Kolumne

1983. u Zagrebu (2. dio)

Zašto 1983.? Zanimljiva godina. Barem što se rocka tiče. Euforija oko zagrebačkih novovalnih grupa prividno se ispuhala, a Prljavo kazalište, Azra i Film zapravo su objavili albume koji pripadaju samom vrhuncu njihovih karijera. Dakle, definitivno nisu posustali. Nakon što su dužni redci u prvom dijelu kolumne posvećeni velikoj Josipi Lisac i njezinom albumu ''Hoću samo tebe'', valja napisati pokoju rečenicu i o impresivnom prvijencu skupine Dorian Gray.

Objavljeno: 03.09.2015. 09:43

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

U drugom dijelu kolumne o albumima koji su obilježili zagrebačku 1983. (prvi dio) trebalo bi ponešto napisati o izdanjima Azre, Filma i grupe Dorian Gray.

 

„Kad fazani lete“ možda nije dosegnuo muzičku raznovrsnost dvostrukog remek-djela „Sunčana strana ulice“ (1981). Azrin album iz 1983. također ne sadrži toliko pjesama koje su se prometnule u ono što podrazumijevamo udarnim standardima, tj. klasicima legendarnog Štulićevog sastava, ali hard rock ugođaj, velika količina distorzije i (nekima) iznenađujuće kvalitetno odsviranih Johnnyjevih solo dionica na gitari čine ga studijskim uratkom Azre koji najviše odgovara mojem muzičkom senzibilitetu. A ni prosječni obožavatelj ne bi smio biti nezadovoljan. Bolji uvjeti za snimanje u Frankfurtu i vrlo dobra Štulićeva produkcija kreirali su bombastičnu atmosferu (po riječima samog diktatora/predvodnika grupe, kao stvorenu za velike pozornice i velike koncerte) u kojoj su bubnjevi Srećka Antoniolija (ex – Parni valjak) bili veoma istaknuti, ali punokrvni, žestoki i efektni, iako ne naročito inovativni Štulićevi riffovi na gitari također su itekako dolazili do izražaja. Jedinstveni štimung ovog pravog kondenziranog (hard)rock LP-a privremeno je udahnuo Azri novi život. Ostvarenje o kojemu je ovdje riječ snimljeno je za samo desetak dana, a na njemu su svirali samo Štulić (gitara, bas gitara, vokal) i bubnjar Antonioli. Eto, naravno da se moglo i bez Leinera i Hrnjaka.

 


Uvodna skladba „Anđeli“ podug je i angažiran Azrin tour de force kojega obilježavaju inspiriran Štulićev vokal, hard rock riffovlje, gitarske solaže, jedna efektna stanka i pamtljiv refren. Nakon ovog vješto sklopljenog komada slijedi nešto mirnija pjesma tmurnijeg raspoloženja, istinska pritajena strast. Riječ je, naravno, o „Kao i jučer“. Življa „My dear“ je iznadprosječna skladba, ali prema mojem skromnom mišljenju, ne pripada gornjem kvalitativnom domu „Fazana“. Zato je komercijalno potentna i razigrana „Idi za svojom sudbinom“ pravi dragulj. Do kraja prve strane kazete (ili ploče) već je postalo jasno da se Štulić odlično snalazi i na bas gitari, također izrazito naglašenoj (po potrebi; primjerice na početku energične i dinamične „Niske bisera“, druge kompozicije na B-strani). Brzi i uzbudljivi „Štićenik“ i „Nemir i strast“ (potonja je postala hit) posjeduju gotovo punkersku energiju, a „Nebo iznad Trnskog“ doima se poput atmosferične stilske vježbe te predstavlja svojevrsni hommage kvartu u kojemu se Štulić svojedobno više osjećao „kao doma“ nego u svom obližnjem Sigetu. Album zatvara izvanredna, nježna, lagana i pomalo sjetna balada „Plavi golub“, koja stilski odudara od ostatka izdanja. Na kraju se namjerno vraćam na naslovnu stvar. Moglo bi je se, tj. barem jednu njezinu dionicu, protumačiti kao ponešto usporeni (polu)autoplagijat. I to numere „Užas je moja furka“, dakako. Međutim, svakako se radi o snažnom manifestu i (navodnoj) kritici kazališnog redatelja Ljubiše Ristića.


Dakle, „Kad fazani lete“ je vjerojatno Azrin najžešći album do tada; kvalitativno ujednačen uradak prošaran pamtljivim, često i himničnim refrenima. Štulić je evidentno imao pravo kada je ustvrdio da je to uradak idealan za arene i mnogobrojnu publiku. Također, definitivno je pokazao da zna i može uvjerljivo solirati na gitari. Društveno angažirani i ljubavni tekstovi skladno se nadopunjavaju i demonstriraju činjenicu da Džonijeva žaoka („Anđeli“, „Kad fazani lete“) i „žica“ za ljubavne (uključujući nesretnu ljubav, naravno) tekstove („Plavi golub“) nisu nestale. Nažalost, „Kad fazani lete“ ostaje posljednje uistinu veliko i značajno originalno dugosvirajuće studijsko izdanje koje je objavljeno pod Azrinim imenom. Ubrzo su počeli eksperimenti s lošim engleskim, šesterostrukim izdanjima, preseljenjem u zemlju tulipana i sl. Ostatak je poznat gotovo svakome.

 


Milka Planinc, vožnja par-nepar zbog nestašica benzina, redukcije struje… Realnost Hrvatske u Jugoslaviji u prvoj polovici osamdesetih godina našla je odjeka na Filmovom poprilično depresivnom albumu „Zona sumraka“ (1982). Međutim, ni „Sva čuda svijeta“ (1983) nisu se odlikovala nekom velikom vedrinom, iako je bilo prisutno nešto tračaka optimizma. Međutim, za dotični uradak mogu se izreći samo pohvale. Izvorna novovalna energija Stublićeve grupe zadobila je novu snagu obilježenu povećanim tržišnim potencijalom i nešto modernijim zvukom. Postava se nije promijenila u odnosu na prethodni album – tu su i dalje bili Jura Stublić (vokal), Mladen Juričić – Max (gitara), Marino Pelajić (bas gitara), Ivan Piko Stančić (bubnjevi) i Jurij Novoselić – Kuzma (saksofon, klavijature). Vrsni producent Tihomir Varga pobrinuo se, uz, naravno, produkciju, i za gitare, sintesajzere i efekte, a naslovnicu je dizajnirao renomirani Mirko Ilić. Snimanje je obavljeno u Švedskoj. Riječ je o jednom od najkvalitetnijih albuma prominentne zagrebačke novovalne skupine od koje su, nažalost, sada preostale samo karikaturalne razvaline. „Sva čuda svijeta“ prezentirala su inteligentan iskorak prema više perolakom, „pravom“ mainstreamu te ujedno zadržala nešto ozbiljnije, tamnije i mračnije boje uvelike deprimirajuće jugoslavenske (post)novovalne epohe. Ishod je bio idealan.


Originalni aranžman pjesme „Boje su u nama“ superioran je naknadno kreiranoj varijanti te skladbe, sredinom devedesetih godina uvrštenoj na kompilaciju „Greatest Hits 2“ Jure Stublića i grupe Film. Album se nastavlja u fascinantnom nizu, potpuno lišenom fillera. Dinamična i snoliko-nadrealna „Mjesec je večeras lud“ postiže sjajnu atmosferu te stvara gotovo opipljive urbane noćne slike pred očima, a to je najveći uspjeh za pjesmu takve vrste. Klavijature pridaju ozbiljniju notu cijeloj priči, a tu je i zviždanje koje pridonosi stvaranju specifičnog štimunga. „Istina piše na zidu“ ima fenomenalan tekst, donekle inspiriran biblijskim motivima, kojega su (kao i „Kada budu gorjeli gradovi“ s B-strane) neki protumačili kao proročansku najavu skorašnjega rata na Balkanu. Međutim, moje je skromno mišljenje da se druga kompozicija barem donekle odnosi i na tada popularan Carpenterov film „Bijeg iz New Yorka“ i njegovu postapokaliptičnu tematiku. Muzički vedrija „Sanjam“ izvrsna je pjesma pomalo eskapističkih stihova, obogaćena zaigranim saksofonom i kvalitetnim basom. Ipak, sam kraj skladbe i u muzičkom smislu reflektira sjetu, rezignaciju, manje ili više potisnutu tugu te ponekad sarkastično pesimističnu notu, koje se ionako provlače kroz veći dio albuma. Ipak je nemoguće ignorirati dublje značenje stihova „Danas nemamo ništa osim snova“, imajući na umu onodobni društveno-politički kontekst.


„Ti zračiš zrake kroz zrak“ sadrži dašak i dozu kršćanskog optimizma kroz svoj veseliji „popizirani“ zvuk, dopadljive linije na bas gitari i ohrabrujuće stihove. „Na drugoj strani neba“ čiste su osamdesete u produkcijskom smislu, odjeci synthpopa i odličan bas (ali i sinkopirana gitara!) pripremili su podlogu za još jedan Jurin pogodak „u sridu“. Refren je pjevan i skoro zarazan, kao, uostalom, i u većini ostalih slučajeva na albumu. Stih „Jamajka, Jamajka, pijan sam k'o majka“ čak solidno funkcionira kao duhovitost. „Mi nismo sami“ je prelijepa pjesma. Decentan i nenametljiv muzički pristup ove (polu)laganice, kombiniran s uvjerljivim i životnim, ali i poetskim tekstom, zasluženo ju je uvrstio među Stublićeve najveće all-time adute. Slojevita petominutna naslovna stvar u svojem uvodu možda mrvicu previše priziva odjeke Dire Straitsa, ali vješto je sklopljena, a tekst koji ponovno tematizira već spomenutu post-apokalipsu, ali priziva i motiv dvoje potencijalnih ljubavnika koji bježe od sive zbilje (zagrebačke?) svakodnevice, vrlo je dobar. Uostalom, ni Jurislav nije bio imun na bolest zvanu posuđivanje. Hm... Ili plagiranje? Prosudite sami… U svakom slučaju, izvrsna Vargina produkcija koja dovoljno poštuje sve muzičke obrasce koje grupa želi unijeti u priču (new wave, mainstream rock, 80s synthpop) iznijela je završni broj. Dakle, Film je '83. na svjetlo dana iznio jedan od svojih najvećih dijamanata. U idealnom svijetu sve bi pjesme s albuma postale hitovi...

 


Massimo Savić je ostvario veoma zapaženu solo karijeru. Njegov specifičan i ekspresivan vokal je fenomenalan. Međutim, usudit ću se napisati da najbolje diskografsko ostvarenje na kojemu je dotična individua imala ulogu lead vokala ostaje debitantsko izdanje grupe Dorian Gray, album „Sjaj u tami“ (1983). Da barem približno citiram ulomak iz jedne (polu)anonimne internet recenzije: „Mračne, atmosferične pjesme, kristalno čista art rock produkcija koja ostaje svjetlosnim godinama ispred svoga vremena. Iako ih se olako moglo usporediti s novoromantičarskim pokretom (posebno s grupom Classix Noveaux), u zvuku Doriana Graya odjekuje zanesenost Davidom Bowiejem i (posebno) grupom Japan s dodatkom Bauhausa. Njihova inovativna uporaba saksofona i bas gitare bez pragova reflektira šarmantan film noir štimung albuma prvijenca.“ Osobno, mogao bih navesti i neizbježne, iako ne toliko napadne utjecaje kultnog post-punk kolektiva Gang of Four. Međutim, ovome ne treba mnogo dopuna i dodataka. Naravno, najpoznatija pjesma s albuma je naslovna skladba, prepjev klasika The Walker Brothersa „The Sun Ain't Gonna Shine Anymore“. Za ideju o snimanju dotične zaslužan je svemoćni Siniša Škarica iz tadašnjeg Jugotona, kojemu se učinilo da je Savićev glas sličan vokalu Scotta Walkera. Na stranu to, ova je prerada otpjevana fenomenalno, a postignut je jedinstven, bezvremenski ugođaj.


Vizualno drugačiji (za ondašnje jugoslavenske prilike) bend usudio se biti različit od ostatka scene i auditivno. Samo ću neke kompozicije navesti posebno, to jest poimence. Ogledni egzemplar pomaknutog, iako itekako hitoidnog i plesnog muzičkog broja na albumu je „Zoveš me“. Ona sadrži sve istaknute karakteristike LP-a – naglašen bas koji, uz bubnjeve, drži i osigurava ritam, na pravo mjesto i u pravo vrijeme ubačene puhačke dionice (pouzdani Miroslav Sedak – Benčić svirao je saksofon) i naizgled nesuvisle i bizarne vizije pretočene u stihove. Dodatni šarm „Kući“ pridaju međuigra bas gitare Jadrana Zdunića (na svim ostalim pjesmama, osim naslovne, svirao ju je Emil Krnjić) i sintesajzera/klavijatura te zanimljiv i pitak refren obogaćen back vokalima. „Monstrum pored sna“ je sjajna kombinacija nervoznog i anksioznog saksofona, uzvišenog Massimovog vokala, uobičajeno izraženog basa i začudno umirujućih proplamsaja klavijatura Tonija Ostojića.

 
„Legenda“ je fascinantna stvar koje se ne bi posramila ni „avangardna“ strana beogradskog novog vala, tada ipak jačega od svojeg zagrebačkog pandana glede takvih strujanja i tendencija. Uz napomenu da demo-verzija pjesme iz 1981. zvuči više ogoljeno; sirovije, čvršće i tvrđe u usporedbi s varijantom na „Sjaju u tami“. Šarlo Akrobata pa odmah zatim Dorian Gray. Petominutni „Umorni lovac“ sadrži sinkopiranu ritam gitaru, ali i istrzano soliranje Vedrana Čupića. I bubnjar Branko Terzić pokazao je da je dorastao visini zadatka. Dakle, ovo je Jugotonovo izdanje zaključilo 1983. godinu na najvišoj mogućoj razini. Hrabar, inventivan i rafiniran prvijenac sastava koji se, usput, nije sramio svojih uzora. A neke je od tih uzora možda prvi u domicilnim okvirima istinski inteligentno i koherentno transferirao u novu i uzbudljivu mješavinu. U Zagrebu je postojala Boa (koja je do '83. već bila – pokazat će se, privremeno - prekinula diskografske aktivnosti), a u Splitu je relativno rano, 1981., osnovana interesantna i napredna skupina Vojnici olovnih nogu koja je od „čistog“ synthpop izričaja evoluirala u nešto kompleksniju novoromantičarsku/darkwave formaciju. Vrijedi citirati ulomke iz članka Zlatka Galla o toj grupi, objavljenog 1984. u „Slobodnoj Dalmaciji“: „Utemeljen na spoju bazičnog instrumentarija i sintesajzera te međuigrama muškog i ženskog vokala, materijal gotovo u pravilu nudi pitku kombinaciju lepršave melodijske linije nepatvorenog popa i ritmičkog obrasca osamdesetih. (•••) Stilizacija emocionalne žestine u tankoćutnije nijanse odgovarajuće atmosfere bez sumnje je još jedan argument Vojnika, posebice u besprijekornim baladnim brojevima.“ Međutim, čini se da je istinski uspješna, iako kratkotrajna (objavljen je još samo jedan studijski album, „Samo za tvoje oči“ iz 1985.) ozbiljna diskografska karijera bila suđena samo zagrebačkom Dorianu Grayu, uzmemo li u obzir isključivo hrvatske izvođače koji su se, otprilike u tom periodu, istovremeno poigravali s obrascima darkwavea, gothic rocka, post-punka, art rocka, synthpopa, avangardnog rocka, novog romantizma itd. Uostalom, kako vam drago.
 

Pročitaj više o temama: zagreb, rock, pop, new wave, art rock, post punk, synthpop, hard rock, azra, branimir stulic, film, jura stublic, dorian gray, massimo savic, kad fazani lete, sva cuda svijeta, sjaj u tami, kolumna, 2015, zvonimir lucic



Kalendar

FUL KUL BUVLJAK, 04.07.2020., Boogaloo, Zagreb

04.07.2020. - subota

FUL KUL BUVLJAK, 04.07.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
Besplatno

TUSTA POD ZVIJEZDAMA, 04.07.2020., Boogaloo, Zagreb

04.07.2020. - subota

TUSTA POD ZVIJEZDAMA, 04.07.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo

OH SEES, 08.07.2020., Vintage Industrial Bar, Zagreb

08.07.2020. - srijeda

OH SEES, 08.07.2020., Vintage Industrial Bar, Zagreb

Zagreb, Vintage Industrial Bar
100 kn/120 kn

'80S PARTY I PLESNI SHOW, 11.07.2020., Boogaloo, Zagreb

11.07.2020. - subota

'80S PARTY I PLESNI SHOW, 11.07.2020., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
Besplatno/ Nakon 00:00h 20 kn

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

24.07.2020. - petak

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

Opatijska rivijera, Klana i Kastav, razno
ulaz slobodan

HEADBANGER'S HOLIDAY - Pula, Vallelunga, 5. – 9. 08.2020.

05.08.2020. - srijeda

HEADBANGER'S HOLIDAY - Pula, Vallelunga, 5. – 9. 08.2020.

Pula, Vallelunga
210 / 430 / 580 kn

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 12.09.2020., ŠRC Šalata, Zagreb

12.09.2020. - subota

PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, 12.09.2020., ŠRC Šalata, Zagreb

Zagreb, ŠRC Šalata
85kn/100kn7120kn

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

20.10.2020. - utorak

STANLEY JORDAN - Zagreb, Tvornica kulture, 20.10.2020.

Zagreb, Tvornica kulture
120 kn pretprodaja / 150 kn na dan koncerta

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 29.10.2020.

29.10.2020. - četvrtak

ZUCCHERO - Zagreb, Lisinski, 29.10.2020.

Zagreb, Lisinski
210, 280, 350, 420 i 490 kn

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020.

09.11.2020. - ponedjeljak

ONE REPUBLIC - Slovenija, Ljubljana, dvorana Stožice, 09.11.2020.

Ljubljana, dvorana Stožice

Srpanj / 2020

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

Must Read

YAMMATOVO dovodi JACKA SAVORETTIJA u 2021.!

Vijesti

YAMMATOVO dovodi JACKA SAVORETTIJA u 2021.!
Proletjeli ispod radara (2. dio)

Kolumne

Proletjeli ispod radara (2. dio)
Proletjeli ispod radara (1. dio)

Kolumne

Proletjeli ispod radara (1. dio)
2018. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija

Galerije

2018. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija
DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020.

Izvještaji

DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020.
DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020. - galerija

Galerije

DADO TOPIĆ, BE HA VE, TONY LEE KING (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, 27.06.2020. - galerija
'Veliko Trojstvo' koje je promijenilo glazbu

Kolumne

'Veliko Trojstvo' koje je promijenilo glazbu
Najavljeno 2. izdanje Jerry Ricks blues festivala

Vijesti

Najavljeno 2. izdanje Jerry Ricks blues festivala
JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.

Kalendar

JERRY RICKS BLUES FESTIVAL - Kastav, Opatija, 24.07. - 01.08.2020.
DADO TOPIĆ I BE HA VE u subotu na Velikogoričkom festivalu

Vijesti

DADO TOPIĆ I BE HA VE u subotu na Velikogoričkom festivalu
TONY LEE KING, DADO TOPIĆ, BE HA VE... (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, Tuđmanov park - 27. 06. 2020.

Kalendar

TONY LEE KING, DADO TOPIĆ, BE HA VE... (VG BRC FESTIVAL) - Velika Gorica, Tuđmanov park - 27. 06. 2020.
2017. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija

Galerije

2017. PRED OBJEKTIVOM SANJE MATIĆ - galerija
Močvarine putujuće radionice tehničke produkcije

Vijesti

Močvarine putujuće radionice tehničke produkcije
JOSIPA LISAC na šibenskoj tvrđavi u kolovozu

Vijesti

JOSIPA LISAC na šibenskoj tvrđavi u kolovozu
THE KILLERS  objavili novi singl  'My Own Soul's Warning'

Vijesti

THE KILLERS objavili novi singl 'My Own Soul's Warning'
Pozitivan ritam i Radio 808 večeras donose novi 'Online koncert' #2

Vijesti

Pozitivan ritam i Radio 808 večeras donose novi 'Online koncert' #2
Pobjednik The Voicea Vinko Ćemeraš objavio prvi singl

Vijesti

Pobjednik The Voicea Vinko Ćemeraš objavio prvi singl
Preminuo Sir Ian Holm, popularni Bilbo Baggins

Vijesti

Preminuo Sir Ian Holm, popularni Bilbo Baggins

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK