Kolumne

Anđeli i demoni osamdesetih koji su zaobišli jugoslavensku muziku

Zašto ovi motivi synthpopa (čudna međuigra vjere, požude, androginosti i bondagea) nikada nisu istinski ušli u muziku Hrvatske i Jugoslavije? Vrlo jednostavno, nismo bili Zapad. Samo su se krale melodije sa Zapada, ali što se muvalo po glavi jednom Cohenu, to je valjda shvaćao Arsen Dedić, ali muzički nitko drugi.

Objavljeno: 28.08.2019. 08:47

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Anđeli i demoni osamdesetih koji su zaobišli jugoslavensku muziku

Na radio valovima stanica tadašnjeg RTV Zagreba u osamdesetima se od francuske muzike primarno moglo čuti dobru staru šansonu šezdesetih i sedamdesetih za poštene samoupravljače. Pamtim najbolje Gilberta Bécauda, a od muzike koja nije šansona tu je bio Joe Dassin, kojega i danas volim slušati. Od tadašnje suvremena muzike, ostala mi je jedino u uhu Claudie Fritsch-Mentrop poznatija kao Desireless. Francusku pop muziku osamdesetih otkrio sam tek 2004. po preporuci kolege s politologije. Souad Massi mi nije legla, ali kompilacija tristotinjak francuskih pop-rock skladbi iz toga doba koju sam naknadno nabavio često mi je u uhu.


Da krenemo s pričom, godina je 1986., francuska synthpop grupa Images izdaje svoj prvi singl "Les Démons de minuit" (Demoni ponoći). Singl se te godine prodaje u 1,175,000 primjeraka, a dan danas pjesma se smatra jednom od najvećih francuskih pop hitova. Skladba nije pretjerano komplicirana, lako ulazi u uho, dominira plesni ritam i sintizajzerski zvuk, klasičan primjer popa osamdesetih. Tri i pol minute idealnih za mrak diskokluba, skakanja po krevetu ili što su već radili naši stari u osamdesetima.

 
Tekst je također jednostavan i ocrtava liriku muzike osamdesetih. Muškarac kasno po noći šeće usamljen ulicom, umire od dosade, puši cigaretu (danas je to kao nezamislivo), upada u neki bar, točnije odnose ga tamo demoni ponoći. U osamdesetima duboka noć je oko ponoći. U baru vidi nju kako pleše u visokim petama i kako zanosno njiše svojim kukovima, a naš junak se zaljubljuje. Kako su ovo osamdesete, nema ni naznake da su se, kao u lirici sedamdesetih, opalili u pokrajnjoj ulici, već on samo zaljubljeno gleda u nju, a jel' bilo nešto, pa naravno da nije, pa pobogu, AIDS/HIV vlada uokolo. Tri godine kasnije lijepo kaže Leonard Cohen, najveći pjesnik synthpopa, "Everybody knows that the naked man and woman are just a shining artifact of the past." (Svi znaju da je golo muško i žensko tijelo samo sjajući artefakt prošlosti). "Demoni ponoći" ostali bi tipična pop skladba da nije uz nju došao i opasno skandalozni spot. Jer osamdesete su doba MTV-a, a spot je prirodni produžetak svakog singla. Može uzdići najgoru pjesmu i uništiti najbolju (primjerice pojedini spotovi Shakin' Stevensa iz toga doba su nešto grozno, dobra pop pjesma, a spot strava i užas.).

 


Skandalozni spot sniman je u crkvi. Naš junak je francuski don Kaćunko koji odrađuje svoj svećenički posao idi-mi-dođi-mi, a odjednom se oltar pretvara u bar, crkva postaje plesni podij, a vrag dolazi u obliku seksi domine sa svojim demoni(cama) ponoći. Spot je čudesna zbirka bogohulnih motiva, samo čovjek odgojen u katoličkoj vjeri mogao se dosjetiti ovakvih stvari; neki čudan spoj "Thrillera" Michela Jacksona i Falcove poetike. Za današnja mjerila nije pretjerano skandalozan, samo teološki obrazovana osoba može uhvatiti finese maštovitog bogohulništva, ali u ono doba dignuo je finu prašinu u Francuskoj te, naravno, zadobio uobičajeni i pripadajući bijes lokalne Katoličke crkve, što je bilo za očekivati. Pjesmu je priljubila BDSM/bondage zajednica u Parizu, a nije teško pogoditi zašto. Spot je jednostavan i genijalan jer daje presjek nekih klasičnih motiva synthpopa toga doba. Prvo, tu su kršćanski motivi, koji su se u osamdesetima vratili u estetiku, zatim riječ je o uobičajnoj seksualnoj napetosti i o žudnji u kojoj nema puno stvarnih dodira, BDSM/bondage je u zraku, a lik žene-vraga poprilično je androgin, može poći na obje strane.


Kako je došlo do toga ludoga spoja? Najviše je zaslužna panika vezana uz HIV/AIDS o kojem se nije nešto pretjerano znalo, osim da se prenosi seksualnim putem. Na Zapadu, to je doba kada je na vlasti jedna desna i konzervativna elita. U Engleskoj tu je Margaret Thatcher, u SAD-u vlada Ronald Reagan, u Njemačkoj je Helmut Kohl, u Vatikanu sjedi ultimativni konzervativac Ivan Pavao II., a jedino u Francuskoj je ljevičar François Miterrand, licemjerni bigamist, koji doduše 1986. uzima konzervativca za vlastitog premijera, dakle uklapa se u konzervativno ozračje. S druge strane su Sovjeti. Svi su naoružani atomski bombama, Hladni rat je u punom jeku, osjeća se specifičan angst, to je vrlo teško vrijeme.


Bondage je konzervativan utoliko što se vrti oko svega ostalog, a ponajmanje oko samoga čina seksa. Igre, igre, igre, prikladne za doba koje se bojalo klasičnog seksa (što naravno ne znači da ga nije bilo, samo na kratko vrijeme, do popularizacije kondoma u devedesetima, smanjio se gas u rekreativnom seksu). Kršćanstvo se vratilo u igru jer su se ljudi zbog AIDS-a i atomskih bombi osjetili poprilično smrtni, ali i zato jer su sedamdesete završile u naftnoj krizi, terorizmu i neizvjesnosti, pa je ljudima trebalo nekakvo središte, nekakva sigurnost, a kršćanstvo to pruža, stavlja Boga u središte. Dakle, od stava sedamdesetih da konvencionalni seks ima prednost ispred svega, došlo se do "Only you" (Samo ti) kako to lijepo pjeva Yazoo daleke 1982., a kasnije će na istoj pjesmi Flying Pickets zaraditi globalnu slavu.

 
Da se vratimo muzici, britanski synthpop band Orchestral Manoeuvres in the Dark 1981. izdaje svoj treći album "Architecture & Morality", s kojega 1982. izlazi singl "Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)" (verzija s albuma zove se "Joan of Arc (Maid of Orleans)''; singl varijanti je promijenjeno ime da je se ne bi pobrkalo sa skladbom jednostavnijeg naziva "Joan of Arc") s pripadajućim spotom. Po njemačkom "Chartshowu", ovo je apsolutno najveći hit cjelokupnih osamdesetih u Njemačkoj. Pjesma je bila broj jedan u Belgiji, Nizozemskoj i Španjolskoj 1982., dok se u Britaniji popela na četvrto mjesto. Pripadajući spot premrežen je kršćanskom simbolikom, a Andy McCluskey pati za anđelom (anđeli su rodno neodređeni, i muško, i žensko u isti tren) u obliku francuske svetice iz 15. stoljeća, Ivane Orleanske.

 

 
Motivi su opet slični, kršćanska vjera, patnja za ženom, androginost, a imamo čak i scenu vezivanja, dakle i najklasičniji bondage je dodirnut. Ivana Orleanska je pojam ženstvenosti, a opet nosi oklop i ratnik je. Čuvena filmska bajka "Ladyhawk" iz 1985., režisera Richarda Donnera, gotovo kao da je produženi spot OMD-a. Rutger Hauer je muškarčina i vitez koji je zaljubljen u Michelle Pfeiffer (kratkokosa, tomboy na kvadrat), ali ona se svako malo pretvara u sokola, što brani njihovu ljubav, a tu je i Matthew Broderick, mladi fratar, koji im pomaže da se spoje u vječnoj ljubavi koju im brani iskvareni biskup. Imamo opet ljubav, žudnju bez tjelesnog, pitanja vjere i vjernosti, itd. Soundtrackom dominira zvuk sintesajzera.


Dok se kod navedenih spotova i grupa naziru bondage i androgini motivi, neke su synthpop grupe namjerno uzimale navedeni androgini i bondage image. Philip Oakey iz Human League, heteroseksualac na kvadrat, nosio je maskaru i opasno mutio u izgledu. Eurythmics u ranoj fazi podosta su koristili bondage look, a Annie Lennox je izgledala kao androgina domina, ali su kasnije odustali od toga imagea. Možda najbolja zbirka svih ovih kompliciranih motiva, u stihovnom smislu, svakako je "I'm Your Man" već spomenutog Leonarda Cohena iz spomenute 1988. Cohen je najveći. Zanimljivo je kako od se od depresivnog folk pjevača pretvorio u lirski najjači izdatak synthpopa osamdesetih. Karizma i dubok glas, čovjek koji je izgarao za svojim ženama.


Depeche Mode, koji je vrlo vjerojatno i bio ostao najpopularniji synthpop band u Hrvata sasvim je otvoreno imao bondage look, nosili su šminku i izgledali androgino, a pjesme su odražavale preokupacije toga doba, i to bez pardona. Primjerice "Master and Servant" (1984.),  "A Question of Lust" (1986.)  ili pak "Shake the Disease" (1985.), koju je napisao Martin Gore,  meni je apsolutna najdraža njihova pjesma koja spaja motive ovisnosti, požude i ljubavi. Singl "Personal Jesus" (1989.) koji je opet napisao Gore, spaja sve navedeno. Kasnija Cashova verzija briše seksualnost iz priče i Cash stvara jednu od najvećih gospel pjesama u povijesti.

 


Jugoslaviju i Hrvatsku toga doba zapravo nisu pretjerano dotaknuli navedeni motivi, osim androginost na nekoj vizualnoj razini kod npr. Doriana Graya (utjecaj Davida Bowiea) ili Olivera Mandića (za kojeg mi se čini da je vizualno više na tragu Boy Georgea, nego naših navedenih protagonista). Stihovi koje nalazimo kod Cohena i kod Gorea jednostavno su nepostojeći u Hrvatskoj i Jugoslaviji toga doba. Doduše, na Zagrebfestu 1986. Tutti Frutti izvodi svoj pop-rock hit "Nismo svi anđeli" u kojem dobivamo poziv da siđemo u podrum, uživamo s vješticama jer "otmjenost je dosadna". Produktivni i lucidni Neno Ninčević je izgleda uhvatio duh vremena ili bio na kakvom dobrom maskiranom tulumu u Londonu ili Parizu, tko će ga znati, ali daleko od kompleksnosti koje se nalazila kod Depeche Modea.


Francuska muzika osamdesetih kao da nije ovdje postojala. Za Hrvatsku kao da ne postoje francuski ženski vokali kao Bibie, jedna posebna Jeanne Mas ili pak opasna Rose Laurens,  a ni ne znamo za mušku glavnu zvijezdu toga doba, pokojnog Daniela Balavoinea, promaknuo nam je karizmatični Marc Lavoine ili pak francuski veteran Michel Sardou, a ni grupe kao Indochine ili Images nisu ostavile traga na jugoslavenskoj muzici.

 

Zašto ovi motivi synthpopa (čudna međuigra vjere, požude, androginosti i bondagea) nikada nisu istinski ušli u muziku Hrvatske i Jugoslavije? Vrlo jednostavno, nismo bili Zapad. Samo su se krale melodije sa Zapada, ali što se muvalo po glavi jednom Cohenu to je valjda shvaćao Arsen Dedić, ali muzički nitko drugi. O krađi melodija, drugi put. Ali shvatiti Depeche Mode bilo je previše za jedan muzički Zagreb u kojemu su u 23h bile puste birtije. Doduše, zanimljivo, klinci koji su tada slušali tu muziku, shvaćali su je, ali kompozitori i tekstopisci nisu. Dobra stara vremena? Moš' mislit.


Zvonimir Golob, čuveni hrvatski pjesnik, u svojoj zbirci "Stope" iz 1989. izdaje pjesmu "Lutka" u kojoj nalazimo i androginost ("Zamišljam te nagu sa tijelom dječaka"), podosta kršćanskih motiva (anđeo, zvonik, hostija), a nešto sitno i ožiljaka. Arsen ju je uglazbio za album "Ministarstvo (straha)" iz 1997.
Zapad je zaprimila panika od smrtnosti. Apokalipsa kao da je postala bliža. Pitanje pripadanja odjednom iskače. Kako to 1984. u pjesmi "Captain" kaže Cohen: "There is no decent place to stand in a massacre. But if a woman take your hand then go and stand with her". (Nema poštenog mjesta u masakru, ali ako te žena uzme za ruku, stani do nje.) Kada je kraj svijeta tako blizu, postalo je važno pripadati nekome. Odnos između Krista i vjernika, taj osjećaj vjerskog pripadanja, postao je opet relevantan u osamdesetima. A uvukao se na mjesta gdje bi se to najmanje očekivalo.

 


Vjernost ispred svega, a onda su došle devedesete, došli su kondomi, Fukuyama, Spice GirlsBackstreet Boys. A novi Andy McCluskey i Martin Gore nisu došli, a pogotovo nije Cohen. Na kraju nam ostaje ipak specifičan optimizam u stihovima Eurythmicsa, opet iz 1986. "The miracle of love will take away your pain. When the miracle of love comes your way again." (Čudo ljubavi izliječit će tvoju bol. I to kada se čudo ljubavi opet nađe na tvome putu.)

 

Originalno objavljeno 24.03.2016. na Perun.hr

Pročitaj više o temama: synthpop, pop, omd, leonard cohen, depeche mode, eurythmics, images, osamdesete, kolumna, mislav miholek, 2016



Kalendar

LJETO U MSU: MILE KEKIN, 11.07.2020., Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb

11.07.2020. - subota

LJETO U MSU: MILE KEKIN, 11.07.2020., Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb

Zagreb, Muzej suvremene umjetnosti
79 kn

'80S PARTY I PLESNI SHOW, 11.07.2020., Boogaloo, Zagreb

11.07.2020. - subota

'80S PARTY I PLESNI SHOW, 11.07.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
Besplatno/ Nakon 00:00h 20 kn

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

24.07.2020. - petak

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

Opatijska rivijera, Klana i Kastav, razno
ulaz slobodan

HEADBANGER'S HOLIDAY - Pula, Vallelunga, 5. – 9. 08.2020.

05.08.2020. - srijeda

HEADBANGER'S HOLIDAY - Pula, Vallelunga, 5. – 9. 08.2020.

Pula, Vallelunga
210 / 430 / 580 kn

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 12.09.2020., ŠRC Šalata, Zagreb

12.09.2020. - subota

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 12.09.2020., ŠRC Šalata, Zagreb

Zagreb, ŠRC Šalata
85kn/100kn7120kn

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

20.10.2020. - utorak

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

Zagreb, Tvornica kulture
120 kn pretprodaja / 150 kn na dan koncerta

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 29.10.2020.

29.10.2020. - četvrtak

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 29.10.2020.

Zagreb, Lisinski
210, 280, 350, 420 i 490 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020.

09.11.2020. - ponedjeljak

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020.

Ljubljana, dvorana Stožice

SKUNK ANANSIE, 19.11.2020., Dom Sportova, Zagreb

19.11.2020. - četvrtak

SKUNK ANANSIE, 19.11.2020., Dom Sportova, Zagreb

Zagreb, Dom Sportova
200 kn / 230 kn/ 260 kn

Srpanj / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Must Read

Preminuo ROBERT JURČEC MUHA

Vijesti

Preminuo ROBERT JURČEC MUHA
LIVE VREMEPLOV IZ 2010. - galerija

Galerije

LIVE VREMEPLOV IZ 2010. - galerija
10 iznad 10 - epovi europskog progressive rocka sedamdesetih (2. dio)

Kolumne

10 iznad 10 - epovi europskog progressive rocka sedamdesetih (2. dio)
Preminuo slavni skladatelj filmske glazbe Ennio Morricone

Vijesti

Preminuo slavni skladatelj filmske glazbe Ennio Morricone
(NON)SAVVY AUTEURIST - Slowly Getting There

Recenzije

(NON)SAVVY AUTEURIST - Slowly Getting There
KD LISINSKI - Corona. Tremolo. Maestoso.

Vijesti

KD LISINSKI - Corona. Tremolo. Maestoso.
2017. - 2018. PRED OBJEKTIVOM DANKA CRNKOVIĆA - galerija

Galerije

2017. - 2018. PRED OBJEKTIVOM DANKA CRNKOVIĆA - galerija
YAMMATOVO dovodi JACKA SAVORETTIJA u 2021.!

Vijesti

YAMMATOVO dovodi JACKA SAVORETTIJA u 2021.!
Proletjeli ispod radara (2. dio)

Kolumne

Proletjeli ispod radara (2. dio)
Proletjeli ispod radara (1. dio)

Kolumne

Proletjeli ispod radara (1. dio)
2018. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija

Galerije

2018. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija
DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020.

Izvještaji

DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020.
DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020. - galerija

Galerije

DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020. - galerija
'Veliko Trojstvo' koje je promijenilo glazbu

Kolumne

'Veliko Trojstvo' koje je promijenilo glazbu
Najavljeno 2. izdanje Jerry Ricks blues festivala

Vijesti

Najavljeno 2. izdanje Jerry Ricks blues festivala
JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

Kalendar

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.
DADO TOPIĆ I BE HA VE u subotu na Velikogoričkom festivalu

Vijesti

DADO TOPIĆ I BE HA VE u subotu na Velikogoričkom festivalu
TONY LEE KING, DADO TOPIĆ, BE HA VE... (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, Tuđmanov park - 27. 06. 2020.

Kalendar

TONY LEE KING, DADO TOPIĆ, BE HA VE... (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, Tuđmanov park - 27. 06. 2020.

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK