7.5

Recenzije

CANDLEMASS - The Door To Doom

Zamislite situaciju gdje započnete bend, snimite album i nazovete ga imenom koje će na kraju definirati još jedan podžanr u svijetu metala i vas učiniti jednim od značajnijih bendova svoje generacije.

Objavljeno: 26.02.2019. 20:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

CANDLEMASS - The Door To Doom

Žanr: Doom metal

Godina: 2019.

Izdavač: Napalm Records

Web


Tracklist:
1. Splendor Demon Majesty
2. Under The Ocean
3. (Feat. (Feat. Tony Iommi)
4. Bridge Of The Blind
5. Death's Wheel
6. Black Trinity
7. House Of Doom
8. The Omega Circle

Zamislite situaciju gdje započnete bend, snimite album i nazovete ga imenom koje će na kraju definirati još jedan podžanr u svijetu metala i vas učiniti jednim od značajnijih bendova svoje generacije. Pa baš je to sve, gore navedeno, uspio Candlemass kada je 1986. godine objavio svoj album prvijenac „Epicus Doomicus Metallicus“ i započeo jednu jako zanimljivu glazbenu priču. Samo nekoliko desetljeća kasnije, došlo se na ideju kako bi se putevi ponovno mogili sresti i kako bi Johan Längquist, originalni pjevač benda mogao unijeti nešto „kemije“ i da bi se možda mogla ponoviti kvaliteta koju ima album prvijenac... Pa, recimo da se baš i nije dogodilo i da se ovdje odigrala priča na koju dosta bendova u današnje vrijeme tiče, a to je sentimentalnost i pokušaj oživljavanja slike o bendu koju je isti imao u minulim desetljećima. Ali ovo bi bio dosta kratak osvrt na album da nastavim ovim tempom, stoga ću malo usporiti i početi priču u malo drugačijem vremenu, pa bi priča na kraju mogla imati malo više smisla. Stoga, počnimo ovako...

 

Candlemass kao bend postoji od 1984. godine, iako se neki od članova sreću već 1982. godine pod imenom Nemesis. Iako su početnu postavu benda činio osnivač i bassist Leif Edling, gitarist Mats Björkman i bubnjar Mats Ekström, uskoro su im se pridružili gitarist Klas Bergwall i pjevač Johan Längquist kao gostujući/sesijski glazbenici, ako tako mogu okarakterizirati njihove uloge. Godine 1986. snimljen je njihov hvaljeni i visoko cijenjeni prvijenac „ Epicus Doomicus Metallicus“, album koji je bend „stavio na kartu“ i s kojim je bend (tada) jednostavno stvorio žanr unutar žanra, podžanr koji mi danas znamo kao epic doom metal. Zanimljiva informacija i podatak koji doista pridonosi značaju samog benda, i ljudi koji stoje iza tog imena. No svom tom početnom uspjehu, na kratko, dolazi kraj kako iz benda odlazi pjevač Johan Längquist, dolazi do promjena u postavi benda koje će na kraju stvoriti „klasičnu postavu“ benda koju će nekoliko godina predvoditi Messiah Marcolin, pjevač koji je mnogima poznat po svojem dramatičnom, skoro pa i opernom glasu te pojavi koja je na pozornici, ali i u studiju dodatno učvrstila status benda unutar svjetske metal scene. Ova postava je objavila tri studijska album („Nightfall“ 1987. godine, „Ancient Dreams“ 1988. godine i „Tales Of Creation“ 1989. godine) i jedan album snimljen uživo („Candlemass (Live)“ 1990. godine).

 

Osobno, bend je za mene najbolje i najčvršće zvučao u svakom od perioda koje je obilježilo njegovo prisustvo u postavi benda, pošto je njihovoj glazbi dao neki dodatni, moćniji, usudio bih se reći i uzvišeniji ton koji ima neku svoju posebnost koju vam ne mogu točno opisati pošto smatram kako svatko to iskustvo slušanja i preslušavanja benda shvaća drugačije. Ali definitivno je to tema za neki drugi put, neku drugu raspravu. Nažalost, i ta je „kemija“ potrajala svega pet godina nakon čega se bend razilazi s Marcolinom, a studijski album objavljen 1992. godine biva snimljen s pjevačem Thomasom Vikströmom. Nakon toga je bend po prvi put prestao s radom 1994. godine, pa se osnivač i bassist Leif Edling posvetio svom projektu Abstrakt Algebra. Izdavačke kuće nisu bile pretjerano zainteresirane za njegovo stvaralaštvo pod tim bendom, stoga on ponovno okuplja bend 1997. godine s novom postavom predvođenom pjevačem Björnom Flodkvistom s kojim će snimiti albume „Dactylis Glomerata“ (1998.) i „From The 13th Sun“ (1999.) nakon čega se 2001. godine gore spomenuta „klasična postava“ ponovno okuplja, te uživo snima album pod imenom „Doomed For Live (Reunion 2002) koji će biti objavljen 2003. godine... godinu dana nakon što se bend nažalost ponovno razišao. Pravo ponovno okupljanje benda se dogodilo tek dvije godine kasnije, no i to će se pokazati kao turbulentno razdoblje, iako je bend u konačnici nastavio nesmetano svirati sve ove godine nakon.

 

Dakle, 2004. godine bend je ponovno krenuo u kreiranje novog studijskog materijala i aktivno pojavljivanje uživo. Glazbenici koji su se okupili tada su i dan danas dio benda, samo je dolazilo do promjena na pozicije pjevača. Očekivanja su bila velika, ali i opravdana s ponovnim dolaskom Marcolina koji je s bendom 2005. godine objavio istoimeni album „Candlemass“ koji je pokupio hvale od publike i kritike. Ali nažalost, niti to nije prošlo baš najbolje pošto su odnosi između članova postali toksični i nezdravi za daljnju suradnju. Stoga je Messiah Marcolin ponovno napustio bend tijekom produkcije albuma „King Of The Grey Islands“, koji je u konačnici obavljen 2007. godine s Robertom Loweom na mjestu pjevača. Lowe ostaje u bendu do 2012. godine, a tijekom tog perioda s njima snima jedan album snimljen i tri studijska albuma. Nakon što je 2012. godine objavljen „Psalms For The Dead“ Lowe biva otpušten iz benda. Iste godine je najavljeno kako će ovo biti posljednji studijski uradak od strane benda, te da će se posvetiti samo koncertnim aktivnostima za čiju je svrhu predstavljen Mats Levén kao novi pjevač. To u konačnici postaje netočna konstatacija, pošto će Levén s bendom snimiti dva EP-a prije no što bude otpušten 2018. godine. Zašto? E taj vam podatak nitko ne zna, ali izgleda da je Leif Edling došao na „odličnu“ poslovnu ideju i odlučio u bend ponovno pozvati originalnog, prvog pjevača Johana Längquista. Nakon tog ponovnog susreta, ove godine je objavljen novi studijski album „The Door To Doom“. Važan je podatak kako je Längquist bio na audiciji za svoje staro mjesto početkom devedesetih godina prošlog stoljeća tijekom kojih je Messiah Marcolin napuštao bend, ali nije prošao te se Candlemass s njim sastajao samo u rijetkim prilikama kada su uživo isključivo izvodili „Epicus Doomicus Metallicus“. Zanimljivo, no dosta o tome. Sada je vrijeme za novi album i ono što nam on donosi...

 

„The Door To Doom“ je novo studijsko ostvarenje koje je Candlemass objavio ove godine s glazbenicima koji tvore bend od ponovnog okupljanja 2004. godine, koji su udružili snage s prvim, originalnim pjevačem Johanom Längquistom. Suradnja je tako urodila plodom i objavljen je album kojega čini osam pjesama, od kojih ste jednu („House Of Doom“, iako u malo drugačijem aranžmanu) mogli čuti na istoimenom EP-u  iz 2018. godine dok je Mats Levén još bio član benda. Uz to, snimljen je i video uradak za pjesmu „Astorolus (The Great Octopus)“ tijekom čijeg je trajanja svoj doprinos za vrijeme solo dionica, u suradnji s bendom dao i legendarni Tony Iommi. Eto, kratak i služben dio recenzije. Malo preozbiljno za moj ukus, ali ne izgleda loše. Što se samog albuma tiče, on je dobar. Da, to je dobra riječ. Dobar album koji će ugoditi nostalgiji i simpatizerima samih početaka benda. Album koji zapravo možda niti ne bi bio toliko zamijećen da u snimanju i kreaciji istoga nije sudjelovao Johan Längquist. Kao što sam i rekao maloprije u tekstu, Leif Edling ima „nos za posao“ i potez se pokazao iznimno uspješnim. Ali da sve nema neku negativnu notu, može se reći da je album slušljiv i krije pjesme za koje se doista može reći da odskaču i da imaju „ono nešto“. Osobno bih izdvojio „Under The Ocean“, „Astorolus (The Great Octopus)“, „Death's Wheel“ i „House Of Doom“. Imate četiri pjesme (polovicu albuma) koje stvarno odskaču i imaju pravi štih, sve ide principom „pravo u glavu“. A na jednoj vam je i suradnja s Tonyjem Iommijem, stoga ne može ispasti loše nikako. Pjesme su direktne, precizne, pobude maštu i možete u njima uživati. I može se reći da ih zapamtite nakon slušanja, ostane vam u glavi neki riff, neka melodija ili neki stih koji vas upute na to da se radi o toj pjesmi, tog autora na tom albumu.

 

Ostatak albuma je pomalo tup, zamarajući i dosta nemaštovit, iskreno. Nekako, puno dopuna i popunjavanja u cilju tvorbe cjeline koja bi trebala biti album. Moglo bi se reći da se ovdje radi o slučaju koji zapravo uopće ne odskače od sličnih situacija kod većih bendova gdje dolazi do toga kako se snima i objavljuje jedno te isti album, gdje imate nekoliko pjesama koje ga drže i odskaču u svojoj kreativnosti i samoj moći, dok je ostalo tu u svrhu popunjavanja minutaže. Sada uzmite u obzir da se tu radi o (epic) doom metalu, onda imate problem jer to doista slušaju ljudi koji to vole i cijene takav izražaj. Ne govorimo tu o publikama i masama, nego doista o ljudima koji to slušaju i vole. Sada, ako njih ne možete zadovoljiti i ugodno iznenaditi svakom svojom kreacijom i materijalom, vi kao bend imate problem. Ali, iako se nije bavio glazbom preko tri desetljeća Johan Längquist, on pak na albumu zvuči čisto O.K. i odrađuje svoje dužnosti super, problem je samo taj što njegov glas katkada bude pretih i instrumenti nadglasavaju njegove dionice tijekom nekih pjesama. Ne bih volio čitati uskoro negdje kako se ovdje radilo samo o nekom poslovnom planu, bez daljnjih žudnji prema zdravoj glazbenoj suradnji koja bi mogla uroditi kvalitetnim albumima. Instrumentalno je isto na razini, odrađuju se dionice i sve ide tečno. Nekada malo i predugo, na trenutke bespotrebno. Ali da je sve uvježbano i odrađeno kako treba, te da svatko zna baratati svojim instrumentom je definitivno dokazano.

 

Leif Edling, koliko god bio businessman, on je ipak glazbenik i zna s kakvim se ljudima mora okružiti. Barem se tako nadam. Volio bih da je ovo prvi u nizu od nekoliko albuma koji se pokazao kao testni materijal za bolja nadolazeća izdanja. Nekako bi se onda pomirio s ovim albumom i ponekom zamornom minutom koju možete pronaći za njegovog trajanja. To vas nikako ne treba i ne smije obeshrabriti, ovo su i dalje moje riječi i moj dojam albuma, vi ga svakako preslušajte i dajte si truda u slušanju jer nećete ostati razočarani. Nećete možda biti oduševljeni kako ste to zamislili i očekivali, ali svakako ćete poslušati dobar album. Samo mu nedostaje nešto da bude odličan. Vjerujem da bi se to moglo razraditi u nadolazećim izdanjima i da bi se mogla iskristalizirati slika o onome što se želi postići. A ako je došlo do situacije u karijeri gdje se više nema što reći i ne zna se pronaći najbolji mogući način za izražaj, nema ničeg lošeg u tome da se kaže kako ste vi svoju glazbenu priču ispričali. To je grozan ishod, pogotovo za ljude koji slušaju i prate bend i nisu isti imali priliku vidjeti uživo... Ali ako do toga mora doći, zašto ne. Bolje da sjećanja na bend i njegovu ostavštinu budu pozitivna i da se prepričavaju anegdote s prvim kontaktima kvalitetnih dijelova vaše diskografije nego da se svako malo spomene kako ste zastranili. Ali ja i dalje podržavam da bendovi nastave, i da se pojave kod nas (ili u našoj blizini) da ih imamo priliku vidjeti uživo i o nekim stvarima prosuditi s dodatnim iskustvom u našem životu. I ono najbitnije: ako će Johan Längquist ostati u bendu, izvodite pjesme s ostalih albuma, nemojte u svoju setlistu uključiti samo „Epicus Doomicus Metallicus“ i „The Door To Doom“ jer to nikome neće biti zanimljivo. Nadam se (a i vjerujem) kako to nije samo moje skromno mišljenje.

 

Kako god bilo u konačnici, za sada se bend napokon pokrenuo s mrtve točke i krenuo na turneju kojom će promovirati svoj novi studijski uradak. I nadam se nekoj skoroj samostalnoj turneju gdje bend ovakvog imena i značaja neće nikome biti predgrupa, odnosno, kako se to danas ljepše kaže, posebni gost. Nema potrebe za time. Vjerujem kako u svijetu još uvijek im ljudi koji cijene i poštuju rad ovakvih bendova i da se publika može pronaći. Jer ako nije tako, onda imamo globalni problem koji bi mogao mnoge bendove poslati u uranjenu mirovinu. Neću to! Nisam vidio još dovoljno bendova uživo da oni sada odu u neku mirovinu, samo zato što su mlađe generacije nezainteresirane. Dosta dugo nisam bio na nekom koncertu gdje bih uživao u dubokim i „masnim“ riffovima, gromoglasnim bubnjevima i razornom bassu, gdje vokali svojom teatralnošću prizivaju propast, gdje se priča o životu i smrti, gdje se spjevaju stihovi o fantastičnim stvarima, gdje je sve toliko teško i moćno da imate osjećaj kako će vam cijeli Svemir sjesti na ramena. Zvuči moćno, zar ne? Stoga poslušajte album, komentirajte i otkrivajte, dajte si malo truda i nadajte se nekom odvažnom promotoru/organizatoru koji bi mogao imati hrabrosti ovakve bendove dovesti u naše, nama najbliže koncertne prostore.

 

Ako niste toliko upoznati s bendom, svakako preslušajte ono što su objavljivali prije kako biste dobili neke smjernice i jasniju sliku o onome što se krije iza imena Candlemass. Nećete požaliti, vjerujte mi. Možete biti ili malo manje, ili malo više zadovoljni, ali nikada nećete biti razočarani i/ili nezadovoljni. Toliko. Ukratko o tome. Sada idem čuti što krije Overkill i njihov ovogodišnji studijski uradak pod imenom „The Wings Of War“ o kojem ćete, vjerujem, čitati nešto kasnije ovoga tjedna...

Edi Grubor

Text by:

Edi Grubor

Prati autora

“Rock 'N' Roll is a nuclear blast of reality in a mundane world where no-one is allowed to be magnificent.” - Kim Fowley

Pročitaj više o temama: candlemass, to door to doom, doom metal, epic doom metal, edi grubor



Kalendar

METALDAYS FESTIVAL - Slovenija, Tolmin, 21. -27.07.2019.

21.07.2019. - nedjelja

METALDAYS FESTIVAL - Slovenija, Tolmin, 21. -27.07.2019.

Tolmin,
65 / 155 / 175 €

CKY, 23.07.2019, Vintage Industrial Bar, Zagreb

23.07.2019. - utorak

CKY, 23.07.2019, Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar

PULA FILM FESTIVAL - Pula, Arena, 23.07.-27.07.2019.

23.07.2019. - utorak

PULA FILM FESTIVAL - Pula, Arena, 23.07.-27.07.2019.

Pula, Arena

SKUNK ANANSIE - Zagreb, Šalata, 27.07.2019.

27.07.2019. - subota

SKUNK ANANSIE - Zagreb, Šalata, 27.07.2019.

Zagreb, ŠRC Šalata
190 kn / 220 kn / 250 kn / 370 kn

QUEENSRYCE - Slovenija, Ljubljana, kino Šiška, 28.07.2019.

28.07.2019. - nedjelja

QUEENSRYCE - Slovenija, Ljubljana, kino Šiška, 28.07.2019.

Ljubljana, Kino Šiška
25 €, 29 € na dan koncerta

FULIRANJE NA MORU - Tisno, The Garden Resort, 01.-.04.08.2019.

01.08.2019. - četvrtak

FULIRANJE NA MORU - Tisno, The Garden Resort, 01.-.04.08.2019.

Tisno, The Garden Resort
early bird 360 kn / 480 kn

SUPERUHO FESTIVAL - Primošten, 02. - 04.08.2019.

02.08.2019. - petak

SUPERUHO FESTIVAL - Primošten, 02. - 04.08.2019.

Primošten,

BRUTAL ASSAULT 2019 - Jaromer, Češka, utvrda Josefov, 07-10.08.2019.

07.08.2019. - srijeda

BRUTAL ASSAULT 2019 - Jaromer, Češka, utvrda Josefov, 07-10.08.2019.

Jaromer, Utvrda Josefov

SZIGET FESTIVAL 2019 - Mađarska, Obudai otok - Budimpešta, 07. - .13.08.2019.

07.08.2019. - srijeda

SZIGET FESTIVAL 2019 - Mađarska, Obudai otok - Budimpešta, 07. - .13.08.2019.

Budimpešta, Obudai otok
dnevne 75 EURa, višednevni passevi od 219 -339 EUR

Srpanj / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

Galerije

BEHAVE - Zagreb, Stross, 05.07.2019. - galerija

05.07.2019. − Zagreb, Stross

BEHAVE - Zagreb, Stross, 05.07.2019. - galerija
THE STRANGE - Zagreb, MSU, 06.07.2019. - galerija

06.07.2019. − Zagreb, Muzej suvremene umjetnosti

THE STRANGE - Zagreb, MSU, 06.07.2019. - galerija
WHITESNAKE, Animal Drive - Zagreb, ŠRC Šalata, 03.07.2019. - galerija

03.07.2019. − Zagreb, Hrvatska, ŠRC Šalata

WHITESNAKE, Animal Drive - Zagreb, ŠRC Šalata, 03.07.2019. - galerija

Must Read

CRVENA JOAN (Red Joan)

Recenzije

CRVENA JOAN (Red Joan)
Glazbenici ubojice

Kolumne

Glazbenici ubojice
DOMINO

Recenzije

DOMINO
ABBATH - Outstrider

Recenzije

ABBATH - Outstrider
Federico Schmuckler:

Intervjui

Federico Schmuckler: "Krajnja stanica izrade filma je nagrada iako to redatelji često ne shvaćaju svjesno."
COMBICHRIST, TerroloKaust - Zagreb, Mochvara, 13.07.2019. - galerija

Galerije

COMBICHRIST, TerroloKaust - Zagreb, Mochvara, 13.07.2019. - galerija
LUCAS FOX (MOTORHEAD):

Intervjui

LUCAS FOX (MOTORHEAD): "I met Lemmy at the Speakeasy and through Motorcycle Irene who was someone I spent a lot of time with…"
PULA FILM FESTIVAL - Pula, Arena, 23.07.-27.07.2019.

Kalendar

PULA FILM FESTIVAL - Pula, Arena, 23.07.-27.07.2019.
IAN PAICE - jesu li danas albumi 'in' ili 'out'?

Kolumne

IAN PAICE - jesu li danas albumi 'in' ili 'out'?
FULIRANJE NA MORU... uskoro počinje u Tisnom

Vijesti

FULIRANJE NA MORU... uskoro počinje u Tisnom
SIBERIAN MEAT GRINDER, Nether - Zagreb, AKC Attack, 07.07.2019.

Izvještaji

SIBERIAN MEAT GRINDER, Nether - Zagreb, AKC Attack, 07.07.2019.
THE STRANGE - Zagreb, MSU, 06.07.2019.

Izvještaji

THE STRANGE - Zagreb, MSU, 06.07.2019.
BEHAVE - Zagreb, Stross, 05.07.2019. - galerija

Galerije

BEHAVE - Zagreb, Stross, 05.07.2019. - galerija
ANJA KAVIĆ (STAR FILM FESTIVAL):

Intervjui

ANJA KAVIĆ (STAR FILM FESTIVAL): "Smatram da film sa dobrom tematikom, bez obzira na žanr ili kategoriju, nađe put do publike."
THE STRANGE - Zagreb, MSU, 06.07.2019. - galerija

Galerije

THE STRANGE - Zagreb, MSU, 06.07.2019. - galerija
YESTERDAY

Recenzije

YESTERDAY
WHITESNAKE, Animal Drive - Zagreb, ŠRC Šalata, 03.07.2019.

Izvještaji

WHITESNAKE, Animal Drive - Zagreb, ŠRC Šalata, 03.07.2019.
WHITESNAKE, Animal Drive - Zagreb, ŠRC Šalata, 03.07.2019. - galerija

Galerije

WHITESNAKE, Animal Drive - Zagreb, ŠRC Šalata, 03.07.2019. - galerija

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK