJAGA & INSTRUKTORI (Regius mini break) - Šibenik, ex-TEF, 21.08.2020.

21.08.2020. - petak

BAJAGA & INSTRUKTORI (Regius mini break) - Šibenik, ex-TEF, 21.08.2020.

Šibenik, ex-TEF
100 kn pretprodaja / 150 kn ulaz

LIBURNIA FILM FESTIVAL - Opatija, Ljetna pozornica i Vila Antonio, 23.-28.08.2020.

23.08.2020. - nedjelja

LIBURNIA FILM FESTIVAL - Opatija, Ljetna pozornica i Vila Antonio, 23.-28.08.2020.

Opatija, Ljetna pozornica i Vila Antonio

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 12.09.2020., ŠRC Šalata, Zagreb

12.09.2020. - subota

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 12.09.2020., ŠRC Šalata, Zagreb

Zagreb, ŠRC Šalata
85kn/100kn7120kn

PIPS; CHIPS & VIDEOCLIPS, 12.09.2020., Garaža MSU, Zagreb

12.09.2020. - subota

PIPS; CHIPS & VIDEOCLIPS, 12.09.2020., Garaža MSU, Zagreb

Zagreb, Garaža MSU
70kn/ 100 kn / 1200kn

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

20.10.2020. - utorak

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

Zagreb, Tvornica kulture
120 kn pretprodaja / 150 kn na dan koncerta

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020.

09.11.2020. - ponedjeljak

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020.

Ljubljana, dvorana Stožice

SKUNK ANANSIE, 19.11.2020., Dom Sportova, Zagreb

19.11.2020. - četvrtak

SKUNK ANANSIE, 19.11.2020., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
200 kn / 230 kn/ 260 kn

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020.

08.12.2020. - utorak

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020.

Zagreb, Lisinski
210, 280, 350, 420 i 490 kn

Kolovoz / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

Must Read

EMMA

Recenzije

EMMA
MALADY LANE - Nothing Is Too Far Anymore

Recenzije

MALADY LANE - Nothing Is Too Far Anymore
Preminuo Rajko Dujmić

Vijesti

Preminuo Rajko Dujmić
JOSIPA LISAC na šibenskog Tvrđavi Sv. Mihovila, u petak!

Vijesti

JOSIPA LISAC na šibenskog Tvrđavi Sv. Mihovila, u petak!
JOSIPA LISAC - Šibenik, Tvrđava Sv. Mihovila, 07.08.2020.

Kalendar

JOSIPA LISAC - Šibenik, Tvrđava Sv. Mihovila, 07.08.2020.
EINAR SELVIK – objavljen lyric video spot s EP-ja ''Assassin’s Creed Valhalla – Out Of The North''

Vijesti

EINAR SELVIK – objavljen lyric video spot s EP-ja ''Assassin’s Creed Valhalla – Out Of The North''
SÓLSTAFIR – najavljuju novi album

Vijesti

SÓLSTAFIR – najavljuju novi album
PREMIJERA!  Novi video/singl BE SHARP BANDA

Vijesti

PREMIJERA! Novi video/singl BE SHARP BANDA
VLATKO STEFANOVSKI - Zagreb, plato ispred HNK, 29.07.2020. - galerija

Galerije

VLATKO STEFANOVSKI - Zagreb, plato ispred HNK, 29.07.2020. - galerija
2019. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija

Galerije

2019. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija
Tvrđava kulture Šibenik najavljuje projekciju čileanskog filma u srijedu

Vijesti

Tvrđava kulture Šibenik najavljuje projekciju čileanskog filma u srijedu
LIBURNIA FILM FESTIVAL - Opatija, Ljetna pozornica i Vila Antonio, 23.-28.08.2020.

Kalendar

LIBURNIA FILM FESTIVAL - Opatija, Ljetna pozornica i Vila Antonio, 23.-28.08.2020.
LIBURNIA FILM FESTIVAL održat će se u kolovozu u Opatiji

Vijesti

LIBURNIA FILM FESTIVAL održat će se u kolovozu u Opatiji
Obljetnica rođendana Arsena Dedića na Tvrđavi Barone u Šibeniku

Vijesti

Obljetnica rođendana Arsena Dedića na Tvrđavi Barone u Šibeniku
I druga večer Jerry Ricks Blues Festivala oduševila publiku

Vijesti

I druga večer Jerry Ricks Blues Festivala oduševila publiku
SNOWPIERCER

Recenzije

SNOWPIERCER
Preminuo suosnivač Fleetwood Maca, Peter Green

Vijesti

Preminuo suosnivač Fleetwood Maca, Peter Green
Nove mjere za održavanje kulturnih događanja

Vijesti

Nove mjere za održavanje kulturnih događanja

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK