Kolumne

Britanija prije Beatlesa: Skiffle i još ponešto

Lonnie Donegan, kralj skifflea, bio je najcjenjeniji britanski izvođač prije pojave The Fab Four. Međutim, skiffle revival nije bio jedini ''konj za utrku'' Ujedinjenog kraljevstva. Šiparice su uzdisale za Cliffom Richardom, Billyjem Furyjem, Adamom Faithom...

Objavljeno: 11.06.2019. 13:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Britanija prije Beatlesa: Skiffle i još ponešto

U poslijeratnom Ujedinjenom Kraljevstvu nadobudni tinejdžeri uglavnom su imali problema s nabavljanjem „pravih“ instrumenata. Stoga su često pribjegavali sviranju na improviziranim glazbalima. Tako je slabo poznati žanr pod nazivom skiffle, kojega su prethodno, dvadesetih i tridesetih godina, svirali Afroamerikanci, uglavnom u saveznim državama na obali Meksičkog zaljeva, postao jednim od svojevrsnih simbola popularne muzike u Velikoj Britaniji pedesetih godina 20. stoljeća. Naravno, (umjerena) popularnost i široka rasprostranjenost žanra o kojemu je ovdje riječ bila je uvjetovana i pojavom Lonnieja Donegana, škotskog „kralja skifflea“, najuspješnijeg britanskog izvođača popularne glazbe prije The Beatlesa. O samom muzičkom stilu suvišno je pretjerano filozofirati. Radi se o relativno jednostavnoj mješavini bluesa, jazza i folka, izvođenoj na (uglavnom) akustičnim gitarama, ali i na improviziranim instrumentima poput keramičkih vrčeva ili ćupova (jugs), ''sklepanih'' udaraljki, dasaka za pranje i raznih drugih predmeta.

 


Skiffle možda nije bio izravni stilski prethodnik proboja britanskog bluesa - kojega su definitivno ponajprije simbolizirali John Mayall i njegovi Bluesbreakersi, ali i mnogi drugi izvođači - ili pop/rock fenomena iz prve polovice šezdesetih, iz sjevernoameričke perspektive poznatog kao 'Britanska invazija', ali ga se u svakom slučaju može smatrati važnom etapom u razvoju i konsolidaciji britanske pop i rock scene, svojevrsnim otočnim pandanom silno utjecajnog, relevantnog i popularnog američkog rock'n'rolla pedesetih, te pripremom za konačnu eksploziju i svjetsku afirmaciju britanske popularne muzike. Ta se eksplozija dogodila šezdesetih godina i naravno da je kolektiv sastavljen od Johna, Paula, Georgea i Ringa njezina najznačajnija i najupečatljivija personifikacija, ali već nešto prije nje pojavili su se izvođači poput megapopularnog Cliffa Richarda, čiji će prateći sastav The Drifters ubrzo učiniti transgresiju: The Shadowse i njihove legendarne instrumentale „Apache“ (1960.) i „Kon-Tiki“ (1961.) poznavat ćemo kao izuzetno značajan sastav i skladbe. Nisu ih napisali sami članovi grupe, već kompozitori Jerry Lordan i Michael Carr, ali izvedbe dvojice gitarista, Brucea Welcha i Hanka Marvina, te ritam-sekcije sastavljene od Jeta Harrisa (bas gitara) i Tonyja Meehana (bubnjevi) zasigurno ostaju u sjećanju. A spomenuti Richard postao je velika pop zvijezda i tinejdžerski idol, a sve je počelo kada je kao 18-godišnjak objavio singl „Move It“ svestranog i marljivog autora Iana Samwella.

 

 
Tu je bio i ćudljivi tinejdžerski idol Adam Faith, odgovoran za - između ostaloga - interpretaciju velikog hita „What Do You Want?“ (1959.) autora Lesa Vandykea. Nadalje, u 1962., godini proboja Beatlesa, legendarni producent i skladatelj Joe Meek pomogao je da „Telstar“ grupe The Tornados, instrumentalni singl „u duhu vremena“, postane veliki transkontinentalni hit. Izvjesne optužbe za plagiranje na stranu. Meek se ubio 1967., a ja nikad neću zaboraviti komentar izvjesnog profesora matematike da su Beatlesi upropastili muziku, a „the man“ s pokrićem prije njihovog proboja je bio upravo - Joe Meek. Tornadosi su inače služili i kao prateća grupa popularnog Billyja Furyja, poznatog po hit-singlovima poput npr. verzije dramatične beat balade „Halfway to Paradise“ legendarnih američkih pop tvoraca, Carole King i Gerryja Goffina. Fury je tada bio svojevrsni britanski seks-simbol. Možemo spomenuti i grupu The Moontrekkers i njihov singl ''Night of the Vampire'', također u Meekovoj produkciji. 

 


Naravno, ne treba zaboraviti barem spomenuti aktivnosti britanskog blues mecene Alexisa Kornera - zapravo rođenog Parižanina židovskih, turskih i grčkih korijena - koji je još od kraja četrdesetih bio aktivan u jazz i blues ansamblima. Kasnije je s Cyrillom Daviesom bio zaslužan za osnivanje sastava Blues Incorporated (koja je poslužila kao pravi rasadnik mladih i talentiranih blues/R&B glazbenika, poput Jacka Brucea i Gingera Bakera, koji će kasnije s Claptonom oformiti Cream), formirao je C.C.S., otkrio grupu Free itd. U tom je periodu važan jazz glazbenik, koji je, eto, koketirao sa skiffle izričajem, bio Chris Barber, s čijim je ansamblom Lonnie Donegan krajem 1955. godine imao svoj prvi veći američki hit, varijantu američke blues/folk skladbe „Rock Island Line“, prvi put snimljene tridesetih godina, a Georgie Fame je prvo svirao jazz, potom se pridružio Furyju, da bi šezdesetih godina njegov sastav Blue Flames, na neki način zapravo ''preotet'' Furyju, uključivao neke buduće zvijezde, primjerice gitarista Johna McLaughlina (kasnijeg člana Blues Incorporateda i osnivača legendarnog fusion/jazz rock sastava Mahavishnu Orchestra) i Mitcha Mitchella, kasnijeg bubnjara The Jimi Hendrix Experiencea. Može se konstatirati da je Clive Powell imao prilično uspješnu karijeru. Bili su tu još mnogi drugi izvođači, poput mladog Alexa Harveya i ekscentričnog blues i jazz muzičara (i inovativnog klavijaturista) Grahama Bonda (njegov The Graham Bond Organisation zapravo je sredinom 60-ih naslijedio spomenuti Kornerov Blues inc. i zapravo predstavljao završnu fazu karijera svojih članova, već spomenutih Bakera, Brucea i McLaughlina, prije upuštanja u prog rock i fusion, odnosno hard rock vode), ali ovaj tekst ipak nema ambicije za nešto više od svojevrsnog ''grebanja po površini''.


Vratimo se skiffleu. Predstavlja li nam on danas išta više od donekle opskurnog muzičkog fenomena koji je poslužio samo za pripremanje terena za bujicu 'Britanske invazije', pojave koja je - uz Beatlese - Americi donijela i Herman's Hermitse, The Kinkse, The Searcherse, grublje i oporije The Rolling Stonese i dr.? Iz perspektive znatnog dijela javnosti odgovor bi najvjerojatnije ipak bio negativan. Međutim, motivacija koju je ''kralj'' Lonnie Donegan donosio mladim i nadobudnim britanskim muzičarima koji su stasali sredinom i krajem pedesetih zapravo je nemjerljiva. Na kraju krajeva, zar sam uvod u jedno veličanstveno poglavlje iz historije pop-rock muzike nije počeo u ljeto '57., kada je John Lennon pozvao tada 15-godišnjeg Paula McCartneyja da se pridruži njegovoj skiffle grupi Quarrymen? Skiffle je pokazao da Britanija posjeduje vlastiti, iako definitivno niti približno jednako popularan i umjetnički kvalitetan odgovor na američke rock'n'roll klasike Eisenhowerovog desetljeća: Elvisa, Chucka Berryja, Little Richarda, Jerry Lee Lewisa… Specifičnost britanskog skifflea nije se posebno ogledala u možebitnom pribjegavanju obrascima autentične britanske folk glazbe. I dalje su se poštivala obilježja američkih ''crnih'' zvukovnih glazura - bluesa, jazza, folka…

 


Skiffle je, naravno, kao što sam već istaknuo, bio ukorijenjen u folku, jazzu i bluesu, svirao se na improviziranim instrumentima, njegovi su egzemplari često bile tzv. „novelty songs“, to jest pjesme bazirane na nekoj šaljivoj dosjetci, a korijene je vukao iz američke crnačke južnjačke tradicije prve polovice 20. stoljeća, naknadno preseljene i u industrijski i mnogoljudni Chicago. „Jug bands“ poput Cannon's Jug Stompers Gusa Cannona već su bili izgradili kakvu-takvu ograničenu reputaciju 20-ih i 30-ih, pa ne čudi da se britanski skiffle val iz pedesetih ponekad zapravo spominje kao skiffle revival. Ne namjeravam unedogled nabrajati i analizirati izvođače i skladbe, pa ću (uz već navedenog Donegana) spomenuti još samo Chasa McDevitta, koji je sa svojom skupinom Chas McDevitt Skiffle Group imao hit „Freight Train“, varijantu skladbe američke crne folk izvođačice Elizabeth Cotten, te Amerikanca Johnnyja Duncana, u domovini izvođača bluegrassa, a u Britaniji redefiniranog kao jednu od perjanica skifflea.

 

Bluegrass je i inače imao određene poveznice sa skiffleom. U svakom slučaju, ne može se reći da je (uvjetno označeno) muzički pravac kojim se ovdje bavimo bio izrazito komercijalno uspješan, uz iznimke veoma popularnog Donegana i pokojeg izdvojenog singla ponekog drugog umjetnika. Dakle, uloga skifflea ipak je primarno ležala u osposobljavanju mladih muzičara koji će kasnije, šezdesetih i sedamdesetih, izgraditi velike rock karijere. Oni su, svirajući skiffle, na zanimljiv način aktivno ušli u svijet glazbe, stekli svoja prva iskustva i pronašli idealnu i relativno jednostavnu platformu za daljnji muzički razvoj i napredak. A popis takvih mladaca uistinu je impresivan: Ronnie Wood, Mick Jagger, Roger Daltrey, Jimmy Page, David Gilmour, Ritchie Blackmore… Pedesetih je u Britaniji egzistiralo čak nekoliko desetaka tisuća skiffle bandova. To dovoljno govori o širokoj rasprostranjenosti tog fenomena.

 


Završit ću članak kratkim osvrtom na ključne točke u karijeri neizbježnog i već više puta spomenutog Lonnieja Donegana. ''Kralj skifflea'' je rođen kao Anthony Donegan u Škotskoj; svirao je jazz, a nastupao je i u svojevrsnim skiffle sekcijama jazz sastava Kena Colyera i spomenutog Chrisa Barbera. Upravo dok je još uvijek surađivao s potonjim ostvario je uspjeh s već navedenom „Rock Island Line“, UK i US Top 10 hitom i pjesmom koja je zapravo pokrenula cijelu pomamu za skiffleom. Donegan nije očekivao takav uspjeh, ali to je bio tek početak njegove priče o slavi. Kao i svi skiffle izvođači, svoj je repertoar bazirao na obradama blues i folk standarda. Uz napomenu da su aranžmani više naginjali rock'n'rollu. Naravno, bila je tu i gdjekoja originalna kompozicija. Istaknuo bih i naslove poput „Cumberland Gap“ (prerade pjesme velikog Woodyja Guthrieja) te Lonniejevih šaljivih originala „My Old Man's a Dustman“ i „Does Your Chewing Gum Lose Its Flavour (On the Bed Post Overnight)“.

 

Originalno objavljeno 25.02.2016. na Perun.hr

Pročitaj više o temama: skiffle, jazz, blues, folk, pop, rock, lonnie donegan, cliff richard, adam faith, billy fury, the shadows, the tornados, the beatles, kolumne, 2016, zvonimir lucic



Kalendar

SCYTHER, 19-23.06.2019.

19.06.2019. - srijeda

SCYTHER, 19-23.06.2019.

,

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 19.06.2018.

19.06.2019. - srijeda

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 19.06.2018.

Pula, Arena
190 kn / 360 kn / 430 kn / 460 kn

LOMLJENJE METALOM - WARM UP, 20.06.2019., Randevu/DANĐN Bar, Osijek

20.06.2019. - četvrtak

LOMLJENJE METALOM - WARM UP, 20.06.2019., Randevu/DANĐN Bar, Osijek

Osijek, Randevu/DANĐN Bar

CANNIBAL CORPSE - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019.

20.06.2019. - četvrtak

CANNIBAL CORPSE - Zagreb, Boogaloo, 20.06.2019.

Zagreb, Boogaloo
145 kn / 155 kn / 180 kn

RED FANG - Zagreb, Močvara, 22.06.2019.

22.06.2019. - subota

RED FANG - Zagreb, Močvara, 22.06.2019.

Zagreb, Močvara
130/160 kn

FAUN, Strigon, 23.06.2019., MMC, Bratislava

23.06.2019. - nedjelja

FAUN, Strigon, 23.06.2019., MMC, Bratislava

Bratislava, MMC

FAUN, 23.06.2019., Majestic Music Club, Bratislava, Slovakia

23.06.2019. - nedjelja

FAUN, 23.06.2019., Majestic Music Club, Bratislava, Slovakia

Bratislava, Majestic Music Club
11 € - 40 €

NYTT LAND, 23.06.2019., Kset, Zagreb

23.06.2019. - nedjelja

NYTT LAND, 23.06.2019., Kset, Zagreb

Zagreb, KSET
35kn/45kn

Pure Electro party, GK Jabuka, 28.06.2019., Zagreb

28.06.2019. - petak

Pure Electro party, GK Jabuka, 28.06.2019., Zagreb

Zagreb, GK Jabuka
Besplatno

LETU ŠTUKE - Zagreb, krov MSU, 29.06.2019.

29.06.2019. - subota

LETU ŠTUKE - Zagreb, krov MSU, 29.06.2019.

Zagreb, krov MSU
85 kn

Lipanj / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Must Read

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 18.6.2019.

Izvještaji

FOO FIGHTERS - Pula, Arena, 18.6.2019.
UNFOUND RELIANCE:

Intervjui

UNFOUND RELIANCE: "Svi imamo strast za ''heavy'' glazbom i volimo melodičnost tako da nam je žanr postao sasvim prirodan."
NOVAROCK - Nickelsdorf, Austrija, 13-16.06.2019.

Izvještaji

NOVAROCK - Nickelsdorf, Austrija, 13-16.06.2019.
NOVAROCK - Nickelsdorf, Austrija, 13-16.06.2019. - galerija

Galerije

NOVAROCK - Nickelsdorf, Austrija, 13-16.06.2019. - galerija
UNFOUND RELIANCE:

Intervjui

UNFOUND RELIANCE: "We all have a passion for heavy metal and we all love the melodicness so the genre came quite natural to us."
UADA, Panzerfaust - Zagreb, Mochvara, 17.06.2019. - galerija

Galerije

UADA, Panzerfaust - Zagreb, Mochvara, 17.06.2019. - galerija
RAMMSTEIN - Dresden, Stadion Rudolf Harbig, 12.06.2019.

Izvještaji

RAMMSTEIN - Dresden, Stadion Rudolf Harbig, 12.06.2019.
GODZILLA II: KRALJ ZVIJERI (Godzilla: King of the Monsters)

Recenzije

GODZILLA II: KRALJ ZVIJERI (Godzilla: King of the Monsters)
DEATH ANGEL - Humanicide

Recenzije

DEATH ANGEL - Humanicide
BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB, The Vacant Lots - Zagreb, Tvornica Kulture, 13.06.2019.

Izvještaji

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB, The Vacant Lots - Zagreb, Tvornica Kulture, 13.06.2019.
ROCKETMAN

Recenzije

ROCKETMAN
Grunge se morao pojaviti

Kolumne

Grunge se morao pojaviti
Britanija prije Beatlesa: Skiffle i još ponešto

Kolumne

Britanija prije Beatlesa: Skiffle i još ponešto
STOCKHOLMSKI SINDROM (Stockholm)

Recenzije

STOCKHOLMSKI SINDROM (Stockholm)
Danas je međunarodni dan grupe SLAYER

Vijesti

Danas je međunarodni dan grupe SLAYER
KEEP OF KALESSIN - 18.06.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Kalendar

KEEP OF KALESSIN - 18.06.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar
FLESHGOD APOCALYPSE - Veleno

Recenzije

FLESHGOD APOCALYPSE - Veleno
BRUTAL ASSAULT 2019 - dva mjeseca do početka

Vijesti

BRUTAL ASSAULT 2019 - dva mjeseca do početka

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK