Kolumne

Damon Albarn – Od Britpopa do Apokalipse

Čovjek čije su pjesme prije dvadesetak godina bile himne pokreta poznatog kao Cool Britannia, danas ima album za koji tvrdi da je party soundtrack za kraj svijeta.

Objavljeno: 12.05.2017. 17:30

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Damon Albarn – Od Britpopa do Apokalipse

Dame i gospodo, zaglibismo u svijetu novog nacionalizma. Gledamo li na globalnoj razini, prvi put nakon drugog svjetskog rata brojne vodeće zemlje istovremeno zahvaća stanoviti trend jačanja radikalnog šovinizma. Pričali o Putinu i Trumpu, Kini i Turskoj ili pak novoj francuskoj vlasti, sve ih prati sličan svjetonazor, razlikuje se (samo) predznak. Bili radikalno lijevo ili desno, normalnom čovjeku ste ista stvar. Ipak, Brexit je bio istinsko neugodno iznenađenje. Zemlja koja je stoljećima sjecište brojnih kultura i gotovo sinonim za intrigantnost njihove sinergije, praktički je odlučila zatvoriti vrata ostatku svijeta. Mnogi će reći da je stvar neadekvatne integracije imigranata, i definitivno su na tragu nečega. Svejedno, smatram da se uvelike radi o generacijskoj stvari. Ljudi koji nemaju stvarnog doticaja sa problematikom svejedno odlučuju umjesto mladih koji se nalaze usred tih zbivanja. Nekoliko postotaka može biti škakljiva razlika koja će odlučiti živote milijuna. Isto tvrdi i Damon Albarn, čovjek čije su pjesme prije dvadesetak godina bile himne posve oprečnog pokreta, upamćenog pod imenom Cool Britannia. Čovjek čiji je čitav život jedan melting pot raznolikih kultura, utjecaja i svjetonazora je za karijere to zorno prikazivao, kako kroz Gorillaz, tako i kroz kolaboracije sa afričkim etno izvođačima. Takva kulturna raznolikost diljem svijeta danas dolazi pod upitnik.  Znate što, izuzev nogometa i pokojeg benda – Britanija više nije cool.

 

 

Odgojen u umjetničkoj obitelji, Damon Albarn je u ranoj mladosti naučio svirati klavir, gitaru i violinu. Nakon nekoliko adolescentskih bendova, pokreće novi projekt sa gitaristom Grahamom Coxonom, prijateljem iz djetinjstva, ritam sekciju čine basist Alex James i bubnjar Dave Rowntree. Bend se isprva zvao Seymour, ali pri potpisivanju prvog diskografskog ugovora, mijenjaju ime u Blur. Značajniju pozornost privlače 1991. uz pomoć singla „There's no Other Way“. Album „Leisure“ je dobro prihvaćen, ali i nepravedno uguran u koš sa izdancima Madchesterske scene, koja je već bila na izdahu. Izdavanjem albuma „Parklife“ (1994.) počinju figurirati kao značajni mainstream igrači. Pop zvuk u kombinaciji sa podmuklim društvenim komentarima im je zagarantirao status perjanica britanske glazbe. Dok je Cool Britannia bila na vrhuncu, mediji su potencirali rivalstvo između Blura i Oasisa. Braća Gallagher i Albarn su se godinama gledali preko nišana u famoznoj Bitci za britpop ( http://www.perun.hr/bitka-za-britpop - link please). „The Great Escape“ je '95. debitirao na vrhu, ali kako je s vremenom počeo opadati na ljestvici, mediji su počeli otpisivati Blur kao stvar prošlosti. Međutim, albumi „Blur“ i „13“ su svojim internacionalnim komercijalnim uspjehom vratili bendu zaslužen status ponajboljeg britanskog benda devedesetih.

 

 

Kako se britpop kao koncept ubrzo ohladio, Albarn i likovni umjetnik Jamie Hewlett počinju razvijati novi projekt. Željeli su stvoriti virtualni bend kao komentar na nedostatak integriteta u pop glazbi. I dok je Hewlett bio zadužen za vizualni identitet benda, Albarn se oslonio na kolaboraciju sa brojnim izvođačima iz različitih žanrova i tako nastaju Gorillaz. Gorko-slatke melodije izmješane sa rap dionicama, elektronskim beatovima i sjetnim refrenima izmještaju Gorillaz izvan svih žanrovskih struja. Albumi „Gorillaz“ i „Demon Days“ su uz znatan komercijalni uspjeh zaradili i kultan status soundtracka čitave jedne generacije, te dokazali kako originalne ideje još uvijek pale u svijetu glazbe.

 

Damon Albarn se kroz godine nije pokazao samo kao iznimno produktivan i kreativan pojedinac, već je često znao kolaborirati sa raznolikim ljudima kako bi iz sebe izvukao nešto novo. Nakon što je Blur početkom stoljeća prestao djelovati, Albarn se između izdanja Gorillaza bavi raznolikim projektima. 2002. izdaje odličan LP „Mali Music“ na kojem je surađivao s afričkim glazbenicima, a 2007. sudjeluje na zapaženom istoimenom prvijencu supergrupe The Good, the Bad & the Queen.  „Kinshasa One Two“ i „Rocket Juice & the Moon“ (na kojem je bass svirao Flea iz RHCP) samo nastavljaju niz eksperimentalnih suradnji kroz godine. Prema posljednjim informacijama, The Good, The Bad and The Queen pripremaju novi album inspiriran Brexitom. Blur se ponovno okupio 2008. ali publika će pričekati na novo studijsko izdanje punih sedam godina. „Plastic Beach“ (2010.) Gorillaza nije uspio nastaviti vibru sa ''Demon Daysa'', ali ostaje upamćen kao solidno ostvarenje, posebice u usporedbi sa osrednjim „The Fall“ koji je posve neočekivano izdan krajem iste godine.


 

 

Jedan od ključnih trenutaka karijere Damona Albarna je bez ikakve dvojbe njegov prvi punokrvni solo album. „Everyday Robots“ nije samo vrhunsko ostvarenje u jednoj sjajnoj diskografiji, već i ponajbolji album 2014. godine. Izrazito introspektivan i melankoličan, album predstavlja svojevrstan presjek pjevačeva života kroz koji se dotiče i svoje dugogodišnje paranoje koju gaji prema tehnologiji. „For those who give a shit, and I'm not assuming anyone does; hopefully there is a bit of an insight into who I am. Otherwise, it's just a neurotic, left-handed, middle-aged man talking nonsense out there, into the void.“ – Damon Albarn

 

Odličnu formu i iznimno produktivan ritam Albarn nastavlja sa Blurovim povratničkim albumom „The Magic Whip“, ali nakon dugogodišnjih glasina kako su Gorillaz gotova stvar, stigle su informacije o radu na novom materijalu. Premda je novi album sniman prije posljednjih američkih izbora, tematski se oslanja na tada suludu ideju da bi potpuni luđak poput Trumpa mogao postati predsjednikom. Album „Humanz“ je zamišljen kao party soundtrack za clusterfuck od ovog svijeta u kojem živimo. Glazba Gorillaza, ma koliko na trenutke živjela ruku pod ruku sa pop glazbom, ili zvučala funky i himnično, u suštini je itekako mračna i puna melankolije.


 
Svijet u kojem se Albarn otisnuo u glazbene vode je danas posve različita priča. Bilo je za očekivati da će glazba s vremenom postati još veća platforma za izražavanje stavova. Međutim, uzmite pedeset najslušanijih albuma prošle godine i politike nećete naći ni u tragovima. Razlog tome su preostale velike produkcijske kuće, koje danas nevoljko ulažu svoj novac u društveno osviještene izvođače. Danas je vjerojatno lakše napisati knjigu o tome što sa današnjom glazbom nije u redu, i premda takav stav očigledno nije nimalo produktivan, svejedno je bolno očito koliko današnjoj glazbi bolesno nedostaje muda. Pomalo znakovito, Humanz zaključuje pjesma „We Got The Power“ na kojoj gostuje i bivši Albarnov rival Noel Gallagher, kao dokaz da samo zajedništvom možemo do promjena.

 

 

Igor Pernar

Text by:

Igor Pernar

Prati autora

Dežurni glazbeni snob

Pročitaj više o temama: damon albarn, blur, gorillaz, the good, the bad and the queen, rock, britpop, kolumne, 2017, igor pernar



Kalendar

SARAH BRIGHTMAN - Zagreb, Arena, 21.12.2017.

21.12.2017. - četvrtak

SARAH BRIGHTMAN - Zagreb, Arena, 21.12.2017.

Zagreb, Arena
1190 - 790 kn

ĐORĐE BALAŠEVIĆ - Zagreb, Arena, 26.11.2017.

26.12.2017. - utorak

ĐORĐE BALAŠEVIĆ - Zagreb, Arena, 26.11.2017.

Zagreb, Arena
160 kn/ 180 kn/ 200 kn

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

02.02.2018. - petak

ROD STEWART 02.02.2018. u Areni Zagreb

Zagreb, Arena Zagreb
240 kn - 1490kn

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

02.02.2018. - petak

ARKONA i STRIBOG 02.02.2018., Boogaloo, Zagreb

Zagreb , Boogaloo
110 kn/ 130 kn/ 150 kn

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

24.02.2018. - subota

CARO EMERALD - Zagreb, KC D. Petrović, 24.10.2017.

Zagreb, KC D. Petrovića
200 kn

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

28.02.2018. - srijeda

MJUZIKL EVITA - Zagreb, Arena, 28.2.2018.

Zagreb, Arena
189 - 499 kn

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

08.03.2018. - četvrtak

ORPHANED LAND in Bratislava 08.03.2018.

Bratislava, Randal club

Satyricon - 19.03.2018. - Boogaloo, Zagreb

19.03.2018. - ponedjeljak

Satyricon - 19.03.2018. - Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo

YO LA TENGO u Pogonu Jedinstvo 11.05.2018.

11.05.2018. - petak

YO LA TENGO u Pogonu Jedinstvo 11.05.2018.

Zagreb, Pogon Jedinstvo
130 / 150 / 180 kuna

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

19.06.2018. - utorak

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

Zagreb , Tvornica Kulture
150 kn / 170kn/ 190 kn

Prosinac / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Galerije

DARKO RUNDEK & EKIPA (+Sara Renar) - Zagreb, Dom Sportova, 16.12.2017. - galerija

16.12.2017. − Zagreb, Velika dvorana Doma Sportova

DARKO RUNDEK & EKIPA (+Sara Renar) - Zagreb, Dom Sportova, 16.12.2017. - galerija
Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija

14.12.2017. − Zagreb, Tvornica

Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija

14.12.2017. − Zagreb, Hrvatska, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija
GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

12.12.2017. − Zagreb, Vintage Industrial

GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

Must Read

TARJA - From Spirit And Ghosts (A Score For A Dark Christmas)

Recenzije

TARJA - From Spirit And Ghosts (A Score For A Dark Christmas)
DARKO RUNDEK & EKIPA (+Sara Renar) - Zagreb, Dom Sportova, 16.12.2017. - galerija

Galerije

DARKO RUNDEK & EKIPA (+Sara Renar) - Zagreb, Dom Sportova, 16.12.2017. - galerija
THE DARK ELEMENT - The Dark Element

Recenzije

THE DARK ELEMENT - The Dark Element
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017.

Izvještaji

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017.
Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija

Galerije

Tús Nua - Zagreb, Tvornica - 14.12.2017. - galerija
JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija

Galerije

JOSIPA LISAC - Zagreb, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog - 14.12.2017. - galerija
Pjevač bendova SANCTUARY i NEVERMORE Warrel Dane preminuo od srčanog udara

Vijesti

Pjevač bendova SANCTUARY i NEVERMORE Warrel Dane preminuo od srčanog udara
GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija

Galerije

GBH - Zagreb, Vintage Industrial - 12.12.2017. - galerija
SUNDAYS & CYBELE - Zagreb, Močvara - 11.12.2017. - galerija

Galerije

SUNDAYS & CYBELE - Zagreb, Močvara - 11.12.2017. - galerija
Preminuo bubnjar PSIHOMODO POPA Tigran Kalebota

Vijesti

Preminuo bubnjar PSIHOMODO POPA Tigran Kalebota
TAHIJEVI KMETOVI - Franjo Tahy Se Bavi Mišlju

Recenzije

TAHIJEVI KMETOVI - Franjo Tahy Se Bavi Mišlju
MARILYN MANSON - Heaven Upside Down

Recenzije

MARILYN MANSON - Heaven Upside Down
GUSGUS  - Zagreb, Tvornica kulture, 06.12.2017.

Izvještaji

GUSGUS - Zagreb, Tvornica kulture, 06.12.2017.
BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb

Kalendar

BODY COUNT u Zagrebu - Tvornica Kulture, 19. lipnja 2018., Zagreb
NE OBLIVISCARIS - Urn

Recenzije

NE OBLIVISCARIS - Urn
NAREDNIK LOBANJA, Manheim - Zagreb, Vintage Industrial - 06.12.2017. - galerija

Galerije

NAREDNIK LOBANJA, Manheim - Zagreb, Vintage Industrial - 06.12.2017. - galerija
NICK CAVE & THE BAD SEEDS drugi headliner INmusica!

Vijesti

NICK CAVE & THE BAD SEEDS drugi headliner INmusica!
DUEL - Zagreb, Močvara - 05.12.2017. - galerija

Galerije

DUEL - Zagreb, Močvara - 05.12.2017. - galerija

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK