Kolumne

Anđeli i demoni osamdesetih koji su zaobišli jugoslavensku muziku

Zašto ovi motivi synthpopa (čudna međuigra vjere, požude, androginosti i bondagea) nikada nisu istinski ušli u muziku Hrvatske i Jugoslavije? Vrlo jednostavno, nismo bili Zapad. Samo su se krale melodije sa Zapada, ali što se muvalo po glavi jednom Cohenu, to je valjda shvaćao Arsen Dedić, ali muzički nitko drugi.

Objavljeno: 28.08.2019. 08:47

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

Anđeli i demoni osamdesetih koji su zaobišli jugoslavensku muziku

Na radio valovima stanica tadašnjeg RTV Zagreba u osamdesetima se od francuske muzike primarno moglo čuti dobru staru šansonu šezdesetih i sedamdesetih za poštene samoupravljače. Pamtim najbolje Gilberta Bécauda, a od muzike koja nije šansona tu je bio Joe Dassin, kojega i danas volim slušati. Od tadašnje suvremena muzike, ostala mi je jedino u uhu Claudie Fritsch-Mentrop poznatija kao Desireless. Francusku pop muziku osamdesetih otkrio sam tek 2004. po preporuci kolege s politologije. Souad Massi mi nije legla, ali kompilacija tristotinjak francuskih pop-rock skladbi iz toga doba koju sam naknadno nabavio često mi je u uhu.


Da krenemo s pričom, godina je 1986., francuska synthpop grupa Images izdaje svoj prvi singl "Les Démons de minuit" (Demoni ponoći). Singl se te godine prodaje u 1,175,000 primjeraka, a dan danas pjesma se smatra jednom od najvećih francuskih pop hitova. Skladba nije pretjerano komplicirana, lako ulazi u uho, dominira plesni ritam i sintizajzerski zvuk, klasičan primjer popa osamdesetih. Tri i pol minute idealnih za mrak diskokluba, skakanja po krevetu ili što su već radili naši stari u osamdesetima.

 
Tekst je također jednostavan i ocrtava liriku muzike osamdesetih. Muškarac kasno po noći šeće usamljen ulicom, umire od dosade, puši cigaretu (danas je to kao nezamislivo), upada u neki bar, točnije odnose ga tamo demoni ponoći. U osamdesetima duboka noć je oko ponoći. U baru vidi nju kako pleše u visokim petama i kako zanosno njiše svojim kukovima, a naš junak se zaljubljuje. Kako su ovo osamdesete, nema ni naznake da su se, kao u lirici sedamdesetih, opalili u pokrajnjoj ulici, već on samo zaljubljeno gleda u nju, a jel' bilo nešto, pa naravno da nije, pa pobogu, AIDS/HIV vlada uokolo. Tri godine kasnije lijepo kaže Leonard Cohen, najveći pjesnik synthpopa, "Everybody knows that the naked man and woman are just a shining artifact of the past." (Svi znaju da je golo muško i žensko tijelo samo sjajući artefakt prošlosti). "Demoni ponoći" ostali bi tipična pop skladba da nije uz nju došao i opasno skandalozni spot. Jer osamdesete su doba MTV-a, a spot je prirodni produžetak svakog singla. Može uzdići najgoru pjesmu i uništiti najbolju (primjerice pojedini spotovi Shakin' Stevensa iz toga doba su nešto grozno, dobra pop pjesma, a spot strava i užas.).

 


Skandalozni spot sniman je u crkvi. Naš junak je francuski don Kaćunko koji odrađuje svoj svećenički posao idi-mi-dođi-mi, a odjednom se oltar pretvara u bar, crkva postaje plesni podij, a vrag dolazi u obliku seksi domine sa svojim demoni(cama) ponoći. Spot je čudesna zbirka bogohulnih motiva, samo čovjek odgojen u katoličkoj vjeri mogao se dosjetiti ovakvih stvari; neki čudan spoj "Thrillera" Michela Jacksona i Falcove poetike. Za današnja mjerila nije pretjerano skandalozan, samo teološki obrazovana osoba može uhvatiti finese maštovitog bogohulništva, ali u ono doba dignuo je finu prašinu u Francuskoj te, naravno, zadobio uobičajeni i pripadajući bijes lokalne Katoličke crkve, što je bilo za očekivati. Pjesmu je priljubila BDSM/bondage zajednica u Parizu, a nije teško pogoditi zašto. Spot je jednostavan i genijalan jer daje presjek nekih klasičnih motiva synthpopa toga doba. Prvo, tu su kršćanski motivi, koji su se u osamdesetima vratili u estetiku, zatim riječ je o uobičajnoj seksualnoj napetosti i o žudnji u kojoj nema puno stvarnih dodira, BDSM/bondage je u zraku, a lik žene-vraga poprilično je androgin, može poći na obje strane.


Kako je došlo do toga ludoga spoja? Najviše je zaslužna panika vezana uz HIV/AIDS o kojem se nije nešto pretjerano znalo, osim da se prenosi seksualnim putem. Na Zapadu, to je doba kada je na vlasti jedna desna i konzervativna elita. U Engleskoj tu je Margaret Thatcher, u SAD-u vlada Ronald Reagan, u Njemačkoj je Helmut Kohl, u Vatikanu sjedi ultimativni konzervativac Ivan Pavao II., a jedino u Francuskoj je ljevičar François Miterrand, licemjerni bigamist, koji doduše 1986. uzima konzervativca za vlastitog premijera, dakle uklapa se u konzervativno ozračje. S druge strane su Sovjeti. Svi su naoružani atomski bombama, Hladni rat je u punom jeku, osjeća se specifičan angst, to je vrlo teško vrijeme.


Bondage je konzervativan utoliko što se vrti oko svega ostalog, a ponajmanje oko samoga čina seksa. Igre, igre, igre, prikladne za doba koje se bojalo klasičnog seksa (što naravno ne znači da ga nije bilo, samo na kratko vrijeme, do popularizacije kondoma u devedesetima, smanjio se gas u rekreativnom seksu). Kršćanstvo se vratilo u igru jer su se ljudi zbog AIDS-a i atomskih bombi osjetili poprilično smrtni, ali i zato jer su sedamdesete završile u naftnoj krizi, terorizmu i neizvjesnosti, pa je ljudima trebalo nekakvo središte, nekakva sigurnost, a kršćanstvo to pruža, stavlja Boga u središte. Dakle, od stava sedamdesetih da konvencionalni seks ima prednost ispred svega, došlo se do "Only you" (Samo ti) kako to lijepo pjeva Yazoo daleke 1982., a kasnije će na istoj pjesmi Flying Pickets zaraditi globalnu slavu.

 
Da se vratimo muzici, britanski synthpop band Orchestral Manoeuvres in the Dark 1981. izdaje svoj treći album "Architecture & Morality", s kojega 1982. izlazi singl "Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)" (verzija s albuma zove se "Joan of Arc (Maid of Orleans)''; singl varijanti je promijenjeno ime da je se ne bi pobrkalo sa skladbom jednostavnijeg naziva "Joan of Arc") s pripadajućim spotom. Po njemačkom "Chartshowu", ovo je apsolutno najveći hit cjelokupnih osamdesetih u Njemačkoj. Pjesma je bila broj jedan u Belgiji, Nizozemskoj i Španjolskoj 1982., dok se u Britaniji popela na četvrto mjesto. Pripadajući spot premrežen je kršćanskom simbolikom, a Andy McCluskey pati za anđelom (anđeli su rodno neodređeni, i muško, i žensko u isti tren) u obliku francuske svetice iz 15. stoljeća, Ivane Orleanske.

 

 
Motivi su opet slični, kršćanska vjera, patnja za ženom, androginost, a imamo čak i scenu vezivanja, dakle i najklasičniji bondage je dodirnut. Ivana Orleanska je pojam ženstvenosti, a opet nosi oklop i ratnik je. Čuvena filmska bajka "Ladyhawk" iz 1985., režisera Richarda Donnera, gotovo kao da je produženi spot OMD-a. Rutger Hauer je muškarčina i vitez koji je zaljubljen u Michelle Pfeiffer (kratkokosa, tomboy na kvadrat), ali ona se svako malo pretvara u sokola, što brani njihovu ljubav, a tu je i Matthew Broderick, mladi fratar, koji im pomaže da se spoje u vječnoj ljubavi koju im brani iskvareni biskup. Imamo opet ljubav, žudnju bez tjelesnog, pitanja vjere i vjernosti, itd. Soundtrackom dominira zvuk sintesajzera.


Dok se kod navedenih spotova i grupa naziru bondage i androgini motivi, neke su synthpop grupe namjerno uzimale navedeni androgini i bondage image. Philip Oakey iz Human League, heteroseksualac na kvadrat, nosio je maskaru i opasno mutio u izgledu. Eurythmics u ranoj fazi podosta su koristili bondage look, a Annie Lennox je izgledala kao androgina domina, ali su kasnije odustali od toga imagea. Možda najbolja zbirka svih ovih kompliciranih motiva, u stihovnom smislu, svakako je "I'm Your Man" već spomenutog Leonarda Cohena iz spomenute 1988. Cohen je najveći. Zanimljivo je kako od se od depresivnog folk pjevača pretvorio u lirski najjači izdatak synthpopa osamdesetih. Karizma i dubok glas, čovjek koji je izgarao za svojim ženama.


Depeche Mode, koji je vrlo vjerojatno i bio ostao najpopularniji synthpop band u Hrvata sasvim je otvoreno imao bondage look, nosili su šminku i izgledali androgino, a pjesme su odražavale preokupacije toga doba, i to bez pardona. Primjerice "Master and Servant" (1984.),  "A Question of Lust" (1986.)  ili pak "Shake the Disease" (1985.), koju je napisao Martin Gore,  meni je apsolutna najdraža njihova pjesma koja spaja motive ovisnosti, požude i ljubavi. Singl "Personal Jesus" (1989.) koji je opet napisao Gore, spaja sve navedeno. Kasnija Cashova verzija briše seksualnost iz priče i Cash stvara jednu od najvećih gospel pjesama u povijesti.

 


Jugoslaviju i Hrvatsku toga doba zapravo nisu pretjerano dotaknuli navedeni motivi, osim androginost na nekoj vizualnoj razini kod npr. Doriana Graya (utjecaj Davida Bowiea) ili Olivera Mandića (za kojeg mi se čini da je vizualno više na tragu Boy Georgea, nego naših navedenih protagonista). Stihovi koje nalazimo kod Cohena i kod Gorea jednostavno su nepostojeći u Hrvatskoj i Jugoslaviji toga doba. Doduše, na Zagrebfestu 1986. Tutti Frutti izvodi svoj pop-rock hit "Nismo svi anđeli" u kojem dobivamo poziv da siđemo u podrum, uživamo s vješticama jer "otmjenost je dosadna". Produktivni i lucidni Neno Ninčević je izgleda uhvatio duh vremena ili bio na kakvom dobrom maskiranom tulumu u Londonu ili Parizu, tko će ga znati, ali daleko od kompleksnosti koje se nalazila kod Depeche Modea.


Francuska muzika osamdesetih kao da nije ovdje postojala. Za Hrvatsku kao da ne postoje francuski ženski vokali kao Bibie, jedna posebna Jeanne Mas ili pak opasna Rose Laurens,  a ni ne znamo za mušku glavnu zvijezdu toga doba, pokojnog Daniela Balavoinea, promaknuo nam je karizmatični Marc Lavoine ili pak francuski veteran Michel Sardou, a ni grupe kao Indochine ili Images nisu ostavile traga na jugoslavenskoj muzici.

 

Zašto ovi motivi synthpopa (čudna međuigra vjere, požude, androginosti i bondagea) nikada nisu istinski ušli u muziku Hrvatske i Jugoslavije? Vrlo jednostavno, nismo bili Zapad. Samo su se krale melodije sa Zapada, ali što se muvalo po glavi jednom Cohenu to je valjda shvaćao Arsen Dedić, ali muzički nitko drugi. O krađi melodija, drugi put. Ali shvatiti Depeche Mode bilo je previše za jedan muzički Zagreb u kojemu su u 23h bile puste birtije. Doduše, zanimljivo, klinci koji su tada slušali tu muziku, shvaćali su je, ali kompozitori i tekstopisci nisu. Dobra stara vremena? Moš' mislit.


Zvonimir Golob, čuveni hrvatski pjesnik, u svojoj zbirci "Stope" iz 1989. izdaje pjesmu "Lutka" u kojoj nalazimo i androginost ("Zamišljam te nagu sa tijelom dječaka"), podosta kršćanskih motiva (anđeo, zvonik, hostija), a nešto sitno i ožiljaka. Arsen ju je uglazbio za album "Ministarstvo (straha)" iz 1997.
Zapad je zaprimila panika od smrtnosti. Apokalipsa kao da je postala bliža. Pitanje pripadanja odjednom iskače. Kako to 1984. u pjesmi "Captain" kaže Cohen: "There is no decent place to stand in a massacre. But if a woman take your hand then go and stand with her". (Nema poštenog mjesta u masakru, ali ako te žena uzme za ruku, stani do nje.) Kada je kraj svijeta tako blizu, postalo je važno pripadati nekome. Odnos između Krista i vjernika, taj osjećaj vjerskog pripadanja, postao je opet relevantan u osamdesetima. A uvukao se na mjesta gdje bi se to najmanje očekivalo.

 


Vjernost ispred svega, a onda su došle devedesete, došli su kondomi, Fukuyama, Spice GirlsBackstreet Boys. A novi Andy McCluskey i Martin Gore nisu došli, a pogotovo nije Cohen. Na kraju nam ostaje ipak specifičan optimizam u stihovima Eurythmicsa, opet iz 1986. "The miracle of love will take away your pain. When the miracle of love comes your way again." (Čudo ljubavi izliječit će tvoju bol. I to kada se čudo ljubavi opet nađe na tvome putu.)

 

Originalno objavljeno 24.03.2016. na Perun.hr

Pročitaj više o temama: synthpop, pop, omd, leonard cohen, depeche mode, eurythmics, images, osamdesete, kolumna, mislav miholek, 2016



Kalendar

THE RUMJACKS - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 26.09.2019.

26.09.2019. - četvrtak

THE RUMJACKS - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 26.09.2019.

Zagreb, Vintage Industrial Bar
60 / 80 kn

SHORTPARIS, 28.09.2019., Močvara, Zagreb

28.09.2019. - subota

SHORTPARIS, 28.09.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
50 kn / 65 kn

KAWASAKI 3P, 28.09.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

28.09.2019. - subota

KAWASAKI 3P, 28.09.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
70 kn / 90 kn

BLACK MIDI - Zagreb, Močvara, 02.10.2019.

02.10.2019. - srijeda

BLACK MIDI - Zagreb, Močvara, 02.10.2019.

Zagreb, Močvara

STONED JESUS, 02.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

02.10.2019. - srijeda

STONED JESUS, 02.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar

BLACK MIDI - Zagreb, Močvara, 02.10.2019.

02.10.2019. - srijeda

BLACK MIDI - Zagreb, Močvara, 02.10.2019.

Zagreb, Močvara

KENSINGTON LIMA, 03.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

03.10.2019. - četvrtak

KENSINGTON LIMA, 03.10.2019., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar

SOULSIDE, 07.10.2019., Močvara, Zagreb

07.10.2019. - ponedjeljak

SOULSIDE, 07.10.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
65 kn / 80 kn

CORPSESSED, GRAVEYARD, LIFE IN RUINS, 09.10.2019., Močvara, Zagreb

09.10.2019. - srijeda

CORPSESSED, GRAVEYARD, LIFE IN RUINS, 09.10.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
60 kn

CORPSESSED, GRAVEYARD, LIFE IN RUINS, 09.10.2019., Močvara, Zagreb

09.10.2019. - srijeda

CORPSESSED, GRAVEYARD, LIFE IN RUINS, 09.10.2019., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
60 kn

Rujan / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 

Must Read

MICHAEL BUBLÉ - Zagreb, Arena, 16.09.2019.

Izvještaji

MICHAEL BUBLÉ - Zagreb, Arena, 16.09.2019.
ISON - Inner Space

Recenzije

ISON - Inner Space
SONATA ARCTICA - Talviyo

Recenzije

SONATA ARCTICA - Talviyo
Otkazan zagrebački koncert grupe Beirut

Vijesti

Otkazan zagrebački koncert grupe Beirut
Počele su prijave za 11th Croatian Blues Challenge

Vijesti

Počele su prijave za 11th Croatian Blues Challenge
Veliki ARTURO SANDOVAL u Zagrebu

Vijesti

Veliki ARTURO SANDOVAL u Zagrebu
BILO JEDNOM U HOLLYWOODU (Once upon a time in....Hollywood)

Recenzije

BILO JEDNOM U HOLLYWOODU (Once upon a time in....Hollywood)
Blaženstvo drugog albuma

Kolumne

Blaženstvo drugog albuma
MGLA, Martwa Aura - Zagreb, Mochvara, 06.09.2019. - galerija

Galerije

MGLA, Martwa Aura - Zagreb, Mochvara, 06.09.2019. - galerija
ARISES - Žestoki zadarski odgovor trulom i dekadentnom sistemu

Vijesti

ARISES - Žestoki zadarski odgovor trulom i dekadentnom sistemu
PURE ELECTRO PARTY:

Intervjui

PURE ELECTRO PARTY: "Kao ljubitelji glazbenog žanra dark electro, te DJ entuzijasti, došli smo na ideju raširiti tu vrstu elektronske glazbe."
EDITORS - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.

Kalendar

EDITORS - Zagreb, MD Doma Sportova, 08.02.2020.
EDITORS donose turneju najvećih hitova u Zagreb

Vijesti

EDITORS donose turneju najvećih hitova u Zagreb
A DREAM OF POE:

Intervjui

A DREAM OF POE: "Doom Metal is genuinely about sharing the sentiment of angst, of loss, of saudade and the darkness of one’s soul."
A DREAM OF POE:

Intervjui

A DREAM OF POE: "Doom metal predstavlja dijeljenje osjećaja straha, gubitka, "saudade" i tame nečije duše."
SWALLOW THE SUN - 08.11.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Kalendar

SWALLOW THE SUN - 08.11.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar
PETE GILL (MOTORHEAD):

Intervjui

PETE GILL (MOTORHEAD): "It was guitarist Phil Campbell who got me into Motorhead"
Anđeli i demoni osamdesetih koji su zaobišli jugoslavensku muziku

Kolumne

Anđeli i demoni osamdesetih koji su zaobišli jugoslavensku muziku

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK