Kolumne

16 razloga zašto volim Bowiea

Što imaju zajedničko Mahaila Jackson, ABBA, Elvis Presley, Mišo Kovač i David Bowie? Apsolutno ništa. Osim šestogodišnjeg derišta kojemu je ćaća bio Dalmoš (ergo Mišo Kovač). Ovo je priča o toj klinki i Major Tomu.

Objavljeno: 13.01.2016. 08:39

Postani fan na Facebooku ako već nisi!

16 razloga zašto volim Bowiea
Kada bi me netko posljednjih dvadeset godina pitao tko je glazbeno na mene najviše utjecao, tko mi je bio/jest idol - nabrojala bih sve živo i svaki puta je moja top lista bila nešto drugačija, ovisno o tome koliko sam se u kojem razdoblju zalijepila za neki novi glazbeni žanr, ali sam rijetko kada ubrojavala Davida Bowiea. Kao, on je tu legenda, autoritet, bog -  on je ionako "tu" ("pa ne trebam ga posebno nabrajati"). Kada je objavio, onako iznenada, prethodni album "The Next Day" i sve nas žestoko podsjetio da Duke i dalje itekako postoji - ostala sam zatečena koliko sam, hm, čisto me sram priznati - zaboravila na njega. Odnosno na našu posebnu vezu iz mojih "mlađih" dana. 

U ponedjeljak, kada sam saznala da je Bowie jednako tako naglo otišao na neki drugi svijet, bio mi je upropašten cijeli dan. Flashback djetinjstva vratio mi se kao munja i nekako sam važno zaključila da smo Bowie i ja ipak imali mnogo toga zajedničkog: oboje smo bili hrabri i neprevidljivi. On toliko stariji od mene, pomicao je granice umjetnosti i glazbe, a ja četverogodišnja klinka, bježala sam iz vrtića i trčkarala sama samcata po jadranskoj magistrali doma. Nakon tri totalno sluđena dana za moju izbezumljenu majku i tete (a i naporne klince) iz vrtića, zaključila sam da "to nije za mene". Dvije godine kasnije, moj vrtić je postao gramofon i par ploča i radio na kojem je stariji brat vrtio, vrlo vjerojatno Radio Luksemburg. Radio Luksemburg zato jer si samo na njemu mogao čuti onu divnu glazbu u uvodu spomenutih glazbenika. Drugo nije postojalo u našoj bivšoj državi. Osim naravno naših radio stanica. I Miše Kovača. I Ane Štefok. I Tereze. I još nekih. Mišo Kovač je mogao proći ("Odvest ću te na vjenčanje, ljubavi moja"), ali kako se on to uklopio u gospel božicu Mahailu Jackson, blues diva B.B. Kinga, švedsku senzaciju i vjerojatno najbolji pop bend svih vremena ABBA-u, kralja rock'n'rolla Elvisa Presleya i - Davida Bowiea, to nikom neće biti jasno a najmanje meni. Dokaz da je djetetova mašta neograničena. Kao i život Davida Bowiea.
 
Dva dana vrtim film i pokušavam se sjetiti kada sam točno prvi puta čula Bowiea i gdje. E sada, ono što se u bivšoj državi čulo a vrtilo se u svijetu, ako nisi čamio uz Radio Luksemburg ili Oestereich 3, prst-palac bilo je ziher da si najnoviji hit s svjetskih top lista čuo godinu, dvije a nekad i tri kasnije u Jugoslaviji u nekim standardnim oblicima. Možete li to uopće pojmiti?

Pa tako, s određenom dozom rezerve, poprilično sam sigurna da je moj susret s Bowieom bio prvu godinu kada sam pošla u školu i na neizbježnom "društvenom okupljanju klinaca i omladine u to vrijeme" - klizalištu u Domu Sportova - 1972. Tada sam prvi puta čula Major Toma i pala na - dupe. Doslovce. I inače opčinjena svemirom i galaksijom, ideja da netko pjeva dijalog između astronauta i Zemlje, činila mi se pregenijalnom. Major Tom i ja smo od tada pa nadalje ostali zauvijek povezani, iako je "Heroes" postala i ostala za moj pojam jedna od najboljih rock pjesama ikad. Ako je Bowie svojim neviđenim i suludim transformacijama i bio ponekad previše za jednu, ne baš toliko progresivnu curku, uvijek je iznova našao neki način da me ponovo zakuca uz sebe. 

Ovo je mojih 16 razloga zašto mi teško pada njegov odlazak i istovremeno 16 razloga zašto se veselim što sam ga poznavala i što je postojao. I uvjerena sam da mu je dobro tamo gdje je sada.

Moja prva ljubav, s mojih šest godina - "Space Oddity" (1969, s albuma "David Bowie"). Sve je već rečeno:


Moja top jedan Bowie pjesma ne može biti ništa drugo nego "Heroes" (1977, s istoimenog albuma) - toliko pozitivne sugestije nema nijedna druga pjesma na svijetu koju ja znam, a da je toliko suvereno glazbeno napisana:


Vjerojatno druga Bowieva pjesma koju sam ikad čula jest "Sound And Vision" (1977, s albuma "Low"). Čista perfekcija zvuka i melodije i debelo se tuče s prve dvije za vrh:


Jedan od mojih idola je besmrtna Tina Turner. Što su ona i Bowie napravili od ove relativno jednostavne reagge pjesme je nuklearna bomba. "Tonight"  (1984, s istoimenog albuma) je nakon Iggy Popovog albuma na kojem se prvobitno našla, uvrštena i na Bowieov, poprilično loš album i podigla ga za šest kopalja. No ova pjesma je oličenje seksualne eksplozivnost isključivo uživo:


Queen se u mojoj kući slušao u enormnim količinama kao i Pink Floyd. Kada su Queenovci s Bowieom složili "Under Pressure" (s albuma "Hot Space", 1982) to je bio čisti mrak. Neobičnog ritma, bolesne bas linije koja je jedino mogla biti od Johna Deacona i nikog drugog, neke vrste glam-alternative, ja sam je tada zvala "ezoterična stvar":


Kada je Ziggy Stardust zamijenio Major Toma bila sam kivna na Bowiea. Ali "Starman" je bio lukava poveznica i nisam joj mogla odoljeti (1972, s albuma "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars"):


Tada me držala nešto divlja faza (kao što rekoh bila sam u "kivnoj fazi") pa mi je "Sufragette City" (1972, "Ziggy" album) sjela kao salivena, čak sam slomila i nekoliko badminton reketa koji su impersonalizirali gitare - da bih tek dosta kasnije shvatila da je i ta pjesma sa "Ziggy" albuma (to je onaj odmak od godinu-dvije kojim smo dobivali hitove u javnosti u Jugi):


Kivnost se transformirala u "neš' ti mene j....!" pa je "Rebel Rebel" (1974, s albuma "Diamond Dogs") bila jedino logično i moguće rješenje i objašnjenje:


Još jedna pjesma koja je do mene doprla mnogo kasnije, čak kasnije od "Heroes" bila je "The Jean Genie" (1973, s albuma "Aladdin Sane"), pjesma u kojoj je Bowie kao rock pjevač briljirao, a ne može biti prosjek ako je napraviš uz Muddy Waters riff a da istovremeno bude "very English thing":


"Fame" (1975, s albuma "Young Americans") je za mene bila po svemu alternativna pjesma, a da nije imala veze s alternativom. Ali zato je imala veze s drugom ikonom, "mojim" Beatleom, Johnom Lennonom. Što su njih dvojica napravili od te pjesme je za udžbenike: 


Kad se Bowie transformirao u new wave junkie klauna posve me oduševio. No vratio je i stara dobra vremena Major Toma u "Ashes to Ashes" (1980, s albuma "Scary Monsters (And Super Creeps)") i ljubav se samo potvrdila. Vrhunska gitarska synth linija Chucka Hammera bila je totalno neodoljiva:


Oduvijek sam tvrdila da su osamdesete bile najjače razdoblje svih vremena na području rock-pop i dance žanra. Ni Bowie mu nije odolio, no žanr ipak nije uspio Bowiea pojesti. Rijetki su uspjeli napraviti na "novom" terenu koliko je Bowie napravio u ove dvije pjesme: 
"China Girl" (1983, s albuma "Let's Dance") je nevjerojatno funky i plesna (uz Nile Rodgersov riff), a istovremeno toliko suptilna i nježna:


"Modern Love" vjerojatno Bowiev najjači power pop hit ikad. Osim toga bila je nevjerojatno smjelog teksta na svoj način, za "ona" vremena, iako je video bio napravljen kao snimka hipsterskog nastupa, za razliku od tadašnjeg cara provokativnih video spotova Georgea Michaela i njegovih "skandaloznih" video uradaka. Plus pjesmi je i savršeni Stevie Ray Vaughan:


Na ovoj listi ovo je uvjerljivo najslabija pjesma koja je rađena za jedan super bezvezan film koji je odmah i zaboravljen, ali je imao dvije svijetle točke, muškom svijetu preseksi i neodoljivu Patsy Kensit i istoimenu pjesmu - "Absolute Beginners" (1986, soundtrack) jest možda ovdje najslabija, ali je neizmjerno šarmantna, melodična, romantična i dirljiva pjesma s Bowiem neodoljivom vokalom:

 

Podmukli, opasni i usporeni ritam uvoda pjesme i raspaljujuća eksplozija refrena pripadaju pjesmi koja nikad nije imala adekvatan prijem niti je uvršena na zasluženo mjesto. Izvorno se našla u Paul Schraderovom horror filmu, ali je flopnulo sve kompletno. Meni jedna od najdražih, “Cat People (Putting Out the Fire)" (1983, s albuma "Let's Dance") trebala je proći mukotrpan ciklus re-otkrivanja. Da je pjesma mrak, svijetu je napokon trebao reći netko veliki: Quentin Tarantino u svom filmu "Inglourious Basterds":


Završavam s pjesmom koju sam otkrila tek uz Nirvanu. 1970. sam bila u bježaniji iz vrtića, a sama pjesma nije tako dobro kotirala u svoje vrijeme da bi se probila kroz neprobojni oklop partijskih playlista bivše nam države. Nirvana, hvala vam na tome. 
“The Man Who Sold the World” (1970. s istoimenog albuma):


Anastazija Vržina

Text by:

Anastazija Vržina

Prati autora

Executive Editor
--------------------------
What Doesn't Kill You, Makes You Stronger

Pročitaj više o temama: david bowie, najbolje bowieve pjesme, moja lista, kolumna, anastazija vrzina, in memorian,

Ovaj članak je pročitan 1794 puta



Kalendar

FUL KUL BUVLJAK,19.10.2019., Boogaloo, Zagreb

19.10.2019. - subota

FUL KUL BUVLJAK,19.10.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
Besplatno

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 19.10.2019.

19.10.2019. - subota

PRLJAVO KAZALIŠTE - Zagreb, Arena, 19.10.2019.

Zagreb, Arena Zagreb
99 kn/119 kn/ 139 kn/750 kn

COLDSNAP, 19.10.2019., Kset, Zagreb

19.10.2019. - subota

COLDSNAP, 19.10.2019., Kset, Zagreb

Zagreb, KSET
65 kn / 80 kn

SONGKILLERS, 19.10.2019., Boogaloo, Zagreb

19.10.2019. - subota

SONGKILLERS, 19.10.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo
70 kn /80 kn

LUCKY CHOPS, 24.10.2019., Boogaloo, Zagreb

24.10.2019. - četvrtak

LUCKY CHOPS, 24.10.2019., Boogaloo, Zagreb

Zagreb, Boogaloo

CROATIAN BLUES CHALLENGE - Zagreb, Hard Place, 24.-26.10.2019.

24.10.2019. - četvrtak

CROATIAN BLUES CHALLENGE - Zagreb, Hard Place, 24.-26.10.2019.

Zagreb, Hard Place
slobodan ulaz

KOJOTI, 25.10.2019, Tvornica Kulture, Zagreb

25.10.2019. - petak

KOJOTI, 25.10.2019, Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture

BRUCE DICKINSON Interaktivni show - Zagreb, KD Lisinski, 26.10.2019.

26.10.2019. - subota

BRUCE DICKINSON Interaktivni show - Zagreb, KD Lisinski, 26.10.2019.

Zagreb, Lisinski
190, 230, 290, 330 i 390 kn

THE GIFT, 26.10.2019., GK Jabuka, Zagreb

26.10.2019. - subota

THE GIFT, 26.10.2019., GK Jabuka, Zagreb

Zagreb, GK Jabuka
40 kn

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO, 30.10.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

30.10.2019. - srijeda

ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO, 30.10.2019., Tvornica Kulture, Zagreb

Zagreb, Tvornica Kulture
65 kn / 90 kn

Listopad / 2019

Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Galerije

THE CHEMICAL BROTHERS - Zagreb, Dom sportova, 12.10.2019. - galerija

12.10.2019. − Zagreb, Hrvatska, Dom sportova

THE CHEMICAL BROTHERS - Zagreb, Dom sportova, 12.10.2019. - galerija
NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija

08.10.2019. − Zagreb, Vintage Industrial Bar

NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija
HINDI ZAHRA - Zagreb, Tvornica Kulture, 27.09.2019. - galerija

27.09.2019. − Zagreb, Hrvatska, Tvornica kulture

HINDI ZAHRA - Zagreb, Tvornica Kulture, 27.09.2019. - galerija

Must Read

ARISES - System

Recenzije

ARISES - System
J.R. AUGUST - Dangerous Waters

Recenzije

J.R. AUGUST - Dangerous Waters
UFOMAMMUT, Lord Drunkalot - Zagreb, Mochvara, 16.10.2019. - galerija

Galerije

UFOMAMMUT, Lord Drunkalot - Zagreb, Mochvara, 16.10.2019. - galerija
OMNIUM GATHERUM + In Mourning + Heidra - Ljubljana, Orto Bar, 13.10.2019.

Izvještaji

OMNIUM GATHERUM + In Mourning + Heidra - Ljubljana, Orto Bar, 13.10.2019.
ANDY COLQUHOUN - Unknown Hero Of Amazing Sound

Intervjui

ANDY COLQUHOUN - Unknown Hero Of Amazing Sound
ECTRATIS – predstavlja debitantski studio album „The Artificial Spirit“

Vijesti

ECTRATIS – predstavlja debitantski studio album „The Artificial Spirit“
Gitara koja je ubila folk

Kolumne

Gitara koja je ubila folk
NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija

Galerije

NEBULA - Zagreb, Vintage Industrial Bar, 08.10.2019. - galerija
OPĆA OPASNOST:

Intervjui

OPĆA OPASNOST: "Najveći uspjeh u ovom poslu je prilagoditi se vremenu u kojem živiš, a ostati svoj"
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - Ghosteen

Recenzije

NICK CAVE AND THE BAD SEEDS - Ghosteen
OMNIUM GATHERUM - 13.10.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar

Kalendar

OMNIUM GATHERUM - 13.10.2019. - Ljubljana (SLO) - Orto Bar
THE AGONIST - Orphans

Recenzije

THE AGONIST - Orphans
SHE PAST AWAY, Phantasmagoria - Zagreb, Boogaloo, 5.10.2019.

Izvještaji

SHE PAST AWAY, Phantasmagoria - Zagreb, Boogaloo, 5.10.2019.
NIGHTSTALKER - Zagreb, Močvara, 03.10.2019.

Izvještaji

NIGHTSTALKER - Zagreb, Močvara, 03.10.2019.
PREVARANTICE S WALL STREETA (Hustlers)

Recenzije

PREVARANTICE S WALL STREETA (Hustlers)
ARISES:

Intervjui

ARISES: "Inspiracija za album ''System'' dolazi iz vlastitih svakodnevnih situacija, ali i iz hrpe jezivih informacija kojima smo redovno izbombardirani htjeli mi to ili ne."
Svjetska glazbena zvijezda prvi put u Hrvatskoj

Vijesti

Svjetska glazbena zvijezda prvi put u Hrvatskoj
THE CHEMICAL BROTHERS 12. listopada u Domu Sportova

Vijesti

THE CHEMICAL BROTHERS 12. listopada u Domu Sportova

Perun.hr koristi kolačiće (cookies). Više o kolačićima pročitajte u uvjetima korištenja.

OK