8.0

Recenzije - Film

DINA (Dune: Part One)

Vjerojatno najiščekivaniji film u doba Covid restrikcija napokon je osvijetlio platna polupraznih kino dvorana. Glavno pitanje je dakako, da li je ispunio očekivanja?

Objavljeno: 22.10.2021. 20:45

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

DINA (Dune: Part One)

Žanr: SF, avanturistički

Godina: 2021

Izdavač: Blitz Cinestar

Web


Tracklist:
IZVORNO IME: Dune: Part One
REDATELJ: Denis Villeneuve
ŽANR: akcija, avantura, drama, SF
ULOGE: Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Jason Momoa, Stellan Skarsgård, Josh Brolin, Sharon Duncan-Brewster, Dave Bautista, Zendaya…, 2021
TRAJANJE FILMA: 155 min
GODINA: 2021
DRŽAVA: Canada, SAD
POČETAK PRIKAZIVANJA: 21.10.2021.

Već na prve taktove muzike Hansa Zimmera znate da ste uvučeni u klopku i da nema nazad. Film počinje naglo, beskompromisno i potpuno netipično. Uz malo nepažnje propustit ćete i one djeliće sekunde u kojima se pokaže naslov:  Dune. Part One.
Ne bojte se - ne radi se o još jednoj epileptičnoj trzavici Mihaela Baya, već o novom suicidalnom pokušaju upornog majstora filmske komplementarne estetike. 

Pričamo dakle o tvrdom zalogaju. O ekranizaciji knjige koja lako lomi zube. Koju nikad nisu razumjeli oni koji su na njoj željeli zaraditi, a koja je dovela do pragova ludila one koji su je poželjeli ekranizirati.  Ovaj put, ovaj vrijedni i toliko dugo iščekivani pokušaj sasvim očekivano potpisuje francuski Kanađanin Denis Villeneuve.

Uz riječi kojima je u prethodnoj ekranizaciji 1984. godine, pod režijom Davida Lyncha, film započela Virginia Madsen kao princeza Irulan, možemo se složiti da … „Početak je vrlo delikatno vrijeme!“
A Villeneuve, poznat po sporim i kontemplativnim kadrovima u svojim ranijim filmovima, međutim, za delikatnost već od samog početka, definitivno kao da nema vremena. 


I to je evo, za početak jedina zamjera koju mogu naći filmu. Jedina koja me je zasmetala. Možda ne kao recenzenta filma, nego više kao fana. Klinca koji je odavno pokušao prošetati remek djelo znanstvene fantastike iz pera, upravo radi te knjige nagradama ovjenčanog američkog pisca Franka Herberta. Ali naravno, u ovoj shizofrenoj recenziji, vratiti ćemo se tome kasnije.  Bez brige, ako nemate pojma o radnji knjige, bez straha od spojlera, niti jednu riječ nećemo posvetiti radnji. A ako poznajete knjigu, onda ionako sve već znate. 

 

Frank Herbert nam je naime daleke 1965., godine iznjedrio knjigu, koja je u žanru znanstvene fantastike, odjeknula, poput recimo Tolkinovih „Gospodara prstenova“ u fantasy žanru.  Duboku alegoriju koja u sebi skriva filozofska, psihološka, moralna, znanstvena, genetička, društvena, ekonomska, vjerska, kolonijalistička, socijalna pa i ekološka promišljanja i teme za koje tek s vremenom sazrijevamo i otkrivamo koliko je Herbert bio ispred onoga svoga vremena, sredinom šezdesetih. 
Napomenimo da je izvorna "Dune" u zadnjih više od pola stoljeća bio inspiracija za cijelu seriju knjiga, filmskih pokušaja, TV serija pa čak i kultnih računalnih igara.   O značaju i značenju "Dune", o filozofskim i trendovskim aplikacijama na nove generacije pisaca i umjetnika i pop kulturu općenito, pa i o samoj radnji knjige ali i filma, ovdje nećemo trošiti retke, jer i sam film bi postao nebitan u toj čitabi nasprem djela kojem se u polušali tepalo da je novi žarn „znanstvene filozofije“, prije nego „fantastike“. 
U cijelosti, radi se doista o složenoj i isprepletenoj temi, te književnom predlošku dostojnom poštovanja.

 

 

 

 

Stoga nije čudno da se u ovoj trenutnoj verziji Villeneuve odlučio kao pijan plota držati upravo tog - književnog predloška. Ali poput iskusnog znalca i fana, kako je djelomično zaslužan i za scenarij, pažljivo je odvagnuo koji to dijelovi mogu biti dio filma, a koji bi zagušili već ionako zbijenu vizualnu naraciju. 
Iako bez megalomanske vizije kakvu je imao Jodorowsky's u svom propalom pokušaju, ali očito i na sreću, bez besmislenih restrikcija koje su od ekranizacije u osamdesetima odvratile Ridley Scotta i do ludila izbezumile Davida Lyncha.

Stoga kako zaslužuje, ovaj film nosi naziv - prvi dio.  A očekujemo… ne,  zapravo - nadamo se i drugome dijelu. Nada se sastoji i u tome kako bi željeli da su oba dijela već snimljena. Jer o drugom djelu znamo samo da postoji negdje u „voidu“ post produkcije, a mogući datum izlaska još je nepoznanica. 
Baš kao i za TV seriju koja će pokušati pomnije obraditi mistično sestrinstvo galaktičko influencerske sekte „Bene Gesserit“. Živi bili, pa… jel'da?

Naime takav pesimizam nije niti malo bez razloga. Baš kao niti Villeneuveov „Blade Runner 2049“, niti "Dune" nije nešto što će u kina natjerati mnoštvo tinejđerskih "žderača" kokica i osigurati kinima basnoslovnu zaradu poput recimo Marvelovih blockbustera i to sada u eri Covid restrikcija.

"Dune" je prije svega ekranizacija koju filmski studiji sigurno nisu toliko gorljivo tražili, jer se ne radi o lakoj zaradi. Film koji mnogi neće razumjeti, a mnogi neće niti pokušati, ali će se o njemu mnogo govoriti.
Pozitivno i negativno, umjetnički i financijski. brace yourself (pripremite se, op.a.) - jer nepregledne rasprave tek počinju. I svatko će pokušati donijeti svoj sud o tome da li je Villeneuve uspio približiti književni predložak širim masama, naplatiti ga i koliki je omjer spektakla a koliki duše u samom filmu. 

 

Moram priznati da bi najradije sebe izostavio iz takvih vaganja, ali „Dune“ je film koji itekako trebamo i koji fanovi čekaju… pa neki i cijeli svoj svjesni dio života. No bez obzira na globalnu epidemiju koja je pomalo pomutila planove snimanja, film se može stvarno pohvaliti zvjezdanom ekipom koju je skupio. Ne čudi stoga što u kina mami generički dosadan poster sa glavama slavnih glumaca kojima u ovoj postavi stvarno teško da možemo naći neku zamjerku. 

 

No dobro možda Zendaya djeluje pomalo "meh“, jer i nije da ima nekakvu ulogu osim bivanja Zendayom na pijesku, ali Oscar Isaac kao časni Duke Leto, Duke, odnosno "vojvoda" i vladar svemirskih španjolskih Škota kuće Atreides, te Javier Bardem  kao strogo odmjereni Stilgar, pa čak i Sharon Duncan-Brewster koja se ovdje našla u ulozi kritičko sarkastične carske ekologinje, jednostavno su odlični za svoje uloge. 

Jason Momoa u svojoj razigranosti je … jednostavno Jason Momoa. Mnogi su njegov izbor smatrali neprimjerenima, ali baš on i takav odlično paše u ulozi Duncana Idaho, protuteža ulozi Josha Brolina koji utjelovljuje suzdržanog Gurneya Hallecka, kao drugi dio borbeno strateško dua u službi izobrazbe mladog Paula, te svojim stoičkim cinizmom doprinosi toj nužnoj nijansi humora koja bi bez ovog dvojca filmu itekako nedostajala. 

Rebecca Ferguson se zacijelo našla u nimalo jednostavnoj ulozi Majke, u kojoj u isto vrijeme mora susprezati emocije i pokazivati odlučnost, da bi ih već u drugom trenutku, daleko od tuđih očiju nesputano manifestirala. Bilo da se radi o naznakama straha prema časnoj majci manipulativnih Bene Gesserit, ili o paničnoj zabrinutosti za svoga sina.
 
A kad smo već i konačno kod sina, Timothée Chalamet, iznenađujuće dobro je utjelovio ulogu Paul Atreidesa i definitivno mu nije teško iznijeti ovakav filmski projekt na ramenima.

Za razliku od Lyncheva Kyle MacLachlana u verziji iz 1984. Villeneuveuv Paul je vidljivo mlađi. I vjerniji knjizi. Nema MacLachlanov elan instant „white savior“ (bijelog mesije op.a.).  Naprotiv, vidljivo je tinejđer, prožet zbunjujućim događanjem unutar sebe i oko sebe, iritiran očekivanjima majke i oca, kako i globalnom pažnjom i teretom ne baš vjerodostojnog mesije.
Dakle, u isto vrijeme poslušan ali i prkosit, kao što bi svaki klinac njegovog doba i trebao biti. Timothée Chalamet odrađuje sve te trenutke i više no uvjerljivo glumeći i duhom i očima u kojima možemo očitati i zbunjenost i premorenost, ka naglom odrastanju kako radnja filma kulminira. 
Timmy se eto, navodno jako dojmio svojom izvedbom, već pri snimanju prve scene, da je Denis Villeneuve utvrdio da je odmah znao da je izabrao pravog glumca, a jednini izazov zadavala je Timmyeva kosa koja se ponašala kao vlastiti entitet, ali da, ta frizura definitivno doprinosi cool faktoru lika.

I što reći o samom fimu a da ne žvačemo radnju, osim da se radi o uratku koji je definitivno ispunio očekivanja i nedvojbeno je gotovo orgazmičko audio vizualno iskustvo kao stvoreno za velika IMAX filmska platna i popratni zvučni sustav.
Ona zamjerka s početka ove recenzije odnosila se na nemilosrdan skalpel editinga, koji uz prekrasnu filmsku fotografiju jednostavno ne ostavlja suviše vremena da u njoj uživamo, pa makar su mnogi kadrovi toliko cool, da već u kinu poželite stisnuti pauzu i duže i dublje ih promotriti, koliko truda, znanja i ljubavi je uloženo i nešto što će trajati tek sekundu-dvije.

U isti koš možemo strpati i prisustvo mračnih Harkonnena. Zlokobnih negativaca koje Villeneuve skriva od nas kao zmija noge. Vidimo ih manje od originalnog Aliena u prvom Scottovm filmu.
Ponajviše kroz Dave Bautistu čija je trenutno jedina funkcija u filmu da velikom ćelavom glavom s vremena na vrijeme dominira kadrom, dok nam se Stellan Skarsgård, kao zeznuti Baron Vladimir Harkonnen daje tek na kapaljku.
 
Pa iako ne možemo osporiti ljepotu toga pristupa, jer ovo nije blebetavi Baron iz Lyncheva predloška. Naprotiv, Baron iz ove Dune, proračunata je zla prisutnost, koji svojom pojavom ježi kožu i svaka sekunda njegove filmske pojave pomno je preračunata za tu namjenu.
Pa ipak, i tu toliku puta želimo stisnuti gumb za pauzu i promotriti ne samo grotesknu pojavu barona, nego i intrigantne interijere, pa i prvu scenu koja nas upoznaje s palačom na „Giedi Prime“ - matičnoj planeti „zlih“ Harkonena, a koja je, iako i na taj djelić sekunde i više nego očita vizualna posveta slavnom H.R. Gigeru (umjetnik koji je stvorio Aliena, op.a.). 

 

Vizualnosti samog filma doprinosi i predani rad na stvarnim setovima i stvarnim lokacijama sa minimalnom uporabom CGI efekata. Za fotografiju je zadužen Greig Fraser, jedan od snimatelja na serijalu „The Mandalorian“ čija se tehnika snimanja pri kružnim ekranima umjesto „green screen“ (zeleni ekran/pozadina, op.a.) setova, koristila i za ovaj film. A dizajn kostima, interijera, letjelica, pa im ikoničnih „vilinkonickoptera“ je i više nego impresivna.   Načini na koji je film sniman i pažnja ka detaljima u ocrtavanju ovoga svijeta koji djeluje toliko stvarno i više je no impresivna. Čak i van okvira samog filma.

 

Od konstrukcija kojima je vibriran pijesak do malih detalja poput recimo činjenice da dvije djevojke koje glume sluškinje Barona Harkonnena i daju na uvid na njih kao „rasu“  - glume djevojke koje uistinu imaju sindrom alopecije, te njihova ćelavost nije tek filmska šminka. 

Budući da smo spomenuli sve važnije glumce, moramo spomenuti dakako i najvažnijeg sporednog glumca u filmu. A to je zvučna kulisa koju potpisuje glazbeni mag Hans Zimmer. Ukoliko se odlučite odslušati sountrack filma, lako moguće da vam se učini iritantnim. Ali nakon odgledanoga filma, pružiti će vam tako logičan sinestezijiski užitak u ponovnom proživljavanju viđenog kroz zvučna osjetila.  

 

Na kraju postavljamo si pitanje, da li je ovaj, dva i pol sata dug film uistinu toliko dobar kako ocjena sugerira? I da i ne. Dovoljno dobar da se ode u kino. Sigurno je.  Ali zapravo dobar će postati tek kada mu se pridruži i nastavak, te kada ćemo ga moći vidjeti kao cjelinu. 
Pa i s obzirom na prvotni skript i mnogo izbačenih scena, možda kao i dio neke buduće miniserije, koja će napraviti puno bolju uslugu književnom prijedlogu. Jer, dakako u televizijskom formatu koji ne mora biti limitiran, kako brojem dijelova, tako niti kinematografskim ograničenjem od 2 i pol sata trajanja. Film ionako paralelno sa europskim kinima izlazi i na američkoj streaming mreži HBO, te se svakako nadamo budućnosti sa kao smislenijim epizoda u kojima će nam dodatne scene još produbiti osjećaj priče, a kadrovi ne će djelovati vremenski reducirani. Ili barem da dočekamo „director cut“. Ako su "Gospodari prstenova" mogli …

 

Da li je Villeneuve uspio u ekranizaciji?  Uzmemo li u obzir da je gotovo nemoguće uspjeti u ekranizaciji tako nečega, a mi pred nama ipak imamo zanimljiv i intrigantan film koji će podjednako biti zanimljiv znalcima, koji će ga htjeli pogledati ponovo i u par navrata ali i onima koji o „Dune“ nemaju pojma, ali će ga, kada vizualni „wow!“ osjećaja splasnu, možda htjeli pogledati i ponovo kako bi bolje shvatili samu srž – da, Villeneuve je uspio, koliko je to već moguće.

 

Sve u svemu, „začin mora teči“ ovo je tek "Dune: Part One", a da se vratimo riječima princeze Irulan: „Početak je vrlo delikatno vrijeme!“
 

 

 

 

Anastazija Vržina

Proofread by:

Anastazija Vržina

Prati autora

Deputy-in-Chief
--------------------------
What Doesn't Kill You, Makes You Stronger

Pročitaj više o temama: Dina, Dune: Part One, SF, avanturistički, film, filmska recenzija, Blitz Cinestar, Denis Villeneuve, Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Jason Momoa, Stellan Skarsgård, 2021, Frank Herbert, knjiga, Deyan Barić



Kalendar

ELEKTRIČNI ORGAZAM, 11.12.2021., Tvornica Kulture

11.12.2021. - subota

ELEKTRIČNI ORGAZAM, 11.12.2021., Tvornica Kulture

Zagreb, Tvornica Kulture
80 kn / 100 kn

ABBA REAL TRIBUTE BAND, 11.12.2021., Boogaloo, Zagreb

11.12.2021. - subota

ABBA REAL TRIBUTE BAND, 11.12.2021., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
50 kn/60kn

JOSIPA LISAC, 19.12.2021., Lisinski, Zagreb

19.12.2021. - nedjelja

JOSIPA LISAC, 19.12.2021., Lisinski, Zagreb

Zagreb, Lisinski

GOJIRA, 31.01.2022., Dom Sportova, Zagreb

31.01.2022. - ponedjeljak

GOJIRA, 31.01.2022., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
200 kn/230 kn/260 kn

BRYAN ADAMS - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.02.2022.

09.02.2022. - srijeda

BRYAN ADAMS - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.02.2022.

Ljubljana, dvorana Stožice

BULLET FOR MY VALENTINE, 12.02.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

12.02.2022. - subota

BULLET FOR MY VALENTINE, 12.02.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

FUTURE ISLANDS - Zagreb, Tvornica Kulture, 05.03.2022.

05.03.2022. - subota

FUTURE ISLANDS - Zagreb, Tvornica Kulture, 05.03.2022.

Zagreb, Tvornica Kulture
140 kn pretprodaja /160 kn / 190 kn na dan koncerta

THE MISSION, 22.03.2022., Boogaloo, Zagreb

22.03.2022. - utorak

THE MISSION, 22.03.2022., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
180/200/220 kn

A Place To Bury Strangers - Zagreb, Močvara, 24.03.2022.

22.03.2022. - utorak

A Place To Bury Strangers - Zagreb, Močvara, 24.03.2022.

Zagreb, Močvara
90 kn/ 110 kn na dan koncerta

EAGLES OF DEATH METAL, 25.03.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

25.03.2022. - petak

EAGLES OF DEATH METAL, 25.03.2022., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

Prosinac / 2021

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Galerije

J.R. AUGUST - Zagreb, MD Lisinski, 12.10.2021. - galerija

12.10.2021. − Zagreb, Mala dvorana Lisinski

J.R. AUGUST - Zagreb, MD Lisinski, 12.10.2021. - galerija
KOSHEEN - Zagreb, Boogaloo, 24.09.2021. - galerija

24.09.2021. − Zagreb, klub Boogaloo

KOSHEEN - Zagreb, Boogaloo, 24.09.2021. - galerija
LAIBACH - Zagreb, Hala Park, 08.07.2021. - galerija

08.07.2021. − Zagreb, Hala Park

LAIBACH - Zagreb, Hala Park, 08.07.2021. - galerija

Must Read

VJEČNICI (Eternals)

Recenzije - Film

VJEČNICI (Eternals)
Psihomodo Pop VAMPIRskim pozdravom zaključuje 2020.

Vijesti

Psihomodo Pop VAMPIRskim pozdravom zaključuje 2020.
BATUSHKA, Belphegor - Zagreb,Boogaloo, 02.12.2021. - galerija

Galerije

BATUSHKA, Belphegor - Zagreb,Boogaloo, 02.12.2021. - galerija
IRON MAIDEN stižu u Zagreb krajem svibnja iduće godine

Vijesti

IRON MAIDEN stižu u Zagreb krajem svibnja iduće godine
POSLJEDNJA NOĆ U SOHOU (The Last Night in Soho)

Recenzije - Film

POSLJEDNJA NOĆ U SOHOU (The Last Night in Soho)
URIAH HEEP dolazi u Zagreb!

Vijesti

URIAH HEEP dolazi u Zagreb!
U.D.O. - Game Over

Recenzije

U.D.O. - Game Over
MASTODON - Hushed And Grim

Recenzije

MASTODON - Hushed And Grim
Ponovno i po posljednji put, samo za vas... WHITESNAKE!

Vijesti

Ponovno i po posljednji put, samo za vas... WHITESNAKE!
TKO NISKO PADA (The harder they fall)

Recenzije - Film

TKO NISKO PADA (The harder they fall)
FRANZ FERDINAND stižu u Zagreb

Vijesti

FRANZ FERDINAND stižu u Zagreb
POSLJEDNJI DVOBOJ (The Last Duel)

Recenzije - Film

POSLJEDNJI DVOBOJ (The Last Duel)
ZELENI VITEZ (The Green Knight)

Recenzije - Film

ZELENI VITEZ (The Green Knight)
DINA (Dune: Part One)

Recenzije - Film

DINA (Dune: Part One)
 SVI SVECI MAFIJE  (The Many Saints of Newark)

Recenzije - Film

SVI SVECI MAFIJE (The Many Saints of Newark)
MINISTRY - Moral Hygiene

Recenzije

MINISTRY - Moral Hygiene
JOŠ JEDNA RUNDA (Druk  / Another round)

Recenzije - Film

JOŠ JEDNA RUNDA (Druk / Another round)
BRYAN ADAMS u Ljubljani početkom 2022.

Vijesti

BRYAN ADAMS u Ljubljani početkom 2022.

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK