Kolumne

2015. - 40 godina 'budućnosti rock'n'rolla' - The Bossa

25. kolovoza obilježena je 40.-ta obljetnica antologijskog Šefovog albuma. Nakon njega ništa više nije bilo isto. 'Born to Run', prijelomni album u karijeri velikog The Bossa, Brucea Springsteena promijenio je mnogo toga u rock'n'rollu, a sam je album proglašen jednim od najboljih albuma ikad.

Objavljeno: 25.08.2020. 09:00

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

2015. - 40 godina 'budućnosti rock'n'rolla' - The Bossa

Vjerojatno vam je poznata situacija da ste se barem jednom našli licem u lice s remek-djelom za kojeg niste bili sigurni ili svjesni da ga kao takvog i prepoznajete.

"Born to Run" i ja imamo takvu povijest. Spadam u vječne Springsteenove štovatelje ali u vrijeme kada je album izašao, dalekog 25. kolovoza 1975. bila sam rockerski prebalava da shvatim što je Springsteen zapravo napravio za svjetsku modernu glazbenu scenu. I povijest iste. No, obično ovakva priča ima poseban epilog: kada ti kolokvijalno rečeno, činjenice dođu iz dupeta u mozak, cijeniš to možda još i više nego ostali. Čak i kada ti glazbeno taj album i ne sjeda najbolje. 
 
No da Springsteen nije "kuhao" tih (samo) osam pjesama, od kojih dvije graniče s oznakom "kilometarske", utisnutih u onaj predivan crni, ponekad škripavi (zavisno tko vam je tiskao u Jugi to licencno izdanje), ali audiofilski savršeni vinil, veličine XXL palačinke koje smo s bogobojaznim strahopoštovanjem okretali jagodicama prstiju i ekstra pažljivo stavljali na gramofone, i onda još uber pažljivije namještali ručicu istoga, s nedajbože lošijom glavom/iglom od recimo Ortafona. Pravi glazboljupci manje-više su sa svakom vinilnom pločom tako postupali, ali kada ti je u ruke došao ovakav "dar s neba" maltene si se bojao to čudesno djelo i primiti u ruke. 
 
Ipak, tih osam pjesama nije samo instantno proslavilo Springsteena otvarajući mu vrata šireg svijeta od New Jerseya, Atlantic Citya i Asbury Parka, lokalnih teritorija u kojima je bio neprikosnoveni vladar pozornica i svjedok svog i tuđeg odrastanja i životnog sazrijevanja. No, ne govorim pri tome o današnjem poimanju tinejdžerskih svjetonazora - tko iole zna nešto o Springsteenu zna da je već sa prva dva albuma "Greetings from Asbury Park, N.J." i "The Wild, the Innocent & the E Street Shuffle", Springsteen već bio duhom i psihom ozbiljan autor iako je tada imao 23-26 godina, pa iako je i on sam nakon objave "Born to Runa" izjavio da je na tom albumu konačno odmakao od adolescentnih poimanja ljubavi i slobode. No on nikad nije bio netko poput Justina Biebera ili One Directiona (i pri tome ne mislim ništa loše o potonjima, samo esencijalno drukčijima). 
 
 
Da nije bilo "Born to Runa" nikad ne bismo dobili (u ovom tekstu ću navoditi manje-više samo Springsteenov opus) idući album "Darkness on the Edge of Town" koji je po meni jedan od apsolutnih top albuma ranoga rocka odnosno rocka 60.-tih 70-tih, pa čak i 80-tih. Ne nužno po značenju i utjecaju na druge, već nevjerojatnom spregom lirike koja je čista književnost i glazbe koja je najsavršeniji izraz emocija pretočen u r'n'r.
 
Springsteen je već na ranim albumima pokazivao ogromni talenat za storytelling, a kojeg je kasnije usavršio do nevjerojatnih granica (bolje reći bez granica), no nije samo dar pričanja životnih i ljubavnih priča Šef pokazao na "Born to Run". Koliko je Springsteen bio posvećen glazbi i koliko je ozbiljno pristupao glazbenoj i liričkoj problematici, bolje reći umjetnosti, kazuje i to da se s tih nekoliko pjesama hvatao u koštac punih 14 mjeseci. Tuga koja prožima pjesme koje pričaju o izdaji, gubitku i porazu nikada nitko do tada, 1975. nije napravio na takav epski način, rezultat kojeg ako i ne doživljavaš svom srcu i duši blisko, a onda mu se klanjaš sa neviđenim strahopoštovanjem do poda. 
 
I iako je logičan takav stav prema albumu svih nas koji smo sve to doživljavali u nekom real-timeu, izvjesno je da i dan danas kada netko od mlađe generacije pažljivo odsluša album, iako mu možda glazbeno i ne sjedne jer je toliko različit po svemu od današnje glazbene produkcije, ali album izaziva totalni respekt, kako mi je rekao jedan vrlo mladi mladić.
 
40 godina kasnije kada neki album još doživljava takve reakcije, onda je jasno koliko vrijedi. Čak i ako ne nabrojim (a neću) legije sljedbenika, kasnije stasalih u također glazbene magove koji su i sami našli mjesto u glazbenoj rock-povijesti, a koji "Born to Run" navode kao album koji im je promijenio stav, mišljenje i poimanje glazbe i što ona sve može poručiti onome koji želi slušati, ne samo note.
 
Samo stvaranje albuma i tijek snimanja zapravo je izuzetno zanimljiva priča za ljubitelje glazbe. Već spomenutih 14 mjeseci Springsteen je radio na albumu, boreći se s vlastitim unutarnjim gnjevom i frustracijama. Poriv da u proces uključi neke nove ljude dovelo je i do vjerojatno najjače umjetničko-poslovne spone koja postoji u glazbenom (a možda i šire) biznisu: Jon Landau, cijenjeni novinar američkog (naravno) Rolling Stonea koji je, objavivši u jednom svom članku čuvenu izjavu "...da je vidio budućnost rock'n'rolla kojoj je ime Bruce Springsteen", pridružio se kreativnom procesu na poziv samog Šefa, vitalno utjecavši na njega u svakom pogledu, ali postavši i zauvijek njegov producent i manager, zamijenivši tadašnjeg, Mikea Applea. 
 
 
Sklona sam vjerovati da je upravo ta spona bila ključan dio procesa koji možda nikad ne bi rezultirao "Born to Runom" onakvim kakvim ga danas znamo, kao i svim ostalim remek-djelima kojima nas je počastio Springsteen a tu najprije mislim na već spomenuti "Darkness on the Edge of Town", "River" i naročito "Nebrasku", te od kasnijih "Promise".
 
Još se dvoje, Springsteenu kasnije u karijeri ključnih ljudi, pridružilo u sesijama snimanja albuma: Roy Bittan na klaviru i Max Weinberg na bubnjevima. Bittan je naročito bitan za priču jer je uz tadašnjeg pianista Davida Sanciousa imao važan zadatak - osim što su fenomenalno odsvirali svoje dionice, cijeli album netipično počiva baš na klavirskim dionicama iako nisu u prvom planu: naime, netipično za Springsteena album je komponiran na klaviru, a ne na gitari.
 
Springsteen je tada, kao uostalom i cijeli svijet, s razlogom - bio pod dojmom onoga što je radio Phil Spector. Njegov sistem stvaranja glazbe, odnosno produkcije i aranžmana - grandioznim orkestracijama koje su činile tzv. "wall of sound" nije zaobišao ni Šefa. Tako su sve pjesme prvo snimljene baznom ritam sekcijom odnosno osnovnim instrumentima u bendu, bas, gitara, bubanj, klavir. 
Naslovna pjesma "Born to Run" snimana je ni manje ni više nego šest mjeseci.
 
Sam album je u stvari konceptualan album iako ga nitko ili malo tko tako označava: Springsteen ga je zamislio postavljajuči na četiri ugla: obje strane počinju optimističnijim "upbeat" uzlaznim živahnijim tempom, odama o bijegu ("Thunder Road" i "Born to Run") da bi strane onda završavale silazno, uz tugu i žaljenje, izdaju i poraz ("Backstreets" i "Jungleland").
 
Prve matrice i otisci, međutim, imali su par detalja drugačijih od onoga što znamo: pjesma "Meeting Across the River" se zvala "The Heist", a čuveni i prepoznatljivi omot albuma bio je tzv. "script cover" odnosno na omotu je bio samo naziv albuma u stilu grafita. 
Tih kopija ima izuzetno malo i smatraju se ultimativnim raritetom i "svetim gralom" za Springsteenove fanove. 
 
Ako je glazbeno i književno "Born to Run" jedno od vrhunaca rock povijesti, skoro isti status ima i omot albuma. Crno-bijela fotografija gdje se Springsteen držeći svoj Fender Stratocaster s Esquire vratom naslanja na legendu, danas pokojnog saksofonistu i jednog od svog najboljih prijatelja, Clarencea Clemonsa - otišla je u povijest ne samo kao ikona fotografije, nego najprije kao jedan od najboljih omota albuma ikada. Snimio ju je izvrstan fotograf Eric Meola, i iako je na foto-snimanju okinuo više od 900 fotografija, kako je kasnije izjavio, onog časa kada je "isplivala" prilikom razvijanja filma na papiru - bilo je jasno da imaju naslovnicu albuma. 
 
Koliko je taj omot postao ikona najzornije govori i činjenica da ju je, među ostalima, kopirao i Cheap Trick na svom albumu "Next Position Please", a sasvim sigurno je najznačajnija bila zafrkancija koju su osmislilli tvorci čuvene lutkarske serije Sesame Street, nazvana "Bruce Stringbean and the S. Street Band, Born to Add" sa značajnim podnaslovom "Great rock'n'roll" a prikazuje Berta i Cookie Monstera kako glume Springsteena i Clemonsa. 
 
S koje god strane okrenete "Born to Run" je antologijski album rocka kao pojma, a ne samo ili jedino Brucea Springsteena i E Street Banda. 40 godina kasnije, album je još mlad, još je žestok, još je gnjevan i još je razočaran. Budi iste emocije kao i davne 1975. i zvuči jednako savršeno, možda i više sada u usporedbi s površnom plošnošću digitalne tehnologije snimanja i reporoduciranja zvuka, koja nema punoću, nema onaj "masan", težak i referentan zvuk kojim se testiraju vrhunski audio sustavi.
 
Stoga, učinite si uslugu ako niste do sada - počastite svoje uši vinilnim izdanjem "Born to Runa". Pobjegnite iz sivila svjetske stvarnosti u svijet Brucea Springsteena i E Street Banda, čak i ako niste rođeni da bježite. Obećajem vam da ćete nakon slušanja na mnoge stvari drukčije gledati. 
 
 
Side one
 
1. "Thunder Road" 
2. "Tenth Avenue Freeze-Out" 
3. "Night" 
4. "Backstreets"
 
Side two
 
1. "Born to Run"
2. "She's the One" 
3. "Meeting Across the River"
4. "Jungleland"
 
 
 
Originalno objavljeno 25.08.2015. na Perun.hr.
Anastazija Vržina

Text by:

Anastazija Vržina

Prati autora

Executive Editor
--------------------------
What Doesn't Kill You, Makes You Stronger

Pročitaj više o temama: bruce springsteen, the boss, born to run, 40th anniversary, 40. godisnjica, e street band, jon landau, clarence clemons, eric meola, omot, 25.8.1975. rock'n'roll, rock, vinil, kolumna, anastazija vrzina



Kalendar

VATROGASCI, 18.09.2020., Boogaloo, Zagreb

18.09.2020. - petak

VATROGASCI, 18.09.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
60kn/80kn

PHANTASMAGORIA, 19.09.2020., Močvara, Zagreb

19.09.2020. - subota

PHANTASMAGORIA, 19.09.2020., Močvara, Zagreb

Zagreb, Močvara
30 kn

J.R. AUGUST & MARY MAY  - Zagreb, dvorište ALU, 23.09.2020.

23.09.2020. - srijeda

J.R. AUGUST & MARY MAY - Zagreb, dvorište ALU, 23.09.2020.

Zagreb, dvorište Akademije za likovnu umjetnost

JOSIPA LISAC - Zagreb, dvorište ALU, 25.09.2020.

25.09.2020. - petak

JOSIPA LISAC - Zagreb, dvorište ALU, 25.09.2020.

Zagreb, dvorište Akademije likovnih umjetnosti
160 kn

VATRA - Zagreb, Boogaloo, 25.09.2020.

25.09.2020. - petak

VATRA - Zagreb, Boogaloo, 25.09.2020.

Zagreb, Boogaloo

GORAN BARE & MAJKE - Zagreb, garaža MSU,  26.09.2020.

26.09.2020. - subota

GORAN BARE & MAJKE - Zagreb, garaža MSU, 26.09.2020.

Zagreb, garaža MSU

JONATHAN + THE MARSHMALLOW NOTEBOOKS - Zagreb, Pogon Jedinstvo, 27.09.2020.

27.09.2020. - nedjelja

JONATHAN + THE MARSHMALLOW NOTEBOOKS - Zagreb, Pogon Jedinstvo, 27.09.2020.

Zagreb, Pogon Jedinstvo
besplatno

SILENTE - Zagreb, dvorište ALU, 01.10.2020.

01.10.2020. - četvrtak

SILENTE - Zagreb, dvorište ALU, 01.10.2020.

Zagreb, dvorište Akademije likovnih umjetnosti, Ilica 85
80 kn /100 kn na dan koncerta

THE BOOMTOWN RATS - Zagreb, Tvornica kulture, 17.10.2020.

17.10.2020. - subota

THE BOOMTOWN RATS - Zagreb, Tvornica kulture, 17.10.2020.

Zagreb, Tvornica kulture
180 kn do 14. 02. 200 kn (15.02.-13.03.), a na dan koncerta 220 kn

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

20.10.2020. - utorak

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

Zagreb, Tvornica kulture
120 kn pretprodaja / 150 kn na dan koncerta

Rujan / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930 

Must Read

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK