9.5

Recenzije

ANATHEMA - The Optimist

Svojim jedanestim studijskim albumom Anathema je odlučila krenuti nekim novim glazbenim smijerovima ne gubeći pritom osjećaje, identitet ni strast.

Objavljeno: 09.07.2017. 10:47

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

ANATHEMA - The Optimist

Žanr: Alternative rock/Progressive rock

Godina: 2017.

Izdavač: Kscope Music

Web


Tracklist:
1. 32.63N 117.14W
2. Leaving It Behind
3. Endless Ways
4. The Optimist
5. San Francisco
6. Springfield
7. Ghosts
8. Can't Let Go
9. Close Your Eyes
10. Wildfires
11. Back to the Start

Peaceville records je relativno mala, nezavisna diskografska kuća, osnovana 1987. godine. Kroz istu je promarširalo raznih (poznatih) bandova, no njezin najveći utjecaj na svjetsku (metal) scenu je ostvarila takozvana "Peaceville trojka". Taj nadimak označuje tri banda iz sjeverne Engleske koji su početkom 90-ih bili pod okriljem dotičnog Peaceville recordsa te bijahu pioniri death/doom zvuka koji je izrastao u ono što se danas uglavnom naziva gothic metalom. Riječ je o Paradise Lostu, My Dying Bride i Anathemi.


Kroz godine, My Dying Bride je bio najdosljedniji u svojem glazbenom izračaju, Paradise Lost je imao svoja vrludanja prema elektronici i Depeche Mode estetici da bi se u zadnje vrijeme vratio korijenima, a Anathema...Anathema se u potpunosti transformirala u (progressive) rock band. Osnovani 1990, 1993 izdaju svoj prvi album, "Serenades", depresivni, melankolični death/doom, oplakivanje kombirnirano s distorziranim gitarama i suptilnim klavijaturama.

Tamo negdje davne 1997., samim početkom moje punoljetnosti, dok sam bio uvjeren da je Pantera najbolji band na svijetu, da je KoRn strašno cool i da su Sepulturini "Rootsi" čudo moderne glazbe, dobio sam Anathemin "Eternity". Kako je nakon "Serenadesa"otišao originalni pjevač Darren White, a gitarist Vincent Cavanagh preuzeo vokalne dužnosti i prezentirao ih relativno neuvjerljivo na drugom albumu, "Silent Enigma", ja sam sav nestrpljiv čekao izlazak novog albuma. Kad sam ga sa napokon dočepao, sav usplahiren i prepun velikih očekivanja, nemalo sam se iznenadio. Nakon što su me razočarali ekstra-folk Amorphis, Tiamat s "omekšanim" "Wildhoneyjem", Metallica sa sebi neprepoznatljivim "Loadom", zadnje što sam očekivao da će Anathema podbaciti. No, dočekaše me (samo) atmosferični dijelovi, clean vokal, klavir... šok i nevjerica. "Eternity" me je dotukao i moje delikatno, osjetljivo teen srdašce, naviklo na growl i distorzije, u nevjerici se stisnulo, preskočilo par otkucaja te uplakano zavapih "Što učini Kavanaže!?". U svom "pravednom" teen angstu prekrižih i "Eternity" i Anathemu i zavoljeh (na određeni rok, srećom) nu-metal.


 
Srećom, Anathema je nekako uspjela preći preko razočarenja fanova, preživjela Limp Bizkit, Coal Chamber, nadživjela grunge i svakave bizarnosti 90-ih te nastavila raditi kvalitetne albume, sve se više odmičući od svojih death/doom korijena i transformirajući se u alternativni/progresivni rock. 2001., s albumom "A Fine Day to Exit" Anathema završava svoju preobrazbu i finalizira svoj zvuk na tragu Pink Floyda, Katatonie, pa čak i Radioheada (što je i dalje puno bolje od Limp Bizkita!). Još jednu ključnu točku u evoluciji zvuka donosi "We're Here Because We're Here", svojevrsni comeback nakon 8 godina pauze. Pod "debelim" utjecajem (i miksom) Stevena Wilsona (čovjeka iza Porcupine Treea, iza Opethovog povratka u 70-e i praktički svega s prefiksom prog u zadnjih 15 godina), Anathema dodaje još par slojeva epike, grandioznosti i melankolije u svoj zvuk. Slijede "Weather Systems" i "Distant Satellites" u istom stilu.

"The Optimist" je zamišljen kao duhovni nastavak "A Fine Day to Exit" i oba albuma čine cjelinu. "Fine Day" je polu-konceptualni album o bijegu od pritiska, gubitaka, surove stvarnosti... u samoubojstvo(?). "The Optimist", nastavlja na djelićima nade što ga je ostavio "Fine Day", jer prema riječima Vincenta i Daniela Cavanagha (i njega, kao gitarista, vokala i suučesnika, sam onomad proklinjao radi "Eternitiyja"), nigdje nije razjašnjeno što se desilo s protagonistom "prvog" dijela. Da li je ostvario svoj naum, da li se predomislio, počeo novi život? Čak i naslovnice čine cjelinu; dok je na "Fine Day" napušten auto, ostavljen na plaži (izvrsno djelo Travisa Smitha), "The Optimist" naslovnicu krasi auto u kretanju kroz noć. Gdje "Fine Day" završava sa šumom valova na kraju zadnje stvari, "Optimist" nastavlja s uvodnom stvari, ""32.63N 117.14W", geografskim koordinatama plaže Silver Strand u Kaliforniji, gdje se priča nastavlja. Optimist izlazi iz oceana, odustaje od prvobitnih namjera i ulazi u auto.

 

"Leaving it Behind" otvara elektronski ritam koji podsjeća na eksperimente s "Distant Satellites", no uključivanjem gitara Anathema izgrađuje snažnu i intenzivnu rokersku stvar s natruhama industriala (nije baš Pitchshifterov breakbeat, ali nije ni daleko).  Konceptom, kao i tekstom, "Leaving it Behind" jer relativno repetativna, no ne i dosadna. "Endless Ways" nastavlja u drugačijem tonu, nježnim pjevom Lee Douglas (koja je postala stalni član s "We're Here") uz klavirsku pratnju. Uskoro se transformira u energičnu stvar agresivnih rifova, popunjenu bubnjarskim prijelazima (izvrsni John Douglas) i zvučnom kulisom klavijatura (za koje je zaslužan Daniel Cardoso).

Upravo te dvije stvari odlično ocrtavaju smjer "Optimista" - Ananthema zadržava grandioznost i punoću zvuka kojom se razmahala na zadnjim albumima, no pojednostavnjuje kompozicije, kako glazbeno, tako i tekstovima, stavljajući skoro sve karte na atmosferu. Repetativni dijelovi, lagani uvodi, krešendo koji dovodi do glazbenog finala da bi se naglasio vrtlog emocija, tekstovi u kraćim, ponavljajućim frazama (upečatljiv kraj "Endless Ways s "There’s no way of knowing / What could be waiting / There’s no way of knowing / The dream I’m creating")...

Naslovna stvar nastavlja istom putanjom, počevši meditativno, osjećajno, no ovaj put s Vincentom na vokalu. Dok prvi dio stavlja naglasak na harmonijama i dinamici, druga polovica stvari vodi ka epskom instrumentalnom dijelu da bi se nastavila u klavirskom interludiju "San Francisco". Sastavljena od jednostavne klavirske teme koja se ponavlja, ubrzava i dočarava kretanje, putovanje, dovodeći Optimista i/ili slušatelja do centralne stvari albuma (i prvog singlea), "Springfield".

 

"Springfield" donosi već spomenute obrascem. Otvara s jednostavnom, prozračnom linjom na klaviru, postepeno uključuje gitare i ritam sekciju, te zatim i dodatnu temu na klavijaturama koja služi kao temelj na kojem Lee, svojim kristalnim glasom, deklamira "How did I get here? / I don’t belong here", evocirajući time "Barriers" s "Fine Day" (ili možda cilja na "Dusk" s "Distant Satellites"). Ta jedina fraza predstavlja sav tekst ove stvari, ukazujući ponovno na naglasak na atmosferi na konto teksta. Također, izmjene Lee, Vincenta i Daniela za mikrofonom dodaju dodatnu razinu "filmičnosti" predstavljajući suprotstavljene emocije, unutarnje glasove i reminiscencije samog Optimista. "Springfield" postupno pojačava i pogušćuje zvučnu sliku dovodeći do monumentalnog, kaotičnog zvučnog zida, na tragu post rocka. Slavni Phil Spector, "izumitelj" zvučnog zida je za tu svoju tehniku rekao da želi napraviti "wagnerijanski rock & roll, tj. male simfonije za djecu", upravo ono što "Springfield" donosi.

"Ghosts" i "Close Your Eyes" su balade (naravno, s Lee kao vokalom), emotivne i sanjive. "Close Your Eyes" se iz balade uz pratnju klavira iznenada transformira u jazz stvar potpomognutu puhačima (i završava s mističnim šaptom "It's okay, it's okay / It's just a dream / Go back to sleep"). Kao protuteža baladama, s Vincentom za mikrofonom, tu su "popasta" "Can't Let Go" te "Wildfires", koja slušatelja vodi od tihog početka do glasnog, bombastičnog kraja i kulminacije uz mantru "Too Late".

Album zatvara "Back to the Start", prožeta mirnoćom i optimizmom, s neskrivenim uzorima poput Pink Floyda ili (Anatheminih sugrađana) Beatlesa, kao katarzični kraj uzbudljivog putovanja. Optimist nalazi sebe, nalazi smisao te kuca na vrata i pita "How are you?". Kao i na "Fine Day", i ovdje se nalazi skrivena stvar koja uz akustičnu oslikava Optimista u igri s djetetom, uz cvrkut obiteljskog ljubimca; sve je opet dobro, smisao je pronađen, Optimist je ponovno našao sebe.

 

"The Optimist" je mračniji album od prethodnih (nema više onih inspirirajućih uzleta ili patosa na tragu "Love so strong it hurts" s "Distant Satellites"), podebljan elektronikom i ogoljeniji od orkestracija s "Weather Systems" ali tu je i dalje prepoznatljiv Anathemin "touch", njihova jedinstvena moć da u glazbu, tekstove i aranžmane pretoče u univerzalne osjećaje poput ljubavi, tuge, straha i gubitka. Daniel Cavanaugh je jednom prilikom spomentuo da je ovo polu-autobiografski album, gdje su svoje osjećanje pretočili u drugu osobu i vlastite interne monologe upleli u narativu albuma. Anathema su pokazali da i dalje imaju ideja te da njihov kreativni rast sigurno nije gotov te da su, u usporedbi s ostatkom Peaceville trojke, najdalje otišli u svojoj potrazi za glazbenim izričajem. Možda to nisam znao cijeniti kasnih 90-ih, no danas sigurno znam.

Pročitaj više o temama: anathema, the optimist, doom, progressive, alternative rock, rock, ninoslav vitorac



Kalendar

THE RESIDENTS - Zagreb, Jedinstvo, 21.11.2017.

21.11.2017. - utorak

THE RESIDENTS - Zagreb, Jedinstvo, 21.11.2017.

Zagreb, Pogon Jedinstvo

J.R. AUGUST + gosti u Vintage Industrial Baru 22.11.2017.

22.11.2017. - srijeda

J.R. AUGUST + gosti u Vintage Industrial Baru 22.11.2017.

Zagreb, Vintage Industrial Bar
35 / 45 kn

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

23.11.2017. - četvrtak

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

Zagreb, Muzička akademija, dvorana Blagoje Bersa

MANOWAR u Munchenu 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

MANOWAR u Munchenu 25.11.2017.

Munchen, Zenith - Die Kulturhalle
manowar

THE CARDIGANS u Laubi 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

THE CARDIGANS u Laubi 25.11.2017.

Zagreb, Lauba
0 kn

KRUG, Koncert u spomen Ekatarine Velike, Zagreb, Klub Metropolis, 25.11.2017.

25.11.2017. - subota

KRUG, Koncert u spomen Ekatarine Velike, Zagreb, Klub Metropolis, 25.11.2017.

Zagreb , Metropolis Klub
55 kn

ALICE COOPER, Stadthalle, Beč, 27.11.2017.

27.11.2017. - ponedjeljak

ALICE COOPER, Stadthalle, Beč, 27.11.2017.

Beč, Stadthalle
59 € / 89 €

Black Metallica Tribute Band ut Boogaloo-u 30.11.2017.

30.11.2017. - četvrtak

Black Metallica Tribute Band ut Boogaloo-u 30.11.2017.

Zagreb, Boogaloo

GOGOL BORDELLO - Zagreb, Tvornica kulture, 01.12.2017.

01.12.2017. - petak

GOGOL BORDELLO - Zagreb, Tvornica kulture, 01.12.2017.

Zagreb, Tvornica Kulture
early bird 140 kn/ kasnije 160 kn/ na dan koncerta 180 kn

13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova Velika dvorana, 02.12.2017.

02.12.2017. - subota

13. POZITIVAN KONCERT - Zagreb, Dom Sportova Velika dvorana, 02.12.2017.

Zagreb, Dom Sportova velika dvorana
do 16.9. - 55 kn/ do 11.11 - 70 kn/ do 1.12. -80 kn/ na dan koncerta 90 kn

Studeni / 2017

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Must Read

BRYAN ADAMS - Austria, Graz, Stadthalle, 18.11.2017. - galerija

Galerije

BRYAN ADAMS - Austria, Graz, Stadthalle, 18.11.2017. - galerija
DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017.

Izvještaji

DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017.
ZOLA JESUS, Devon Welsh - Zagreb, Močvara, 18.11.2017.

Izvještaji

ZOLA JESUS, Devon Welsh - Zagreb, Močvara, 18.11.2017.
BYZANTINE - The Cicada Tree

Recenzije

BYZANTINE - The Cicada Tree
AC/DC-ev MALCOLM YOUNG preminuo u 64. godini života

Vijesti

AC/DC-ev MALCOLM YOUNG preminuo u 64. godini života
DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017. - galerija

Galerije

DUBIOZA KOLEKTIV, Mašinko - Zagreb, Arena, 17.11.2017. - galerija
MIKI SOLUS, Nebo Roza - 16.11. 2017., Mali Pogon Kulture, Zagreb

Izvještaji

MIKI SOLUS, Nebo Roza - 16.11. 2017., Mali Pogon Kulture, Zagreb
ANA MOURA - Zagreb, KD Lisinski, 15.11.2017. - galerija

Galerije

ANA MOURA - Zagreb, KD Lisinski, 15.11.2017. - galerija
MIKI SOLUS - Zagreb, Tvornica kulture, 16.11.2017. - galerija

Galerije

MIKI SOLUS - Zagreb, Tvornica kulture, 16.11.2017. - galerija
Poljska black metal atrakcija BATUSHKA stiže u Zagreb

Vijesti

Poljska black metal atrakcija BATUSHKA stiže u Zagreb
BLIND GUARDIAN - Live Beyond The Spheres

Recenzije

BLIND GUARDIAN - Live Beyond The Spheres
ULCERATE, Blaze of Perdition, Outre - Zagreb, Močvara, 14.11.2017. - galerija

Galerije

ULCERATE, Blaze of Perdition, Outre - Zagreb, Močvara, 14.11.2017. - galerija
JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.

Kalendar

JAZZ.HR: CHARLES TOLLIVER TENTET - Zagreb, Muzička Akademija, 23.11.2017.
IRON MAIDEN - 24. srpnja ponovno u Zagrebu!

Vijesti

IRON MAIDEN - 24. srpnja ponovno u Zagrebu!
Sunnysiders predstavlja singl i videospot 'Click Play'

Vijesti

Sunnysiders predstavlja singl i videospot 'Click Play'
Nightwish: 10 godina albuma 'Dark Passion Play' – prekretnica i nov početak ili gubitak identiteta?

Kolumne

Nightwish: 10 godina albuma 'Dark Passion Play' – prekretnica i nov početak ili gubitak identiteta?
LUKA PETROVIĆ (OLD NIGHT):

Intervjui

LUKA PETROVIĆ (OLD NIGHT): "Znam da to zvuči nevjerojatno, ali mene depresivna glazba zapravo uveseljava."
ANA MOURA - zavodljivi fado u Lisinskom

Vijesti

ANA MOURA - zavodljivi fado u Lisinskom

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK