Kolumne

2015. - 40 godina 'budućnosti rock'n'rolla' - The Bossa

25. kolovoza obilježena je 40.-ta obljetnica antologijskog Šefovog albuma. Nakon njega ništa više nije bilo isto. 'Born to Run', prijelomni album u karijeri velikog The Bossa, Brucea Springsteena promijenio je mnogo toga u rock'n'rollu, a sam je album proglašen jednim od najboljih albuma ikad.

Objavljeno: 25.08.2020. 09:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

2015. - 40 godina 'budućnosti rock'n'rolla' - The Bossa

Vjerojatno vam je poznata situacija da ste se barem jednom našli licem u lice s remek-djelom za kojeg niste bili sigurni ili svjesni da ga kao takvog i prepoznajete.

"Born to Run" i ja imamo takvu povijest. Spadam u vječne Springsteenove štovatelje ali u vrijeme kada je album izašao, dalekog 25. kolovoza 1975. bila sam rockerski prebalava da shvatim što je Springsteen zapravo napravio za svjetsku modernu glazbenu scenu. I povijest iste. No, obično ovakva priča ima poseban epilog: kada ti kolokvijalno rečeno, činjenice dođu iz dupeta u mozak, cijeniš to možda još i više nego ostali. Čak i kada ti glazbeno taj album i ne sjeda najbolje. 
 
No da Springsteen nije "kuhao" tih (samo) osam pjesama, od kojih dvije graniče s oznakom "kilometarske", utisnutih u onaj predivan crni, ponekad škripavi (zavisno tko vam je tiskao u Jugi to licencno izdanje), ali audiofilski savršeni vinil, veličine XXL palačinke koje smo s bogobojaznim strahopoštovanjem okretali jagodicama prstiju i ekstra pažljivo stavljali na gramofone, i onda još uber pažljivije namještali ručicu istoga, s nedajbože lošijom glavom/iglom od recimo Ortafona. Pravi glazboljupci manje-više su sa svakom vinilnom pločom tako postupali, ali kada ti je u ruke došao ovakav "dar s neba" maltene si se bojao to čudesno djelo i primiti u ruke. 
 
Ipak, tih osam pjesama nije samo instantno proslavilo Springsteena otvarajući mu vrata šireg svijeta od New Jerseya, Atlantic Citya i Asbury Parka, lokalnih teritorija u kojima je bio neprikosnoveni vladar pozornica i svjedok svog i tuđeg odrastanja i životnog sazrijevanja. No, ne govorim pri tome o današnjem poimanju tinejdžerskih svjetonazora - tko iole zna nešto o Springsteenu zna da je već sa prva dva albuma "Greetings from Asbury Park, N.J." i "The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle", Springsteen već bio duhom i psihom ozbiljan autor iako je tada imao 23-26 godina, pa iako je i on sam nakon objave "Born to Runa" izjavio da je na tom albumu konačno odmakao od adolescentnih poimanja ljubavi i slobode. No on nikad nije bio netko poput Justina Biebera ili One Directiona (i pri tome ne mislim ništa loše o potonjima, samo esencijalno drukčijima). 
 
 
Da nije bilo "Born to Runa" nikad ne bismo dobili (u ovom tekstu ću navoditi manje-više samo Springsteenov opus) idući album "Darkness on the Edge of Town" koji je po meni jedan od apsolutnih top albuma ranoga rocka odnosno rocka 60.-tih 70-tih, pa čak i 80-tih. Ne nužno po značenju i utjecaju na druge, već nevjerojatnom spregom lirike koja je čista književnost i glazbe koja je najsavršeniji izraz emocija pretočen u r'n'r.
 
Springsteen je već na ranim albumima pokazivao ogromni talenat za storytelling, a kojeg je kasnije usavršio do nevjerojatnih granica (bolje reći bez granica), no nije samo dar pričanja životnih i ljubavnih priča Šef pokazao na "Born to Run". Koliko je Springsteen bio posvećen glazbi i koliko je ozbiljno pristupao glazbenoj i liričkoj problematici, bolje reći umjetnosti, kazuje i to da se s tih nekoliko pjesama hvatao u koštac punih 14 mjeseci. Tuga koja prožima pjesme koje pričaju o izdaji, gubitku i porazu nikada nitko do tada, 1975. nije napravio na takav epski način, rezultat kojeg ako i ne doživljavaš svom srcu i duši blisko, a onda mu se klanjaš sa neviđenim strahopoštovanjem do poda. 
 
I iako je logičan takav stav prema albumu svih nas koji smo sve to doživljavali u nekom real-timeu, izvjesno je da i dan danas kada netko od mlađe generacije pažljivo odsluša album, iako mu možda glazbeno i ne sjedne jer je toliko različit po svemu od današnje glazbene produkcije, ali album izaziva totalni respekt, kako mi je rekao jedan vrlo mladi mladić.
 
40 godina kasnije kada neki album još doživljava takve reakcije, onda je jasno koliko vrijedi. Čak i ako ne nabrojim (a neću) legije sljedbenika, kasnije stasalih u također glazbene magove koji su i sami našli mjesto u glazbenoj rock-povijesti, a koji "Born to Run" navode kao album koji im je promijenio stav, mišljenje i poimanje glazbe i što ona sve može poručiti onome koji želi slušati, ne samo note.
 
Samo stvaranje albuma i tijek snimanja zapravo je izuzetno zanimljiva priča za ljubitelje glazbe. Već spomenutih 14 mjeseci Springsteen je radio na albumu, boreći se s vlastitim unutarnjim gnjevom i frustracijama. Poriv da u proces uključi neke nove ljude dovelo je i do vjerojatno najjače umjetničko-poslovne spone koja postoji u glazbenom (a možda i šire) biznisu: Jon Landau, cijenjeni novinar američkog (naravno) Rolling Stonea koji je, objavivši u jednom svom članku čuvenu izjavu "...da je vidio budućnost rock'n'rolla kojoj je ime Bruce Springsteen", pridružio se kreativnom procesu na poziv samog Šefa, vitalno utjecavši na njega u svakom pogledu, ali postavši i zauvijek njegov producent i manager, zamijenivši tadašnjeg, Mikea Applea. 
 
 
Sklona sam vjerovati da je upravo ta spona bila ključan dio procesa koji možda nikad ne bi rezultirao "Born to Runom" onakvim kakvim ga danas znamo, kao i svim ostalim remek-djelima kojima nas je počastio Springsteen a tu najprije mislim na već spomenuti "Darkness on the Edge of Town", "River" i naročito "Nebrasku", te od kasnijih "Promise".
 
Još se dvoje, Springsteenu kasnije u karijeri ključnih ljudi, pridružilo u sesijama snimanja albuma: Roy Bittan na klaviru i Max Weinberg na bubnjevima. Bittan je naročito bitan za priču jer je uz tadašnjeg pianista Davida Sanciousa imao važan zadatak - osim što su fenomenalno odsvirali svoje dionice, cijeli album netipično počiva baš na klavirskim dionicama iako nisu u prvom planu: naime, netipično za Springsteena album je komponiran na klaviru, a ne na gitari.
 
Springsteen je tada, kao uostalom i cijeli svijet, s razlogom - bio pod dojmom onoga što je radio Phil Spector. Njegov sistem stvaranja glazbe, odnosno produkcije i aranžmana - grandioznim orkestracijama koje su činile tzv. "wall of sound" nije zaobišao ni Šefa. Tako su sve pjesme prvo snimljene baznom ritam sekcijom odnosno osnovnim instrumentima u bendu, bas, gitara, bubanj, klavir. 
Naslovna pjesma "Born to Run" snimana je ni manje ni više nego šest mjeseci.
 
Sam album je u stvari konceptualan album iako ga nitko ili malo tko tako označava: Springsteen ga je zamislio postavljajuči na četiri ugla: obje strane počinju optimističnijim "upbeat" uzlaznim živahnijim tempom, odama o bijegu ("Thunder Road" i "Born to Run") da bi strane onda završavale silazno, uz tugu i žaljenje, izdaju i poraz ("Backstreets" i "Jungleland").
 
Prve matrice i otisci, međutim, imali su par detalja drugačijih od onoga što znamo: pjesma "Meeting Across the River" se zvala "The Heist", a čuveni i prepoznatljivi omot albuma bio je tzv. "script cover" odnosno na omotu je bio samo naziv albuma u stilu grafita. 
Tih kopija ima izuzetno malo i smatraju se ultimativnim raritetom i "svetim gralom" za Springsteenove fanove. 
 
Ako je glazbeno i književno "Born to Run" jedno od vrhunaca rock povijesti, skoro isti status ima i omot albuma. Crno-bijela fotografija gdje se Springsteen držeći svoj Fender Stratocaster s Esquire vratom naslanja na legendu, danas pokojnog saksofonistu i jednog od svog najboljih prijatelja, Clarencea Clemonsa - otišla je u povijest ne samo kao ikona fotografije, nego najprije kao jedan od najboljih omota albuma ikada. Snimio ju je izvrstan fotograf Eric Meola, i iako je na foto-snimanju okinuo više od 900 fotografija, kako je kasnije izjavio, onog časa kada je "isplivala" prilikom razvijanja filma na papiru - bilo je jasno da imaju naslovnicu albuma. 
 
Koliko je taj omot postao ikona najzornije govori i činjenica da ju je, među ostalima, kopirao i Cheap Trick na svom albumu "Next Position Please", a sasvim sigurno je najznačajnija bila zafrkancija koju su osmislilli tvorci čuvene lutkarske serije Sesame Street, nazvana "Bruce Stringbean and the S. Street Band, Born to Add" sa značajnim podnaslovom "Great rock'n'roll" a prikazuje Berta i Cookie Monstera kako glume Springsteena i Clemonsa. 
 
S koje god strane okrenete "Born to Run" je antologijski album rocka kao pojma, a ne samo ili jedino Brucea Springsteena i E Street Banda. 40 godina kasnije, album je još mlad, još je žestok, još je gnjevan i još je razočaran. Budi iste emocije kao i davne 1975. i zvuči jednako savršeno, možda i više sada u usporedbi s površnom plošnošću digitalne tehnologije snimanja i reporoduciranja zvuka, koja nema punoću, nema onaj "masan", težak i referentan zvuk kojim se testiraju vrhunski audio sustavi.
 
Stoga, učinite si uslugu ako niste do sada - počastite svoje uši vinilnim izdanjem "Born to Runa". Pobjegnite iz sivila svjetske stvarnosti u svijet Brucea Springsteena i E Street Banda, čak i ako niste rođeni da bježite. Obećajem vam da ćete nakon slušanja na mnoge stvari drukčije gledati. 
 
 
Side one
 
1. "Thunder Road" 
2. "Tenth Avenue Freeze-Out" 
3. "Night" 
4. "Backstreets"
 
Side two
 
1. "Born to Run"
2. "She's the One" 
3. "Meeting Across the River"
4. "Jungleland"
 
 
 
Originalno objavljeno 25.08.2015. na Perun.hr.
Anastazija Vržina

Text by:

Anastazija Vržina

Prati autora

Executive Editor
--------------------------
What Doesn't Kill You, Makes You Stronger

Pročitaj više o temama: bruce springsteen, the boss, born to run, 40th anniversary, 40. godisnjica, e street band, jon landau, clarence clemons, eric meola, omot, 25.8.1975. rock'n'roll, rock, vinil, kolumna, anastazija vrzina



Kalendar

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020.  - ODGOĐENO ZA 30. 5. 2021.

08.12.2020. - utorak

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 08.12.2020. - ODGOĐENO ZA 30. 5. 2021.

Zagreb, Lisinski
210, 280, 350, 420 i 490 kn

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

22.03.2021. - ponedjeljak

OPETH, 22.03.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

, Tvornica Kulture
180/200/230 kn

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

23.04.2021. - petak

THE SLOW READERS CLUB - Zagreb, Tvornica Kulture, 23.04.2021.

Zagreb, Tvornica Kulture
75 kn /na dan koncerta 90 kn

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

12.06.2021. - subota

STEEL PANTHER, 12.06.2021., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
160 kn/180kn/200 kn

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

26.06.2021. - subota

PLACEBO, 26.06.2021., Zagreb, Šalata

Zagreb, Šalata
220 kn/240 kn/260 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

06.11.2021. - subota

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 06.11.2021.

Ljubljana, dvorana Stožice

Studeni / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 

Must Read

EN MINOR - When The Cold Truth Has Worn Its Miserable Welcome Out

Recenzije

EN MINOR - When The Cold Truth Has Worn Its Miserable Welcome Out
DEEP PURPLE - Whoosh!

Recenzije

DEEP PURPLE - Whoosh!
VLATKO STEFANOVSKI objavio novi studijski album

Vijesti

VLATKO STEFANOVSKI objavio novi studijski album
Preminuo Mustafa Nadarević

Vijesti

Preminuo Mustafa Nadarević
SCOUR i Phil Anselmo uz novi videspot najavljuju i treći EP

Vijesti

SCOUR i Phil Anselmo uz novi videspot najavljuju i treći EP
MOONSPELL – Polako se otkrivaju informacije vezane uz nadolazeće Moonspell izdanje!

Vijesti

MOONSPELL – Polako se otkrivaju informacije vezane uz nadolazeće Moonspell izdanje!
ČASNIK I ŠPIJUN (An Officer and a Spy / J'accuse)

Recenzije

ČASNIK I ŠPIJUN (An Officer and a Spy / J'accuse)
BORIS ŠTOK predstavlja drugi studijski album

Vijesti

BORIS ŠTOK predstavlja drugi studijski album
EKSKLUZIVNA PREMIJERA: Nova pjesma benda Crna Kronika

Vijesti

EKSKLUZIVNA PREMIJERA: Nova pjesma benda Crna Kronika
HARAKIRI FOR THE SKY i Neige (Alcest) zajedno u istoj pjesmi!

Vijesti

HARAKIRI FOR THE SKY i Neige (Alcest) zajedno u istoj pjesmi!
CARACH ANGREN – predstavljaju novi videospot

Vijesti

CARACH ANGREN – predstavljaju novi videospot
Prvi album 'Letu Štuke' slavi punih 15 godina

Vijesti

Prvi album 'Letu Štuke' slavi punih 15 godina
Virtualni spektakl klasične glazbe koji možete pratiti iz vlastitog doma

Vijesti

Virtualni spektakl klasične glazbe koji možete pratiti iz vlastitog doma
SÓLSTAFIR - Endless Twilight Of Codependent Love

Recenzije

SÓLSTAFIR - Endless Twilight Of Codependent Love
DAMIN GAMBIT (The Queen's Gambit)

Recenzije

DAMIN GAMBIT (The Queen's Gambit)
Najbolje pjesme za tmurno vrijeme

Kolumne

Najbolje pjesme za tmurno vrijeme
DAVE MUSTAINE - neshvaćeni junak ili egoistični manijak?

Kolumne

DAVE MUSTAINE - neshvaćeni junak ili egoistični manijak?
12. Zagreb Jazz Festival (Jazzg) u Kinu SC od 24.-26.studenog

Vijesti

12. Zagreb Jazz Festival (Jazzg) u Kinu SC od 24.-26.studenog

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK